

|
تئاتر کشور، فضای فرهیختگانی و نخبگانی است
محمود سالاری در رابطه با رویکرد وزارت فرهنگ نسبت به این که همواره جشنواره تئاتر فجر زیر سایه و حواشی جشنواره فیلم فجر قرار میگیرد بیان کرد: واقعیت این است که ما برای این مسئله نمیجنگیم؛ ما طبیعتا علاقه داریم که مردم در جشنواره تئاتر حضور پیدا کنند اما طبیعتا رقابتی با سینما نداریم؛ چرا که تئاتر یک فضای فرهیختگانی و نخبگانی است.چراغ چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با حضور محمود سالاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان عرصه تئاتر و اهالی رسانه روشن شد. محمود سالاری در رابطه با رویکرد وزارت ارشاد نسبت به این که همواره جشنواره تئاتر فجر همواره زیر سایه و حواشی جشنواره فیلم فجر قرار میگیرد بیان کرد: واقعیت این است که ما برای این مسئله نمیجنگیم؛ ما طبیعتا علاقه داریم که مردم در جشنواره تئاتر حضور پیدا کنند اما طبیعتا رقابتی با سینما نداریم؛ چرا که تئاتر یک فضای فرهیختگانی و نخبگانی است. وی افزود:مخاطبان تئاتر با مخاطبان سینما متفاوت هستند؛ البته به مخاطبان سینما توهین نمیکنم اما میخواهم بگویم که سالنهای تئاتر و تعداد نفراتی که میتوانند از تئاترها بهرمند شوند کمتر از آن حدی است که انتظار داریم. در کنار این ما هم رغبتی به این که رقابتی به این شکل عمومی ایجاد کنیم، نداریم. با این وجود با شهرداری و سازمان زیباسازی صحبت کردیم که بخشهایی از عرشههای پل و بیلبوردهای شهری را به جشنواره تئاترفجر اختصاص دهند. مردی که به او خندیدیم!
پژمان جمشیدی در «پژمان» در کنار این که سر شوخی را با خودش باز کرده است، تمام آن حرفهایی که در سالهای فوتبالیاش نگفته بود و یا شایدهم گفت و شنیده نشد را در یک سریال پرمخاطب به نمایش گذاشت.
آدمها گاهی از ضعفها، کمبودها، دیده نشدنها، سرزنشها، کممحبتیها و دیگر خلاءهایشان نردبان میسازند. هرچقدر این کممحبتیها و نادیده گرفته شدنها بیشتر باشد، این نردبان بلندتر میشود و آنها هم بالاتر میروند.
هنوز بر سر این که او یک گل ملی را به ثمر رسانده یا دو گل، بحث است اما او خیلی وقت است که از این بحثها عبور کرده و برایش مهم نیست که خود را ثابت کند. از روزهای فوتبالیاش مدتها است که فاصله گرفته است. در واقع با ورود به عرصه جدید و بازی در سریال «پژمان» در نقش خودش، دفتر ماجرای فوتبالیاش را بست.
پژمان جمشیدی که بازیکن فوتبال خوبی بود اما آنقدر که باید دیده نشد و هوادار نداشت، در سریال «پژمان» در کنار این که سر شوخی را با خودش باز کرده است، تمام آن حرفهایی که در سالهای فوتبالیاش نگفته بود و یا شایدهم گفت و شنیده نشد را در یک سریال پرمخاطب به نمایش گذاشت. این که چگونه یک فوتبالیست که روزگاری در اوج بوده است به حاشیه میرود و دورانش تمام میشود؛ این که چگونه یک فوتبالیست از اوج هیاهو به اوج تنهایی سقوط میکند. هرچند که این سریال محتوای طنز داشت، اما تجربه زیسته پژمان اثر بسیار خوبی بر سریال گذاشت و آن را به وادی مفاهیم عمیق هم کشاند. سروش صحت در زمان پخش «پژمان» پیشبینی کرده بود که جمشیدی میتواند بازیگر موفقی در تلویزیون و سینما شود. تجربه همکاری موفق او با سروش صحت موجب شد تا صحت هم در «جهان با من برقص» و فیلم تازهاش «صبحانه با زرافهها» مجددا با او همکاری کند و این یعنی صحت هنوز بر روی حرف خودش مطمئن است.
