|
دادمان در مراسم معارفه رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان:
فرهنگ با تهرانیزه شدن از دست رفته است
مراسم تکریم رئیس پیشین و معارفه رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش امتیاز، ۲۵ آبانماه طی مراسمی با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استانهای حوزه هنری، از زحمات سید مصطفی حسینی ریاست پیشین حوزه هنری استان سمنان تقدیر و محمد اصغرزاده به عنوان رئیس جدید حوزه هنری این استان معرفی شد.
سیدمصطفی حسینی، که تا به امروز ریاست حوزه هنری استان سمنان را بر عهده داشت در این مراسم با معرفی و تقدیر از همکاران خود در حوزه هنری استان سمنان گفت: اگر رویدادهای خوبی در حوزه هنری استان سمنان شکل گرفت یا آثار مهمی تولید شد، همه حاصل تلاش همکاران ما در حوزه هنری استان است. در حال حاضر به لحاظ مالی ما شرایط مناسبی داریم و امید است تا همچنان رو به رشد باشد. همچنین به لحاظ تملکی و سختافزاری پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم.
حسینی افزود: همکاران ما در حوزه هنری استان سمنان همانند برادران و خواهران یک خانواده واقعی تلاش کردند تا اتفاقات خوبی را شکل دهند. از همه آنها قدردانی میکنم.
وی در پایان گفت: برای آقای اصغرزاده آرزوی موفقیت در ادامه راه حوزه هنری استان دارم و از حمایتهای محمدمهدی دادمان ریاست محترم حوزه هنری انقلاب اسلامی از حوزه هنری استان سمنان و فعالیتهایش تشکر میکنم. تغییر همواره میتواند باعث روحیه و جریانی تازه در راستای اهداف هنر انقلاب شود و این اتفاق در حوزه هنری استان سمنان نیز میتواند شکل بگیرد.
میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استانهای حوزه هنری با قدردانی از زحمات حسینی در حوزه هنری استان سمنان گفت: در حالی که در همه جای کشور دشواریهایی برای پیشبرد فعالیتهای فرهنگی وجود داشت، اما حسینی توانست زیرساختهای حوزه هنری این استان را تقویت کند.
وی افزود: ادبیات استان سمنان بسیار مطرح است و وامدار شعرا و نویسندگانی از جمله محمدعلی معلم دامغانی و علیرضا قزوه است. همچنین در زمینه ساخت انیمیشن هم موفقیتهای بسیاری داشته و خواهد داشت.
مرادی بیناباج ادامه داد: حوزه هنری استان سمنان از امروز با ریاست هنرمندی به نام اصغرزاده ادامه کار میدهد که کارنامه موفقی در جریان هنر انقلاب داشته است و چشمانداز روشنی برای حوزه هنری استان سمنان با حضور این نیروی انقلابی شاهد خواهیم بود.
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات حسینی در حوزه هنری استان سمنان گفت: حسینی از خانواده حوزه هنری است و خواهد بود. همچنین به آقای اصغرزاده خوشآمد میگوییم و آرزوی موفقیت برای او در مسئولیت محوله داریم.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فراتهران و پرداخت به آن در راستای انقلاب اسلامی گفت: حوزه اندیشه و هنر اسلامی در راستای هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریانساز است. یک کانون اجتماع همم هنرمندان انقلاب برای خلق نمونههای برجسته هنری و جریانسازی در مسائل جدی و عمیق نهضت است. حضور و اثربخشی جدی هنرمندان کاربلد و انقلابی در سرتاسر کشور مستلزم بازیابی و توسعه ایده پاتوقهای هنری جریانساز در شهرهای دیگری از ایران عزیز است.
