|
مرکز پژوهشهای مجلس مطرح کرد؛
توزیع ناعادلانه سفر بین خانوارها
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد توزیع سفر بین خانوارها به صورت عادلانهای رخ نداده و این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینههای سفر باشند.
مسیر صحیح توسعه گردشگری، رونق و پایدارسازی گردشگری داخلی است. چرا که اینگونه از گردشگری نسبت به محرکهای منفی رسانهای، مشکلات فصلی بودن تقاضا و تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی، وابستگی کمتری نشان میدهد و بهترین نوع توزیع و بازتولید منابع اقتصادی را ممکن میسازد. متأسفانه در دهههای اخیر جهت گیری مناسبی در مورد سیاستگذاری گردشگری داخلی رخ نداده است و آنچه به عنوان آمار در دسترس است، متأثر از برنامه نبوده است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس این بار درباره بررسی وضعیت گردشگری داخلی به منظور دستیابی به چالشهای سیاستی این حوزه است در این گزارش آمده که با بررسی دادههای آماری موجود و در دسترس بین ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده است اما از کیفیت آن کاسته شده است. توزیع سفر در بین خانوارها به صورت عادلانهای رخ نداده است و ۳ برابر شدن سرانه سفر خانوارها به واسطه افزایش سفرها برای «خانوارهای سفر کرده» رخ داده است. این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینههای سفر باشند.
بنابراین اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی، کاهش هزینههای مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این وضعیت است که مانع از رخداد پیامدهای مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی شده است. ترسیم وضعیت فعلی نشان میدهد که نقش سیاستگذاری در بخش گردشگری داخلی آنگونه که باید موفق نبوده است. بنابراین تسهیل در توزیع منابع مالی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروهها و دهکهای متفاوت جامعه، محورهایی است که نیازمند سیاستگذاری و اقدامات برنامهای است.
در قرن اخیر، گردشگری به عنوان یک مقوله فرهنگی مورد نظر کشورهای مختلف قرار گرفته است و از فعالیتی صرفاً اقتصادی به موضوعی حیاتی برای پیشرفت فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری تغییر جایگاه داده است. به شکلی که موضوع اکتشافات فردی، اجتماعی و محیطی برای دستیابی به معنویت، خواستهی گردشگران نوین به حساب میآید (شفیعا و صباغ پور آذریان، ۱۳۹۵). متأسفانه با تأخیر بسیار زیاد، به تازگی در ایران تلاشهایی برای توسعه و بهره برداری اقتصادی و فرهنگی از این صنعت صورت گرفته است. بر اساس تحقیقات سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) گردشگری داخلی ۸۰% از کل جریان گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است و تمامی چالشهایی که گردشگری ورودی را تهدید میکند - مانند روابط سیاسی با سایر کشورها، مساله تحریم و … - بر اینگونه از گردشگری بی اثر یا حداقل کم اثر است. این گونه از گردشگری، فرصتی است برای توسعه درون زا و وابسته کردن پیشرفت صنعت به تقاضای موجود در کشور که یکی از مصداقهای عملیاتی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی است. همچنین اگر این گردشگری با تاکید بر دید و بازدید از خانواده و دوستان و مزایای صله رحم تبیین شده باشد، موجبات تقویت بنیان خانواده و تقویت سرمایه اجتماعی خانوارها خواهد شد.
در این شرایط است که گردشگری ورودی میتواند با استفاده از زیرساختهای گردشگری داخلی فعال شود و بیش از اینکه تأثیرات منفی بین المللی را به عرضه کنندگان وارد کند، به عنوان پاداش توسعه موفق داخلی ارزش افزایی کند. همچنین به واسطه خانواده محور بودن الگوی گردشگری داخلی، تبعات منفی تهاجم فرهنگی نیز کمتر خواهد بود.
گردشگری داخلی تقریباً در تمام کشورهای در حال توسعه «بدون هیچ برنامهریزی منظم دولت» اتفاق میافتد و در ایران نیز به عنوان گردشگری خودانگیخته یا رها شده در جریان است. برای اینکه سیاست گذاران بتوانند اقدامات مناسبی در مورد گردشگری داخلی انجام دهند، ارائه تصویر و تفسیری مناسب از واقعیت گردشگری داخلی لازم است. گزارش حاضر تلاشی است برای نمایش حقیقت گردشگری داخلی در ۱۱ سال اخیر که به ارائه راهکارهای کاربردی برای تقویت عرضه و تقویت تقاضا میانجامد.
