

|
فیلم فجر ۴۲؛
با «آغوش باز» به استقبال فراموش شدن برویم!
«آغوش باز» اگرچه بهترین فیلم شعیبی نیست اما در زمره قابل احترامترین فیلمهای او و یکی از شریفترین آثار جشنواره چهل و دوم جای میگیرد. به عقیده ژان بودریار فیلسوف برجسته فرانسوی یکی از بزرگترین چالشهای زندگی انسان معاصر «نمایشی شدن» همه شئون زندگی است. گویی ما فقط به چیزی که دیده شود، توجه میکنیم، به دیده شدن خودمان فکر میکنیم. ما چیزی را که نتوانیم، ببینیم باور نمیکنیم و اگر خودمان به اندازه کافی دیده نشویم باور به خودمان را هم از دست میدهیم. با این حساب خیلی از ارزشهای انسانی، مخصوصاً ارزشهای خانوادگی مثل گذشت و فداکاری که معمولاً به سادگی دیده نمیشوند، فراموش میشوند و به محاق رفتن این ارزشها میتواند یک مادر، یک پدر و یک فرزند را ناامید و افسرده کند. همین اتفاق در عرصه جامعه هم رخ میدهد و وقتی رقابت خونین و بیرحمانه بیشتر دیدهشدن درمیگیرد، جدا از این که انسانها چه ارزشهایی را قربانی موفقیت فردی میکنند، خیل عظیم بازندگان اجتماعی با ناکامی و سرخوردگی سختی مواجه میشوند که دقیقاً ناشی از رقابت بیرحمانه و پیروزی خودخواهانه سلبریتیها و آدمهای تشنه شهرت است.
رولو می روانشناس بسیار عمیق آمریکایی که نظراتش پایه نظریه رواندرمانی اگزیستانسیال اروین یالوم است، مینویسد: این هرگز شناخته نشدن انسان گمنام، این تنهایی، به انزوا بدل میشود و ممکن است فرد را به تسخیر دیوآسایی درآورد. زیرا عدم اعتماد به نفس و خودناباوری هایش - «من در واقع وجود ندارم چون نمیتوانم بر کسی تأثیر بگذارم» - در درونش باقی میماند، در انزوایی نامحسوس و جانکاه تنفس میکند و راه میرود. تعجبی ندارد که اسلحه برمی دارد و رهگذرانی را نشانه میگیرد که آنها هم برای او گمنام هستند. حالا از خودتان بپرسید چه کسی دکور پرهزینه کنسرت فیلم «آغوش باز» را آتش زد؟ چرا بهروز شعیبی این سوال را به شکل واضح جواب نمیدهد؟ چه اهمیتی دارد؟ به نظر من یکی از همین آدمهای نادیده گرفتهشده، یکی از آن کارگران طراحی دکور که از همه بیشتر کار میکنند ولی هنوز حقوقشان را نگرفتهاند. انگیزهاش را دارند. آن برقکار ساده که مظنون اصلی است انگیزهاش را دارد. حتی همسر «پیام» خواننده جاه طلب فیلم با بازی حامد کمیلی، با این که حتی یک بار هم در فیلم دیده نمیشود و اساساً به خاطر اینکه در زندگی دیده نمیشود انگیزه اش را دارد. اگرچه او مهربانتر و شهودی تر از این حرف هاست. او دستبندهای کوچک میسازد تا یک فروشنده نابینا برایش بفروشد. آن فروشنده نابینا نماینده مقابله با همه جنبههای نمایشی زندگی است که بودریار ما را از شیوع آنها میترساند. خط داستان موازی پیام و کشمکشهای فراوان کنسرتش، داستان مراقبت کردن پدر او از مادرش است که مبتلا به آلزایمر است و فقط یک بار در طول فیلم شوهرش را میشناسد. این بیماری آلزایمر مادر در یک تضاد بسیار معنادار با زندگی معناباخته پسرش قرار میگیرد. پیام همه تلاشش را میکند تا در حافظهها بماند، اما مادرش او را به یاد نمیآورد. گویا او نیز مادرش را فراموش کردهاست. فقط پدر است که با یکی از همان ارزشهای نادیدنی، یعنی رحم و گذشت، از همسرش مراقبت میکند.