وی افزود: بُعد دیگر هویت هنری را میتوان در تعالی رشد هنر انقلاب جستوجو کرد. حوزه هنری باید بستری برای رشد توأمان استعدادها و ایدههای خلاق هنری باشد. این استعدادها و ایدههای هنری در کدام نقطه از این سرزمین یافت نمیشود. چیرهدستترین نقاشها، کاربلدترین کارگردانها و زبردستترین نویسندههای ایرانی اهل کجا هستند. آیا در سال ۴۳اُم انقلاب وقت آن نرسیده است که جوان هنرمند مستعد و انقلابی ایرانی مجبور نباشد در جستوجوی مسیر رشد به تهران مهاجرت کند.
دادمان ادامه داد: عیار توفیق حوزه هنری انقلاب اسلامی، اثربخشی در احیاء و تعمیق هویت انقلابی جامعه است. هویت انقلابی جامعه از بازگشت به خویشتن و بازیابی داشتههای خود آبیاری میشود. اگر پهلوانها و قهرمانیها، پیروزیها و داراییهای مردم پیش رویشان قرار گیرد بدون شک راه آینده گشوده خواهد شد، این قهرمانها و پهلوانیها در محله محله ایرانشهر حاضرند، بیراه نیست اگر بگوییم به گستره ایران و به کسوت ایرانی قصهها و افسانههای تاریخی داریم که به مثابه یک گنج باید اساره شد و در مقام یک موضوع و مضمون دستمایه آفرینش هنری و ادبی قرار بگیرد. روایت هنری هر قهرمان علاوه بر هویتبخشی به بوم محلی خود میتواند روایتی ملی و قوام بخش هویت ایران فرهنگی باشد. توفیق در کار ویژه صد برابری هنر و ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مستلزم چنین نگاه ملی ساماندهی شبکه کاربلد و عمیق اما به گستره ایران است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: روایت پر تکرار و ملالآور هنری و رسانهای تهران و تهرانی بافت اجتماعی و مسائل تهران موجب یک خطای ذهنی جمعی برای ما شده است، حتی اگر بیرون از تهران زندگی میکنیم. همه ما ناخودآگاه جامعه ایران را از دریچه تهران شناخته و تحلیل میکنیم. حال آنکه تکثر جامعه ایرانی فرصت بیبدیلی پیشروی هویت جمعی ماست و تنها مسیر شکست این حصار جریان روایت فراتهران است ورنه فرصت تکثر شورانگیز فرهنگ با تهرانیزه شدن آن از دست رفته و در نتیجه جامعه ایرانی در مقابل فرهنگهای مهاجم بیسلاحتر و بیپناهتر خواهد شد. اساساً قوام و صلابت فرهنگی یک جامعه به عمق اجتماعی و تاریخمندی آن است از این رو باید تأکید کرد که هر فراگیری و فرهنگی اگر بر آمده از سنت تاریخی جامعه نباشد نهایتاً به شکست بافتار اجتماعی آن جامعه کمک خواهد کرد.
دادمان ادامه داد: روایت هنری و رسانهای فراتهران از منظر مبانی نظری انقلاب اسلامی نیز یک ضرورت تاریخی است. تحقق عدالت سیاسی اجتماعی و اقتصادی بدون تردید مستلزم تحقق عدالت فرهنگی و رسانهای است تا زمانی که مسئله تصمیمگیران و تصمیمسازان کشور تهران زده باشد مسئلههای اساسی حل نخواهد شد. خلق فضای عمومی گفتمان یک امر فرهنگی است،از دیگر سو میدانیم که روایت هنری اصیل و برآمده از هویتهای بومی توسعه نخواهد یافت مگر به دست و زبان هنرمندان بومی.
