|
بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت درست است؛
ادعا نداریم سرعت اینترنت ایدهآل است
ما ادعا نمیکنیم که این سرعت ایدهآل است بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیتبرثانیه هم برسیم. بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها در صدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضاسازی رسانهای است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت را درست و بخشی را هم ناشی از فضاسازی رسانهای دانست.
به گزارش امتیاز و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور در بازدید از دفتر اپلیکیشن فرهنگی طاقچه به مناسبت هفته کتاب، با بیان اینکه امروزه فضای مجازی زندگی بشر را دگرگون کرده است، اظهار کرد: امروزه فناوری اطلاعات با فرهنگ، سیاست و اقتصاد عجین شده است. مهمترین تاثیر فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ است. جذابیت، سرعت بالا و گسترده انتشار محتوا در فضای مجازی یک فرصت برای حوزه فرهنگ است تا با استفاده از این قابلیتها اثر بخشی اقدامات فرهنگی بیشتر شود.
وی بر ضرورت حمایت از رسانههای دیجیتال در کشور بهعنوان یک فرصت تاکید کرد و افزود: به مناسبت هفته کتاب، به یکی از پلتفرمهای دیجیتالی ترویج کتاب و کتابخوانی آمدیم تا هم به دوستان خداقوت بگوییم و هم بر اهمیت این ابزارهای جدید در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی کشور عزیزمان تاکید کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد که این پلتفرمها بتوانند سرانه مطالعه در کشور را به نحو چشمگیری افزایش دهند و تصریح کرد: نگاه ما در دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید حداکثر استفاده از آن برای رفاه مردم و بهبود فرآیندها صورت گیرد تا طعم شیرین زندگی فناورانهپایه را به مردم بچشانیم.
زارعپور درباره سوال خبرنگاران در خصوص سرعت اینترنت گفت: ما قبول داریم که در اینترنت ثابت مشکل داریم زیرا زیرساختهای ارتباطات ثابت در گذشته به اندازه مناسب و همگام با ارتباط همراه توسعه پیدا نکرده است. دولت سیزدهم بنا دارد توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت را در کشور بهصورت ویژه دنبال کند و پروژه فیبرنوری منازل در اولویت برنامههای این وزارتخانه است.
وی گفت: در حالی که به دلیل مشکلات مربوط به عدم توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور بهطور میانگین ۵ تا ۶ مگابیتبرثانیه را نشان میدهد و در پروانه اپراتورها ۲ مگابیتبرثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود هشت برابر این مقدار را نشان میدهد. ما ادعا نمیکنیم که این سرعت ایدهآل است بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیتبرثانیه هم برسیم. بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها در صدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضاسازی رسانهای است.
با شیوع کرونا از اسفند ١٣۹۸، بسیاری از فعالیتها مجازی و آنلاین شد. در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائهدهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیتهای ارتباطی افزایش یافت اما در دو ماه گذشته و با شروع مدارس و دانشگاهها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد.
تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاعرسانی کنند.
زارعپور البته درباره مشکلات اینترنتی نیز اینطور توضیح داد: مشکل کلانتر ما این است که در چند سال گذشته سرمایهگذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینهها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایهگذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریمها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومیسازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را بهسرعت در کشور دنبال کنیم.
سود ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی خریداران خودرو در سه سال
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: در سه سال گذشته که قیمتگذاری دستوری بوده، خریداران خودرو در مجموع حداقل حدود 160 تا 170 هزار میلیارد تومان سود خاص داشتهاند. کافی است که 30 درصد آن یعنی حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان از آن در اختیار دلالان حرفهای قرار گرفته باشد تا اگر صحبت از آزادسازی قیمت و حذف دلالی شود، در بازار تنش ایجاد کنند.
امیرحسن کاکایی در مورد علل افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: همیشه عدهای از صاحبان قدرت به دنبال تاثیرگذاری در بازار خودرو هستند بنابراین وجود ارکان قدرت در بازار، چه آنها که طرفدار واردات و چه آنها که به دنبال منافع خودروسازان هستند را انکار نمیکنم. اما افزایش قیمتی که اخیرا شاهد آن هستیم به خاطر این عنوان نیست بلکه نهادههای کلان اقتصادی تاثیر اصلی را دارند. باید توجه داشت که مجموعه قیمتها به علت کاهش ارزش ریال در حال افزایش است.
