|
دورنمای اقتصادی بزرگترین صادرکننده نفت جهان تیره شد
عربستان در پی افزایش هزینههای برنامه متنوع سازی اقتصاد، پیشبینیهای خود از رشد اقتصادی را کاهش داد و اکنون در انتظار کسری بودجه عمیقتری از برآورد قبلی است. وزارت دارایی عربستان سعودی در گزارشی در روز دوشنبه، برآوردهای جدیدی ارائه کرد که تحت آن، تولید اقتصادی در سال جاری ۰.۸ درصد رشد میکند که کمتر از پیشبینی قبلی ۴.۴ درصد است. پیشبینی رشد اقتصادی برای سال آینده هم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. مجموع درآمد، ۱.۲۴ تریلیون ریال و هزینه دولت، ۱.۳۶ تریلیون ریال در سال ۲۰۲۴ پیشبینی شد. در دسامبر، درآمد امسال، ۱.۱۷ تریلیون ریال و هزینه، ۱.۲۵ تریلیون ریال پیشبینی شده بود. دولت، درآمد ۱.۱۸ تریلیون ریال و مخارج ۱.۲۹ تریلیون ریال را برای سال ۲۰۲۵ پیشبینی کرد و هزینه احتمالا معادل ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در سه سال آینده خواهد بود. وزارت دارایی، کسری بودجه عمیقتر ۱۱۸ میلیارد ریال (۳۲ میلیارد دلار) معادل حدود ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی را برای سال ۲۰۲۴ پیشبینی کرده است. همچنین کسری ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۵ و ۲.۹ درصد برای سال ۲۰۲۶ دیده میشود که هر دو بدتر از برآوردهای قبلی است. این وزارتخانه پیشبینی کرد کسریها به دلیل «سیاست هزینههای انبساطی که برای حمایت از رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است» ادامه خواهد یافت. توسعه همکاریهای ایران و روسیه در حوزه استخراج از میدانهای نفت و گاز
معاون اول رئیسجمهوری اعلام کرد که تقویت همکاریهای تهران – مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است و همکاریهای دو کشور در حوزههای مختلف توسعه مییابد.
محمدرضا عارف در نشست مشترک هیئتهای عالیرتبه ایران و روسیه که با محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان، همچنین اقدام این رژیم جعلی در شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تأکید کرد: اقدامهای روسیه در شورای امنیت سازمان ملل میتواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار موثر باشد.
وی با تأکید بر اینکه تقویت همکاریهای تهران – مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژهای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در این دوره یادداشت تفاهمهای همکاریهای امضاشده بین دو کشور هر چه سریعتر عملیاتی شوند.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در رویارویی با تحریمهای آمریکا و کشورهای غربی، بر ضرورت تعمیق همکاریها و روابط در همه زمینهها و سطوح مدیریتی بهمنظور خنثیسازی این تحریمها تأکید کرد.
عارف با اشاره به اهمیت تقویت همکاریهای منطقهای بین ایران و روسیه، گفت: باید در زمینه مسائل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه سبب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقهای خواهد شد.
وی بر تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هستهای بوشهر با توجه به فاینانس ۱.۲ میلیارد دلاری این پروژه تأکید کرد و ادامه داد: در کنار ارتباطات دوجانبه، همکاریهای چندجانبه همانند ایران، چین و روسیه و اتحادیههای منطقهای با افزایش رایزنیها و حضور در تشکلهای منطقهای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه بسیار مؤثر است.
معاون اول رئیسجمهوری تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور ۲.۵ میلیارد دلار است که انتظار داریم با تلاش دو طرف، سطح روابط تجاری و اقتصادی در شأن دو کشور افزایش یابد.
عارف با تأکید بر اینکه بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاریها در همه زمینههای دوجانبه و چندجانبه است، اعلام کرد: در کنار توسعه همکاریهای دو کشور، افزایش ارتباطات از طریق سازوکارهای منطقهای مانند بریکس، شانگهای و اتحادیه اورآسیا بسیار مفید و مؤثر است که تقویت و فعالشدن کمیسیونهای مشترک دو کشور میتواند در این مسیر کمک کند.