دادمان افزود: رویکردهای مدیریتی غیرمتمرکز اگر به آفت بروکراسی دچار نشده و با الگوهای سنتی سازماندهی دنبال نشود منجر به شکست مسیر رو به تزاید سازمانزدگی و توسعه اداری نهادهای فرهنگی خواهد شد، البته که اگر برای هر عملیات غیر متمرکز به دنبال دفتر و دستک تشکیلات اداری باشیم با وضعیت کاریکاتوری موجود مواجه خواهیم شد، اما با اکتفا به ستادهای استانی میتوان زیرساختهای سختافزاری حاکمیت را شبکههایی از بستههای فرهنگی و هنری قرار داد که در گوشه یک مسجد در دل یک مؤسسه مردمی فرهنگی و یا در چهارچوب انجمن هنری مشغول کنش فرهنگی یا هنری هستند. البته که نسبت به عمق فکری ذوق هنری و مهارت تخصصی نمیتوان بیتفاوت بود اما به بهانه این ضرورتها نباید هویتهای مردمی را در هاضمه اژدهای سازمانها مضمحل کرد و بنیاد نظری مردمسالاری دینی را به هیچ گرفت.
وی در پایان گفت: چه چیز عامل قوام بزرگی و زایایی شهر سمنان، این کهن شهر ایرانی است، حتماً عدله متکثری دارد، اما اگر بخواهم به یکی از آنها اشاره کنم باید بگویم که اگر بپذیریم زبان خانه وجود است اگر به یاد بیاوریم به زبان سمنانی که از ریشه زبانهای باستانی ماست باید اذعان کنیم که زبان در این منطقه از مهمترین عوامل مقاومت بوده است. زبان سمنانی برآمده از یک فرهنگ درخشان و توأمان نگهبان آن بوده است، اگر در دورهای دیگر از تاریخ پر تلاطم ایران فرهنگی پدیدهای چون تهران وجود داشت که میلش یکدستسازی همه نقاط پیرامونش بود بیشتر چیزی از این میراث افتخارآمیز به ما نمیرسید. طی نزدیک به ۲۰۰ سال سابقه نوسازی غربی تلاش شد تا هویتها و ظرفیتهای بومی، نامرئی و تبخیر شود. هویتهایی که هستههای اصلی مقاومت فرهنگی و اتصال ما به ریشههایمان، البته که انقلاب اسلامی زمینه بازگشت به این میراث سترگ را فراهم آورده و انشاءالله ساختارهایی با عمر بیش از یک قرن به برکت انقلاب تغییر کنند و در مدار جدیدی قرار بگیرند. اصغرزاده رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان نیز در سخنانی کوتاه گفت: حوزه هنری استان سمنان جدای از موفقیتهایی که در مجموع به دست آورده است، دارای نیروهایی است که در کارهای خود خوش درخشیدند. وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تاریخ شفاهی گفت: سمنان در انقلاب و دفاع مقدس اهمیت بسیاری داشته است اما آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. وی ادامه داد: حوزه هنری استان سمنان باید راوی قهرمانهای استان در عرصههای گوناگون باشد.
اصغرزاده در پایان گفت: از زحمات موفق حسینی در حوزه هنری استان سمنان قدردانی میکنم و آرزومندم تا راه ایشان را ادامه دهیم.
گزارشی از یک رونمایی جذاب
«شمعدانیها»؛ روایت شاعر از تماشای ملکوت
سراینده مجموعه اشعار «شعمدانیها» در نشست رونمایی از این کتاب گفت: اگر شاعر مسیر درست را برود، گاهی خدا دستش را گرفته و برای یک لحظه او را در معرض تماشای ملکوت قرار میدهد و همین معدود لحظات، شعرهای درخشان را رقم میزند.
حجتالاسلام محمدرضا زائری، در نشست رونمایی از مجموعه اشعار میلاد عرفانپور، به نام شمعدانیها، قدرت رباعی را مرهون کوتاهیاش دانست و گفت: این موضوع را عرفانپور در مقدمه بسیار خواندنی شمعدانیها توضیح داده و به نظرم خواندن آن برای درک مسیری که شاعر در این سالها طی کرده، بسیار راهگشاست اما در این حد بگویم که میدانیم هرچه روزگار پیش میرود، در اقتضائات تازه زمان میبینیم که مخاطب حجم کمتری را برای خواندن میپذیرد. هرچند در زمانهای کهن قصاید، مثنویهای طولانی و غزلیات مخاطب بیشتری داشتهاند، این روزها حوصله جهان بیشتر در حد هایکو و رباعی و قالبهای کوتاه میگنجد.
