|
مروریبر یک سریال پرمخاطب؛
حس مردم کره نسبت به بازنمایی واقعیات کشورشان در «بازی مرکب»
چرا مردم کرهٔ جنوبی «بازی مرکب» را تماشا میکنند؟ چون همه دارند این سریال را تماشا میکنند. سریال ترسناک ۹ قسمتیِ نتفلیکس در ۹۰ کشور دنیا روی این سرویس پخش اینترنتی، رتبهٔ اول را کسب کرده است، ازجمله در کرهٔ جنوبی، جایی که سریال ساخته شده.
جونگ دان، تحلیلگر امنیتی ساکن سئول، پایتخت کرهٔ جنوبی، گفت: «کار بهجایی رسیده بود که بدون تماشای این سریال نمیتوانستم گفتگوهایم را ادامه دهم.» اما از سوی دیگر سریال موجب ناراحتی مردم کره نیز شده است، زیرا قاطعانه مشکلی که حسابی در این کشور ریشه دوانده را هدف قرار میدهد: بدهی و تقلای پایانناپذیر برای بازپرداختش.
بازیگران «بازی مرکب» از بزرگترین ستارههای کرهٔ جنوبی هستند، ازجمله لی جونگ-جه در نقش شخصیت اصلی سریال به نام سونگ گی هون، پدری که تا خرخره زیر بار قرض است و از طرف یک غریبه کارت ویزیتی دریافت میکند که راه نجاتی به او پیشنهاد میدهد. او به همراه ۴۵۵ نفر دیگر، از شغلها و حرفههای مختلف اما همگی زیر بار قرض، موافقت میکنند که برای برنده شدن ۴۵.۶ بیلیون وون (حدود ۳۸ میلیون دلار) در یک مجموعه بازی کودکانهٔ سنتی کرهای شرکت کنند، تا اینکه متوجه میشوند حذف از هر مرحله مساوی است با مرگ.
سدارباو سائجی، استادیار مطالعات آسیای شرقی و کره در دانشگاه شهر بوسان کرهٔ جنوبی میگوید: «در اینجا یک ناهمخوانی وجود دارد؛ بین غرور مردم کره از تسخیر نتفلیکس در سرتاسر دنیا از سوی سریال ساخت کشورشان با حس ناخوشایند مردم نسبت به آنچه این سریال ظاهراً در مورد کشورشان آشکار میسازد. مردم کرهٔ جنوبی عاشق اول بودن هستند، اما اول بودن به قیمت نمایش مشکلات پنهان جامعهشان بحث دیگری است.»
سائجی به این نکته اشاره کرد که کرهٔ جنوبی در سال ۲۰۲۰ فیلم «انگل» که برندهٔ اسکار هم شد ساخته بود که به معضل نابرابری در کشورشان میپرداخت و احتمالاً همین امر باعث بیشتر شدن این حس ناخوشایند شده است. با این حال «بازی مرکب» در کشور مبدأ خود بسیار محبوب است.
سریال در تاریخ ۱۷ سپتامبر پخش شد، درست قبل از عید چوسوک؛ تعطیلاتی کرهای شبیه به عید شکرگزاری در آمریکا که در آن خانوادهها دورهم جمع میشوند و فرصتی عالی است برای اینکه تمام قسمتهای یک سریال را باهم تماشا کنند. ترافیک شبکه پس از پخش آنچنان بالا رفت که یکی از شرکتهای خدمات اینترنتی از نتفلیکس شکایت و درخواست غرامت کرد.
تبوتاب سریال به زندگی عادی هم رخنه کرد. یک فروشندهٔ خیابانی که برای سازندههای «بازی مرکب» دالگونا درست میکرد (نوعی آبنبات پوک شکری که موضوع محوری یکی از بازیهای سریال است) به رویترز گفت کسبوکارش حسابی گل کرده است.
هزاران شهروند کنجکاو کرهای هم شماره تلفن ۸ رقمی روی کارت ویزیت را میگرفتند که سازندگان سریال متوجه نشده بودند شمارهٔ فردی واقعی است. صاحب این شماره و حتی افرادی با شمارههای مشابه در تمام طول شبانهروز مورد هجوم تماس و پیام قرار میگرفتند.
روز چهارشنبه، نتفلیکس اعلام کرد در تلاش است با کمک کمپانی محلی سازندهٔ سریال به این مشکل رسیدگی کرده و شماره تلفن را از سریال حذف کند.
