|
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تورمی ایجاد میکند؟
یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در راه است
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز ۴۲۰۰ در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه دولت حتی در نیمه دوم امسال هم حق قانونی برای استفاده از ارز ترجیحی ندارد و مجوزی برای ادامه در سال آینده نیست گفت که افزایش قیمتها بعد از حذف طبیعی است، ولی با حمایت و پرداخت ریالی، قدرت خرید حدود پنج دهک افزایش پیدا میکند، ولی دهکهای پردرآمد باید پول بیشتری خرج کنند.
طبق رسم هر ساله یک روز پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس، امروز-دوشنبه- نیز سازمان برنامه و بودجه در نشستی خبری با حضور رئیس سازمان به همراه برخی مدیران به تشریح ابعاد بودجه پرداخت.در ابتدای این نشست مسعود میرکاظمی -رئیس سازمان برنامه و بودجه - با اشاره به وضعیت منابع غنی ایران گفت که علی رغم تمام این امکانات این موضوع مطرح است که چرا اوضاع اقتصادی مردم مناسب نیست و چند دهک وضعیت مناسبی ندارند، چرا رشد اقتصادی آن طور که هدف گذاری شد محقق نشده یا بیکار دو رقمی است وقتی که هدف گذاریها به گونهای دیگر بوده است.
وی گفت: وقتی اهداف کلان محقق نمیشود نمیدانم باید از چه کسی سوال کنیم یا مورد سوال قرار دهیم پس بودجه باید پاسخگو باشد و اهداف را پوشش دهد، بر این اساس جهت گیری بودجه ۱۴۰۱ رفتن به سمت پاسخگویی است.
در ادامه این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
ارز ۴۲۰۰ یک نامعادله است
میرکاظمی در پاسخ به سوالی، در رابطه با جریان حذف ارز ۴۲۰۰ در سال آینده و چگونگی هزینه کرد منابع ناشی از آن که حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است توضیحاتی ارائه کرد و گفت که دولت برای سال جاری هشت میلیارد دلار ظرفیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته است و این تمام شده و برای نیمه دوم سال امکان استفاده نداشته است، ولی به هر ترتیب برای اینکه به مردم فشاری وارد نشود تاکنون ادامه دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر بخواهیم اقتصاد یک کشور را بهم بریزیم کافی است که یک نامعادله به آن اضافه کرد گفت: ارز ۴۲۰۰ یک نامعادله بود که باید در مورد آن تصمیم گرفت بر این اساس در حال حاضر هم ابعاد آن تا پایان سال در حال بررسی است و برای سال بعد شفاف خواهد شد.
نیاز ارز ۴۲۰۰ به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است
وی با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برخی ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از سقف خود پایینتر بود ادامه داد: بر این اساس باید این ذخایر تکمیل میشد، ولی در مجموع با دو مشکل مواجه هستیم اول نیاز به افزایش واردات به دلیل کاهش تولید داخل که در اثر خشکسالی اتفاق افتاده و دیگر افزایش تند قیمت در بازار جهانی که برخی اقلام مانند روغن تا دو برابر گران شد، نیاز بود رقم ارز ۴۲۰۰ از هشت به ۱۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند در حالی که چینن مجوزی نبود و باید در نیمه دوم امسال تعیین تکلیف میشد.
گرانی طبیعی است
وی همچنین با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت کالا بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ را رد نمیکنیم گفت: به هر صورت این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است، ولی باید توجه داشت که در حال حاضر هم برخی کالایی که مستقیم یا غیر مستقیم از ارز ۴۲۰۰ استفاده میکنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان و واسطهها از آن سواستفاده کنند.
مبلغ جدید یارانه چقدر است؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ و حمایت از دهکهای پایین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد پیشبینی شده است و مبلغ پرداختی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ احتمالا بین ۹۰، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در دهکهای پایین متغیر خواهد بود.به گفته میرکاظمی، جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهکهای بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند پول بیشتری خرج خواهند کرد.وی این را هم گفت که در حال حاضر ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت میشود که عمده آن را پردرآمدها مصرف میکنند در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد، ولی دولت سعی بر تغییر این روال دارد.