حجتالاسلام زائری سپس به بیان نکاتی درباره شعر عرفانپور پرداخت و اظهار کرد: عرفانپور فرزند زمانه خودش است و بدون اینکه ابایی داشته باشد در کنار عاشقانهها، دردهای مردم را هم بیان میکند. اگر این شاعر و خیلی دیگر از دوستان شاعر و نویسندهمان در جبهه انقلاب مراعات کرده و این رویه انتقادی را پیش نمیگرفتند، قدر و منزلت خیلی بیشتری پیدا میکردند. یا مثلاً به جای هیئت، خودشان را در کافه تعریف میکردند هم شرایط خیلی متفاوتی میداشتند، اما به نظرم این موارد هیچکدام مهم نیست، مهم این است که هرچه جلوتر رویم زمان سره را از ناسره جدا خواهد کرد و نسلهای آینده شعر امروز ما را قضاوت میکنند، قضاوتهایی که مطمئنم میرسد به خواندن رباعیهای عرفانپور با نگاهی متفاوت با امروز.
وی شوخطبعانه گفت: این روزها همه جا از این حرف میزنند که فارغالتحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) سیاست را قبضه کرده و کابینه و دولت را گرفتهاند، اما حواسشان نیست اول از شعر شروع کرده و بعد رسیدهاند به سیاست. در میان فارغالتحصیلان این دانشگاه شاعران بسیار خوبی داریم که عرفانپور هم یکی از آنهاست.
کشف ابدیت در لحظه
محمدمهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه، درباره سرودههای عرفانپور، گفت: رباعی به شیوهای که عرفانپور پی گرفته، کشف ابدیت در لحظه است. پیداکردن دریچهای در هر شیء و اتفاقی، در هر کلمهای و هر جذابیت موسیقایی کنارهم نشستهای. هرشاعری میتواند جذابیت موسیقایی دوکلمه برای نشستن کنار هم یا جذابیت یک رخداد و هر اتفاق دیگری را درک و پیدا کند، اما این کافی نیست و چگونه بیان کردن آن است که به شعر روح و جان تازه میدهد. اینکه بتوانی جذابیت ابدیت را بازگو و دریچهای از هر لحظه به فرازمان باز کنی، و مهمتر اینکه این اتفاق بزرگ را تنها در چهار مصرع رقم بزنی، کار دشواری است که عرفانپور از پس آن برآمده است.
سیار ادامه داد: آنچه میتواند میلاد را از شاعران همنسل خودش متفاوت کند، همان چیزی است که در کلمه حکمت خلاصه میشود. حکمت دیدن یک حقیقت ازلی و ابدی در لحظهای کوتاه و یک آن است. این گمشده ادبیات و هنر ما امروز حکمت است. هرکسی به وسع خودش میتواند در لحظه این حقیقت را پیدا و بازگو کند و این کاری است که عرفانپور انجام داده است. گمانم این است کتاب شمعدانیها، گزیده خود شاعر از میان آثارش است و هرکسی می تواند مطابق با سلیقه خود، گزیده دیگری از میان سرودههای او فراهم کند.
این مدرس دانشگاه در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه عرفانپور معلم و مشوق بسیار خوبی برای نسل جوان بوده، گفت: عرفانپور بر نسل امروز شعر فارسی بسیار اثر گذاشته است و مطمئنم گزیده رباعیهای او در قرنهای بعد هم خوانده و مورد توجه قرار خواهد گرفت. شک ندارم که بخشی از رباعیهای شمعدانیها جزو گزیدههای مخاطبان ادبیات در نسلها و قرنهای بعد خواهد بود و وقتی درباره این عصر سخن بگویند میلاد جایگاه ویژهای خواهد داشت.
