|
گزارشی از سامانه تازه صدور مجوز اجرای تئاتر
از تغییر می ترسیم
یکی از این نارضایتیها، سامانه جدیدی است که برای صدور مجوز اجراها راهاندازی شده است.
گروههای نمایشی که در چند وقت اخیر برای اجرای آثار خود اقدام کردهاند، متوجه شدهاند که مراحل صدور مجوز در قیاس با گذشته تغییر کرده و حالا همه چیز از طریق یک سامانه تازه انجام میشود اما از آنجا که هیچ اقدامی برای معرفی این سامانه انجام نشده است، گروههای نمایشی و سالنهای اجرا اطلاعات بسیار مبهم و ناقصی درباره آن دارند و تعدادی از آنان در گپ و گفتهای دوستانه اعلام کردند که با وجود این سامانه، گیج و سردر گمشان کرده است. هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدتها قبل اعلام کرده که هدفش کاهش ترددهای حضوری و کاهش صدور مجوزهای غیر ضروری است، ولی ابهامهای زیادی که درباره این سامانه وجود دارد، در آغاز این نگرانی را ایجاد کرد که این سامانه به نهادهایی خارج از وزارت ارشاد تعلق داشته باشد و این پرسش بزرگ مطرح شد که چه کسانی خارج از ارشاد مسئولیت صدور مجوز را بر عهده گرفتهاند. این نگرانی و البته ابهامها و پرسشهای زیادی که اهالی تئاتر با آن رو به رو هستند، سبب شد تا ایسنا از چند و چون راهاندازی این سامانه گزارشی تهیه کند. در گام نخست سراغ سید وحید فخر موسوی، رییس شورای نظارت و ارزشیابی، رفتیم. او درباره دلیل وجودی این سامانه میگوید: از دو سال پیش روی سامانه جامع صدور مجوز اجرای نمایشها کار شده و در حال حاضر همه مراحل صدور مجوز به آن منتقل شده است. به این معنا که دریافت متن، هماهنگی تاریخ بازبینی، دریافت سی دی پوستر و ... که پیش از این از طریق مراجعه حضوری به دفتر شورای نظارت و ارزشیابی در مرکز هنرهای نمایشی انجام میشد، حالا همه از طریق سامانه انجام میشود.
اجازه نمیدهیم کار گروههای نمایشی روی زمین بماند
فخر موسوی اضافه میکند: البته سامانه هنوز کامل نشده است و بعضی از سالنها هم هنوز روی خط آن قرار نگرفتهاند. به همین دلیل اجازه نمیدهیم کار گروههای نمایشی روی زمین بماند و اگر گروهی نتواند کار خود را از طریق سامانه جلو ببرد، مراحل صدور مجوز اجرایش را همچون گذشته به صورت دستی انجام میدهیم. رییس شورای نظارت و ارزشیابی درباره کُند شدن روند تبلیغات نمایشها به دلیل وجود این سامانه جدید میگوید: گروهی که کارش در بازبینی پذیرفته شود، مشکلی برای تبلیغات جزیی ندارد. ضمن اینکه تا یک ماه آینده همه سالنها روی خط سامانه جامع قرار میگیرند و روال کارها سرعت پیدا میکند.فخر موسوی درباره صدور مجوز پوستر و بروشور نمایشها که ظاهرا یکی از مواردی است که مورد نقد گروههای نمایشی قرار گرفته، توضیح میدهد: مجوز این دو بخش از طریق واحد تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر میشود اما در هر حال اجازه نمیدهیم کار بچههای تئاتر دچار مشکل شود.
سامانه فی نفسه خوب است اما این سامانه گیجمان کرده
اما گپ و گفت با بعضی از گروههایی که این روزها مشغول آمادهسازی نمایشهای خود هستند، نشان میدهد که آنان فینفسه با این سامانه مشکلی ندارند و وجود آن را مفید میدانند بویژه که با وجود این سامانه، همه چیز ثبت میشود و از حالت شفاهی بیرون میآید ولی مشکل آنان با نحوه سرویسدهی آن است که به باورشان، روند کار را کُند و سختتر از قبل کرده و این در حالی است که قرار بوده این سامانه، کارها را سریعتر و آسانتر جلو ببرد.
