|
نسل امروز نیاز به حمایت منسجم و هدفمند دارد
کارگردان نمایش «هیوا» گفت: نسل امروز نیاز به بسترسازی مناسب برای کسب زمینههای آموزشی و پرورشی در حوزه تئاتر دارد.
نمایش «هیوا» به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی کاری برای کودکان و نوجوانان است. نمایش هیوا روایتگر فضایی تخیلی است که دخترکی به نام هیوا آرزوی دارد یک قهرمان شود. این نمایش موزیکال همراه با آموزش زیبا نویسی، صرفه جویی در مصرف مداد و کاغذ و پاکیزه نگهداشتن محیط زیست برای علاقهمندان اجرا شده است. نمایش هیوا از ۱۶ مهر تا ۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه اجرا است؛ از این رو به گفتوگو با کارگردان این کار پرداخته ایم. امیر شیخ جبلی نویسنده و کارگردان نمایش موزیکال«هیوا» در خلاصه ای از ماجرای این نمایش گفت: هیوا دخترکی است که آرزو دارد قهرمان قصه ای شود و در سفری فانتزی به دنیای کاغذی و رویایی پا می گذارد. او با کاراکترهای کاغذی همچون کاغذ بی خط، خط خطی و مچاله سفرش را ادامه میدهد و در این سفر با چالش هایی مواجه میشود تا ویژگی های یک قهرمان واقعی را در خود پیدا کند و بر «دیواپوش» که با چهره ای جدید نمایان شده و باعث سیاهی و خشکی زمین شده است، پیروز می شود.
کارگردان نمایش «هیوا» در پاسخ به این سوال که پیش تولید کار هیوا را از چه زمانی شروع کردید؟ چقدر زمان برد تا کار روی صحنه اجرا برود؟ پاسخ داد: نمایش هیوا بر اساس آلبوم موسیقی به همین نام ساخته آقای علیقلی تولید شده است. نمایش هیوا برایمان با چالش بزرگی همراه بود چرا که قطعات موسیقی با وجود کیفیت در محتوا و شکل فاقد قصه و درام پیش برنده بود و قاعدتا چون قطعات زنجیره تداومی در طول هم نداشتند، ابتدا باید قصهای ایجاد یا اقتباسی از داستانی دیگر شکل میگرفت.
وی ادامه داد: ابتدا عناوین قطعات موسیقی را مورد بررسی قرار دادم تا در نهایت به قصه ای از شاهنامه که درامی با فراز و فرود قوی و قابلیت کافی و در خور استفاده از قطعات را داشته باشد رسیدم. سپس قصه ای داشتم و باید به شکل و شیوه ای امروزی از آن دست می یافتم؛ اما در کل پروسه سختی بود که حدود هفت تا هشت ماه به طول انجامید و بازخورد ها از سوی مخاطب نشان می دهد که نتیجه قابل قبولی داشت.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که کار اول در اصفهان و بعد در تهران اجرا شد؟ بیان کرد: از زمان برنامه ریزی تولید این نمایش از سوی حوزه هنری کودکو نوجوان، قرار برای این شد که پس از تولید اجراهایی در اصفهان، تهران و سپس شهرهای دیگر در برنامه قرار گیرد. اولویتی در خصوص اینکه اجرا در تهران بر اصفهان مقدم باشد نبود ولی بنده و گروهم علاقه داشتیم اجرای دور اول در اصفهان باشد؛ اما شرایط گروه و دیگر شرایط لازم و موجود در تهران باعث شد که در دور اول اجراها میزبان تماشاگران تهرانی باشیم. همچنین آبان ماه به یاری خدا در خدمت مخاطبین اصفهانی خواهیم بود و طبق برنامه هدفمندی که حوزه هنری کودک و نوجوان دارد قرار بر اجراهایی در شهرهای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
شیخ جبلی در پاسخ به این سوال که در تئاتر هیوا هنرمند کودک داشتید، فعالیت نسل امروز را چطور میبینید؟ گفت: بنده از کودکی تئاتر را با تئاتر، منظور حضور در گروه های تولید نمایش آموختم و اعتقاد دارم هنرجوی تئاتر در کنار آموزش لازم نیازمند پرورش کافی با عضویت در گروه های منسجم دارد که نیازمند هدف گذاری مشخص با چهارچوب لازم است.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران پیامی را منتشر کرد.
