|
انقلاب اسلامی، زنده و درحال حرکت است
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: امروز همه دشمن و استکبار آمده است تا چراغ اسلام را خاموش کند، ولی این انقلاب زنده و درحال حرکت است. حجتالاسلام حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران در گردهمایی ۸۰۰ نفر از ذاکران و مداحان سراسر کشور که صبح امروز دوشنبه ۸ آبان با موضوع جهاد تبیین در محل سازمان بسیج در تهران برگزار شد در بخشی از سخنان خود گفت: این انقلاب در حال پیشروی و عامل حرکت آن خداباوری است. وی با بیان اینکه موتور حرکت این انقلاب، اسلام است گفت: فرهنگ عاشورایی و نهضت بزرگ حسینی نیز عامل این حرکت هستند. حجتالاسلام حاجی صادقی با بیان اینکه ولایت به این حرکت جهت میدهد افزود: ولایت یعنی کسی که عامل حرکت را جهت میدهد و به صراط مستقیم میبرد. وی با بیان اینکه دشمن اگر بتواند میخواهد اسلام را از این مردم بگیرد گفت: دشمنان اسلام میخواهند جوانان و نوجوانان ما را از این وادی بگیرند، ولی مردم باید از جهاد تبیین استفاده کنند. نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران، تلاش مضاعف و جهاد در برابر دشمن را از ارکان جهاد دانست و گفت: اقشار مردم باید از این هنر (جهاد تبیین) نیز در برابر دشمنان اسلام استفاده کنند.
این گردهمایی با هدف ایجاد انسجام، وحدت رویه و هماهنگی برای تحقق جهاد تبیین و پیگیری منویات مقام معظم رهبری و با حضور نمایندگانی از هر استان یا بخشی از شاخصان ذاکر هر استان، در تهران برگزار شده است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد:
ارسال ۶ هزار طرح از بقاع امامزادگان به جشنواره سلاله
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از دریافت ۶ هزار طرح قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی و عمرانی از سوی فعالان و متولیان امامزادگان کشور خبر داد.
اختتامیه نخستین جشنواره سلاله (ویژه برنامهها، فعالیتها و خدمات فرهنگی اجتماعی قرآنی و مدیریتی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه) صبح امروز (دوشنبه ۸ آبان) در سالن همایشهای هتل ارم تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه پشت تریبون قرار گرفت و درخصوص این رویداد گفت: در کنار برنامههاریزیهایی که برای اداره امامزادگان و بقاع متبرکه انجام میشود، این جشنواره مطرح شد، با این برنامهها معمولا الگوسازی میشود و انگیزهها افزایش پیدا میکند.
وی اظهار کرد: تراکم کاری امامزادهها به قدری است که شاید هرروز یک ویژهنامه در حال اجرا باشد و طبیعتاً در ابتدای کار سختیهایی خواهد داشت، ولی در مجموع از ۱۲۶۰ بقعه متبرک وامامزاده در محورهای اصلی قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی و عمرانی به این رویداد اثر ارسال شد.
عادل افزود: در این جشنواره نزدیک به ۶۰۰۰ اثر ارائه شد و داوریها در دو سطح استانی و ملی برگزار شد. پس از داوری مرحله ۱۵۰ اثر به سطح ملی رسیدند و امروز برگزیدگان این آثار معرفی خواهند شد. البته بعضی از متولیان امازادهها امامزادگان نتوانستند در جشنواره شرکت کنند، شاید اگر همه شرکت میکردند، شرایط به گونهای دیگر رقم میخورد. بعد از این جشنواره ما ارزیابی میکنیم تا ببینیم کمبودها و ایرادات از کجاست. ما میدانیم در برخی استانها امامزادگان مهمی هستند، اما در این رویداد شرکت نکردند و این کمبود در استان بوده است.
حجتالاسلام عادل اضافه کرد: ما در هیچکدام از محورها موضوع رسانه را نداشتیم، ولی عملاً بقاع و امامزادگانی در این رویداد موفق بودند که متولیان آنها کار رسانهای انجام دادند. استفاده از رسانه در راستای تشویق و ترویج خیلی خوب است و مردم میتوانند عملکرد آنها را ببینند.
