|
در نشست خبری مطرح شد؛
رمضانی برنامه نهاد کتابخانهها برای هفته کتاب را تشریح کرد
به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانههای عمومی کشور، صبح روز سهشنبه ۱۸ آبان با حضور مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی و دبیر این دوره از هفته کتاب نهاد کتابخانهها، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، سید باقر میرعبدالهی مدیرکل تامین منابع، اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانهها و مشارکتها، هادی آشتیانی مدیرکل امور فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در آغاز این نشست ضمن تبریک ایام هفته کتاب و با تقدیر از مشارکت اصحاب رسانه در پوشش فعالیت ها و اخبار نهاد گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با خانواده وسیع خود به جهت نیروی انسانی و تعداد کتابخانه ها و اهمیت فعالیت سهم بسزایی در توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور داشته است. به همین جهت از رسانه ها برای پوشش فعالیت های صورت گرفته به خصوص در ایام هفته کتاب دعوت می کنیم.
در ادامه نشست مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نیز ضمن تبریک ایام هفته کتاب به ارائه گزارشی از برنامههای تدارک دیده شده در ایام هفته کتاب پرداخت و گفت: نهاد کتابخانههای عمومی کشور علی رغم شرایط کرونایی در دو سال گذشته تلاش کرده که روند فعالیتهای کتاب و کتابخوانی در کتابخانههای کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی به صورت مستمر پیش برود و امسال نیز در ادامه همین روند به صورت منظم تر و منسجمتر برنامه های متنوع و متعددی را برای هفته کتاب تدارک دیده است.
وی با اشاره به انتخاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» به عنوان شعار هفته کتاب امسال، گفت: ما با استفاده از این شعار در تبلیغات خودمان به سوی برنامههای هفته کتاب در نهاد رفتهایم. اگر هفته کتاب در تقویم به طور رسمی از ۲۴ آبان ماه آغاز میشود و در پایان این ماه به پایان میرسد، به دلیل حجم بالای فعالیتها و برنامه های تدارک دیده شده در نهاد برنامههایی فراتر از این ایام را تدارک دیدهایم.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانهها در ادامه به بیان اهم برنامههای ملی تدارک دیده شده پرداخت و گفت: در آستانه هفته کتاب فردا چهارشنبه ۱۹ آبان برگزاری اختتامیه و مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب همراه با برپائی نمایشگاه از آثار برگزیده و رونمایی از کتاب آثار خواهیم داشت.
رمضانی درباره برنامههای روز شنبه ۲۲ آبان ماه نیز گفت: بر اساس سنوات گذشته فعالیتهای خودمان در هفته کتاب را با حضور در مرقد امام راحل و مزار شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی آغاز خواهیم کرد. همچنین در این روز طرح پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در ایام هفته کتاب را با شعار «کتاب را همنشین خانواده های ایرانی کنیم» آغاز خواهد شد. البته ما در طول سال کار اهدای کتاب را همچون سالهای گذشته خواهیم داشت، اما به عنوان ترویج یک سنت حسنه آن را به طور ویژه در هفته کتاب برگزار خواهیم و از فعالان این حوزه تقدیر خواهیم کرد. در این هفته مجموعه افتتاح ها و بازگشایی هایی را در سطح کشور خواهیم داشت که بر این اساس حدود ۱۸ بازگشایی و افتتاح شامل کتابخانه های روستایی، سیار و پیشخوان کتابخانه در این ایام انجام خواهد شد. طرح بخشودگی جرائم دیرکرد نیز از دیگر برنامههای این ایام است که از ۲۲ آبان لغایت ۱ آذر اجرایی خواهد شد.
دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد ادامه داد: پیش نشست «همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران و آغاز به کار طرح کتابدار افتخاری از دیگر برنامه های نهاد در روز شنبه ۲۲ آبان خواهد بود. یکی از موضوعات جدی در نهاد افزایش مشارکت آحاد مردم در اداره کتابخانه های عمومی است. ما نمی توانیم خودمان را یک نهاد عمومی بدانیم و از مشارکت مردم در اداره کتابخانه ها غافل شویم. بر این اساس طرح کتابدار افتخاری یا کتابیار را اجرا خواهیم کرد. این طرح با محوریت مشارک دانش آموزان در اداره کتابخانه ها و مدارس به عنوان شعب کتابخانه های عمومی اجرایی خواهد شد.
