|
از قرآن محمد احصایی چه خبر؟
قرآن احصایی؛ ۲۶۵۰ صفحه است و هر صفحه پنج سطر دارد
این روزها نمایشگاه « مشق شب های محمد احصایی « با کیوریتوری بهزاد حاتم در گالری گلستان به تماشاست.
به گزارش امتیاز؛ در کتاب نفیسی که به مناسبت همین نمایشگاه با همکاری گالری ۱۰ و نشر نظر منتشر شده است بهزاد حاتم یک خبر مهم را روایت کرده است: پایان نگارش قرآن کریم با خط دلنشین محمد احصایی.
حاتم در این باره نوشته است: « او خوشنویسی یک قرآن را به دست گرفت، با خط محقق. نه سال نوشت و نوشت، با خطی درشت بر برگهایی بزرگ که هر دسته اش ته رنگ ملایمی هم دارد، با نو آوریهایی در نگارش محقق که او پرش را دارد و پروانه اش را دارد و بی پروائیش را. بخش بزرگی از آنچه در آغاز خوشنویسی کرده بود، گمان می کنم کار دو سه سالش را، کنار گذاشت و همه را از سر گرفت. خوشنویسی قرآن یگانه او، که هنوز بسیار مانده است تا ببینیدش، در سال ۱۳۹۸ به پایان رسید. در سال هایی که قرآن را خوشنویسی می کرد می گفت اینک نمی توانم نستعلیق بنویسم. می گفت دستم که هیچ، که اینک کوکی دیگر دارد، اندامم نیز نمی تواند آن گونه بنشیند که برای نگاشتن نستعلیق باید.
احصایی نه سال با دست و اندام و بی گمان با دل و با سری که برای خوشنویسی آن کار سترگ بایسته بود، شایسته آن را به پایان برد. او باید اینک به نستعلیق، که با خنده ای فروتنانه -به گونه نیشخندی به خود- میگوید «تخصص» اوست، باز گردد. باید دستش را به گفته خودش «کوک» کند، «گرم» کند. دوباره نشست درست اندامش را بیابد. خوشنویسی بی گمان چیزی میخواهد که شاید در پیوند با ژن و دیانای باشد. شمار کسانی که با چنین ژنی به دنیا می آیند بسیار اندک است. شمار آنان که میتوانند خوشنویس راستین شوند در مرز انگشتان دست می ماند. آن که ژن را هم دارد، برای خوشنویس شدن باید مشق کند، بسیار و بسیار و بسیار و همیشه و همیشه. تا توانایی خوشنویس شدن را به دست آورد، و مشق کند بسیار و همیشه، تا توانایی از او نگریزد... «
و اینگونه نمایشگاه مشق شب های محمد احصایی خلق شد.
اکنون سید محمد احصایی درباره نگارش قرآن می گوید: « بله در ده نه سال اخیر تمام تمرکزم بر تحریر قرآن عزیز بود اما واقعیت این است که ۴۰ سال است آن را در ذهن و دست دارم و همواره آن را انجام دادم ، قرآن با خط محقق؛ این خط در کشورهای عربی به نثر ایرانی معروف است. وقتی این اسم را دارد و مشهور است، پس چه بهتر که ما احساس مسئولیت کرده و آن را احیا کنیم. من به خط محقق علاقهمند هستم و از آنجایی که کسی سراغ این خط نمیرفت مشتاق شدم که روی این خط کار کنم و آن را به روایت معاصر و خودم احیا کنم. این خط از قبل وجود داشته و بدیهی ست مجبورم قواعد آن را رعایت نمایم و مثلاً نمیتوانم به قلم ابن البواب که بسیار منسجم و حساب شده است و هزار سال قدمت دارد چیزی کم یا اضافه کنم. ولی روایت شخصی و عادت به نقاشی کردن من بالأخره تأثیر گذاشت. من قرآن را برای نشر و خواندن مینوشتم. یعنی این کار من یک کار کاملاً شخصی نیست. قرآن، یک کتاب برای خواندن مردم است و روشن است باید با خطی نگارش شود تا مردم بخوانند. خوشبختانه تحریر این کار سال ۹۸ تمام شد و الآن دست جناب آقای مجید فدائیان از کتابسازان مورد قبول و مشهور است. آقای مجید فدائیان کار را از دست من گرفتهاند. ایشان به من گفتند بقیه این کار تکلیف من است. در حال حاضر کار در اختیار ایشان قرار دارد و از اختیار من خارج شده است. «
