|
«پول و پارتی» یکی از بهترین آثار سینمایی کمدی است
یک منتقد سینما گفت: سعید سهیلی سلیقه مخاطب را میشناسد و «پول و پارتی» یکی از بهترین آثار سینمایی طنز و به نوعی انتقادی محسوب میشود.
فیلم سینمایی «پول و پارتی» به کارگردانی و تهیهکنندگی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامریزاده محصول سال ۱۴۰۲ است که در سوم مرداد ماه ۱۴۰۳ روی پرده سینماهای سراسر کشور اکران شد. ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، امیر جعفری، مهدی هاشمی، نیوشا ضیغمی، آزاده زارعی، داریوش فرهنگ، امیرحسین ساربان، شادی آهنگر، محمد متین محمدی و آریا نرجآبادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پول و پارتی» آمده است: در دنیایی که همه به دنبال ثروت و مادیات هستند، قصه عشق دو جوان شکل میگیرد. داستانی که در آن، تضاد بین ثروت و عشق به زیبایی به تصویر کشیده شده است. پول و پارتی با نگاهی طنزآمیز به مسائل اجتماعی روز، به نقد برخی از ارزشهای مادیگرایانه جامعه میپردازد. در خلاصه داستان یک خطی فیلم آمده است: تو زمونهای که همه عاشق پولت میشن، عاشق خونهات میشن، عاشق ماشین زیر پات میشن، یکی پیدا شده عاشق خودت شده!
جبار آذین منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درباره فیلم سینمایی «پول و پارتی» بیان کرد: یکی از کارگردانهای توانمند سینمای ایران که طی دهههای مختلف با آثار مختلف و استاندارد در سینمای ایران درخشیده و توانسته نظر متفاوت مخاطبان را با خود همراه کند سعید سهیلی است. سعید سهیلی نیاز فرهنگی جامعه را به درستی تشخیص میدهد، سلیقهها را میشناسد، روند فرهنگی جامعه را به درستی تحلیل میکند. از همین رو آنچه که تحت عنوان فیلمهای سینمایی میسازد، ضمن هم سویی با سلیقه و ضائقه مخاطب، سبب میشود تا مخاطبان بیشتری برای تماشای آثار به سینما بیایند.
وی ادامه داد: آثار سعید سهیلی از نظر مضمون و محتوا حرفهایی برای گفتن دارد. پول و پارتی فیلم درحال اکران آقای سعید سهیلی هم در همین راستا ساخته شده است و یکی از بهترین آثار سینمایی طنز و کمدی و به نوعی انتقادی محسوب میشود و یکی از نیازهای بزرگ سینما و تلویزیون کشور، تولید فیلمهای طنز کمدی است که جامعه به این نوع آثار برای رسیدن به نوعی احساس شادمانی و آرامش نیاز دارد که این نیاز را امثال سهیلیها به درستی تشخیص دادند و کوشیدند با هنرنماییهای تحول آمیز به آنها پاسخ دهند. وی افزود: «پول و پارتی» از نظر نگارش فیلمنامه خوب نوشته شده است، از نظر کارگردانی بسیار عالی و نقطه عطفی برای کارگردان در این مقطع تلقی میشود. گزینش بازیگران بسیار خوب هست و فیلمهای خوبی که از بازیگرانمان در این فیلم داریم سعی شده تا با توجه به مضمون و محتوای این نوع آثار و ژانر طنز و کمدی همراه باشد . به هرحال پول و پارتی از نظر محتوا و ساختار جزء آثار مطرح سینمای مطرح کمدی و انتقادی سینمای ایران تلقی میشود. این منتقد با سابقه بیان کرد: در این اثر سینمایی سعید سهیلی با موفقیت توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. بازی بازیگران بسیار خوب هدایت شده است و بازیگران بازی بسیار خوبی را طی کردندو تماشاگر در لحظات این فیلم به نوعی شادمانی، نوعی احساس زنده بودن را زندگی میکند. در واقع پول و پارتی از جمله آثاری است که کوشیده مخاطب را به آینده امیدوار کند که این امر از ویژگیهای خاص پول و پارتی است.
اخبار
«سفید برفی» یک میلیون دیسلایک گرفت؛
دست از سر کلاسیکها بردارید!
انتشار تیزر فیلم زنده «سفیدبرفی» دیزنی خشم زیادی در یوتیوب برانگیخته است.
تیزر «سفید برفی» دیزنی که در قالب فیلم زنده تهیه شده تاکنون بیش از یک میلیون دیسلایک در یوتیوب دریافت کرده و بدتر از آن این که فقط ۸۰ هزار کاربر آن را تایید کردهاند.