پارک سه-ها، دانشجوی سال آخر اقتصاد از دانشگاه یونسی سئول دربارهٔ سریال گفت: «بازی مرکب افسون کننده است چون صریح و بیپرده به مسائل میپردازد. بااینکه من جوانم، اما بهراحتی میتوانستم با واقعیت سخت جامعهای به این اندازه رقابتی ارتباط برقرار کنم.»
شاید یکی از دلایلی که کرهٔ جنوبی اینقدر موفق بوده و در دورهای کوتاهمدت پس از دههٔ ۱۹۶۰ بهسرعت صنعتی و به دهمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده همین رقابتجویی شدید باشد؛ اما به گفتهٔ سائجی مثل بسیاری از کشورها، داشتن مدرک دانشگاهی و کاری دولتی دیگر ضمانتی بر داشتن امنیت مالی نیستند. بسیاری از شهروندان کرهٔ جنوبی حتی با درآمد متوسط ۴۲ هزار دلار در سال، برای ادامه زندگی نیاز دارند پول قرض بگیرند.
در سالهای اخیر دیون خانوار در کرهٔ جنوبی، بواسطه پایین بودن نرخ بهره، رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر با تولید ناخالص داخلی این کشور برابری میکند. (برخلاف کره، دیون خانوار در آمریکا حدود ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.) استفاده از کارتهای اعتباری، بیکاری، و باخت در قمار از عوامل افزایش بدهی هستند، اما بخش عمدهای از آن به املاک وابسته است.
قیمت مسکن در کره، بخصوص در دوران رئیسجمهور مون جه-این، بهسرعت شاهد افزایش بوده، و متوسط بهای یک آپارتمان در سئول تقریباً به یک میلیون دلار رسیده است. محدودیتهای وامدهی و تلاش برای آرام کردن بازار مسکن کمک چندانی به مهار دیون خانوار نکرده است. علاوه بر مسکن، بعضی کرهایها، خصوصاً نسل جوان، پول قرض میگیرند تا در بازار رمزارز سرمایهگذاری کنند.
کو سه-وونگ، مفسر فرهنگ کرهای و ساکن آلمان، گفت: «بسیاری از کرهایها با قرض گرفتن از مؤسسههای مالی معتبر همچون بانکها آغاز میکنند. زمانی که این مسیر دیگر برایشان باز نباشد به وامدهندههای درجهٔ دو رجوع میکنند که سودهای بیشتری میگیرند.»
به گفته وی، در بدترین شرایط وامگیرندهها دست به دامن نزولخوارها میشوند که گاهی سودشان سهرقمی است. «و بعد در منجلابی میافتید که دیگر راه فراری ندارد.» طبق برخی تخمینها، حدود ۴۰۰ هزار کرهای مقروض این نزولخوارها هستند.
کو گفت: «با بررسی شخصیتهای سریال که در این بازی شرکت کردهاند، میبینیم که آنها نمایندهٔ بخشی از جامعهٔ کره هستند که به دلیل بدهیهای فردی در بدترین شرایط ممکن قرار دارند.» کو در پست فیسبوکش که اخیراً بسیار بازنشر پیدا کرده گفت، وقتی از یکی از دوستانش شنید که باوجود درآمد خوب برای ادامهٔ زندگی هرماه منتظر حقوق است، این حرف موجب شوکه شدنش شد.
دوستش بههیچعنوان آدم ولخرجی نیست اما برای فراهم کردن متعلقات یک زندگی طبقۀ متوسطی، مثل یک آپارتمان، یک ماشین و گهگداری سفر با همسر و فرزندانش، به زحمت افتاده است. کو گفت دوستش به او گفته: «خرج تمام اینها را با وام میدهم. هیچ پولی نداریم.»
جونگ، تحلیلگر امنیتی گفت پذیرفتن داستان «بازی مرکب» ساده است چون «با داستانهایی آشنا درباره مردم مقروضی سروکار دارد که هر روز در زندگی واقعی با آنها برخورد داریم. داستانها نشأت گرفته از نگرش عمیق و ریشهدار جامعه به شکست هستند، خصوصاً شکستهای مالی فردی.» ورشکستگی در کرهٔ جنوبی معمولاً فرصتی برای شروع دوباره نیست بلکه سرنوشتی فلاکتبار به همراه دارد. سائجی گفت: «بازی مرکب هم روی این مسئله صحه گذاشت، آنجا که به بازیکنان گزینهٔ ترک بازی را میدهند اما خودشان تصمیم میگیرند حتی به قیمت به خطر افتادن جانشان به بازی ادامه دهند. در دنیای عادی فقط خطر مرگ جسمشان در میان نیست، مرگ غرورشان نیز در میان است. شرم افراد از اینکه در چشم خانواده اینچنین ناموفق باشند.»
