|
نواب کُرد مطرح کرد؛
بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ بدون بازسازی اقتصاد ممکن نیست
واژه فرهنگ واجد طیف معنایی گستردهای است. اصطلاحی است به واقع نامحدود که اساساً میتوان آن را به هر چیزی اطلاق کرد که توسط موجودات انسانی آفریده شده و از هر آنچه که جزئی از طبیعت بوده، مجزاست. بسیاری از اندیشمندان برای روشن کردن این مفهوم گفتارهای متفاوتی را اطلاق کردهاند.
بر ایناساس فرهنگ شامل ارزشهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، تواناییها و عادتهای افراد گروه یا جامعه میشود. در ادامه این تعریف بالتبع میتوان بیان کرد که فرهنگ چیزی است که هر فرد به عنوان یک عضو از جامعه خود فرا میگیرد.
مفهوم مهمی که اینجا مطرح میشود «هنجار» است. هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین میکند و به عنوان راهنمای نحوه رفتار، پوشش لباس، زبان، و حرکت در یک موقعیت خاص و همچنین انتظارات در یک گروه اجتماعی عمل میکند. با توجه به این نکته که هر کشوری و هر فرهنگی واجد خردهفرهنگهایی در زیرمجموعه خود است، بنابراین تک فرهنگ گرایی و ترویج یک فرهنگ خاص برای کل آن جامعه خطرهایی در پی خواهد داشت.
میدانیم که رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای در نخستین دیدار خود با هیأت دولت سیزدهم مسئله «بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ» را با قید عقلانیت مطرح کردند. بنابراین روند گذشته عرصه فرهنگ، روندی رو به تکامل نبوده است و چون فرهنگ برای مردم است و دستور رهبری نیز کلی است و کلیت فرهنگ را واجد میشود، بنابراین ضرورت دارد که نظرات و پیشنهادات نمایندگان کلیه خرده فرهنگها در این بازسازی اعمال شود.
متأسفانه نخبگان و فعالان فرهنگی در استانهای کشور، راه چندانی به رسانهها ندارند و نقطه نظرات، ایدهها و تئوریهای آنها که بعضاً از نظرات پایتختنشینان ممکن است بهتر باشد، مطرح نمیشوند. شاید یکی از دلایل برای ضرورت این بازسازی همین شنیده نشدن صدا و نظریات نخبگان استانها و مناطق دورافتاده توسط رسانههای انقلابی باشد. رسانهای که از بیتالمال ارتزاق میکند باید صدای تک تک مردم ایران – و نه صرفاً پایتختنشینان – باشد.
برای رسیدن به این مقصود خبرگزاری مهر در پرونده بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ خود تلاش کرده تا با فعالان فرهنگی شهرستانهای مختلف کشور نیز گفتوگو کند. از این دست مطالب پیشتر گفتوگوهایی با میترا متاجی، فعال و منتقد فرهنگی و ناشر مستقر در شهرستان نوشهر مازندران، محمدرضا یوسفی، کارشناس ارشد مدیریت آموزش و فعال فرهنگی در خراسان جنوبی، عبدالله رئیسی، از فعالان فرهنگی و رسانهای در سیستان و بلوچستان و حجتالاسلام جواد فراهانی، فعال فرهنگی استان مرکزی و اکبر فراهانی نیا مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و احمد رشیدی، فعال فرهنگی اهل سنت از شهر سقز گفتوگو کردهایم. در این قسمت نیز پای صحبتهای نواب کرد، رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان خاش نشستیم. (برای دسترسی به مطالب پیشین این پرونده به این نشانی بروید.)
نواب کرد، یکی از فعالان فرهنگی اثرگذار در منطقه شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان است. او مدتها با موتور سیکلت برای روستاییان منطقه مرزی خاش کتاب میبرد، چرا که هیچ کتابخانهای در این منطقه تا سال ۸۸ و ۸۹ وجود نداشت و وضعیت اقتصادی مردم نیز برای سفر به مرکز استان و خرید کتاب مناسب نبود. او بعدها توانست در روستای مرزی سنگانِ خاش کتابخانهای موسوم به «کتابخانه میوهای» را در دامنه کوه تفتان تأسیس کند. شعار این کتابخانه، کتاب بخوانید و میوه بخورید، بود و البته هنوز هم هست.