پرداخت یارانه معیشتی و نقدی ادامه دارد
میرکاظمی همچنین گفت که پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد، ولی به گونهای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.
هزینه ۵۰ هزار میلیاردی حقوق کارکنان در هر ماه
رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با انتقادات مطرح شده نسبت به میزان ۱۰ درصدی افزایش حقوق کارکنان و عدم تناسب آن با تورم در سال آینده گفت: نحوه افزایش حقوق طی سالهای گذشته سنتی بوده که خارج از بودجه انجام شده و به استقراض از بانک مرکزی منجر شده است و اکنون این ۴۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی که در اقتصاد وجود دارد بخش قابل توجهی از آن نتیجه همین پرداختهای حقوق است. بطوریکه دولت گذشته در ابتدا مصارف ۸۹ هزار میلیارد تومانی داشت، ولی در آخرین سال به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود که حداقل ۶۵۰ هزار میلیارد تومان در سال مربوط به پرداخت حقوق بوده که عمده آن از خلق پول ایجاد شده است.
وی ادامه داد: نمیتوان به این رویه برای پرداخت حقوق ادامه داد و برای پرداخت به جمعی محدود تورم سنگینی را به عموم جامعه تحمیل کرد.
به گفته وی جریان پرداخت حقوق به سمتی رفته که همواره هزینههای جاری افزایش و بودجههای عمرانی کاهش پیدا کرده است.
روحانی وزرای خود را هم با تاخیر میدید/سفرهای استانی هزینه دارد
در ادامه این نشست در رابطه با چرایی افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش قابل توجهی اتفاق نیفتاده و حداکثر ۱۵ درصد است، گفت که بودجه نهاد ریاست جمهوری تجمیع اعتبارات چند مجموعه و اجرای مصوبات سفرهای استانی است. بطوریکه ردیفهایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا در معاونت امور زنان را هم در بر میگیرد.وی گفت: در دولت قبل آقای روحانی بعضا وزرای خود را هم با تاخیر میدید و جایی نمیرفت، اما رئیس جمهوری ما سفر استانی زیاد میروند و هزینهها بالاتر است. شاید در آنجا طرح عمرانی وجود داشته و وقتی مردم برای رفع مشکلات مراجعه میکنند نیاز به منابع است.میرکاظمی در رابطه با افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی و فشاری که به مالیات دهندگان اعمال میشود، توضیح داد: ظرفیت مالیاتی کشور با توجه به فرارهای مالیاتی زیادی که وجود دارد بسیار بیش از این است. این در حالیست که برای سال جاری بیش ۲۲۰ هزار میلیارد میتواند محقق شود. از سوی دیگر برخی محاسبات نشان میدهد که ظرفیت مالیات بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نسبت به تولید ناخالص ملی است.
وی گفت که در مقایسه با عملکرد سال جاری افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده حدود ۴۴ درصد است. در عین حال که برای بخشهای تولیدی و یا صنفهای آسیب دیده در کرونا حمایتهای مالیاتی اعمال کردهایم.
واگذاری نفت به نیروهای مسلح روال عجیبی نیست
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت فروش نفت در سال آینده گفت که پیشبینی خوشبینانهای نداشتهایم بطوریکه در حال حاضر قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است و بالاتر از آن هم پیش بینی میشود، اما ما پایینتر در نظر گرفتهایم و یا برای صادرات نفت ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز مطرح بود که باز هم آن را فقط ۱.۲ میلیون در نظر گرفتهایم که حتی از میزان واقعی نیز میتواند پایینتر باشد تا ریسک کسری بودجه را به حداقل برسانیم.