سپس حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به روی سن رفت و در ابتدای سخنانش با اشاره به وقایع اخیر غزه گفت: اگر سوال شود که در حال حاضر چه کسی پیروز است، جواب خیلی آسانی دارد. امروز با این حجم اتش بازی رژیم صهیونسیتی ارقام شهدایی که اعلام میشود، میبینیم که اینها پیروز میدان هستند. اما میبینیم که نمیتوانند از طریق زمینی حمله کنند. ما به برادران فلسطینی عرض میکنیم هرچقدر هم شهید دادید، بدانید که این بار ضربهای سنگین به پیکر دشمن زدید. تا جایی که رفتار وحشیانه انجام میدهند و به بیمارستانها برای کشتن مردم عادی روی آوردند. اگر شما صدمه دیدید، آنها نیز صدمه دیدند. شما باید استقامت کنید که این امر برای اثبات ایمان واجب است.
وی افزود: رهبر انقلاب همیشه پرچم حمایت از فلسطین را دارد. از چهل سال قبل جبهه ما با نظام سلطه را تحلیل کنید و ببینید ما کجاییم و آنها کجا هستند. در سال گذشته بیش از سی کشور به همریختگی کشور ما را مدیریت میکردند و امروز همه جمع شدند که این لکه مازاد یعنی اسرائیل را حفظ کنند که البته نمیتوانند.
خاموشی درباره برگزاری جشنواره سلاله و جایگاه امامزادگان در زندگی مردم نیز گفت: بقاع متبرکه مکانی برای افزایش ارتباط معنوی مردم با ائمه اطهار هستند. ما بیش از ۸۷۶۰ بقعه داریم که پلاک ولایت بوده و مردم به دنبال حفظ آنها هستند. سازمان اوقاف نیز باید از این اماکن مراقبت کند و خوشبختانه امروز در وضعی هستیم که شرایط در این اماکن بهتر است.
وی افزود: امسال سازمان اوقاف تصمیم دارد همه بقاع را به سمتی ببرد که برنامه یکساله خود را از پیش تعیین کند. باید طرح و برنامه هر سال انجام شود، اگر هم کسری منابع وجود دارد، با این برنامهریزی قابل حل کردن است. ما در دو سال گذشته مسابقات منطقهای و کشوری در بقاع برگزار کردیم، این مسیر را ادامه میدهیم، چون ظرفیت کالبدی که در سازمان اوقاف موجود است، در دیگر سازمانها وجود ندارد. نیات دینی، عزاداری و نیتهای واقفین برای اتفاقات قرآنی و دینی باید زیرمجموعه اوقاف قرار بگیرد. بودجهها باید در درون بقعهها مصرف شود و کارکردهای متنوع بقاع با برنامهریزی استفاده شود. نباید فقط در زمان نماز از این کارکردها استفاده کرد.
وی افزود: نخبگان منطقه و شرکتهای دانش بنیان میتوانند از ظرفیتهای بقاع استفاده کنند. یا هیئتهای مذهبی میتوانند در بقاع حضور پیدا کنند. ما حضور هزار هیئت را در هزار بقعه متبرکه تامین کردیم تا ارتباط مردم با بقاع بیشتر و بهتر شود. برنامه قرآن مجلسی و استماع میتواند یک روز در هفته در هر بقعهای برگزار شود. این جلسه هرچقدر بیشتر تقویت شود ارتباط معنوی مردم با قرآن بیشتر میشود.
حجتالاسلام خاموشی اضافه کرد: من خودم به جلسات استمراری اعتقاد دارم و این طرح را به بقاع مختلف پیشنهاد میکنم. ما میتوانیم به صورت مستمر به بیان احکام شرعی در بقاع متبرکه بپردازیم. یا سخنرانی مذهبی و انقلابی و اجتماعی برگزار کنیم. ما بقعه سکولار نداریم باید سیاستهای نظام سلطه تحلیل شود، بصیرتافزایی صورت پذیرد از طرف دیگر باید فعالیت رسانهای بقاع متبرکه نیز افزایش پیدا کند. تبیین فعالیت و گسترش مفاهیم انقلاب میتواند از طریق رسانه رخ دهد. بیان صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه نیز میتواند طرح خوبی برای هر بقعه باشد.