وی افزود: اوضاع کلی اقتصاد و نرخ ارز خوب نیست. بنابراین یکی از حوزههایی که میتوان در آن سرمایهگذاری کرد، متاسفانه بازار خودرو است. البته عوامل دیگر هم در افزایش قیمت خودرو موثر است. هفته گذشته قرار بود قیمت خودرو افزایش پیدا کند که افزایش قیمت اعلام و بعد ملغی شد. این موضوع تنشی ایجاد میکند که یک شبه از بین نمیرود.
کاکایی اضافه کرد: واردات خودرو به این زودی قابل اجرا نیست. شورای نگهبان از منظر قانون اساسی یک مسئله را بررسی میکنند، مجلس هم مبتنی بر آن پاسخ میدهد اما لزوما به این معنا نیست که قانونی که گذاشته میشود، تاثیر مثبتی دارد. قانون مجلس از نظر من اشتباه است، واردات خودرو طبق یک قانون ممنوع نشد بلکه دستور دولتی بود که سال 96 صادر شد و ارتباطی به قانونگذاری نداشت. مشکلات ارزی کشور باعث شد که برای کنترل مصرف ارز جلوی واردات خودرو گرفته شد. امروز هم هر زمان که مشکل ارز کشور حل شود، کسی نمیتواند جلوی واردات خودرو را بگیرد ولی هنوز مشکل ارزی کشور حل نشده است.
وی ادامه داد: مجلس برای مشکلی که وجود خارجی ندارد قانون میگذارد ولی برای مشکل اصلی هیچ راه حلی ندارد. مشکل اصلی واردات خودرو ممنوع نیست بلکه مسئله اساسی ما کمبود ارز است. از همین روی واردات خودرو فعلا اثر خاصی روی بازار نخواهد داشت چراکه اجرای آن دست کم تا سال آینده طول میکشد. به طور کلی هر تنشی در بازار موقتی و تابع پارامترهای اصلی اقتصادی مثل تورم و نرخ دلار است.
این کارشناس حوزه خودرو با انتقاد از عدم هماهنگی در تصمیمگیری گفت: از نظر مردم که این وضعیت را تماشا میکنند، اوضاع خوب نیست. اتفاقی که هفته گذشته در مورد قیمتگذاری رخ داد، یک فاجعه بود. این اتفاق نشان داد که در مسئولین نظام هماهنگی وجود ندارد و دقیقا نمیدانند که چه میخواهند. وقتی یک طرح مصوبه سران قوا را میگیرد و بعد رد میشود، مردم احساس خطر میکنند.
وی همچنین اضافه کرد: اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد تا دو هفته آینده قیمتها روند کاهشی پیدا میکند، اصطلاحا این وضعیت حاصل هیجان اضافه و در واقع یک حباب است. یعنی افراد قیمتهای بالایی را اعلام میکنند، معنای آن خرید خودرو با این قیمتها نیست، چون بازار خودرو در رکود است.
کاکایی با تخمین میزان سود خریداران خودرو از خودروسازیها بیان کرد: در سه سال گذشته که قیمتگذاری دستوری بوده، خریداران خودرو در مجموع حداقل حدود 160 تا 170 هزار میلیارد تومان سود خاص داشتهاند. کافی است که 30 درصد آن یعنی حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان از آن در اختیار دلالان حرفهای قرار گرفته باشد تا اگر صحبت از آزادسازی قیمت و حذف دلالی شود، در بازار تنش ایجاد کنند. کافی که 2 هزار نفر در ارقام دیوار عجیب و غریب اعلام کنند.
وی افزود: در مجموع دلالان واردات و خودروسازی هم میتوانند هیجان ایجاد کنند اما عمده این هیجان کار آنها نیست، اگر کار آنها بود این التهاب فروکش میکرد. تداوم این هیجان به معنای وجود مشکل اساسی در وضعیت کلی اقتصاد بوده و افزایش قیمت نمایش نگرانی مردم است که باعث ورود به حوز سرمایهگذاری خودرو شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر وارد شدن 3.5 میلیارد دلار به کشور درست باشد، قیمت دلار باید کاهش یابد و یا تثبیت شود ولی اگر درست نباشد از هفته آینده تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.
