|
معرفی برندگان اسکار اسپانیا
با معرفی برندگان جوایز گویا اسپانیا «جامعه برف» ساخته جی.ای. بایونا برنده ۱۲ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم شد.
«جامعه برف» نتفلیکس برنده بهترین فیلم و کارگردانی برای جی.ای. بایونا در سی و هشتمین مراسم جوایز گویا آکادمی اسپانیا شد که شب پیش برگزار شد.
این فیلم که ۱۳ نامزدی این جوایز را کسب کرده بود، موفق شد تا فیلمهای باارزش دیگری را که نشان دهنده کیفیت و تنوع بالای تولید فیلم فعلی اسپانیا است و در فهرست نامزدها جای داشتند شکست دهد. «۲۰۰۰۰ گونه زنبور عسل» ساخته استیبالیس اورسولا سولاگورن با ۱۵ نامزدی، داستان عاشقانه دیوید تروبا با عنوان «جوکها و سیگارها»، «یک عشق» ایزابل کوشت و «چشمهایت را ببند» ویکتور اریس دیگر فیلمهای این فهرست بودند.
حتی پس از اینکه بایونا به عنوان بهترین کارگردان انتخاب شد، باز هم یک تعلیق واقعی وجود داشت که آیا او برنده بهترین فیلم نیز خواهد شد؟ این در حالی بود که جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به «رویاهای رباتی» رسید و «جوکها و سیگارها» جایزه بهترین بازیگر مرد را برای دیوید ورداگر دریافت کرد.
«جامعه برف» که داستانی واقعی از تلاش بازماندگان سقوط هواپیما برای بقا و نامزد دریافت ۲ جایزه اسکار آمریکا در بخش فیلم بلند بینالمللی و چهرهپردازی و آرایش مو است، جوایز فنی گویا از جمله بهترین فیلمبرداری، تدوین، جلوههای ویژه، لباس و چهرهپردازی را هم به خود اختصاص داد. این نکته نشان میدهد فیلمی که از نظر فنی عالی ساخته شده این موفقیت را توسط تکنسینهای غیرهالیوودی و اغلب اسپانیایی کسب کرده است. فیلمهای اسپانیایی اکنون در جشنواره های مختلف برنده جوایز زیادی می شوند. «۲۰۰۰۰ گونه زنبور عسل» که سال پیش در برلین جایزه برد نیز روز پیش ۳ جایزه از جمله بهترین کارگردانی اول، فیلمنامه اصلی و بازیگر نقش مکمل زن برای آنا گاباراین را از آن خود کرد.
جایزه بهترین بازیگر زن به مالنا آلتریو برای «چیزی درباره اتفاق است» و بهترین بازیگر مرد مکمل هم به خوزه کورونادو برای «چشمهایت را ببند» اهدا شد.
«رویاهای روباتی» پابلو برگر که نامزدی اسکار را کسب کرده، در مراسم گویا جایزه بهترین انیمیشن را از آن خود کرد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی هم شد.
سیگورنی ویور نیز برنده جایزه بینالمللی گویا شد و گفت: کشور شما شاهکارهای بسیار جسورانه، ناراحت کننده و فراموش نشدنی تولید کرده است. وقتی به سینمای اسپانیا فکر میکنم، به سینما فکر میکنم نه ژانرها.
در این مراسم همچنین خوان مارینه، فیلمبردار ۱۰۳ ساله اسپانیایی که کارش را از سال ۱۹۴۳ شروع کرده با جایزه افتخاری گویا ۲۰۲۴ تجلیل شد.
در تجلیل از سینمای اسپانیایی و اسپانیایی زبان، پنه لوپه کروز و پدرو آلمادوار روی صحنه بیست و پنجمین سالگرد «همه چیز درباره مادرم» را جشن گرفتند.
پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز که سینما و تلویزیون را به عنوان بخش رشد در اسپانیا در اولویت قرار داده است و از آن با کمک مالی ۱.۶ میلیارد یورویی حمایت میکند، از حاضران در مراسم بود.
پدرو آلمادوار با اهدای جایزه بهترین فیلم، در پاسخ به اظهارات چند ساعت قبل نایب رییس حزب راست افراطی اسپانیا گفت فیلمسازان اسپانیایی «سئوریتو» (استادان جوان) هستند. ما خیلی بیشتر از آنچه دریافت میکنیم با پرداخت مالیات و تامین اجتماعی برمیگردانیم و همچنین هزاران شغل ایجاد میکنیم.