بینندههای کرهٔ جنوبی میگویند یکی از دلایل این حجم از آزاردهندگی در سریال، وارد کردن مرگ و خشونت به بازیهای کودکانهای همچون چراغقرمز، چراغ سبز و طنابکشی است.
کیم هرن-سیک، مفسر فرهنگعامه در سئول دراینباره گفت: «سریال با نوستالژیهای دوران کودکی بازی میکند و به همراه آن دوران معصومیتی که هیچ دغدغهای نداشتید. بااینحال داستان به شما میگوید فرار از واقعیت راهحل مشکل نیست.»
دان کانگ، معاون محتوای کرهای نتفلیکس در ایمیلی به انبیسی نیوز گفت: «بازی مرکب اساساً داستانی کرهای است شامل بازیهایی که مردم در کودکی بازی میکردند و هنوز به یاد دارند؛ بنابراین میدانستیم در میان کاربران کرهای طنینانداز خواهد شد.»
محبوبیت سریال در غرب بیشتر تعجبآور بود؛ اما صادرات فرهنگ کرهای سالهاست آسیا را در بر گرفته و نتفلیکس پیش از آن نیز روی محبوبیت روزافزونشان حساب باز کرده بود. این کمپانی امسال ۵۰۰ میلیون دلار روی محتوای کرهای هزینه کرده است، تقریباً معادل مبلغی که طی ۵ سال گذشته سرمایهگذاری کرده بود.
سائجی گفت بعد از چندین دهه نفوذ فرهنگ غرب، موفقیت بازی مرکب نشان میدهد که کرهٔ جنوبی میتواند سریالهایی با حال و هوای هالیوودی بسازد و «بهترش را هم میتواند بسازد.»
به گفته، او دونگ-جین، منتقد برجستهٔ فیلم در کرهٔ جنوبی، هرچند بازی مرکب اولین داستانی نیست که دربارهٔ مبارزه تا پای مرگ در کرهٔ جنوبی ساخته شده، کارگردان هوآنگ دونگ هیوک که مدرک فیلمسازی خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گرفته است، موفق شده این سریال را بهنوبهٔ خود تأثیرگذار کند. وی افزود: «هر فیلمی تکههایی را از فیلمهای دیگر وام میگیرد؛ بنابراین مهم این است که چقدر خلاقانه میتوانید از منابع مختلف قرض بگیرید. پس حتی از این منظر هم بازیهای سنتی کودکانه که در سریال استفاده میشوند بازی مرکب را نو و اصیل میکنند.»
مارجی کیم، زنی خانهدار در سئول که بازی مرکب را با خانوادهاش تماشا میکند گفت، هرچند از هیجان و جلوههای بصری تأثیر گرفته از هنر عامه لذت برده، پیامهای نهفته سریال هم مهم بودند. وی گفت: «دردی که جامعهٔ ما مبتلایش شده حس میکنم.» او اشاره کرد که سریال با مسائل مهم بسیاری سروکار دارد — نابرابری درآمدی، بیکاری جوانان، جامعهای بهسرعت رو به پیری — و تمام اعضای خانواده میتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و در موردش صحبت کنند. «بسیاری از افراد معمولی طبقهٔ متوسط تا خرخره زیر بار قرض هستند. کاملاً با افرادی که به بازی پیوستند احساس همدردی میکردم.»
امید صدیق مطرح کرد؛
«هنر ایران» در اکسپوی دوبی چه می کند؟
امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن اشاره به برگزاری اکسپوی دوبی که طی روزهای اخیر با حضور نمایندگان کشورها در بخشهای مختلف فرهنگی و صنعتی در جریان است به جزییات نحوه فعالیتهای فرهنگی پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد گفت: حوزه اکسپو، با توجه به نقش و جایگاه این رویداد بینالمللی میان دستگاهی است؛ این رویداد اهداف متعددی را در حوزه فرهنگی، هنری و گردشگری دنبال میکند و این آوردگاه جهانی فرصتی برای تعامل اقتصادی نیز هست، پس نمیتوان پیوست اقتصادی را نیز در این رویداد نادیده گرفت. با این تفضیل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی رویدادهای هنری در پاویون ایران است.