اهالی این منطقه مرزی به کتاب اهمیت بسیاری میدهند. سنگانیها بسیار فرهنگی هستند و حتی دامداران منطقه نیز شاهنامه را از حفظ هستند. سنگان ۱۶۰۰ نفر جمعیت دارد، اما روستاهای زیادی در اطراف آن هستند که هنوز هم هیچ کتابخانهای ندارند. نواب کرد درباره ضرورت توجه هرچه بیشتر به زیرساختهای فرهنگی در پروژه «بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ» گفت: گسترش زیرساختهای فرهنگی قطعاً باعث توسعه همه جانبه کشور نیز میشود. اگر زیرساختهای فرهنگی فربه نشوند، نه تنها کشور به توسعه نخواهد رسید که قطعاً ناهنجاریهای فعلی گسترش پیدا کرده و آرام آرام جامعه را به آنومی و سقوط اخلاقی خواهد کشاند. اگر فرهنگ در اوج باشد، هر عضوی از جامعه در هر جایگاهی که قرار دارد، تعهد و احساس مسئولیتش بیشتر خواهد داشت و وظیفه خود را به درستی انجام خواهد داد.
وی افزود: اقتدار دولتها به فرهنگ بستگی دارد. جامعهای دچار آنومی نخواهد شد که فرهنگش در اوج باشد. جامعهای که دچار آنومی شود، دولتها در آن اقتدار نخواهند داشت. بنابراین دولتها باید به فکر فرهنگ باشند و در این حوزه سرمایهگذاری کنند. بر اساس تجارب خودم میگویم که یکی از مهمترین سرمایهگذاریهای واجب توسعه کتابخانههای عمومی است. در این توسعه دولت باید حتماً نقش خود را ایفا کند.
نواب کرد ادامه داد: مرحله بعدی برداشتن قدمهای جدی در امر آموزش است، چه آموزشهای رسمی و چه آموزشهای غیررسمی. دولت نمیتواند این امور را نادیده بگیرد و بعد حرف از توسعه بزند. بنابراین همه امور مملکت به این بستگی دارد که دولت و دولتها چقدر از فرهنگ حمایت میکنند و تا چه میزان در این حمایت خود جدی هستند؟
فرهنگ و «مسئله» مناطق مرزی
نواب کرد بخش دیگری از سخنان خود را به مسئله فرهنگ در مناطق مرزی اختصاص داد و گفت: متأسفانه نسبت به مناطق مرزی بیمهریهایی شده و میشود. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامهها و فعالیتهای عمرانی بسیاری در مناطق مرزی صورت گرفت و وضعیت این مناطق را به نسبت دوران پیش از انقلاب متفاوت کرد، اما نباشد فراموش کرد که مرزنشینها بیشتر در معرض تبادلهای فرهنگی هستند و اگر فرهنگسازی درست پیشه نشود، استانهای مرزی بسیار لطمه خواهند خورد.
اقتدار دولتها به فرهنگ بستگی دارد. جامعهای دچار آنومی نخواهد شد که فرهنگش در اوج باشد. جامعهای که دچار آنومی شود، دولتها در آن اقتدار نخواهند داشت. بنابراین دولتها باید به فکر فرهنگ باشند و در این حوزه سرمایهگذاری کنندرئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان خاش گفت: ما در مناطق مرزی مسئله و معضل گروهکهای تروریستی را داریم. فرهنگ قوی در هر کشوری باعث میشود که مردم مناطق مرزنشین آن کشور از مرز خود دفاع کنند. اگر فرهنگ نباشد قطعاً این باور که مرز خط قرمز است و نباید بیگانگان به آن تعرض و تعدی کنند، میان مردم جایی نخواهد نداشت.