بررسی و تحلیل آمار گردشگری داخلی کشور
یکی از ابزارهای کاربردی برای تصمیم گیری، آمار معتبر و مستند است. ابزاری که متأسفانه در دهههای اخیر در مورد صنعت گردشگری ایران به شکل دقیق و قابل اعتماد در دسترس نبوده و صرفاً به شکل گزارشهای جسته و گریخته و غیر متمرکز در اختیار قرار گرفته است. این وضعیت با اظهار نظرهای غیرشفاف و غیر مستند مسئولان و مدیران همراه شده و به وخامت اوضاع افزوده است. تهیه آمارهای گردشگری، هر چند با تشکیل سازمان جلب سیاحان در سال ۱۳۴۲ آغاز شد لکن این امر به صورت یک رویه ثابت ادامه پیدا نکرد و روند آمارگیری و داده پردازی در صنعت گردشگری نتوانست شکل منسجم+ و قابل اتکایی به خود بگیرد. مرکز آمار ایران در یک دهه گذشته تلاش مضاعفی کرد تا گامی در جهت تبیین و ارائه آمارهای دقیق در این حوزه بردارد. بنای اصلی این گزارش نیز بر تحلیل آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران برای تبیین وضعیت گردشگری از دیدگاه خانوارهای ایرانی است. برخی از مهمترین شاخصهای مورد بررسی بر اساس آمارهای ارائه شده عبارتند از:
تعداد سفر: منظور از تعداد سفر مجموع سفرهای فرد، فرد اعضای سفر رفته خانوار (اعم از سفرهای داخل استان و سفرهای خارج از استان) در فصل مورد بررسی است.
سفرهای داخلی: سفرهای افراد مقیم یک کشور در درون مرزهای همان کشور است.
خانوار سفر رفته: منظور، خانواری است که حداقل یک عضو آن در دوره آماری مورد بررسی حداقل یک سفر انجام داده باشد.
مقصد اصلی سفر: مقصد اصلی یک سفر، مکان یا جایی است که رفتن به آن مکان، نقش اصلی در شکلگیری آن سفر داشته است.
نوع سفر: منظور این است که سفر همراه با اقامت شبانه بوده است یا خیر.
هدف اصلی سفر: هدف عمدهای است که سفر به دلیل آن شکل گرفته است. طبقه بندی اهداف اصلی سفر به شرح ذیل است: گردش و تفریح؛ دیدار دوستان و بستگان؛ زیارت؛ درمان؛ خرید؛ آموزش؛ کسب و کار و مأموریت شغلی؛ سایر اهداف
تعداد نفر شب: در سفرهای با اقامت شبانه عبارت از مجموع شب اقامت فرد فرد اعضای سفر رفته خانوار در فصل مورد بررسی است.
گردشگری داخلی با هدف اصلی دیدار خانواده و دوستان: یکی از مهمترین انگیزههای شکل گیری گردشگری داخلی در دنیا، دیدار از اقوام و دوستان ساکن در سایر شهرها است. هر چند مفهوم سازی این گردشگری به واسطه همپوشانیهایی که با گذران اوقات فراغت و گردشگری تجاری دارد کار ساده ای نیست اما کلیدی ترین و اصلی ترین دلیل و نیت شکل گیری اینگونه از گردشگری، بازدید و دیدار دوستان و نزدیکان است. یکی از فواید این گونه از گردشگری، امکان اقامت در خانه دوستان و اقوام و کاهش هزینههای سفر است.
بررسیهای آماری اداره آمار نشان داد که کمیت گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش است. هر چند دادههای مرتبط با خانوارها ناقص است اما بر مبنای دادههای موجود، سرانه سفرهای خانوارها تقریباً سه برابر شده است. این سه برابر شدن را نمیتوان نشانه موفقیت یا بهبود شرایط دانست چرا که با مقایسه بین هزینه متوسط سفر با تورم نقطه به نقطه مشخص است بین سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ که کمیت گردشگری داخلی افزایش پیدا کرده است، به کیفیت آن افزوده نشده است. در این بازه زمانی سهم هزینههای حمل و نقل ۲۰ درصد، خرید سوغاتی و اقامت حدود ۲۴ درصد، تور و گشت ۴۵ درصد و سهم سایر هزینهها ۳۴ درصد کاهش یافته است و صرفاً سهم هزینههای اساسی و حیاتی مثل خوراکی، درمانی و خرید کالا افزایش یافته است. بنابراین گردشگری داخلی ایران با تصمیمات خانوارها برای صرفه جویی در هزینههای اولیه سفر روبرو شده است.