مهدی رمضانی درباره سایر برنامههای نهاد در هفته کتاب گفت: در روز یکشنبه ۲۳ آبان برگزاری نشست خاطرهگویی کتابداران با مشارکت ده استان خوزستان، قم، خراسان رضوی، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان را خواهیم داشت، برنامهای که تا کنون چند دوره آن برگزار شده و آثار ارزشمندی گردآوری و تدوین شده که می تواند دستمایه اقدامات فرهنگی دیگر باشد. همچنین وبینار معرفی و انتشار «جایزه خدمات کتابخانه(برون کتابخانهای)» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانههای عمومی ایران، ویژه کتابداران نیز در این روز برگزار خواهد شد.
وی درباره برگزاری مراسم «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه که به لحاظ رسمی آغاز هفته کتاب محسوب میشود، همایش تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با حضور وزیر در تالار وحدت برگزار میشود که طی آن کتابدار و مسئول برتر کتابخانه، صفحه برتر مجازی، کتابخانه برتر، کتابخوان برتر، انجمن برتر، خیرین، تقدیر ویژه انجام خواهد شد. این برنامه همزمان بصورت منطقه ای در استانهای مختلف کشور از ۲۵ آبان الی ۱ آذر برگزار خواهد شد. همچنین در این روز طرح عضویت رایگان در کتابخانههای سراسر کشور نیز آغاز خواهد شد.
دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانهها گفت: دوشنبه ۲۵ آبان آغاز ارسال ۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانههای سیار را خواهیم داشت. برگزاری نشست کتابخوان خانوادگی و تقدیر از خانواده برتر در سطح استان با محوریت استانهای (فارس، اردبیل، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان) نیز از دیگر برنامه های این روز خواهد بود که طی آن از هر استان یک خانواده منتخب کتابخوان در این برنامه به معرفی کتاب خواهند پرداخت.
وی درباره برنامههای روز چهارشنبه ۲۶ آبان نیز گفت: برگزاری نشست مشاورهای با عنوان «چگونه هر سال ۱۰۰ کتاب بخوانیم» با حضور کارشناسان، هنرمندان کتابخوان و صاحبنظران و همچنین رونمایی و عملیاتی کردن «سامانه مشاوره کتابدار» از نشستهای پیش بینی شده دذر این روئز خواهد بود. با توجه به اهمیت توجه به زیرساختهای الکترونیک در نهاد، اینسامانه که امکان ارتباط مستمر بین اعضا با کتابخانه و کتابدار را برقرار میکند و خدمات کتابخانهای را ارائه میکند، رونمایی خواهد شد.
رمضانی، برگزاری نشست مشاعره با موضوع کتاب با محوریت استان های تهران، البرز، چهارمحال، زنجان، لرستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، مرکزی را از برنامه های روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه؛ اجرای طرح اعضای کتابخوان قصه گو با محوریت حوزه کودک و نوجوان از برنامه های روز شنبه ۲۹ آبان ماه؛ برگزاری وبینار معرفی و انتشار فراخوان «مسابقه طراحی خدمت» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانههای عمومی ایران ویژه پژوهشگران از برنامههای روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه عنوان کرد.
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانهها در ادامه افزود: روز دوشنبه اول آذر ماه برگزاری نشست کتابخوان ویژه اساتید دانشگاه با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و روز چهارشنبه سوم آذر ماه نیز نشست کتابخوان ویژه با موضوع زندگینامه خیرین و کارآفرینان و همچنین مراسم رونمایی اسناد طرح آمایش سرزمینی به عنوان اولین دستگاهی که در این حوزه پیش قدم شده، برگزار خواهد شد. ضمن اینکه در حوزه فعالیتهای ترویجی با سایر دستگاهها همچون سازمان صدا و سیما و شهرداری برنامههایی تدارک دیده شده و همچون هر سال در این ایام از بستر برگزاری نمازجمعه و ظرفیت های آن برای انجام فعالیتهای ترویجی در سراسر کشور بهره خواهیم برد.
رمضانی با اشاره به برنامههای هفته کتاب در نهاد در سطح استانی گفت: برگزاری ۳۳۰ برنامه در سطح استان ها با محوریت معرفی کتاب، ایستگاههای مطالعه و برنامههایی از این دست با محوریت حوزه مخاطبین کودک و نوجوان طراحی شده است. همچنین بیش از ۱۰ هزار برنامه کتابخانهای در سرفصلهایی چون نقد کتاب، رونمایی کتاب، کارگاههای آموزشی در بیش از ۱۱۵ سرفصل، جمعخوانی کتاب، جلسات شعرخوانی، نشستها و وبینارهای فرهنگی و ادبی، محافل قرآنی، فعالیتهای بخش کودک اعم از قصهگویی، اوریگامی، نمایش خلاق و... تدارک دیده شده که امکان اتصال جامعه کتابخوان با کتابخانه ها را فراهم میآورد.