وی در مورد فروش نفت به نیروهای مسلح نیز یادآور شد که در این رابطه ما برای تقویت بنیه دفاعی ارقام ریالی در بودجه برای آنها افزایش چندانی نداشته، اما نفت واگذار میشود که در سالهای گذشته هم وجود داشته و اکنون تکرار شده است.
نظر منفی در مورد اوراق نداریم
با توجه به کاهش میزان واگذاری داراییهای مالی در لایحه بودجه سال آینده این سوال از رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که آیا دولت منتقد واگذاری اوراق است و چرا این کاهش اتفاق افتاده که وی توضیح داد: در سال آینده خط قرمز ما بالا نرفتن پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی، عدم هزینه تراشی و ممانعت از تحمیل تورم به مردم است. این در حالیست که ما برای زمانی که شاید برخی منابع پیش بینی شده محقق نشود گزینهای را در نظر گرفته ایم که اوراق است. وی افزود: بر این اساس ما نظر منفی در مورد اوراق نداریم و هر زمان که اگر درآمد نفت، مالیات و یا سایر بخشها محقق نشود با دریافت مجوز از انتشار اوراق استفاده خواهیم کرد، ولی باید در نظر داشت که در سال آینده باید ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برای اوراق تسویه کنیم که به آن ۲۵ هزار میلیارد بابت بازپرداخت بدهی اضافه شود که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم برای صندوق هاست که در این حالت از ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اجتناب ناپذیر است. وی در رابطه با عرضه سهام شرکتهای دولتی هم گفت که ما با وجود پیش بینی که در سال جاری انجام شده عملکرد آن تاکنون حدود صفر بوده است، ولی با این وجود طی مذاکراتی که با وزارت اقتصاد صورت گرفته هر زمان که امکان آن وجود داشته باشد اجرایی خواهد شد.
دلیل افزایش سن بازنشستگی
افزایش دو سال بر سن بازنشستگی موضوع دیگر مورد سوال از میرکاظمی بود که در این رابطه گفت: زمانی که فردی بازنشسته میشود به غیر از پاداش پایان خدمت باید از صندوق نیز حقوق دریافت کند. این در حالیست که در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد پول صندوقها را دولت میدهد.
وی ادامه داد: مثلا وقتی در مورد فرهنگیان یک فرد دو سال در سربازی است و چهار سال هم دانشجو و عملا ۲۴ سال فعالیت میکند و در زمانی که به ثمردهی میرسد باید بازنشسته شود؛ بنابراین با توافقی که داشته ایم مقرر شد یک تنفس دو ساله به دولت داده شود تا بتواند این جریان را بازیابی و در روند صندوقهای بازنشستگی بازنگری شود.
عوارض خروج از کشور چند برابر نشده است
در لایحه بودجه رقم دقیقی برای عوارض خروج از کشور تعیین نشده بود، اما درآمد ناشی از آن از ۱۱۰ میلیارد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود که برخی اعداد متفاوتی را برای عوارض خروج از کشور اعلام کردند.
با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که اینگونه نیست و پیشنهاداتی در دولت در رابطه با عوارض خروج از کشور مطرح است که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیت است، ولی هنوز این پیشنهاد بررسی و تایید نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
۳۰ سال است که در صادرات درجا میزنیم
رئیس اتاق بازرگانی ایران میگوید که با وجود پیشرفت کشورهای هم سطح، صادرات ایران در ۳۰ سال گذشته افزایش نیافته است.
غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات، اظهار کرد: ما ۳۰ سال است که از مشکلات صادرات حرف میزنیم و هیچ تغییری در بسیاری از این مشکلات ایجاد نمیشود، امیدواریم که با حضور دولت جدید، سال آینده دیگر نیازی به تکرار مشکلات امروز نباشد.