جمشیدی که در اولین تجربه حرفهای بازیگریاش موفق ظاهر شد و توانست چراغ سبز مخاطب را به دست آورد، بعد از بازی در تئاتر و چند فیلم سینمایی، زوج خودش و سام درخشانی را با «خوب،بد، جلف» و «تگزاس» تکرار کرد و انصافا هم زوج موفقی بود. دربین آثار سینمایی، او در تلویزیون هم بعد از «پژمان» خوب درخشید. از بهرام در سریال «دیوار به دیوار» گرفته تا فریبرز سریال «زیرخاکی» از شخصیتهای پرطرفدار سریالهای طنز چندسال اخیر تلویزیون بودند.
جمشیدی در سال 96 یعنی بعد از 4 سال از ورودش به عرصه تصویر برای فیلم «سوتفاهم» نامزد سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد شد و همه ما خوب یادمان است که زمان اعلام نامزدها اهالی رسانه به تمسخر به نام پژمان جمشیدی خندیدند! و همین خندیدن آدمها پله بعدی نردبان برای جمشیدی شد تا بالاتر برود. همه خندیدند و اکنون همه آنها میدانند که نبض گیشه در دست چه کسی است. هرچند که او به این خندیدنها بهایی نداد؛ چرا که قبل از هرکسی او با شوخی کردن با خودش در «پژمان» به خودش خندیده بود. این بیمبالاتی و بیمحبتیها تمام نشد و دوسال بعد در نشست خبری فیلم «خط فرضی» در جشنواره فیلم فجر، خبرنگاری با سوال نامناسبش دوباره سکوی موفقیت پژمان جمشیدی شد. او در پاسخ به سوال خبرنگار که گفته بود« شما که در فوتبال چیزی نشدید، چرا برای دیده شدن سینما را انتخاب کردید؟»، تنها گفت زندگی برایش آنقدر ارزش ندارد که به فکر دیده شدن باشد.
او در پاسخ به رفتارهایی که انگار سینما و تئاتر را ارث پدری خود میدانستند و ورود جمشیدی برایشان یک ورود ممنوعه بود، تنها راه رفتن در مسیری بود که خودش میدانست درست است و همین هم بود که امروز باعث شد است که بیشتر کارگردانان دلشان میخواهد با او کار کنند. چرا که او اکنون یک برند است که تنها عکس او بر پرده سینما کافی است تا فیلمش خوب بفروشد. فرقی هم نمیکند نقش او کمدی باشد یا جدی؛ در هردو صورت او از پس درآوردن نقش خوب برمیآید. او سال گذشته دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل مرد را در جشنواره فیلم فجر برای فیلم «یادگار جنوب» دریافت کرد که اتفاقا نقشش در آن جا یک کاراکتر جدی بود و یا برای فیلم «علفزار» کاندید نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شد که آن جا هم نقش یک بازپرس با جدیت خاص خودش را ایفا میکرد.
جمشیدی حتی در تبلیغات تلویزیونی هم یک برند است و اغلب با همان بامزگیاش تبلیغاتهای تکراری تلویزیون را قابل تحملتر میکند. بعد از همه ناملایمتیها و تمسخرها، اکنون پژمان جمشیدی بازیگر پُر کار و پرفروش سینمای ایران است و همین حالا دو فیلم «هتل» و «ویلای ساحلی» بر پرده و چند فیلم هم در نوبت اکران دارد.
