|
چگونه بازی فیفا، فوتبال را تغییر داد
مشخص شدن زمان دیدارها، آغاز پنجره نقل و انتقالات، اولین بازی… تقویم فوتبال پر از تاریخهای مهمی است که هر هواداری انتظارش را میکشد و مهم نیست که پیش از آن چند بار از این تاریخها عبور کرده است.
اگر شما با کودکانی 50 ساله یا کمتر زندگی میکنید، میدانید که ما به تازگی از یک تاریخ مهم دیگر عبور کردیم: اول اکتبر. یا همانطور که در خانه ما معروف است، روز فیفا 22.
حالا تاریخ انتشار آخرین نسخه از موفقترین بازی ویدیویی بین روز آخر پنجره نقل و انتقالات و اولین مرحله جدی جام حذفی، به اندازه سفر انگلیس به کشوری کوچکتر از بارنزلی، آب گرفتگی زمین فوتبال یا اخراج سرمربی از سوی واتفورد جزئی از تقویم پاییزی فوتبال است.
نیازی نیست فیفا بازی کنید یا حتی به بازیهای ویدیویی علاقه داشته باشید که این موضوع را بدانید؛ چرا که به احتمال زیاد باشگاهتان اخیرا به شما گفته که چقدر به حضور در این بازی افتخار میکند یا بازیکن محبوب شما از این موضوع شکایت کرده که EA اسپورت، سازنده این بازی، سرعتش را دستکم گرفته است.
برای مثال لیورپول فیلمی هفت دقیقهای منتشر کرد که نشان میداد اندرو رابرتسون و ویرژیل فن دایک بستههایی را به هم تیمیها اهدا میکنند که یک نسخه از این بازی و امتیازات فردی آنها در آن قرار گرفته است. رابرتسون از محمد صلاح قویتر است، جو گومز بهتر از جوئل ماتیپ دریبل میزند و جوردن هندرسون چندان تحت تاثیر قرار نگرفت.
این ویدیو در زمان نگارش این مقاله 1.7 میلیون بازدید در یوتیوب داشته که باعث خوشحالی EA اسپورت، یکی از حامیان مالی لیورپول، خواهد شد. ویدیوی فیفا 22 باشگاه رکسام برای شبکههای اجتماعی با حضور راب مکاِلِنی و رایان رینولدز، مالکان مشهور این باشگاه کوچک ولزی، منتشر شد. این ویدیو فقط در صفحه توییتر رینولدز بیش از 700 هزار بار دیده شد.
وقتی این کمپانی، بازیای که در آن زمان فوتبال بینالمللی فیفا نامیده میشد را در سال 1993 منتشر کرد، تبلیغی سی ثانیهای ساخت، بازی را در ایام کریسمس بیرون داده و امیدوار ماند که موفقیت موردنظرش را کسب کند.
افراد کمی در ساختمان EA در کالیفرنیای آمریکا به موفقیت این بازی ایمان داشتند اما چندان هم نگران نبودند چون این فقط فوتبال بود، درست است؟ و فیفا، سازمانی که مدیریت فوتبالی واقعی دنیا را برعهده دارد، هیچ ایدهای نداشت که هم نامش چه ارزش عجیبی دارد، بنابراین اولین هجوم EA به فوتبال جهانی تقریبا بدون هزینه بود.
هرچند همه آنها الان کاملا ایمان آوردهاند. بنا به تحلیلها، بازی فیفا بیشتر از دو میلیارد دلار سود در یک سال به EA میرساند. درآمد کلی این شرکت در سال مالی گذشته 5.6 میلیارد دلار بود. این آمار و ارقام- که تعدادشان زیاد هم هست- سرسامآور هستند.
بیش از 150 میلیون نفر مشغول این بازی هستند. آنها در مجموع 7.5 میلیارد بازی در سال گذشته انجام دادند و کیلیان امباپه، ستاره روی جلد جدید این بازی، بیش از یک میلیارد گل در این بازیها به ثمر رساند. بیشتر از 18 هزار مورد با مجوز رسمی در این بازی وجود دارد که شامل 17 هزار بازیکن، 700 تیم، 90 ورزشگاه و 30 لیگ میشود.
چطور؟ چون فیفا فقط یک هدیه کریسمس نیست؛ این سرویسی اشتراکی است که جذابیت آلبوم عکس پانینی، تمایل بیش از حد فوتبال منیجر، دسترسی فوتبال فانتزی و جذابیت شکست کسی بدون این که از روی مبل بلند شوی و در سرما و باران به بیرون از خانه بروی را یک جا در خود دارد.
شرکت EA اسپورت روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال بررسی تغییر نام بازیهای فیفاست و توافقنامه حق نامگذاری را با اعضای رده بالایش بررسی میکند. در این بیانیه آمده:” ما در مسیر پیش رو در حال بررسی ایده تغییر نام بازیهای جهانی EA اسپورت فوتبال هم هستیم. این یعنی توافقنامه حق نامگذاری را بازبینی میکنیم که جدای از تمامی همکاریهای رسمی و مجوزهای دیگر ما در سراسر دنیای فوتبال است.”
