

|
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده خبر داد:
کاهش ۱۲ درصدی کودک همسری در کشور
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده از کاهش ۱۲ درصدی کودک همسری در کشور طی سال گذشته خبر داد.
انسیه خزعلی، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه مراسم رونمایی از اطلس ملی جمعیت در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۱ آمار کودک همسری ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده گفت: برخی مطرح کردند ۹ ماهه اول سال گذشته افزایش کودک همسری بوده در حالی که فقط ۲۰ درصد در ۹ ماهه سال قبل کاهش یافته است. وی افزود: این موضوع اتفاق خوب و مثبت است و نشان میدهد شرایط فرهنگی برخی مناطق دارای کودک همسری ارتقا یافته است.خزعلی خاطر نشان کرد: کودک همسری عمدتاً مسأله فرهنگی است و البته ممکن است مسأله اقتصادی هم نقش داشته باشد ولی راهکار اصلی پیشگیری از آن کار فرهنگیاست.
وزیر بهداشت در ژنو تاکید کرد؛
تحریمها سلامت مردم ایران را تهدید میکند
وزیر بهداشت گفت: تحریم ها، مردم ایران را از دسترسی به برخی داروها و تجهیزات پزشکی محروم کرده است.
بهرام عین اللهی، که برای شرکت در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، روز سه شنبه دو خرداد ۱۴۰۲ در حاشیه این اجلاس و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجمع جهانی بهداشت فرصتی ارزنده برای ارتقای سلامت و بهداشت جهانی است، اظهار داشت: حضور کشورهای مختلف در این مجمع در آشنایی بهتر و بیشتر آنها با نظرات یکدیگر مؤثر است.
وی در همین زمینه با اشاره به حضور هیأتی از وزارت بهداشت کشورمان در مجمع جهانی بهداشت در ژنو، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا در این مجمع دیدگاههای خود را به اطلاع وزاری بهداشت دیگر کشورها برسانیم؛ چرا که برخی کشورها با توجه به تبلیغات منفی که استکبار علیه ما سازمان داده است، از نزدیک با رویکردهای نظام سلامت جمهوری اسلامی آشنا نیستند؛ بنابراین حضور در چنین مجامعی فرصتی مناسب برای بازگو کردن نظرات جمهوری اسلامی و به اشتراک گذاشتن آن با دیگر کشورهای جهان است.
عین اللهی با اشاره به مذاکرات دوجانبه و نظرات مطرح شده در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو گفت: ما در مجمع جهانی بهداشت در ژنو با توجه به ضیق وقت، فهرست وار، تهدیدها و مخاطراتی را که متوجه بهداشت جهانی است، برشمردیم.
وزیر بهداشت با اشاره به سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت و تاکید بر قدردانی از کادر سلامت در اقصی نقاط جهان در جریان مبارزه با کووید ۱۹، تصریح کرد: کادر سلامت در مبارزه با کرونا در همه جای دنیا تلاشی در خور قدردانی از خود نشان دادند و برخی از آنان در این راه جان باختند که جمهوری اسلامی ایران مرهون زحمات همه آنان در ایران و دیگر نقاط جهان است.
وی با اشاره به آثار تحریم بر سلامت مردم ایران، گفت: حقوق سلب شده مردم در حوزه سلامت را در این مجمع یادآوری کردم و پس از آن گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارشی درباره تحریمها و آثار سوئی که بر سلامت مردم شریف ایران گذاشته است، قرائت کرد.
عین اللهی یادآور شد: تحریمهای ناجوانمردانه، ظالمانه و غیر قانونی، مردم ایران را از دسترسی به برخی داروها و تجهیزات پزشکی محروم کرده است و سازمان جهانی بهداشت باید در این زمینه اقدامی مؤثر صورت دهد.
وزیر بهداشت، با اشاره به وضعیت بهداشت و سلامت برخی از مردم دنیا به ویژه مردم مظلوم فلسطین به دلیل جرایم و جنایت جنگی به ویژه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: وضعیت سلامت مردم مظلوم فلسطین بسیار بغرنج است و با این وصف باید پرسید که نقش سازمان جهانی بهداشت در ظلم به مردم بی گناه چیست.