آنان یادآوری میکنند که برای یک گروه تئاتری که تازه مجوز گرفته، پروسه تبلیغات، امری حیاتی است که سرنوشت کار را رقم میزند اما از آنجاکه هنوز ساز و کار این سامانه روی روال نیفتاده، روند تبلیغات با مشکلات اساسی رو به روست چراکه در سیستم پاسخدهی آنلاین، مشخص نیست طرف حساب شما چه زمانی آنلاین است در حالیکه اگر در لحظه جواب گروه را بدهند، وجود چنین سامانهای میتواند مفید باشد. علاوه بر این، آنها معتقدند در شیوه جدید پروسه دریافت مجوز برای انتشار تیزر تبلیغاتی پیچیده است و به طور واضحی برای سالنها و گروههای نمایشی توضیح داده نشده است.
مجموعه این ابهامها سبب شد تا با حمید کرمی، مسئول این سامانه نیز صحبت کنیم.
هدف وزارت ارشاد کاهش ترددهای حضوری است
او در آغاز درباره دلیل راهاندازی آن چنین توضیح میدهد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حذف تردد ارباب رجوع، پنجره واحدی را طراحی کرده است که از طریق آن تمام بخشهایی که نیازمند مجوز هستند، شامل کتاب، فیلم، موسیقی، نمایش و ... برای دریافت مجوزهای خود اقدام کنند. یکی از این پنجرهها هم سامانه صدور مجوز اجرای نمایش است. او ادامه میدهد: برای ورود و ثبتنام در این سامانه دو حالت وجود دارد؛ یکی برای اجرا در سالنهای تئاتر و دیگری برای اجرا در فضای باز که به آن اجراهای محیطی گفته میشود.کرمی درباره نحوه ثبتنام برای دریافت مجوز در هر دو شکل از اجراها میگوید: در مورد نمایشهای محیطی، کارگردان، خود از طریق درگاه اقدام و ثبت نام میکند اما در مورد اجراهای داخل سالن، کارگردان به سالن مراجعه میکند. سالن پیش از این در سامانه ثبتنام کرده است. برای سالنهای دولتی، ما کلمه کاربری و رمز عبور را درست میکنیم اما سالنهای غیر دولتی که ساختار موسسه دارند، شناسه ملی دارند که خودشان با همین شناسه ثبت نام و نمایندهای را مشخص میکنند. به طوری که برای ثبت هر تقاضایی، همچون رمز دوم بانکها، هر بار به تلفن همراه این نماینده، رمز عبور ارسال میشود.
مدیر سامانه جامع اضافه میکند: سالنهای نیمه خصوصی مانند خانههای فرهنگ، سینماها و ... نیز از ارگان بالادستی یا همان بهرهبردار خود نامه میگیرند و آن بهرهبردار را معرفی میکنند و با درج یکسری از اطلاعات مانند کد ملی، شماره تلفن همراه و ... در سامانه ثبت نام میکنند.
