|
سرطان در ایران با پیری جمعیت رو به افزایش است
مدیرعامل بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان گفت: سرطان در کشور ما با توجه به رشد سنی جمعیت، رو به افزایش است.
محمدرضا مسجدی، در دومین همایش ملی سرطان که به همت بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار میشود، افزود: در سال ۹۵ تعدادی از خیرین و اساتید دانشگاه دور هم جمع شدند و بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان را تأسیس کردند.وی با عنوان این مطلب که هزینههای سرطان از عهده هیچ دولتی بر نمیآید، گفت: مهمترین هدف بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان، پیشگیری، تشخیص و درمان زودرس است.مسجدی با اشاره به افزایش آمار سرطان در کشور با توجه به رشد سنی جمعیت، افزود: سرطان در دنیا و ایران، دومین یا سومین علت مرگ است و سالانه ۱۴۰ هزار نفر در کشور دچار سرطان میشوند که در سالهای آینده به ۲۵۰ هزار نفر میرسد. وی با اشاره به رشد شتابنده سرطان در کشور، گفت: سالانه ۴۰ تا ۶۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور اتفاق میافتد. مدیرعامل بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان، با عنوان این مطلب که باید کاری کنیم که سرطان نگیریم، ادامه داد: بایستی به عوامل خطر ابتلاء به سرطان توجه کنیم تا بتوانیم آمار سرطان را کاهش دهیم.مسجدی به دخانیات به عنوان یکی از عوامل ابتلاء به سرطان اشاره کرد و افزود: ۱۴ درصد جمعیت کشور ما، سیگار و قلیان می کشند و در این بین، مصرف قلیان به ویژه در بین دختران ما رو به افزایش است.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران خبر داد:
پایتخت میزبان ۱۰۰۰ متکدی حرفهای
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در مورد طرح ساماندهی و جمعآوری متکدیان تهران توضیحاتی را ارائه کرد.
احمد احمدی صدر در مورد طرح جمعآوری و ساماندهی متکدیان در شهر تهران، گفت: یکی از وظایفی که قانون بر عهده شهرداریهاگذاشته است بحث ساماندهی متکدیان است و به همین دلیل ساماندهی متکدیان از زمره وظایف شهرداریها است.
وی با بیان اینکه تکدیگری جرم محسوب میشود و نهادهای مختلف از جمله پلیس و دستگاه قضا میبایست در ساماندهی و جمعآوریاین افراد با صدور احکام کمک کنند، تصریح کرد: بعد از جمعآوری، متکدیان بر اساس نوع نیازشان به واحدهای مختلف ارجاع دادهمیشوند یعنی اگر مشکل اقتصادی و اشتغال داشته باشند به بهزیستی و کمیته امداد ارجاع داده میشوند و اگر بی پناه باشندشهرداری تهران تا پیدا شدن سرپناه میتواند به آنها کمک کند.
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در سالهای اخیر به علت مسائل مختلف همچون کروناطرح جمعآوری و ساماندهی متکدیان متوقف شده بود و به همین علت عدد متکدیان در پایتخت افزایش یافت، اظهار کرد: مسئله متکدیانبا فروشندگان و دستفروشان و گلفروشان متفاوت است و متکدی کسی است که اقدام مستقیم به اخذ پول میکند و از شهروندان پولمیخواهد که عمدتا مشاهده میشود این افراد در گوشهای نشسته و یا کودکی در آغوش دارند.
احمدی صدر افزود: طرح جمعآوری متکدیان را آغاز کردیم و افرادی که شهره به گدایی در تهران هستند و به نوعی افراد مشخصیهستند که سر کوچه، چهارراهها و یا معابر اصلی تکدیگری را به عنوان یک شغل هر روزه انتخاب کردند را جمعآوری میکنیم که تا کنون۴۰۰ نفر در طرح ساماندهی متکدیان جمعآوری شده و به نهادهای مرتبط در امر ساماندهی متکدیان ارجاع داده شدهاند.