وی همچنین بر ضرورت نهاییشدن موافقتنامه جامع همکاریهای بین ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: این توافقنامه میتواند مبنای همکاریهای دو کشور باشد که بهمنظور تقویت روابط بانکی دو کشور اهمیت اساسی دارد.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به همکاریهای بسیار خوب ایران و روسیه در زمینههای حمل و نقل کالا و مسافر، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل و حل مشکلات فنی پروژههای حمل و نقل بین دو کشور از جمله کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا آمادگی کامل دارد که در این زمینه افزون بر اجرای هر چه سریعتر پروژه آستارا – بندرعباس باید راه آهن رشت – آستارا با همکاری شرکتهای روسی هر چه سریعتر تکمیل و نهایی شوند.
عارف افزود: در زمینه فعالیتهای دانشگاهی علم و فناوری، به ویژه هایتک علاقمند همکاری با یکدیگر هستیم.
وی با قدردانی از طرف روسی برای نهاییشدن معاهده جامع و امضای آن در حاشیه اجلاس سران بریکس تصریح کرد: ۱۳ سند همکاری در این سفر باید از سوی رؤسای کمیسیونهای مشترک ایرانی و روسی نهایی شود، از حمایتهای روسیه برای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا نیز قدردانی میکنیم و امیدواریم مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.
نخستوزیر روسیه: ایران میتواند به قطب منطقهای صادرات گاز تبدیل شود
«میخائیل میشوستین»، نخستوزیر روسیه هم در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی همکاریهای ایران و روسیه مبتنی بر اصول دوستی، همسایگی و حسن همجواری، اعلام کرد: علاقمند هستیم همکاریها و روابط دو کشور با توجه به تأکیدات و دستورات مقامهای عالی دو کشور به سطوح بالاتری برسد.
وی بر آمادگی روسیه برای تنوعبخشی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در زمینههای محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی تأکید کرد و گفت: تسهیل سرمایهگذاری و گسترش همکاریها از طریق کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور ضروری است.
نخستوزیر روسیه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب، تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیتهای ترانزیتی دو کشور میتواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاریهای حمل و نقل کشورهای منطقه از جمله کشورهای اورآسیا داشته باشد و از سوی دیگر میتواند دسترسی روسیه، کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر را به بنادر ایرانی در دریای خزر و بازارهای منطقهای در آسیا و آفریقا و بنادر در خلیج فارس و اقیانوس هند تسهیل کند.
میشوستین با اشاره به افزایش سه برابری دانشجویان و همچنین افزایش ۵۲ درصدی گردشگران ایرانی در روسیه، افزود: فدراسیون روسیه اهمیت زیادی برای توسعه همکاریها با جمهوری اسلامی ایران قائل است و با توجه به ظرفیتهای بالای گردشگری بین دو کشور، تقویت همکاریها در این زمینه گسترش یابد.
وی بر نهاییشدن هر چه سریعتر معاهده جامع بین دو کشور تأکید کرد و ادامه داد: این سند همکاری از سوی رئیسجمهوری روسیه امضاء شده است و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضاء برسد. نخستوزیر روسیه همچنین بر تقویت و توسعه همکاریهای مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاریهای بخش خصوصی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: ۱۳ سند همکاری بین دو کشور در زمینههای مختلف در کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و روسیه نهایی شده است که باید در این سفر نهایی و امضا شود.
عدمتعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزان
️ مینا نوروزی
بخش کشاورزی به عنوان تامینکننده حدود ۸۰درصد مواد غذایی، جایگاه مهمی در اقتصاد کلان کشور دارد. برخی از چالشهای بخش کشاورزی کشور عبارت است از: نبود راهبردهای میانمدت و بلندمدت، ناپایداری منابع کشاورزی، عدمتعادل سفرههای آب زیرزمینی، ناهماهنگی برنامههای آب و کشاورزی، بالا بودن هزینه تمام شده تولید، عدمکفایت سرمایهگذاری و بالا بودن نرخ کارمزد، تغییرات اقلیم، عدمحمایت از گسترش خصوصیسازی بخش کشاورزی در کلیه ابعاد، نارسایی زنجیره تامین و عدمتعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و محدودیت دسترسی فعالان بخش کشاورزی به تکنولوژیهای مناسب.