وی، همکاری بین کشورها در جهت ارتقای سلامت مردم را از دیگر محورهای مطرح شده در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت عنوان و به راه اندازی گروه ۵ در ایران با حضور عراق، افغانستان، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت و کشور تاجیکستان به عنوان عضو ناظر اشاره کرد.
عین اللهی گفت: به کشورهای حاضر در مجمع جهانی بهداشت (WHA76) پیشنهاد کردیم گروههایی همچون گروه ۵ را در مناطق خود تشکیل داده و مسائل بهداشت منطقهای خویش را حل و فصل کنند.
«امتیاز» در مورد نوسازی شهرها به جای ساخت شهرهای جدید گزارش میدهد؛
مداخله دموکراتیک در بافتهای فرسوده
️ ابوالفضل دارستانی
در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور با مساله ای به نام بافت های فرسوده مواجه هستند. این بافت ها یا هسته های قدیمی شهرها بوده و به مرور زمان دچار فرسودگی و عدم کارایی شده اند و یا در دوران معاصر بدون رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی شکل گرفته و از این رو اکنون با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو بوده و این مشکلات را به کل شهر نیز تسری می دهند.به نظر می رسد در بافت های فرسوده با توجه به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبان گیر این بافت ها کارآمدترین رویکرد که بتوان برای مواجهه با کاستی ها و نارسائی ها اتخاذ نمود, نیل به اهداف توسعه پایدار در عرصه بهسازی این بافت ها می باشد.
وجود ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در ایران که جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن سکونت دارند، دولت سیزدهم را بر آن داشته تا نسبت به نوسازی و بهسازی این بافت ها اقدام کند. با توجه به وجود زیرساخت های شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، نوسازی این محدوده ها مقرون به صرفه تر از ساخت شهرهای جدید است.
از اصلی ترین ارکان حفظ هویت یک ملت، زنده نگاه داشتن گذشته و بافت سازههای آن کشور است؛ از این رو ملتی میتواند تمدن و فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کند که ابتدا خود در حفظ و بسط دادن آن کوشا باشد.
به عبارتی دیگر همواره از شقوق مطرح و مهم در میان مردم هر سرزمینی، مکان زیست و روح حاکم بر سبک زندگی گذشتگان در هر شهر و دیاری می باشد.
به این جهت حفظ سبک قدیمی و سنتی حاکم بر هر شهر، میراثی گرانبها از گذشتگان محسوب شده و اولویت بسیاری از کشورهای مدرن میباشد که با احیا آن سعی در حفظ غنای فرهنگی خود دارند.
تهران، پایتخت ام القرای جهان اسلام و از شهرهای کلیدی جهان و همچنین دیگر شهرها و مناطق این سرزمین همگی به نوبه خود دارای عقبه غنی فرهنگی میباشند که ساخت و سازهای گسترده ، روح حاکم بر گذشته این سرزمین را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ اما هنوز در این شهر ها مکان های زیادی وجود دارد که اگر چه از دیدگاه «شورای عالی شهرسازی و معماری» جز بافت های فرسوده شهری محسوب و به زعم این شورا خطرات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، اما عقبه غنی فرهنگی کشور را در خود جای داده است.
مدیران این شورا و دیگر ارگانهای صاحب نظر، وجود بافتهای فرسوده را سدی در مقابل تحقق روشهای مدرن مدیریت شهری در شهرسازی دانسته و وجود این بافتها را بخشی از دلایل عدم پیشرفت در توسعه شهری معرفی میکنند.
از سوی دیگر، مناطق فرسوده شهری به دلیل داشتن هزینه های به مراتب کمتر به محلی برای اسکان مهاجران و اقشار کم درآمد شهری تبدیل شده و همین امر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گستردهای را به وجود آورده است، که در صورت عدم رسیدگی به آن در آینده مشکلات زیادی گریبان گیر شهرها خواهد شد.
اکنون این مناطق که در گذشه نه چندان دور تابلوی هویت و اصالت یک شهر را نشان میداد به مکان های نا امنی برای جان انسانها تبدیل شده است، از طرفی دیگر روند پر شتاب و رو به رشد جمعیت شهرنشین بر شهرسازی غلبه پیدا کرده و خود موجب ایجاد دامن زدن به بافت فرسوده و ایجاد طبقه فقیر نشین شده است.
