|
رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازی ایران:
بیتدبیریهایی که به نصب مجسمههای فاجعه منجر میشود
رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازی ایران مطالبی را درباره برگزاری دو مجمع عمومی انجمن هنری و انجمن صنفی، علت لزوم حضور انجمن صنفی مجسمهسازان، فعالیتهای انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران در سالهای اخیر، توجه به نهادهای تخصصی مجسمهسازی و مشاوره گرفتن از متخصصان مجسمهسازی برای نصب آثار شهری و ... بیان کرد.
عباس مجیدی یادآور شد: برگزاری انتخابات دو مجمع را پیش رو داریم؛ مجمع عمومی انجمن هنری که نوبت دوم برگزاری آن است و انجمن صنفی.
او ادامه داد: تفاوت برگزاری این دوره از مجمع با دورههای قبلی این است که برگزاری به صورت حضوری و آنلاین و رأیگیری تنها به صورت غیرحضوری و آنلاین خواهد بود؛ البته به دلیل شیوع کرونا، تعداد خیلی محدودی از اعضاء به صورت حضوری نیز در محل اعلام شده حاضر خواهند بود ولی تمامی اعضا به صورت غیرحضوری یعنی آنلاین رأی خود را به ثبت میرسانند.
علت تأخیر و آنلاین برگزار شدن مجمع
این هنرمند درباره تأخیر در برگزاری مجمع انجمن گفت: از زمان اصلی برگزاری مجمع انجمن عادی ما بیش از یک سال میگذرد که دلیل اصلی آن به خاطر موجهای متعدد شیوع کرونا بود که مانع برگزاری میشد. چندین بار برای برگزاری مجمع به صورت حضوری اقدام کردیم. حتی سعی کردیم مجمع را در سالنهای بزرگتری با ظرفیت بالای ۵۰۰ نفر برگزار کنیم ولی به خاطر ممنوعیتهای قانونی ناشی از همهگیری کرونا و مسئولیتهای اجتماعی که داشتیم ناچار به لغو شدیم.
این هنرمند تصریح کرد: البته سری پیش که سعی کردیم مجمع را به صورت آنلاین برگزار کنیم، تجربه اول بود و از آنجا که در برگزاری آنلاین، ورود اعضاء صرفا با نام کاربری و رمز عبور میسر است، لذا امکان وکالت مهیا نبوده و نیست؛ لذا در جلسه مذکور حد نصاب را پیدا نکردیم، بنابراین جلسه به رسمیت نرسید. به هرحال انتظار مشارکت بیشتری بود؛ ضمن اینکه شرکت مجری برگزاری مجمع آنلاین هم آنگونه که باید نتوانست ما را به خوبی پوشش دهد. بنابراین با یک بررسی کاملتر و برنامهریزی دقیقتر، سعی داریم این بار با مشارکت بیشتر اعضاء، برگزاری مجمع را به انجام برسانیم.
مجیدی درباره اعضای کاندیداهای مجمع گفت: کاندیداها به طور معمول از اعضای مجمع خواهند بود.
او همچنین درباره انجمن صنفی که در حال شکلگیری است، گفت: در این روند، میبایست اساسنامه به تایید وزارت کار که نهاد بالادستی انجمن های صنفی است رسانده شود. در این خصوص، فرمت کلی اساسنامه برای اصناف توسط وزارت کار ایجاد شده است که بنا بر خواستهها و نیازهای انجمن صنفی در این حوزه فعالیت، ما یکسری اصلاحات را در اساسنامه ایجاد کردیم که فرمت تکمیل شده به تایید وزارت کار رسیده است و در جلسه مجمع عمومی نیز ضمن حضور نماینده وزارت کار، لازم است اساسنامه مذکور توسط اعضاء تصویب شود و به مجرد تصویب آن، اعضای هیات مدیره انتخاب خواهند شد که طبیعتا از همان اعضای قبلی خواهند بود؛ البته بعد از این ممکن است اعضای جدیدتری حضور پیدا کنند. به هر حال انجمن صنفی مراتب خاص خودش را دارد و تفاوتهایی را با یک انجمن هنری حتی به لحاظ عضوگیری دارد.