متن پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به این شرح است:
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
بسم اللّه الرحمن الرحیم
باز هم پاییز، آغاز فصل جشنوارهها و مهر ماه، موعد سال تحویل فیلم کوتاه ایران فرا رسید؛ جشنوارهای که باب «وفاق» جامعۀ فیلم کوتاه کشور است؛ جامعهای متکثر که خود رنگین کمانی از سلیقهها را نمایندگی میکند و به شرط «آینگی» این جشنواره و دیدن احوال و روزگار خویش در آن، گرد خوان این محفل قدیمی جمع خواهند شد و دیدار تازه خواهند کرد.
جشنوارههایی، چون فیلم کوتاه تهران از آن جهت اعتبار یافتهاند که در هر دوره، فرزند زمانۀ خویشند؛ چنانکه نمیتوانند به جهان اطراف خود بیتفاوت باشند.
چهل و یکمین دورۀ جشنوارۀ فیلمکوتاه تهران هم ویژگیهایی دارد که خوشبختانه وام گرفته از جهان پیرامون خود است؛ جهانی که در آن علم و فناوری به پیشران تمدنهای بشری مبدل شده است و خلاقان عرصۀ فناوری هر روز معجزهوارۀ جدیدی عرضه میکنند که هوش مصنوعی متأخرترین آنهاست. سینما هم البته در شعاع تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته و بیم و امیدهای فراوانی از نحوۀ استفاده از آن در هنر هفتم این روزها مطرح است. به همین دلیل جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران، برای نخستین بار در میان رویدادهای سینمایی کشور، با تأسیس بخش ویژۀ رقابتی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، به این مهم توجه نشان داده و با استقبال مناسبی هم از سوی فیلمسازان خارجی و داخلی روبهرو شده است.
از سوی دیگر، زمانه، زمانۀ ارتباطات است و نمیتوان در عرصهای، چون هنر سینما، در مرزهای جغرافیایی محصور شد. در چنین شرایطی، نگاه فرا مرزی جشنوارۀ چهل و یکم در انتشار فراخوان به دوازده زبان زندۀ دنیا و شناسایی و استفاده از ظرفیتهای جدید و کمتر استفاده شده برای ارتباط با کشورهای هدف که نهایتاً موجب ارسال حدود ۱۴ هزار فیلم از ۱۵۱ کشور دنیا شده است، نشان میدهد سینمای ایران تحریم ناشدنیست. ایجاد بخش ویژۀ «شاخۀ زیتون» برای ادای دین به مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان، بخش دیگری از «آینگی» جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران در توجه به جهان پیرامونی خود است، گرچه محدود به این موضوع نشده است و در محتوای آثار نمایش داده شده در جشنواره، از پرداختن به مفاخر، قهرمانان و حماسههای ملی تا نقد و اشاره به آسیبهای اجتماعی و دغدغههای معیشتی، همگی حکایت از بازتاب زمانه در جشنواره دارند.البته وفاق بدون امید و امید بدون چشماندازی از آیندهای روشن، بی معناست و شاید بهترین سکو، برای خیالپردازی آتیهای امیدوارکننده، همین جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران است که جوانان صاحبان اصلی آن هستند. پس چه حسن ختامی بهتر از همین شعار جشنواره در این دوره که:
«جشنوارۀ بینالمللی فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال انگیز تو»
سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
قصه پروژهای که انتشارش در زیست امروزی سخت بود