افزایش فشارهای اقتصادی و نبود زیرساختهای حمل و نقلی دردسترس و با کیفیت، گرایش گردشگران داخلی به سفرهای غیر قابل برنامه ریزی و مبتنی بر ماشین شخصی را نیز افزایش داده است. همچنین افزایش سفر برای درمان در بازه مورد بررسی موید این نکته است که گونههای پر هزینه و تخصصی گردشگری که قابل استفاده برای همگان نمیباشد، رو به افزایش است. این نکته در تکمیل موارد بالا کافی است که افزایش سرانه گردشگری داخلی بیشتر به خانوارهایی تعلق گرفته است که قبلاً هم به سفر رفتهاند. لذا سازوکارهای توزیع سفر برای خانوارها به گونهای صورت نگرفته است که در دسترس همگان قرار گیرد. این موضوع موجب شده تا گردشگری داخلی به عنوان کالای اساسی در سبد خانوارهای ایرانی قرار نگیرد.
بخش مهمی از سفرهای داخلی ایران مبتنی بر گردشگری برای دیدن دوستان و آشنایان است که از نظر اصول و مبانی دینی اسلام، ظرفیت صله رحم و رونق سرمایه اجتماعی را داراست. البته تمایل خانوارها به کاهش هزینههای سفر و به طور خاص هزینههای اقامت از یک سو و از سوی دیگر برنامه ریزی آزادانه سفر بدون مقید شدن به یک تور گردشگری در شرایط موجود نیز بدون نقش نبوده است. از آن جهت که نزدیک به ۷۳ درصد اقامت سفرهای داخلی در خانه آشنایان و بستگان بوده است لذا انباشت جمعیتی در پهنههای جغرافیایی کشور و نقاط شهری دارای جمعیت بیشتر، شانس به دست آوردن تقاضای سفرهای داخلی بیشتری را دارند. هر چند این موضوع از پراکندگی و توسعه زیرساختهای حمل و نقلی نیز متأثر شده است. لذا استفاده از خانه اقوام و دوستان برای کاهش هزینه اقامت، استفاده از ماشین شخصی برای کاهش هزینه حمل و نقل، عدم استفاده از تورها برای کاهش هزینههای سفر، پیامد کاهش کیفیت گردشگری داخلی است که از وضعیت اقتصادی خانوارها حاصل شده است.
کاهش کیفیت زندگی گردشگری داخلی کشور نیازمند تدبیر سیاستی از دو جنبه تقویت سمت تقاضا و دسترس پذیری سمت عرضه است.
توزیع عادلانه سفر و دسترس پذیری گردشگری داخلی به عنوان کالای اساسی برای گروهها و اقشار مختلف جامعه، موضوعی است حیاتی در راستای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که نیازمند اقدامات سیاستی تکمیلی است.
به بهانۀ ردِ دومین وزیر پیشنهادی در مجلس
بین 880 هزار نیروی آموزش و پرورش یک نفر برای وزارت پیدا نمیشود؟!
مهرداد خدیر
باید دید آقای رییسی در سومین گزینه به یک معلم میرسد یا باز به دکتر فلان که معلم نبوده و بعد معلوم میشود دکتر هم نبوده است. اتفاقا نیاز نیست دکتر باشد. یک معلم ابتدایی شایسته را پیدا کنید. در یکی از حضورهای میدانی پیدا میشود. راستی اگر واقعا هیچ یک از این 880 هزار نفر روحیه انقلابی ندارند پس این همه سال چگونه گزینش شدهاند و مهمتر این که چگونه تربیت یک نسل و 13 میلیون کودک و نوجوان مان را به آنان سپردهایم؟!
مجلس شورای اسلامی به دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رأی اعتماد نداد و مسعود فیاضی مانند حسین باغگلی به کابینه ابراهیم رییسی راه نیافت. نام حسین باغگلی را احتمالا فراموش کرده بودید. نام مسعود فیاضی را هم فراموش خواهید کرد. چون این دومی نه سابقۀ معلمی دارد، نه تدریس در مدارس دولتی و نه حتی یک روز مدیر مدرسه بوده است! قبلی حداقل تجربه مدیریت مهد کودک داشت.
چنین کسی را اما آقای رییسی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد تا جای دکتر غلامحسین شکوهی، محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر بنشیند!