«آغوش باز» اگرچه بهترین فیلم شعیبی نیست اما در زمره قابل احترام ترین فیلمهای او و یکی از شریفترین آثار جشنواره چهل و دوم جای میگیرد.
اخبار
همدردی مهمانان بینالمللی فجر؛
سینما باید صدای غزه و فلسطین باشد
رییس سازمان سینمایی در ضیافت مهمانان شرکتکننده در جشنواره بینالمللی فیلم فجر بیان کرد که سینماگران آزاده باید صدای مظلومان جهان و صدای مردم مظلوم و بیپناه غزه و فلسطین باشند.
به نقل از ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در ضیافتی که شامگاه ۲۰ بهمن با حضور مهمانان بین المللی جشنواره فیلم فجر همراه بود با توضیح اینکه سینما باید در خدمت حق و حقیقت باشد، بیان کرد: سینما هنوز دینش را به مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین ادا نکرده است. در جایی که بخشی از دستگاه سلطه در دهههای گذشته با استفاده از جادو و جذابیتهای سینما سعی کرده حقایق درباره تاریخ مردم فلسطین را وارونه نشان دهد و آن را در منظر مردم جهان بگذارد، باید گفت وظیفه فیلمسازان حق جو و مطالبه گر در سراسر جهان در این مورد بسیار سخت شده است چون قرار است در میان هجمه ای که به راه افتاده از مردم مظلوم و بی پناه دفاع کرده و حقایق گفته نشده در این حوزه را به زبان سینما بیان کنند.
خزاعی در ادامه تصریح کرد: مساله فلسطین، مساله امروز جهان است. سطح جنایتی که از سوی رژیم اشغالگر قدس در فلسطین روی میدهد، حقیقتاً در تاریخ کم سابقه است. سینما به عنوان ابزاری که روایتگر احساسات، غمها، شادیها و… است باید در این زمینه به گونهای عمل کند که جهان را متوجه عمق جنایاتی که به مردم فلسطین میشود، بکند. سینما هنوز به وظیفه ذاتی خود در این زمینه عمل نکرده است و جا دارد که هنرمندان آزاده جهان در این حوزه به طور جدی وارد شوند.
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: همه ما خانوادهای بزرگ هستیم و پیرامون یک پدیده یعنی سینما دور هم جمع شدهایم؛ همانطور که سینما میتواند ملتها را به هم نزدیک کند، باید صدای مظلومان جهان نیز باشد.
به گفته وی، رسالت هنر و سینما در عصر امروز آگاهی بخشی، عدالت خواهی و بیان حقیقت است. امروز یک جنایت بشری در غزه درحال وقوع است و همه هنرمندان و سینماگران باید روایتگر و بازتاب دهنده صدای مظلومیت ملت فلسطین باشند.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه جشنواره بینالمللی فیلم فجر را یکی از مردمیترین جشنوارههای جهان نامید و گفت: پشتوانه برگزاری این جشنواره مردم هستند و در داخل ایران هم، ۳۲ استان کشور به صورت همزمان این جشنواره را برگزار میکنند. این جشنواره به واسطه بیش از چهار دهه فعالیت چشمگیر در نزد مردم، هنرمندان و مسؤولان نظام دارای کارنامه بسیار درخشانی است.
بازگشت محمودرضا رحیمی به صحنه
پس از هفت سال دوری
محمودرضا رحیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، پس از هفت سال دوری از صحنه، نمایش «روزی روزگاری سمنگان» را کارگردانی میکند.
«روزی روزگاری سمنگان» به قلم نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی نوشته شده است و روایتی است از زمان جنگ و بمباران تهران که برخی از آدمهایش واقعی هستند و برخی دیگر نه.