از جمله چالش های مهم پیش رو در کشاورزی جمهوری اسلامی ایران عدم حفاظت از منابع طبیعی, تغییر اقلیم و ناپایداری محیط زیست است. جامعه ای که نتواند محیط زیست خود را حفظ کند یعنی منابع موجود در سرزمین زیستگاه خود را بیش از اندازه مصرف نماید و از فرسایش خاک, قطع بی رویه جنگل ها, تغییر اقلیم و مانند آن جلوگیری ننماید, بدون شک محکوم به نابودی است. در این مورد مثال های تاریخی از اقوام پولینزی و اقوام قدیم مایایی آورده شده است. بی اعتنایی به فرسایش خاک ها در طول تاریخ نیز عاملی در محو تمدن ها بوده است. توسعه بدون برنامه سطح زیر کشت, قطع جنگل ها, استفاده بیش از حد از مراتع, مصرف بی رویه کودهای شیمیایی, سموم دفع آفات گیاهی و سوخت های فسیلی (نفت, گاز, زغال سنگ), سبب آلودگی محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه ای, گرم شدن زمین و در نتیجه تغییر الگوی بارندگی و پیدایش خشکی و سیلاب ها, بالا آمدن سطح آب دریاها, بروز گرد و غبار گسترده, افزایش فرسایش خاک و کمبود آب در جهان و در کشور ما شده و خواهد شد. راه های مقابله با این چالش بزرگ عبارتند از کنترل جمعیت و داشتن الگوی مصرف متعادل, کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی, حفاظت بیشتر از جنگل ها و مراتع به عنوان مخازن ترسیب کربن, جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت آبخوان ها, استفاده از روش های مناسب خاک ورزی مانند کشت بدون شخم, جایگزینی انرژی فسیلی با انرژی های تجدید شونده, برنامه ریزی برای ایجاد توازن منطقی بین توسعه و توان اکولوژیکی محیط زندگی, اصلاح ارقام زراعی و باغی مقاوم به گرما, خشکی, آفات و بیماری ها و اعمال نظام ها و روشهای جدید مدیریت کشاورزی. عوامل محیطی موثر در تولید و عملکرد محصول های زراعی شامل آب, زمین, خاک و مواد غذایی آن, انرژی, غذا, تنوع زیستی, بازیافت زباله ها, مدیریت و تغییر اقلیم است. علاوه بر این ها خشکی, دما, میزان دی اکسید کربن و ازن جو و تنش های زیستی و غیرزیستی نیز بر تولیدهای زراعی تاثیر گذارند, که اثر اکثر آن ها مورد بحث قرار گرفته است. نیازهای غذایی کشور در مورد محصول های اساسی گندم, برنج, قند و شکر, روغن, جو, ذرت دانه ای و حبوبات برای حال حاضر, افق چشم انداز 1404 (2025) و 1429 (2050 میلادی) با توجه به میزان جمعیت در مقاطع یاد شده, برآورد شده و راه های تامین غذای جمعیت کشور در آینده بررسی شده است. برای تامین غذای مردم کشورمان افزایش سطح زیر کشت چندان مورد نظر نیست و لازم است به راه های افزایش عملکرد روی آورد. در این زمینه استفاده از روش های بهنژادی, ژنتیک و تهیه ارقام جدید و کاربرد روش های به زراعی و مدیریت تولید مورد توجه قرار گرفته است. از جمله روش های به زراعی و مدیریت استفاده بهینه از آب, روش های جدید خاک ورزی, مصرف به اندازه و به موقع کودهای شیمیایی, کاربرد ماشین های بذرکار دقیق, مبارزه تلفیقی با آفات و استفاده از اطلاعات و فنون پیشرفته زراعی و فناوری های جدید است.
۲۵ درصد اشتغال کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد
تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش کشاورزی ظرفیت های منحصر به فردی دارد و بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است و سه برابر صنعت بازدهی دارد و بیش از ۲۵ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.
محمد جواد عسکری در نخستین جلسه شورای دولت چهاردهم و بخش خصوصی اظهار داشت: بخش کشاورزی با وجود ظرفیت های مختلف در تامین اجتماعی کاستی هایی دارد.
