|
ریلگذاری صحیح در توسعه مدیریت صنعت نفت در پایان دولت سیزدهم
معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با بیان اینکه در ابتدای کار مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، نظام جامع را تعریف و تهیه کردیم و در اختیار وزیر نفت قرار دادیم، گفت: در پایان دولت سیزدهم مجموعهای را با اهداف و ریلگذاریهای صحیح تحویل میدهیم. مهدی علیمددی در نشست شورای مدیران توسعه سرمایه انسانی صنعت نفت با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم و تحویلگرفتن مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت این مرکز از هدف اصلی خود دور شده بود، بیان کرد: با آغاز کار دولت سیزدهم، رویکرد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را بهسوی تربیت مدیران آینده این صنعت تعریف کردیم و با همت و حمایت مدیران منابع انسانی اقدامهای مطلوبی انجام شد و این مرکز در مدار خودش قرار گرفت. وی با بیان اینکه در ابتدای کار مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، نظام جامع را تعریف و تهیه کردیم و در اختیار وزیر نفت قرار دادیم، افزود: همچنین زیرساختهای لازم در ۲۱ حوزه تخصصی برای همه مشاغل و پستهای صنعت نفت تعریف شد. معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با بیان اینکه در پایان دولت مردمی سیزدهم مجموعهای را با اهداف و ریلگذاریهای درست تحویل میدهیم، گفت: امیدواریم برنامهای که قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۸، ۵۰۰ مدیر توانمند تحویل صنعت نفت شود، تحقق یابد. مشعلهای ۵ میدان نفتی خاموش میشوند
مدیرعامل پتروپالایش دهلران با اعلام آمادگی این مجتمع برای بهرهبرداری رسمی گفت: با اجرای این طرح، گازهای همراه نفت میدانهای چشمهخوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران جمعآوری و ۹ مشعل در این میدانها بهطور کامل خاموش میشود.
وزارت نفت دولت سیزدهم اجرای پروژههای جمعآوری گازهای همراه نفت را بهصورت جدی در دستور کار قرار داده است که افزون بر درآمدزایی، مانع سوزاندن گازهای همراه نفت و ثروت و درنتیجه جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده در مناطق نفتی میشود. در این مسیر طرحهای نیمهتمام در اولویت قرار گرفت. طرح پتروپالایش دهلران (انجیال ۳۱۰۰) نیز از جمله این طرحها بود که تا پیش از دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی ۴۰درصد رسیده بود، اما امروز در صف بهرهبرداری پروژههای نفتی قرار گرفته است.
طرحی که بهگفته جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایش دهلران، گازهای همراه نفت میدانهای چشمهخوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران را جمعآوری میکند و ۹ مشعل در این میدانها بهطور کامل خاموش میشود. او سرمایهگذاری انجامشده در این طرح را یکمیلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اعلام میکند و میافزاید: آماده دریافت روزانه ۲۴۰ میلیون فوتمکعب گاز همراه نفت هستیم.
گفتوگوی شبکه اطلاعرسانی نفت و انرژی (شانا) با جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایش دهلران را در آستانه بهرهبرداری رسمی از این طرح در ادامه میخوانید.
هدف از اجرای پتروپالایش دهلران چیست؟
طرح پتروپالایش دهلران در منطقه موسیان دشت عباس در زمینی به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار با هدف جمعآوری گازهای همراه نفت احداث شده است و با اجرای این طرح که به انجیال ۳۱۰۰ نیز معروف است، ۹ مشعل میدانهای چشمهخوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران خاموش میشود.