شاعر و تماشای ملکوت
سپس میلاد عرفانپور، با بیان این که قبلتر قالبهای شعری دیگری را هم آزموده و سپس تصمیم گرفته با رباعی بماند، گفت: رباعی در عین کوتاه بودن کامل و رساست. شاید برخی از رباعیهایم عمق عارفانه و تأثیرگذاری معنوی پیدا کرده که برخی معتقدند حس نمیشود که یک جوان آن را سروده است.
وی ادامه داد: من باوری درونی دارم درباره اینکه چطور این رباعیها خلق میشوند. از هر صد شعر یکی به آن ویژگی خاصی که باید، میرسد و مخاطب هم آن را تشخیص داده و دوستش میدارد. به نظرم اگر شاعر در مسیر درستی که خدا برایش خواسته، پیش برود و صدق در کلام و عمل داشته باشد، به آنجا که باید میرسد. گاهی روی یک رباعی از نظر فنی حساب کردهام اما مردم شعری را که احساس تأثر درونیام را در آن بیان کردهام دوست داشته و زمزمه کردهاند.
شاعر مجموعه شمعدانیها بیان کرد: اگر شاعر مسیر درست را برود، گاهی خدا دستش را میگیرد و در لحظهای آنی چیزی را به او نشان داده و دوباره به خاک برش میگرداند. یعنی او را برای یک لحظه در معرض تماشای ملکوت قرار میدهد و همین معدود لحظات است که شعرهای درخشان را رقم میزند. بنده کمترین هم کلماتم آینهای است برای تصویر کردن ملکوت و آن معنا، برای همین هم اگر چیز قابلی در کارهایم باشد، از من نیست و اگر ناخالصیای هست به سبب مشکلات وجودی ما آدمهاست.
وی سپس درباره فرضیههایی که درباره شکلگیری رباعی وجود دارد هم پرداخت.
در بخش پایانی عرفانپور، حجتالاسلام زائری و سیار بخشهایی از رباعیهای عرفانپور را به انتخاب خود برای حضار خواندند.
آیین رونمایی و جشن امضای «شمعدانیها» و دیگر مجموعه اشعار میلاد عرفانپور عصر روز پنجشنبه در کتابفروشی سوره مهر در میدان انقلاب تهران برگزار شد. در این آیین علاوه بر شاعر، حجتالاسلام محمدرضا زائری فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه، محمدمهدی سیار و علیاکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر، سیدوحید سمنانی شاعر، مدرس و فعال ادبیات، عبدالحمید رحمانیان شاعر، مدرس و فعال ادبیات و جمعی از شاعران و شعردوستان هم در این مراسم حضور پیدا کردند.
شمعدانی ها (گزینه رباعی ۱۳۸۳-۱۳۹۸) از میلاد عرفانپور، در ۱۹۶ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
میلاد عرفانپور (متولد ۱۳۶۷ در شیراز) شاعر ایرانی، شهرت او به خاطر سرودن در قالبهای سنتی و بهخصوص رباعی است. او تاکنون یک بار نامزد جایزه قلم زرین و برگزیده جشنواره شعر فجر بودهاست.
اخبار
معرفی ۱۰۰ نویسنده در شهر تهران
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با اشاره به نمایش بیش از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان ایران در بیش از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل در سطح شهر تهران گفت: این شروع اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا، فرهنگی و مفتخر به نویسندگان حوزههای مختلف تبدیل شود.
علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیستونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران) در نشست معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب که در روز ۲۷ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد، با اعلام خبر آغاز طرح «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از ۲۹ آبان، گفت: هماکنون بیش از ۹۷۰ کتابفروشی در سراسر کشور عضو این طرح شدهاند. به کتابفروشیهایی که در خارج از مراکز استانها قرار دارند، اعتبار بیشتری اختصاص دادهایم و علاوه بر این تلاش کردیم در ۱۰۰ شهر از مناطق کمتر برخوردار کتابفروشیهایی را فعال کنیم و اعتبار بیشتری برای آنها درنظر بگیریم.