چگونه است که در سالهای اول انقلاب آدمهایی در آن حد داشتیم و بعد از 43 سال و این همه گزینش و از بین 880 هزار و 514 نیروی آموزش و پرورش که 83 درصد آنان به معلمی اشتغال دارند آقای رییسی یکی را شایستۀ وزارت پیدا نکرده و فردی با لیسانس عمران و ادامۀ تحصیل در فقه و اصول را معرفی کرد و توقع داشت به صرف ادعای اجرای سند تحول رأی بیاورد؟
درست است که این مجلس حاصل اِعمال شدید نظارت استصوابی است و در غیبت اکثریت مردم در فضای خاص انتهای سال 98 و پس از شوکهای آبان و هواپیمای اوکراین و کرونا شکل گرفت و اکثریت مردم ایران را نمایندگی نمیکند اما به هر صورت نمایندگان با هر پشتوانۀ اجتماعی اهل حساب و کتاباند و میدانند که وزارتخانهای با این حجم را نمیتوان به فردی سپرد که مدیر مدرسه دولتی هم نبوده است!
این که 140 نمایندۀ همین مجلس به مسعود فیاضی رأی اعتماد ندادهاند جای تعجب ندارد. این که 115 نفر به او که واجد کمترین شرایط هم نبوده رأی دادند موجب شگفتی است.
معرفی وزیر از بیرون جامعۀ فرهنگیان توهین یا بی اعتنایی یا بدگمانی به صدها هزار معلم و مدیر و ناظم و کارمند دفتری است و آقای رییسی چرا ناخواسته این کار را انجام میدهد؟ اصلا چرا به صورت میدانی و انقلابی و جهادی به یک مدرسه نمیرود و نظر 4 تا معلم را نمیپرسد؟ به سفر استانی هم نیاز نیست. در همین تهران یک روز سر راه به یک مدرسه برود و نظر مدیران و معلمانِ از فیلتر رد شده را بپرسد تا دریابد این گزینه ها چقدر پرت بودهاند.
واقعا اُفت ندارد برای مدیریت وزارتخانهای چنین کلیدی که وزیران آن رییس جمهوری و نخستوزیر شدند چگونه چنین افرادی پیشنهاد میشوند؟
احتمالا خواهند گفت چطور نمایندگان این حساسیت را در باقی وزارتخانهها نداشتند و اینجا این همه گیر دادهاند؟ این که جاهای دیگر کوتاه آمدند دلیل آن نیست که در این فقره هم بیتوجه باشند. ضمن این که پس از 100 روز روشن شده که ادعاها و وعدهها تا چه حد قرین موفقیت یا بر اساس واقعیت بوده است و نمیخواهند خودشان را به دردسر بیندازند.
در گذشته هم اگر گاهی وزیر آموزش و پرورش از بیرون آمده باز با فاصله سابقهای داشته یا مانند وزیر اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 پیشتر وزیر علوم بوده و به خاطر اختلاف دو جناح اصلی آموزش و پرورش در آن زمان ( طیف علوی و حجتیه با انجمن اسلامی معلمان) بوده است نه این که بعد سه دهه فرد ناشناختهای که برای مدیریت میانی هم مناسب نیست معرفی شود و تنها بگوید دو سال معلم پرورشی بوده ام که این هم ظاهرا محل مناقشه بوده است.
اول این که بارها از او با عنوان «دکتر فیاضی» یاد کرد. حال آن که کمیسیون آموزش مجلس به صراحت اعلام کرد او مدرک دکتری ندارد. (کاش یکی پیدا شود و جز در مطب پزشکان این دکتردکتر کردنها را منع کند. تا حالا برای واجدان مدارک نامرتبط بود و حالا نوبت به دکتری نگرفتهها رسیده است! باز گلی به جمال مجری برنامه « به خانه برمی گردیم» تلویزیون که اگرچه دربارۀ آشپزی و کاردستی حرف می زنند اما دکتر عمومی است و گاهی که پزشکی میآید از آن 7 سال که درس خواند و مدرک گرفت بهره میبرد).
بامزهترین بخش سخنان رییس جمهوری در مجلس اما آنجا بود که گفتند: «محور انتخاب ما شایستگی است. رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانهای هم موجب معرفی فردی نمیشود. دولت ما را با دولتهای سهدهه گذشته مقایسه کنید که رفاقت چقدر در انتخاب افراد نقش داشته است. از نزدیکان در مسؤولیتها کجا هستند؟ در این زمینه سهدهه گذشته را بررسی کنید و این دولت را هم بررسی کنید. از نهاد ریاست جمهوری شروع کنید تا سایر نهادها. برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی ، کارآمدی ، روحیه تحول از شرایط همه وزراست؛ البته این شرایط باید مستمر بماند و در این زمینه از وزرا ارزیابی مستمری انجام می شود. با بررسی های انجام شده در کارگروه ها مشخص شد دکتر فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند. وزرای قبلی آموزش و پرورش قبلی هم اعلام کردند او فرد صلاحیتداری است.»