چهار میلیارد از تراز مالی 5.6 میلیارد دلاری EA در سال گذشته از بخش “سرویس زنده” بود. به عبارتی دیگر تیم اولتیمیت (Ultimate Team) فیفا، یکی از قابلیتهای بازی که به بازیکنان اجازه میدهد تیمهای خودشان را با بازیکنان واقعی بسازند. هرچقدر بیشتر بازی یا هزینه کنید، تیم بهتری دارید. این بازی مدل کاری و درآمد سالانه شرکت سازندهاش را زیر و رو کرده است. اما فوتبال چه؟ آیا این بازی تغییر کرده است؟
فقط کمی…
فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در اوایل تابستان جاری حسابرسیهای مربوط به سال 2020 را منتشر کرد. درآمد این سازمان 267 میلیون دلار بوده که 159 میلیون آن از فروش حق مجوزها بوده که 60 درصد کل درآمد است.
البته تمامی این هزینه از سوی EA پرداخت نشده اما بخش بزرگی از آن مربوط به این شرکت بوده و تقریبا یک چهارم بیشتر از مبلغ مورد انتظار بوده است. این موضوع بار دیگر نشانگر تاثیر تیم اولتیمیت است: این حالا یک بازی با حق امتیاز است، نه فقط مبلغ حق استفاده یک باره.
در بیانیه حسابرسی فیفا آمده:” برخلاف بسیاری از بخشهای اقتصادی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت، صنعت بازی ویدیویی ایستادگی بسیار بیشتری در برابر شیوع جهانی ویروس کرونا داشت.”
گری کرافورد پروفسور روانشناسی در دانشگاه سالفورد منچستر و متخصص فرهنگ بازی ویدیویی است. او در این تابستان مقالهای را به صورت مشترک با عنوان “All Avatars, Aren’t We?” نوشت و این بحث را مطرح کرد که نسخه EA از فوتبال تقریبا جای فوتبال واقعی را در طول قرنطینه اول ویروس کرونا که در مارس 2020 آغاز شد، گرفت.
کرافورد مینویسد:” این وقفه غیرمنتظره از تجارب ورزش زنده مشکلات لجستیکی و مالی بسیاری را ایجاد کرد چرا که باعث کاهش جریان محتوای برندهای بزرگ ورزشی شد. زمانی که موجودی محتوای سنتی رو به پایان رفت، باشگاههای فوتبال و رسانههای تولید کننده محتوا با معضل جدی چگونگی سرگرم کردن و حفظ ارتباط با هواداران روبرو شدند. پاسخ این بود که بسیاری از هواداران و باشگاهها برای پر کردن این خلا به رسانههای دیجیتال روی آوردند.”
او توضیح میدهد که یکی از اولین باشگاههایی که چنین کاری انجام داد لیدز یونایتد بود که بازیاش برابر کاردیف سیتی در 15 مارس به تعویق افتاده بود. این باشگاه همان روز صبح توییت کرد:” حوصله کس دیگری سر رفته است؟ چطور است اجازه دهیم فیفا 20 نتیجه بازی امروز را مشخص کند؟”
نسخه کامپیوتری این بازی واقعی نتیجه را 3-3 نشان داد و بیشتر از 50 هزار بازدید در شبکههای اجتماعی گرفت. عنوان مقاله کرافورد از توییت ارسال شده توسط یکی از هواداران برداشته شده- بازی با شعار این باشگاه «All Leeds, Aren’t We?»
اما مانند موارد بسیار دیگری در فوتبال، شیوع جهانی ویروس کرونا تنها مواردی را تشدید کرد که پیش از آن آشکار بود- اگر به آن دقت کرده بودید.
کرافورد به اتلتیک میگوید:” فیفا دو تاثیر بزرگ روی این ورزش داشته است. اول این که به محبوبیت فوتبال در آمریکا کمک کرد- موفقیت این بازی و قابلیت بازی آن باعث شد که جایگاه فوتبال در این کشور به شکل قابل توجهی رشد کند. و مورد دوم این که چطور باعث شد فوتبال به فکر مجوز، حق امتیاز تصویر و اهمیت برندسازی باشد.
این که EA چقدر آسان توانست نام فیفا را روی این بازی بگذرد، قابل توجه به نظر میرسد اما ما فراموش کردیم که صنعت فوتبال در اواسط دهه 90 میلادی به چه شکل بود. این ورزش از نظر تجاریسازی کیلومترها با فوتبال آمریکایی فاصله داشت. وقتی EA ظهور کرد و شروع به درخواست برای حق امتیاز ورزشگاهها، کیتها و بازیکنان کرد، فوتبال هیچ ایدهای نداشت که چه چیزی در اختیار دارد یا این موارد چه قیمتی دارند. شرکت EA پیش از این تجربه این موضوع در مسابقات NFL (فوتبال آمریکایی)، NHL (هاکی روی یخ) و NBA (بسکتبال) را داشت.