نواب کرد در ادامه با اشاره به اینکه مردم مرزنشین سیبل هر اتفاقی هستند، گفت: شهرهای مرزی در معرض بسیاری از مسائل قرار دارند. میدانیم که شیوع بیماریهای فراگیر در هر کشوری هم ممکن است از مناطق مرزی آن کشور باشد. همچنین به دلیل دسترسی راحتتر با کشورهای همسایه آنها بسیار در معرض تبادل فرهنگ و حتی در معرض ضدفرهنگها هستند. ممکن است اقلام و کالاها و حتی محصولات صنایع فرهنگی و به طور کل اقلامی که در فرهنگ ایرانی – اسلامی جایی ندارد از طریق مرز وارد کشور شود. آنچیزی که باعث امنیت مناطق مرزی و در ادامه کل کشور خواهد بود، فرهنگ است. این فرهنگ است که مردم مرزنشین را به این باور میرساند که اگر مرزهای ما در دست خودمان باشد، هیچگاه بیگانگان بر کشور سیطره پیدا نخواهند کرد.
دشمن فعالیتهای تبلیغاتی بسیاری در مناطق مرزنشین انجام میدهد
اینفعال فرهنگی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به این نکته دشمنان این مرز و بوم فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی بسیاری در مرزهای ایران انجام میدهد، ادامه داد: آنها از هیچ کاری برای تأثیرگذاری روی مردم و بومیان مناطق مرزنشین دریغ و ابا ندارند. بنابراین ضرورت دارد که مردم آگاه باشند تا بتوانند تبلیغات سو را متوجه شوند. اگر ما قرار است به بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ بپردازیم، باید بدانیم که ضرورت دارد همراستا با آن حوزه اقتصاد نیز بازسازی انقلاب شود. اکنون مناطق مرزنشین وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و دولت باید به صورت ضربتی به توسعه اقتصاد و بهبود وضع معیشت مردم در این مناطق بپردازد.
وی افزود: اگر دولت به بهبود زیرساختهای اقتصادی در مناطق مرزنشین بپردازد تا مردم از حداقل معیشت برخوردار شوند، هیچگاه طعمه تبلیغات شوم بیگانگان و دشمنان این مرز و بوم نخواهند شد. باور من این است که در این مناطق باید نان و کتاب به رایگان و به وفور در دسترس مردم باشد. مردمی که آگاه باشند و معیشتشان ولو به صورت حداقلی تأمین شود، بازوی توانای دولت و حکومت خواهند بود و در این وضعیت هیچ آسیبی به دولت نخواهد رسید.
نواب کرد همچنین با اشاره به این نکته که فرهنگ باعث شده تا ایران امنیت داشته باشد، گفت: امنیتی که اکنون کشور ما دارد در سوریه، افغانستان و یا عراق نیست و این به خاطر آگاهی و بصیرت مردم است. سوال اینجاست که چه چیزی این بصیرت و آگاهی را به مردم داده؟ قطعاً پاسخ غنای فرهنگی ایران است. اگر فرهنگ ایرانی – اسلامی غنی نبود بویژه در مرزها با کوچکترین تبلیغات دشمن بیبندوباری و فساد رواج پیدا کرد و وقتی در مرزها مردم بی بندبار باشند قطعاً توان دفاع از مرز را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: حکومت برای شهر ما یعنی خاش اعتبارات کلانی را هزینه کرد. نهادهایی مانند سپاه در منطقه ما کارهای عمرانی کردند و اکنون بهداشت در منطقه سطح قابل قبولی دارد. درست استفاده کردن از این امکانات یعنی فرهنگ. اگر درست استفاده کردن را ندانیم، همه این امکانات هیچ فایدهای را دربر نخواهد داشت. برای این آگاهی هم باید عرصه فرهنگ را توسعه داد.
امنیتی که اکنون کشور ما دارد در سوریه، افغانستان و یا عراق نیست و این به خاطر آگاهی و بصیرت مردم است. سوال اینجاست که چه چیزی این بصیرت و آگاهی را به مردم داده؟ قطعاً پاسخ غنای فرهنگی ایران استرئیس کتابخانههای عمومی شهرستان خاش یکبار دیگر بر ضرورت توسعه کتابخانههای عمومی تاکید کرد و گفت: اگر این کتابخانهها توسعه پیدا کنند، مردم آگاه خواهند شد. شاید یک روستایی اکنون نداند که مثلاً از ۵۰ گوسفندی که دارد چگونه بهره ببرد. اگر کتابخانهای در دسترسش باشد که منابع ساده و در حد فهم او در زمینههای توسعه کسب و کار روستایی را در اختیارش قرار دهد قطعاً آن روستایی میتواند درآمد بیشتری کسب و راحتتر زندگی کند. این یک مثال ساده از ارتباط توسعه زیرساختهای فرهنگی با توسعه اقتصادی است.