وی افزود: امنیت غذایی امروز در دنیا مساله مهمی است اگر کشورها به این سمت حرکت نکند حتما آسیب می بینند ضمن اینکه بخش کشاورزی وابسته به حوزه های دیگر اقتصادی به ویژه صنعت دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بخش کشاورزی باید محصولات با کیفیت تولید کند گفت: در کشاورزی بحث استفاده از کارگران است بسیاری از باغ ها و مزارع، کارگران فصلی هستند که برنامه ای در تامین اجتماعی برای این اقشار نداریم.
وی افزود: اگر اتفاقی برای کارگران فصلی بیافتد با مشکلات و چالش های زیادی روبرو خواهند شد ضمن اینکه بسیاری از این کارگران ماهر هستند.
عسکری از ارائه پیشنهادی در حوزه بهبود کسب و کار بخش کشاورزی گفت: باید با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فضایی ایجاد کنیم که وقتی کارگر در بخش کشاورزی فعالیت می کند از پشتوانه بیمه، احساس امنیت کرد.
وی خاطر نشان کرد: با وزارت کار هماهنگی صورت می گیرد تا در جلسه بعدی شورای دولت و بخش خصوصی به این موضوع بپردازیم.
چالش های بخش کشاورزی
در ادامه چالش های بخش کشاورزی تشریح شده است.
نبود راهبردهای میان مدت و بلندمدت و عدم استمرار سیاست ها: تعیین رشد خطی برای کشاورزی و عدم توجه به ماهیت و ریسک های طبیعی بخش کشاورزی در برنامه ریزی، منجر به ناکارآمد بودن برنامه های تدوین شده برای بخش شده است. همچنین عدم پایبندی به سیاست های اخذ شده، یکی از معضلات جدی سیاست های اتخاذ شده در بخش کشاورزی است.
نوسانات و میزان وابستگی امنیت غذایی به واردات: بررسی ضریب خوداتکایی کشور در تأمین مواد غذایی طی سال های ۹۵ الی ۹۷ حاکی از نوسانات و ناپایداری میزان خوداتکایی مواد غذایی کشور است؛ لذا باید در سیاست های کلی و اجرایی بخش کشاورزی تجدیدنظر صورت گیرد.
ناپایداری منابع کشاورزی: توسعه پایدار کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در گرو حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع سه گانه اصلی کشاورزی یعنی آب، خاک و منابع ژنتیکی است. تحقق امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور نیازمند توسعه پایدار بخش کشاورزی و افزایش تولیدات آن می باشد.
بالا بودن هزینه مبادله و پایین بودن رابطه مبادله بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها: رابطه و هزینه مبادله، دو عامل تأثیرگذار بر بخش کشاورزی هستند که از سیاست های اقتصادی دولت تأثیر می پذیرند.
عدم کفایت سرمایه گذاری و بالا بودن نرخ کارمزد: با توجه به روند کاهنده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، گران بودن منابع بانکی برای فعالین بخش و نبود منابع حاصل از پس انداز در بین فعالین روستایی، بهبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از چالش های مهم پیش روی سیاست گذاران برای تدوین استراتژی توسعه بخش کشاورزی است.
عدم تعادل سفره های آب زیرزمینی: برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی سبب ایجاد پیامدهای اقتصادی از جمله کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی و تغییر الگوی کشت می گردد که سبب کاهش درآمد سالانه می باشد.
عدم تناسب جمعیت بهره برداران با ظرفیت های بخش کشاورزی و مهاجرت از مناطق روستایی: طبق اطلاعات مرکز ایران، مهاجرت از روستا به شهر از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ روند افزایشی داشته و از سال ۱۳۸۵ به بعد کاهش یافته است. علت این مسئله، کاهش جمعیت روستایی و در برخی موارد خالی از سکنه شدن جمعیت روستایی کشور است. یکی از مهم ترین عوامل کاهش شاغلان بخش روستایی کشاورزی، اختلاف درآمد میان شهرها و روستاهای ایران می باشد که انگیره ای برای جابه جایی جمعیت از مناطق روستایی به شهری است.