این مجسمهساز درباره علت لزوم پیش رفتن به سمت انجمن صنفی، گفت: اینکه به طرف انجمن صنفی برویم ضرورت بود؛ زیرا سالها در انجام بسیاری از فعالیتهای خود در مسیر انجمن هنری به مشکل برمیخوردیم و آنجا که بحث مطالبات صنفی ما به میان میآمد همیشه انقلتهایی را داشتیم. حال یک جا مشکل قانونی داشتیم، جایی بحث مغایرت با ماهیت انجمن هنری یا جایی ضعف در قانون بوده یا اساسا قانونی وجود نداشته است.
او ادامه داد: همیشه مشکلات جدیای داشتیم که احساس میشد باید انجمن صنفی شکل بگیرد. این موانع در دوره اخیر مرتفع شد، جلسات متعددی طی سالها صورت گرفت و نهایتا هم با تأیید وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد توانستیم به آنجایی برسیم که این امکان را به وجود بیاوریم که انجمن صنفی را هم در کنار انجمن هنری داشته باشیم.
توضیحاتی درباره فعالیتهای انجمن
او گفت: در چند سال گذشته جریانهای هنری را طی کردیم؛ مسائل جدی چون دوسالانه هشتم را با همه گستردگی و حواشی که داشت، نمایشگاههای سالانه را مانند مجسمههای کوچک، چهارسوی خیال، دو واحد مجسمه سازی و ... را برگزار کردهایم. از همه مهمتر پروژه روشنای بزرگان را ترتیب دادیم که طی پنج برنامه مستقل به تجلیل بزرگان مجسمه سازی پرداختیم که اسناد آن در قالب فیلم های تدوین شده پخش شد و در آرشیو موجود است. همین طور بعد از سالها اکسپوی مجسمه سازی را داشتیم.
مجیدی ادامه داد: همچنین همکاریهایی را با سازمانهای مختلف برای برگزاری برخی از فراخوانها مانند بینال مشهد، موضوع پرچم برج میلاد، همکاری و مذاکره با بسیاری از سازمانها و نهادها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری برای تسهیل امور انجمن و کارهای مربوطه داشتهایم. در این مسیر مشکلاتی را به جهت بحث صنفی از جمله مجوز فعالیت یا گواهی فعالیت داشتیم که البته با تمام تلاشها انجام شد و موضوع مجوز فعالیت به نتیجه رسیده است. با این حال همچنان مشکلاتی چون بیمه بیکاری را داریم که امیدورایم آنها نیز حل شود.
بیتوجهی به نهادهای تخصصی و فاجعه در ساخت آثار شهری
او درباره مشاوره نگرفتنهای سازمانهایی چون زیباسازی و شهرداری از نهادهای تخصصی برای نصب مجسمههای شهری بیان کرد: به عنوان نهاد تخصصی مرجع توانمندیهایی را به واسطه اعضای انجمن سراغ داریم و طی این مدت برنامه ریزیهای مختلفی برای چگونگی ساخت و نصب آثار مجسمه شهری انجام شده است. همچنین ما تعریفی در حوزه هنر معاصر مجسمه سازی و به خصوص در حوزه شهر داریم که اینها را در قالب نشستهای تخصصی، گفت و گو با مسئولان و مکاتباتی که صورت گرفته با آنها در میان گذاشتهایم ولی با این حال از سمت مسئولان توجه شایستهای به این نکات نمیشود. درواقع با نگاهی کلی به عملکرد دستاندرکاران از جمله شهرداری و زیباسازی در حوزه شهر داشته، میبینیم که متأسفانه برخی کارها بسیار ضعیف بوده و در برخی مواقع به فاجعه منجر شده است.
این هنرمند ادامه داد: عملکرد غلط آنها در سیاستگذاریها، عدم مشاورههای درست با نهادهای مرجع مانند انجمن یا دانشگاه و پیشکسوتان هنر باعث شده که متأسفانه جریان هنر مجسمه سازی را آنگونه که شایسته جامعه ایرانی و هنر مجسمه سازی است و انتظار داریم براساس آن تعاریف بببینیم، نبینیم که باعث تأسف است.