تازه در آن زمان بود که لیگ برتر واقعا شکوفا شد و اسکای شروع به پیشبرد کاری کرد که هرکسی در فوتبال آمریکا از حق امتیاز تصاویر مطلع باشد. فیفا در این زمینه نقش داشت.”
پیتر مور در لیورپول به دنیا آمد و اولین کارش به عنوان مربی باشگاه بدنسازی در مدرسهای در شمال ولز بود اما او در دهه 1980 میلادی تصمیم گرفت کارش را تغییر دهد و زندگی جدیدی را با فروش کفش ورزشی به جوانان به عنوان نماینده فروش در کالیفرنیا برای برند لباس ورزشی اروپایی پاتریک آغاز کند. او از همین جا به شعبه ریباک در بوستون رفت و سپس به شرکت بازی ویدیویی سِگا راه پیدا کرد.
او در آن زمان اطلاعات زیادی درباره بازیهای ویدیویی نداشت اما با شرایط هواداری آشنا بود. او پلههای ترقی را در شرکت سگا طی کرد، به مایکروسافت رفت تا در تبدیل شدن ایکس باکس به یک موفقیت به این شرکت کمک کرده باشد و پس از آن یکی از پستهای مدیریتی را در سال 2007 در EA از آن خود کرد؛ سالی که این شر کت اولتیمیت تیم را به فیفا اضافه کرد.
ده سال بعد وظیفه او در EA کامل شد؛ مور با برگشتن به خانه برای حضور در باشگاه لیورپول به عنوان مدیر اجرایی، به تجسم واقعی روندی تبدیل شد که فیفا در پیش گرفته بود.
مور از خانهاش در کالیفرنیا و در حالی که در جایی شبیه به یک کمد لباسِ راهرو شکلِ پر از یادگاریهای ورزشی ایستاده بود، در تماسی تلفنی به اتلتیک میگوید:” رابطه بین بازی واقعی و بازی فیفا بسیار واضح است.
ما میتوانستیم این رابطه را از فشاری که بین دو نیمه بازیهای بزرگ به سرورهایمان وارد میشد ببینیم: هواداران فورا صدای کارشناسان را میبستند و سعی میکنند بازی را در فیفا انجام دهند. آنها میخواهند چیزی که همین الان دیدهاند را بازسازی و تجربه کنند. پس از بازی نیز شرایط همینطور بود.
من مطمئن هستم که لیورپول من را به همین دلیل استخدام کرد- شباهتهای زیادی وجود دارد. شما در هر دو مورد باید جامعه هواداری جهانی را مدیریت کنید. شما باید بدانید چطور هوادار جذب کنید، درک کنید که آنها چه میخواهند و با آنها در ارتباط باشید.
وقتی من جوان بودم، منبع اصلی اطلاعاتم فوتبال پینک (Football Pink- روزنامه عصر شنبه) در لیورپول بود. فوتبال در آن زمان بسیار ساده و محلی بود. اما حالا ما توسط فوتبال محاصره شدهایم. بازی فیفا این موضوع را درک کرد. اما من فکر میکنم که ما هم در حق فوتبال لطف کردیم. فراموش نکنید، کلمه فیفا همیشه احساس مثبتی را با خود به همراه نداشته است.
این بازی ویدیویی نسل جدیدی از هواداران را در زمانی به این بازی معرفی کرد که دیگر ورزشها به دلیل کاهش گستره توجه، گزینههای سرگرمی جدید و افزایش هزینهها در حفظ مخاطبان خود به مشکل خوردند.
وقتی اولین بار به آمریکا آمدم، نمیشد جایی را برای تماشای فوتبال اروپا پیدا کرد اما من بازی اول میلان در لیگ قهرمانان را با چند نفر از هواداران لیورپول و دوستان در ساعت هفت صبح در کافهای در لسآنجلس با 16 نمایشگر تماشا کردم. و امروز فکر میکنم آمریکا بهترین پوشش لیگ برتر را در سراسر جهان دارد. فوتبال بخش زیادی از این اتفاق را مدیون EA است.”
بازی ویدیویی فیفا چنان اهمیتی برای EA دارد که حالا تقریبا یک شرکت درون یک شرکت دیگر است: تلاشی بیپایان برای تقسیم اعتبار در استودیوهای پیشرفته در بخارست، پایتخت رومانی، و ونکوور کانادا.
دیوید جکسون- یک بریتانیایی دیگر اما این بار هوادار اورتون- مدیریت برند فیفا EA اسپورت را در ونکوور برعهده دارد.