روند پیشرفت این طرح از ابتدا به چه شکل بوده است؟
مسئولیت اجرای طرح که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، تا سال ۱۳۹۷ بهعهده وزارت نفت بود که تا آن زمان پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰درصد داشت. این طرح از سال ۱۳۹۷ به مجموعه صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت واگذار و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) پیمانکار پروژه شد که طرح را بهصورت EPC (طراحی و مهندسی، تأمین مصالح و تجهیزات ساختمان و نصب) اجرا کرد. از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ درمجموع پیشرفت طرح بین ۳۸ تا ۴۰ درصد بود. با آغازبهکار دولت سیزدهم و مدیریت جدید در وزارت نفت و صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت، سرعت پروژه چند برابر شد، بهطوری که هماکنون همه مراحل پیشراهاندازی انجام شده است و آمادگی داریم با دریافت خوراک گاز شیرین و ترش، انجیال ۳۱۰۰ را با ظرفیت کامل روزانه ۲۴۰ میلیون استاندارد فوتمکعب راهاندازی کنیم.
زنجیره تولید محصول در پتروپالایش دهلران چگونه خواهد بود؟
این طرح درمجموع ظرفیت دریافت ۲۴۰ میلیون استاندارد فوتمکعب خوراک را دارد که از این مقدار ۸۰ میلیون استاندارد فوتمکعب گاز شیرین و ۱۶۰ میلیون استاندارد فوتمکعب گاز ترش از مجموع سه کمپرسورخانه دریافت خواهد شد. از این محل، سالانه یک میلیون و ۵۵ هزار تن محصول +C۲ بهعنوان خوراک واحد الفین پتروشیمی دهلران و روزانه ۱۵۰ میلیون فوتمکعب گاز شهری، ۸۵۰ بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید میشود.
همچنین، طرح پتروشیمی دهلران در ۴۵ کیلومتری پتروپالایش دهلران در حال ساخت است که شامل یک واحد ۶۵۰ هزار تنی الفین، یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HDPE (پلیاتیلن سنگین)، یک واحد ۳۰۰ هزار تنی LLDPE (پلیاتیلن سبک خطی) و یک واحد ۱۶۰ هزار تنی PP (پلیپروپیلن) است.
چه برنامهای برای محصول +C۲ پتروپالایش دهلران تا تکمیل طرح پتروشیمی دهلران دارید؟
طرح الفین دهلران هماکنون با پیشرفت ۵۰درصدی تکمیل نشده و تا بهرهبرداری از آن ما باید هزینه نگهداری واحد را میدادیم، بنابراین مجموعه صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایهگذاری اهداف با بررسیهای لازم تمهیدی اندیشیدند تا ظرفیت خالی پتروشیمی بندرامام برای دریافت خوراک +C۲ با یک خط لوله ۱۸۰ کیلومتری از پتروپالایش دهلران به پتروشیمی بندر امام تأمین شود. این خط لوله با میانگین پیشرفت ۱۳درصد در ماه که در نوع خود نوعی رکورد به شمار میرود، در مدت حدود هشت ماه اجرا شد.
فاینانس این پروژه از سوی پتروشیمی بندرامام تأمین شد و پتروپالایش دهلران نیز آن را انجام داد. برای اجرای کل این خط لوله نزدیک ۵۵ میلیون یورو سرمایهگذاری شده است که اگر این تدبیر تا بهرهبرداری واحد الفین پتروشیمی دهلران اندیشیده نمیشد، باید شاهد سوزاندن گازهای همراه در منطقه و ایجاد آلایندگی میبودیم.
اجرای طرح پتروپالایش دهلران چه مقدار درآمدزایی خواهد داشت؟
تاکنون نزدیک یکمیلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در طرح پتروپالایش دهلران سرمایهگذاری شده که شامل طرح پتروپالایش دهلران به همراه ایستگاههای تقویت فشار گاز، خطوط لوله خوراک و محصول و خط لوله ۱۸۰ کیلومتری است و درآمد سالانه اجرای این طرح نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۶۰ میلیون دلار برآورد میشود.
آیا تحریمها در روند اجرای طرح تأثیر داشته است؟
ایران بزرگترین طرحها را در زمان تحریم اجرا کرده است. بااینحال، تحریم یک دستانداز است، تأخیر ایجاد کرده و هزینه طرحها را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داده و به همین نسبت، سبب تأخیر در اجرای طرحها شده، اما مانع از اجرای کار نشده است. ما از بهترین شرکتهای خارجی تولیدکننده کمپرسور، واردات داشتهایم.