تغییرات اقلیم و تأثیرات آن بر کشاورزی: با توجه به پیامدهای منفی اقتصادی و امنیتی تغییرات اقلیمی، اتخاذ سیاست های جبرانی و ظرفیت سازی سازمانی، سیستمی و انسانی توسط دولت به منظور کاهش تأثیرات منفی احتمالی تغییرات اقلیمی در ایران اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بخش خصوصی می تواند با حفظ فضای کسب وکار و منافع در این زمینه مؤثر باشد.
عدم حمایت از گسترش خصوصی سازی بخش کشاورزی: از آن جایی که بیشتر از ۹۸درصد اراضی و فعالیت های تولیدی متعلق به تولیدکنندگان بخش خصوصی می باشد، با رعایت ابعاد حفاظتی می توان وظایف دولت در بخش را به وظایف حاکمیتی و سایر امور و فعالیت ها را به تکالیف بخش خصوصی تلقی کرد.
ناهماهنگی برنامه های آب و کشاورزی: فشارهای سیاسی به برداشت آب بیشتر، استمرار فعالیت های کشاورزی و پایداری بهره برداران را از نظر اقتصادی و زیست محیطی با تهدید مواجه کرده است. در تنظیم برنامه های کشاورزی و اهداف آن عموماً به ظرفیت منابع آبی کشور توجهی نشده است.
بالا بودن هزینه تمام شده تولید و از دست رفتن تدریجی مزیت تولید در اغلب محصولات: با توجه به نقش هزینه تولید در وضعیت مزیت نسبی محصولات کشاورزی و در نظر گرفتن روند تغییرات شاخص تورم تولیدکننده در ایران و جهان می توان این احتمال را در نظر گرفت که مزیت نسبی تجارت برای بسیاری از محصولات کشاورزی تولید شده ایران در سالیان اخیر از بین رفته است و در صورت تداوم این روند، سبد محصولات صادراتی بخش کشاورزی به تدریج کوچک تر خواهد شد.
نارسایی زنجیره تأمین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی: از جمله موارد مهم در زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، بخش صنایع فرآوری محصولات است که طبق بررسی های صورت گرفته، عدم توزیع متوازن صنایع فرآوری در استان ها باعث شده است که در برخی استان ها ظرفیت صنایع بیش از حد مقادیر تولیدات و در برخی استان ها ظرفیت صنایع فرآوری کمتر از مقادیر تولید محصولات کشاورزی می باشد.
پایین بودن بهره وری زمین، آب و انرژی: ارزیابی تناسب اراضی برای کشاورزی ایران نشان می دهد که علاوه بر محدودیت های آبی، منابع زیرزمینی نیز موانع قابل توجهی را برای تولید پایدار مواد غذایی برای جمعیت رو به رشد ایران ایجاد کرده است. تجارب خارجی و داخلی نشان می دهد که افزایش بهره وری آب از سریع ترین و اقتصادی ترین راه حل هایی است که می تواند ضمن رونق بخشیدن به تولید، ایجاد درآمد و کاهش هزینه ترمیم منابع آب، خسارت وارد شده به منابع آب را ترمیم و احیا کند. با توجه به همبست قوی آب و انرژی، سیاست های اعمالی بر آب، بر انرژی نیز تأثیرگذار است.
پایین بودن سرانه زمین و عدم استقرار نظام بهره برداری مناسب: کاهش سرانه اراضی به ازای هر بهره بردار نشان از تراکم زیاد نیروی کار در اراضی کشاورزی است که با افزایش بهره وری اراضی منافات دارد. مهم ترین اثر خرد بودن اراضی، عدم صرفه تولید در واحد مقیاس است که سرمایه گذاری های کشاورزی را توجیه ناپذیر می سازد.
محدودیت دسترسی فعالان بخش کشاورزی به تکنولوژی های مناسب: یکی از مهمترین عوامل توسعه کشاورزی در ابعاد مختلف، استفاده از تکنولوژی های نوین است، با وجود سابقه طولانی مدت تحقیقات در حوزه کشاورزی و پراکندگی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها در مناطق مختلف، هنوز تحول مورد انتظار در بخش کشاورزی رخ نداده است که به نظر می رسد یکی از دلایل آن، دولتی بودن این تحقیقات است و بخش خصوصی نتوانسته به این حوزه ورود کند.