جکسون میگوید:” در دهه 1970 و 1980 میلادی تلاشهایی برای آمریکایی کردن این بازی با تغییر قوانین مانند تبدیل آن به چهار 15 دقیقه و استفاده از ضربات پنالتی برای مشخص کردن تکلیف بازی انجام شد. آنها فکر میکردند این کار راز ایجاد محبوبیت در آمریکاست اما جواب نداد- شرایط خوب پیش نرفت. با این حال چیزی که جواب داد ارائه درست فوتبال اروپایی بود: بازی ما. ما با لهجه آمریکایی درباره فوتبال حرف نزدیم و آن را ساکر خطاب نکردیم. ما نسخه ضعیفی از این بازی را نخواستیم و همیشه به یاد داشتیم که علاقه به فوتبال جهانی است.”
حق با جکسون است. شرکت EA کلمه “ساکر” را در چهارمین نسخه خود در سال 1997 از عنوانش حذف کرد. در آن زمان تمامی لیگهای مهم داخلی در این بازی حضور داشتند، جان موستون و اندی گری به عنوان مجری استخدام شده بودند و دس لاینم، مجری معروف، بازیها را معرفی میکرد.
یک سال بعد بود که EA آخرین نسخه منتشر شده بازی را “فیفا: مسیر جام جهانی 1998″ نامگذاری کرد، دیوید بکام روی جلد بازی قرار داشت و آهنگ 2 بلر به عنوان آهنگ تیتراژ انتخاب شد. قانون آفساید نیز به درستی به کار گرفته شده بود. و این روند به سمت دیگری رفت؟
جکسون میگوید:” فوتبال حرفهای در اروپا 150 ساله است اما از باشگاههایی شکل گرفته که شاکله آنها از گروههای کلیسا، کارخانهها، باشگاههای کارگری و خیریهها بودهاند. آنها هرگز چنین تجارتی را شکل ندادند.
ورزش آمریکا از روز اول تجارت بوده است. لیگها به بهترین شکل اداره میشوند اما تیمها در نهایت حق امتیاز هستند، سازمانهایی انفرادی که بخشی از یک مجموعه را شکل میدهند. حالا فوتبال خودش را با این شرایط وفق داده است. این ورزش یاد گرفته که امتیازاتش را بهتر تجاریسازی کند و باشگاهها نیز این شرایط را به خوبی پیش میبرند.”
یا همانطور که مور میگوید:” آنها قطعا چکهایی که ما برایشان میفرستیم را دوست دارند.”
قطعا؛ و این یعنی شوک کوتاه ناشی از اجازه ندادن گرت بیل و زلاتان ابراهیموویچ برای استفاده از شخصیتهای مشابه آنها در بازی خیلی زود به فراموشی سپرده شد. هشتگ “زمان بررسی فرارسیده” از سوی بیل احتمالا به اندازهای تاثیرگذار بود که مدیربرنامهاش اشاره کرد او در این ورزش حضور دارد چون در قراردادش ذکر شده است.
اسپنسر اوون میگوید:” بازی فوتبال واقعی بهترین اتفاق دنیاست اما شما فقط تحت شرایط خاصی میتوانید آن را انجام دهید. شما به مکانی برای بازی، افراد دیگر، روشنایی روز و موارد دیگر نیاز دارید. عوامل محدودکننده بسیاری وجود دارند. اما شما میتوانید هروقت بخواهید فیفا بازی کنید و به هیچکس جز خودتان نیاز ندارید.”
شاید اوون بیشتر به نام اسپنسر افسی شناخته شود، یکی از طرفداران بازی فیفا که شروع به ساختن ویدیوهایی در یوتیوب از بازیهایش برابر دوستانش کرد و حالا مدیر باشگاهی واقعی به نام هشتگیونایتد است که در سال 2016 در اسکس بنا نهاده شد و حالا در دسته هشتم فوتبال انگلیس حضور دارد. آنها همچنین تیم زنانی دارند که در دسته چهارم توپ میزند، تیم ذخیره و تیم جوانان نیز جزئی از این باشگاه است.
هشتگیونایتد همچنین تیم ورزشی الکترونیکی دارد و ماه گذشته تام لیس، بهترین بازیکن فیفای باشگاه، را با قراردادی به ارزش 100 هزار پوند به یکی از رقبا به نام اکسل منتقل کردند. لیس قهرمان لیگ برتر الکترونیکی 2020 شده و به صورت حرفهای برای انگلیس بازی کرده است.
ادامه در شماره بعد...
برنامههای متنوع فیفا؛
انقلاب بزرگی در دنیای فوتبال در راه است
فوتبال به کجا می رود؟ طی چند ماه آینده تصمیماتی کلیدی اتخاذ می شود که آینده محبوب ترین ورزش دنیا را رقم خواهد زد. به نظر می رسد زمان انقلاب بزرگ از راه رسیده است، اما موفقیت قطعی این تغییرات تضمین شده نیست. هر گام رو به جلو همیشه پر از جنجال خواهد بود.