طرح پتروپالایش دهلران چه ویژگیهای شاخصی دارد؟
واحد سولفور ریکاوری این شرکت بزرگترین واحد سولفور ریکاوری کشور است، همچنین پروژه خط لوله ۶۰ کیلومتری انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار دهلران تا انجیال ۳۱۰۰، یک لوله ۱۶ اینچ است که خوراک ترش ایستگاه دهلران را به مجتمع میرساند. این خط لوله دارای لولههایی با متریالی خاص و بدون درز است. برای نخستین بار شرکت لولهسازی داخلی این سایز لوله را در داخل کشور ساخت که بهطور صددرصد اجرا و تست شده و هماکنون آماده انتقال خوراک است.
«امتیاز» به بهانه ارتقای یک پلهای ناوگان تجاری دریایی گزارش میدهد؛
توسعه اهداف دریامحور و افزایش ناوگان دریایی ایران
️ مینا نوروزی
آمار تجارت دریایی نشان میدهد 80 درصد از کل تجارت جهانی، به تجارت دریایی اختصاص دارد. اما سؤالی که ممکن است ذهن ما را به خود مشغول کند این است که ایران چه سهمی از تجارت دریایی جهان دارد؟
تجارت دریایی به عنوان ستون فقرات تجارت جهانی و شاهرگ حیاتی اقتصاد جهانی شناخته میشود. کشورهای جهان به منظور افزایش رشد اقتصادی، تأمین غذا و دارو، ساخت، توسعه و انتقال فناوری به یکدیگر وابسته هستند و تجارت دریایی مناسبترین بستر برای صادرات و مبادله کالا، دانش و تجربه بین کشورهای جهان به حساب میآید.
بخش عمدهای از تجارت جهانی از طریق شبکه حمل و نقل دریایی صورت میپذیرد به طوری که در عصر حاضر حدود 80 درصد تجارت بینالمللی از طریق دریا انجام میشود. تقریبا تمام محمولههای حمل شده توسط کشتیرانی به عنوان تجارت دریایی در نظر گرفته میشود. کشورهای در حال توسعه به شدت به صنایع کشتیرانی وابسته هستند و طبق گزارش بانک جهانی حدود 55 درصد از صادرات و 61 درصد از واردات این کشورها به صورت مستقیم به کشتیرانی و تجارت دریایی متکی است.
حمل و نقل و تجارت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به نوعی علت و معلول یکدیگر هستند. موجودیت تجارت جهانی و رشد آن مستلزم وجود و توسعه زیرساختهای حمل و نقل است. حمل و نقل یکی از اصلیترین زیرساختهای تجارت است که باید متناسب با دیگر بخشهای اقتصادی توسعه پیدا کند. به صورت کلی حمل و نقل به 4 روش: زمینی، ریلی، دریایی و هوایی انجام میشود.
بهرمندی یک کشور از حمل و نقل دریایی و به تبع آن تجارت دریایی در وهلهی اول مستلزم برخورداری آن کشور از راههای دریایی و مرزهای آبی است. وجود این مسیرهای آبی در جغرافیای یک کشور امتیازی ویژه برای آن کشور به حساب میآید که میتواند آنرا در مسیر توسعه و شکوفایی بیشتر و اثربخشتر اقتصادی قرار بدهد. بهرمندی ایران از بنادر ساحلی متعدد، یک موقعیت استراتژیک را برای کشور رقم زده که اهمیت تجارت جهانی و توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی را دو چندان میکند.
رتبه 23 ناوگان بازرگانی جهان
ایران با دارا بودن 965 فروند کشتی در رتبه 23 ناوگان بازرگانی جهان قرار دارد. طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، ایران تا سال 2022 تعداد 393 کشتی باری عمومی، 32 کشتی فله بر، 31 کشتی کانتینری، 83 نفتکش، و 403 فروند کشتی از انواع دیگر را در اختیار داشته است اما با این وجود به دلیل گستردگی تحریمها، بخش عمدهای از ظرفیت ناوگان تجارت دریایی کشور بی استفاده مانده است به طوری که سهم ایران از تجارت دریایی بینالمللی کمتر از 1 درصد است.