برخوردهایی که منجر به انزوای هنرمندان شده است
مجیدی تصریح کرد: در جریانهایی که اتفاق افتاده نوع برخورد این نهادها و سازمانها با جامعه هنری و مجسمهسازان حرفهای و هنرمندانی که در این عرصه تلاش زیادی کرده و تجربه و تحصیلات عالی دارند منجر به انزوای برخی از این هنرمندان شده است. درواقع رفتارهای تحقیرآمیز و قراردادهای غیرمنطقی که بعضا اتفاق افتاده است، جریاناتی را رقم زده که باعث حذف و انزوای بسیاری از هنرمندان حرفهای ما شده است. متأسف هستم که بگویم با وجود توانمندیهایی که در این عرصه وجود داشته است، ولی گاهی شاهد آثاری ضعیف در سطح شهرها بودهایم که از استانداردهای هنری خارج است.
این مجسمهساز درباره شرایط لازم برای نصب آثار مجسمه شهری گفت: برای مسیر اجرای یک اثر هنری در سطح شهر به مطالعه درست، زمان مناسب برای ارائه کار توسط هنرمند و انتخاب درست هنرمند نیاز داریم؛ چه در حوزه آثار ماندگار، چه موقت و چه سمپوزیمها. ولی عملکردها به خاطر نوع تدبیرها و سیاستگذاریها آنقدر که باید کارآمد نیست و نبوده است. ما همیشه بر مفهوم کلی اثر، بافت و زمینه و بر اینکه هنرمندان حرفهای متناسب با تواناییهای خود کارها را در سطح شهر با مطالعه انجام دهند تأکید داشتهایم.
این هنرمند با اشاره به این موضوع توضیح داد: سیاستگذاریهایی که به صورت مقطعی چون برنامهریزی امسال سازمان زیباسازی شهری، یک موضوع است و اینکه مدیریتی تصمیم بگیرد که بر به سازی آثار کار کند خیلی عالی است مشروط به اینکه در مسیر منطقی خود حرکت کند و مشاورههای درست بگیرد.
او ادامه داد: ولی زمانی که ما خلاءهای خیلی جدی در این عرصه، اجرا و آثار شهری داریم و در سالهای اخیر آنگونه که تاکنون شاهد بودهایم نادیده گرفته شده است، لطمه بزرگتری است. برخی آثاری که به عنوان آثار موقت یا حتی دائمی خلق شدهاند شایستگی ماندن ندارند که بخواهند ترمیم شوند. ولی آنهایی را که شایستگی دارند و درست کار شدهاند باید به آنها توجه شود. اما مهم تر از همه توجه به آن نهاد تخصصی است که میتواند عرصه را برای فعالیت بسیار جدیتر و آثار ماندگارتر متناسب با شأنیت شهر، زمینه و فضای کنونی باز کند.
مجیدی تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد آثار جدیای باشیم که هارمونی درستی با فضای شهری ما داشته باشد به یک برنامهریزی و سرمایهگذاری درازمدت با یک تدبیر اساسی و درست و یک جریان جدی توسط نهادهای مرجع، افراد شایسته و به کمک مشاورههای درست نیاز داریم. اینکه فکر کنیم امسال تولید را متوقف میکنیم و سال بعد ادامه میدهیم، شاید به صورت مقطعی برای برخی از آثار خوب باشد ولی برای جریانی که نفس میکشد و لازم است که اتفاق بیفتد و در سطح شهر به صورت مستمر دیده شود کافی نیست.
معاون گردشگری در جمع فعالان گردشگری خبر داد؛
افزایش خطوط هوایی ایران و قطر برای جذب تماشاگران جام جهانی
معاونت گردشگری از اجرای تورهای مسافرتی و افزایش تعداد خطوط پروازی میان ایران قطر در بازه زمانی جام جهانی فوتبال با هدف جذب تماشاگران این رویداد خبر داد.
به گزارش روابطعمومی معاونت گردشگری، علی اصغر شالبافیان در جمع رؤسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکتهای هواپیمایی که با هدف بهرهمندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بینالمللی جامجهانی برگزار شده بود، گفت: به منظور بهرهمندی از فرصت جام جهانی ۲۰۲۲، موضوع ارائه محصولات و جاذبههای متمایز گردشگری در قالب تورهای مسافرتی و معرفی به تماشاگران این رویداد و نیز افزایش تعداد خطوط هوایی میان ایران و قطر در بازه زمانی ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ در دستور کار و برنامه بلندمدت فعالان گردشگری بخش خصوصی قرار داد.