بنیاد رودکی مسئول مستقیم رویدادهای هنری اکسپوی دوبی است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فقط بنیاد فرهنگی هنری رودکی متولی اجرای برنامههای فرهنگی در پاویون جمهوری اسلامی ایران است؟ افزود: بر مبنای این مسئولیت، از ماهها پیش اتاق فکر و به نوعی شورای راهبردی رویدادهای فرهنگی هنری در بنیاد شکل گرفته و با توجه به زمان ۶ ماهه این رویداد، خط مشی و سیاستی تدوین شده تا همه رویدادهای هنری بر مبنای این خط مشی انجام شود. البته که مسئولیت مستقیم تمامی رویدادهای هنری با بنیاد رودکی است و بر اساس توافق انجام شده در جلسات میان دستگاهی روند اعزام گروههای هنری باید تنها از طریق این مجموعه انجام شود تا با یکپارچگی موضوع، ارایه فاخری از هنر ایرانی در این آوردگاه جهانی شکل بگیرد. کما اینکه رویکرد این دوره شورای راهبردی پاویون ایران در حوزه هنر، بر محور تعامل فرهنگی و تمدنی شکل گرفت و اگر بپذیریم که فرهنگها و تمدنها در تعامل با یکدیگر رشد میکنند به خطوط اشتراکی میرسیم که به نوعی با ماهیت هنر هم همخوان است؛ به هر حال زبان هنر زبانی جهانی است بنابراین طبیعی است که در این تعامل تمدنی و فرهنگی، کشورهای همسایه و تمدنهای همسایه بیشترین اشتراکات و تأثیرهای متقابل را با هم دارند و ما هم تلاش کردیم که در برنامهریزی کلان به این وجوه مشترک بپردازیم.
صدیق درباره جزییات فعالیت هنرمندان و مجموعههای فرهنگی حاضر در پاویون اظهار کرد: برنامه هنری پاویون ایران از سه بخش موسیقی، هنرهای تجسمی و «پرفورمنس آرت» تشکیل شده است. در حوزه موسیقی گروههایی از موسیقی نواحی ایران به رویداد اکسپو اعزام خواهند شد؛ در این بخش تلاش شده در این گروهها برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و پیشکسوتان حضور داشته باشند. از سوی دیگر انتخاب گروهها بر اساس همان وجه اشتراکهای تمدنی خواهد بود. البته در حال حاضر و به عنوان پیشقراول گروههای هنری در اکسپوی ۲۰۲۰، گروه عروسکهای غول پیکر در پاویون ایران به اجرای برنامه میپردازند. این گروه روایتهایی از قصههای مناطق شمال کشور دارند که برای مخاطبان آشنا و جهان بومی است. گروه موسیقی ترکمن دیگر گروهی است که در اکسپو به ارایه برنامه پرداخت؛ انتخاب این گروه هم بر اساس همان معیارهایی است که درباره آنها صحبت شد. همچنین ما در یادروز حافظ، برنامه مشترکی با هنرمندانی از کشور هند داشتیم. گروه موسیقی ترکمن ما قطعاتی از اشعار حافظ را به صورت بداهه اجرا کردند. این در حالی است گروه هندی نیز به قصهگویی و بداهه نوازی با اشعاری از کامالا باسین، شاعر مسلمان هندی پرداختند.
معرفی هیات انتخاب اکسپوی دوبی ۲۰۲۰
وی تاکید کرد: تلاش داریم به صورت پیوسته فعالیتهای هنری ایران در اکسپو را معرفی کنیم؛ البته که پاویون ایران از بخشهای متعددی تشکیل شده که در بنیاد رودکی بر مبنای مسئولیت رویدادهای هنری این بخش معرفی خواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عضوی از ستاد اکسپو است که نمایندگی وزارتخانه را در این ستاد بنیاد رودکی با توجه به نقش و جایگاه این مجموعه به عنوان بازوی اجرایی - هنری وزارتخانه بر عهده دارد. این نقش را در واقع میتوان سیاستگذاری، تعریف و تامین محتوای هنری پاویون ایران خواند که ذیل این تعریف کلی اعزام هنرمندان و گروههای هنری قرار دارد.
مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره نحوه انتخاب و اعلام اسامی هیات انتخاب گروهها و هنرمندان شرکت کننده در اکسپوی دوبی گفت: از ماهها پیش اتاق فکر و به نوعی شورای راهبردی رویدادهای فرهنگی هنری در بنیاد شکل گرفته و با توجه به زمان ۶ ماهه این رویداد، خط مشی و سیاستی تدوین شده تا همه رویدادهای هنری بر مبنای این خط مشی انجام شود. انتخاب هنرمندان و گروههای هنری در اکسپوی دوبی بر اساس اعلام نظر طیف وسیعی از کارشناسان بوده که نظر این کارشناسان تجمیع و مبنای اعزام گروهها قرار گرفته است. از اعضای شورا هم میتوان به اسماعیل آذر، اردشیر صالح پور، فردین خلعتبری، امیر راد و محمد رضایی راد اشاره کرد. ضمن اینکه مسئولیت مستقیم تمامی رویدادهای هنری با بنیاد رودکی است و بر اساس توافق انجام شده در جلسات میان دستگاهی روند اعزام گروههای هنری تنها از طریق این مجموعه انجام میشود تا با یکپارچگی موضوع، ارایه فاخری از هنر ایرانی در این آوردگاه جهانی شکل بگیرد.
برنامهریزی پاویون جمهوری اسلامی ایران برای رویدادهای ملی
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود مبنی بر نقش بنیاد رودکی در نحوه فعالیتهای پاویون ایران گفت: وظایف بنیاد رودکی اجراهای هنری است، بنابراین مسائلی مانند هویت بصری مجموعه، تامین دکور و طراحی با دیگر بخشهای ستاد و اجراهای هنری با بنیاد رودکی است؛ در این زمینه تلاش هم شد تا از تمام ظرفیتهای هنری کشور متناسب با این فضا استفاده شود که خوشبختانه در این مدت استقبال از برنامههای هنری خوب بوده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. حتی ما پیوسته پیشنهاد اجرای مشترک از سایر کشورها داریم. در خصوص کیفیت ارائه فنی هم در این بخشی که با بنیاد رودکی مرتبط بوده تلاش کردهایم از بهروزترین امکانات استفاده کنیم و مثلاً سیستم صدا که محوریترین موضوع است یکی از بهترین و جدیدترین سیستمهای صوتی موجود در جهان است که تکنسین ویژه دارد.
صدیق در جواب سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی دوبی برای رویدادهای ملی برنامهریزی داشته یا خیر؟ توضیح داد: ما قطعاً برنامههایی برای روز ملی کشورمان داریم که در حال رایزنی و جمع بندی هستیم و یکی از برنامههای ویژه ما یک اجرای ارکسترال است که با نزدیک شدن به این روز و جمع بندی نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود درباره بودجه حضور بخشهای هنری در اکسپو نیز بیان کرد: بودجه ستاد اکسپو مصوب هیات دولت است و هر بخش هزینه کرد خودش را دارد. در بخش هنری، امکاناتی نیاز داریم که از سوی ستاد تامین میشود و بر اساس همین امکانات نیز گروههای هنری به اکسپو اعزام میشوند.
سعید رجبی فروتن اعلام کرد؛
به زودی اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش معرفی می شوند
به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، سعید رجبی فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره فعالیت شورای پروانه ساخت و نمایش گفت: همانطور که رئیس سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی با اهالی سینما به گفتگو نشست طی ۲ هفته گذشته تلاش گستردهای برای روزآمدسازی آیین نامههای ساخت و نمایش که مبنای کار ما در سازمان سینمایی است، صورت گرفت.
وی ادامه داد: علی رغم اینکه در یکی، ۲ سال گذشته دستورالعملهای مربوطه تجمیع و بازنگری شد اما بحث مربوط به آیین نامههای صدور پروانه فیلمسازی و پروانه نمایش که مربوط به دهههای گذشته است، در این دوره علاوه بر اینکه با ادبیات جدیدی نوشته شده اند برای رفع پارهای از مسائل و مشکلات حقوقی که با آنها روبرو بودیم، اصلاحاتی در قالب ماده واحده و یا تبصرههایی که در ذیل ماده ها قرار میگیرند، پیشنهاد شده است. هدف این است که با سهولت و شفافیت بیشتر بتوانیم به متقاضیان خدمات مورد انتظار را ارائه دهیم و ابهاماتی در بین نباشد.
رجبی فروتن با ابراز امیدواری از اینکه با ارائه این مجموعه مقررات جدید به مراجعی مانند هیات وزیران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم سیمای جدیدی برای سازمان سینمایی در بخش مقررات ارائه کنیم، بیان کرد: آن دسته از فیلمسازانی که طی دو، سه هفته گذشته به خاطر تعطیلی و وقفهای که در فعالیت هفتگی شوراها بوجود آمده بود قدری نگران شده بودند، بدانند که با معرفی اعضای جدید شوراها در بخش سینمایی و غیرسینمایی به زودی فعالیت این شوراها همانند گذشته از سر گرفته خواهد شد و همه متقاضیان بر اساس نوبت ثبت تقاضایشان در سامانه، کارهایشان مورد بررسی این شوراها قرار خواهد گرفت.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با بیان اینکه بعضی از تقاضاها که در مرحله صدور پروانه بوده بی شک در اولویت قرار خواهد گرفت، گفت: با یک مرور مجدد توسط اعضاء جدید تلاش خواهد شد تا پروانه ساخت و نمایش این دسته از متقاضیانی که بسیاری از کارهایشان در گذشته انجام شده بود زودتر بتوانند خدمات مورد نظر را از ما دریافت کنند.