لزوم برخورد جدی و قاطع دستگاه قضا با متکدیان و سرشبکههای آنها
وی با بیان اینکه این طرح تا جمعآوری کامل متکدیان از سطح شهر ادامه دارد، در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد کهنهادهای مرتبط نسبت به ساماندهی متکدیان اقدام کنند تا شاهد بازگشت دوباره متکدیان به شهر نباشیم؟ گفت: تکدیگری جرم است،اگر دوباره به شهر برگردند باز دوباره جمعآوری میشوند و باید با همکاری دستگاههای مسئول این پدیده در سطح شهر جمعآوری شودو حتما باید جمعآوری مستمر باشد و دستگاه قضا و پلیس و سایر دستگاهها باید پای کار باشند تا اگر کسی ۱۰ بار هم به خیابانبرگشت دستگیر شود. چرا که از نظر قانونی تکدیگری یک جرم است و باید برخورد جدی و قاطع دستگاه قضا با متکدیان وسرشبکههایی که آنها را ساماندهی میکنند به صورت ویژه صورت گیرد تا مسئله تکدیگری متوقف شود و شاهد بازگشت دوبارهمتکدیان در سطح شهر نباشیم.
مجتمع فوریتهای شهرداری تهران فضایی برای هم افزایی دستگاههای مسئول در کنار یکدیگر
وی در پاسخ به این سوال که آیا هماهنگی با نهادهای مختلف در این زمینه صورت گرفته است، اظهارکرد: در مجتمع فوریتهایشهرداری تهران فضایی ایجاد شده که همه دستگاههای مسئول در کنار یکدیگر هم افزا به هم کمک کنند تا مسئله متکدیان در شهرتهران حل شود.
بزرگسال هم مانند کودکان کار جذب باندهای تکدیگری تهران میشوند؟
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا متکدیان بزرگسال نیز به مانند کودکانکار جذب باندهای تکدیگری تهران شدهاند یا نه؟ گفت: بدون باند اجازه حضور و فعالیت به آنها نمیدهند.
۱۰۰۰ نفر رسما در تهران تکدیگری میکنند
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در مورد تعداد متکدیان پایتخت افزود: افرادی که رسما تکدیگریمیکنند و مردم آنها را به وضوح میبینند عددشان در سطح شهر تهران حدود ۱۰۰۰ نفر است و این افراد حرفهشان تکدیگری است. وی در مورد هزینههای جمعآوری هر متکدی ادامه داد: هزینههای آنها تخمین زده نشده است اما دردی است که شهروندان را اذیتمیکند و باید انجام شود. حالا با هر هزینهای که باشد. البته هزینه چندانی ندارد.
دستگاههای مرتبط جمعآوری متکدیان و سرشبکهها چه میکنند؟
احمدی صدر در مورد شائبه سرقفلی داشتن معابر تهران نیز با بیان اینکه سرشبکههای مافیایی بکارگیری و استثمار متکدیان به گونه ایفعالیت میکنند و قطعا این باندها تقسیمبندیهایی را دارند، گفت: امکانش وجود دارد که چهارراهها را مدیریت و کنترل کنند و این مسئلهدور از ذهن نیست که بین خودشان سازماندهیهایی وجود داشته باشد، اما سوال اصلی این است که دستگاههای مرتبط در امرجمعآوری متکدیان و سرشبکهها چه میکنند؟ در حالیکه باید یکبار برای همیشه با آنها برخورد شود و جریمههای سنگین و زندان برایآنها در نظر گرفته شود تا بتوانیم پیشرفت جدی در امر مبارزه با تکدیگری داشته باشیم.
امکان تحصیل برای تارکان تحصیل و خارج ازکشور
«مدرسه مجازی» در دستورکارشورای عالی
یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به بررسی و در دستورکار قرار گرفتن طرح مدرسه مجازی در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این طرح و در بخش توسعه آموزش از راه دور، اصل انعطاف در زمان، مکان و شرایط کاملا رعایت شده و فرصت آموزش و پرورش برای تمامی کسانی که دسترسی به آموزش ندارند، مهیا شده است.