او گفت: برگزاری رویداد جامجهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهرهمندی از این مهم فراهم آورده است که تمرکز و برنامهریزی پیرامون این موضوع میتواند دستاوردهای قابل توجهی برای بخشهای مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: با توجه به وسعت جغرافیایی و جاذبههای متمایز گردشگری کشور، ایران میتواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند، به همین منظور تجمیع ظرفیتهای بخش خصوصی با سیاستگذاری و مدیریت صحیح میتواند زمینهساز استفاده از این رویداد در زمینههای مختلف شود.
شالبافیان با اشاره به زمان برگزاری رویداد جامجهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز، یادآور شد: با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیر پیک گردشگری ایران است، از اینرو ارائه بستههای سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزشهای زمستانی، جاذبههای طبیعی و فرهنگی کشورمان میتواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.
با حکم رئیس سازمان سینمایی کشور؛
مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد
مسعود نقاش زاده با حکم رئیس سازمان سینمایی، دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور طی حکمی مسعود نقاش زاده را به سمت دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر منصوب کرد.
متن حکم دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:
«جناب آقای دکتر مسعود نقاشزاده
نظر به شایستگی، تجربه و تعهد، جنابعالی را به سمت دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر منصوب مینمایم.
اینک که آیین بزرگداشت سینمای ایران به چهل سالگی رسیده است، در دور تازه این رویداد فاخر و ارجمند، شایسته است با تکیه بر دستاوردهای ارزشمند خانواده بزرگ سینما، راه این مهمترین رخداد سینمای ایران را با چراغ اندیشه و اخلاق و هنر، روشنتر نماییم.
امید است با اتکا به پروردگار متعال و با عنایت به چشماندازهای گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان سازمان سینمایی، ضمن همراهی با اهالی فرهیخته سینما، منتقدان و اصحاب رسانه، جوانان متعهد و با دانش؛ و با توجه به اصل صرفهجویی و اجتناب از تشریفات زائد، و با بهرهگیری از تجارب ارزشمند گذشته و ظرفیت نیروهای داخلی سازمان، در برگزاری رویدادِ فجر سینمای ایران همزمان با فجر انقلاب اسلامی موفق باشید. انتظار میرود چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فرصتی مغتنم برای آغاز فصلی جدید در مسیر تکوین و بازسازی انقلابیِ زیرساختهای سینمای کشور باشد. هماهنگی، همکاری و همراهی مؤسسات و معاونتهای سازمان، در برگزاری هرچه باشکوهتر جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی، مورد نظر و حائز اهمیت است.» گفتنی است؛ مسعود نقاشزاده، کارگردان، استاد دانشگاه و از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است. وی دارای درجه دکترای مطالعات هنر، کارشناسی ارشد سینما و کارشناسی کارگردانی فیلم است، و سابقه مدیریت به عنوان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر کل امور برنامهها و مشاور عالی مرکز سیما فیلم، معاون آموزش و پژوهش خانه سینما، و معاون تأمین و تولید موسسة رسانههای تصویری را داشته است.
اخبار
تئاتر خیابانی محملی برای شناسایی و بیان کاستیهای جامعه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «یکی از رسالتهای تئاتر را شناسایی، بیان معضلات، کاستیهای جامعه» عنوان کرد و گفت: بیگمان تئاتر خیابانی محملی مبارک و وجیه برای بروز این رسالت و رسانهای شریف برای هماوایی با مردمان و شهروندان و همگامی با ایشان برای پالایش جان و جهان است.
محمدمهدی اسماعیلی در پیامی به پانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی آورده است: یکی از رسالتهای تئاتر را اگر شناسایی و بیان معضلات و کاستیهای جامعه در نظر داشته باشیم بیگمان تئاتر خیابانی محملی مبارک و وجیه برای بروز این رسالت است و رسانهای شریف برای هماوایی با مردمان و شهروندان و همگامی با ایشان برای پالایش جان و جهان. تئاتر در ذات ارزشمندش توان انسان را از جسم و جان و خیال به عاریت میگیرد تا از پی زدودن غبارها و زنگارها، آینده را روشنتر کند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این پیام می افزاید: سپاس از همت و توان هنرمندان شریف کشورمان که در تمام شرایط و وقایع، با انسانیترین و پاکترین شیوه از انسان میگویند و با مردمان خویش به مهر همپا میشوند. برای نشاندن لبخندی بر لبها، زدودن غمی از چشمها، برگرفتن خسی از پاها و افروختن شعله امید در دلها.