وی ادامه داد: به سهم خود از وقفهای بوجود آمده که تا اندازهای هم طبیعی است عذرخواهی میکنم و امیدوارم در ادامه با تسریع کار بتوانیم پاسخگوی تقاضای اهالی شریف و نجیب سینمای ایران باشیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین گفت: یکی از نقاط عطف ما در دوره جدید در مرحله بازنگری و روزآمدسازی آیین نامهها و مقررات این است که همه تهیه کنندگان و همه متقاضیانی که می خواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند از قبل اقدام به دریافت پروانه ساخت کنند به همین دلیل هم سرمایه گذاران و هم عوامل فنی و هنری که میخواهند با پروژه ها همکاری کنند اطمینان حاصل کنند که این آثار مجوزهای لازم را از سازمان سینمایی دریافت کرده اند.
رجبی فروتن در پایان گفت: متاسفانه در سالهای گذشته در مواردی به دلیل اینکه برخی فیلمسازان بدون اخذ پروانه ساخت اقدام به تولید فیلم کرده بودند، خود را گرفتار مسائل و مشکلات حقوقی کردند و پروندههایی در شورای داوری خانه سینما تشکیل شد. قانون گرایی و اقدام پیشگیرانه حکم می کند دوستان به موجب مقرراتی که از گذشته تا به امروز بوده است برای دریافت پروانه ساخت تلاش لازم را انجام دهند تا ما نیز در پاسخ به اقدام آنها با سرعت و با دقت لازم به این دسته از تقاضاها پاسخ لازم را بدهیم.
اخبار
کیهان کلهر داور یک جایزه تجسمی
کیهان کلهر ، موزیسین شناخته شده ایران در کنار صداقت جباری و مصطفی گودرزی، دو چهره شاخص تجسمی داوری دومین جایزه آینه دار دوران که تلاش دارد آثار بزرگان ادب فارسی را از دریچه هنرهای تجسمی بازتاب دهد به عهده دارد.
به گزارش امتیاز؛ در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان زمان فراخوان جایزه آینهدار دوران با موضوع انعکاس شخصیت و نیز آثار استادان محمد ابراهیم باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده باقی مانده، سید عباس دعایی مدیر این جایزه، ضمن معرفی شورای داوری درباره چرایی حضور کیهان کلهر گفت: در نخستین دورۀ جایزۀ آینهدار دوران، قرار بود هم زمان با نمایش آثار منتخب تجسمی در شهر پاریس، کنسرت موسیقی با حضور جناب استاد کیهان کلهر برگزار شود و ایشان قطعهای را به یاد استاد باستانی پاریزی در مرکز یونسکو در پاریس اجرا نمایند ، تقریبا همه هماهنگی ها انجام شد اما متأسفانه به دلیل شیوع اپیدمی کرونا امکان برگزاری این اجرا فراهم نشد. خوشبختانه برای این دوره استاد کلهر پذیرفتند در کنار اساتید ارجمند جباری و گودرزی در جمع شورای داوری حضور یابند تا سهمی در بزرگداشت مقام و جایگاه زنده یادان باستانی پاریزی و صفارزاده ایفا کنند.
دعایی با تشکر از هنرمندانی که در این دوره شرکت کردند و آثاری جذاب و تامل برانگیز درباره خلق نمودند، گفت: تا این لحظه شمار هنرمندانی که استقبال کردند شوق برانگیز بود و ما را در هدف مان که شناساندن مفاخر کشور با زبان هنر و آشنایی بیشتر نسل امروز با نخبگان و بزرگان است مصمم تر کرد.او از علاقمندان به شرکت در این جایزه هنری درخواست کرد با عنایت به محدودیتهای اجرای نمایشگاه آثار برگزیده ـ که بناست در فرهنگستان هنر برپا شود ـ به زمانبندی مندرج در فراخوان توجه کنند زیرا زمان دریافت آثار و برپایی نمایشگاه تمدید نخواهد شد. به گفتۀ وی، تمام اطلاعات مورد نیاز در پایگاه مجازی جایزه آیندهدار دوران به نشانی www.ayenehdar.ir درج شده است. او در پایان از زحمات استاد حبیبالله صادقی و نیز پیروز ارجمند برای راهنماییها و همراهی در شکلگیری و برگزاری این جایزه تشکر کرد.