طبق برآورد های صورت گرفته، در سراسر کشور نزدیک به 650 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از این میزان در شهری مانند تهران، طبق آمار های ارائه شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری با احتساب تمام مناطق رقمی نزدیک به 4000هکتار بافت فرسوده وجود دارد که میزان قابل توجهی از آن در جنوب شهر واقع شده است.
در این مناطق دلایلی مانند وضعیت ضیق اقتصادی خانوار و میزان مقاومت پایین این بناها بهدلیل فرسودگی و در کمین بودن خطراتی نظیر زلزله و ایجاد مشکل برای عملیات امداد و نجات به دلیل وجود تراکم زیاد ساختمانی و معابر تنگ و باریک موجب شده است که وزارت کشور و سازمانهای مربوطه و شهرداریهای شهرهای مختلف به این بهانه دست به تخریب کامل آن ها و نوسازی بافتهای فرسوده بزنند، حال آنکه با توجه به قدمت نزدیک به یکصد ساله این بناها میتوان با احیاسازی و نه تخریب آنان، بخشی از فضا و جو حاکم بر گذشته کشور را حفظ کرد و آن را به عنوان معرفی برای هویت ملی و میراثی ارزشمند برای آیندگان قرار داد.
اما تخریب ها و نوسازی های ذکر شده محدود به بافتهای به اصطلاح فرسوده که شاید در تعاریف حاکم بر ضوابط و مقررات میراث فرهنگی در قالب بافت تاریخی نگنجد، نشده و مبتنی بر همان تعاریف چند سال گذشته در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، بافتهای تاریخی نیز مورد تخریب گسترده قرار گرفته است؛ هر چند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اساساً تفکیکی بین بافت فرسوده و بافت تاریخی وجود ندارد و تمامی مکانهای به جا مانده از گذشته بخشی از هویت فرهنگ کشور میباشد و تخریب آنان به معنای نابودی آثار به جامانده از گذشتگان است.
در این باره رئیس انجمن مفاخر معماری ایران درباره عدم وجود تعریف مشخص درباره بافت های فرسوده یا تاریخی این گونه میگوید: «یکی از مشکلاتمان این است که تعریف بافت فرسوده از بافت تاریخی هنوز مشخص نیست. بافت های تاریخی برای حفظ شدن نیاز به سرمایه گذاری هایی دارد که این تعدد تعاریف ممکن است منجر به هزینه کرد در حوزههایی شود که اصلا بافت تاریخی نیست. از سوی دیگر ممکن است بسیاری از مجموعه های تاریخی که در مسیر احداث خیابانها وجود دارد از بین برود.»
بهره گیری از تجربه جهانی برای نوسازی بافت فرسوده ایران
برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قصد دارد طی تفاهم نامه ای با شرکت بازآفرینی شهری ایران، تجارب موفق نوسازی شهری در اندونزی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار ایران قرار دهد و از تجربیات ایران به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در زمینه شهر هوشمند استفاده کند.
برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات) از سال ۱۹۹۶ در خصوص تدوین ضوابط فنی و بحث های مرتبط با زلزله همکاری های خوبی با ایران داشته اما از سال ۲۰۱۶ به بعد موضوع همکاری ها به سمت کاهش سوانح طبیعی در ایران سوق پیدا کرد و به طور مشخص فعالیت هایی در خصوص نحوه برخورد با زلزله و کاهش اثرات آن انجام شد که همچنان این فعالیت ها ادامه دارد.
اخیرا نشستی با حضور محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرینیواسا پاپوری، نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برگزار شده که دو طرف بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی تاکید کردند.
پاپوری با اشاره به این که اسکان بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۱۴ برنامه جهانی در ۴ حوزه دارد، توضیح داد: این چهار محور عبارتند از شهرهای ایمن، شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد، شهرهای تاب آور و شهرهای هوشمند که با محوریت مشارکت مردم دنبال می شود.
وی ادامه داد: هر کدام از این برنامه ها، راهکارها، ابزارها و راهنمای خاص خودشان را دارند. همچنین در فاز بعدی این برنامه ها پایش شده و از یک تا ۱۰ رتبه بندی می شوند، شهرهایی که اقدام های لازم جهت ارتقا شاخص ها را انجام دهند به ترتیب امتیاز طلایی و نقره ای می گیرند.