ادامه این نشست به پرسخ و پاسخ اصحاب رسانه با دبیر بیست و نهمین هفته کتاب نهاد کتابخانهها اختصاص پیدا کرد.
رمضانی در بخش دوم سخنان خود ضمن اشاره به برخی اقدامات در دست اجرا در نهاد کتابخانهها گفت: در ماه های اخیر روند توسعه کتابخانه های مرکزی با جدیت پیگیری شده و خواهد شد. قویا معتقدیم کتابخانه های مرکزی تراز فرهنگی را در استان ها جا به جا می کند و نمونه آن را می شود پس از افتتاح کتابخانه های مرکزی در مشهد، بجنورد و سنندج مشاهده کرد. بر این اساس در رشت پس از تحویل ساختمان کتابخانه مرکزی وارد روند تجهیز شدهایم. کتابخانه های مرکزی در خرم آباد، قم و بندرعباس در حال پیگیری است و قویا از اصحاب رسانه دعوت می کنیم ضمن توجه به خدمات گسترده نهاد در حوزه ارائه خدمات کتابخانهای تجهیز و تحویل این کتابخانه ها به مردم را از نهاد مطالبه کنند. امروز یک کتابخانه فقط کتابخانه نیست بیش از ۴۰ خدمت در آنها ارائه می شود. همچنین کتابخانه سیار بال دوم توسعه مناطق کمترتوسعه یافته و محروم است که توجه و تمرکز ویژه ای نیز بر آن داریم. وی افزود: در حوزه خدمات فرهنگی محافل ادبی جای پردازش زیادی دارد. این محافل امروز تا واحد کتابخانه توزیع شده به شکلی که تاکنون چنین حرکت یکپارچه ای را در کشور در حوزه ادبیات نداشتیم.
دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانهها با اشاره به استقبال مخاطبان از یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و تمدید آن از افزایش جوایز نقدی این جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح ملی ۱۵۶ جایزه در نظر گرفتیم. همچنین به ازای هر کتابخانه ۲۰ جایزه پیش بینی شده و در شهرستان ها هم برای خانواده تا ۸ جایزه در نظر گرفته شده است.
در پایان این مراسم از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانههای عمومی کشور رونمایی شد.
اقتصاد؛ مانعی بر سر راه طنز
پدرام ابراهیمی درباره وضعیت ادبیات داستانی طنز و کمتوجهی نسبت به این حوزه اظهار کرد: این موضوع دلایل زیادی دارد اما علت و علل این ماجرا، مسئله اقتصاد است که روی همهچیز از جمله طنز تأثیر گذاشته است. طنزنویس زمانی را که باید به نوشتن اختصاص دهد، یا بازه زمانی انتشار رمان را که گاه طولانی میشود، و به هر حال کار در چرخدندههای ارشاد و نشر و توزیع گیر میکند، میتواند به کارهای زودبازدهتری اختصاص دهد. هرچند خیلی از نویسندهها مشاغل دیگری دارند. نویسنده باید چه کند؟ او زمانی را که باید برای نوشتن یک کار خوب و پرمایه که از لحاظ طنز با کیفیت باشد، صرف کار دیگری میکند که تقریبا میتوان گفت هم به لحاظ معنوی ممکن است قدر نبیند و هم از لحاظ مادی گاه بازده مناسب ندارد و این باعث میشود که ما نتوانیم به خیلی از بحثهای فنی بپردازیم، زیرا افراد نمیتوانند زمانی را به این کار اختصاص دهند.