فیلم کوتاه و آفت جشنوارهزدگی؛
فیلمسازانی که خود را فریب میدهند
محبوبه کلایی کارگردان فیلم کوتاه «دیوار چهارم» درباره تب حضور در رویدادهای بینالمللی در میان فیلمسازان سینمای کوتاه گفت: واقعیت این است که هر فیلمی نباید در هر جایی نمایش داده شود و اعتبار یک فیلم به تعداد نمایش آن در کشورها و رویدادهای مختلف نیست. الزاماً فیلمی که ۶۰ نمایش در سراسر جهان داشته، موفقتر از فیلمی که ۲۰ حضور بینالمللی در جشنوارهها داشته است، نیست. وی در ادامه توضیح داد: خیلی از بچههای تازهکار در حوزه سینمای کوتاه، خیلی از جشنوارهها را بهخوبی نمیشناسند و چم و خم حضور در رویدادهای بینالمللی دستشان نیامده است. زمانی که فیلمسازان در یک سری از رویدادهای بینالمللی حضور پیدا کنند، بهخوبی متوجه میشوند که رنکینگ بینالمللی چیست و چه چیزهایی اعتبار یک جشنواره را تعیین میکند. جهانبینی حاکم بر یک جشنواره معین میکند که آیا آن رویداد ارزش حضور دارد یا خیر. کلایی گفت: در اطراف خودم بسیار با این موضوع برخورد کردهایم که افراد از سر ناآگاهی حضور فیلمشان در یک رویداد را تبلیغ میکنند و احساسشان این است که موفقیت چشمگیری نصیبشان شده است. در حالی که حقیقتاً یکی دو حضور در جشنوارههای معتبر، ارزش بیشتری از حضور متعدد در برخی رویدادها دارد.
حضور در برخی جشنوارهها به ضرر فیلمساز است
وی افزود: بسیاری از جشنوارهها یک تم یا جهانبینی خاص خود را دارند که گاهی حضور در آنها به ضرر شما خواهد بود. اگر به درستی درباره آن رویداد مطالعه کنید، متوجه میشوید که با سلیقه شما همخوانی ندارد و نمیتوانید آن سلیقه و دیدگاه حاکم بر جشنواره را بهعنوان یک اصل برای خود بپذیرید.این کارگردان فیلم کوتاه ادامه داد: در حقیقت پرداختن به این جنس حضورهای جشنوارهای فریبکارانه است. این پدیده بین ما فیلمسازان حوزه سینمای کوتاه وجود دارد که خود را فریب میدهیم و دل خوش میکنیم به طرح گندمی که روی پوستر فیلم اضافه میشود. در حالی که اگر افراد خودشان در جشنوارههای بینالمللی حاضر شوند و بهخصوص اگر پخش بینالمللی فیلم خود را برعهده بگیرند، متوجه میشوند که حضور در فلان جشنواره که بسیار برای فیلمهای ورودیاش وقت میگذارد، بسیار متفاوت است از حضور در جشنوارهای که حتی متوجه سازوکار برگزاری آن نمیشوید. توجه به کمیت حضورهای بینالمللی در این حوزه، نوعی فریبکاری است. کلایی درباره حضور برخی فیلمهای کوتاه در جشنوارههای نامعتبر و غیرواقعی هم گفت: جشنوارههای زیادی وجود دارد که ساختاری فریبکارانه دارند. این رویدادها نه تنها اعتبار ندارند، که کمک به چرخه معیوب برگزاری آنها یک فاجعه است. تشخیص این مسئله هم به تجربه افراد بستگی دارد. وی درباره شاخصههای تفکیک جشنوارههای معتبر از رویدادهای فریبکارانه هم توضیح داد: با یک جستجوی ساده میتوان دیتابیس مربوط به جشنوارههای معتبر را پیدا کرد که چیزی در حدود ۲۰۰ جشنواره هستند. ۱۰ الی ۱۲ جشنواره صدر این جدول، رویدادهای اسکارکوالیفاید در حوزه فیلم کوتاه هستند. البته مسئله تنها اعتبار یک جشنواره هم نیست، یک فیلمساز باید تشخیص دهد که فیلمش در کدام رویداد باید نمایش داده شود. همه این ۲۰۰ رویداد، در عین اعتبار جهانیای که دارند، نمیتوانند میزبان یک فیلم مشخص باشند. جشنوارهها با جنس نگاههای مختلفی برگزار میشوند. جشنوارهای به دنبال دیدگاههای سوررئال است و جشنوارهای دیگر تمایل به آثار کلاسیک دارد.