استاد درباره مشخصات قرآنی که کتابت کرده است گفت: « این قرآن دو هزار و ۶۵۰ صفحه است و هر صفحه هم پنج سطر دارد. من در این سالها هر کجا که بودم تمام وقت این کار را انجام دادم ولی در کل ۴۰ سال است که مشغول این کار هستم و هنوز هم هستم. انسان نمیتواند از کاری که میکند فارغ شود. البته در این مدت در کنار قرآن، کارهای دیگری هم انجام دادهام. اما در این مدت رفتار، تصمیم و عواطف من در اختیار تحریر کلام الله بود. «
احصایی درباره زمان انتشار این قرآن گفت: « نه من و نه آقای مجید فدائیان هیچ خبری از زمان انتشار آن نداریم. آقای فدائیان در حال حاضر دارند با عشق و علاقه روی این اثر کار میکنند و اطلاعات و مهارتشان را برای این کار میگذارند. همانطور که من برای نوشتن این قرآن عاطفه گذاشتم، ایشان هم با عواطف روحنوازی که دارند با این کار برخورد میکنند و وسواس بسیار زیادی دارند. تنها صاحب این اثر همه چیز را می داند.»
گفتنی ست گالری گلستان پس از ۱۸ ماه تعطیلی کرونایی به واسطه دو نمایش از سلسله رویدادهای دیدار هنرمند بهزاد حاتم، شامل عکس های ۵۰ساله محمد احصایی از موزه های جهان و نمایشگاه مشق شب های محمد احصایی بازگشایی شده است. مشق شب ها تا ۲۶ آبان ماه به تماشاست.
تئاتر هنوز زنده است
کرونا نرفت اما بازیگران آمدند
با ورود کرونا بسیاری از بازیگران شناخته شده تئاتر هم مانند چهرههای سینمایی به شبکه نمایش خانگی کوچ کردند تا تکلیف این مهمان ناخوانده روشن شود اما حالا هرچند کرونا همچنان در زندگی ما جا خوش کرده، بعضی از بازیگران شناخته شده تئاتر، روی صحنه میروند.
کرونا که آمد، جمعی از بازیگران نام آشنا همچون فاطمه معتمد آریا، مهتاب نصیرپور، نوید محمد زاده، هوتن شکیبا، هومن برق نورد، لیلی رشیدی، افشین هاشمی، بهنوش طباطبایی، فهیمه رحیمنیا، رویا میر علمی، احسان کرمی و ... با بازی در نمایشهای گوناگون روی صحنه بودند که این ویروس ذرهبینی، آنان را به خانههایشان بدرقه کرد.
در این مدت بسیاری از بازیگران شناخته شده تئاتر هنوز روی صحنه نرفتهاند. نگرانی از بابت سلامتی از یک سو و مسائل اقتصادی از سوی دیگر، آنان را از صحنه دور نگه داشته است. در حال حاضر با وجود بالا رفتن هزینههای ساخت یک اثر نمایشی، به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی و اصل فاصلهگذاری اجتماعی، لازم است نیمی از ظرفیت سالنهای نمایش خالی بماند و همین مساله سبب شده بسیاری از گروههای حرفهای برای اجرای آثار خود دست به عصا شوند چراکه آنان پیشبینی میکنند در این وضعیت، نمیتوانند پاسخگوی هزینههای تولید کار خود باشند.
با این همه در همین دوران دشوار هم تعدادی از گروههای حرفهای، آثار خود را روی صحنه بردهاند.
شامگاه شنبه ۲۲ آبان ماه چند بازیگر شناخته شده برای انجام یک کار خیر در سالن شهرزاد حاضر شدند و نمایشنامه «چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد» نوشته ادوارد آلبی را روخوانی کردند.