به نظر میرسد در حالی که مخالفان آنلاین دیزنی خشم خود را ابراز میکنند، این امر سوخت بیشتری به آتش این فیلم میرساند. با نگاهی به بیش از ۵۰ هزار ابراز نظر مخالف میتوان متوجه شد که طرفداران از این همه بازسازی انیمیشنهای کلاسیک محبوب خسته شدهاند. در عین حال به نظر میرسد انتخاب ریچل زگلر لاتین در نقش اصلی، یکی دیگر از عوامل مهم مخالفت کامل با این تیزر باشد.
سال پیش زگلر این انیمیشن کلاسیک را «عجیب» خواند و شاهزاده را فردی مزاحم توصیف کرد.
اوایل همین ماه نیز صحنهای از «سفید برفی» به بیرون درز کرد که آتش مخالفتها را شعلهورتر کرد. در این تصویر که به نظر اصلا تصویری زنده نبود، میزان زیادی تصاویر کامپیوتری وجود داشت که موجب شد به صورت آنلاین با تمسخر زیادی مواجه شود زیرا کوتولههای فیلم همه با کامپیوتر ساخته شدهاند.
به گفته فوربس، دیزنی ۲۰۹ میلیون دلار برای تولید فیلم زنده «سفید برفی» هزینه کرده و چند ماه بعد، دیلی میل که البته معتبرترین منبع نیست، رقم واقعی را ۳۳۰ میلیون دلار گزارش کرد. نویسنده فیلمنامه «سفید برفی» گرتا گرویگ است و مارک وب آن را کارگردانی کرده است. زگلر، گل گدوت، اندرو برناپ، آنسو کابیا، دوجونا گیفت و مارتین کلبا در این فیلم ایفای نقش میکنند. فیلمبرداری این فیلم ۷ مارس ۲۰۲۲ آغاز شد و تا ژوئن به پایان رسید. بنابراین، اکران آن که سال آینده انجام میشود، تقریباً ۳ سال پس از پایان تولید خواهد بود. در ژوئن ۲۰۲۳ هم فیلمبرداریهای مجددی انجام شد تا فلشبکهایی را به «سفید برفی» اضافه کند که در آن امیلیا فاچر نقش سفید برفی کم سن تر را ایفا کرد. یک دور دیگر فیلمبرداری هم اوایل تابستان امسال در لندن رخ داد. این فیلم بازسازی انیمیشن «سفیدبرفی و هفت کوتوله» سال ۱۹۳۷ است که خود بر اساس افسانه ۱۸۱۲ با همین عنوان توسط برادران گریم ساخته شدهاست. در این فیلم ریچل زگلر در نقش شخصیت اصلی و گل گدوت در نقش ملکه شیطانی بازی میکنند.
«سفیدبرفی» قرار است ۲۱ مارس ۲۰۲۵ اکران شود.
سعید ذهنی سگ نگهبان
را به تئاتر شهر میآورد!
مجموعه تئاتر شهر از اول مهر در تالار چهارسو میزبان اجرای «سگ نگهبان و درختی در باغ» به کارگردانی سعید ذهنی میشود.
«سگ نگهبان و درختی در باغ» نوشته آرام محضری با کارگردانی سعید ذهنی از نخستین روز پاییز در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود. این اثر در مراحل پایانی تمرینهای آمادهسازی خود بوده و آماده اجرا میشود. صحرا اسداللهی و احمد نیکپور در قامت بازیگران این نمایش ایفای نقش میکنند. تهیهکنندگی «سگ نگهبان و درختی در باغ» را سعید هنرآموز برعهده دارد. نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» از یکم مهر ١۴٠٣ هر روز ساعت ١٨:٣٠ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود. اطلاعات تکمیلی و آغاز پیش فروش نمایش در اخبار بعدی اعلام میشود.
شاهنامه واقعیت است یا افسانه؟
یک شاهنامهپژوه در مورد شاهنامه و این که آیا مطالب شاهنامه فردوسی واقعیت هستند یا افسانه توضیحاتی داد.