کیومرث امجدیان، با بیان اینکه تحولات رو به تزاید دنیا آنچنان سریع روی میدهد که مواجهه با آن را برای انسان دشوار ساخته است، اظهار کرد: در این عرصه پیچیده و پر شتاب، آنچه دارای اهمیت است اینکه بایستی آمادگیهای لازم برای سازگاری موثر با این تحولات پیش بینی شود؛ مهم تر اینکه به جای سازگار شدن با تحولات، باید از تحولات پیش افتاد و به نحوی دگرگونیها را رقم زد.
وی افزود: دگرگونیهای ناشی از پیشرفت فناوری باعث پیچیدگی زندگی انسان و به تبع آن تعاملات انسانی شده است.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از عرصههای مهم در زندگی انسان، تعلیم و تربیت است که به شدت از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تاثیر پذیرفته است و با گسترش فضاهای مجازی در دنیای مجازی، عرصه تعلیم و تربیت دچار چالش جدی شده، به نحوی که با شیوع بیماری کرونا مشخص شد کشورهایی که در زمینه فناوریهای روز پیشرو هستند، توانستهاند به گونهای مناسب جریان آموزش و پرورش را مدیریت کنند گفت: ولیکن این رویداد مهم مشخص ساخت که آموزش و پرورش کشور ما آمادگیهای لازم برای مواجهه موثر با تحولات را ندارد و دچار سردرگمی و ناکارآمدی می شود.
امجدیان ادامه داد: با این حال، وزارت آموزش و پرورش در اندیشه اقدامهایی برای تاثیرگذاری بر آینده آموزش و پرورش بر آمد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ طی مصوبهای در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، موضوع توسعه آموزش از راه دور و مدرسه مجازی در دستور کار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی قرار گرفت و در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ قرارداد تهیه و تدوین طرح توسعه و تقویت آموزش از راه دور و طراحی مدرسه مجازی با بنده به عنوان مجری طرح منعقد شد.
وی افزود: با تشکیل کارگروهی متشکل از افراد متخصص در زمینههای مربوط و نظارت مدیر مربوطه در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، کار مطالعه و طراحی مدرسه مجازی آغاز و در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نهایی و تحویل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی شد. طرح مورد نظر شامل بخش های کلیات، مبانی مطالعاتی و اجرایی (مشتمل بر مبانی نظری، پیشینه و تحلیل وضعیت موجود و آینده)، توسعه آموزش مجازی و مدرسه مجازی است. در بخش توسعه آموزش از راه دور، اصل انعطاف در زمان، مکان و شرایط کاملا رعایت شده و فرصت آموزش و پرورش برای تمامی کسانی که دسترسی به آموزش ندارند، مهیا شده است.
امجدیان با بیان اینکه آموزش از راه دور در وضعیت موجود صرفا شامل بزرگسالان می شود، در حالی که در این طرح، افراد لازم التعلیم هم می توانند از طریق آموزش از راه دور ادامه تحصیل بدهند، اظهار کرد: حتی دانش آموزانی که تمایل به تحصیل در مدارس روزانه را ندارند، می توانند با شرایطی از طریق آموزش از راه دور تحصیل کنند. در بخش توسعه فعالیتهای آموزش از راه دور، دانش آموزان دارای شرایط خاص(شامل دانش آموزان استثنایی، دختران متاهل، بازماندگان و تارکین تحصیل و کودکان کار، دانش آموزانی که شرایط تحصیل در مدارس روزانه را از دست می دهند) را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین در این طرح، دانش آموزان عادی هم می توانند با شرایطی، از طریق آموزش از راه دور تحصیل کنند.