نماینده آسیا و اقیانوسیه با اشاره به این که این برنامه ها در کشورهای مختلف دنیا در حال اجراست، گفت: برنامه هایی در کشور اندونزی، کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اجرا می شود که می توانیم تجربیات اجرای آن را با شما در میان بگذاریم و این ظرفیت برای شهر تهران هم وجود دارد.
آئینی نیز با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم و به دنبال گسترش همکاری ها در این زمینه هستیم، اظهارکرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در کنفرانس آسیا و اقیانوسیه راهبری کارگروه منطقه ای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی را بر عهده داشت و تجربه خوبی در این زمینه دارد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که حدود ۲۰ درصد از شهرهای کشور با معضل بافت های ناکارآمد مواجه هستند، اظهار کرد: در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، کارها بر اساس چهار محور اصلی پیگیری می شود. محور اول نوسازی مسکن است که با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردم این بخش را پیش می بریم، همچنین برای این امر با همکاری شهرداری ها بسته های تشویقی تدوین شده است، محور دوم افزایش سرانه های خدماتی روبنایی و زیر بنایی این محلات به متوسط محلات همان شهر است، محور سوم بهسازی معابر و ایجاد دسترسی های مناسب برای وسایل نقلیه امداد رسان و محور چهارم توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی با تمرکز بر آموزش ساکنان است.
به گفته آیینی با بیان شرکت بازآفرینی شهری ایران تمایل دارد در زمینه شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد با هبیتات همکاری داشته باشد. تدوین برنامه سیاست ملی شهری و شهر هوشمند (NUP) زیر نظر برنامه اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در سطح بین المللی با موفقیت به انجام رسید.
مهلت وزارت راه به شهرداریها برای معرفی محلات مشمول بسته نوسازی بافت فرسوده
همچنین مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به نشستی که اخیرا با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: مقرر و تاکید شد که شهرداریها تا پایان خرداد ماه محلات مشمول بسته نوسازی بافت فرسوده را معرفی کنند.
محمد آئینی افزود: به منظور تسریع در اهداف دولت سیزدهم، شهرداریها هرچه زودتر مقدمات اجرای بسته تشویقی را برای بهرهمند شدن مردم از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کنند و در این کار سرعت لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: تنها شرطی که برای اجرای بسته وجود دارد این است که شهرداریها محلات مشمول را مشخص کنند که عمده محلات بافت فرسوده مشمول این بسته هستند.
آئینی ادامه داد: طبق برنامهریزی حداکثر تا پایان خرداد ماه محلات مشمول بسته ۱۹ بندی تشویقی توسط شهرداریها احصا و در کمیسیون ماده ۵ استان مصوب کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در همه شهرهایی که اجرای بسته را شروع کردند شاهد رشد ۱۰ تا ۴۳۰ درصدی رشد صدور پروانههای ساختمانی هستیم.
جمع بندی تجارب جهانی
تلقی بافت های فرسوده مانند سایر محدوده های شهری و برنامه ریزی و تدبیر در شرایط همسان با آنها، بدلیل ناسازگاری با بسترهای اجتماعی و اقتصادی این بافت ها جوابگو نخواهد بود. تجربه کشورهای توسعه یافته و خیلی از کشورهای در حال توسعه نیز نشانگر ضرورت برخورد واقع بینانه با این نوع از بافت هاست که توانسته، نتایج موثر و قابل تأملی به همراه داشته باشد.
پیش بینی تسهیلات ارزان قیمت بانکی، در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی و سایر بخشودگی ها و اعطای یارانه در موارد مورد نیاز، از ابزارهای حمایتی است که در بیشتر تجارب موفق نوسازی مورد استفاده قرار گرفته است. در این خصوص می توان به تجارب انگلستان، فرانسه، آمریکا و ژاپن اشاره کرد.
در مجموع می توان گفت در اکثر تجارب جهانی نوسازی بافت های فرسوده توجه مشارکت مردمی و استفاده سرمایه گذاران بخش خصوصی مهمترین عوامل در تأمین مالی پروژه ها بوده است.