محمد رسولی، شاهنامهپژوه درمورد کتاب شاهنامه فردوسی و مطالب آن بیان کرد: اولین سوال این است که شاهنامه چیست؟ و این سوال به ظاهر ساده بسیار مهم و کلیدی و اساسی است چراکه تا ما متوجه نشویم شاهنامه چیست، نمیتوانیم به درستی، به موضوعات مطرح شده در آن پی ببریم. او ادامه داد: پرسش شاهنامه چیست؟ کلید اساسی ورود به محتوای شاهنامه است. زیرا شاهنامه روایت تاریخ ایران است و درواقع، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در برگیرندهی تاریخ ایران از آغاز تشکیل دولت و ملت در ایران تا پایان دوره ساسانیان است و منظور از آغاز تشکیل دولت و ملت در ایران، یعنی از زمان کیومرث تا پایان دوران ساسانیان در شاهنامه بیان شده است که طول این مدت، ۸ هزار و ۵۰۰ سال میشود. این شاهنامهپژوه گفت: تاریخ ایران را از آغاز تا به امروز، میتوان به ۳ دوره تقسیم کرد. دوره اول؛ از آغاز تا پیش از مادهاست که از این دوران به عنوان دوران کهن نام برده میشود. دوره دوم، از مادها تا پایان ساسانیان است که این دوران هم، دوران باستان نامیده میشود و دوران سوم را میتوان دوران نو یا تازه نام برد که گاهی به نام دوران اسلامی از آن یاد میشود؛ یعنی دورهای که هم اکنون در آن قرار داریم. وی افزود: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در برگیرندهی تاریخ آن دو دورهی اول و دوم است. یعنی دوران کهن و باستان. رسولی مطرح کرد: دوران اول که کهن نامیده میشوند حدود ۵ هزار و ۳۰۰ سال است و دوره دوم، یعنی عهد باستان؛ در یکهزار و پانصد سال آن، تاریخ در شاهنامه آمده است. او عنوان کرد: نکتهای که بین دوران کهن و عهد باستان وجود دارد مقطع زمانی گمشده در تاریخ است که به همین دلیل، در شاهنامه فردوسی نیامده است. اما باید بدانیم شاهنامه، روایت تاریخ ایران در دوران کهن و باستان است؛ بنابراین وقتی شاهنامه میخوانیم با رویدادهای این دو مقطع زمانی روبرو هستیم.
20 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبتنام در «سینماحقیقت»
فیلمسازان علاقهمند به حضور در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ برای ثبت نام و ارسال اثر فرصت دارند.
هجدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» آذرماه امسال برگزار میشود و فیلمسازان علاقهمند به حضور در این دوره از جشنواره تا ۲۰ شهریورماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
بخشهای جشنواره عبارتند از مسابقه ملی، مسابقه بینالملل، جایزه شهید آوینی، «غزه، فلسطین، مقاومت»، بخشهای جنبی ملی و بینالملل و بزرگداشت.
در مقدمه فراخوان این دوره از جشنواره آمده: «دنیای امروز، دنیای عبور از یکجانبهگرایی و تکصدایی است؛ جهان روزهای سخت و لحظههای غرورآفرین. «سینماحقیقت» فرصتی برای شنیده شدن پژواک جهان چندصدایی است. با این رویکرد، امسال در بخش «غزه، فلسطین، مقاومت» به آثاری با موضوع مقاومت، فجایع انسانی و نسل کشی در غزه توجه خواهیم کرد. همچنین میکوشیم کاشف استعدادهای تازه و آثار خلاقانه و تماشایی در سینمای مستند باشیم.»
در بخش ملی آثاری میتوانند متقاضی حضور در جشنواره باشند، که بعد از فروردین ۱۴۰۲ تولید شده باشند.
دو تقدیر هم در جشنواره «سینماحقیقت» انجام خواهد شد.
علاقه مندان، فیلمسازان و متقاضیان ارسال اثر برای حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره در تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، طبقه اول (کدپستی: ۱۵۵۶۹۱۶۶۱۳) مراجعه کرده یا با تلفن ۸۸۵۲۸۳۱۴ تماس بگیرند.