وی ادامه داد: این طرق عبارتند از اختیار به دانش آموزان عادی برای تحصیل در مدارس آموزش از راه دور و یا گذراندن برخی از دروس به صورت از راه دور، ارائه آموزش از راه دور در شرایط خاص (شامل کمبود معلم در برخی از مناطق و یا کمبود معلم در برخی از دروس) و اجرای آموزش از راه دور در شرایط بحرانی نظیر، سیل، زلزله، بیماریهای واگیردار است.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی، بر اساس آمار بیش از چهار میلیون نفر ایرانیان مقیم در خارج از کشور داریم که تنها حدود ۹۰۰۰ نفر دانش آموز تحت پوشش مدارس ایرانی دولتی و غیردولتی قرار دارند عنوان کرد: از طریق اجرای این طرح، امکان تحصیل برای فرزندان ایرانیان خارج از کشور و نیز برای سایر ملل فراهم می شود. نکته مهم اینکه، اجرای آموزش ترکیبی(حضوری و از راه دور) هم در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بخش مدرسه آموزش از راه دور مجازی شامل تعریف، ویژگی ها و انواع مدرسه مجازی (بین المللی، ملی، استانی و منطقه ای) است. در واقع، مدارس مجازی به تناسب میزان امکانات و گستره فعالیت شان تعیین و سطح بندی می شود. همچنین شیوه ثبت نام و آموزش، برنامههای آموزشی و درسی، شیوه ارزشیابی و فعالیتهای پرورشی، مشاوره و تربیت بدنی در این مدارس هم معین شده است. یکی از نقصهای آموزش مجازی که در کشور اجرا شد، کم توجهی به فعالیتهای پرورشی و تربیت بدنی و سلامت بود که در این طرح، راه حل نقصها و کمبودها به نحوی در نظر گرفته شدهاند. همچنین فضا و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز این مدارس تعیین و در نهایت، شیوه مدیریت این مدارس هم طراحی شده است.
وی افزود: البته مدارس مجازی به صورت ملی، استانی و منطقهای هم وجود خواهد داشت. همچنین از طریق مدرسه مجازی، کودکان و نوجوانان مناطق مختلف کشور که از تحصیل محروم هستند می توانند در بهترین مدارس مجازی که می تواند یک مدرسه بین المللی باشد، ادامه تحصیل دهند و وزارت آموزش و پرورش موظف می شود که هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این طرح با همه مزایایی که داراست، علی رغم گذشت بیش از یک سال از اتمام طرح به سرانجام نرسیده و اراده ای برای به کارگیری و عملیاتی سازی آن وجود نداشت گفت: اخیرا بخش مدرسه مجازی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است، کارگروهی در شورای عالی آموزش و پرورش نیز تشکیل شده است و امیدواریم مسئولین مربوطه بتوانند با سرعت بخشیدن به اجرای طرح و بهره برداری مناسب از آن، مسیر آینده تعلیم و تربیت را روشن و امیدوارانه پیش ببرند.
رئیس پلیس پایتخت خبر داد:
دستگیری فرد مهاجم به سفارت آذربایجان
سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت از دستگیری فردی که صبح دیروز با سلاح گرم وارد سفارت آذربایجان در تهران شده و اقدام به تیراندازی کرده بود، خبر داد.سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت از دستگیری فردی که صبح امروز با سلاح در حالیکه یکی از کارکنان سفارت در حال ورود به سفارت بوده و به سفارت آذربایجان وارد شده بود، خبر داد و گفت: این فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.وی افزود: با سرعت عمل پلیس فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از وی ادامه دارد. بر اساس گزارش سایت پلیس، سردار رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است، عنوان کرد: در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است. گفتنیست صبح روز جمعه ۷ بهمن ماه برابر خبر دریافتی از مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ در خصوص ورود یک نفر به سفارت آذربایجان، واقع در خیابان شریعتی شروع به تیراندازی با اسلحه کلاشینکف نموده است که بلافاصله فرمانده انتظامی تهران بزرگ به همراه عوامل در موقعیت سفارت حاضر شدند که پس از بررسی مشخص گردید: فردی حدودا ۵۰ ساله با یکدستگاه خودرو پراید به همراه دو سرنشین دختر۱۴ ساله و پسر ۷ ساله به مقابل سفارت به سمت درب سفارت حرکت و با تهدید سرباز نگهبان که بدون اسلحه بوده وارد سفارت شده و شروع به تیراندازی به سمت درب ورودی سفارت نموده که در این خصوص یک نفر کارمند مرد۴۳ ساله سفارت فوت و ۲ نفر کارمند دیگر۳۰ الی ۳۵ ساله که یک نفر از ناحیه دست و پا مورد اصابت گلوله و نفر دیگر مورد ضرب و جرح قرار گرفته که با حضور سریع و به موقع عوامل انتظامی و اطلاعاتی و امدادی سریعا نفرات مصدوم با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. آماده باش برای آلودگی هوا؛
بودجه آلودگی هوا کاهش یافت
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اعلام تشدید آلودگی هوا در پایتخت از آماده باش کامل مدیریت بحران گفت.