اولین مورد از تحریمهای صنایع کشتیرانی ایران در سال 1322 و در زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق شکل گرفت. به دنبال ملی شدن صنعت نفت ناوگان نظامی انگلیس مانع از فروش نفت ایران به سایر کشورها شد. از سال 1384 و به دنبال پیگیری برنامه هستهای ایران، شورای امنیت قطعنامههای متعددی را علیه صنایع کشتیرانی و حمل و نقل دریایی ایران اعمال کرد.
برخورداری ایران از بنادر متعدد در دو منطقه شمال و جنوب و دسترسی و تسلط نسبی بر خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین آبراههای تجارت دریایی، برای ایران در منطقه خاورمیانه یک موقعیت استراتژیک فراهم آورده است که بیانگر لزوم برخورداری از یک ناوگان دریایی قدرتمند است. در دوران اوج تحریمهای جهانی علیه کشتیرانی و تجارت دریایی ایران، ناوگان کشتیرانی نقش پررنگی را در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، ایجاد اشتغال و ارز آوری اقتصادی ایفا کرد.
میانگین سنی شناورهای خدماتی به ۵ سال کاهش مییابد
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت که با ورود ۲۰ کشتی تحت پرچم ایران که ۱۹ فروند آن در دریای خزر بوده است، شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت ناوگان تجاری کشورمان بودیم.
علی اکبر مرزبان با اشاره به برنامهها و اقدامات این سازمان در حوزه نوسازی ناوگان تجاری افزود: امروز ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر از نظر ظرفیت به اندازه ناوگان روسیه شده است که سالیان سال بزرگترین ناوگان تجاری را در اختیار داشت.
وی با اشاره فرصت ایجاد شده برای نوسازی ناوگان مسافربری دریایی، یادآور شد: سرمایه گذاران بخش خصوصی با ۲۰ درصد آورده و تامین مابقی از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، میتوانند در طرح نوسازی ناوگان مسافری دریایی کشور مشارکت کنند. در طرح نوسازی ناوگان مسافربری در راستای تامین ایمنی و رفاه حال هم وطنان، سازمان بنادر و دریانوردی حمایتهای بسیار خوبی دارد و تا کنون حدود سه شرکت برای پنج شناور درخواست داده اند.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی ناوگان مسافربری دریایی در آبهای جنوب، گفت: پیشبینی میشود ناوگان مسافری کشورمان در استانهای هرمزگان و بوشهر که بیشترین حجم ناوگان را دارند، طبق برنامه نوسازی شوند که سرمایهگذاری مطلوب در این راستا نیازمند اصلاح نظام نرخگذاری کشتیهای مسافربری است.
وی با بیان اینکه هزینه ساخت یک کشتی مسافربری با ظرفیت ۱۵۰ نفر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: با همکاری استانداریهای بوشهر و هرمزگان تمهیداتی برای دستیابی به نرخ متعادل و البته دارای جذابیت برای سرمایهگذاران اندیشیده شده است.
ساخت ۴۰ شناور خدماتی
مرزبان با اشاره به برنامهها و اقدامات انجام شده برای نوسازی و توسعه ناوگان خدماتی، خاطرنشانکرد: طبق برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی، هم اکنون ۴۰ شناور خدماتی در دست ساخت قرار دارد و با ورود این شناورها به چرخه فعالیت، میانگین سن شناورهای خدماتی کشورمان به زیر پنج سال کاهش مییابد و تا ۲۵ سال آینده سازمان بنادر و دریانوردی را در این خصوص بیمه میکند.
وی تاکید کرد: شناورهای خدماتی برای جریان صادرات و ورود و خروج کشتیها بسیار حیاتی هستند.