رحیمی که از سال ۱۳۷۳ گروه نمایش نیوشا را تاسیس کرده است در آخرین تجربه کارگردانیاش نمایش «دایره گچی قفقازی» نوشته برتولت برشت را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد.
«آ سید کاظم»، «مرکبخوانی»، «ارکستر مردگان»، «چند کاپریس برای ویولون» و «تقاطع ۲۰۰۲» از دیگر آثاری هستند که تاکنون توسط این هنرمند روی صحنه اجرا شدهاند. این کارگردان نمایش «روزی روزگاری سمنگان» را بازگشتی به کارهای کارگاهی گروه تئاتر نیوشا میداند که تمرین زمانگیری داشته و حدود یک و نیم سال جسته و گریخته با گروه تمرین شده است.
اطلاعات تکمیلی این نمایش که قرار است بهمن و اسفند ۱۴۰۲ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، بهزودی منتشر خواهد شد.
کریستوفر نولان بهترین کارگردان سال شد
کریستوفر نولان جایزه بهترین کارگردان سال را برای «اوپنهایمر» از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.
انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) در هفتاد و ششمین دوره جوایز خود، بهترینهای سال را انتخاب کرد.در بخش اهدای جوایز برای تعیین بهترین کارگردان سال این کریستوفر نولان بود که برای ساخت فیلم «اوپنهایمر» موفق شد یورگوس لانتیموس برای «بیچارهها»، مارتین اسکورسیزی برای «قاتلان ماه کامل»، گرتا گرویگ برای «باربی» و الکساندر پین برای «جاماندگان» را پشت سر بگذارد. در میان نامزدهای اسکار اما، آکادمی به جای «باربی» و «جاماندگان» ۲ تولید خارجی یعنی ژوستین تریه برای «آناتومی یک سقوط» و جاناتان گلیزر برای «منطقه مورد علاقه» را انتخاب کرده است. جایزه مایکل آپتد برای موفقیت کارگردانی در اولین فیلم بلند سینمایی یک کارگردان هم به سلین سانگ برای «زندگیهای گذشته» رسید و موفق شد تا کورد جفرسون برای «داستان آمریکایی»، مانولا مارتلی برای «شیلی ۷۶»، نورا نیاسری برای «شیدا» و ای.وی.راکول برای «هزار و یک» را پشت سر بگذارد. در میان برندگان تلویزیونی کریستوفر استورر برای «خرس» با دریافت جایزه دستاورد کارگردانی در سریالهای کمدی پیروز میدان شد و در بخش سریال درام هم پیتر هار برای «آخرین بازماندگان ما» گوی رقابت را از دیگر نامزدها که همگی برای «جانشینی» نامزد شده بودند، ربود. جایزه بخش مستند هم نصیب مستیسلاف چرنوف برای «۲۰ روز در ماریوپول» شد. لزلی لینکا گلاتر، رییس این انجمن، مراسم را با قدردانی از اعتصاب انجمن بازیگران و نویسندگان که به مدت ۶ ماه موجب توقف تولید استودیوهای بزرگ شدند، شروع کرد و با تاکید بر اینکه سال پیش بسیار چالشی بود، عنوان کرد که انجمن کارگردانها اولین اتحادیه آمریکاست که بر مرزهای هوش مصنوعی و حفاظت از قرارداد در مورد فناوری تاکید دارد.