وی با بیان اینکه صادرات ایران برای سالهای طولانی در جا زده است، بیان کرد: وقتی به آمارهای ۳۰ سال گذشته نگاه میکنیم میبینیم که در این مدت صادرات ترکیه هفت برابر، مالزی پنج برابر و نیجریه دو برابر شده است، ولی ایران در طول این سالها افزایش صادراتی را تجربه نکرده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران از بستن غل و زنجیر به پای صادرکنندگان ایرانی گفت و تشریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته برخی سیاستهای اشتباه و محدودکننده دولتی مانند عدم هماهنگی میان دستگاههای مختلف در امر صادرات، باعث شده که ما نتوانیم به درستی در این حوزه پیشرفت کنیم.
شافعی ادامه داد: از سوی دیگر نزدیک به ۵۰ درصد از کل آمار صادراتی ایران به کالاهای مربوط به نفت محدود است و بخش دیگری نیز صرفا صادرات مواد اولیه و کالاهای خام است. ما باید در زمینه صادرات کالاهای صنعتی و با ارزش افزوده بالا پیشرفتهای جدی را برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه سهم صادرکنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی بسیار محدود بوده است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، حدود ۲۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده که تنها ۱۰ میلیارد دلار آن سهم بخش خصوصی بوده است. در سالهای گذشته حتی تقاضا برای این تسهیلات کاهش پیدا کرده زیرا میزان پذیرش ریسک آن از سوی صندوق اتفاق نمیافتد. اگر بنا بر افزایش صادرات و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی داریم، باید بسیاری از این مشکلات که مربوط به سیاست گذاریهای داخلی میشود، کنار بروند.
تقدیر کمیسیون صنایع مجلس از عملکرد ایرانسل در تحول دیجیتال
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، طی بازدید از ایرانسل، از اقدامات اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در زمینۀ تحول دیجیتال تقدیر کردند.
به گزارش امتیاز، رئیس، هیأت رئیسه و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با حضور در ساختمان مرکزی ایرانسل، با دکتر بیژن عباسیآرند مدیرعامل و جمعی از مدیران ایرانسل دیدار و گفتوگو کردند و با جدیدترین اقدامات و فعالیتهای ایرانسل در توسعۀ زیرساختهای شبکۀ ملی اطلاعات و ارائۀ خدمات دیجیتال، آشنا شدند.
در ابتدای این دیدار، مدیرعامل ایرانسل با ارائۀ تاریخچهای از شکلگیری ایرانسل، به پیشگام بودن اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در ارائۀ اینترنت همراه نسل ۲.۷۵، توسعۀ گستردۀ نسل سه در کشور پس از رفع انحصار و نیز نخستین بودن در ارائۀ اینترنت نسل چهار و نسل پنج تلفن همراه اشاره کرد و گزارشی از اقدامات ایرانسل در پوشش شهری، روستایی و جادهای ارائه داد.
وی همچنین برنامۀ ایرانسل برای توسعۀ عرضۀ تجاری نسل پنجم تلفنهمراه در ایران و چشمانداز ایرانسل در تحول دیجیتال و نیز اقدامات ایرانسل در توسعۀ ارتباطات روستایی و ارائۀ اینترنت پرسرعت در این مناطق را تشریح کرد.
عباسیآرند با بیان اینکه دستیابی به اهداف تحول دیجیتال، نیازمند یک سری پلتفرم و زیرساخت و یک سری سرویس است، از انجام اقدامات مناسب و آمادگی کامل ایرانسل در هر دو بخش خبر داد.
مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به تغییرات نرخ ارز طی سالهای اخیر، بر لزوم کمک مجلس به اپراتورها برای منطقی کردن تعرفهها با هدف ایجاد امکان ادامۀ روند سرمایهگذاری در صنعت ارتباطات تأکید کرد.
در ادامۀ این دیدار، گزارشی نیز از اقدامات انجام شده در مرکز عملیات شبکه (NOC) و «سامانۀ بومی نگهداری دیجیتال شبکه (Digital Maintenance)» ایرانسل، اقدامات ایرانسل در ایجاد زنجیرۀ خدمات دیجیتال برای توانمندسازی کسبوکارهای دیجیتال و نیز راهکارهای هوشمند ایرانسل مبتنی بر کلانداده، از جمله طرح مدیریت ترافیک با استفاده از هوش مصنوعی بر بستر شبکۀ 5G، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
بخش دیگری از گزارش ارائه شده به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مربوط به سرمایهگذاری ایرانسل در گروه اسنپ بود که اقدامات این شرکت در حوزۀ اقتصاد دیجیتال، مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.