تجارب جهانی نشان دهنده اهمیت مشارکت در تأمین مالی طرح های نوسازی شهری است و در انتخاب شیوه های تأمین مالی باید توجه ویژه ای نسبت به آن اعمال شود. استفاده از یک روش تأمین مالی نمیتواند تمام معیارهای مورد نظر در تأمین مالی طرح های نوسازی بافت های فرسوده شهری را پوشش دهد.
همچنین با توجه به اینکه به کار بردن یک شیوه تأمین مالی در طرح های نوسازی، ریسک های تأمین مالی را افزایش می دهد، استفاده از چند روش تأمین مالی در نوسازی بافت فرسوده محله حمزه آباد بهترین راه حل ممکن است.
راهکارهای تأمین مالی نوسازی بافت های فرسوده شهری
تدارک و تجهیز منابع مالی یکی از مهمترین ارکان اجرای طرحهای بهسازی و نوسازی است، لذا تهیه برنامه راهبردی تأمین مالی باید همراه با مکانیزم های قانونی و اجرایی در سطوح محلی، ملی و بکارگیری همه روشهای تأمین مالی مبتنی بر مشارکت همه جانبه مردم و ساکنان و سرمایه گذاران باشد.
تخصیص منابع کافی ملی و شهری از طریق اولویت قائل شدن برای کاهش فقر و فرسودگی یک طرف قضیه است و هدایت مناسب آن به بافت های فرسوده طرف دیگر آن. واضح است که با گستردگی بسیار زیاد بافت فرسوده در یک جامعه کم توسعه و پر جمعیت مانند ایران در همه شهرها منابع مالی لازم برای برخورد تهاجمی همه جانبه با بافتهای فرسوده وجود ندارد. قانع کردن مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور برای کاستن از هزینههای زیرساختی عمومی مانند راه، سد، پل و اختصاص منابع به نوسازی و زیرساخت بافتهای فرسوده دشوار است. اندیشه ی بیشنه سازی سود که از سوی سرمایهداری خصوصی و دولتی تحمیل میشود و به راهبرد اساسی هر طرح تبدیل میگردد مانع جدی بر سر راه تخصیص عاقلانه و رفاهی انسانی منابع به شمار می آید.
مداخله در بافت فرسوده به مدیریتی سالم و نظارت دموکراتیک نیاز دارد. چنین نظارتی میسر نیست مگر با مشارکتی کردن نوسازی و بهسازی بافت و ایجاد اعتماد در ساکنان و مالکان برای تشکیل واحدهای مشارکتی و تعاونی خاص خودشان.
درخواست بیش از حد برای کمکهای دولتی نه شدنی است و نه عاقلانه، زیرا این امر می تواند با تعادل و عدالت در تناقض باشد. بنابراین طراحی الگوی پیشنهادی بسته های حمایتی توسط حاکمیت برای تسهیل مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافتهای فرسوده و تسهیل جریان مالی خصوصی ضروری است.
و در آخر باید یاد آور شد که بهره گیری از تجارب سایر کشور ها می تواند سهم مفید و عمده ای در الگو برداری و اجرای راه کار ها برای استفاده هر چه بهتر از پتانسیل های کشوری را دارا باشد.
اخبار
بزرگترین تونل شهری غرب آسیا
در پایتخت احداث میشود
شهردار تهران گفت: بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث میشود.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران که هتل المپیک برگزار شد، در رابطه با وضعیت فعلی حملونقل ریلی تهران اظهار کرد: اکنون خطوط مترو تهران 151 ایستگاه و 267 کیلومتر طول دارد. مهمترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام شده احداث 4 خط جدید مترو به 430 هزار میلیارد تومان و تکمیل 7 خط باقی مانده به 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاههای دیگر این اعتبار را میتوان تامین کرد.
شهردار تهران گفت: در کنار حفر تونل برای توسعه مترو، با هدف جمعآوری آبهای سطحی 530 کیلومتر تونل اصلی و 120 کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. همچنین بناست تا سال 1410 نیز با بهرهمندی از شیوههای نوین 170 کیلومتر دیگر به میزان تونلها افزوده شود.