محدود شدن مقاصد صادراتی، تأثیر روابط سیاسی بر تجارت، عدم اطمینان صادرکنندگان در انعقاد قراردادهای تجاری و مداخلات دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی: از جمله آفات بخش کشاورزی، سیاست های نامناسب مداخله جویانه دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی است که از سیاست های رایج در بخش کشاورزی در دهه های اخیر بوده است به طوری که قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی تحت تأثیر این مداخلات بوده است؛ این مداخلات عمدتاً از طریق کنترل قیمت کالاها، اعمال سهمیه و یا پرداخت یارانه بر نهادهای تولید آن ها صورت گرفته است.
چه راهکارهایی برای حل این چالش ها وجود دارد؟
به منظور مواجهه با چالشهای کشاورزی، میتوان از راهکارهای زیر استفاده کرد:
توسعه راهبردهای میانمدت و بلندمدت: تعیین راهبردهای مؤثر و تدوین برنامههای کشاورزی با توجه به نیازها و ریسکهای طبیعی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیریت پایدار منابع کشاورزی: حفاظت از منابع آب، خاک و ژنتیکی، بهرهبرداری بهینه و توسعه پایدار کشاورزی را تضمین میکند.
مدیریت مؤثر منابع آب زیرزمینی: تعادل در برداشت آب زیرزمینی و تدابیر برای جلوگیری از کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی.
کاهش هزینههای تمامشده تولید: افزایش بهرهوری در تولید، کاهش هزینهها و افزایش سود؛ بهویژه در زمینههای کشاورزی.
تشویق به سرمایهگذاری و افزایش نرخ کارمزد: ایجاد تسهیلات مالی برای فعالین کشاورزی و تشویق به سرمایهگذاری.
تطبیق با تغییرات اقلیمی: توسعه مدیریت مناسب منابع آب و تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات آبوهوایی.
تقویت زنجیره تأمین و تعادل عرضه و تقاضا: ایجاد تسهیلات در زنجیره تأمین و توازن بین عرضه و تقاضا.
توسعه تکنولوژیهای مدرن: دسترسی به تکنولوژیهای مناسب و توسعه کشاورزی هوشمند
اخبار
توافق برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه، نمونهای عالی از همکاری است
رئیسجمهوری در دیدار با نخستوزیر روسیه گفت:توافق برای تبدیل ایران به قطب ترانزیتی و گازی نمونهای عالی از همکاری مشترک ایران و روسیه همسو با منافع دو کشور و جهش اقتصادی در منطقه است.
مسعود پزشکیان در دیدار با میخائیل میشوتسین، نخستوزیر روسیه تبادل هیئتهای دیپلماتیک بین ایران و روسیه را سبب توسعه همکاریها و ارتباطات دو کشور و تقویت تعامل بهمنظور تسریع در اجرای توافقها دانست و گفت: معتقدیم اگر پروژههای مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیتهای بزرگی در زمینه مقابله با تحریمهای ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.
وی در ادامه توافق برای تبدیل ایران به قطب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونهای عالی از همکاری مشترک بین ایران و روسیه برای تأمین منافع دو کشور و همسو با ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو کشور برای اجرای این طرحها تأکید کرد.
رئیسجمهوری همچنین همکاریهای منطقهای بر بستر سازمانهای بینالمللی از جمله بریکس و شانگهای را سبب قدرتافزایی کشورهای مستقل از جمله ایران، روسیه و چین بهمنظور مقابله با یکجانبهگرایی آمریکا اعلام کرد و افزود: تشدید جنایات و تنشزایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و با هدف زمینهسازی برای گسترش حضور آمریکاییها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشورها و ملتهای منطقه بهشمار میرود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئهای را ضروری میکند.