همکاری ایرانسل و شرکت فولاد مبارکه سپاهان در طرح تحول دیجیتال این شرکت به عنوان نخستین ورود نسل پنج تلفنهمراه در حوزه صنعت ایران نیز از جمله دیگر اقدامات ایرانسل بود که گزارش آن به نمایندگان مجلس ارائه شد. اعضای کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه، ابراز امیدواری کردند با نتایج مثبت حاصل از این همکاری، شاهد تسری آن به سایر صنایع کشور باشیم.
در این دیدار همچنین رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با تقدیر از اقدامات ایرانسل در حوزۀ دیجیتال، به سرمایهگذاری اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در گروه اسنپ اشاره کرد و گفت: اسنپ، یک نمونۀ موفق در زمینۀ اشتغالزایی از طریق حمایت از کسبوکارهای دیجیتال و تحول دیجیتال در سبک زندگی ایرانیان است و لازم است تا این تجربه، به حوزههای دیگر نیز تعمیم یابد.
دکتر عزتالله اکبری تالارپشتی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده دربارۀ چالشهای موجود در توسعۀ زیرساخت شبکۀ ملی اطلاعات، از جمله در بخشهای هسته، دسترسی و انتقال شبکۀ اپراتورها، بر لزوم بررسی این چالشها در مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین مورد نیاز، تأکید کرد.
وی افزود: ایرانسل، اپراتوری است که اقدامات مثبت و تحولآفرینی را در زمینۀ اقتصاد دیجیتال به ثمر رسانده و در این زمینه، در کشور، یک کسبوکار الگو و امیدبخش است.
همچنین در بخش دیگری از این دیدار، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فقدان سند جامع و بالادستی در حوزۀ ارتباطات و فناوریاطلاعات، خواستار همکاری ایرانسل برای تدوین این سند، با توجه به تجربۀ بینالمللی نخستین ارائهدهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، شدند.
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، همچنین با اشاره به شکست انحصار و تعدیل شدن تعرفهها در صنعت حملونقل با ورود اسنپ به این صنعت، پیشنهاد کردند که خدمات گروه اسنپ در حوزۀ حملونقل، به حملونقل بین جادهای و حملونقل سنگین نیز توسعه یابد.
اخبار
شاخص کانال حمایتی را از دست داد
سقوط آزاد بورس
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۲۵هزار واحدی روبرو شد و کانال یک میلیون و سیصد هزار واحدی را از دست داد.
در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 171میلیون سهم و حقتقدم بهارزشی بالغ بر 3هزار و 94میلیارد تومان در بیش از 397هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 25 هزار و 249واحدی در ارتفاع یکمیلیون و 295هزار و 526واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکتهای گروه دارویی برکت، بورس کالای ایران و معدنی املاح ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 988میلیون ورقه بهارزش 2هزار و 441میلیارد تومان در 113هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 190واحد افت کرد و در ارتفاع 18هزار و 930واحد قرار گرفت.
در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکتهای توسعه سرمایه و صنعت غدیر، تولید برق عسلویه مپنا و پخش هجرت بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
امکان ثبتنام در سامانه دوگانهسوز کردن خودروها
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از برطرف شدن مشکل ارتباط سامانه تبدیل کارگاهی دوگانهسوز شدن خودروها (gcr.niopdc.ir)، طی امروز خبر داد.
رضا کاظمنژاد اظهار کرد: به دنبال تماس و برقراری ارتباط و برگزاری نشست با مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی به همراه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و سایر مدیران این شرکت، مشکل ارتباط سامانه gcr.niopdc.ir از امروز برطرف و ارتباط با سامانه فوق تا ساعاتی دیگر برقرار میشود.
طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، وی اظهار کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته از امروز کلیه ارتباطات و خدمات سامانه فوق برقرار می شود، بنابراین سامانه تبدیل کارگاهی دوگانهسوز کردن خودروها آماده خدمترسانی خواهد بود.
جزئیات عیدی و پاداش امسال کارگران
به موجب قانون، همه مجموعه ها، شرکتها و سازمانهای مشمول قانون کار باید حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش به کارگران و نیروهای کار خود بپردازند.
بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰، کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.
مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند؛ البته پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاهها مشغول به کار بوده اند هم الزامی است و به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید به مآخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون، کارگر شناخته میشوند، مشمول دریافت عیدی و پاداش پایان سال هستند و عیدی آنها متفاوت از میزان عیدی کارکنان دستگاههای اجرایی و دولتی است.
قانون کار برای عیدی آخر سال کارگران، سقف تعیین کرده است؛ به این نحو که این میزان نباید از سه برابر حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار بیشتر شود.
در واقع مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران و کارکنان مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.
با توجه به آنکه حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد بنابر این کارگرانی که حقوق پایه آنها به این میزان است، با در نظر گرفتن مصوبه سال ۱۳۷۰ مجلس و با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و با احتساب سه برابر حداقل دستمزد، ۷ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان عیدی می گیرند.
کارگرانی که پایه حقوقشان از این میزان بیشتر باشد، مبلغ عیدی آنها بیش از سقف پرداختی تعیین شده در مصوبه مذکور نخواهد بود.
مبنای محاسبه عیدی، یک سال کاری است و کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند عیدی آنها به میزان تعداد ماههای پرداخت حق بیمه محاسبه میشود. این گروه از شاغلان باید دو برابر پایه حقوق خود را تقسیم بر ۱۲ ماه و مجموع حاصل را ضربدر تعداد ماههای کارکرد خود کنند.
همکاری بورس کالای ایران با سوریه؛ فرصتی در دل تحریم
عضو هیات مدیره بورس کالای ایران با اشاره به ظرفیتهای این بازار برای پذیرش کالاهای مختلف، همکاری بورسهای کالایی ایران و سوریه را فرصتی در دل تحریم عنوان کرد.
محمودرضا الهی فرد با بیان اینکه با توجه به شرایط تحریم، همکاری تجاری ایران و سوریه از مسیر بورسهای کالایی که میتواند از طریق معاملات پایاپای و تهاتری و یا سایر سازوکارهایی که طرفین این همکاری در نظر گرفتهاند، اهداف سیاستگذاران را محقق کند، اظهار کرد: قطعا در صورت گشایش در روابط بینالملل و امکان انجام مبادلات پولی بینالمللی، بورس کالای ایران پتانسیل بالایی برای همکاری با بورسهای کالایی دنیا خواهد داشت.
وی به برنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای سوریه اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جنس همکاریهای مشترک بین بورس کالای ما و بورسهای کالایی خارجی، رویکردی مثبت و در راستای توسعه مراودات تجاری است که میتواند آثار مثبتی هم بر روند بازارها و هم برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. البته در حال حاضر در شرایط تحریم به سر میبریم و با توجه به تحریمها و محدودیتهای ناشی از عدم پذیرش مقررات FATF، امکان مبادلات پولی از طریق سیستم بانکی امکانپذیر نیست.
عضو هیات مدیره بورس کالای ایران ادامه داد: بنابراین، شاید در گام نخست نباید انتظار ارتباطات بینالمللی گستردهای از بورس کالای کشور داشت اما همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای سوریه از موارد خاصی است که شاید در شرایط کنونی بتواند از طریق معاملات پایاپای و تهاتری و یا سایر سازوکارهایی که طرفین این همکاری در نظر گرفتهاند، تا اهداف سیاستگذار را محقق کند. اما قطعاً در صورت رفع تحریمها و گشایش در روابط بینالملل و امکان انجام مبادلات پولی بینالمللی، بورس کالای ایران پتانسیل بالایی برای همکاری با بورسهای کالایی دنیا را خواهد داشت.