محمدعلی بهمنی درگذشت
محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرای بزرگ کشورمان که در پی سکته مغزی در بیمارستان بستری و به کما رفته بود در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست. عباس سجادی، سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت حال استاد محمدعلی بهمنی دقایقی قبل از جاودانه شدن استاد محمدعلی بهمنی خبر داد. به گفته این شاعر علیرغم اینکه در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت حال استاد را به پایداری برسانند، اما پس از دوبار احیای قلبی این مهم میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ امروز جمعه نهم شهریور ماه آسمانی شد. لازم به یادآوری است که زمان آیین تشییع این شاعر بزرگ معاصر در تهران و تدفین ایشان در بندرعباس طی اطلاعیههای بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید. محمدعلی بهمنی در ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در دزفول متولد شد. او درباره تولد خود میگوید: «دو ماه به زمان تولّدم باقیمانده بود که برادرم در دزفول بیمار میشود. خانواده هم از این فرصت استفاده میکنند تا به عیادتش بروند. این است که در قطار بهدنیا آمدم و در شناسنامهام درج شد «متولد دزفول»، چون دایی من در ثبت احوال آن منطقه بود، شناسنامهام را همان زمان میگیرد. البته زیاد آنجا نبودم، همان زمان ۱۰ روز یا یکماه را در آنجا سپری کردیم، در اصل تهرانی هستیم. پدرم برای ده ونک و مادرم برای اوین است. دوران کودکی را تهران، بخش شمیرانات، شهر ری، کرج و… بهصورت پراکنده بودیم، چون پدرم شاغل در راهآهن بود، مأموریتهای ایستگاهی داشتند. از سال ۱۳۵۳ به بندرعباس رفتم.» نخستین شعر مرحوم محمدعلی بهمنی در سال ۱۳۳۰ یعنی زمانی که تنها ۹ سال داشت، در مجله روشنفکر به چاپ رسید و هماینک ۱۴ مجموعه شعر از او به یادگار مانده است. بسیاری از ترانههای ماندگار و خاطرهانگیزی که توسط خوانندگان مختلف اجرا شدهاند از جمله ترانه «بهار بهار» مرحوم ناصر عبدالهی و ترانه «خرچنگهای مردابی» مرحوم حبیب محبیان نیز از سرودههای ایشان هستند. شمارش معکوس برای برگزاری سومین جشنواره «صدای سخن»
«صدای سخن» جشنوارهای برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است که نخستین بار با عنوان «آیین سخن» در معاونت صدای رسانه ملی متولد شد. دبیر سومین جشنواره ملی «صدای سخن» از آغاز داوریها و ارسال ۳۳۲ اثر به جشنواره خبر داد. وحید مبشری درباره بخشهای این جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی «صدای سخن» در شش بخش اصلی، ویژه، فضای مجازی و رادیونما، رادیونگار یا نگارش رادیویی، آموزش زبان فارسی در مدارس و بخش مردمیبرگزار میشود و باتوجهبه اهمیت پاسداشت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در رسانه ملی بهویژه رادیو، شبکه رادیویی فرهنگ با همراهی شورای پاسداشت زبان فارسیِ معاونت صدا و کانون ادبیات ایران، این جشنواره را با رویکرد پاسداشت زبان فارسی برگزار خواهد کرد. مبشری در توضیح بخشهای این جشنواره گفت: بخشهای رادیویی شامل بخش اصلی که شبکههای معاونت صدا، صدای مراکز استانها، رادیوهای شهری، معاونت خبر و برونمرزی مجاز به شرکت و ارسال آثار بودند. آثار مناسبی به دبیرخانه در قالبهای برنامهسازی، ترکیبی، گفتارمحور، گفتوگومحور، مسابقه و نمایش ارسال شده و برنامههای بخش ویژه سومین جشنواره «صدای سخن» در دو موضوع جایگاه زبان فارسی در آثار استاد سیدمحمدحسین شهریار و نقش او در گسترش زبان فارسی بوده است. مبشری ادامه داد: برخی از شبکههای سراسری معاونت صدا و مراکز استانی در معاونت امور استانها و معاونت برونمرزی بیشتر از ظرفیت خواستهشده در آییننامه جشنواره، اثر ارسال کردهاند که دبیرخانه سومین جشنواره ملی رادیویی سخن از ۲۱ مرداد درحال بررسی و ارسال آثار برای داوری بخش انتخاب اثر است.
دبیر این جشنواره افزود: فضای مجازی و رادیونما بخش دیگر جشنواره است که در این بخش از سومین جشنواره «صدای سخن»، فقط شبکههای معاونت صدا بررسی میشوند. بخش رادیونگار با محوریت نگارش متن رادیویی حداکثر در ۳۰۰۰ کلمه با موضوع زبان معیار در رادیو، ویژه همه برنامهسازان و مخاطبان رادیو است. همچنین در بخش آموزش زبان فارسی در مدارس (با همراهی وزارت آموزشوپرورش) شاهد استقبال خوبی ازسوی معلمان و دبیران زبان و ادبیات فارسی بودهایم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143304
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143305
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143306
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143307
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143308
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24269/48574/143309
|
- «پول و پارتی» یکی از بهترین آثار سینمایی کمدی است
- اخبار
- شاهنامه واقعیت است یا افسانه؟
- 20 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبتنام در «سینماحقیقت»
- محمدعلی بهمنی درگذشت
- شمارش معکوس برای برگزاری سومین جشنواره «صدای سخن»