در انتهای این پیام آمده است: به صدق، این همت و تلاش را که در پانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی در مریوان، شهر مقاومت و دفاع، با مردمان باصفایش جلوهگر شده است ارج مینهیم و از پروردگار مهربان برای تمام هنرمندان ایران اسلامی، دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد و مردم شریف کردستان تندرستی و توفیق آرزومندم.
حراج تمبری که تاریخساز شد
انتظار میرود یک تمبر تاریخی در حراجی میلیونها پوند به فروش برسد. به گزارش گاردین، تمبر کوچکی که برای خرید آن فقط یک پنی باید پرداخت میشد، انقلابی در حوزه ارتباطات ایجاد کرد. حالا انتظار میرود ارزش این تمبر که از آن با نام «پنی سیاه» هم یاد میشود و تصویر ملکه ویکتوریا بر روی آن نقش بسته است در یک حراجی تا شش میلیون پوند هم برسد. زمانی که این تمبرها در سال ۱۸۴۰ به فروش رسانده شدند مردم این امکان را پیدا کردند تا نامههایی تا وزن ۱۴ گرم را در ازای پرداخت یک پنی به هر نقطهای در بریتانیا ارسال کنند. در مجموع از این تمبر بیش از ۶۸ میلیون عدد فروخته شد. پیش از آنکه «پنی سیاه» در ششم می سال ۱۸۴۰ مورد استفاده قرار بگیرد، سیستم ارتباطات پیچیده و پرهزینه بود و اغلب اوقات این دریافتکننده بود که باید هزینه پست را پرداخت میکرد.
آغاز رسمی سفر به خارج از مرزهای استرالیا
مقامهای استرالیا رسما به شهروندان واکسینهشده این کشور اجازه دادند به خارج از مرزهای کشور سفر کنند. مقامهای استرالیا همزمان با کاهش محدودیتهای کرونایی و افزایش آمار واکسیناسیون اعلام کردند از یکم نوامبر تمام شهروندان و ساکنان دائمی واکسینهشده استرالیا میتوانند کشور را بدون ارائه دلایل موجه ترک کنند. استرالیاییها بیش از ۱۸ ماه از سفر کردن به خارج از مرزهای این کشور بدون مجوز دولت منع شده بودند. همچنین هزاران نفر از شهروندان واکسینهشده استرالیا که در خارج از کشور زندگی میکنند به دلیل محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا امکان بازگشت به استرالیا را نداشتند. خبر لغو ممنوعیت سفری در استرالیا از هفته آینده درحالی اعلام شد که سنگاپور از امکان پذیرش بدون قرنطینه مسافران واکسینهشده از استرالیا خبر داد.
اخبار
حراج نسخه بسیار کمیاب نمایشنامه «شکسپیر»
بخشی از نخستین نسخه فولیو مجموعه آثار «شکسپیر» در یک حراجی به مزایده گذاشته خواهد شد. به گزارش گاردین، بخشی از نخستین نسخه فولیو مجموعه آثار «شکسپیر»، نمایشنامهنویس نامدار انگلیسی که تمام قسمت نخست نمایشنامه «هِنری چهارم» را در بر گرفته است این هفته در یک حراجی به مزایده گذاشته میشود.
یکی از کارشناسان آثار «شکسپیر» این بخش از نمایشنامه را به عنوان قسمتی از نخستین فولیو شکسپیر شناسایی کرده است.
نخستین فولیو این نویسنده در سال ۱۶۲۳ منتشر شد و از آن به عنوان قدیمیترین کتاب که مجموعه آثار «شکسپیر» را در خود جای داده است یاد میشود. زمانی که شکسپیر در سال ۱۶۱۶ درگذشت، فقط ۱۷ عنوان از نمایشنامههای او به چاپ رسیده بودند.