هرچند این حجم از پرکار بودن او هم مورد انتقاد است و میتواند باعث به تکرار افتادن او شود و خطر سقوط را برای او به همراه داشته باشد. اما گویی او حس میکند در زمین فوتبال است و دقیقههای آخر بازی است و تا میتواند باید بِدَوَد و شوت کند، هرچند که همه این شوتها منجر به گل نمیشود.هرچند که خودش گفته زندگی اینقدرها هم برایش ارزش ندارد، اما حالا که او از این نردبان، پله پله بالا رفته باید حواسش باشد که از این پلهها سقوط نکند. حالا دیگر مسئله گل او برای تیم ملی مهم نیست؛ مسئله گلی است که برای تیم سینما و زندگی هنریاش میزند. او که خوب دویدن را از فوتبال یاد گرفته است، حالا در سینما دونده سرعتی است که زودتر از چیزی که همه فکر میکردند، دیده شد.
همه گروه بیمه شدند؛
روایتی از ۵۲ بار بمباران شریان اصلی نفت ایران
نمایش «گزارش مفتوحه تنگه فنی» در چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روایتی مستند از بمباران تلمبهخانه تنگه فنی به عنوان شریان اصلی نفت ایران در ۸ سال جنگ تحمیلی است.
فضلالله عمرانی کارگردان نمایش «گزارش مفتوحه تنگه فنی» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد و در اولین و دومین روز جشنواره تئاتر سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود، درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: موضوع «گزارش مفتوحه تنگه فنی» درباره تلمبهخانه تنگه فنی و روایتی مستندوار از ۵۲ بار بمباران این مکان در زمان جنگ تحمیلی است؛ تلمبهخانه تنگه فنی اولین بار در ۲۶ تیر ۵۹ و قبل از آغاز جنگ تحمیلی بمباران شد چون شریان اصلی پمپاژ نفت ایران بوده است. این نمایش درباره مهندسان و کارگرانی است که آن جا را خالی و رها نکردند و زیر بمباران تلمبهخانه را تعمیر میکردند که تعطیل نشود.
وی ادامه داد: همزمان با روایت مستندگونه از افرادی که در تلمبهخانه تنگه فنی بودند، درامی عاشقانه نیز در نمایش شکل میگیرد. همچنین شخصیتها هم قصهای از سرگذشت خود دارند.
عمرانی با اشاره به حضور ۷ بازیگر مرد و یک بازیگر زن در نمایش «گزارش مفتوحه تنگه فنی»، گفت: ناصر آویژه، شهروز آقایی پور، سیدجواد حسینی، امید رهبر، امیرحسین فروتن، روح الله فرهنگ دوست، مهتاب وجدانی، عباس علیرضا، بازیگران این اثر نمایشی هستند.
کارگردان «گزارش مفتوحه تنگه فنی» درباره روند تولید این اثر نمایشی، توضیح داد: از ۳ ماه پیش نمایش را برای شرکت در بخش تولیدات تازه تئاتر ایران ارائه دادیم. همچنین متن اثر که نوشته محمدرضا آریانفر است برگزیده جشنواره ملی نمایشنامه نویسی نفت شد. تمرینها را هم تقریباً از ۳ ماه پیش شروع کردیم تا اثر هم برای اجرای عمومی و هم حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده شود.
وی درباره برنامهریزی انجامشده برای اجرای عمومی این نمایش، یادآور شد: فعلاً با هیچ سالنی صحبت نکردهایم زیرا هزینه سالنهای خصوصی بالا است و ما تهیهکننده شخصی داریم. محمدمهدی مهرانفر که دوست دارد در حوزه ارزشهای دفاع مقدس سرمایهگذاری کند، به عنوان تهیهکننده کار و رضا خضرایی هم به عنوان مدیرتولید حضور پیدا کردند و شروع به کار کردیم. متأسفانه از هیچ نهاد دولتی علیرغم اینکه به سازمان بسیج هنرمندان، روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس مراجعه کردیم، یک ریال هم مورد حمایت قرار نگرفتیم. تمام هزینههای این کار سنگین بر عهده مهرانفر بوده است.