او در ادامه گفت: از طرفی ما مقداری از قطار داستانگویی مدرن عقب افتادهایم، البته الان کارهای خوبی دارد انجام میشود و داستانیهای مدرن، ناداستانها و جستارهای روایی خوبی نوشته میشود و معلوم است که خیلی از نویسندهها فضای داستاننویسی مدرن را درک کردهاند. تا این کارها کامل منتشر شود، مخاطب پیدا کند و جا بیفتد زمان میبرد. این مسائل خُم رنگرزی نیست و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر خیلی از مخاطبان، مردم و حتی نویسندهها کلمه طنز را مساوی میدانند با چیزی که خیلی وزین نیست و پرستیژ ندارد. خیلی از ناشران و مخاطبان زمانی که حرف از کتاب طنز به میان میآید یاد کتابهای «پَنَپَ» میافتند و این تیپ کتابها. اما طنز عریانترین واقعیتی است که میشود درباره اجتماع در آن صحبت کرد، چه آن اجتماع آزاد باشد و چه از محدودیتهایی برخودار باشد. طنز همیشه وسیله بیان واقعیتهای یک جامعه است و زمانی که با داستان و جذابیتهای داستانی ترکیب شود، میتواند به اثری خواندنی، سرگرمکننده و ارزشمند تبدیل شود و زمانی که هر سه با هم جمع شوند میتوانیم امیدوار باشیم کتاب موفقی عرضه شده است.
او در ادامه افزود: نشرهایی مانند چشمه، روزنه و مروارید دارند بر روی طنز کار میکنند و نشر چشمه داستان طنز منتشر میکند و از انتشار بقیه انواع متون طنز خودداری میکند و میخواهد داستان طنز را جا بیندازد. به نظرم نقش ناشر خیلی مهم است و به هر حال باید حتما محملی ایجاد شود که نویسندهها بدانند کارشان را میتوانند در جایی ارائه بدهند و کار میشود. بهنظرم کار کمکم خود را نشان داده و اکثر کتابها چندین بار تجدید چاپ میشوند. اما اقتصاد خراب، کاغذ گران و این چیزها دارد لطمه اصلی را میزند. زمانی که ما میبینیم افرادی در صفحات خود در اینستاگرام و توئیتر متنهای نیمهبلند فوقالعادهای میگذارند اما این آدمها فرصت نمیکنند و به لحاظ اقتصادی هم توجیهی ندارند آنها را منسجم و به داستان تبدیل کنند و یا این قریحه را در خدمت داستان به کار ببرند اما کسانی هستند که این کار را بکنند و ناشرانی هستند که حاضرند این کار را منتشر کنند اما اقتصاد آنقدر خراب است که آدمها مجبور میشوند کارهای دیگری انجام دهند و این کار زمین میماند.
اینطنزپرداز درباره دلایل جدی نگرفتن طنز نیز اظهار کرد: من خودم دوست دارم بدانم جوی که در فرهنگ ما وجود داد، در کل جهان هم هست یا در مناطق مختلف به چه شکل است؛ ما به آدمی که کم میخندد و کم شوخی میکند، میگوییم سنگین و رنگین. و برخلاف اینکه خیلی هم حدیث و روایت داریم که آدمها خوشرو باشند به آدمهایی که زیاد میخندند و شوخی میکنند، روی خوش نشان نمیدهیم. از طرف دیگر زمانی که به تولیدات ادبی نگاه میکنیم، مجبوریم به گذشته برگردیم یا مثلا در سینما زمانی که از فیلم طنز صحبت میکنیم، هنوز به اجارهنشینها اشاره میکنیم، هرچند این نگاه، نگاه منصفانهای نیست زیرا در این دههها فیلمهای خوبی هم ساخته شدهاند اما آنقدر مثالها کم است که مقداری ناراحتکننده است. فیلمهایی که به اسم کمدی ساخته میشوند و گاه واقعا ارزش یکبار دیدن را هم ندارند، طنز و کمدی را نمایندگی میکنند و مخاطب عام زمانی که چنین چیزی را میبیند به این نتیجه میرسد که این طنز است و طنز یعنی این. همیشه در تاریخ و همین حالا در حوزه کتاب و ادبیات متونی که یا مستقیم طنز بوده و یا از طنز بهره میگرفتهاند، جزو مهمترین متون بودهاند، مهمترین حرفها به طنز گفته شده و کسی که طنز مینویسد نباید از این نگاه بترسد و باید با جسارت دوچندانی به کار خود ادامه دهد زیرا کار مهمی انجام میدهد و زمان این را ثابت خواهد کرد.