بدون وجود نخستین فولیو که در مجموع ۱۸ عنوان از نمایشنامههای شکسپیر از جمله «مکبث» و «طوفان» در آن جمعآوری شده است، شاید این آثار هرگز در تاریخ باقی نمیماندند.
این نمایشنامهها توسط دو نفر از دوستان و بازیگران شکسپیر جمعآوری و ویرایش شدند و حدود ۷۵۰ نسخه از نخستین فولیو شکسپیر به چاپ رسید. گمان میرود ۲۳۳ مورد از این کتابها به جای مانده باشد.
ارزش این بخش از کتاب بین ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار دلار برآورد شده است. این بخش که ۱۳ صفحه از نمایشنامه «هنری چهارم» را شامل میشود در ۲۹ اکتبر به مزایده گذاشته خواهد شد.
سال گذشته یک نسخه کامل از نخستین فولیو شکسپیر در یک حراجی به قیمت ۹,۹۷۸,۰۰۰ دلار فروخته شد و رکورد جدیدی برای یک اثر ادبی به ثبت رساند.
صدور ویزای توریستی ایران از سرگرفته شد
صدور ویزای توریستی ایران پس از حدود ۲۰ ماه توقف ازسرگرفته شد. وزارت امور خارجه در فروردینماه سال ۱۳۹۹ با همهگیری کرونا و بسته شدن مرزها، با دستور ستاد ملی مدیریت کرونا صدور ویزای توریستی را متوقف کرده بود. عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مهرماه ۱۴۰۰ از موافقت رییسجمهور با ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران خبر داد. در این مدت، تنها ویزای درمان، تجاری و تحصیل برای اتباع خارجی صادر میشد و گردشگران اجازه سفر به ایران را نداشتند.
ستاد ملی کرونا در هشتاد و ششمین جسله تصویب کرد که ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی ـ انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکلها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبانماه سال جاری بدون مانع است.
با این وجود، سامانه صدور روادید با پنج روز تاخیر از زمان اجرای مصوبه، برای گردشگران و آژانسهای مسافرتی باز شد.
ایران به تازگی دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا را ابلاغ کرده است که بر این اساس، گردشگرانی که دو دُز واکسن کرونا زده و گواهی منفی PCR داشته باشند میتوانند ویزای گردشگری دریافت کرده و به ایران سفر کنند. آزمایش PCR منفی برای گروههای سنی بالای ۱۲ سال باید دارای اعتبار ۹۶ ساعت باشد.
ستاد ملی مدیریت کرونا در مصوبه هشتاد و ششمین جسله تردد کلیه وسایل نقیه عمومی و شخصی از مرزهای زمینی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون مانع اعلام کرده است.
صدور ویزای ایران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه https://evisa.mfa.ir امکانپذیر است. مطابق اطلاعات این سامانه، اتباع کشورهای آذربایجان، بولیوی، ترکیه، سوریه، لبنان، گرجستان، ارمنستان، ونزوئلا، مصر، مالزی و چین شامل قوانین لغو روادید هستند. ایران و عراق نیز به تازگی مقررات لغو روداید سفرهای هوایی را به اجرا گذاشتهاند.
در فیلم «مرد گرگی»؛
رایان گاسلینگ با کارگردان «ولنتاین آبی» همکاری میکند
رایان گاسلینگ و درک سیانفرانس کارگردان قرار است یک بار دیگر در فیلم «مرد گرگی» همکار شوند. به گزارش ورایتی، رایان گاسلینگ و درک سیانفرانس کارگردان قرار است یک بار دیگر در فیلم «مرد گرگی» یا «وولفمن» که جدیدترین فیلم هیولایی ساخته یونیورسال پیکچرز است، همکار شوند.
گاسلینگ و سیانفرانس قبلا در فیلم درام رمانتیک «ولنتاین آبی» که نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و فیلم خوشنقد تریلر «مکانی آن سوی کاجها» با هم کار کرده بودند.
در ابتدا لی وانل سازنده «مرد نامرئی» برای کارگردانی پروژه انتخاب شده بود اما او مجبور شد به خاطر تداخل برنامه کاری کنارهگیری کند. حالا سیانفرانس مسئولیت نوشتن فیلمنامه را هم بر عهده گرفته است.