حامد یزدیمهر، مدیرکل مدیری بحران استان تهران، امروز خبر داد که پایداری هوا طبق اعلام سازمان هواشناسی از فردا شنبه هشتم بهمن ماه تا روز یکشنبه نهم بهمن ادامه خواهد داشت.
وی افزود: منطقه اثر این پدیده در اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان شمیرانات پیش بینی شده و توصیه مدیریت بحران به مردم این مناطق این است که از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و از ورزش در فضای باز بپرهیزند.
یزدیمهر اضافه کرد: مایعات به ویژه مصرف شیر کمک میکند تا آلایندهها آسیب کمتری به بدن بزنند؛ همچنین استفاده از ماسک برای کسانی که باید در محیط بیرون تردد داشته باشند، ضروری است. او همچنین به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم نیز توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا، افراد دارای بیماری زمینهای، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند. مدیرکل مدیری بحران استان تهران درر ادامه با تاکید بر مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک تصریح کرد: همواره استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تنظیم و بررسی دقیق کاتالیزورها و سنسورهای اکسیژن هوا در خودروها، بهره گیری بیشتر از فضای سبز و درختکاری و کاهش سوختهای آلاینده برای کاهش آلودگی هوا مورد توصیه است.
رئیس مرکز کنترل و نظارت سازمان تاکسیرانی شهر تهران توضیح داد:
سرانجام نصب کارتخوان در تاکسیها
رئیس مرکز کنترل و نظارت سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد سرانجام نصب دستگاههای کارتخوان در تاکسی توضیحاتی ارائه کرد. امیر علیپور در مورد پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی و سرانجام نصب دستگاههای پُز در تاکسیها، گفت: در مورد نصب کارتخوان در تاکسیها باید عنوان کنم که استفاده از دستگاههای پُز برای پرداختهای خرد همچون کرایه تاکسی برای شبکه بانکی مفهومی ندارد. چرا که اعداد عمدتا زیر ۲۰ هزار تومان و خرد هستند و نه تنها توجیه اقتصادی ندارد؛ بلکه برای مدیریت شهری نیز توجیه اقتصادی ندارد و تنها به شبکه بانکی فشار میآورد.وی با بیان اینکه از دو سال قبل شرایطی در تاکسیها فراهم شده تا مسافران نسبت به پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی اقدام کنند، افزود: بر روی تاکسیهای شهر تهران بارکدهای دو بعدی پرداختهای خرد نصب شده است که ۲۶ مجموعه پرداختی و اپلیکیشنها به این بارکدهای دو بعدی متصل هستند و مسافران میتوانند با استفاده از تلفنهای همراهشان کرایه خود را پرداخت کنند.
علیپور با بیان اینکه بارکدهای دو بعدی پشت صندلیهای تاکسی نصب شده بود اما حالا بارکد بر روی برچسب نرخ کرایه در شیشه جلو و در دو گوشه شیشه عقب به خودرو نصب شده است، گفت: نصب دستگاه پُز در تاکسیها برای مسیرهای کوتاه توجیه پذیر نیست و بهترین حالت نصب بر روی تاکسیهای فرودگاه و راه آهن که مسیر طولانی طی میکنند امکانپذیر است و تعدادی از این تاکسیها نیز دستگاه پُز دارند هر چند که تجربه موفقی نیست.