این نمایشنامه با نقشخوانی میترا حجار، حامد کمیلی، خاطره اسدی و رامین پرچمی خوانده شد. کارگردان این نمایشنامهخوانی مهتا محدث است و هدف این گروه، باز گرداندن رامین پرچمی به فضای کار هنری است. این بازیگر مدتی است به دلیل بعضی از مشکلات، شرایط روحی خوشایندی ندارد و حالا دوستان او تصمیم گرفتند با این برنامه، بار دیگر این بازیگر و تواناییهایش را به جامعه هنری یادآوری کنند.
این نمایشنامه شنبه، ۲۲ آبان ماه در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ با حضور هنرمندان تئاتر و سینما و البته عموم تماشاگران روخوانی شد.
اما تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر که در دوران کرونا تنها میزبان یک اثر نمایشی بوده، حالا شاهد حضور بازیگرانی همانند جلیل فرجاد، رضا عمرانی، امیر غفارمنش و نورا هاشمی است که در کنار گروهی از هنرجویان جوان در نمایش «بانوی محبوب من» بازی میکنند. این نمایش موزیکال با کارگردانی گلاب آدینه و بر اساس فیلم معروف «بانوی زیبای من» بعد از مدتها تمرین، به تازگی اجرای خود را آغاز کرده و هر شب راس ساعت ۱۸ روی صحنه میرود.
آنچه در اجرای این نمایش جلب توجه میکند، حضور بازیگرانی است که در این سالها کمتر در تئاتر فعال بودهاند. جلیل فرجاد و امیر غفارمنش بیشتر درگیر کارهای تصویری بودهاند و رضا عمرانی هم بیشتر در حوزه نمایش رادیویی و تولید کتابهای گویا . عمرانی که در تئاتر سابقه همکاری با کارگردانهایی مانند حمید امجد و محمد رحمانیان را دارد، حالا با این نمایش حضوری دوباره در تئاتر دارد.
اما فرجاد با وجود حضور پررنگ خود در مجموعههای تلویزیونی ، در تئاتر با کارگردانهایی همچون مجید جعفری، هادی مرزبان، علی پویان، شکرخدا گودرزی، فرهاد مجدآبادی و ... همکاری داشته است و حالا تازهترین تجربه خود را در این حوزه با گلاب آدینه پشتسر میگذارد.
امیر غفارمنش هم برای بسیاری از تماشاگران، با مجموعههای تلویزیونی شناخته میشود اما او هم سابقه طولانی مدتی در تئاتر دارد و با آثاری از فرهاد مهندسپور، هادی مرزبان، زنده یاد عزت الله مهرآوران، افسانه ماهیان و ... روی صحنه رفته است. این بازیگر سالها پیش با بازی در نمایش «کمدی مرگ» به کارگردانی زنده یاد صادق صفایی، در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. غفارمنش هم مانند دیگر بازیگران حرفهای تئاتر هم سابقه حضور در تالارهای کوچک دانشگاهی مانند سالن دانشکده هنر و معماری را دارد و هم پیشنیه بازی در سالنهایی مانند تالار مولوی، تالارهای قشقایی و سایه تئاتر شهر تا تالار وحدت که با بازی در نمایشهای «مسلم» کار محمود عزیزی و «پایین گذر سقاخانه» به کارگردانی هادی مرزبان، تجربه بازی در این سالن را به دست آورده است.
تالار چهارسو تئاتر شهر هم که به تازگی شاهد اجرای نمایش «افسانه ببر» با بازی و کارگردانی صدرالدین زاهد بوده، به زودی میزبان نمایش «بابا آدم» نوشته و کار لیلی عاج میشود. با اجرای این نمایش الهام شعبانی، سید جواد حسینی، جواد پورزند در کنار چند بازیگر دیگر روی صحنه میروند.
الهام شعبانی در این نمایش برای چندمین بار با لیلی عاج همکاری میکند. او پیش از این در نمایشهای «قند خون» و «خواب زمستانی» دیگر آثار این کارگردان روی صحنه رفت.
او چندی پیش با بازی و طراحی لباس سریال «ملکه گدایان» مهمان شبکه نمایش خانگی بود.
مهدی زمینپرداز و بهار نوحیان دیگر بازیگران تئاتر هستند که در کنار مهدی پاشایی در نمایش «داستان باغ وحش» بازی ایفای نقش میکنند.این نمایش که کارگردانی آن بر عهده پاشایی است، در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه میرود.