بیش از ۶۰۰۰ تن به ظرفیت ناوگان تجاری ایران اضافه شد
سرپرست ادارهکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با الحاق اولین کشتی حمل کالاهای عمومی به ناوگان دریایی در دریای خزر، در سال جاری، ۶۰۰۰ تن به ظرفیت تجاری کشور اضافه شد.
اللهمراد عفیفیپور گفت: در اولین روزهای سال جدید و در راستای ارتقای کیفیت، نوسازی و توسعه ناوگان دریایی کشور در دریای خزر، یک فروند شناور با کاربری حمل کالاهای عمومی ثبت و با ظرفیت حمل بار بیش از ۶۰۰۰ تن به ناوگان تجاری ایران اضافه شد.
وی اظهار کرد: توسعه اهداف دریامحور و افزایش ناوگان دریایی کشور در دریای خزر با جدیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دست پیگیری است.سرپرست ادارهکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرحهای سرمایهگذاری متقاضیان برای خرید شناورهای نوساز و افزایش ظرفیت حمل بار مناسب در سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، حدود ۵۰ درصد به تعداد ناوگان دریایی ایران در خزر اضافه شد که در راستای تثبیت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب های تحت حاکمیت دریای خزر و کاهش حمل کالاهای مورد نیاز توسط ناوگان خارجی بوده است.
بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین میشود
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز جاری ناوگان در داخل تأمین میشود که طی آن از خروج بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل میآید.
محمدرضا مدرس خیابانی در نشست ویژه مدیران ارشد ارگانهای دریایی، با تاکید بر اینکه تحقق سیاستهای ابلاغی کلی توسعه دریامحور و منویات مقام معظم رهبری در این زمینه، نیازمند سرعت بخشیدن به اقدامات لازم از سوی تمام ارگانها و دستگاههای مربوطه است، خاطرنشان کرد: مهمترین مساله برای پیاده سازی دقیق فرامین مقام معظم رهبری در حوزه توسعه دریامحور، تعیین فرماندهی و متولی واحد برای بخش دریایی کشور است؛ چراکه در این صورت، دستیابی به اهداف سیاستهای کلی توسعه دریا محور ممکن و میسر خواهد شد.
وی در خصوص اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق ابلاغیه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام همت خود را بر این گذاشته تا با بهرهگیری از توانمندی ساخت داخل، زمینه را برای توسعه ناوگان فراهم آورد؛ به خصوص اینکه تجربه مثبت تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور ثابت کرد هر چه توانایی تولید داخل بیشتر باشد، خارجیها مجالی برای ایجاد مانع بر سر راه ناوگان نخواهند داشت.
بهرهگیری واقعی از توان تولید داخل
مدرس خیابانی ادامه داد: زمانی که در سال ۲۰۲۰ میلادی، سازمان جهانی دریانوردی (IMO) ممنوعیت استفاده از سوختهای با سولفور بالا را اجرا کرد، کشورهای خارجی از فروش سوخت کم سولفور به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امتناع میکردند، اما پس از اینکه مطمئن شدند این سوخت به همت دستاندرکاران پالایشگاهی و وزارت نفت در داخل تولید شد و تمام نیاز ناوگان را پوشش داد، به این صرافت افتادند که سوخت کم سولفور را مجدد به ایران بفروشند و در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار دهند.
وی افزود: این تجربه نشان میدهد هر جا توان ساخت داخل وجود داشته باشد، خارجیها توان ایجاد مانع ندارند؛ بنابراین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بر استفاده از تولیدات داخلی تأکید ورزیده و این سیاست را به عنوان یک اصل محوری در سیاستگذاریهای خود اعمال میکند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز جاری ناوگان در داخل تأمین میشود که طی آن از خروج بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل میآید.
نوسازی ناوگان کشتیرانی در مدت ۱۰ سال
وی با اشاره به ضرورت راهبردی نوسازی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: طی سال گذشته با تصویب شورای عالی صنایع دریایی که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش مکلف شدند طی مدت ۱۰ سال، دست به نوسازی ناوگان زده و عمر ناوگان را به زیر ۱۰ سال برسانند.