پروژه موسیقایی «سوناتهای شماره یک و دو» به آهنگسازی محمدعلی صلاحی و همراهی یاسمین حسین زاده و علی چوپانی نژاد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.«سونات های شماره یک و دو» عنوان یکی از تازه ترین پروژههای موسیقایی در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقی است که به آهنگسازی محمد علی صلاحی، نوازندگی پیانو یاسمین حسین زاده و نوازندگی فلوت علی چوپانی نژاد توسط نشر «ماهور» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.محمدعلی صلاحی در توضیح این آلبوم نوشته است: «قطعاً این آگاهی که پرداختن به موسیقی جدی (آنچه از تفنن به دور است) در زیست امروزی کاری چندان دشوار است، بر کسی پوشیده نیست.آن چه مرا به این مسیر سوق داده است پیچیده و چندوجهی است، اما لازم دانستم به دو مورد اشاراتی داشته باشم. اول از همه، بر من مبرهن است که همچنان فرهیختگی و توجه به هنر غنی در میان بخش قابل توجهی از مردم علیرغم ناهنجاریهای هنری و بیحوصلگیهای اجتماعی جایگاه مشخص و معتبری دارد. لذا برای حفظ و حراست از این مهم همواره سعی کردهام تا به موسیقی جدی و آکادمیک، به شکلی که درخور سلیقه جامعه فرهیخته باشد بپردازم. تلاشم بر این است تا با فعالیتهای هدف مند در خدمت موسیقی، این مهم را تا هر اندازه قوام ببخشم. دوم، مایل بودم دغدغههای صوتی و زیباشناسانه خود را که پیکره اصلی آن هم زیستی میان عناصر رایج در دورهای «کلاسیک»، «رومانتیک» با «رومانتیک متأخر ـ قرن بیستم» است میان عناصر موسیقایی دستگاهی ایران و تئوریهای موسیقی غربی به پیوند در بیاورم، طلبی که برای من تنها در مفهوم موسیقی آکادمیک و جدی فراهم بود.» «گوشه کنار» با همراهی حمیدرضا گلستان، «خویشتن شخصی» و «آنامک» از جمله پروژه هایی هستند که تاکنون توسط محمدعلی صلاحی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
کریستوفر نولان به برادران وارنر برنگشت
فیلم جدید کریستوفر نولان با وجود تلاش برادران وارنر برای بازگرداندن او به این کمپانی و با پیشنهاد چک ۷ رقمی، در یونیورسال ساخته میشود.
سال ۲۰۲۰، «تنت» فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری کریستوفر نولان با یک تاخیر طولانی به دلیل شیوع کرونا که سینماها را تعطیل کرد، به سینماها رفت. در آن تابستان، این کارگردان که شیفته نمایش در پردههای بزرگ است، میخواست فیلم مهیج جاسوسیاش اولین فیلم مهمی باشد که موجب بازگشایی جدی سینماها میشود. آن سارنوف، رییس سابق بخش سرگرمی کمپانی برادران وارنر و توبی امریک، رییس استودیو، موافقت کردند تا زمانی که نولان هزینه مشخصی بپردازد، اکران فیلم در سینماها ادامه یابد.
پس از ادغام وارنر میدیا در سال ۲۰۲۲ با دیسکاوری و تغییر برنامهها و سیاستهای آن، روسای جدید مشتاق بازگشت نولان به استودیو بودند. او ۹ ماه پیش از ورود آنها، این کمپانی را ترک کرده بود تا کارش را با یونیورسال ادامه دهد و «اوپنهایمر» را بسازد. نولان از زمان ساخت «بیخوابی» در سال ۲۰۰۲ با برادران وارنر همکاری کرده بود و روسای جدید برای نشان دادن حسن نیت خود، چکی ۷ رقمی برای او نوشتند تا هزینههای «تنت» را به وی پس دهند.