مهدی زمینپرداز به عنوان مدرس و بازیگر در تئاتر فعال بوده است و سابقه همکاری با کارگردانهایی مانند زنده یاد مصطفی عبداللهی با دو نمایش «در اعماق» و «مرگ تصادفی یک آنارشیست»، قطبالدین صادقی در نمایش «باغ شکر پاره»، زهرا صبری در نمایش «طوطیپر» و ... را دارد و در سینما نیز بیشترین همکاری را با محمد حسین مهدویان انجام داده است که نتیجه آن بازیگردانی فیلم «ایستاده در غبار» و بازی در فیلمهای «ماجرای نیمروز»،«لاتاری» است و پیش از اینها بازی در مستند «آخرین روزهای زمستان» را انجام داده است.
با اجرای نمایش «برلینگتون» به کارگردانی مسعود میر طاهری، این بازیگر حضور دوبارهای در تئاتر دارد. تماشاگران تئاتر بازی میرطاهری را در نمایشهای محمد یعقوبی ، حسین کیانی و پارسا پیروزفر به یاد دارند. او در این سالها حضوری کمرنگتر در بازیگری تئاتر داشته و در موسسه فرهنگی هنری که همراه با همسرش تاسیس کرده، بیشتر به تدریس بازیگری و ترجمه کتاب اشتغال داشته است.
میر طاهری حالا در این نمایش هم کارگردانی را بر عهده دارد و هم ایفای یکی از نقشها را. البته در آغاز کارگردانی این اثر نمایشی بر عهده کارگردان دیگری بوده و در ادامه، این مسئولیت به او سپرده شده است.
دیگر بازیگر شناخته شده این اجرا، سید جواد یحیوی است که هر از چندی در تئاتر حاضر میشود. مجری سابق تلویزیون که پیش از این هم سابقه فعالیت در تئاتر داشته، بعد از اینکه فعالیتش در تلویزیون با ممنوعیت رو به رو شد، بار دیگر به تئاتر بازگشت. او آخرین بار سال ۹۸ در نمایش «تراس» به کارگردانی مسعود کرامتی روی صحنه رفت و پیش از آن هم در نمایشهایی مانند «ریش آبی»، «باشگاه مشتزنی»،«زمستان ۶۶» «در اینجا» «پسران آفتاب» و ... روی صحنه رفته بود و حالا با نمایش «برلینگتون»، حضور خود را در حوزه بازیگری تئاتر تداوم میبخشد. این نمایش هر شب ساعت ساعت ۱۸ و سی دقیقه در تماشاخانه ملک اجرا دارد.
آرش فلاحتپیشه، مازیار سیدی، آوا شریفی هم دیگر بازیگران شناخته شده تئاتر هستند که حالا با نمایش«بیلمن» به کارگردانی مهدی چاکری روی صحنه رفتهاند. آرش فلاحتپیشه جزو معدود فعالان حرفهای تئاتر است که در دوران کرونا هم به عنوان کارگردان و هم بازیگر مشغول به کار بوده است. او که سالهاست در کنار فعالیت هنری به تدریس بازیگری هم میپردازد، در این مدت نمایشهای گوناگونی را با بازی هنرجویان خود روی صحنه برده است.
فلاحتپیشه در یکی دو سال اخیر نمایش «پنهان خانه پنج در» نوشته حسین کیانی را با بازی هنرجویان خود در تالار مولوی اجرا کرده و خودش هم به عنوان بازیگر در نمایش «جوادیه» کار رضا بهرامی در تئاتر شهر روی صحنه بوده است.
آوا شریفی اما بیشتر در آثار گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی حضور داشته است که نتیجه آن بازی در نمایشهایی مانند «دایی وانیا»، «مرغ دریایی»، «به خاطر یک مشت روبل»، «دکلره» و ... است و حالا هم در نمایشی دیگر از همین گروه روی صحنه است.
این اثر نمایشی به عنوان کاری از گروه لیو سایه، هر شب ساعت ۱۹ و چهل دقیقه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.
اما «آرزوهای یک موش کور»، نمایشی که با کارگردانی وحید نفر روی صحنه است و سعید ابک، دیگر بازیگر شناخته شده تئاتر همراه به چند بازیگر دیگر در آن به ایفای نقش میپردازد. ابک را بیشتر در کارهای کودکان یا عروسکی دیدهایم. بازی او در نمایش «منو نمیبره» به کارگردانی زهرا صبری در یاد تماشاگران تئاتر مانده است.