ظرفیتی برای آرامش بازار خودرو
الهی فرد در ادامه با اشاره به امکان عرضه خودرو از طریق بورس کالا، اظهار کرد: از پتانسیلهای بورس کالا، میتوان برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار خودرو هم استفاده کرد، بهشرط آنکه خودروسازان برای مثال کل یک یا چند محصول تولیدی خود را از طریق بورس عرضه کنند. اما اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس کالا بهصورت ناقص انجام شود و خودروسازان فقط بخشی از تولید محصول خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند و مابقی تولیدات خود را با روشهای دیگری راهی بازار کنند، عرضه خودرو در بورس کالا کارایی حداکثری نخواهد داشت.
مزایای ورود کالاهای کشاورزی به بورس
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به امکان عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: بدون شک امکان عرضه محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا همانند سال های قبل وجود دارد. در این زمینه مشکل اینجاست که برخی محصولات کشاورزی مشمول شرایطی از جمله حمایتهای دولتی و تخصیص یارانه هستند و یا نوسان قیمت آنها در بازار، مطلوب سیاستگذاران نیست و سیاستگذاران در چنین شرایطی بهمحض هرگونه نوسان قیمتی ممکن است با توقف عرضه آن محصول در بورس کالا، اقدام به کنترل بازار برای ثابت نگهداشتن قیمتها کنند.
وی افزود: عرضه کالاهای یارانهای در بورس کالا با چنین مشکلاتی مواجه است برای مثال با وجود تلاش چندساله جهت عرضه شکر در بورس کالا، این موضوع با وجود نمایان شدن شرایط مطلوب در این بازار اما به دلیل کنار رفتن دخالت ها در روند قیمت گذاری، عرضه ها متوقف شد، بنابراین در خصوص این کالاهای یارانهای ملاحظات زیادی در میان سیاست گذاران وجود دارد. اما در هر صورت معتقدم میتوان برخی کالاهای وارداتی یا محصولات استراتژیک همچون گندم یا شکر را از طریق بورس کالا عرضه کرد تا نتایج مطلوب این امر در رشد تولید، حمایت واقعی از تولیدکننده و مصرف کننده و شفافیت در بازارها مشاهده کرد.
تجربه موفق سیمان
الهی فرد در ادامه به فواید بورس کالا برای اقتصاد اشاره کرد و گفت: از خاصیتهای مهم بورس کالا، ایجاد بازاری شفاف و بدون واسطه است و این خاصیت مهم بعد از ورود سیمان به بورس کالا، بهخوبی برای مسوولان یادآوری شد. ماههاست که سیمانیها، کل سیمان تولیدی خود را از طریق بورس کالا عرضه میکنند و این فرآیند، هم رضایت خاطر تولیدکنندگان را به همراه داشته و هم منجر به خرید بدون واسطه خریداران شده است.
وی تأکید کرد: میتوان از ظرفیتهای بورس کالا برای برقراری ثبات و تعادل در بازارها استفاده کرد؛ مشروط بر آنکه کل محصول تولیدی یک صنعت در بورس کالا عرضه شود تا شاهد شکلگیری نرخهای مختلف در بازار نباشیم. کما اینکه با ورود سیمان به بورس کالا هم شرکتهای سیمانی کل محصول خود را از طریق این بازار عرضه کردند و بدین ترتیب انحصار و سوءاستفاده در بازار صورت نگرفت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9656/29600/102062
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9656/29600/102063
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9656/29600/102064
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9656/29600/102065
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9656/29600/102066
|
عناوین این صفحه
- یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در راه است
- ۳۰ سال است که در صادرات درجا میزنیم
- تقدیر کمیسیون صنایع مجلس از عملکرد ایرانسل در تحول دیجیتال
- اخبار
- همکاری بورس کالای ایران با سوریه؛ فرصتی در دل تحریم