همیشه ایجاد یک تغییر کوچک در مقررات می تواند عواقب بزرگ داشته باشد و برای مثال از قبل هم می شد حدس زد وجود VAR دنیای فوتبال را به طور کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد. فیفا می خواهد خود را به عنوان رهبر فوتبال جدید معرفی کند و حالا مهم ترین پیشنهاد آنها از این قرار است؛ برگزاری جام جهانی هر دو سال یکبار. علاوه بر این فیفا راه حلی برای زمان استراحت در طول فصل نیز ارائه کرده است.
برنامه فیفا این است که ماه اکتبر ماه اختصاصی به تیم های ملی باشد و باقی سال به مسابقات باشگاهی اختصاص یابد. آرسن ونگر، مدیر توسعه برنامه های فیفا در این رابطه گفت: «مقطع اول فصل باشگاهی در ماه سپتامبر، دومی در اکتبر، سومی در نوامبر سوم و مقطع چهارم در ماه مارچ انجام شود. در ژوئن آخرین مقطع فصل رقم خورده و در ژوئیه فصل جدید آغاز شود. آگوست و سپتامبر متعلق به فوتبال باشگاهی و اکتبر زمان برگزاری مراحل مقدماتی خواهد بود. از نوامبر تا پایان فصل دوباره به فوتبال باشگاهی اختصاص می یابد.»
غیرممکن است چنین تصمیم بزرگی بدون واکنش از سوی اقشار مختلف فوتبال باشد. هم طرفداران تقویم جدید و هم مخالفان به سرعت صحبت کرده و واکنش نشان دادند. یوفا مهم ترین مخالف این پروژه بوده و حتی با صدور بیانیه ای موضع خود را کاملا روشن بیان کرد. ECA (انجمن باشگاه های اروپایی) نیز با بیانیه ای تند علیه این پروژه صحبت کرده است: «پیشنهادات فیفا تأثیر مستقیم و مخربی بر فوتبال چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی خواهد داشت. علاوه بر این، این پیشنهاد سلامت و رفاه بازیکنان را به خطر می اندازد.»
با این حال این طرح انقلابی فیفا با استقبال برخی از بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال روبرو شده است. اسطوره هایی مانند رونالدو، خاویر ماسکرانو یا پپ گواردیولا علنا حمایت خود را از برگزاری هر دو سال یک بار جام جهانی نشان داده اند. سرمربی سیتی گفت: «جام جهانی اتفاقی فوق العاده و بزرگترین تورنمنت دنیای فوتبال است. من به عنوان تماشاچی همیشه از تماشای این مسابقات لذت می برم و اگر بتوانیم هر دو سال یکبار آن را ببینم که خیلی خوب خواهد بود.»
مربیانی مانند لیونل اسکالونی و البته فدراسیون کشورهایی مانند مکزیک یا مراکش برگزاری هر دو سال یکبار و با حضور تیم های بیشتر (48 تیم) جام جهانی را خوب می دانند. فوزی لکجا، رئیس فدراسیون مراکش در این رابطه گفت: «جام جهانی در طول تاریخ خود تنها هشت برنده داشته است و همه تیم ها اعتراف می کنند که ما به تورنمنتی نیاز داریم تا جامع تر و همه گیر تر باشد.»
متوقف شدن روند تغییرات فوتبال غیرممکن به نظر می رسد. نبرد دیگری با پروژه سوپرلیگ و با هدایت فلورنتینو پرز در اروپا در حال انجام است. البته حالا و پس از شورش اولیه ، تنها سه تیم رئال مادرید بارسا و یوونتوس از مدل جدید دفاع می کنند.
اما در نهایت تغییرات و استفاده از برنامه جدید لیگ قهرمانان از ماه مارچ قطعی شده و در سال 2024 با تیم های بیشتر و قالب جدید شروع به کار می کند. از فصل 2024/25، لیگ قهرمانان از 36 باشگاه تشکیل می شود و هر تیمی چهار بازی بیشتر از فرمت فعلی انجام می دهد. هر تیمی در گروه خود دیگر دو بار مقابل سه رقیب بازی نخواهد کرد، اما با 10 تیم مختلف روبرو خواهد شد.
اما تغییرات در فوتبال فراتر از قالب یک تورنمنت خواهد بود. جنجال ها با استفاده از VAR کاهش نیافته و هدف جدید فیفا استفاده از راه حل جدیدی برای آفساید است. خود آرسن ونگر اخیرا از مدل جدید خودکاربرای آفساید رونمایی کرده است. ابزاری تکنولوژیک بدون نیاز به چشم انسان که نشان می دهد آیا بازیکنی در آفساید است یا خیر. سرمربی سابق آرسنال گفت: «احتمالات زیادی وجود دارد. من موظف هستم که این راز را حفظ کنم، اما این برنامه بعدی تکامل بزرگی در دنیای داوری ایجاد خواهد کرد.»