مجوز تیزرهای تئاتر از طریق دفترهای تبلیغاتی صادر میشود
او با ارایه توضیحاتی درباره روند صدور مجوز برای آثار نمایشی در این سامانه میگوید: این سه گروه در آغاز فایل PDF پی دی اف متن را بارگذاری و گروه خود را هم معرفی میکنند. سپس کارشناس، کار را میبیند و مجوز را در سامانه صادر میکند. این مجوز به سالن میرود و در ادامه پنجرهای برای تبلیغات کار باز میشود. در این مرحله گروههای نمایشی پوستر و بروشور خود را بارگذاری میکنند که کارشناس وزارت ارشاد این اقلام را بررسی میکند.کرمی درباره صدور مجوز برای دیگر اقلام تبلیغی هم توضیح میدهد: گروهی که تیزر یا بیلبورد دارد، باید به یکی از کانونهای تبلیغاتی که از وزارت ارشاد مجوز دارند، مراجعه کند و از آنها مجوز بگیرد و سپس این مجوز را در سامانه ثبت کند. او در پاسخ به این پرسش که چرا مجوز تیزر همچون قبل از سوی مرکز هنرهای نمایشی صادر نمیشود، توضیح میدهد: تیزر تئاتر به اداره تبلیغات وزارت ارشاد مربوط میشود که کارمندشان با ما در ارتباط است. کرمی در پاسخ به انتقاد گروههای نمایشی مبنی بر کُند شدن روند کارها در این شکل تازه، میگوید: بین بازبینی و صدور مجوز نهایتا یکی دو روز فاصله میافتد اما مدیریت شواری نظارت و ارزشیابی این اختیار را دارد که اگر گروهی برای دریافت مجوزش عجله داشت، این مراحل به صورت دستی انجام شود. با این حال هدف تمام سازمانهای دولتی، کاهش مراجعه افراد است.
بعضی انتقادها به دلیل تفاوت ساعات کاری است
مدیر سامانه یادآوری می کند: بعضی از انتقادها به دلیل تفاوت ساعات کاری سالنهای اجرا با بخش اداری است. به این معنا که بعد از وقت اداری یا عصر پنجشنبه دیگر بخش اداری تعطیل است . اینها مشمول زماندهی مدیریت آن مجموعه است که باید10 روز پیش از اجرا کارها را دنبال کنند. مشکل دیگر این است که ساعت کاری ما با سالنها متفاوت است. سالنها عصرها کار میکنند و ما صبحها . بخشی از اینها ضعف مدیریتهاست. اگر مدیر مدیر باشد، میداند که باید در وقت اداری، اقدام کند. قانونا تمام اینها برای این است که کارها را سریعتر و سالمتر پیش ببریم.
از تغییر میترسیم
کرمی به دو موضوع اشاره میکند؛ ترس از تغییر و نیز اشکالاتی که سامانه دارد و در ادامه توضیح میدهد: ما معمولا در برابر سامانهای شدن امور، مقاومت داریم که ریشه آن در ترس از تغییر است. از سوی دیگر سامانه ما هم قدری اشکال دارد که بتدریج در حال برطرف شدن است. با این حال در سه چهار ماه گذشته، مجوزهای زیادی صادر کردیم و برای موارد خاص هم اجازه داریم امور را به صورت دستی انجام دهیم.
ما مسئول استوری نیستیم
مدیر سامانه درباره صدور مجوز استوری در صفحات اینستاگرامی که یکی از موارد مهم برای تبلیغات اجراهای نمایشی است، میگوید: مسئولیت استوری با ما نیست. ما مجوز تئاتر میدهیم اما مسئول نظارت بر فضای مجازی نیستیم. در این زمینه اگر مشکلی پیش بیاید، خود گروه و عوامل باید پاسخگوی مدعیالعموم باشند. برای تکمیل این گزارش مسئول پشتیبانی این سامانه نظراتش را درباره سازو کار این سامانه و نقدهایی که به پشتیبانی آن مطرح می شود، جویا شود اما مسئول این بخش تمایلی به پاسخگویی تلفنی نداشت. او معتقد بود که انتقادهای مطرح شده، کلی گویی است و باید همه پرسشها به صورت مصداقی مطرح شوند.
اخبار
آغاز کاری ضعیف برای مارول؛
«ابدیها» با وجود ستارهها کم فروخت
برآوردهای گیشهها نشان میدهد استقبال مناسبی از فیلم پرسروصدای مارول صورت نمیگیرد.
تخمینها نشان میدهند انتظار میرود تا پایان یکشنبه فروش فیلم «ابدیها» محصول مارول و دیزنی به کمی بیش از ۷۰ میلیون دلار در آخر هفته برسد.
به نسبت یک فیلم ابرقهرمانی پر از ستارههای شناخته شده از جمله آنجلینا جولی، کیت هرینگتون، ریچارد مدن، سلما هایک و جام چان، این یک فروش افتتاحیه بسیار ضعیف برای دنیای سینماتیک مارول است.
