|
آمیتاب باچان جوان در جشنواره ۳ قاره فرانسه
فیلم قدیمی از اسطوره بازیگری سینمای هند، آمیتاب باچان و یک مستند درباره او در جشنواره ۳ قاره نانت فرانسه به نمایش درمیآید. «آمیتاب باچان، بیگ B برای همیشه» عنوان بخشی از جشنواره ۳ قاره نانت است که به تجلیل از آمیتاب باچان اختصاص پیدا کرده است. جنبههای مختلفی از آثار این بازیگر از جمله شخصیت او به عنوان «جوان خشمگین» که نویسندگان سلیم خان و جاوید اختر خالق آن بودند و همچنین شخصیتهای اکشن، درام، عاشق و کمدی وی در این مجموعه به نمایش گذاشته میشود. این مجموعه شامل شماری از بهترین فیلمهای سینمای هندی زبان از جمله «شولای»، «دیوار»، «دون»، «کابهی کبی» و «عمار اکبر آنتونی» از کارگردانهایی مانند یاش چوپرا، رامش سیپی، مانموهان دسای و هریشیکش موکرجی که هر یک اسطورههای سینمای هند هستند، میشود.این برنامه توسط بنیاد میراث فیلم که یک سازمان غیرانتفاعی است و توسط فیلمساز شیوندرا سینگ دانگرپور تاسیس شده ارایه میشود. آمیتاب باچان با تحسین ابتکار بنیاد میراث فیلم برای بازگرداندن فیلمهای کلاسیک هندی به صفحه نمایش، گفت: بسیار خوشحالم که میشنوم آنها منتخبی از فیلمهای اولیه مرا در یکی از قدیمیترین و معتبرترین جشنوارههای فیلم یعنی جشنواره ۳ قاره نانت که به ویژه بر سینمای آفریقا، آمریکا، آسیا و لاتین تمرکز دارد، ارایه میکنند. بسیاری از این فیلمها برای من این امکان را قراهم کردند تا بتوانم طیف متنوعی از شخصیتها را روی پرده بیاورم و از طریق آنها با برخی از مهمترین فیلمسازان آن زمان از جمله هریشیکش موکرجی، مانموهان دسای، یاش چوپرا و رامش سیپی کار کنم. امیدوارم تماشاگران جشنواره از این فیلمها که با گذشت نیم قرن همچنان تماشاگران را شاد میکنند، لذت ببرند. از آنجا که شخصاً در آنجا حضور نخواهم داشت، خوشحالم دخترم شوتا در نانت خواهد بود تا به عنوان نماینده من در جشنواره حضور داشته باشد.شوتا باچان هم از این موقعیت ویژه که برای اولین بار به نمایندگی از پدرش در یک پلتفرم بینالمللی حضور خواهد داشت، ابراز خوشوقتی کرد. وی گفت: من موفقیت خارقالعاده «باچان بازگشت به آغاز» را دیدم؛ برنامهای که سال پیش برای جشن گرفتن هشتادمین سالگرد تولد پدرم در مقیاس وسیع برگزار شد. بسیاری از ما در خانواده حتی برای اولین بار بود که فیلم های او را روی پرده بزرگ تماشا میکردیم و غرق آنها شدیم. دانگرپور هم با توصیف باچان به عنوان بازیگری که یک پدیده جهانی و قهرمانی خستگی ناپذیر برای حفظ فیلم است، گفت: وقتی سال گذشته در سراسر کشور مروری بر فیلمهای او را انجام دادیم، سینماها شلوغ شد و تماشاگران دیوانه شدند.ژروم بارون، مدیر هنری فستیوال سه قاره هم از آمیتاب باچان به عنوان تجسم زنده و نمادین پیوند بین گذشته و حال سینمای محبوب هندی یاد کرد و گفت او در طول ۵۰ سال روی پرده بازیگری بینظیری بوده که هیچ بازیگر دیگری از جمله در تاریخ سینمای اروپا تاکنون مانند او نبوده است.
وی گفت: میخواهیم با این برنامه برای اولین بار در فرانسه به آمیتاب باچان با نمایش ۹ فیلم ادای احترام کنیم که یکی از آنها نمایش مستند شگفتانگیز سدریک دوپیر در مورد او به عنوان یک «سوپراستار واقعی» برای اولین بار خواهد بود.
آمیتاب باچان به زودی و در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ با فیلم «کالکی ۲۸۹۸AD» در کنار دبیکا پادوکون و پرابهاس در سینماها دیده میشود.