(اصرار بر نفی سیسال قبل هم در نوع خود جالب است. انگار دربارۀ رژیم گذشته صحبت میکنند و انگار در این سی سال جمهوری اسلامی در دولت هایی به ریاست هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدینژاد و حسن روحانی متجلی نمیشده و تمام تجلی در دستگاه های دیگر بوده و دولت جمهوری اسلامی نبودهاند!)
این بخش از نطق ایشان هم قابل توجه بود: « دکتر فیاضی هم معلم آموزشی بوده و هم پرورشی. محتوای درسی را می شناسد، مدیر کل بوده و در مقطعی هم مسؤول فناوری وزارتخانه بوده و با زیرساختهای آموزش و پرورش آشنایی دارد. از طراحان آموزش مجازی هم بوده است و برای آموزش و پرورش برنامه قابل دفاع دارد. او فردی تحولگراست و روحیه تعامل با سایر بخشها را دارد. همچنین آمادگی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را هم دارد. من با او همحزب و همگروه نبودم و نمیدانم به چه کسی رای داده است اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیۀ انقلابی داشته باشند و با شاخصهای دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغههای نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم.»
در پی رد دو نفر از هماهنگ ترین مجلس و دولت در تاریخ جمهوری اسلامی باید دید آقای رییسی در سومین گزینه و ظرف یک هفته به یک معلم و آموزش و پرورشی میرسد یا باز به دکتر فلان که نه تنها معلم نبوده که بعد معلوم میشود دکتر هم نبوده است!
اتفاقا نیاز نیست دکتر باشد. یک معلم ابتدایی شایسته را پیدا کنید. در یکی از حضورهای میدانی پیدا میشود. در برخی مشاغل مانند معلمی اصل بر صداقت و سلامت است و ناسالم و ناصادق کاملا استثناست. پیدا کردن مدیر یا معلمی برای وزارت دشوار نیست. راستی اگر واقعا هیچ یک از این 880 هزار نفر روحیه انقلابی ندارند پس این همه سال چگونه گزینش شده اند و مهم تر این که چگونه تربیت یک نسل و 13 میلیون کودک و نوجوان مان را به آنان سپردهایم؟!
هر چند وقت، تنگ است اما اتفاقا سومین گزینۀ وزارت آموزش و پرورش فرصت خوبی برای آقای رییسی است تا نشان دهد صرف سابقۀ مدیریت میانی در جاهایی که ایشان قبلا مسؤولیت داشته یا ارتباط با برخی نهادها یا فراغت از تحصیل در یک دانشگاه خاص یا مسؤولیت آموزشی در این دانشگاه یا خویشاوندی با یکی از اصولگرایان صاحب منصب کافی نیست.
ایران جزو بالاترین کشورهای دارای بیماران اعصاب و روان
مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: براساس اخرین غربالگری ملی، درصد افراد دچار بیماری های اعصاب و روان کشور ما 30 درصد بوده است که یکی از بیشترین درصدهاست.
دکتر حمیدرضا مهاجرانی اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حدود ۲۱ میلیون نفر یعنی تقریبا ۳۰ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند. بدین معنی که از هر چهار نفر یک نفر دچار اختلالات روانی است.، متاسفانه در استان مرکزی هنوز تحقیق کامل و مستقلی در این حوزه انجام نشده است.
وی افزود: همچنین آمار وزارت بهداشت شمار زنانی را که دارای اختلالات روانی هستند را بیش از مردان نشان میدهد. طبق این آمار، در یک سال گذشته ۲۳.۴ درصد بالغان در ایران دچار یک اختلال روانی بودهاند که ۲۷.۶ درصد آنان را زنان و ۱۹.۴ درصدشان را مردان تشکیل دادهاند. مهاجرانی گفت: آمار وزارت بهداشت همچنین نشانگر آن است که در حال حاضر دوره جوانی اصلیترین دوره سنی است که افراد در آن به اختلالات روانی مبتلا میشوند. همچنین کودکان نسل جدید بیش از گذشته دچار اختلال روانی میشوند. مهاجرانی همچنین در خصوص فعالیت مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اراک گفت: این مرکز در آذرماه سال ۱۳۹۸ تاسیس شده است و ۷ نفر کارشناس و عضو هیات علمی در این مرکز در حال فعالیت هستند. وی ادامه داد: بررسی اعصاب از جنبه کاربردی آن به معنای یافتن راههای درمانی و و پیشگیری از مشکلات عصبی است. در این مرکز تحقیقات با بررسی مکانیسم عمل اعصاب و تاثیر داروها به استخراج، تولید آزمایشگاهی و ثبت اختراع پرداخته میشود و در ادامه طی مذاکراتی با کارخانههای دارو سازی در صورت امکان، در راستای تولید صنعتی این داروها با آنها همکاری خواهد شد.مهاجرانی اظهار کرد: اولین و مهمترین فعالیت این مرکز در سال ۹۸ بررسی اثرات مصرف پروبیوتیک توسط مادران باردار و شیرده و نوزادان، بر اختلالات اضطرابی دوران بلوغ بود که نتایج مثبتی رانشان داد و در ژورنال Nutritional neuroscience به تایید اولیه رسیده است.