وقتی حضور محدود جشنوارهای تبدیل به اعتبار فیلم میشود
این فیلمساز تأکید کرد: وقتی شما، فیلمتان را بهخوبی بشناسید، با خواندن معرفینامههای مختصر هر یک از این ۲۰۰ جشنواره معتبر بهخوبی میتوانید تشخیص دهید که مثلاً در ۵۰ رویداد میتوانید بهخوبی دیده شوید و در راستای حضور در همانها هم تلاش میکنید. این نکته بسیار حائز اهمیت است. تلاش برای حضور در هر جشنواره خارجی خوب نیست. من درباره فیلمسازان کاردرستی که حرفهای هستند و در سطح جهانی آنها را میشناسم و کارهایشان را دنبال میکنم، مطالعه میکنم تا بدانم چگونه در رویدادهای بینالمللی حضور پیدا میکنند. برخی فیلمسازان با میزان اعتبار و توانمندی بسیار بالا، آثار فوقالعاده خود را صرفاً در چند جشنواره محدود عرضه میکنند و این اتفاقاً خودش تبدیل به اعتبار برای یک فیلم میشود. وی افزود: اینکه رقیب فیلم شما قرار است چه فیلمهایی باشد خود یک مسئله است. باید فهمید که یک فیلم در کجا قرار است دیده و داوری شود و باید فیلمساز در این زمینه مطالعه کند و بخواند.
کارگردان «دیوار چهارم» با تأکید مجدد بر ظاهر فریبکارانه حضور متعدد در جشنوارههای جهانی برای فیلمسازان فیلم کوتاه عنوان کرد: گاهی فیلمساز تلاش بسیاری برای حضور در رویدادی میکند که هیچ متن معتبری درباره آن وجود ندارد، حتی برخی وبسایت معتبر هم ندارند و از طریق صفحه اینستاگرام مدیریت میشوند! این فاجعه است. بخشی از مسئله حضور در جشنوارههای جهانی، دریافت بازخورد است. شما برای پروژههای بعدی خود نیاز به بازخورد نظرات دارید و این آن چیزی است که جشنوارههای معتبر در طول برگزاری در اختیار شما میگذارند. این همان چیزی است که فیلمساز به آن نیاز دارد. وقتی چنین چیزی نیست، حضور در یک جشنواره صرفاً یک باخت برای فیلمساز است.
کمدی «تاریخ جهان» ادامه مییابد
مل بروکس «تاریخ جهان، قسمت دوم» را در قالب سریال نوشته و تهیه میکند.
پروژه «تاریخ جهان، قسمت اول» بالاخره قسمت دوم خود را خواهد داشت و سرویس استریمینگ هولو دستور ساخت سریالی را به عنوان دنبالهای برای این فیلم کمدی کلاسیک مل بروکس داده است.
«تاریخ جهان، قسمت دوم» دنبالهای مستقیم برای این فیلمِ سال ۱۹۸۱ خواهد بود. فیلم از بخشهای مختلفی تشکیل شده بود که داستان بازههای مختلف تاریخ دنیا را تعریف میکرد. از جمله آنها میتوان از عصر سنگی، روم باستان و انقلاب فرانسه نام برد. مانند بسیاری از کارهای بروکس، این فیلم هم چند بخش موزیکال داشت.
بروکس نویسنده و تهیهکننده اجرایی مجموعه جدید در همراهی با نیک کرول، واندا سایکس و ایکه بارینهولتز خواهد بود. هنوز مشخص نیست این مجموعه کدام رخدادهای دنیا را پوشش میدهد. هولو دستور ساخت هشت قسمت از مجموعه را داده و اتاق نویسندگان قرار است کار خود را از اکتبر آغاز کند. کار تهیه سریال هم از بهار ۲۰۲۲ آغاز میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9613/29310/100773
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9613/29310/100774
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9613/29310/100775
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9613/29310/100776
|
عناوین این صفحه
- حس مردم کره نسبت به بازنمایی واقعیات کشورشان در «بازی مرکب»
- «هنر ایران» در اکسپوی دوبی چه می کند؟
- به زودی اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش معرفی می شوند
- اخبار