نمایش «آرزوهای یک موش کور» همان گونه که از نامش پیداست، برای تماشاگران کودک روی صحنه میرود. سالن اجرای آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و هر روز ساعت ۱۷ در این مکان اجرا دارد. ابک علاوه بر ایفای نقش، نگارش متن این نمایش را هم بر عهده داشته است.
اما در میان همه این بازیگران شاید موقعیت بهنام شرفی خاصتر از دیگر همکارانش باشد. او تنها چند روز بعد از درگذشت ناگهانی ساشا کشوادی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «اتاق» به جای او روی صحنه رفت.
ساشا کشوادی، کارگردان جوانی بود که در آستانه اجرای نمایشش درگذشت. از آنجاکه او در نمایش خودش بازی هم میکرد، گروه اجرایی تصمیم گرفتند برای اینکه تلاشهای او برای اجرای این نمایش از بین نرود، نمایش «اتاق» را با بازیگر دیگری روی صحنه ببرند و بهنام شرفی، بازیگری بود که قرعه به نامش افتاد. شرفی را با بازی در نمایشهایی مانند «سقراط»،«فاوست»، «آنا کارنینا»،«همه چیز درباره آقای ف»،«کابوس حضرت اشرف» و ... دیدهایم.
نمایش«اتاق» که الهام گرفته از یک ماجرای واقعی در یکی از بیمارستانهای تهران و در دروان کروناست، در سالن سپند روی صحنه است.لازم به توضیح است که تعدادی از این بازیگران تنها برای تماشاگران حرفهای تئاتر آشنا هستند و شاید عموم مردم کمتر آنان را بشناسند اما در این نوشتار کوتاه، هدف ما نیم نگاهی بوده به حضور بازیگرانی است که در گروه بازیگران شناخته شده تئاتر قرار میگیرند.
اخبار
حضور 5 فیلم کوتاه ایرانی در چهارمین جشنواره فیلم مسکو
چهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مسکو میزبان 5 فیلم کوتاه ایرانی از فیلمسازهای ایرانی است.
به گزارش امتیاز، فیلمهای کوتاه «فریبا، فاخته و دیگری»، «تیام»، «وودی آلن انتقام میگیرد»، «پای واژیک» و «بی» در چهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مسکو حضور دارند و به نمایش در میآیند.
جشنواره فیلم کوتاه مسکو، یک مسابقه بینالمللی فیلم کوتاه و مورد تایید آی ام دی بی IMDB است که ماهانه نمایشهای زنده و یک رویداد سالانه جوایز در مسکو برگزار میکند. این رویداد، همچنین اولین جشنواره فیلم کوتاه در روسیه است که ماهانه نمایش فیلمهای کوتاه را در سینما کاسموس مسکو برگزار میکند. دبیر و صاحب جشنواره، رینا گریشینا بازیگر مشهور روسی است.
«فریبا، فاخته و دیگری» به نویسندگی و کارگردانی فریده شفیعی، «تیام» به نویسندگی و کارگردانی سمانه راد، «وودی آلن انتقام میگیرد» به نویسندگی و کارگردانی پیمان ناجی، «پای واژیک» به نویسندگی و کارگردانی حجت غلامی و «بی» محصول مشترک ایران و روسیه ساخته مهدی صفوی است که در چهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مسکو حضور دارند.
پخش بینالمللی این فیلمهای کوتاه بر عهده میدیا کیاست است.
«مامان» در بخش رقابتی جشنواره گوآ
فیلم سینمایی «مامان» در بخش مسابقه فیلم های اول در پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم «گوا» هند نمایش داده می شود.
فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی، تهیه کنندگی مجید برزگر و پخش بین المللی موسسه ایریماژ، در نخستین حضور بین المللی، در بخش مسابقه فیلم های اول پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم هند با هشت فیلم از کشورهای هند، اسپانیا، یونان، استونی، آلمان، شیلی، سوییس و فرانسه رقابت می کند.