آغاز اکران «شناور» در «هنروتجربه»
فیلم سینمایی «شناور» به کارگردانی شهابالدین حسینپور اکران خود را در سینماهای منتخب «هنروتجربه» از ۲۵ بهمن ماه آغاز خواهد کرد. فیلم سینمایی «شناور» به کارگردانی شهابالدین حسینپور و تهیهکنندگی رضا دادویی و میثم طوسی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه اکران خود را در سینماهای منتخب «هنروتجربه» آغاز میکند. همچنین، مراسم اکران ویژه و رونمایی «شناور» دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود. همزمان با آغاز اکران، لوگو تایپ این فیلم سینمایی با طراحی غزل امین نیا منتشر و رونمایی شد. «شناور» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند شهابالدین حسینپور است که دانش آموخته کانون هنری حمید سمندریان، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر و معماری و سابقه فعالیت طولانی کارگردانی و بازیگری در تئاتر دارد. «شناور» داستان گروهی دوست صمیمی است که با یکدیگر به سفری کوتاه میروند و با گم شدن یکی از آنها اتفاقاتی رخ می دهد و رازهایی برملا میشود. در این اثر به ترتیب حروف الفبا؛ الهه افشاری، ملیکا باقری، الهه حسینی، گیلدا حمیدی، میثم درویشانپور، علیرضا ساوهدرودی، فائقه شلالوند، اشکان صادقی، علیرضا مؤیدی، فرشید ناصری و بازیگر خردسال رزا دانازاده به ایفای نقش میپردازند. فهرست عوامل فیلم «شناور» عبارتند از کارگردان: شهابالدین حسینپور، نویسنده و مشاور کارگردان: رضا دادویی، مشاور فیلمنامه: محمد امیریاراحمدی، مدیر فیلمبرداری: شاهین طوفان، تدوین: مستانه مهاجر و پانتهآ فارسیجانی، دستیار تدوین: فرید شریفی، آهنگساز: بهزاد عبدی، خواننده: شهرام میرجلالی، صدابردار: امین جعفری، طراح صحنه: محمدرضا جممنش، مشاور طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، طراحان چهره پردازی: حسین اردستانی و مرضیه رهنما، مدیر تولید: امیر مرسلی. ستوان آینیشمور» در پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش «ستوان آینیشمور» با طراحی و کارگردانی شکوفه چرخی هر شب ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. نمایش «ستوان آینیشمور» به نویسندگی مارتین مک دونا، ترجمه زهرا جواهری، تهیهکنندگی فاطمه بامستی و با طراحی و کارگردانی شکوفه چرخی از ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. در خلاصه داستان اثر چنین آمده است: «بیایین تو. بیایین تو. دارم بابام رو میکُشم!» در این نمایش امیر عبادی، علی پیلهور، امیر زمانی فرد، محمد رضایی، نرگس موسوی، افق ایرجی، امیرحسین فهادان، میلاد صفوی و مهدی شاهی به ایفای نقش میپردازند. شکوفه چرخی کارگردان اثر، پیش از این، نمایشهای «پشت کلانتری، کوچه اول، تیر چراغ برق» و «خنده در طبقه بیست و سوم» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است و «ستوان آینیشمور» سومین تجربه کارگردانی او به شمار میرود. شکوفه چرخی در یادداشتی کوتاه درباره اجرای اثر جدیدش نوشته است:«گاهی به اندکی جرات نیاز داریم تا ما را از رضایت شوکه کند و به مقداری پوچی شرورانه که ما را بیدار و شاید ... . نمایشنامه «ستوان آینیشمور» مارتین مکدونا اثری سرشار از طنز تلخ و سرگرمکننده است که تحت تاثیر سبک گروه طنز مونتی پایتونها قرار گرفته است.» دیگر عوامل نمایش «ستوان آینیشمور» عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامهریز: فهیمه حیدری، منشی صحنه: سعیده کامرانی، طراح صحنه: شکوفه چرخی، مدیر صحنه: سینا کثیر و علی بیات، نور و صدا: امیر خسروجردی، طراح گریم: زهرا عادلخانی، مجری گریم: محدثه رازگردانی، طراح لباس: لیلا قزلباش و شکوفه چرخی، دستیار لباس: پیمان عبادی و مهتاب نیکبخت، طراح پوستر و بروشور: مانی محمدیان، تبلیغات فضای مجازی و امور رسانهای: حسن لشنی، رایکا رمضانی و فرزاد جمشیددانایی، عکاسان: آیدا عظیمی و مینا محمدی قاهان. قلب رقه» از «به وقت شام» قویتر است
یک کارشناس مسایل محور مقاومت با اشاره به فیلم «قلب رقه» بیان کرد که این فیلم در روایت، داستان و فضاسازی به مراتب خوشساختتر از «به وقت شام» است.