مهاجرانی افزود: از دیگر فعالیتهای بارز این مرکز تاکنون، تحقیقات در زمینه استخراج داروی ضدپیری از گیاهان، داروی ترمیم اختلالات بویایی و چشایی ناشی از کرونا، تولید واکسن پروبیوتیک خوراکی علیه کرونا و همچنین ساخت برنامه مستند علمی در مورد میکروب های مفید بدن، با همکاری خانه مستند انقلاب اسلامی بوده که آماده پخش توسط شبکه مستندصداوسیما است.
اخبار
در جلسه کمیته ایمنی شهرداری منطقه ۱۲ تأکید شد:
تعامل بهینه شهرداری قلب طهران و آتشنشانی
شهردار منطقه ۱۱ از آمادگی همهجانبه و تعامل حداکثری شهرداری و سازمان آتشنشانی برای پیشگیری از بحران و حفظ ایمنی در این منطقه مرکزی تهران خبر داد.
️به گزارش امتیاز، جلسه کمیته ایمنی منطقه ۱۲ با حضور امیر یزدی، شهردار منطقه، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، کامران عبدولی، معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان، رسول هلالی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، امیر هاتفی، مدیر منطقه ۵ عملیات، جلال ملکی، سخنگو و رئیس روابط عمومی، معاونان شهرداری منطقه و شهرداران نواحی در ساختمان شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.
️در این جلسه، داوری با یادآوری این نکته که منطقه ۱۲ از حساسترین و مهمترین مناطق شهری تهران است، گفت: این منطقه با وجود بافت تاریخی ارزشمند، مجلس شورای اسلامی، بازار بزرگ تهران، وزارتخانهها و ساختمانهای اداری حساس و کلیدی، همچنین تردد بین یک تا میلیون نفر در روز به توجه همهجانبه برای حفظ ایمنی و پیشگیری از بحران نیازمند است و به همین دلیل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برای نیل به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.
️وی ضمن اشاره به اجرای موفقیتآمیز اولین ایستگاه روزانه آتشنشانی در منطقه افزود: این ایستگاه که در تاریخ سوم آذرماه سال گذشته در سوله پیشگیری و مدیریت بحران منطقه ۱۲ اجرا شد، پاسخگوی خوبی به نیازهای منطقه در این حوزه بود و به همین دلیل پیشنهاد میشود ایستگاه دیگری در محدوده بازار بزرگ تهران راهاندازی شود.
️مدیرعامل سازمان آتشنشانی شهر تهران بر اهمیت آموزش شهروندان در زمینه حفظ ایمنی تأکید کرد و افزود: موضوع پیشگیری از مباحث مهم و اساسی است که اول رعایت اصول ایمنی و دوم آگاهیبخشی به مردم و کسبه را طلب میکند؛ بنابراین راهاندازی کمیتههای ایمنی در سطح منطقه برای آموزشهای ضروری به مردم و کسبه ضروری به نظر میرسد.
️در ادامه یزدی ضمن قدردانی از تلاشهای مجدانه سازمان آتشنشانی برای پیشگیری از بحران در منطقهای که قلب طهران به شمار میرود، بیان کرد: ایمنی از اولویتهای اصلی ما در شهرداری منطقه ۱۲ است و همکاران من در این منطقه از آمادگی همهجانبه برای تعامل با سازمان آتشنشانی در این زمینه برخوردارند.
️وی با تأکید بر بررسی تمهیدات ترافیکی برای تسهیل رفتوآمد وسایل نقلیه سازمان آتشنشانی ادامه داد: با توجه به ترافیک آخر سال بهویژه در محدوده بازار و لزوم استقرار ایستگاههای آتشنشانی موقت در این محدوده، به جز برنامهریزی برای تسهیل تردد در معابر و خیابانها، در حوزه خدمات شهری نیز همکاریهای لازم با سازمان آتشنشانی صورت خواهد گرفت.
️گفتنی است تصمیمگیری برای رفع خطر از پاساژها و املاک بحرانی بهویژه در محدوده بافت فرسوده از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته شد.