رئیس سازمان اوقاف در ادامه گفت: آخرین توصیه توجه به نسل جوان است، این افراد باید جذب معارف اهل بیت شوند. خانوادهها باید در این بقاع شرکت کنند و در کنار هم نگذاریم جوانان جذب فعالیتهای رسانهای غربی شوند. در فعالیتهای عمرانی و توسعهای هم باید کارهای بیشتری انجام دهیم. امیدوارم رویدادهایی مثل جشنواره سلاله باعث پیشرفت بیشتر در این حوزه شود.
فراخوان هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران منتشر شد
فراخوان هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۱۴۰۲ از سوی دبیرخانه جشنواره بینالمللی پویانمایی کانون پرورش فکری منتشر شد و متقاضیان به منظور اعلام علاقهمندی به شرکت در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران، لازم است فرم پیش ثبتنام بازار ملی جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، را تکمیل کنند.
بازار ملی، جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با اهدافی از قبیل حمایت از تولیدات رسانهای و فرهنگی، کمک به چرخه اقتصاد هنر، ایجاد روابط بین تولیدکنندگان و سرمایهگذاران و نیز معرفی محصولات نو و خلاقانه حوزه انیمیشن برگزار میشود و بستری کاملا تخصصی را در راستای به وجود آمدن محیط و فضایی برای تولید انیمیشن در سطح کشوری و بینالمللی فراهم میکند.
تکمیل این فرم به منظور قرار گرفتن در ذخیره دریافت غرفه است و مراحل تکمیلی ثبتنام از طریق پیامک و تماس با شمارههای ثبت شده اعلام خواهد شد.
برهمین اساس پیش ثبتنام از ۱ آبان ۱۴۰۲ آغاز شده و تکمیل فرآیند ثبتنام تا ۱۲ آذر فرصت دارد و ۱۳ دی پایانِ مهلت ثبتنام است.
هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۱۴۰۲، ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب برگزار خواهد شد.
واجدان شرایط ثبتنام در بازار، افراد متخصص و حرفهای حوزه انیمیشن (تولیدکنندگان)، تهیهکنندگان، سرمایهگذاران و فروشندگان تجهیزات و شبکههای خانگی هستند که میتوانند از طریق پایگاه الکترونیکی مراحل ثبتنام را تکمیل کنند. برای ثبتنام در بازار ملی پویانمایی تهران، ارائه مجوز فعالیت شرکت و محصولات مورد نظر الزامی است.
این جشنواره با سه هدف فراهمسازی بستری شایسته برای تبادل اندیشهها و آموختهها با گردآوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و گسترش تواناییها با طرح تکنیکها و نگرشهای تازه برای دستیابی به کیفیتی افزونتر برگزار خواهد شد.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشمانداز» از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.