لزوم وجود معاینه فنی کارآمد در کشور؛
تعیین سن فرسودگی خودرو بیمعنا است
معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست تعیین سن فرسودگی خودرو را بیمعنا دانست و گفت: در دنیا نیز ملاک معاینه فنی کارآمد است.ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت را موظف به تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده بود؛ از اینرو بر اساس قانون، در آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی وسایل نقلیه را تعیین شده بود. در سال ۹۸ فردی به دیوان عدالت اداری درباره این آییننامه شکایت کرده بود. این فرد یک خودروی تویوتای لندکروز ۲۰ ساله داشت که بر اساس قانون باید اسقاط شود، اما با شکایت به دیوان عدالت اداری توانست آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک را ابطال کند.
دیوان عدالت اداری در این زمینه از شورای نگهبان استعلام گرفته بود و بر اساس نظر فقهای این شورا، تعیین سن فرسودگی برای خودروها خلاف شرع است و رای به ابطال آن دادند. شورای نگهبان همچنین تاکید کرد که راهکارهای بهتری در این زمینه وجود دارد. بدین جهت سال ۹۹ بود که بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان طبق آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود ابطال شد.
در سال ۱۴۰۰ براساس آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک که با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی بجای سن فرسودگی تعیین شد و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.
معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آییننامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک «مرز سن فرسودگی» است. سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانهسوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایهگازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانهسوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درونشهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درونشهری برقی (بازسازیشده) ۲۰ سال، مینیبوس و میدلباس درونشهری و برونشهری دیزلی ۸ سال و پایهگاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازیشده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.
سن فرسودگی اتوبوس برونشهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواریهای دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال در نظر گرفته شده است.
در ۱۸ دیماه سال جاری سردار سیدکمال هادیانفر - رئیس پلیس راهور فراجا - خواستار بازگشت سن فرسودگی به خودروها و جدی گرفته شدن موضوع اسقاط خودروهای فرسوده شد.
یوسف رشیدی - معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به درخواست برای بازگشت سن فرسودگی خودرو اظهار کرد: سن فرسودگی خودرو موضوعی بیمعنا است چراکه امکان دارد فردی از خودرو به نحوی خوبی نگهداری کند که تا ۳۰ سال هم فرسوده نشود اما در مقابل فرد دیگری پس از پنج سال خودرو خود را به یک خودرو فرسوده تبدیل کند.
وی افزود: در دنیا ملاک فرسودگی خودروها معاینه فنی، تجهیزات کنترل آلودگی و تجهیزات ایمنی خودروها است. باید تجربه دنیا و توجیهات آنها برای ملاک بودن معاینه فنی را دید.
این کارشناس آلودگی هوا تاکید و خاطرنشان کرد: غیر از خودروهای کلکسیونی، اکنون بسیاری از خودروهای در حال تردد به قدری خوب نگهداری شدهاند که تا ۱۰ سال آینده نیز شاید فرسوده نشوند. خودرو مانند انسان سن پیری ندارد.
رشیدی در پایان ضمن اشاره به ضرورت وجود معاینه فنی کارآمد گفت: معاینه فنی موجود باید تبدیل به یک معاینه فنی کارآمد شود. سیستمها باید به روز باشند بهطوریکه بخشهای کنترل آلودگی هوا، کاتالیست، عملکرد موتور و سیستمهای ایمنی را بهتر چک کنند. یک معاینه فنی خوب میتواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115623
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115624
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115625
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115626
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115627
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115628
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32750/115629
|
- سرطان در ایران با پیری جمعیت رو به افزایش است
- پایتخت میزبان ۱۰۰۰ متکدی حرفهای
- «مدرسه مجازی» در دستورکارشورای عالی
- دستگیری فرد مهاجم به سفارت آذربایجان
- بودجه آلودگی هوا کاهش یافت
- سرانجام نصب کارتخوان در تاکسیها
- تعیین سن فرسودگی خودرو بیمعنا است