نویسنده «نئوگلستان» و «تاریخ روی تردمیل» همچنین درباره فضای مجازی و تأثیری که بر طنزنویسی دارد، توضیح داد: میشود با فالوئر کتاب فروخت، دو سال پیش در نمایشگاه کتاب، کتابی عرضه شد که صف ۲۰۰-۳۰۰ متری برای امضا و خریدش شکل گرفته بود، نام آن کتاب چیست و الان کجاست و سرنوشتش چه شده است؟ کسی یادش نیست و نباید از این اتفاقات ترسید زیرا مانند کف روی آب میماند و اثرش زود از بین میرود. امکان دارد کسی به خاطر اینکه فالوئر بالا دارد کتابی را چاپ کند و متأسفانه این واقعیت است که ناشران به تعداد فالوئر آدمها نگاه میکنند و این پارامتر مهمی شده است. امکان دارد شما کتابی را بفروشید و امکان دارد به چاپ سوم هم برسد اما همان جا متوقف میشود چون حرفی برای گفتن ندارد و زمانی که کتابی حرف برای گفتن ندارد، میتوانید فقط در دایره فالوئرها بفروشید و آدمهای دیگر را هم با کنجکاوی به سمت خود بکشانید ولی خیلی زود این موج میخوابد و کارهایی که میمانند، کارهایی هستند که حرفی برای گفتن دارند و در درونشان مایهای.
او درباره تاریخ مصرفدار بودن برخی از کارهای طنز نیز گفت: طنزی که تاریخ مصرف دارد، به یک مشکل تبدیل شده زیرا بسیاری از سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی و کتابهایی که منتشر میشوند دارند از طنزهای مطبوعاتی و شوخیهای روز و شوخیهایی که برگرفته از ویدئوهای وایرال و همهگیر هستند، استفاده میکنند، بیتوجه به اینکه چیزی که امروز روزنامه است، فردا زباله است. این امر در وهله اول ناشی از ضعف شناخت طنزنویس است و در وهله دوم طنزنویسی که تصمیم میگیرد کار خود را بفروشد، فقط فروش و جذب مخاطب برایش مهم است بنابراین به سلیقه مردم همنسل و روزگار خود و چیزی که آنها را در همان لحظه میخنداند، رو میآورد. کسی که میخواهد اثر ماندگار تولید کند، باید افق دیدش وسیعتر باشد و این را هم بداند که امکان دارد کارش دیرتر شناخته بشود اما زمانی که به سلیقه افراد رو میآورد و به جای آنکه جلوشان حرکت کند، پشت سرشان حرکت میکند و از طنزهای دیگران قرض میگیرد و یا از ویدئوها و شوخیهای همهگیر استفاده میکند، یا چیزهایی که جایشان در مطبوعات است و یک روز تاریخ مصرف دارند، استفاده میکند هم نشان میدهد که طنزنویس برجستهای نیست و هم نشان میدهد افق دید کوتاهی دارید و برایش مهم نیست یک سال بعد، دو سال بعد چه اتفاقی برای خودش و کتابش رخ میدهد.
پدرام ابراهیمی در پایان درباره کتاب جدیدی که در دست دارد، گفت: کتابم به نوعی خودزندگینامه است که البته کم و زیادهای زیادی در آن شده و حتما با خیال و داستاننویسی ترکیب شده و یک جستار روایی است و طنز موقعیت نیست، سعی کردم به هیچوجه طنزی که بشود گفت طنز مطبوعاتی در آن نباشد و نگاهی که در کتاب برای خنداندن مخاطب داشتم این بود که طنز واقعی را که در زندگی هست، کشف و استخراج کنم و از جایی نمک به کار اضافه نکنم و همانقدری که زندگی خندهدار است و همانقدری که تراژدی که ما میگوییم زندگی در آن مسخرگی و چیزهای خندهدار هست، همانقدر را استفاده کنم و به قولی تلاشی برای خنداندن نکنم و مسخرگیهای زندگی را در معرض دید قرار بدهم و اینکه قرار است چقدر بخنداند با خودش است.