نواب کرد گفت: زمان قدیم مردم هرکدام مزرعههای کوچکی داشتند و با کار سخت روی این مزرعهها معیشت خود را تأمین میکردند. اکنون میتوان هرکدام از این مزرعهها را به صورت گلخانهای اداره کرد و با تلاشی کمتر بیشترین بهره را برد. امروزه عصر فناوری اطلاعات است. امروزه دیگر نمیتوان به ۵۰ سال قبل بازگشت و روشهای سنتی را پیش گرفت. توسعه این زیرساختهای فرهنگی حمایت دولت را میخواهد.
اینفعال فرهنگی همچنین با اشاره به این نکته که دولتها وظیفه سرمایهگذاری روی مناطق محروم و بویژه مناطق مرزی کشور را دارند، ادامه داد: توسعه نیازمند منابع مالی و یکسری آموزشهای ضروری است. دولت اگر در این زمینه هزینه کند، قطعاً بیشترین بهره را خواهد برد. اگر یک جستوجوی کوچک انجام دهید خواهید دید که در این عصر کتابخانههای عمومی در جای جای جهان حرف اول را در زمینه فرهنگ میزنند. به نظر شما اکنون هند چگونه اداره میشود؟ جمعیتی میلیاردی که ممکن است همه به فضای مجازی دسترسی نداشته باشند. در این کشور کتابخانههای عمومی توسعه بسیاری پیدا کرده است و این کتابخانهها بدل به پاتوق مردم شده است.
توضیحات سرپرست معاونت قرآن و عترت ارشاد درباره انتصابات مدیران
انتخابها بر اساس شایستگی است
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مدیران جدید با درنظرگرفتن شاخصهای مدنظر و برنامه و توانمندی آنها، معرفی و انتخاب شدند.
اصغر امیرنیا سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رویکردهای این معاونت در حوزه قرآنی در دولت سیزدهم گفت: طبیعی است که با انتخاب ریاست جمهوری خواستههای جدیدی در همه عرصهها برای مردم به وجود میآید و این مطالبات باعث میشود تا با انتخاب وزرا برای برنامههایی که در مجلس اعلام کردند یک اتفاق جدیدی در کالبد وزارتخانهها رقم بخورد که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه قرآن و عترت نیز در همین دایره قرار میگیرد.
وی ادامه داد: طبیعتاً با وجود دستگاههای مختلفی که در حوزه قرآن و عترت کار میکنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگوی همه اتفاقات جامعه قرآنی به نمایندگان مجلس باشد، از طرفی دیگر رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاستهای جدید بر این اساس است که فعالیتهای ویژهای در بخشهای مختلف رقم بخورد از این رو باید مدیران جدید و با کارکردهای جدید و با سوابق متناسب انتخاب شوند تا انتخاب صورت گرفته بتواند سیاستهای مدنظر را عملیاتی کند.
چرا معاون قرآن و عترت هنوز انتخاب نشده است؟
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عدم انتصاب معاون برای این مجموعه تأکید کرد: با توجه به اتمام مأموریت معاون سابق معاون قرآن وعترت در نیمه آبانماه، طبیعتاً گزینههای مختلفی را برای تصدی معاونت مطرح بودند و در بررسیهای صورت گرفته هنوز به نتیجه دلخواه نرسیدند و از این رو با توجه به تجربهای که بنده در حوزه قرآن و عترت داشتم به عنوان سرپرست این معاونت انتخاب شدم تا روالی که در امور این معاونت وجود دارد از حرکت باز نماند.