البته هنوز «انتمن» ضعیفترین فروش آخر هفته افتتاحیه را با ۵۷.۲ میلیون دلار در اختیار دارد. همچنین ممکن است که «ابدیها» فقط حدود ۵ میلیون دلار کمتر از ۷۵ میلیون دلار فیلم اخیر «شانگچی و افسانه ده حلقه» کسب کند، اما آن فیلم در یک آخر هفته چهار روزه اکران شد و توانست فروش خود را افزایش دهد.
پیش از اینکه تحلیلگران وال استریت بخواهند درباره افول سینما یا اثر کووید -۱۹ بنویسند، شاید زنگ بیدارباش اصلی برای مارول باید این باشد که مشکل از خود فیلم است.
این فیلم ساخته کلویی ژائو کارگردان برنده جایزه اسکار یک تصویر خیلی پیچیده و گیجکننده با ۱۰ شخصیت اصلی است که پیشزمینه تعدادی از ماجراهای طولانی مارول را تعریف میکند. در عین حال با ۴۸ درصد، این فیلم یکی از ضعیفترین امتیازهای میان تمام فیلمهای مارول را در سایت تجمیع نقدهای راتن تومیتوز داشته و در عین حال امتیاز آن در میان تماشاچیان هم خوب نبوده است.
دنیای سینماتیک مارول تا اینجا سابقه بهتری در زمینه بالا بردن فیلمسازان مستقل و به تصویر کشیدن بینش آنها در قالب فرمت کمیک بوک داشته که از بهترین مثالهای آن میتوان از تایکا وایتیتی و جان واتس نام برد.
اخبار
محمود نظرعلیان مطرح کرد؛
استعدادهای بازیگری ناگزیر از کوچ به پایتختاند
محمود نظرعلیان بازیگر سینما درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: در حال حاضر در تهران هستم و قرار است فیلمبرداری سه پروژه آغاز شود که احتمالاً در اواسط هفته کار را آغاز خواهیم کرد. هر سه پروژه سینمایی است و کارگردانانشان هم تازهکار هستند. وی درباره حضور پررنگ خود در فیلمهای کوتاه طی سالهای اخیر گفت: شخصاً دوست دارم بیشتر در کنار دوستانی باشم که کارهای کوتاه و یا تجربی کار میکنند. شاید بتوانم کمکی به آنها کرده باشم. البته اینگونه هم نیست که در همه آثار حضور داشته باشم. فیلمنامههایی که به دستم میرسد از میان آنها دست به انتخاب میزنم. البته برای بعضی از کارها که نمیتوانم در آنها حضور داشته باشم، راهنماییهای لازم را میکنم. به این مسئله معتقدم که آینده سینمای ایران دست همین جوانان است. افرادی که در این طیف اینکاره باشند و پشتکار داشته باشند، سرانجام به مقصد خواهند رسید که همان سینمای آینده ایران است. این بازیگران باسابقه ادامه داد: برخی از دوستان که امروز پا به عرصه سینمای حرفهای گذاشتهاند هم از همینجا آغاز کردهاند. با برخی از آنها شخصاً همکاری داشتهام مانند سامان سالور و امیرحسین ثقفی که امروز در سینمای ایران مشغول به کار هستند. نظرعلیان درباره تعدد ایفای نقش پدربزرگ در فیلمهای کوتاه گفت: انتخاب دوستان این بوده و قصهها اینگونه ایجاب میکرده، بالطبع سن من هم بالا رفته و طبیعی است که بیشتر نقش پدربزرگها را ایفا کنم.وی درباره کمکاری خود در سینمای بلند هم عنوان کرد: من با دوستانی که تا به امروز کار کردهام در تمام کارهایشان حضور داشتهام. ترجیح خودم این است که اگر با دوستی به زبان و درک مشترک رسیدیم، تا آخرین کارشان همراهشان باشم. با فیلمسازان قدیمیتر مثل مجتبی راعی هم قبلها همکاریهایی داشتهام که او هم مدتی است کم کار شده است. نظرعلیان درباره همکاری بیشتر با کارگردانان جوان توضیح داد: واقعاً به این نسل اعتقاد دارم و تلاش دارم ادای دینی به آنها داشته باشم. اگر بتوانم کمکی به این نسل بکنم، طالب همکاری با آنها هستم. این بازیگر تأکید کرد: من دوست ندارم در سریالهای تلویزیونی حضور داشته باشم چرا که زمانبر و حوصلهبر است. ترجیح میدهم در سینما حضور بیشتری داشته باشم. اتفاقاً دوستان لطف دارند و برای سریال تماس هم میگیرند اما شخصاً نمیرسم همکاری با زمان بلند با آنها داشته باشم و خارج از حوصله من است.