به هر حال به نظر می رسد به زودی شاهد تغییرات بزرگی در دنیای فوتبال خواهیم بود و مدیران حاضر در فیفا با بلندپروازی های خود به دنبال بهبود شرایط در سال های پیش رو خواهند بود.
اخبار
باید والنسیا را ببریم
کومان: ترسی از اخراج ندارم؛ به کورس بر میگردیم
بارسلونا امشب در نوکمپ میزبان والنسیاست. دیداری حساس به خصوص برای رونالد کومان که برای ادامه حضورش روی نیمکت آبی اناری ها باید این سه امتیاز را کسب کند. بارسا سپس برابر دیناموکیف به میدان می رود و هفته بعد نیز میزبان رئال خواهد بود.
رونالد کومان که تصور نمی شد به این بازی برسد و احتمال اخراج او بسیار بالا پیش بینی می شد، در نشست خبری امروز خود گفت: «واقعیت این است که انتظار یک بازی دشوار را دارم. تیم های بوردالاس(مربی والنسیا) و سیستم بازی آنها همیشه کار را پیچیده می کند. باید در فاز دفاعی بهتر شویم و امتیاز بازی خانگی را هم داریم. باید این بازی را پیروز شویم. سه امتیاز خیلی مهمی است و با حمایت هواداران امیدوار به موفقیت هستیم.»
وضعیت تیم: «خیلی از مصدومان بهبود پیدا کرده اند و طبعا از این بابت خوشحالم. همیشه مصدومیت ها وجود دارد ولی این بار دیگر بسیار بدشانس بودیم. تقریبا همه مهاجمان ما در مقطعی مصدوم شدند ولی حالا خوشبینم که با رسیدن بازیکنان خوب بار دیگر به کورس قهرمانی برگردیم.»
آینده: «سعی می کنم آسوده خاطر باشم هرچند که کار ساده ای نیست. چیزهایی هستند که تحت کنترل من قرار ندارند و سعی می کنم انرژی خودم را روی مسائل دیگر بگذارم. وظیفه من هدایت تیم به سمت موفقیت است و توجهم فقط به بازی فردا و کسب پیروزی در آن است.»
گاوی و پدری: «17 سال بیشتر ندارد ولی ثابت کرده که شایسته بازی برای بارسا و تیم ملی اسپانیاست. خوشبختانه لوئیس انریکه هم روی بازیکنان جوان حساب می کند. معتقدم باید به دنبال ایجاد توازن در تیم بود. ترکیبی از جوانان و با تجربه ها.
از تمدید پدری هم خوشحال شدم. من بند فسخ 1 میلیاردی برای او تعیین نکرده ام و این تصمیم باشگاه و خودش بود. مهم است ستاره هایی مثل پدری برای سال هایی طولانی در بارسا بمانند. پدری یک الگو و نمونه برای بازیکنان جوان است.»
وضعیت دمبله و آگوئرو: «دمبله خوب کار کرده ولی هنوز برای بهبودی کامل به کمی زمان نیاز دارد. او تنها توانسته در بخشی از تمرین حاضر باشد و مشخص هم نیست به ال کلاسیکو خواهد رسید یا خیر. باید منتظر ماند.
وضعیت آگوئرو اما خیلی بهتر است و او 25 دقیقه در بازی دوستانه برابر کورنیا در میدان بود. شرایطش خوب است ولی از لحاظ بدنی همچنان باید بیشتر کار کند. او باید در شرایط بازی قرار بگیرد و در زمین به فرم خوبش باز می گردد. سرخیو فردا در فهرست است و دقایقی بازی خواهد کرد.»
احتمال برکناری: «هر نشست این سوال مطرح می شود و در تیمی مثل بارسا البته که طبیعی است. سال گذشته نیز شرایط همین بود. اخیرا رئیس از من حمایت کرد و به طور واضح هم صحبت کرد. می دانم که باید بازی ها را برنده شویم تا ابقا شوم. گذشته ها گذشته و می خواهم انرژی ام را فقط صرف بازی های پیش رو کنم. تمام توانم را برای موفقیت بارسا می گذارم و معتقدم نباید تمرکز روی آینده من باشد. مسائلی مهمتر پیش رو داریم.»
وضعیت آنسو فاتی: «روز به روز بهتر می شود و فردا تصمیم می گیرم که از ابتدا بازی کند یا خیر. آنسو هنوز توان سه بازی در هفته را ندارد. بهترین تصمیم در مورد او و تیم را خواهم گرفت.»
تلاش رایولا برای انتقال رایگان پوگبا به رئال مادرید
قرارداد این بازیکن فرانسوی با منچستریونایتد در پایان فصل جاری به اتمام میرسد و این بازیکن میتواند به عنوان بازیکن آزاد به تیم دیگری منتقل شود. او همچنان اجازه دارد از ابتدای ماه ژانویه مذاکراتش با هر تیمی جز باشگاههای حاضر در لیگ برتر انگلیس را آغاز کند.