وی ادامه داد: تا زمان انتخاب فرد موردنظر امورات محوله به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمشیت شود لذا در زمان سرپرستی برای اینکه زمان از دست نرود، کارهایی که مدنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود باید توسط نیروهای جدید و تازه نفس انجام میشد. به همین خاطر سه نفر از مدیران معاونت، برای تصدی و مدیریت بخشهای مختلف با درنظرگرفتن شاخصهای مدنظر و برنامه و توانمندی آنها، معرفی و انتخاب شدند.
مدیرانی که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ منصوب شدند
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ خاطرنشان کرد: گزینه اول حامد منیری است که برای دفتر تبلیغ و ترویج منصوب شد که دانشآموخته فقه و مبانی اصول مدرسه عالی شهید مطهری است و دروس حوزوی را هم در سطح یک و دو گذرانده است و همچنین مولف دو کتاب و مشاور بسیاری از نمایندگان مجلس نیز بوده است و درعرصه اجرایی سابقه درخشانی دارد.
وی در ادامه در مورد انتصاب مدیرکل ارتباطات نیز بیان کرد: در این حوزه به فردی نیاز داشتیم که علاوه بر فعالیتهای قرآنی بیش از پیش بتواند ارتباطات را با دستگاههای مختلف قرآنی و موسسات و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط داشته باشد که نهایتا پس از بررسی گزینههای مختلف، حجتالاسلام مهدی شجاع انتخاب شد که سابقه قرآنی بیشتری نسبت به دیگران داشت. او نفر اول مسابقات قرائت قرآن دانشآموزان در سال ۷۳ و قاری برتر آستان قدس رضوی است و در مسابقات قرآنی زیادی مقام اول را کسب کرده است. همچنین داوری تخصصی در مسابقات صوت و لحن و مسئول کاروان قرآنی ایران در حج نیز بوده و فارغالتحصیل رشته کلام اسلامی و دارای سطح سه حوزه است و در حال حاضر هم مشغول تحصیل در سطح چهار و مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول قرآنی آستان قدس رضوی است.
امیرنیا ابراز داشت: اداره کل ارتباطات به عنوان موتور محرک معاونت قرآنی و حلقه وصل در جاهای مختلف است و در جمعآوری گزارشات سایر دستگاهها براساس بند چهار منشور قرآنی باید بتواند در انعکاس عملکرد آنها نقش موثری ایفاء کند.
وی در خصوص انتخاب مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی اظهار کرد: در این بخش هم نیازمند فردی بودیم که آموزش را به خوبی بشناسد و در عین حال طرح جدیدی را برای امر آموزش داشته باشد، از این رو ابراهیم کرمانینژاد عضو هیأت مولف آکادمیک قرآن کریم، و مدرس دورههای مختلف قرآنکریم از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ انتخاب شد. او علاوه بر سوابق ذکر شده مدرس قرآن پرسابقه و نوآور و طراح سیستم آموزش قرآن به شیوه آکادمیک است که طرح جدیدی در عرصه آموزش با بهرهمندی از ظرفیت آموزش و پرورش راهاندازی کرد.
نیازمند دمیدن نفس تازه در معاونت قرآن و عترت بودیم
امیرنیا با تشکر و قدردانی از مدیران پیشین افزود: فراموش نشود که مدیران قبلی توانایی لازم را داشتند اما در حال حاضر باید نفس تازه به بدنه مدیریتی دمیده میشد بنابراین نیازمند افراد جدید برای طرحهای تحولی وزیر ارشاد بودیم و برای اینکه بتوان طرح و برنامههای جدید را برپایه گام دوم انقلاب به منصه ظهور برسانیم و در خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم و توسعه و ترویج آموزههای قرآنی و سیره اهلبیت (ع) اثرگذار باشیم باید افراد جدیدی به مجموعه ملحق میشدند تا مطالبات مردمی محقق شود.
وی تأکید کرد: برخی از دوستان که ابراز نگرانی از افراد انتخاب شده دارند به خاطر دلسوزی آنهاست اما در عین حال باید صبور بود تا با طرح و برنامههایی که صورت میگیرد گام موثری را در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه قرآن و عترت داشته باشیم.
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ اضافه کرد: برای ترویج آموزههای قرآنی باید با ارتباط صحیح و منطقی که با دستگاههای دیگر برقرار میشود و همپوشانی که وجود دارد، بتوان خدمتی به جامعه و فعالان قرآنی داشت.