کهزادی: در فیلم «احمد» بهجای خاک، آرد نخودچی به صورت هنروران میزدیم
چهرهپرداز فیلم «احمد» گفت: در طول ۱۲۵ جلسه فیلمبرداری «احمد»، ۴۰۰ کیلو آرد نخودچی و مواد خوراکی را برای گریم هنروران استفاده کردیم. مرتضی کهزادی، چهرهپرداز فیلم «احمد» و برنده سیمرغ بهترین چهرهپردازی فیلم در برنامه «هفت» شبکه نمایش درباره چالشهای گریم بازیگران گفت: اولین مشکلمان پیدا کردن شخصیت احمد کاظمی بود. سه ماه گروه کارگردانی درگیر انتخاب بازیگری بودند، که هم بتواند از پس نقش بر بیاید، هم از لحاظ چهره شباهت داشته باشد. در این سه ماه ۱۳ یا ۱۴ نفر را از بین بازیگران انتخاب کردیم. به دلایلی بازی این بازیگران مورد تایید آقای ربیعی و والینژاد نبود، یا از لحاظ چهره مطابقت نداشتند. تا اینکه آقای صالحی برای نقش اصلی انتخاب شدند. کهزادی ادامه داد: آقای صالحی سابقه درخشان در تئاتر دارند. چهره او پنجاه درصد به شهید کاظمی شباهت داشت. گریم او کار سختی نبود. مشکل اصلی ما هنروران بودند. اگر تعداد هنروران زیاد باشد، سختی کار بیشتر میشود. از آنجایی که قرار بود در فرودگاه فیلمبرداری کنیم، روزانه ۳۰۰ هنرور داشتیم. ما باید آنها را توجیه میکردیم که میخواهیم زلزله بم را بازسازی کنیم. اینکه باید تک تک آنها را خاکی و خونی نشان میدادیم، سخت بود. چهرهپرداز فیلم «احمد» افزود: ما حتی خاک به صورت هنروران نمیزدیم! ما در طول ۱۲۵ جلسه فیلمبرداری ۴۰۰ کیلو آرد نخودچی و مواد خوراکی ترکیب کردیم، تا آنها قبول کنند استفاده کنند. ما حتی جلوی یکسری از هنروران آرد نخودچی میخوردیم، تا آنها باور کنند مواد بهداشتی به آنها میدهیم. همچنین حبیب والینژاد، تهیهکننده این فیلم خاطرنشان کرد: کارهای بزرگی که ساخته میشود، عوامل زیادی در ساخت اثر دخیل هستند. از همان زمانی که یک ایده در ذهن کارگردان یا نویسنده شکل میگیرد، مجموعه عواملی برای تولید دخیل است. شروع فیلم «احمد» با حوزه هنری انقلاب اسلامی بوده است. وقتی فیلمنامه آماده شد و وارد مرحله پیش تولید شدیم، باید لوکیشن انتخاب میکردیم. نیاز به فرودگاهی داشتیم، تا در اختیارمان باشد. اما همه فرودگاهها فعال بودند و هماهنگی با ترابری فرودگاه کار سختی بود.
مارک رافلو خواستار آتش بس پایدار در غزه شد
مارک رافلو در مراسم اهدای جوایز انجمن کارگردانهای آمریکا، خواستار آتشبس پایدار به جای بمباران مداوم، در غزه شد.
مارک رافلو خواستار آتشبس در بمباران فلسطینیها در غزه شد.
وی شنبه شب در حالی در مراسم اهدای جوایز انجمن کارگردانهای آمریکا حضور پیدا کرد که روی یقهاش نشانه «نیلوفرهای صلح و هنرمندان برای آتشبس» را زده بود.
وی در مصاحبهای با ددلاین گفت هنرمندان خواستار آتشبس دایمی در غزه هستند. رافلو در ادامه گفت: ۲۷ هزار فلسطینی کشته شدهاند، پس این بمباران اثر ندارد، ما که راه خود را به سوی صلح بمباران نمیکنیم. تنها چیزی که باید گفت این است که فرصت دادن به آتش بس چه اشکالی دارد؟ ما در حال حاضر یک میلیون پناهنده در مرز رفح داریم که در انتظار موج بمباران دیگری هستند، در حالی که در حال حاضر ۴۰۰ هزار نفر از گرسنگی در آستانه مرگ هستند و اجازه ورود هیچ کمک بشردوستانهای برای ورود به آنجا داده نمیشود. بنابراین ما از رهبران جهان به ویژه بایدن میخواهیم به دنبال آتش بس، آن هم یک آتش بس پایدار به جای بمباران مداوم، تشدید خشونت و آنچه که به زودی به یک جنگ منطقهای تبدیل خواهد شد، باشند. باید خواستار صلح باشیم وگرنه خودمان هم به جنگ در منطقه کشیده میشویم. رافلو گفت نمیخواهد در طول مراسم اهدای جوایز در این باره صحبتی بکند زیرا این شب واقعاً شب یورگوس است. این بازیگر در این مراسم روی صحنه، یورگوس لانتیموس کارگردان فیلم «بیچارگان» را که خود از گروه بازیگرانش بود، به عنوان یکی از نامزدهای انجمن کارگردانها برای دریافت جایزه امسال معرفی کرد. در این فیلم رافلو در نقش دانکن ودربرن نقش آفرینی میکند که یک شخصیت شوخ است.