برگزاری جلسه طرح تحول نگهداشت شهر در منطقه 19
جلسه طرح «تحول نگهداشت شهر» در منطقه 19 با حضور سید مهدی هدایت شهردار منطقه، محمد یار محمدی مدیر پروژه، حمید روحانی فرد رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارزیابی عملکرد و محمد حسین شیرازی مدیر روابط عمومی اداره کل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در این جلسه که معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی، معاون خدمات شهری و فضای سبز، شهرداران نواحی و مدیر روابط عمومی منطقه حضور داشتند، سید مهدی هدایت شهردار منطقه طرح تحول نگهداشت شهر را فرصتی مناسب برای شناسایی مشکلات و رفع آن ها با هدف افزایش حداکثری رضایتمندی شهروندان دانست و بر مشارکت شهرداران نواحی برای احصاء موارد با دقت هرچه بیشتر تأکید کرد.
او همچنین خواستار ارائه راهکارهای پیشنهادی و تداوم جلسات توجیهی به منظور اجرای کیفی و مؤثر این طرح در منطقه 19 شد.
در این جلسه محمد یارمحمدی مدیر پروژه تحول نگهداشت شهر نیز به ابلاغ دو طرح اصلی در مدیریت شهری جدید برای شهر اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ها «قرار خدمت» است که با حضور شهردار تهران در مناطق برگزار می شود. همچنین طرح «تحول نگهداشت شهر» که با هدف ایجاد تحولی نوین در شهرداری و شهر تهران به مناطق ابلاغ شده است.
این مسئول آراستگی شهر، افزایش رضایتمندی شهروندان، ارتقاء کیفی سطح خدمات به شهروندان و بکارگیری حداکثری ظرفیت پیمانکاران را از اهداف این طرح عنوان کرد که طی آن موارد براساس پیام های ثبت شده در سامانه های 137 و 1888، ظرفیت نواحی و نخبگان، معتمدین و شورایاران احصاء می شود.
یارمحمدی با بیان اینکه این طرح از 8 آبان آغاز و در 22 آبان نیز وارد فاز عملیاتی شده است افزود: برنامه های ارائه شده برای حل مشکلات باید واقعی و براساس معرفی ظرفیتها باشد.
او همچنین ضمن تشکر از اهمیت و نگاه ویژه شهردار منطقه به این طرح، به ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه اجرای طرح و ارزیابی مناطق و همچنین چگونگی مستند سازی و ارائه گزارش توسط روابط عمومی مناطق با هماهنگی مرکز ارتباطات پرداخت.
اخبار
مشارکت شهرداری منطقه یک در مانور زمستانه شهرداری تهران و پلیس راهور در 18 نقطه بزرگراهی
شهرداری منطقه یک تهران امروز سه شنبه 25 آبان ماه در مانور زمستانه شهرداری تهران و پلیس راهور در 18 نقطه بزرگراهی شمال تهران حضور یافت.
به گزارش امتیاز؛ افشین خدامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری این منطقه با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: این مانور در منطقه یک در 18 نقطه بزرگراهی همزمان با سایر مناطق شهر تهران با هدف آمادگی نیروها در خدمات رسانی سریع به شهروندان به هنگام بارش برف و ایمنی تردد، انجام شد و خودروهای تخصصی برف روبی، 137 و شهربان با نیروهای انسانی مربوطه در محور های بزرگراهی منطقه از جمله شهید آیت الله صدر، شهید مدرس، امام علی (ع)، شهید چمران و... با نصب بنرهای اطلاع رسانی مستقر شدند .
خدامی با اشاره به اقدامات اجرایی ستاد برف روبی در سطح منطقه یک تصریح کرد: به منظور ساماندهی و رفع لغزندگی شبکه معابر به هنگام بارش برف ، جانمایی 350 هزار کیسه شن مخصوص در دسترس شهروندان، پیش بینی شده است که تا کنون 120 هزار کیسه در 300 مخزن زرد رنگ و 3 هزار نقطه از معابر شمال تهران کیسه چین شده اند و تا پایان آذر ماه تمامی کیسه های پیش بینی شده جانمایی می شوند. وی افزود: در حال حاضر 10 سایت در نواحی دهگانه تجهیز شده و سایت مرکزی گلچین نیز به صورت پشتیبان آماده شارژ و سرویس دهی به سایت های نواحی است. معاون شهردار منطقه یک افزود: خودروهای برف روب تامین و طبق برنامه خودروهای تخصصی و مکانیزه برف روبی با زمانبندی در منطقه مستقر می شوند.