مدرس خیابانی ادامه داد: در مجموع قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور به ارزش ۸۶ میلیون دلار با سازندگان داخلی منعقد شده و مذاکره برای عقد قرارداد ساخت ۴ فروند شناور دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار در دستورکار قرار دارد.
نخستین شناور خزر کلاس داخلی امسال تحویل میشود
وی این مهم را آزمونی مهم برای سازندگان داخلی ارزیابی کرد و گفت: مطمئن هستیم که با وجود برخی تأخیرهای صورت گرفته، صنعت کشتیسازی داخلی از عهده این مهم بر خواهد آمد و در سال جاری نخستین شناورهای خزر کلاس در شمال کشور تحویل ناوگان خواهند شد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات این مجموعه برای تحقق سیاستهای توسعه دریامحور را، تلاش برای ایجاد شبکه لجستیکی از سوی این شرکت دانست و ادامه داد: برای توسعه بخش ریلی، ۴۸۸ دستگاه انواع واگن به ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است ضمن اینکه در کنار این اقدام، ۱۵۰ دستگاه کامیون و کشنده نیز از خودروسازان داخلی خریداری شده که به مرور در شبکه حمل و نقل جادهای وارد خواهند شد.
افزایش جابجایی بار در بندر چابهار
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۱ فروند شناور در اختیار دارد که در اقصی نقاط جهان از بنادر شرقی تا غربی دنیا در حال تردد هستند، بر ضرورت فعالسازی بیشتر بندر چابهار و کریدور شمال - جنوب تاکید کرد و افزود: فعالسازی کریدور شمال-جنوب یکی از مهمترین برنامههای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که طی آن موفق شدیم ۶۵ هزار TEU کانتینر را در بندر چابهار به عنوان یکی از حلقههای مهم کریدور جابهجا کنیم که این رقم طی سال جاری به ۱۰۰ هزار TEU ارتقا خواهد یافت.
مدرس خیابانی ادامه داد: در عین حال، با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکای روسیه، حمل بار در قالب کریدور شمال - جنوب با حضور عوامل ایرانی، فعالیت چشمگیری داشته است.
تمام دریانوردان ایرانی هستند
وی با اشاره به بند ۶ ابلاغیه توسعه دریامحور در خصوص توسعه سرمایه انسانی نیز گفت: نخستین بار از زمان تأسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تمام دریانوردان شاغل در این ناوگان، ایرانی هستند همچنین ۵۰۰ نفر از جوانان مستعد در حال آموزش در مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی هستند که به تدریج در خدمت ناوگان درخواهند آمد.
خرید دستگاه شبیه ساز آموزش دریانوردی به منظور تقویت نظام آموزشی کشتیرانی
مدرس خیابانی ادامه داد: برای بهبود آموزش دریانوردان نیز مجموعه دستگاههای شبیه ساز در مؤسسه آموزشی کشتیرانی نصب شدهاند که در منطقه مشابه ندارند و در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفتهاند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر ضرورت کمک به ناوگان حمل فله داخلی و حفظ آن اشاره و تصریح کرد: آماده هستیم بر اساس قیمتهای رقابتی، حمل کالاهای اساسی را بر عهده بگیریم؛ چرا که هم اکنون سهم ما در این زمینه تقریباً صفر است.
وی همچنین آسانسازی دستورالعملها از سوی دستگاههای نظارتی را لازمه رونق ترانزیتی کشور دانست و گفت: نظام اداری کشور باید در این خصوص اقدامات لازم را اجرایی کند تا شاهد افزایش حجم ترانزیت از کشور باشیم.