میخائیل میشوتسین، نخستوزیر روسیه هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیسجمهوری ایران و ابلاغ سلامهای گرم ولادمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه به پزشکیان، بر علاقمندی کشورش برای تقویت و گسترش تعاملات و تبادلات با جمهوری اسلامی ایران بهویژه در بخشهای انرژی، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان و امور فرهنگی تأکید و بیان کرد: با وجود افزایش بسیار مطلوب تبادلات تجاری در چند ماه اخیر، هنوز ظرفیتهای بزرگی در دو کشور بهمنظور تأمین منافع متقابل وجود دارد که ما خواستار فعالسازی آنها هستیم. وی همچنین بر ضرورت گسترش همکاریها بین ایران و روسیه با هدف تحقق نظم نوین جهانی به نفع همه کشورهای جهان تأکید کرد و خطاب به رئیسجمهوری ایران، گفت: ما منتظر حضور شما در روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس، همچنین امضای موافقتنامه جامع راهبردی بین دو کشور هستیم.نخستوزیر روسیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنشها در منطقه با حمایت آمریکاییها تصریح کرد: آمریکا با حمایت از افزایش تنش و درگیری در نقاط مختلف جهان بهدنبال تأمین منافع خود است و کشورهای مستقل منطقه از جمله ایران و روسیه باید برای مقابله با اینگونه اقدامها همکاریهای خود را سرعت ببخشند.
بومیسازی ۹۹ درصد
تجهیزات انتقال گاز کشور
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از بومیسازی ۹۹ درصدی تجهیزات و تأسیسات انتقال گاز خبر داد و گفت: صنعت گاز کشور به مرز خودکفایی رسیده است.
غلامعباس حسینی در حاشیه برگزاری آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و جدید منطقه ۸ عملیات انتقال گاز، کارکنان مناطق عملیاتی را نیروهای گمنامی معرفی کرد که مانند سربازان هشت سال دفاع مقدس در پشت خطوط لوله گاز به خدمترسانی و دفاع از محور توسعه و اقتصاد کشور مشغول هستند. وی، وسعت شبکه خطوط لوله پرفشار گاز کشور را بیش از ۴۰ هزار کیلومتر برشمرد و بر اهمیت نقش کارکنان در حفاظت و نگهداشت این زیرساخت حیاتی تأکید کرد. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: اکنون ۹۹ درصد تجهیزات و تأسیسات مورد استفاده در صنعت گاز کشور بومیسازی شده که این حجم از خودکفایی صنعت گاز ایران، حاصل تلاش و پشتکار کارکنان است.
حسینی همچنین به مدیریت میدانی بحران پیشآمده حاصل از انفجار خطوط لوله سراسری گاز در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: حضور سریع و بهموقع نیروهای فنی و عملیاتی در محل حادثه و تلاش شبانهروزی همکاران برای بازگرداندن خطوط به مدار انتقال گاز، ستودنی بود. وی بیان کرد: کارکنان عملیاتی موفق شدند توطئه دشمنان را نقش بر آب کنند و بدون فوت وقت در حداقل زمان ممکن، با ترمیم شبکه خطوط لوله، انتقال پایدار و بیوقفه گاز به مصرفکنندگان را به انجام برسانند. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان، از همه مردم خواست با مدیریت مصرف گاز طبیعی و کاهش یک درجهای دمای منزل، از هدررفت این سرمایه ملی جلوگیری کنند تا با انتقال این انرژی طبیعی به همه مشتریان، زمستانی بیدغدغه داشته باشیم.
استقبال وزیر نفت از نخستوزیر فدراسیون روسیه در بدو ورود به تهران
وزیر نفت در بدو ورود میخائیل میشاستین، نخستوزیر فدراسیون روسیه در فرودگاه از وی استقبال کرد.
محسن پاکنژاد، رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه در بدو ورود میخائیل میشاستین در فرودگاه از وی استقبال کرد.نخستوزیر فدراسیون روسیه در رأس هیئتی روسی و رؤسای برخی سازمانهای اقتصادی این کشور روز دوشنبه، ۹ مهر به تهران آمد و در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهوری قرار گرفت. این نخستین سفر نخستوزیر روسیه به ایران پس از آغاز فعالیت دولت چهاردهم است. قرار است، وی دیدارهایی با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24288/48724/144314
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24288/48724/144315
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24288/48724/144316
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24288/48724/144317
|
- دورنمای اقتصادی بزرگترین صادرکننده نفت جهان تیره شد
- توسعه همکاریهای ایران و روسیه در حوزه استخراج از میدانهای نفت و گاز
- عدمتعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزان
- اخبار