فیلمهای منتخب از آمیتاب باچان در این برنامه عبارتند از:
«ابهیمن» (غرور) به کارگردانی هریشیکش موکرجی (۱۹۷۳)
«شولای» (شعله) به کارگردانی رامش سیپش (۱۹۷۵)
«دیوار» به کارگردانی یاش چوپرا (۱۹۷۵)
«کابی کابی» (گاهی اوقات) – به کارگردانی یاش چوپرا (۱۹۷۶)
هشدار نولان درباره ناپدید شدن فیلمها
کریستوفر نولان در مورد خطر ناپدید شدن فیلمهایی که فقط در سرویسهای استریم در حال پخش هستند، هشدار داد. به نقل از هالیوود ریپورتر، کریستوفر نولان در یک مصاحبه جدید به این نگرانی پرداخته است که پروژههای فیلمسازان در صورتی که از پلتفرمهای استریم حذف شوند و برای دیدن از طریق رسانههای فیزیکی در دسترس نباشند، ممکن است ناپدید شوند.
کارگردان «اوپنهایمر» در گفتوگویی با واشینگتن پست که جمعه به صورت آنلاین منتشر شد، درباره اکران خانگی آینده فیلمش صحبت کرد. نولان تصریح کرد نظری که در نمایش اخیر «اوپنهایمر» در مورد اهمیت اکران خانگی برای جلوگیری از سرقت فیلم توسط «سرویس پخش شیطانی» انجام داد، فقط یک شوخی بود اما او خطر بالقوه را متوجه فیلمهایی میداند که فقط در سرویسهای استریمها وجود دارند. نولان به این نشریه گفت: این روزها این خطر وجود دارد که اگر فیلمی فقط در نسخه استریم وجود داشته باشد، حذف شود. یعنی آنها میآیند و میروند – مثل نسخههای پخش فیلمها، بنابراین فیلمهای من اگر در HBO یا هر جای دیگری پخش شوند، میآیند و میروند اما نسخه ویدیوی خانگی چیزی است که همیشه میتواند وجود داشته باشد و مردم همیشه میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. از دهه ۱۹۸۰، بهعنوان فیلمساز این موضوع را بدیهی میدانستم و اکنون باید مطمئن شویم که اگر نه حتما به صورت رسانههای فیزیکی، اما راهی برای ادامه این اتفاق وجود داشته باشد.
نولان در توضیح گفت که از تغییر نحوه تجربه مردم از فیلمها دلسرد نمیشود و باور دارد که فرهنگ فیلم با نوآوریهای جدید رشد میکند اما همچنین معتقد است دسترسی به کار یک سازنده چیزی است که باید از آن محافظت شود.
اعتراض تهیهکننده «فسیل» به توقف اکران فیلمش
سیدابراهیم عامریان تهیهکننده فیلم سینمایی «فسیل» در یادداشتی به تصمیم شورای صنفی نمایش برای پایان دادن اکران این فیلم در سینماها اعتراض کرد. سیدابراهیم عامریان تهیهکننده فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی که با فروش بالغبر ۲۸۵ میلیارد تومان عنوان دومین فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرده است، در قالب یادداشتی، نسبت به «جوسازی علیه سینمای کمدی و تخریب آن» اعتراض کرد. در متن این یادداشت که به دنبال تصمیم شورای صنفی نمایش برای پایان اکران «فسیل» در سینماها از سوی عامریان برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است: «در سیستم اکران جهانی، وقتی فیلمی بر پرده میرود و مورد استقبال واقع میشود، اکران مستمر باقی میماند. هیچ کجای دنیا فیلمی را که باعث رونق سینما شده است، با فروش ماهیانه ۱۵ میلیارد تومان از روی پرده سینما حذف نمیکنند. عدم تداوم اکران «فسیل» در حالی است که سینمای ایران طعم هفت میلیون مخاطب برای یک فیلم را طی چهل سال نچشیده بود و در صورتی که ۹ ماه پیش هیچ فیلمی جرات اکران در عید نوروز را به دلیل وقایع حاکم بر کشور نداشت، «فسیل» برای اکران پا پیش گذاشت و همه معادلات را بر هم زد و علاوه بر روشن کردن چراغ سینماها باعث شد سینماداران عزیز به اذعان خودشان، کل بدهیهای دوران ورشکستگی کرونا را صاف کنند. همانند فیلم «دینامیت» که در دوران کرونا آمد و با جذب مخاطبان توانست فضای آسیب دیده ناشی از پاندمی را التیام ببخشد. حال خوب سینمای ایران و مخاطبان آن امروز به لطف درایت و مدیریت هوشمندانه سازمان سینمایی کاملا مشهود است. فروش شگفتانگیز «فسیل» و رضایت مردم بعد از دیدن این اثر سینمایی باعث شده بر فروش قابل توجه فیلم سینمایی «هتل» نیز تاثیر مستقیم داشته باشد. حال باید ببینیم چه تفکری در پشت پرده باعث شده که بخواهند پرده سینما را تاریک کنند و ترمز رونق سینمای ایران را بکشند.»