این کارشناس حوزه خودرو در مورد اینکه گفته میشود عدم عرضه خودروسازان باعث افزایش قیمت است گفت: مجموع عوامل ما را به این نقطه رسانده است. در سه و نیم سال اخیر با کاهش عرضه خودروسازان مواجه هستیم، یعنی از 1 میلیون و 600 هزار دستگاه به 600 تا 700 هزار دستگاه عرضه خودرو رسیدهایم. اما اخیرا کاهش عرضه قابل توجهی وجود نداشته و کاهش عرضه در یک هفته در هفته دیگر جبران میشود. بنابراین تاثیر آن روی افزایش قیمت خودرو زیاد نخواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: برخی خودروها هم به طور موردی افزایش قیمت پیدا میکنند. برای مثال هفته گذشته قیمت پراید افزایش زیادی داشت، در حالیکه قیمت برخی خودروها در همین هفته افزایش زیادی نداشتهاند. در مجموع اوضاع صنعت و بازار خودرو خوب نیست؛ عرضه کم، بازار غیرشفاف و آینده مبهم است، در نتیجه با کوچکترین اتفاقی التهاب ایجاد میشود.
جزییات استخدام چوپانان ایرانی توسط ارمنستان
رئیس شورای تأمین دام کشور خاطر نشان کرد: ترانزیت دام از ارمنستان به کشورهای حوزه خلیجفارس از ایران صورت میگیرد و این مسئله به ما تلنگر میزند که زمانی این بازارهای ما بود که متاسفانه با سیاستهای غلط صادراتی آنها را از دست دادیم.
منصور پوریان، در پاسخ به این پرسش که مدتی است در فضای مجازی آگهی استخدامی دست به دست میشود مبنی بر اینکه تولیدکنندگان دام ارمنستانی خواهان استخدام چوپانان ایرانی مسلط به زبان عربی هستند. آیا این خبری را تایید میکنید؟ گفت: من برای تایید یا تکذیب این خبر از دوستانم که در این کشور فعالیت اقتصادی دارند پرسوجو کردم. آنها بر این باورند که ارمنستان برای تصاحب بازار عراق و حوزه خلیج فارس تولید یک میلیون راس دام را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ادامه داد: میزان تولید دام سبک در ارمنستان زیاد و قابل توجه است. بنابراین آنها از ظرفیت تولید خود برای تصاحب بازارهای بزرگی چون عراق، کویت، قطر، امارات، عمان و عربستان استفاده میکنند.
به گفته وی، این کشورها تقاضای قابل توجهی برای خرید بره ماده دارند. بره ماده ایرانی که هنوز زایش نداشته برای اعراب بسیار خوشایند است از اینرو چوپانان ایرانی را استخدام میکنند تا کیفیت خود را به تولید ایرانی نزدیک کنند.
وی در تشریح دلیل مسلط بودن به زبان عربی چوپانان، افزود: کشورهای عربی برای خرید دام به ارمنستان زیاد سفر میکنند و از آنجایی که مشکل زبانی دارند تمایل دارند با کسانی وارد معامله بشوند که به زبان آنها تسلط دارد.
پوریان ادامه داد: ترانزیت دام از ارمنستان به کشورهای حوزه خلیجفارس از ایران صورت میگیرد و این مسئله به ما تلنگر میزند که زمانی این بازارهای ما بود که متاسفانه با سیاستهای غلط صادراتی آنها را از دست دادیم.
به گفته این فعال اقتصادی، 3 سال است که در بحث صادرات دام با ممنوعیت مواجه هستیم و بازارهای خارجی از ورود دام ایرانی ممنوع شدند. با کنار کشیدن ما کشورهای ارمنستان و گرجستان در بازار دام کشورهای حوزه خلیج فارس خودنمایی و جولان میدهند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29482/101457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29482/101458
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9635/29482/101459
|
عناوین این صفحه
- ادعا نداریم سرعت اینترنت ایدهآل است
- سود ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی خریداران خودرو در سه سال
- جزییات استخدام چوپانان ایرانی توسط ارمنستان