یادداشت
ابنخلدون و پیشگامی تمدناندیشی در جهان اسلام
ابوزید عبدالرحمن بن محمد بن محمد بن حسن بن جابر بن محمد بن ابراهیم بن عبد الرحمن بن خلدون (معروف به ابن خلدون) دانشمندی نامدار و صاحب نظر در جهان اسلام است. وی در رمضان سال ۷۳۲ قمری در تونس متولد شد و هنگامی که به سن آموختن رسید، حفظ قرآن و تجوید را شروع کرد و نخستین آموزگار وی، پدرش بود و نزد گروهی از دانشمندان آندلسی که حوادث روزگار و سختیهای سرزمین خود (اندلس) آنان را به تونس کشانده بود، شاگردی کرد و علومی همانند تفسیر، حدیث، فقه مالکی، اصول عقائد، علوم ادبی همچون صرف، نحو، بلاغت و… را فراگرفت. (المقدمة، ترجمة ابن خلدون، ص ۶- ۵)
ابنخلدون که بود؟
وی به شهرهای شمال آفریقا و آندلس سفرها کرد و در ادامه در مصر سکونت گزید. سلطان مصر (ظاهر برقوق) وی را گرامی داشت و مسند قضاوت را به وی واگذار کرد؛ اما ابن خلدون از این منصب استعفا کرد و به تدریس و تالیف کتاب مشغول شد و اثر معروفش با نام «العبر و دیوان المبتدأ و الخبر فی أحوال العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوی السلطان الأکبر» را تالیف کرد و این کتاب، مقدمهای عالمانه و بسیار دقیق و برخوردار از نکات تاریخی و جامعه شناختی بسیار دارد و از شهرت بسزایی در تاریخ علم برخوردار است. ابن خلدون دانشمندی نابغه بو که از زمانش بسیار فراتر گام برداشته و اهمیت کارهای علمی وی، سالها و حتی قرنها پس از مرگش آشکار شد. وی سرانجام در رمضان سال ۸۰۸ هجری (۱۴۰۶ میلادی) وفات یافت. ابن خلدون در هنگام مرگ ۷۳ ساله بود و پیکر او را نزدیک باب النصر (شمال قاهره) به خاک سپردند. (فلسفهی ابن خلدون، ص ۷۹- ۳۲؛ الفکر الاجتماعی عند ابن خلدون، ص ۲۹- ۲۸)
ابنخلدون چه کرد؟
او دانشمند، مورخ، جامعه شناس، فیلسوف و نظریه پرداز نامدار اسلامی است که دارای فعالیت سیاسی گستردهای بود و با سلاطین زمان خود ارتباط داشت؛ از جمله اینکه با تیمور لنگ در شام نیز ملاقات کرد. آنچه سبب اصلی شهرت ابن خلدون است، نگارش مقدمهای ژرف، علمی، جامع و طولانی بر کتاب العِبَر است که اهمیت علمی آن بسیار زیاد و عمیق بوده و نشان از دانش و تجربه فراوان ابن خلدون و نتیجه دانش گسترده او و تعاملش با مردمان بسیار و تامل در رفتارها و قومیتها و تفاوت میان جوامع بشری است و حاصل سفرها و تجارب ارزشمندی است که او در برخورد با افراد و گروههای مختلف مردمی بدست آورد و در این مقدمه انعکاس داد.
وی در تاریخِ تمدن و تامل در مفهوم تمدن و اجتماع بشری، از پیشگامان این فن محسوب میشود. او علاوه بر تاریخ نگاری و احاطه علمی گسترده بر دانش تاریخ، جامعه شناس، فیلسوف و فقیه بزرگی نیز بود و اندیشههای عمیق او بر صاحب نظران و متفکران پس از او (از جمله در مغرب زمین)، تاثیر شگرفی برجای نهاد. او را میتوان نخستین دانشمندی دانست که سخنانی نغز پیرامون جامعه شناسی طرح کرد و به ویژه در حوزه جامعه شناسی تاریخی از نامداران این رشته محسوب میشود.