روایت بازیگر سریال سوادیاران از معضلات بیسوادی
اویسی گفت: در برخی خانوادههای متمول بچهها تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، ولی همیشه و در همه شرایط پول نمیتواند نجات دهنده باشد. زهرا اویسی بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش در سریال سوادیاران گفت: شاید بیشتر پروژههایی ساخته شده با این مضمون و به این موضوع پرداخته باشند، ولی اینگونه موشکافانه و با گونههای مختلف به معضلات بیسوادی در جامعه اشاره نشده بود. متاسفانه همه ما در جامعه با افرادی روبرو می شویم که به دلیل دانش کمشان و نداشتن سواد ممکن است ما را درگیر مشکلات کنند. همانطور که عرض کردم بی سوادی به خود شخص لطمه زیادی وارد میکند و در آینده هر فردی تأثیر بسزایی دارد، اما ما در یک جامعه وسیعی زندگی میکنیم که باعث می شود به اطرافیانمان هم ناخواسته صدمه بزنیم. وی افزود: جمعی یک روز پر تنش و یک جلسه بی نتیجه رو پشت سر گذاشتند فقط به دلیل عدم دانش و تحصیلات یک شخص. این نمونه ایست که نه تنها به خودشان و به دیگران هم ضربه میزنند، موارد بسیار بسیار زیادی وجود دارد. بنده با پذیرفتن نقش ام و ایفای آن خواستم در ترویج علم و سواد نقش کوچکی داشته باشم آرزوی من این هست جمع کثیری ببینند حتی افراد تحصیل کرده جامعه که میتوانند مشوق باشند برای آن دسته عزیزان که از این معضل عذاب میکشند، اما اگر بتوانم روی یک فرد هم تاثیر بذارم خداراشکر موفق بودم. اویسی پیرامون نقش توضیح داد: این نقش و کاراکتر برام جذاب بود، چون تجربه نکرده بودم، در واقع من باید دو شخصیت رابازی میکردم، زمان بیسوادی که باعث شده بود برای ممر درآمد و گذاران زندگی در خانههای مردم با مشکلات جسمانی و زندگی که گریبانگیرش بود کار کند، و زمانی که بعد فارغالتحصیل شدن و بهبود اوضاع زندگی اش و برطرف شدن مصائب یک زن کارآفرین هم میشود. «کرید ۴» به کارگردانی مایکل بی جردن میآید
مایکل بی جردن کارگردانی «کرید ۴» را بر عهده خواهد گرفت.
به نقل از ورایتی، ایروین وینکلر، تهیهکننده مجموعه فیلمهای «کرید» فاش کرد که چهارمین فیلم «کرید» در دست ساخت است و مایکل بی جردن کارگردانی آن را انجام میدهد.
جردن اولین تجربه کارگردانی خود را با «کرید ۳» که در دنیای فیلمهای «راکی» میگذرد، ثبت کرد. وی همچنین در آن فیلم در نقش قهرمان سنگین وزن آدونیس کرید جلوی دوربین رفت. قسمت سوم که اوایل امسال اکران شد، با فروش ۵۸ میلیون دلاری در اولین آخر هفته اکرانش، رکوردشکن فیلمی با موضوع بوکس شد و گیشه را شگفتزده کرد. جردن اولین بار سال ۲۰۱۵ در «کرید» در نقش آدونیس ظاهر شد و پس از آن سال ۲۰۱۸ در فیلم دوم ظاهر شد. سیلوستر استالونه در ۲ قسمت اول «کرید» نقش خود را در نقش راکی بالبوآ تکرار کرد و در نقش مربی آدونیس، پسر رقیب سابقش آپولو کرید (کارل ودرز) ظاهر شد. «کرید ۳» اولین فیلم از این مجموعه بود که بدون حضور استالونه ساخته شد.
پیشتر گفته شده بود که جردن و آمازون در حال مذاکره هستند تا در سینما و تلویزیون «کرید» را گسترش دهند، اما خبری درباره پروژههایی که مورد بحث قرار گرفتند منتشر نشد و تنها اخبار داخلی این بود که بحث بررسی احتمالات برای سرمایهگذاری پس از خرید امجیام توسط آمازون در جریان است.
وینکلر گفت: ما در حال برنامهریزی برای ساخت «کرید ۴» هستیم یعنی در حال ساخت است و فکر میکنیم یک داستان واقعا خوب و یک طرح واقعا خوب داریم. وی اضافه کرد که برنامههای ساخت این فیلم به دلیل اعتصاب بازیگران و نویسندگان به تعویق افتاد، اما احتمالا سال آینده پیش تولید شروع میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16102/39231/128113
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16102/39231/128114
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16102/39231/128115
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16102/39231/128116
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16102/39231/128117
|
- آمیتاب باچان جوان در جشنواره ۳ قاره فرانسه
- هشدار نولان درباره ناپدید شدن فیلمها
- اعتراض تهیهکننده «فسیل» به توقف اکران فیلمش
- روایت بازیگر سریال سوادیاران از معضلات بیسوادی
- «کرید ۴» به کارگردانی مایکل بی جردن میآید