این فیلم پیش از این در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده و در رشته های بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم اول نامزد دریافت جایزه بوده است. امسال رخشان بنی اعتماد سینماگر ایرانی به عنوان رئیس هیات داوران به همراه «استفن وولی» تهیه کننده و کارگردان بریتانیایی، «کایرو گوئرا» کارگردان و فیلمنامه نویس اهل کشور کلمبیا، «ویموکی جایاسوندارا» فیلمساز و منتقد اهل سریلانکا و «نیلا مادهاب پاندا» تهیه کننده و کارگردان هندی، فیلمهای بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی را داوری میکنند.
«گشت ۳» از چهارشنبه اکران میشود
شورای صنفی نمایش زمان اکران فیلم «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی را اعلام کرد. در جلسه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه شورای صنفی نمایش سرانجام پس از گذشته حدود ۲۰ روز از تغییر زمان اکران فیلم «گشت ۳» تاریخ جدید نمایش آن مشخص شد.بر اساس مصوبه این جلسه، فیلم «گشت ۳» از چهارشنبه۲۶ آبانماه در سینماهای کشور اکران خواهد شد. پیشتر قرار بود این فیلم همراه با «قهرمان» از پنجم آبان روی پره رود ولی بنا به ملاحظاتی که به طور رسمی اعلام نشد اکران آن به تعویق افتاد. در این جلسه همچنین مصوب شد که از همین تاریخ ۲۶ آبان فیلمهای «حکم تجدیدنظر» و «آباجی» روی پرده روند.فیلمهای «زاوالا» ساخته ارسلان امیری از ۲۴ آذر و «عاشق پیشه» داود موثقی نیز از هشتم دیماه در سینماهای کشور اکران خواهند شد.
اخبار
آرزوی دیرینه علی رهبری برای معرفی «تار» به جهان برآورده شد
علی رهبری ـ آهنگساز و رهبر بین المللی ارکستر ـ که به تازگی قطعهای برای تکنوازی تار توسط آیدین علیانسب به همراه ارکستر سمفونیک به ضبط رسانده و به زودی هم این اثر را به انتشار خواهد رساند، در گفتوگویی درباره روند ساخت این قطعه و از آرزوی دیرینهاش برای خلق اثری چنین برای تار و معرفی این ساز ایرانی به جهان گفت.
این موسیقیدان در ابتدا میگوید: من در هنرستان موسیقی ملی رشد کردهام؛ هنرستانی که افرادی چون حسین علیزاده، شهریار فریوسفی و داریوش طلایی در راهروهای آن قدم گذاشتهاند. هنرستانی که چه وقتی آنجا درس میخواندم و چه زمانی که رئیس آن بودم، در کنار اساتیدی چون آقایان فرامرز پایور، محمد اسماعیلی و هوشنگ ظریف حضور داشتهام. تار همیشه سازی بود که نوایش بیش از هر چیزی در هنرستان به گوش میرسید؛ چون هنرجویان نمیتوانستند مثلا سنتور را به سادگی هر جایی با خود حمل کنند ولی تار را به هر راهرویی میتوانستند ببرند و مینواختند.
او ادامه میدهد: همیشه عاشق تار بودهام، حتی در کودکی به خیابان سیروس رفتم و به اقساط یک تار خریدم و مدت کوتاهی برای سرگرمی آن را مینواختم. زمانی که مارشال تیتو حدود ۵۵ سال پیش از ایران دیدن میکرد، از آقای دهلوی خواسته بودند که سریعا قطعهای برای یک گروه تار ساخته و در تالار وحدت اجرا شود. آقای دهولی نیز این مأموریت را به من سپردند که یک شب تا صبح نشستم و قطعهای برای تار نوشتم که بعدا توسط هنرجویان هنرستان که اکنون از اساتید معروف موسیقی هستند، اجرا شد.
این هنرمند درباره علاقه خود برای ساخت قطعهای برای تار بیان میکند: همیشه دوست داشتم قطعهای برای تار بنویسم ولی هر گاه که شروع کردم به جایی نرسیدم؛ زیرا کار آسانی نبود. یک بار به همراه آقای باربد بیات به این ایده رسیدیم قطعهای را که در ۲۰ سالگی برای ویولن نوشته بودم و هنوز هم یکی از بهترین آثار من است، برای تار تنظیم کنم. به همین جهت تنظیم این قطعه را برای تار آغاز کردم و دیدم که چقدر اتفاقا همخوانی دارد.