سند تحول بر اساس آسیبشناسی عملکردی سازمان شکل گرفته است
رئیس رسانهملی گفت: سند تحول، سندی تازه و نو نیست بلکه بخش عمدهای از آن بر اساس آسیبشناسی عملکردی سازمان شکل گرفته و برآیند عقل جمعی و آسیبشناسی مدیران قبلی است. پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در نشست مدیران اطلاعات و برنامهریزی سازمان صداوسیما با چشماندازی بر سند تحول، تهیهکنندگان و برنامهسازان را صاحبان اصلی رسانه ملی دانست و اظهار کرد: زمانی که در چهارمین نشست افق تحول صحبت از آنتن رسانه ملی به میان آمد، از تهیهکنندگان و برنامهسازان به عنوان نزدیکترین بخش بدنه سازمان به آنتن یاد کردم و اکنون نیز تأکید میکنم که آنها از مدیران تصمیمگیر به آنتن نزدیکترند. وی با تأکید بر لزوم برداشتن گامهای عملی برای تحقق اهداف سند تحول، به توصیهها و راهبردهای اعلامی رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت نگاه تحولگرایانه در فرآیندها و سیاستگذاریهای رسانه ملی به عنوان مهمترین و مؤثرترین دستگاه فرهنگی در کشور نیز توجه داد و گفت: آنچه دستمان را پر کرده رهنمودهایی است که رهبر انقلاب در این چهار دهه در جلسات خصوصی و عمومیبه رسانه ملی ابلاغ کردهاند و این رهنمودها در کنار اهداف انقلاب و نظام اسلامی تبدیل به سند تحول شدهاست. رئیس رسانه ملی ادامه داد: البته سند تحول، سندی تازه و نو در رسانه ملی نیست، بلکه بخش عمدهای از این سند بر اساس آسیبشناسی عملکردی سازمان شکل گرفته و برآیند عقل جمعی و آسیبشناسی مدیران قبلی رسانه ملی از روند حرکت رسانه ملی با توجه به چالشهای پیشرو، به همراه مطالبات مقام معظم رهبری است که پیش از این نیز تدوین شده بود، اما در دوره جدید با نگاهی به آسیبهای موجود به اجرا درآمدهاست. رئیس رسانه ملی با اشاره به لزوم تغییر شیوه رسانههای سنتی گفت: بقای رسانههای سنتی در گرو رقابت با رسانههای نوین است و با تغییر سلیقه ها، باید در این میدان حضور زنده و روزآمد داشتهباشیم. ضمن اینکه با چالشهای مختص به رسانه خودمان هم روبهرو هستیم. رسانه ملی تنها رسانه حاکمیت است که بار اصلی تولید محتوا را بر دوش گرفته. این مسئولیت سنگین در فضای پرچالش رسانههای رقیب بر دوش ماست و باید بیدار باشیم و زمان را از دست ندهیم. جبلی افزود: اصلاح و بازنگری بر عهده شماست و نظرات تکمیلی شما در مسیر سیاستهای سازمان برای ما اهمیت دارد. همه ما خدمتگزار محتوای آنتن هستیم و باید موانع را از سر راه برنامهسازان برداریم. هدف اصلی مدیران اطلاعات و برنامهریزی نیز باید روانسازی آنتن و تولید محتوا براساس سند تحول باشد.
باید نگاه مناسبتی را از فلسطین برداریم
یک مستندساز گفت: باید نگاه مان را از نگاه مناسبتی که صرفا در راه پیمایی روز قدس نیم نگاهی به فلسطین می اندازد به یک نگاه تمامیت خواه تغییر دهیم.
داوود مرادیان در برنامه زنده «به افق فلسطین» در توضیح اهمیت ایجاد یک شبکه ارتباطی و اطلاعاتی از مردم فلسطین برای پوشش بحران و تولیدات در حوزه مستند بحران بیان کرد: در روزهایی که گذشت و حملاتی که علیه مردم فلسطین صورت گرفت ما حرص میخوردیم چرا که اگر درست عمل میکردیم میشد با داخل غزه ارتباط گرفت و خود این مردم از این اوضاع و شرایط برای ما فیلم میگرفتند.
وی افزود:باید عمیقا به این درک برسیم که فلسطین خاک من است و غزه خاک ماست و باید نگاه مان از نگاه مناسبتی که صرفا در راهپیمایی روز قدس نیم نگاهی به فلسطین میاندازد به یک نگاه تمامیت خواه تغییر دهیم و در چنین شرایطی است که فرهنگ، اجتماع و اقتصاد غزه برای ما موضوعیت مییابد.
مرادیان عنوان کرد: خلا ما این است که مستندساز ویژه فلسطین یا حوزه آفریقا نداریم؛ نهادی بالا دستی مانند وزارت امور خارجه باید به مستندسازان بها بدهد و به این درک برسد که باید میز ویژه فلسطین یا آفریقا را داشته باشد. صرف تولید، مسئله را حل نمیکند توزیع از آن هم مهمتر است. متاسفانه کشور، مقوله مستند صرفا کنداکتور پرکن است و شان و وجههای ندارد؛ برای فوتبال وقت و بودجه و زمان بسیاری سرف میکنیم، اما پایینترین رقم برای مستند است درحالی که مستند یک امر دیرپز است و تحقیق و تفحص میخواهد و باید این را درنظر گرفت و این بی توجهی و بی مهری هاست که باعث میشود مستندسازان به سمت داستانی سازی بروند.