کدام کشورها برترین ناوگان کشتیرانی جهان را دارند؟
کشور اندونزی کشوری مجمعالجزایری است که از هر جهت با اقیانوس محصور شده است. موقعیت استراتژیک این کشور باعث شده تا حمل و نقل دریایی و به تبع آن تجارت دریایی یک مسئله حیاتی برای این کشور به شمار آید. طبق دادههای به دست آمده از بانک جهانی، اندونزی با در اختیار داشتن 11,422 فروند کشتی، وسیعترین ناوگان دریایی جهان را دارد. چین با 8,262 فروند کشتی و پاناما با 8,174 فروند کشتی در رتبههای بعدی این آمار قرار دارند.آمریکا با در اختیار داشتن 3,531 فروند کشتی به عنوان هفتمین کشوری که برترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد قرار گرفته است و کشور روسیه با تعداد 2,910 فروند کشتی در رتبه نهم جهان جای گرفته است. طبق این آمار ایران با 965 کشتی رتبه بیست و سوم قدرتمندترین ناوگان دریایی جهان را تا سال 2022 در اختیار داشته است.
اخبار
تصویب طرحهای توسعه
مدیران صنعت نفت
در ۲۱ حوزه تخصصی
مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به تصویب طرحهای توسعه مدیران در ۲۱ حوزه تخصصی در هیئتهای عالی، گفت: افزونبراین، دو راهبرد اصلی شامل پای کار آمدن ظرفیت خبرگانی صنعت نفت و باورداشتن مدیران ارشد این صنعت به نظام جامع توسعه مدیریت را دنبال میکنیم.
محسن حقیقیمقدم در نشست شورای مدیران توسعه سرمایه انسانی صنعت نفت با بیان اینکه برای استقرار فرایندهای توسعه مدیریت در صنعت نفت فرایند جامعی را در نظر گرفتیم، تصریح کرد: این فرایند شامل شناسایی و ارزیابی استعدادها تا آموزش، توانمندسازی، توسعه و پایش عملکرد و ارتقای سطح صلاحیت آنهاست.
وی افزود: باشگاه خبرگان، خانه مدیران، شناسایی خبرگان و کار خبرگانی کردن از دستورعملهای نظام جامع توسعه مدیریت است که منتج به تصویب طرحهای توسعه مدیران در ۲۱ حوزه تخصصی در هیئتهای عالی میشود.
مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به اینکه در مرحله تصویب طرحهای توسعهای قرار داریم، گفت: افزون بر تأمین مدیران صنعت نفت در ۲۱ حوزه تخصصی، دو راهبرد اصلی شامل پای کار آمدن ظرفیت خبرگانی صنعت نفت و باورداشتن مدیران ارشد این صنعت به نظام جامع توسعه مدیریت را دنبال میکنیم.
حقیقیمقدم ادامه داد: در این زمینه، حدود ۱۱۰ نفر از مدیران ارشد صنعت نفت را درگیر کار کردیم و همه میدانند که در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت چه اقدامهایی بهمنظور توسعه مدیریت در صنعت نفت انجام میشود.
وی بیان کرد: در طرح توسعه مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره دغدغه این بود که صنعت نفت با اختیار و وظایفی که دارد، اقدامهایی انجام دهد. ازاینرو در شورای منابع انسانی این صنعت، این موضوع مطرح و بنا شد پیش از اینکه این طرح در هیئتهای عالی مطرح شود، در این شورا تصویب شود.
مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت افزود: در این نشست سه طرح توسعه مدیران عامل صنعت نفت، طرح توسعه اعضای هیئتمدیره شرکتهای تابع وزارت نفت و طرح توسعه مدیران منابع انسانی توسعه صنعت نفت ارائه و بررسی میشود. همچنین در توسعه مدیران عامل، رویکرد ارزیابی و استعدادیابی و در توسعه اعضای هیئتمدیره رویکرد توسعه مطرح است.
حقیقیمقدم بیان کرد: در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت از همان ابتدای کار، موضوع نظام جامع و ورود جامع به نیازهای مدیریتی صنعت نفت را پیش بردیم و با جذب نیروهای صاحب صلاحیت در این مرکز، به معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت درباره استخدامیهای جدید کمک کردیم. همچنین تشکیل کارگروه تخصصی روانشناختی و برگزاری نشستهای این کارگروه یکی دیگر از اقدامهای مهم این مرکز بود.