وی ادامه داد: 6 تونل شهری به طول 22.5 کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهرهبرداری میرسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول 9.8 کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل میکند و در نوع خود بی نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزاد راه به طول 16.5 کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است با راه اندازی آن 5.5 درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش پیدا خواهد کرد. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول 9.5 کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن که شامل تونل متصل کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
زاکانی اضافه کرد: هدفگذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال 1410، 70 درصد رفتوآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حملونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره میبریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونلهای مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه 9 متر به بهره برداری میرسید. اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط 8،9 و 11 متناسب با اقتضائات شهری به عدد 15.7 متر برسد.
«شهریه» مدارس غیردولتی
تا پایان خرداد اعلام میشود
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اعلام شهریه مدارس غیردولتی گفت: استانها در حال بارگذاری مستندات مربوط به شهریه هستند و به محض اتمام بارگذاری، در استان تایید و مجوز افزایش یا کاهش شهریه صادر خواهد شد؛ پیشبینی میشود این روند تا پایان خرداد ماه انجام شود.
احمد محمودزاده در مورد شهریه مدارس غیردولتی گفت: ضمن طی روند فوق، پیشثبتنامها نیز در برخی مدارس زودتر آغاز شده است؛ در مدارس غیردولتی پیشثبتنام از ماههای گذشته شروع شده بود و شهریه آنها نیز به صورت علیالحساب و اندازه شهریه سال تحصیلی جاری محاسبه میشود.
وی با تاکید بر نظارت استانها بر روند تعیین و دریافت شهریه گفت: مردم میتوانند شکایات خود را به صورت سامانهای اعلام کنند. همچنین مدارسی که شهریه خارج از عرف دریافت میکنند قطعا مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیاء میتوانند با ورود کد مدرسه به سامانه، شهریه دقیق را مشاهده کنند گفت: والدین حتما به همان میزان شهریه را پرداخت کنند. در صورت تخلف، در عرض یک هفته ناظر فرستاده میشود و با تخلفات برخورد میکند لذا بهترین ناظران، خود اولیاء هستند.
محمودزاده تاکید کرد: شهریههایی که در فضای مجازی اعلام شده را نخواهیم داشت. شهریه براساس الگو و فرمول تعیین میشود و همه موارد در آن دیده شده است.
وی در یک گفتوگوی رادیویی همچنین با اشاره به سقف شهریه ۳۸ میلیونی در سال گذشته اظهار کرد: فعلا مبنای شهریه همین مقدار است تا زمانی که براساس الگوها شهریه جدید تعیین شود. همچنین موسسان نیز باید همراهی کنند چرا که با دریافت شهریههای خارج از عرف، آبروی سایر مدارس را نیز خواهند برد.
وی همچنین پیش از این اعلام کرده بود که در الگوی تعیین شهریه، ضروری است تاب آوری مردم در نظر گرفته شود تا امکان پرداخت شهریه از سوی والدین فراهم باشد و از طرف دیگر باید هزینه های جاری مدرسه هم در نظر گرفته شود. یعنی افراط و تفریطی در افزایش نباید وجود داشته باشد. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه ابلاغ میشود، گفت: هم اکنون موسسان مدارس و مراکز غیردولتی مشغول تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین شهریه می باشند و تا کنون شهریه هیچیک از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ابلاغ نشده است. محمودزاده افزود: همزمان با ابلاغ شهریه مدارس غیردولتی، مبالغ آنها در سامانه مشارکتها (https://mosharekatha.ir) برای عموم مردم قابل مشاهده خواهد بود و لذا مبالغ اعلام شده در فضای مجازی وجاهت قانونی ندارند.معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اضافه کرد: از اولیای دانش آموزان نیز خواهشمندیم که به عنوان ناظرین اصلی ما متناسب با شهریههای مصوب ثبت نام کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف از طریق سامانه شکایات سازمان شکایت خود را ثبت کنند. در مواردی که شاکی وجود دارد به راحتی امکان ورود به موضوع مهیاست و قطعاً با مدارس متخلف برخورد خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/11984/34259/119555
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/11984/34259/119556
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/11984/34259/119557
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/11984/34259/119558
|

عناوین این صفحه
- کاهش ۱۲ درصدی کودک همسری در کشور
- تحریمها سلامت مردم ایران را تهدید میکند
- مداخله دموکراتیک در بافتهای فرسوده
- اخبار