او افزود: مجموع اعتبار طرح «پاییزه» کمتر از طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ نیست اما نحوه توزیع آن متفاوت است. نحوه توزیع یارانهها تغییر کرده است و تلاش کردیم یارانهها به سمت مناطقی برود که تاکنون کمتر از این یارانهها استفاده کردهاند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برپایی نمایشگاه کتاب در استانها نیز اظهار کرد: بنا داریم بخش فروش و عرضه این نمایشگاهها را به صورت مجازی برگزار کنیم. یکی از مهمترین دلایل این اقدام، ایجاد عدالت در دسترسی به همه ناشران و توزیع یارانههای کتاب به همه اقشار مردم است. زمانی که نمایشگاههای استانی را در مرکز استان (به ویژه در استانهای بزرگ) برگزار میکنیم، در شهرستانها امکان مراجعه افراد به این نمایشگاهها بسیار کم است. بنابراین بخش فروشگاهی نمایشگاههای مجازی را به منظور استفاده همه مردم آن استان در تمام مناطق فعال میکنیم.
او افزود: با همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و خانه کتاب و ادبیات ایران، موضوع نشستها و شور و شعف فرهنگی در استانها و دیگر مواردی که تا به الان بخش جنبی بوده است، تبدیل به بخش اصلی میشود. به این صورت به جای درگیرشدن در یک فعالیت اجرایی طاقتفرسا، بخشهای جنبی را به بخشهای اصلی تبدیل میکنیم. مانند نشست رونمایی، بحث و بررسی در مورد کتاب، تبلیغات محیطی و .... نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نیمه دوم آذرماه برگزار میشود و تا پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاههای استانی دیگری نیز در یکی از استانها برگزار خواهد شد و به تدریج در این زمینه اطلاعرسانی خواهیم کرد.
دبیر بیستونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تقدیر از فعالیتهای تمام رسانهها و سازمان صداوسیما در هفته کتاب گفت: در این هفته اقدام بینظیری در سطح شهر تهران انجام شد و بیش از دوهزار کتاب از ۱۰۰ نفر از نویسندگان کشورمان در بیش از ۶۰۰ تابلو شهری و عرشه پل به نمایش عمومی گذاشته شد. تاکنون چنین اقدامی برای معرفی مفاخر اهل قلم و نویسندگان کشور انجام نگرفته بود. این اقدام نتیجه همگرایی چند دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. این آغاز اقداماتی است تا شهر به فضایی زیبا و فرهنگی تبدیل شود. امیدواریم با توجه به الگودهی تهران، در سایر شهرها نیز شاهد چنین اتفاق عظیمی باشیم و نویسندگان و مفاخر ادبی معرفی شوند.
او افزود: این اقدام برای به نمایش گذاشتن کتاب است تا در مقابل چشمان مخاطبان قرار بگیرد. همانطور که معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند ما باید در زمینه در دسترس بودن و در برابر چشم بودن کتاب تلاش کنیم. کتاب مانند کالاهای دیگر نیست که فقط لازم باشد، بگوییم: کتاب بخوان؛ بلکه نیاز است کتاب خوب به مردم معارفه و ترویج شود تا به سمت آن بروند.