وی افزود: باید در بحران برنامه ساخت (همانند همین برنامه که درحال پخش است) و به این مهم توجه کرد که مستند با خودآگاه مخاطب ارتباط میگیرد و بیدارش میکند؛ باید توجه کنیم که در این عرصه نیروی انسانی مان را از دست داده ایم. داشتن سپهر روایی در گذشته باعث میشد که بچهها تا پای شهادت حرفهای میرفتند چیزی که در تجلی کار و شخصیت مرتضی آوینی برجسته میشود.
وی ادامه داد: مسئولان ما باید توجه کنند که برای نیروی انسانی پول و آموزش هزینه شده است پس باید به آن توجه کنند؛ امثال سرباز روح الله، الهام عابدینی، محسن اسلام زاده و دیگران خودساخته و عاشق این شیوه روایت هستند؛ امثال ما سینمای مستند هستیم، اما توجهی نمیشود و این روایت بحران هم جدی گرفته نمیشود. چند وقت است که داعش تمام شده، اما آیا ما دنبال داستان سازی از این موضوع رفته ایم؟
وی افزود: مستند سند است، اما توجهی به آن نمیشود هیچ برنامهای در صدا و سیمای ما نیست که بازپخش نداشته باشد الا مستند در حالی که مستندها، چون سند هستند با گذشت زمان باارزشتر میشوند و اگر این را باور کنیم کسی، چون مهدی خالقی هم وقتی احساس کند کارش مهم است و دیده میشود و حاشیه امنیت دارد تغییر فرم میدهد؛ مستندسازان ما هنوز جهادی کار میکنند و این خوب نیست.
مرادیان در توضیح احساساتی برخورد کردن و عدم شناخت نسبت به مسئله اضافه کرد: آموزش عملیات روانی را نه برای مسئولان مان داشته ایم و نه برای اهالی رسانه. بر این اساس آدمهایی که پای مدیریت رسانه نشسته اند، چون دورههای عملیات روانی را نگذرانده اند اسیرعواطف لحظهای شده و اتفاقاتی را رقم میزنند که قابل جمع کردن نیست. در اتفاق اخیر ما به جای این که دنبال رفتن به غزه باشیم باید ابتدا در دل این مسئله برویم که برانگیخته شدن دل مردم دنیا را نشان دهیم؛ این که در تاریخ فلسطین این حجم از برانگیخته شدن دنیا نسبت به فلسطین را نداشتیم و این موضوع و انعکاس آن بسیار مهم است. اول باید روی این موضوع با برداشت داخلی به شکل جدی مانور دهیم و بعد به این فکر کنیم که چطور به آنجا (غزه) برویم و فیلم مستند بسازیم که خود این موضوع نیازمند داشتن شبکه است.
وی در توضیح راه حل برون رفت از عدم توجه به اهمیت سینمای مستند بیان کرد: مردم ایران کتابخوان نیستند، اما فیلم بین هستند باید روی این موضوع تمرکز کرد و زنگ تماشای مستند را در مدارس راه انداخت؛ از حیات وحش شروع کرد تا به موضوعات جدیتر رسید یا در صداوسیما مرکز مستند احیا شود و کسانی که کار آرشیوی بلدند راشها را بگیرند و روی اینها کار کنند.
یک هنرمند حوزه تذهیب:
تذهیب؛ هنری که باعث پالایش روح و جسم هنرمند میشود
یک هنرمند حوزه تذهیب گفت: تذهیب به صورت ناخواسته روی ذهن هنرمند تأثیر میگذارد و هر هنرمندی که واقعا به این هنر روی آورده به آن وابسته شده است.