مدیران یونایتد در تلاش هستند تا قرارداد پوگبا را تمدید کنند اما هنوز موفقیتی در این راه به دست نیاوردهاند و همین موضوع احتمال جدایی او از این تیم در پایان فصل را تقویت کرده است.
گفته میشود رئال مادرید که پیش از این علاقهاش به جذب این بازیکن را ابراز کرده بود، آماده است تا قراردادی با دستمزد سالانه 12 میلیون پوندی به این بازیکن پیشنهاد دهد تا او را برای حضور در سانتیاگو برنابئو متقاعد کند.
نشریه اسپانیایی ABC مدعی شده که مینو رایولا، مدیر برنامه پوگبا، نیز اصرار زیادی دارد که این انتقال را نهایی کند، چرا که این بازیکن علاقه زیادی به بر تن کردن پیراهن رئال مادرید دارد. بسیاری معتقد هستند که کیلیان امباپه نیز در تابستان سال آینده به عنوان بازیکن آزاد به جمع بازیکنان رئال اضافه خواهد شد و پوگبا علاقمند است در کنار او و کریم بنزما در این تیم بازی کند.
هفته گذشته روزنامه آ.اس خبر داده بود که مدیران رئال مادرید باور دارند که جذب پوگبا میتواند شرایط برای انتقال امباپه را تسهیل کند و به همین دلیل در تلاش هستند تا در ماه ژانویه پیش قراردادی را با او به امضا برسانند. با این حال گفته میشود که رئال مادرید علاقهای به رقابت با سایر تیمها برای خرید پوگبا ندارد و پیشنهاد مشخصی را برای این بازیکن ارائه خواهد داد که اضافه نیز نخواهد شد.
رایولا با باشگاههای دیگری جز رئال مادرید نیز درباره شرایط پوگبا مذاکره کرده که یکی از آنها یوونتوس است، تیمی که این بازیکن پیش از این پیراهنش را به تن داشته و دوران خوبی را در آن سپری کرده است. با این حال شرایط مالی یوونتوس احتمالا اجازه جذب پوگبا و پرداخت دستمزد هنگفت او را به بانوی پیر نخواهد داد.
اخبار
مدافع سابق سیتی:
نیوکاسل فکر میکند میتواند مسی و امباپه را بخرد
این بازیکن در دوران انتقال مالکیت سیتی به شیخ منصور بن زیاد عضوی از این تیم بود و در ستونش در دیلی میل به نیوکاسل و هوادارانش هشدار داده که تبدیل شدن به تیمی قهرمان نیازمند تلاش بسیار و تحمل روندی دشوار است.او در بخشی از این مقاله نوشت: «آلن شیرر در حال حاضر نماینده تمامی هواداران نیوکاسل است. احساس رهایی، توانایی دوباره رویاپردازی و هرچیزی که با انتقال مالکیت به عربستان سعودی برای آنها امکان پذیر شده است. چشم انداز این باشگاه تغییر کرده است. با این حال آنها نباید باور داشته باشند که دیگر مشکلی بر سر راهشان قرار ندارد. اولین چالش کسب اعتبار است. من اطمینان دارم که بسیاری از هواداران این تیم فکر میکنند حالا که بودجه کافی برای خرید مسی، نیمار و امباپه را دارند، باید آنها را بخرند. اما شرایط به هیچ وجه اینطور نیست.» ریچاردز ادامه داد: «برای مثال به اورتون نگاه کنید. آنها تقریبا 600 میلیون یورو برای خرید بازیکنان هزینه کردند و سعی دارند که با مالکیت فرهاد مشیری جز چهار تیم صدر جدول باشند اما بزرگترین نامهایی که تا به حال موفق به جذب آنها شدهاند وین رونی و خامس رودریگز بوده است. به همین دلیل است که خرید روبینیو توسط منچسترسیتی در سال 2008 تا این حد مهم بود. او بهترین خرید تیم در این دوران از نظر عملکردش در زمین نبوده اما حضورش باعث شد که مردم نگاه متفاوتی به ما داشته باشند.» مدافع سابق سیتی اضافه کرد: «پس از این اتفاق ناگهان همه چیز تغییر کرد و ما توانستیم کارلوس توز و پاتریک ویرا را به خدمت بگیریم. شما میتوانید درباره پول حرف بزنید اما پول به تنهایی تضمینی برای خرید یک بازیکن نیست. موضوع دیگری که برای نیوکاسل تغییر خواهد کرد نیز نگاه سایر باشگاهها به آنهاست که تقریبا یک شبه با گذشته فرق کرده است. مردم زیاد سیتی را جدی نمیگرفتند اما پس از 2008 همه چیز عوض شد. آنها باید با حسودی و رفتارهای متفاوتی روبرو شوند که صرفا از سوی هواداران رقیب نیست. ما مدام با انتقاداتی از سوی بازیکنانی روبرو بودیم که در برابرشان قرار میگرفتیم و آنها همیشه میگفتند که ما بدون این پول نفت در دسته سوم میبودیم! بسیاری از افراد برای عصبی کردن حریفان به هرکاری دست میزنند!»