به نقل از روابط عمومی رویداد، جلسه اکران و نقد «قلب رقه» به همت سینما انقلاب با حضور عوامل این فیلم، جمعی از مدافعین حرم و بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان خارجی از ۲۷ ملیت، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
در بخشی از این مراسم حاج حیدر رضایی از همرزمان حاج قاسم سلیمانی با حضور در سینما انقلاب، از عوامل فیلم و خانواده شهدا تقدیر و انگشتر عقیق متبرک به آنها هدیه کرد و در ادامه خاطراتی شنیده نشده را از سردار شهید سپهبد سلیمانی و دیدار با بشار اسد و حضور در سوریه بیان کرد.
بعد از اکران این فیلم با حضور مخاطبان و عوامل فیلم، پنل اختصاصی بررسی نقش سینما در پیشبرد گفتمان مقاومت با حضور الهام آقاحسینعلی کارشناس رسانه از سوریه، علی عبدی کارشناس مسایل فلسطین، زهره یزدان پناه نویسنده کتاب «اینجا سوریه است»، زینب جابر کارشناس برنامه «به وقت قدس» و عوامل «قلب رقه» برگزار شد.
علی عبدی کارشناس مسایل محور مقاومت، در سخنانی بیان کرد: فیلم «قلب رقه» یکی از بهترین فیلمهای جشنواره امسال است و با احترامی که برای ابراهیم حاتمی کیا قایل هستم معتقدم این فیلم در روایت، داستان و فضاسازی به مراتب خوشساختتر از «به وقت شام» بود.
در این پنل الهام آقاحسینعلی با تقدیر از سازندگان این فیلم، گفت: صحنههایی که در این فیلم نشان داده شده عین واقعیت است و سکانس های این فیلم را من در واقعیت زندگی کردم، در لحظه به لحظه فیلم اشک ریختم.
زهره یزدان پناه نویسنده نیز با اشاره به نقش سینما در پیشبرد گفتمان مقاومت، عنوان کرد: سینما میتواند هویت و نقش جبهه مقاومت، ایثار و پایداری را در جهان اسلام گسترش دهد و باید فیلمهایی از جنس «قلب رقه» بیشتر ساخته شود.
وی اضافه کرد: هنرمندان سوری آنچنان که باید به محور مقاومت نمیپردازند و تنها یک فیلم با این مضمون ساخته شده و لازم است هنرمندان ایرانی با ساخت آثار خود، هنرمندان سوری را نیز همراه کنند.
در ادامه خیرالله تقیانیپور نویسنده و کارگردان «قلب رقه» در پاسخ به چگونگی و چرایی انتخاب رقه به عنوان موضوع این فیلم گفت: رقه اصلیترین محل حضور داعش بود و قصد داشتیم در این فیلم محلی را که داعش در آن پر قدرت حاضر شده بود نمایش دهیم.
تقیانی که کارگردانی مجموعه تلویزیونی «نجلا» را نیز پیشتر بر عهده داشته با بیان اینکه قرار بود اول این فیلم در حلب ساخته شود، گفت: با توجه به شرایط خاص حلب، ماموران امنیتی توصیه کردند که این فیلم در حلب ساخته نشود و تصمیم بر این شد که این فیلم در حمص تصویربرداری شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130863
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130864
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130865
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130866
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130867
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16158/39682/130868
|

- با «آغوش باز» به استقبال فراموش شدن برویم!
- اخبار
- کریستوفر نولان بهترین کارگردان سال شد
- آغاز اکران «شناور» در «هنروتجربه»
- ستوان آینیشمور» در پردیس تئاتر شهرزاد
- قلب رقه» از «به وقت شام» قویتر است