هنوز مشخص نیست ظاهر این نسخه جدید از «مرد گرگی» قرار است چطور باشد اما انتظار میرود فیلم برداشتی مدرن از داستان مردی را به تصویر بکشد که روزی گاز گرفته شده و تبدیل به یک گرگینه میشود.
کارگردان پروژه در بیانیهای گفت: فیلمهای ژانر وحشت عشق اول من و ورود من به ظرفیتهای سینما از نظر روایتی، روانشناختی و زیباشناختی بودند. در فرصت همکاری دوباره با رایان گاسلینگ، این حقیقتا رویایی است که به واقعیت میپیوندد.
یونیورسال در ابتدا سعی کرد از «مومیایی» تام کروز یک مجموعه هیولایی بسازد اما بعد از فاجعهای که آن فیلم در باکس آفیس به بار آورد، این استودیو توجه خود را معطوف به شخصیتهای منفی کرده است.
اما به جای خلق کردن یک فرنچایز سینمایی در هم آمیخته مانند مارول، یونیورسال میخواهد فیلمهای جداگانهای بسازد که از کاتالوگ عظیم شخصیتهای کلاسیک هیولاییاش الهام میگیرند. این استودیو با «مرد نامرئی» سال ۲۰۲۰ با نقشآفرینی الیزابت ماس به موفقیت رسید و توانست با بودجهای ۷ میلیون دلاری ۱۴۳ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی بفروشد.
به این ترتیب چند مخلوق دیگر از جمله «رنفیلد» با بازی نیکولاس هولت در نقش دستیار دیوانه دراکولا و همچنین «زن نامرئی» به کارگردانی الیزابت بنکس در آینده به سینماها خواهند آمد.
به حقیقت پیوستن رویای کارگردان؛
ساخت دنباله «تلماسه» بعد از موفقیت باکس آفیسی
تایید شد
فیلم علمیتخیلی دنیس ویلنوو با وجود بودجه هنگفتش سودآور بوده از همین رو قرار است دنباله آن ساخته شود. به گزارش هالیوود ریپورتر، رویای دنیس ویلنوو برای کامل کردن فیلم ۲ قسمتی «تلماسه» دارد به حقیقت میپیوندد چون شرکتهای لجندری و وارنر برادرز اعلام کردند، دستور ساخت قسمت دوم این فیلم را دادند و تاریخ بیستم اکتبر ۲۰۲۳ را برای اکرانش انتخاب کردهاند.
نخستین فیلم این مجموعه روز بیستودوم اکتبر به صورت همزمان در سینماها و سرویس استریمینگ اچبیاو مکس پخش شد و توانست در آمریکای شمالی در نخستین آخر هفته خود بیش از ۴۰ میلیون دلار بفروشد که قویترین فروش افتتاحیه در میان کل فیلمهای ویلنوو و همچنین کل فیلمهای وارنر برادرز در سال جاری بود.
ویلنوو در اعلام خبر دستور ساخت قسمت دوم فیلمش گفت: رویای من بود که اقتباسی از «تلماسه» فرنک هربرت را بسازم و به خاطر حمایت از این رویا باید از هواداران، دستاندرکاران، لجندری و وارنر برادرز تشکر کنم. این فقط آغاز ماجراست.
مجموعهای بزرگ از بازیگران از جمله تیموتی شالامه، ربکا فرگوسن، اسکار آیزک، جیسون موموآ، جاش برولین و زندایا در فیلم اول بازی میکنند. اما این فیلم فقط بخشی از رمان معروف علمیتخیلی سال ۱۹۵۶ فرنک هربرت را تعریف میکند.
این فیلم در باکس آفیس جهانی توانسته تا کنون ۲۲۳ میلیون دلار بفروشد و این در حالی است که فروش خود را از اوایل همین ماه آغاز کرده است.
البته بودجه ساخت فیلم قبل از بازاریابی رقم چشمگیر ۱۶۵ میلیون دلار بوده که بیشتر آن توسط استودیوی لجندری تامین شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9618/29344/100934
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9618/29344/100935
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9618/29344/100936
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9618/29344/100937
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9618/29344/100938
|
عناوین این صفحه
- بیتدبیریهایی که به نصب مجسمههای فاجعه منجر میشود
- افزایش خطوط هوایی ایران و قطر برای جذب تماشاگران جام جهانی
- مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد
- اخبار
- اخبار