او ادامه میدهد: پس از آن برای ضبط اثر از چندین نوازنده تار استفاده کردیم ولی کار به خوبی درنیامد. حتی با یکی از دوستان حدود دو ماه روی این قطعه کار کردم ولی آن چیزی که میخواستم نشد تا اینکه آقای آهنگ، یکی از دوستان من در ایران گفت که در ایران نوازندهای به نام آیدین اولیا نسب داریم و او تصور میکند که این نوازنده بهترین نوازنده تار در ایران است. من هم با خوشحالی نتها را برای او فرستادم تا ببینم کار به چه صورت پیش خواهد رفت ولی آقای علیانسب بعد از مدت کوتاهی گفت که مسئولیت نواختن تار در این قطعه را برعهده میگیرد. خیلی خوشحال شدم ولی امید زیادی نداشتم، اما چون آرزو داشتم که بتوانم روزی تار را آنگونه که شایسته است در دنیا نشان دهم، خوشحال شدم که شخصی توانایی نواختن این کار را در خودش میبیند.
این هنرمند تصریح میکند: آقای علیانسب هر روز نتیجه تمرین خود را از بخشی از کار، برایم ارسال میکردند و هر چه پیش میرفت نتیجه بهتر میشد. حتی همسر من که این کنسرتو را با ویولن اجرا کرده و میداند دیگر نوازندگان ویولن از سختی آن میگویند، از مهارت این نوازنده تعجب کرده بود. خلاصه اینکه آقای علیانسب چندین ماه هر روز روی این قطعه کار کرد و بالاخره به ضبط رسید. این اثر توسط ارکستر متروپلیتن پراگ و تار نوازی آیدین اولیا نسب به ضبط رسیده است.
او با بیان اینکه یکی از بزرگترین آرزوهای او برای موسیقی و ساز ایرانی برآورده شد، میگوید: من به همه موسیقیدانهای ایرانی برای کم توجهی به سازهای ایرانی و پایمال شدن حق آنها شدیدا انتقاد دارم. در ایران ارکستر سازهای ملی نداریم گرچه که سال ۹۴ با مدیریت من و آقایان سجاد پورقناد و حمید متبسم یک ارکستر سازهای ملی به رهبری آقای اسماعیلی تشکیل دادند که به علت مدیریت ضعیف نتیجه نداد.
«به نظر شما چرا تا کنون برای ارکستر سازهای ایرانی و سازهای ملی ما آنگونه که باید قطعه ساخته نشده است؟» پاسخ میدهد: علت اینکه چرا تاکنون قطعه خوبی برای موسیقی ایرانی ننوشتهاند، این است که موسیقی ایرانی چون موسیقی کلاسیک نیست که بتوانند از کشورهای همسایه و پارتیتورهای غربی تقلید و دزدی کنند و خودشان باید از صفر تا صد یک قطعه را بنویسند.
باید حتما ارکستر سازهای ملی داشته باشیم؟
میگوید: بله و باید در اولویت باشد. با وجود اینکه شغل اصلی من به ارکستر سمفونیک مربوط است ولی معتقدم در ایران و کلیه شهرها میتوانیم در عرض یک هفته ارکسترهای ساز ملی تشکیل دهیم ولی تحقق این امر با این مسئوولان و مشاوران غیرممکن است.
از او سوال میکنیم که برای آینده این کنسرتو تار چه برنامه ای دارد؟ پاسخ میدهد: برایم این مهم است که قطعه را به ارکسترها و رهبران بزرگ معرفی کنم که با دعوت از آقای علیانسب که نوازنده درجه یکی است، به اجرای این کنسرتو بپردازند. به نظرم شانس این قطعه خیلی زیاد باشد؛ زیرا این قطعه که قبلا برای ویولن تنظیم و توسط ناکسوز منتشر شده بود، از نظر منتقدان موسیقی موفقیت بزرگی کسب کرده است. به عقیده من اکنون حتی با تار خیلی قویتر شده است و برحسب اتفاق حتی در گامی قرار دارد که برای تار یک گام ایده آل است.