از نگاه ابن خلدون، تاریخ دانشی دارای فوائد بسیار و برخوردار از هدفی شریف است که ما را یاری میرساند احوال گذشتگان را بدانیم و اخلاق امتهای پیشین، سیره پیامبران (ع) و پادشاهان و سیاستمندیشان را درک کرده و بر آن مطلع گردیم. وی بر این باور است حقیقت تاریخ خبر دادن از اجتماع انسانی است که همان آبادانی جهان است و این اجتماع انسانی، در معرض مشکلاتی همچون توحش، تعصب، غلبه برخی بر برخی دیگر از میان آدمیان است. (المقدمة، ص ۳۹)
به باور ابن خلدون، اجتماع انسانی برای بشر امری ضروری است و به این دلیل حکماً گفتهاند: انسان موجودی است که طبعاً مدنی بوده (و تمایل و گرایش او به این است که با دیگران زندگی کرده و اجتماع تشکیل دهد.) این همان معنای آبادانی است؛ خداوند متعال بشر را طوری آفریده که حیات و بقای آن تنها با غذا خوردن امکانپذیر میشود. انسانها به صورت فردی از برآورده کردن این نیاز ناتوانند؛ چرا که هر کدام از کارها برای تامین غذا به صنعتها و حرفههای گوناگونی نیازمند است و غیر ممکن است که فردی به تنهایی بتواند همه نیازها را به تنهایی برآورده کند. به همین دلیل وجود جامعه و اجتماع بشری، گریز ناپذیر است و این همنشینی انسانها و کنار هم بودن است که موجب میشود زمینه برای تامین نیازهای اساسی بشری تامین شود و آغاز تمدن نیز از اینجاست. (همان، ص ۴۶)
ابن خلدون عقیده دارد جنس بشر به خصلتهای شر و ناپسند، نزدیکتر بوده و اگر با تاسی به دین و دینمداری آن را کنترل نکند، به سمت ستم و تعدیگری در جامعه پیش میرود و از این رو در جامعه، سیاستورزی و نظارت بر رفتار انسانها حقیقتی اجتناب ناپذیر است. در شهرها زمانی که این مساله روی میدهد و برخی به حقوق دیگران دست درازی میکنند، ناگزیر به محاکم رفته و تظلم خواهی میکنند. اما روستاییان و صحرانشینان نزد بزرگان خود رفته و ریش سفیدان و مشایخ این مشکلات را حل و فصل میکنند. (همان، ص ۱۳۵)همانطور که اشاره شد ابنخلدون از صاحب نظران تاریخ و تمدن است و از پیشگامان تمدن اندیشی در جهان به شمار میرود. او با ژرف نظری و اشراف گسترده بر زندگی شهرنشینی و سبکهای دیگر زندگی (روستایی، بیابان نشینی و…) تصویری واقع گرایانه از تمدن بشری را عرضه و در این باره نکاتی ارزنده و ناب از زندگی اجتماعی انسان و تمدن انسانی طرح کرد و آن را با استدلال و اندیشهای فلسفی اثبات کرد. وی صاحب نظری ژرفنگر در تمدن اسلامی بود و اندیشههای اجتماعی و تمدنی خود را با عمق اندیشههای دینی و اندوختههای معرفتی و اشراف گستردهاش بر منابع دینی و اسلامی ممزوج کرد که حاصل این اندیشههای عمیق در مقدمه عالمانهاش بر کتاب العِبَر آشکار و هویداست.
اخبار
«با چشمانی باز» نوشته سید محمد سادات اخوی منتشر شد
رمان «با چشمانی باز» جدیدترین اثر «سید محمد سادات اخوی» با محتوایی مرتبط با به چالش کشاندن رابطههای موازی و درونمایه ای رضوی توسط به نشر منتشر شد.
دغدغه اصلی رمان «با چشمانی باز» به چالش کشاندن رابطههای موازی و نقش فضای مجازی در تسهیل آلودگی روحی و کمرنگ کردن اصالتهاست و «سادات اخوی» در این کتاب مجموعهای از خاطرات و تجربیاتی را که در جریان زیارت حرم مطهر رضوی در طول زندگی خود دیده یا از دیگران شنیده، را نوشته است و سعی کرده به انواع محرومیتهای فارغ از موضوع فقر مالی بپردازد. محرومیتهایی مانند محرومیت در وجدان، مسائل روحی و عاطفی، انصاف، عطوفت، وفاداری و... .
این اثر یک رمان امروزی است و در آن شخصیت اصلی داستان و همراهش در عین تضاد سختی که در راه پیش میآید به عزم گره گشایی از کار و دل، همزمان با شیوع ویروس کرونا از تهران، راهی مشهد الرضا(ع) میشود، در طول مسیر یکی از دوستانش نیز با او همراه میشود، در جریان این سفر، حوادثی رخ میدهد که به حضرت رضا(ع) پیوند میخورد.
«با چشمانی باز»، مجموعهای از دلبستگیها و وابستگیها است که افراد به نوعی در زندگی خود به آن گرفتار میشوند؛ صفحات پایانی رمان در مشهد و پیرامون حرم امام رضا(ع) اتفاق میافتد و آدمهای جدیدی به قصه وارد میشوند و دیداری که سر نمی گیرد و چشمانی که باز میشود.