عمرانی درباره شیوه اجرایی «گزارش مفتوحه تنگه فنی»، اظهار کرد: چون متن روایتگر افرادی است که قصه خود را روایت میکنند و شهید شدهاند؛ قصهای که هیچکس نشنیده و بخشی از خاطرات دفاع مقدس است، اجرا به صورت سوررئالیستی روایت میشود و در شیوه اجرایی سعی کردیم از شیوه فرمالیستی نیز بهره ببریم. در طراحی صحنه و نور هم از سبک اکسپرسیونیستی بهره بردهایم.
این کارگردان تئاتر از اقدامی خودجوش درباره بیمه اعضای گروه «گزارش مفتوحه تنگه فنی» خبر داد و گفت: چون کار ما یک کار سنگین کارگاهی است و از فلز، آهن و ارتفاع در طراحی صحنه استفاده شده و میتواند باعث بروز حادثه برای بازیگران شود، به پیشنهاد آقای ناصر آویژه که سالها است در تئاتر کشور زحمت میکشد، تصمیم گرفتیم کل گروه را بیمه کنیم. در این راستا با یکی از شرکتهای بیمه صحبت کردیم و همراه ما شد و تهیهکننده جوان ما هم با هزینه شخصی خود این اقدام را انجام داد.
وی که از دوره سی و چهارم تا سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشته و آثار مختلفی را روی صحنه برده است، درباره روند برگزاری جشنواره تاکید کرد: روند جشنواره در چند سال اخیر خوب بوده است اما بحثی که وجود دارد بحث حمایت مالی است که همیشه در تئاتر مطرح بوده است. دستمزدها در تئاتر خیلی پایین است در حالیکه تئاتر هزینه بردار است. کمکهزینههایی هم که در جشنواره پرداخت میشوند کم است ولی وسع دبیرخانه بیشتر از اینها نیست. جشنواره تئاتر فجر از معتبرترین جشنوارههای کشور است و در دورههای اخیر سعی در رفع نواقص آن بوده است.
استاپ موشن و نقالی در یک سفر قهرمانانه
معاون فرهنگی و هنری حوزه کودک و نوجوان حوزه هنری با اشاره به رویداد ملی «سفر قهرمان» از توانمندسازی نوجوانان در فرایندی چند ماهه با استفاده از هنرهایی مثل استاپ موشن و نقالی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، رویداد ملی «سفر قهرمان» با حضور سجاد عباسی معاون فرهنگی و هنری حوزه کودک و نوجوان حوزه هنری و با هدف رشد و پرورش نوجوانان مستعد و هدایت آنها در مسیر تولید در حوزههای ایستانمایی، داستان مصور، نقالی و پردهخوانی امروز اول بهمن در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه کودک و نوجوان در ابتدای این نشست با اشاره به این رویداد که به توانمندسازی نوجوانان در راستای تولید آثار هنری در زمینه های مختلف به ویژه استاپ موشن کمک می کند، توضیح داد: این رویداد به نوجوانان کمک می کند که با فرایند و مسیر آشنا شوند. ما کمک می کنیم فرایند توانمندسازی در رشته هایی که در نظر گرفته شده است، اتفاق بیفتد. سال گذشته رویداد ملی استاپ موشن را برگزار کردیم که حدود ۲ هزار نفر متقاضی بودند. امسال مسیر تولید را از ابتدا مساله محور کردیم و قهرمان در اینجا همان مساله ماست.
وی اضافه کرد: ما قهرمان را کسی می دانیم که زیست شرقی دارد و برخاسته از اقلیم، مسجد و محله خودش است. «سفر قهرمان» در واقع سفری درونی است که در تلاش هستیم به مخاطب امروز معرفی کنیم. کمیک استریپ، استاپ موشن، پرده خوانی و نقالی از جمله هنرهایی است که نوجوان می تواند در مسیر مورد نظر سراغ هر یک از آنها برود.
عباسی با اشاره به محتوایی که نوجوانان می توانند برای استفاده محتوایی در کمیک استریپ، استاپ موشن و … به کار بگیرند، بیان کرد: نوجوان یا از طریق کتب یا تولیدات هر محتوایی که کمک کند با این سفر قهرمان آشنا می شود که ما آن را برایشان مهیا می کنیم از جمله اینها مجموعه کتاب های «قصه فرماندهان» است که شامل داستان های ۴۰ شهید بزرگوار می شود.