زینب شاهی از هنرمندان رشته تذهیب و کتاب آرایی است که سابقه فعالیتش به بیش از یک دهه میرسد و در سالهای اخیر، موفق به اخذ مدرک درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی شده و دورههای حرفهای نقاشی و نگارگری را گذرانده است.
این هنرمند با حضور در نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی توانسته است جوایز بسیاری کسب کند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شرکت در هشتمین دوسالانه ملی نگارگری، حضور در سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، نفر برگزیده در نخستین دوره جشنواره شمسه، تقدیر در دومین جشنواره شمسه، شرکت در بینال گروهی شارجه در کشور امارات – الفنون، حضور در ششمین جشنواره بین المللی فجر، شرکت در نمایشگاه گروهی به مناسبت روز زن از سوی یونسکو در مجموعه سعدآباد، شرکت در هفتمین
نمایشگاه جمعی خوشنویسان شهر ری در مجموعه سعدآباد، شرکت در کارگاه مجموعه جشنواره شمسه، شرکت در هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، حضور در مسابقه البرده (وزارت جوانان امارات)، نفر برگزیده در بیست و سومین نمایشگاه قرآن در بخش تذهیب، شرکت در دومین حراج ملی ایران، حضور در نمایشگاه گروهی سالیانه انجمن نگارگری در کاخ نیاوران، شرکت در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نفر برگزیده در نمایشگاه ملی رضوی امام رضا (ع) در اصفهان، رتبه دوم در دوسالانه تذهیبهای قرآنی رضوی در مشهد، نفر سوم در دوسالانه نگارگری در تهران، رتبه اول جشنواره بین المللی ارسیکا در تبریز، نفر دوم جشنواره شمیم وحی از سوی شهرداری تهران، شرکت در نمایشگاه گروهی در هفته فرهنگی ایران در باکوی آذربایجان، حضور در فستیوال بین المللی مهرجان در الجزایر، برگزیده فستیوال زیتون برانا در ترکیه، برگزیده فستیوال بین المللی هنرهای تجسمی فجر در سال ۹۷، برنده سرو سیمین جشنواره فجر صنایع دستی تهران، برگزیده جشنواره بین المللی قونیه در ترکیه، برگزارکننده نمایشگاه انفرادی در شارجه امارات، شرکت در فستیوال هنری دانمارک، برگزیده نمایشگاه هنری لبنان در سال ۱۴۰۰، دریافت کننده نشان ملی و مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی تهران در سال ۱۴۰۱، دارای گواهی نامه مهر اصالت ملی و...
زینب شاهی، هنرمند عرصه تذهیب و نگارگری درمورد نحوه ورود خود به این رشته هنری بیان کرد: پیش از آن که وارد رشته تذهیب و کتاب آرایی شوم در زمینه هنرهای نگارگری و نقاشی فعالیت میکردم و بعد از مدتی، متوجه شدم که باید بتوانم کسب درآمد کنم و در جریان آن بود که با حوزه تذهیب قطع خوشنویسی آشنا شدم که از لحاظ بازار کار خوب بود. بعد از آن تلاش کردم تا یک دوره کوتاه مدت تذهیب نزد استاد محسن آقامیری بگذرانم و پس از آن بود که ایشان پیشنهاد فعالیت در کارگاه خود را به بنده دادند و پس از مدتی مشغول به فعالیت در زمینه تذهیب و کتاب آرایی شدم و در همان سال، موفق شدم درجه یک هنری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد کسب کنم و در طول مسیر هنری ام در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی شرکت کردم و حائز رتبه شدم.