اما این تلاش هم بینتیجه ماند و نولان نشان داد برای مردی که هنوز در خانهای ساده در هالیوود هیلز زندگی میکند و با یک هوندای ۲۰ ساله رانندگی میکند، پول مهم نیست. این کارگردان برنده اسکار و اِما توماس، همسرش که شریک ساخت فیلمهایش است، تصمیم گرفتند پروژه بعدی خود را با بازی مت دیمون برای یونیورسال بسازند.
آنچه برای نولان اهمیت دارد استراتژی بازاریابی درست، استفاده از صفحه نمایش آیمکس، داشتن استقلال برای ساخت فیلم و مواردی از این دست است.
جشنواره «تهران» در کانون توجه ویژهبرنامههای تلویزیونی
چهلویکمین جشنواره بین المللی فیلمکوتاه تهران با پوشش رسانههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، شبکههای اینترنتی و پلتفرمها آغاز میشود.
چهلویکمین جشنواره بین المللی فیلمکوتاه تهران هر ساله با همراهی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و ویژه برنامههای اینترنتی و پلتفرم برگزار میشود.
علاوهبر پوشش ویژه جشنواره چهلویکم در برنامههای سینمایی مختلف مانند «هفت»، «سینما ملت» و «سینمای کوتاه» در آستانه شروع این رویداد، در طول برگزاری هم ویژهبرنامهها و آیتمهای گزارشی مرتبط با جشنواره از شبکههای مختلف سیما روی آنتن میرود که از جمله میتوان به ویژهبرنامه شبکه یک که هر روز ساعت ۱۷:۴۵ پخش میشود، اشاره کرد. کنداکتور شبکه سه و چهار سیما هم هر روز ساعت ۲۳ به پوشش جشنواره تهران اختصاص دارد و تکرار این ویژهبرنامهها روز بعد ساعت ۱۳ پخش میشود.
در ایام برگزاری جشنواره شبکه افق ساعت ۱۳، شبکه مستند ساعت ۱۸ و شبکه نسیم ساعت ۱۳ کنداکتور خود را به جشنواره فیلمکوتاه تهران اختصاص میدهند که مجموعه ویژهبرنامههای سیما به تهیهکنندگی علیرضا بختیان پوشش معتبرترین رویداد سینمای ایران در حوزه سینمای کوتاه را در دستور کار خواهند داشت. ساسان گلستانه، فاطمه احسانیفر، محمد قاسمی، زهرا حاجیعلی، امین قدمی و المیرا سماواتی از مجریان برنامههایی هستند که در شبکههای مختلف سیما به پوشش جشنواره فیلم کوتاه میپردازند.
ویژهبرنامه شبکه دو سیما هم به تهیهکنندگی حمید صالحی برای پوشش زنده جشنواره تهران روزهای شنبه تا سهشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۰۵ دقیقه اژ محل پردیس سینمایی ملت روانه آنتن این شبکه میشود.
رو نمایی از شهاب سنگ ۱۰کیلیویی
«شهابسنگ ۱۰۰ کیلوگرمی به عنوان «بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران» امروز در موزه شهاب سنگ برج آزادی رونمایی شد.