اصرار برای یک آپشن بیجهت نبود
رکورد شگفت انگیز طارمی در پرتغال/گرفتن ۱۴پنالتی؛بالاتر از ۱۵ تیم!
مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم فوتبال پورتو که سومین فصل حضورش در لیگ پرتغال را تجربه میکند، به یکی از رکوردهای ویژه در فوتبال این کشور دست یافته و ۱۴ پنالتی برای تیمهایش گرفته است.
مهدی طارمی مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس، اولین تجربه حضورش در تیمهای اروپایی را در سال ۲۰۱۹ و با انتقال به تیم ریوآوه پرتغال تجربه کرد. این مهاجم گلزن در پایان یک فصل حضورش در ریوآوه توانست ۱۸ گل در لیگ پرتغال و در مجموع ۲۱ گل برای این تیم به ثمر برساند تا در همان سال اول به یکی از سوژههای بزرگ نقل و انتقالات این کشور تبدیل شود. طارمی در فصل ۲۱-۲۰۲۰ راهی تیم بزرگ پورتو شد و به درخشش خود در پرتغال ادامه داد. این مهاجم در سال اول بازی در پورتو آمار ۱۶ گل و ۱۱ پاس گل در لیگ، ۵ گل و یک پاس گل در جام حذفی و دو گل مهم در لیگ قهرمانان اروپا برابر چلسی و یوونتوس را ثبت کرد تا توجهات به این بازیکن بیش از پیش شود. آمار قابل توجه طارمی در این فصل که سومین سال حضور در پرتغال محسوب میشود هنوز یکی از مباحث اصلی رسانهها و کارشناسان پرتغالی است. وی تا پایان هفته هشتم لیگ پرتغال چهار گل زده و یک پاس گل داده است و در لیگ قهرمانان اروپا هم برابر لیورپول گل زده است. اما فراتر از توانایی گلزنی طارمی در جریان مسابقه، وی توانایی خارق العاده دیگری هم دارد که به یکی از دردسرهای اصلی تیمهای مقابل تبدیل شده است. این مهاجم ایرانی با گرفتن پنالتی از حریفان، این امکان را برای تیمهایش (ریوآوه و پورتو) فراهم کرده است که به امتیازهای مهمی دست یابند.روزنامه «رکورد» پرتغال در گزارشی به بررسی دقیق و جزئی پنالتیهایی که روی طارمی رخ داده، پرداخت و از آمار ویژه او رونمایی کرد. رکورد نوشت: «ما تمام اسناد را جمع آوری کردیم، پیشنهادات را مورد بررسی قرار دادیم، تصمیمات و نظرات داوران را گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که واقعاً هیچگاه پنالتی روی طارمی به صورت ناعادلانه اعلام نشده است. حالا میخواهیم یک واقعیت محرمانه دیگر را مطرح کنیم: در طول سه فصل، این مهاجم بیشتر از ۱۵ تیم پرتغالی پنالتی گرفته است.» در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «در سه فصل اخیر هیچ بازیکنی به اندازه طارمی پنالتی نگرفته است. دادههای OPTA Sports نشان میدهد که طارمی در این سه فصل ۱۴ پنالتی در محوطه جریمه حریفان به دست آورده است؛ تقریباً دو برابر کارلوس جونیور بازیکن سابق سانتاکلارا و تقریباً سه برابر مارکوس اداوردز و موسی مارگا.» نکته جالب توجه اینجاست که در فصلهای ۲۰۱۹-۲۰۲۰، ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و آنچه تا الان از فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ انجام شده است، تیم پورتو با کسب ۳۱ پنالتی و با اختلاف از این حیث بالاتر از هر تیم دیگری است و اسپورتینگ با ۲۱ و ریوآوه با ۱۹ پنالتی در ردههای بعدی هستند. بر اساس گزارش روزنامه رکورد، طارمی با گرفتن ۱۴ پنالتی در سه فصل اخیر، به تنهایی بیشتر از ۱۵ تیم در پرتغال پنالتی گرفته است. اسامی این تیمها به این ترتیب است:
موریرنسی (۱۳)، پاکوس دفریرا (۱۱)، بنفیکا (۱۱)، براگا (۱۰)، پورتیموننزه (۹)، ماریتیمو (۹)، بواویشتا (۸)، فارنسه (۸)، بلننسز (۷)، آوس (۶)، استوریل (۳)، ناسیونال (۲)، اروکا (۱)، استوبال (۱) و ویزلا (۱).
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9610/29284/100682
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9610/29284/100683
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9610/29284/100684
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9610/29284/100685
|
عناوین این صفحه
- چگونه بازی فیفا، فوتبال را تغییر داد
- انقلاب بزرگی در دنیای فوتبال در راه است
- اخبار
- اخبار