وی اضافه کرد: کمیک استریپ، استاپ موشن، پرده خوانی و نقالی از جمله هنرهایی است که نوجوان را در رویداد «سفر قهرمان» کاملاً درگیر خود می کند. در این هنرها نوجوان درگیر روایت، داستان و تکنیک می شود و در نهایت به طی کردن مسیر مورد نظرش کمک میکند. در این فرایند یک بوم اختصاصی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد که می توانند از طریق آنها کار هنری خود را ارایه دهند. سپس این بوم ها داوری شده و اگر در مراحل اولیه موفق شوند به رویدادهای منطقه ای دعوت می شوند که مجموعه ای از اردوهای سه روزه در ۷ استان کشور را شامل می شود.
عباسی یادآور شد: بعد از آن نوجوانان به یک رویداد پنج روزه ملی دعوت میشوند و سپس هر یک آثار خود را در یک فرایند پنج یا شش ماهه تولید می کنند. در این فرایند با طی کردن هر مرحله ای به مرحله دیگر وارد می شوند تا پایان این رویداد که در تیر ماه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به استانهایی که در این رویداد ملی حضور دارند، عنوان کرد: گیلان، آذربایجان شرقی، همدان، کرمان خوزستان و خراسان رضوی از جمله این هفت استان هستند که اردوهای آموزشی در آنها برگزار میشود.
عباسی در پایان درباره جوایز برگزیدگان این رویداد تصریح کرد: برای برگزیدگان جوایز حمایتی در نظر گرفته ایم که از آثار بعدی آنها و تولیداتشان حمایت می شود که بیشترین این جوایز کمک ۳۰ میلیون تومانی است.
صداوسیما فقط به آمار کشتهها میپردازد
پویا امامی در همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی درباره عملکرد رسانهها درباره وضعیت جنگ غزه میگوید: صداوسیما فقط دارد به آمار کشتهها میپردازد و باید رویکردش را تغییر دهد و تلنگری به ما بزند که این وضعیت شبیه وضعیتهای پیشین نیست. همایش «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی»، امروز اول بهمن ۱۴۰۲ با سخنرانی پویا امامی، دکتری علوم شناختی در حوزۀ چارچوبسازی شناختی و مترجم و مؤلف، با موضوع «خطاهای شناختی زبانی پیرامون طوفان الاقصی» در سالن ۴۰۲ حوزه هنری و به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی آغاز شد. امامی در این نشست، با اشاره به ناپایدار بودن امنیت حاصل از جنگ اظهار کرد: یکی از خطاهای شناختی کشورهای قدرتمند این است که فکر میکنند میتوانند با سرکوب پیش روند و اکنون رژیم صهیونیستی با سیستم قدرتمند نظامی به جنگ مردم بیدفاع غزه آمده است غافل از اینکه امنیت با جنگ به دست نمیآید. او در اینباره ادامه داد: این طرز تلقی از امنیت، باعث نسلکشیهای زیادی در گذشته شده است و در بحث طوفانالاقصی هم یک ارتش دارد علیه مردم بی دفاع میجنگد و از این طریق به دنبال امنیتی که مد نظر دارد است. در این حالت، وضعیت برنده بازنده شکل میگیرد که این نمیتواند پایدار باشد. به عنوان مثال وقتی عربستان با یمن وارد جنگ شد چنین تلقیای با اتکا به قدرت نظامیاش داشت ولی اکنون یمن هم قدرت گرفته و توان نظامی پیدا کرده است. |
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16146/39579/130279
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16146/39579/130280
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16146/39579/130281
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16146/39579/130282
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16146/39579/130283
|

- تئاتر کشور، فضای فرهیختگانی و نخبگانی است
- مردی که به او خندیدیم!
- روایتی از ۵۲ بار بمباران شریان اصلی نفت ایران
- استاپ موشن و نقالی در یک سفر قهرمانانه
- صداوسیما فقط به آمار کشتهها میپردازد