رمضانی سپس مهمترین حلقه مفقوده کتاب در کشور را مساله ترویج دانست و گفت: حوزههای دیگر در این سالها حمایتهایی داشتهاند اما به ترویج، توجه کمتری شده است. بال پرواز کتاب رسانهها هستند و رسانهها باید کمک کنند کتاب از ذهن نویسنده، دفتر و انبار ناشر، قفسه کتابخانهها و کتابفروشیها به خانههای مردم برود و خوانده شود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، این اقدامات را موجب اهمیت پیداکردن کتاب دانست و افزود: پیش از این در تبلیغات شهری و صداوسیما محصولات تجاری تبلیغ میشد و تبلیغات حوزه فرهنگی بیشتر به فیلمهای سینمایی یا در حوزه کتاب به پوستر «هفته کتاب» محدود میشد. اما الان چهره نویسندگان، کتابها و آثارشان به نمایش گذاشته شده است و امکان خرید این کتابها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از کتابفروشیها فراهم شده است. این اقدام بزرگ مقدمه کارهای بزرگ دیگری از همین گونه خواهد بود.
بیستونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از بیستوچهارم آبانماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.
اخبار
شاهکار «حسین زندهرودی» نگین درخشان حراجی بونامز شد
حراجی هنر مدرن و معاصر خاورمیانه حراجخانه بونامز ۱۷ نوامبر (چهارشنبه، ۲۶ آبان) با ۹۲ اثر از هنرمندان اهل ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و مصر در لندن برگزار شد. در این حراجی در بین شاهکارهای هنری منطقه خاورمیانه، ۱۴ اثر نیز از هنرمندان به نام ایرانی از جمله حسین زندهرودی، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، صادق تبریزی، جعفر روحبخش، اردشیر محصص، محمد احصایی و بیژن رفعتی به فروش گذاشته شد.
این حراجی در مجموع ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۸ پوند فروش کرد؛ تابلوی انتزاعی خوب و بد (Good and Evil) از جواد سلیم، پدر مدرنیسم عراقی، به قیمت استثنایی ۸۳۸ هزار و ۷۵۰ پوند به فروش رسید و علاوه بر ثبت یک رکورد جهانی برای این هنرمند عراقی، گرانقیمتترین اثر این حراجی هم شد. تابلوی «دال+دال+دال» حسین زندهرودی نیز ۱۲۵ هزار و ۲۵۰ پوند چکش خورد و پس از «تابلوی مرد و اسب» (Man and Horse) سلیم در جایگاه سوم گرانقیمتترین آثار این حراجی ایستاد.
حسین زندهرودی متولد سال ۱۳۱۶ در تهران، از بنیانگذاران مکتب سقاخانه در ایران است که با استفاده از خوشنویسی و کاربرد نمادهای هنر سنتی ایران شیوهای نوین در عرصه هنرهای تجسمی کشور باب کرد.
علاوه بر شاهکار زندهرودی، تابلوهایی از مارکو گریگوریان و سهراب سپهری نیز به ترتیب ۹۴ هزار و ۸۹ هزار پوند فروخته شدند و در جایگاه ششم و هفتم گرانقیمتترین آثار حراجی بونامز قرار گرفتند.
کارتونیست ایرانی داور جشنواره بینالمللی کارتون در ترکیه شد
علیرضا پاکدل هنرمند کاریکاتوریست، کارتونیست، تصویرگر و طراح به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره بین المللی کارتون Kalder Bursa کشور ترکیه انتخاب و معرفی شد.
این جشنواره با همکاری انجمن کارتونیستهای آناتولی به عنوان بخشی از سمپوزیوم کیفیت و موفقیت در تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۲ مصادف با ۵ خردادماه ۱۴۰۱ با موضوع «باهم قوی هستیم، با هم موفق خواهیم شد» در شهر بورسا کشور ترکیه برگزار میشود.
بر این اساس، آخرین مهلت برای ارائه آثار در جشنواره بین المللی کارتون Kalder Bursa کشور ترکیه، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ است. برگزیده های این جشنواره در مارس ۲۰۲۲ جوایز نقدی و لوح تقدیر خود را دریافت خواهند کرد
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29478/101471
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29478/101472
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29478/101473
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29478/101474
|
عناوین این صفحه
- فرهنگ با تهرانیزه شدن از دست رفته است
- «شمعدانیها»؛ روایت شاعر از تماشای ملکوت
- اخبار
- اخبار