او در پایان توضیح میدهد: این قطعه کنسرتو تار و ارکستر سمفونیک و در سه قسمت است که حدود ۳۸ دقیقه طول میکشد. این قطعه بر پایه نوحه خوان یعنی داستان روز عاشورا است که در ۲۰ سالگی آن را نوشتهام و چهار یا پنج سال تغییراتی در آن اعمال کردم. این قطعه را به نوازندگان ارکستر سازهای ملی ۹۴ تقدیم میکنم.
مهدی حسینیوند:
نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
یک فیلم ساز معتقد است: بدون شک اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، دستاورد بسیار بزرگی است و اگر ادغام دو جشنواره این فرصت مهم را از سینمای ایران بگیرد، به نظرم بسیار اشتباه است و مسئولان باید فکری برای آن کنند.
مهدی حسینی وند که با فیلم «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و توانست در بخش جلوگاه شرق برنده سیمرغ بهترین فیلم شود درباره حضور در این رویداد سینمایی به ایسنا گفت: «من مطمئنم اگر فیلم «سیارک» پیش از جداسازی جشنواره جهانی از جشنواره ملی فیلم فجر به دبیرخانه این رویداد ارسال میشد، هرگز پذیرفته نمیشد. چون رویکرد جشنوارهها در پذیرش آثار متفاوت است و سینمای ایران نیازمند رویدادی چون جشنواره جهانی فیلم فجر است که نگاه و رویکردی متفاوت نسبت به آثار سینمایی دارد.»او در پاسخ به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر چه مزیتی برای او در مقام فیلمساز داشته است، پاسخ داد: «فیلم من پس از نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر در پنج، شش جشنواره مهم جهانی از جمله بوسان، دوحه و چندین رویداد دیگر شرکت کرد و دیده شد. همچنین پلتفرم بازار مجازی سی و هشتمین جشنواره جهانی امکان دیده شدن فیلم «سیارک»را مهیا کرد و منایمیلها و درخواستهای بسیاری برای نمایش آن دریافت کردم. در واقع فیلمهای مستقل ایرانی و خارجی چون «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت دیده شدن پیدا میکنند و این امتیاز بسیار بزرگی است.»تدوینگر آثاری چون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و «مختارنامه» ساخته داود میرباقری، درباره اینکه امتیاز جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمای ایران چیست؟ توضیح داد: «سینمای ما در دهه 70 شاهد ساخت فیلمهای ارزشمند، متفکرانه و فرهنگی بود، فیلمهایی مانند آثار ابوالفضل جلیلی، امیر نادری، عباس کیارستمی و ... که اتفاقا از جایگاه مهمی در جشنوارهها بهرهمند بودند و در این بین فیلمهای تجاری، چهرهمحور و متعلق به سینمای بدنه چندان در جشنوارهها جایگاهی نداشتند. رویکردی مثبت و مفید برای سینما که متاسفانه چندان دوام نداشت و در دهه اخیر با تغییر نگاه مدیریتی سینما بسیار کمرنگ شد. در واقع در این دوره اقتصاد سینما اهمیت بیشتری از اندیشه محور بودن فیلمها پیدا کرد و این تغییر نگاه باعث شد تا فیلمهایی که بیشتر دارای جنبه تجاری و عامهستند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.» او با تاکید بر تلاش بیوقفه جشنوارههای سینمایی فعال در آسیا و منطقه برای تثبیت جایگاهشان در جهان، بیان کرد: «من به تازگی در جشنواره فیلم بوسان و دوحه حضور پیدا کردم و از نزدیک دیدم برگزارکنندگان برای معرفی این جشنوارههابه جهان چه اندازه هزینه میکنند تا جشنواره خود را به رویدادی بزرگ در سطح آسیا و منطقه تبدیل کرده و بهترین باشند. اما ما چنین رویدادی را در اختیار داریم و بسیار عجیب است که بخواهیم آن را از دست بدهیم و مسئولان باید حتما در این باره تجدیدنظر کنند.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9632/29457/101334
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9632/29457/101335
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9632/29457/101336
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9632/29457/101337
|
عناوین این صفحه
- قرآن احصایی؛ ۲۶۵۰ صفحه است و هر صفحه پنج سطر دارد
- کرونا نرفت اما بازیگران آمدند
- اخبار
- اخبار