وی در ادامه با اشاره به تأثیر کرونا بر شرایط تولید فیلمهای سینمایی هم گفت: امیدوارم این فیلمهایی که در این مدت ساخته و دپو شده است، به مرور دیده شود چون نتیجه این کارهای گروهی باید دیده شود. در همین ایام هم دوستان کماکان لطف دارند و به کار دعوت میکنند. نظرعلیان درباره تأثیر ظاهر خشن خود در انتخابش برای نقشهای مختلف هم توضیح داد: واقعیت این است که با ظاهر نمیتوان انسانها را قضاوت کرد. من درون مهربانی دارم. در نگاه اول شاید دوستانی که شناختی از من ندارند، احساس کنند که آدم خشنی هستم، اما واقعیت اینگونه نیست. وی با اشاره به حضور خود در فیلم کوتاه «مرد ابری» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، گفت: این یکی از سه فیلمی بود که در جشنواره امسال داشتم. «مرد ابری» در جشنواره بوسان هم حضور داشته و به تازگی در جشنواره لهستان بهعنوان بهترین بازیگر کاندیدا شدهام و برای حضور هم دعوت کردهاند اما نمیدانم به دلیل دوری مسافت، امکان حضور خواهم داشت یا نه. ولی تنها نماینده سینمای ایران در این بخش هستم.
این بازیگر درباره سابقه فعالیتهای هنری خود هم توضیح داد: من متولد اردبیل هستم و کارم را هم با تئاتر آغاز کردم. بعد برای ادامه تحصیل به تبریز آمدم و کار تئاتر را هم ادامه دادم. بعد سینمای جوان را راهانداختیم که در راهاندازی سه مرکز در اردبیل، تبریز و زنجان نقش داشتم. واقعیت این است که مجموعه ظرفیتهای فرهنگی و هنری موجود در تهران، مجموعهای جمع شده از تمام شهرستانهای ایران است؛ چه اساتید، چه هنرجویان و چه عوامل پروژهها. اینکه چرا همه این استعدادها به سمت پایتخت سرازیر شدهاند، به این دلیل است که امکانات در شهرستانها محدود است. سقف کار در شهرستانها کوتاه است و اگر کمی رشد کنید، خیلی زود سرتان به سقف میخورد. در تهران فضاهای فرهنگی بیشتری وجود دارد و سقف پرواز بلندتر است. وی در پایان مطرح کرد: شهرستانها نیروهای خوبی برای کار دارند اما نمیتوانند دوام بیاورند چرا که امکانات و فضای کار محدود است. فعالیتها آنجا دیده نمیشود به همین دلیل همه راهها به تهران ختم میشود. اکثر دوستان بازیگری که امروز به ستاره تبدیل شدهاند هم شهرستانی هستند. نویسندهها و کارگردانان مطرح هم همین گونهاند. مسئولان فرهنگی و هنری باید به این مساله بیشتر فکر کنند و با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب، هوای جوانان شهرستانی را بیشتر داشته باشند تا به اجبار همه آنها راهی تهران نشوند. اینجا در تهران هم شرایط سخت است و با توجه به تعداد بالای افراد، رقابت برای دیده شدن هم سختتر است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9627/29424/101189
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9627/29424/101190
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9627/29424/101191
|
عناوین این صفحه
- از تغییر می ترسیم
- اخبار
- اخبار