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران:
۸۴درصد ناوگان شرکت ملی حفاری در چرخه عملیات قرار دارد
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران گفت: ۸۴درصد ناوگان حفاری این شرکت هماکنون در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی کشور در چرخه عملیات قرار دارد.
بابک زنگنه با اشاره به اینکه این شرکت هماکنون ۷۴ دستگاه حفاری سبک، سنگین و فوقسنگین در تملک دارد، بیان کرد: از این تعداد ۶۲ دستگاه فعال و مابقی در مراحل تعمیر اساسی (اورهال) یا کاریابی است.
وی افزود: براساس برنامههای شرکت ملی نفت ایران و با توجه به حجم قراردادهای شرکت ملی حفاری با کارفرمایان اصلی و شرکتهای بخش خصوصی که در اجرای طرحها و پروژههای صنعت نفت فعالیت دارند، انتظار میرود شمار دیگری از دکلهای شرکت در سال جاری بهکارگیری شود.
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران گفت: با تلاش مستمر و شبانهروزی کارکنان سختکوش این مجموعه بزرگ صنعتی، پارسال درمجموع ۱۲۴ حلقه چاه نفت و گاز تکمیل شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۲۵ حلقه و در قیاس با سال ۱۴۰۰، ۵۴ حلقه بیشتر بود و این روند صعودی امسال نیز هدفگذاری شده است.
زنگنه تصریح کرد: از شمار چاههای تکمیلشده در سال ۱۴۰۲، ۱۴ حلقه توسعهای، سه حلقه اکتشافی و ۱۰۷ حلقه تعمیری بوده است.
وی افزود: از مجموع چاهها، ۹۵ حلقه در گستره میدانهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، هفت حلقه در موقعیت عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی، ۱۰ حلقه در پروژههای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۲ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، ۳ حلقه در طرحهای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، ۴ حلقه در میدانهای شرکت نفت و گاز پارس و ۳ حلقه برای وزارت نیرو حفاری و تکمیل شد.
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران متراژ حفاری چاهها در سال گذشته را ۸۵ هزار و ۲۶۸ هزار متر اعلام و بیان کرد: در بخش خدمات جانبی حفاری که افزون بر ۲۵ نوع خدمات جانبی تخصصی حفاری است، این شرکت در سال ۱۴۰۲ شاهد روند افزایشی حجم عملیات بود که در این ارتباط در مدیریت خدمات فنی ۴ هزار و ۶۱۴ عملیات و در مدیریت خدمات ویژه حفاری هزار و ۲۷۸ عملیات به ثبت رسید. همچنین در عملیات ویژه ۱۸ هزار و ۷۰۲ متر حفاری جهتدار و افقی روی ۳۰ حلقه چاه و ۹۰۶ متر عملیات مغزهگیری انجام شد که این خدمات در حفاری، تعمیر و تکمیل چاهها بهمنظور تأمین درخواست کارفرمایان حائز اهمیت است. زنگنه با بیان اینکه هماکنون ۴۲ دکل ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران در وسعت عملیاتی پنج شرکت بهرهبرداری نفت و گاز تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال حفر و تکمیل چاههای نفت و گاز است، گفت: در دو ماه نخست امسال حفارمردان این شرکت به حفر و تکمیل ۲۰ حلقه چاه نفت شامل ۴ حلقه توسعهای و ۱۶ حلقه تعمیری مبادرت کردند و متراژ حفاری در این مدت به رقم ۱۹ هزار و ۵۶۹ متر رسید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/20218/44172/136794
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/20218/44172/136795
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/20218/44172/136796
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/20218/44172/136797
|
- ریلگذاری صحیح در توسعه مدیریت صنعت نفت در پایان دولت سیزدهم
- مشعلهای ۵ میدان نفتی خاموش میشوند
- توسعه اهداف دریامحور و افزایش ناوگان دریایی ایران
- اخبار