سید محمد سادات اخوی فرزند سید محمدرضا سادات اخوی از عالمان دینی تهران و یزد در شهریور ماه ١٣٥٢ در تهران به دنیا آمد و از نویسندگان و شاعران معاصر است. مسئولیت دفتر ادبیات بچههای مسجد (حوزه هنری)، مدیریت امور ادبی و معاونت هنری (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، مدیریت شورای نویسندگان پخش رادیو فرهنگ (صدا و سیما)، طراحی، مشاوره و اجرای بیش از ٦٥ پروژه فاخر فرهنگی و پیشینه ٢١ سال نویسندگی و ١٧ سال «کارشناس-مجری» و برنامهسازی همزمان در صدا و سیما در کارنامه فعالیتهای اجرایی و مدیریتی وی به چشم میخورد. سید محمد سادات اخوی مؤلف ۸۰ عنوان کتاب در حوزههای شعر، داستان، نثر ادبی، پژوهشهای ادبی و مذهبی، شعر، نثر طنز و ... است.
«با چشمانی باز» چهارمین همکاری «سادات اخوی» پس از انتشار «مجموعهی ۸ جلدی آهوانهها»، کتاب «گوشه ششم عاشقی» و کتاب «علی بیدار است» با انتشارات بهنشر است. در بخشی از کتاب «با چشمانی باز» میخوانیم: «ماجراهای داستان، چنان درهمتنیده، نامعلوم و حدسنزدنیاند که نمیدانی موقع رسیدن به مشهد، چه باید بگویی یا بخواهی... و چگونه باید بخواهی. همین قدر میدانی که همه چیز ناموافق با مراد توست، همه چیز!... این را هم میدانی که – جز دلیریهای رسواگر – بقیه ارکان قصه، در هالهای از ناپیدایی پنهان شدهاند. این را هم فهمیدهای که اگر همه، «او»یند... پس من و ما و ... تو و او، خیالی شیریناند که خوش ساخته تا آدمها – میان جبر و اختیار – اراده و توکل را همزمان بیاموزند.
کتاب «با چشمانی باز» به قلم «سید محمد سادات اخوی» در ۲۶۰ صفحه قطع رقعی در هزار نسخه با قیمت ۴۳ هزارتومان توسط بهنشر(انتشارات آستان قدس رضوی) روانهی بازار کتاب شده است.
پیکر پورنگ پورشیرازی فردا به خاک سپرده میشود
مراسم تشییع پیکر زندهیاد پورنگ پورشیرازی (نوازنده کنترباس) روز چهارشنبه ۱۹ آبانماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار میشود.
به گزارش نقل از سایت خانه موسیقی، مراسم تشییع پیکر زنده یاد پورنگ پورشیرازی (نوازنده کنترباس) روز چهارشنبه، ۱۹ آبان ماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت (پهنه رودکی) به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
پورنگ پورشیرازی، نوازنده کنترباس، پس از یک دوره بیماری سرطان روز ۱۷ آبان ماه در سن ۴۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.
زندهیاد پورنگ پورشیرازی، متولد ۱۳۵۳، همزمان با ورود به هنرستان موسیقی تهران، نواختنِ ساز کنترباس را نزد استادانی همچون زندهیاد علیرضا خورشیدفر و نادر مرتضیپور آغاز کرد. او در سال ۱۳۶۸ به عضویت ارکستر هنرستان موسیقی درآمد و یک سال بعد از آن، همکاری خود را با ارکستر زهی جوانان آغاز کرد. پورنگ پورشیرازی از سال ۱۳۶۹، به ارکستر سمفونیک و ارکستر مجلسی صداوسیما نیز دعوت شد و به فعالیت حرفهای خود ادامه داد. او ضمنِ تحصیل موسیقی در دانشگاه، از دهه ۱۳۷۰ در بسیاری از آثار ضبط شدهی موسیقی ایران حضور فعال داشت.
از دیگر فعالیتهای هنری پورنگ پورشیرازی میتوان به عضویت در ارکستر موسیقی ملی ایران، ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن، ارکستر فیلارمونیک جوانان به رهبری توماس کریستین داوید، ارکستر زهی فرهنگسرای نیاوران، ارکستر فیلارمونیک تهران، ارکستر فرهنگسرای هنر و ... اشاره کرد.
مراسم تشییع پیکر این هنرمند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و با حضور هنرمندان و همکاران او روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9629/29439/101241
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9629/29439/101242
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9629/29439/101243
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9629/29439/101244
|
عناوین این صفحه
- رمضانی برنامه نهاد کتابخانهها برای هفته کتاب را تشریح کرد
- اقتصاد؛ مانعی بر سر راه طنز
- یادداشت
- اخبار