امیرنیا با بیان اینکه انتصابها از جنس خانواده قرآن و عترت بوده است گفت: افرادی که در این حوزه حضور و مصاحبه از آنها صورت گرفته، کسانی بودند که دارای سابقهای قرآنی بودند و در حوزههای موردنظر تخصص لازم را هم دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف قرآنی در همه عرصهها ایجاب میکند، یک مدیر فرهنگی و هنری معتقد و متعهد و متدین داشته باشیم تا باتوجه به رویکرد تحولی و آنچه در گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری با عنوان اخلاق معنویت مطرح فرمودند، در طرحها و برنامههای خود، آنان را محقق کنند.
اخبار
در سه بخش ملی، بینالملل و آیینی سنتی؛
هیات داوران نهایی و منتقدان جشنواره قصهگویی معرفی شدند
اسامی هیات داوران نهایی و منتقدان بخشهای «بینالملل»، «آیینیسنتی» و «ملی» بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد. سارا قصیر بازیگر، کارگردان و قصهگو لبنانی، گیتی خامنه مجری و گوینده باسابقه برنامههای تلویزیونی کودک و منصور ضابطیان روزنامهنگار، کارگردان و تهیهکننده و مجری رادیو و تلویزیون داوری آثار بخش «بینالملل» را در روزهای ۲۵ و ۲۶ آذر ۱۴۰۰ انجام میدهند. همچنین سعید حسامپور رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز و سعید مجیدی مدرس صداسازی و فنبیان و مشاور علمی جشنواره، منتقدان این بخش هستند.
منتقدان معرفی شده، طی روزهای برگزاری جشنواره در نشستهای ویژهای اجرای قصهگویان منتخب جشنواره را نقد و بررسی میکنند. بر اساس این گزارش محمدرضا یوسفی نویسنده و نظریهپرداز ادبیات کودک و نوجوان، داوود فتحعلیبیگی پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون و مرشد مهدی چایانی هنرمند و نقال پیشکسوت، آثار بخش «آیینیسنتی» را در روز ۲۷ آذر داوری میکنند و اردشیر صالحپور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر، بهاره جهاندوست نقال، مجری و مدرس شاهنامهخوانی و علی خانجانی نویسنده و صاحبنظر در عرصه قصهگویی منتقدان این بخش هستند. مریم سعادت بازیگر، عروسکگردان و مجری، محمد مسلمی کارگردان و بازیگر برنامههای تلویزیونی و مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کتابهای کودک ونوجوان داوری آثار بخش «ملی» را در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر برعهده دارند. حامد زحمتکش بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان و سعید مجیدی مدرس صداسازی و فنبیان به عنوان منتقد، این بخش را همراهی میکنند. ۴۰ قصهگو در بخش «بینالملل»، ۱۱ قصهگو در بخش «آیینیسنتی» و ۲۶ قصهگو در بخش «ملی» داوری میشوند.
همچنین ۴ قصهگوی برگزیده به اجرای قصههای خود با زبان اشاره برای کودکان و نوجوانان ناشنوا میپردازند.
بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزیدهریزی از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.
کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» منتشر شد
کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» نوشته مهدی جمشیدی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» نوشته مهدی جمشیدی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
مرتضی مطهری در کتاب «جامعه و تاریخ» مینویسد که اسلام، یک مکتب جامعهشناسانه نیست و هیچیک از مطالب اجتماعی قرآن کریم، با زبان و اصطلاحات علماجتماعی، مطرح نشدهاند، امّا درعینحال، تعداد زیادی از مسألههای علماجتماعی، بهطورکامل، قابل استنباط و استخراج از این کتاب آسمانی هستند. کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» صورت تفصیلی و بسط یافتۀ همین چند جملۀ بنیادی و راهگشا است و میکوشد در قالب فلسفۀ علماجتماعیاسلامی، هم به چیستی و چرایی علماجتماعیاسلامی بپردازد، و نویسنده کوشیده از چگونگی ایجاد آن سخن بگوید. بهاینترتیب، برای نخستینبار و بهصورتی منسجم و سرشار از جزئیّات، فهم و روایت مطهری از این شاخه از فلسفههای مضاف به علم، بازسازی شده است.
کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» نوشته مهدی جمشیدی در قطع رقعی و ۴۳۶ صفحه با قیمت ۱۱۰ هزارتومان منتشر شده است.
سوگواره علیرضا قندچی در «من جا ماندم» منتشر شد
کتاب «من جا ماندم» شامل روایت سوگ علیرضا قندچی از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، بهتازگی با شمارگان هزار نسخه، ۱۳۶ صفحه و بهای ۶۷ هزار تومان توسط نشر کراسه منتشر شده است. قندچی همسر و دو فرزندش را در سانحه سقوط این هواپیما از دست داد.
سوگ در لغت سرود و مرثیهای است برای گریستن بر مردگان همراه با ذکر خوبیها و محاسن آنها. شاید کهنترین نمونه سوگ در ادبیات «مجلس سوگ سیاوش» باشد، یا سوگنامه سهراب. ادبیات سوگ در نمونههای درخشان خود غیر از کمکرسانی به بازماندگان جهت التیام دردی که نمیتوان درمانش کرد، همیشه موجب همراهی روحی و قلبی جامعه با مصیبت و کاسته شدن از سیاهی برجا مانده از جای خالی رفتگان است. ادبیات سوگ بیشتر از هرچیزی به روایت زیباییها و روح زندگی و امید در زمان حیات آنان که رفتهاند میپردازد.
سانحه هواپیمای اوکراین تنها ۱۷۶ خانواده را عزادار نکرد که مردم ایران به مظلومیت جانهای از کف رفته خون گریستند و اکنون بعد از قریب به دوسال، یکی از جاماندگان از آن پرواز، که خانواده خود را ناگهان و پردرد از کف داد، تلاش کرده تا بقایای نور و رنگ را از حضور عزیزان خود در روزگار گذشته روایت کند که نتیجه آن یکی از نمونههای ادبیات سوگ است که میتوان از کسی که پیش از این هرگز سروکارش با نوشتن متون ادبی نیفتاده بود، خواند.
اخبار
یقینی مطرح کرد؛
معرفی کاراکتر ملی برای کودکان مهمترین هدف جشنواره «قهرمان من» است
مدیرعامل مجمع ایراننوشت گفت: معرفی کاراکترهای ملی برای کودکان و نوجوانان، یک ضرورت فرهنگی است و دبیرخانه دائمی جشنواره قهرمان من با هدف معرفی فعالیت خود را آغاز میکند.
محمد یقینی مدیر عامل مجمع «ایران نوشت» در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت تولید صنایع فرهنگی گفت: در صنایع فرهنگی، علاوه بر موضوع مصرف محصولات، تاثیرگذاری فرهنگی نیز به عنوان هدف نهایی در تولید محصول در نظر گرفته میشود.
وی با اظهار تاسف از اینکه از ۱۰ کاراکتر برتر و شناخته شده در میان کودک ایرانی، هیچکدام ایرانی نیستند، افزود: مهمترین هدف جشنواره قهرمان من، ایجاد یک یا چند کاراکتر ملی است که شخصیت حاج قاسم سلیمانی، ظرفیت الگونمایی و قهرمان پروری به عنوان یک کاراکتر ایرانی با قابلیتهای بین المللی را دارد.
یقینی ادامه داد: اولین جشنواره قهرمان من با محوریت شهید سلیمانی برگزار شده بود و دومین دوره این جشنواره با محور حاج قاسم و دیگر قهرمانان مانند شهدای سلامت، در دو سطح حرفهای و دانش آموزی برگزار میشود. مجمع «ایران نوشت» نیز تلاش میکند تا برگزاری جشنواره قهرمان من، زنجیره تولید محتوا و همکاری میان سازمانها، طراحان و تولید کنندگان را فراهم کند.
حسین شکاری، دبیر جشنواره «قهرمان من» نیز در این نشست گفت: فراخوان جشنواره از امروز در سراسر کشور آغاز شده و طراحان و علاقهمندان به تولید محصولات فرهنگی میتوانند ایدهها و طرحهای خود را به دبیرخانه جشنواره به آدرس www.ghahreman.ir ارسال کنند.