اجرای ویژه برنامه های هفته کتاب
در منطقه 15
شهردار منطقه 15 از برگزاری ده ها عنوان برنامه فرهنگی همزمان با فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار در محله های جنوب شرق پایتخت خبر داد.
به گزارش امتیاز، سید مهدی صباغ با اعلام این خبر گفت: این ویژه برنامه ها با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، رشد کمی و کیفی شاخص مطالعه شهروندان و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی، ایجاد انگیزه و تشویق شهروندان به مطالعه و قرار دادن کتاب در سبد هزینه خانواده، تقویت و حمایت از تشکل های فعال در این حوزه و تقویت ظرفیت های تالیف و تولید و عرضه کتاب و حمایت به اجرا درمی آید.
به گفته او، بازدید اهل فرهنگ و هنر از کتابخانه ها و کتابفروشی های شاخص منطقه ، تقدیر از مروجین و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی ، تهیه ویدیو کلیپ کوتاه با مضمون دعوت شهروندان به کتابخانه های عمومی سطح شهر و آشتی با کتاب و کتابخوانی به وسیله نویسندگان و فرهیختگان ادبی محلی و پخش در فضای مجازی باعنوان «شما هم دعوتید» ، معرفی بهترین کتاب های خوانده شده در فضای مجازی و ارائه خلاصه ای از کتاب در قالب یک ویدئوی سه دقیقه ای و هبه کتاب به مساجدسطح منطقه در راستای گرامیداشت این مناسبت به اجرا درمی آید.
صباغ اضافه کرد: برگزاری مسابقه ارائه بهترین و جذاب ترین ایده به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اهدای کتاب با خط بریل به روشندلان در مرکز باغچه حواس، راه اندازی نمایشگاه کتاب، ثبت نام رایگان شهروندان در کتابخانه ها، برگزاری کارگاه مهارتهای 5گانه کتابخوانی شامل خلاصه نویسی،کلی خوانی، دقیق خوانی، مدیریت زمان و تندخوانی، مسابقه خلاصه نویسی کتاب در 7 مدرسه با همکاری آموزش و پرورش و رعایت پروتکل های بهداشتی و تولید محتوا با موضوع تولید و تهیه پادکست، موشن گرافی، پوستر، کلیپ در سطح نواحی هفت گانه از جمله برنامه های این هفته خواهد بود.
آغاز طرح زمستانی پلیس راهور در تهران
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از آغاز طرح زمستانی پلیس در معابر پایتخت از امروز خبر داد.سردار محمد حسین حمیدی در اجرای این طرح گفت: با توجه به فرارسیدن سرمای هوا و آغاز بارشها ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با تمام قوا و تجهیزات در سطح معابر ، بزرگراه ها و تقاطع های شهر تهران حضور خواهند داشت و نسبت به مدیریت ترافیک و تسهیل آمد و شد شهروندان اقدام خواهند کرد. علاوه بر آن از طریق مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ نیز جریان ترافیک مورد رصد قرار میگیرد.وی با بیان اینکه این طرح که شامل اقدامات انتظامی و ترافیکی در زمستان ۱۴۰۰ است از امروز صبح ۲۵ آبان آغاز شد، گفت: تمامی کارکنان پلیس راهور تهران بزرگ به همراه تجهیزات خود و امکانات سازمانی در این طرح حضور داشته و درآماده باش کامل هستند. حمیدی درباره لغزندگی معابر در هنگام بارندگیها نیز گفت: در این خصوص هماهنگیهایی هم با شهرداری تهران انجام شده چرا که یکسری اقدامات نیز باید ازسوی شهرداری انجام شود. در همین راستا نیز تمرکز جدی برای معابر شمالی شهر تهران و معابر دارای شیب شده و در تقاطعهای مهم و پر تردد نیز ماموران مستقر خواهند شد.رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در اجرای این طرح از خودروهای برف روب ، باب کت و گریدر و لودر و ... نیز که از سوی شهرداری تهران تامین شده استفاده خواهد شد.وی از شهروندان نیز خواست که با توجه به سرمای هوا و به خصوص در روزهای بارندگی از تردد غیرضروری در معابر شهری پرهیز کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9634/29470/101412
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9634/29470/101413
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9634/29470/101414
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9634/29470/101415
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9634/29470/101416
|
عناوین این صفحه
- توزیع ناعادلانه سفر بین خانوارها
- بین 880 هزار نیروی آموزش و پرورش یک نفر برای وزارت پیدا نمیشود؟!
- ایران جزو بالاترین کشورهای دارای بیماران اعصاب و روان
- اخبار
- اخبار