به گزارش امتیاز؛ موزه شهاب سنگ برج آزادی امروز پنجشنبه ۲۶ مهر میزبان رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در ایران بود.وزن این شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرم است و در موزه شهاب سنگ برج آزادی نگهداری می شود؛ موزهای که از ۸ سال قبل افتتاح شده و در آن ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ نگهداری می شود.شهاب سنگ ها در انواع «آهنی»، «سنگی آهنی» و «سنگی» هستند و این شهاب سنگ از نوع آهنی است. شهاب سنگهای» آهنی» در هسته سیارکهای دگرگون شده، تشکیل شدهاند. به سیارک هایی که ذوب شده باشند و حالت اولیه آنها عوض شده باشد سیارک های دگرگون شده می گویند. زمانی که این سیارک ها ذوب می شوند آهن و نیکل آنها به مرکز سیارک ته نشین می شود و زمین هم یک سیاره است وهسته آن از آهن و نیکل است حال اگر روزی زمین با یک سیاره دیگر برخورد کند متلاشی شده وتمام تیکه ها از هسته و پوسته آن به درون فضا پرتاب می شود. شهاب سنگهای «سنگی- آهنی» نیز به ٢ گروه تقسیم بندی میشوند. گروه اول پالاسایت ها و گروه دوم مزوسایدرایت ها هستند که معروفترین و تاریخی ترین شهاب سنگ ایران از این نوع است. شهاب سنگهای «سنگی» نیز به دو نوع کندرایت ها و آکوندرایت ها تقسیم بندی میشوند. شهاب سنگهای کندرایت به شهاب سنگهایی گفته میشود که درون آنها از دانههای ریز تشکیل شده است که به آنها کندرول گفته میشود به همین دلیل نام آنها را کندرایت گذاشتهاند. انداره این دانههای ریز گاه از نیم میلیمتر تا چند سانتی متر هستند. شهاب سنگهای آکندرایت ها طبق ترکیبات و عناصر درونی به چندین گروه خاص طبقه بندی می شوند که شامل اکندرایت های ماه و آکندرایت های مریخ می شود.»
وقتی پاککن کوچولوی به جنگ میرود
نویسنده کتاب «پاککن جادویی» گفت: این کتاب روایتی از یک پاککن کوچولوی قهرمان است، که به جنگ با سربازان اسرائیل میرود، اما ما در داستان هیچ کلمهای از خشونت جنگ نیاوردیم.
در این روزها که جنایات رژیم منحوس صهیونیستی به اوج خود رسیده و مردم آزاده جهان روز به روز با ذات پلید این رژیم بیشتر آشنا میشوند، یکی از دغدغههای خانوادهها نحوه معرفی این مسئله به کودکان است. کودکانی که اگرچه روحیه لطفی دارند، اما برای خوشبختی و سعادتشان لازم است با جنایتگران تاریخ آشنا شوند و آنها را بشناسند.
«پاک کن جادویی» یکی از این کتابهاست. اثری که به قلم زهرا اخلاقی و با تصویرگری لیلا حیدری با موضوع مبارزه کودکان مظلوم غزه با رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
این کتاب که در جشنواره قلم زرین سال ۱۴۰۳ به عنوان اثر برگزیده در بخش کودک و نوجوان انتخاب شد، اخیراً توسط انتشارات حکیمانه به زبان ترکی ترجمه و در کشور ترکیه منتشر شده است.
زهرا اخلاقی، نویسنده کتاب «پاککن جادویی» درباره این کتاب که روایتی از یک پاککن کوچولوی قهرمان است، گفت: داستان درباره پاککن کوچولویی است، که همه بچهها آن را میشناسند و به راحتی میتوانند با او ارتباط برقرار کنند. این پاککن به جنگ با سربازان اسرائیل میرود، اما ما در داستان هیچ کلمهای از خشونت و جنگ نیاوردیم. بنابراین، هیچ ترس و اضطرابی را به کودک منتقل نمیکند. یعنی داستان با نماد تعریف میشود و کودک از خواندن آن حسابی لذت میبرد. ما در داستان اجازه نداریم از کلمات خشونتآمیز استفاده کنیم. اخلاقی درباره تعامل نویسنده با تصویرگر رمان توضیح داد: ابتدا نویسنده کار نگارش داستان را انجام میدهد و بعد به تصویرگر میدهد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144890
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144891
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144892
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144893
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144894
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144895
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24299/48817/144896
|
عناوین این صفحه
- نسل امروز نیاز به حمایت منسجم و هدفمند دارد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- قصه پروژهای که انتشارش در زیست امروزی سخت بود
- کریستوفر نولان به برادران وارنر برنگشت
- جشنواره «تهران» در کانون توجه ویژهبرنامههای تلویزیونی
- رو نمایی از شهاب سنگ ۱۰کیلیویی
- وقتی پاککن کوچولوی به جنگ میرود