وی جریان سازی فرهنگی را از اهداف دیگر این جشنواره خواند و ادامه داد: آثار برگزیده در سطح حرفهای و در سطح دانش آموزی توسط داوران ارزیابی و معرفی میشود. تولید محصولات فرهنگی، دارای ۱۶ دستهبندی و ۱۷۰ حرفه است که آثار برگزیده جشنواره، در چهار حوزه اسباب بازی، لباس و پوشاک، نوشت افزار و دیگر محصولات جانبی فرهنگی، به تولید کنندگان محصولات فرهنگی همچنین خانوادههای ایرانی معرفی میشوند.
دومین جشنواره ملی قهرمان من با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز آفرینشهای هنری بسیج، شهرداری تهران، انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و دیگر مراکز فعال در تولیدات فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی برگزار میشود.
کتاب زندگینامه مصحح تاریخ بیهقی منتشر شد
کتاب زندگی و آثار علیاکبر فیاض نوشته اصغر قائدان و حسین بیات بهعنوان جلد بیستوششم از مجموعه پژوهشی شخصیتهای مانا بهتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
تاکنون زندگینامه بزرگانی چون سیدجعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف واقفی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سید غلامرضا سعیدی، سید محمدعلی داعی الاسلام و طاهره صفارزاده، قیصر امینپور و … در قالب این مجموعه منتشر شده است.
مجموعه پژوهشی شخصیتهای مانا توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر میشود. گروه پژوهش شخصیتهای مانا، اردیبهشت سال ۸۸ تشکیل شد و با استفاده از پروندههایی که در بایگانی «فرهنگ ناموران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگینامه افرادی که گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند اما فعالیتهای سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشتهاند، میپردازد.
زندهیاد فیاض با وجود اشراف علمی بر تاریخ ایران و ادبیات فارسی، در حوزه تألیف، بیش از چند کتاب و مقاله از خود بهیادگار نگذاشته و یادآور سخن «ترجیح کیفیت بر کمیت» است چون اگرچه تعداد آثار قلمی وی در قیاس با دیگران کمتر است، اما از نظر کیفیت، آثار قابل توجهی خلق کرده است.
اصغر قائدان و حسین بیات در کتاب مربوط به این شخصیت، به فعالیتها و کارنامه او پرداختهاند. او مصحح و استاد ادبیات فارسی و بنیانگذار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بود و بیشتر با تصحیح تاریخ بیهقی شناخته میشود.
«ابوعلی کجاست»
به چاپ نوزدهم رسید
چاپ نوزدهم کتاب «ابوعلی کجاست: خاطرات خودگفته شهید مدافع حرم مرتضی عطایی» به قلم نوید نوروزی با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۲۷ هزار تومان و توسط انتشارات «راه یار» منتشر شد.
شهید مرتضی عطایی، یکی از شهدای مدافع حرم مشهدی است که قصه جالبی دارد. او برای اینکه بتواند به جمع مدافعان حرم اضافه شود، خود را بهعنوان یکی از اهالی افغانستان جا میزند و در کنار دلاوران تیپ پرافتخار فاطمیون، عازم نبرد با تروریستهای دستپرورده استکبار میشود. «ابوعلی کجاست»؛ حاصل ۱۰ ساعت گفتوگو با مرتضی عطایی (ابوعلی) جانشین تیپ عمار لشکر فاطمیون از روزهای مبارزه و مقابله با تروریستهای تکفیری است. این خاطرات، قرار بوده برای نگارش کتابی درباره شهید مصطفی صدرزاده، یار غار او استفاده شود اما مرتضی عطایی یا همان «ابوعلی» هم در میدان نبرد با تکفیریها در لاذقیه سوریه به شهادت میرسد، از همین رو، خاطراتش در قالب کتابی مستقلی با عنوان «ابوعلی کجاست» منتشر میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29612/102117
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29612/102118
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29612/102119
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29612/102120
|
عناوین این صفحه
- بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ بدون بازسازی اقتصاد ممکن نیست
- انتخابها بر اساس شایستگی است
- اخبار
- اخبار