جایزه جدید در آکادمی اسکار
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام که از سال ۲۰۲۶ یک جایزه اسکار برای «بهترین انتخاب بازیگر» اعطا خواهد کرد. آکادمی اسکار از اعطای یک جایزه جدید برای اولین بار در سال ۲۰۲۶ خبر داد که به بهترین انتخاب بازیگر (Casting) تعلق خواهد گرفت و جدیدترین جایزهای است که از سال ۲۰۰۲ و معرفی جایزه بهترین انیمیشن بلند، به این جوایز سینمایی اضافه میشود. این خبر در حالی اعلام شده است که آکادمی به ویژه در سالهای اخیر به فشار فزایندهای برای تجمیع جوایز شاخههای مختلف برای حفظ هرچه بیشتر بینندههای این رویداد سینمایی رو به رو بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا قرار است اعطای جایزه اسکار «بهترین انتخاب بازیگر» در پخش تلویزیونی این مراسم گنجانده شود یا خیر. در حال حاضر جوایز اسکار در بیست و سه شاخه اعطا میشود، اگر چه اغلب بینندگان بیشتر تمایل به تماشای چهار یا پنج شاخه اصلی دارند. از سوی دیگر، آکادمی در سالهای اخیر به طور فزایندهای از مسئولان انتخاب بازیگر استقبال کرده است و شاغلین این حرفه برای چندین دهه از اعضای آکادمی بودند. از سال ۲۰۱۳ که شاخهای مجزا برای آنها تعریف شود به عنوان اعضای کل آکادمی طبقهبندی میشدند. به گزارش همشهری آنلاین، شش سال پس از آن، برای نخستین بار یک مسئول انتخاب بازیگران به عنوان رئیس آکادمی انتخاب شد. «دیوید روبین» از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ این سمت را بر عهده داشت. امروزه، ۱۵۸ عضو فعال در شاخه انتخاب بازیگر وجود دارد که آن را کوچکترین شاخه در میان شاخههای آکادمی است. در بیانیه اخیر آکادمی که از سوی «جانت یانگ» رئیس فعلی آکادمی و «بیل کرامر» مدیر عامل این نهاد سینمایی منتشر شده، آمده است: «مسئولان انتخاب بازیگر نقش اساسی در فیلمسازی دارند و با پیشرفت آکادمی، مفتخریم که مسئولان انتخاب بازیگر را به رشتههایی که میشناسیم و تحسین میکنیم اضافه میکنیم. ما به اعضای شاخه انتخاب بازیگر (Casting) به خاطر این نقطه عطف هیجانانگیز و تعهد و پشتکارشان در طول این فرآیند تبریک میگوییم». ما با دیدگاه امام خمینی(ره) وارد سینما شدیم
موزه سینما همزمان با زادروز جمال شورجه بخشهایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این کارگردان پیشکسوت سینما را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
جمال شورجه با بیان اینکه من از دوران کودکی به سینما علاقهمند بوده و برخی از فیلمها را بارها میدیده است، گفت: به دلیل شغل پدرم به تهران مهاجرت کردیم. آن زمان سینمایی در انتهای خیابان رودکی وجود داشت که همراه برادر بزرگترم برای دیدن فیلم به آنجا میرفتیم. وی ادامه داد: من پیش از انقلاب به دانشگاه رفتم و در رشته گرافیک تحصیل کردم. سپس وارد انجمن اسلامی شده و در آنجا با بچههای مذهبی دانشگاه آشنا شدم و زمانی که حضرت امام وارد ایران شدند، اکثر نقاشیهای پلاکاردها را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.
شورجه خاطرنشان کرد: یادم میآید فراخوانی از سوی مدرسه عالی شهید مطهری منتشر شد که طی آن دانشجویان میتوانستند در رشته فیلمسازی تحصیل کنند و ما در رشته هنری تحصیل میکردیم و علاقهمند به سینما شدیم. حدود صد نفر از انجمنهای اسلامی در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی به تحصیل پرداختیم و سپس یه باغ فردوس آمدیم.
وی با اشاره به فیلم شب دهم گفت: هم زمان با فیلم «شب دهم» روی سوژه عباس دوران در نیروی هوایی کار میکردیم. آن زمان معتقد بودم ساخت فیلم درباره زندگی او برای من زود است و ساخت فیلمی به نام «دایره سرخ» برای کارگردانی به من پیشنهاد شد و فکر کردم فرصت خوبی برای آن است تا خودم را محک بزنم.
شورجه بیان داشت: فکر میکنم هنوز نتوانستم دیدگاههای اسلامی خودم را از طریق سینما به مردم القا کنم. ما با دیدگاه امام خمینی وارد سینما شدیم. ایشان در بدو ورود خود به ایران در بهشت زهرا گفتند ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16159/39683/130903
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16159/39683/130904
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16159/39683/130905
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16159/39683/130906
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16159/39683/130907
|
- معرفی برندگان اسکار اسپانیا
- کهزادی: در فیلم «احمد» بهجای خاک، آرد نخودچی به صورت هنروران میزدیم
- مارک رافلو خواستار آتش بس پایدار در غزه شد
- جایزه جدید در آکادمی اسکار
- ما با دیدگاه امام خمینی(ره) وارد سینما شدیم