شاهی درمورد این که رشته تذهیب و کتاب آرایی را به صورت آکادمیک یا شاگرد – استادی دنبال کرده است؟ گفت: این رشته هنری را به طور آکادمیک و دانشگاهی دنبال نکردم و از محضر استاد استفاده کرده و به صورت شاگرد – استادی یاد گرفتم و همین تجربی کار کردنم باعث شد تا آثاری که خلق کردم مورد ارزیابی قرار بگیرند و موفق به دریافت درجه یک هنری شوم. البته این را بگویم تذهیب رشتهای است که از طریق شاگرد – استادی میتوان به خوبی رشد کرد و فارغ التحصیلان دانشگاهی دیده ام که نتوانسته اند به توانمندی خوب و مطلوبی در حد کتاب آرایی و موزهای دست پیدا کنند و اگرچه همیشه دوست داشته ام فضای دانشگاهی را تجربه کنم، اما متأسفانه، میبینم که هنرجویان دنبال کننده این رشته به صورت آکادمیک از لحاظ اجرایی سطحهای به شدت پایینی دارند و بیش از این که عملی قوی داشته باشند تئوریسینهای این حوزه هستند، در حالی که تذهیب از جمله هنرهایی است که مستلزم کار به صورت سنتی و کارگاهی است؛ هم در زمینه آموزش و فراگیری و هم اجرا.
تفاوت هنرجوهای نسل های قدیم و جدید
شاهی با بیان این که هنرجوهای نسل قدیم و نسل جدید با یکدیگر تفاوتهایی دارند، مطرح کرد: نکتهای که وجود دارد این است که هنرجوهای نسل قدیم برای آموزش تعصب و صبوری خاصی را در پیش میگرفتند تا جایی که بنده، هنوز خودم را شاگرد استادم میدانم و در کارگاه ایشان همانند یک شاگرد مبتدی فعالیت میکنم. این در حالی است که نسل جدید میخواهد به سرعت کار را یاد بگیرد و پس از آن به صورت مستقل برای خودش کار کند و نمیخواهد متحمل سختی شود، در حالی که باید توجه کرد شرایط همیشه به صورتی پیش نمیرود تا هنرجو پشت میز بنشیند و برخی از مراحل کار به گونهای است که سختیهای خاص خود را دارد و از فرد انرژی میگیرد و با توجه به این که بسیاری از هنرجویان نسل جدید کم حوصله هستند اصلاً به خود سختی نمیدهند که یک هنر را فرا بگیرند. ولی نسل ما به صورتی دیگر عمل میکرد و صبورتر بود؛ به طوری که هنوز هم، حس شاگردی داریم.
این هنرمند رشته تذهیب با اشاره به این که فراگیری این هنر مستلزم صبوری و تلاش بسیار است، تصریح کرد: تذهیب هنری است که ریاضت دارد و صبوری زیادی را میطلبد. اما افرادی هستند که برق طلا آنها را جذب میکند؛ به طوری که با گذشت مدتی، پس از خلق یکی دو اثر به ظاهر زیبا خسته میشوند و این رشته را آن قدر با عشق دنبال نمیکنند که به خلق اثر هنری خاص منتهی شود و خلاقیت و تفکری را وارد تذهیب کنند تا به هنرمندی ماندگار در این عرصه تبدیل شوند. بنابراین، هنر این نیست که کپی آثار هنری دیگران را به وجود آوریم بلکه هنرمند باید از خود اثر واقعی به جای بگذارد.
اما متأسفانه، ما در جامعه شاهد کپی کاری زیادی هستیم.
او با بیان این که یکی از ویژگی های خوب فعالیت در زمینه تذهیب این است که باعث ایجاد آرامش و صبوری اش شده است گفت: تکرار کردن یک فرم به صورت مداوم برای من مثل حالت ذکرگونهای است که نفجسم را پالایش کرده و همچنین، ذهنم را بسیار تمیز میکند و علتش این است که تذهیب به صورت ناخواسته روی ذهن و تمرکز هنرمند تأثیر زیادی میگذارد و هر هنرمندی که واقعاً به این هنر روی آورده به آن وابسته شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126432
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126433
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126434
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126435
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126436
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/15088/38109/126437
|
عناوین این صفحه
- انقلاب اسلامی، زنده و درحال حرکت است
- ارسال ۶ هزار طرح از بقاع امامزادگان به جشنواره سلاله
- فراخوان هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران منتشر شد
- سند تحول بر اساس آسیبشناسی عملکردی سازمان شکل گرفته است
- باید نگاه مناسبتی را از فلسطین برداریم
- تذهیب؛ هنری که باعث پالایش روح و جسم هنرمند میشود