

|
توفیق در فصل جوایز ادامه دارد؛
«قهرمان» در مسیر «انگل»
با شروع فصل جوایز سینمایی هر روز فیلمی با راه یافتن به فهرست نامزدهای یک جایزه سینمایی، امیدوارانه به پیش رو نگاه میکند تا در نهایت این فصل با اهدای جوایز اسکار به پایان برسد.
روز هیجانانگیزی برای سازندگان فیلمهای سینمایی سال بود زیرا چند جایزه از انجمنهای منتقدان آمریکا و نیز گلدن گلوب نامزدهای خود را معرفی کردند. با این حال این روند و تب و تاب معرفی بهترینها ۲ هفتهای است شروع شده و اکنون شاید به نقطه اوج خود رسیده باشد.
در این میان روندی که فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی و نماینده ایران برای رقابت اسکار ۲۰۲۲ طی میکند طبعاً برای ما کنجکاویبرانگیزتر است.
انتخاب انجمنهای منتقدان سینمایی شاید تا حدود زیادی در انتخاب اسکار نقش داشته باشد زیرا تکرار مکرر نام چند فیلم میتواند به رایدهندگان اسکار کمک کند تا آن فیلمها را حتماً تماشا کنند و بعد رای بدهند. در میان نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی در نهایت نام چند فیلم به کرات در میان نامزدها مشاهده میشود و در میان برندگان، تا اینجای کار میتوان گفت وزنه ترازو به نفع ژاپن سنگینی میکند.
در عین حال با مشاهده نامزدها میتوان متوجه شد که کدام فیلمهای خارجی امید بیشتری برای نامزد شدن در بخشهای دیگر از جمله بهترین کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و البته بهترین فیلم سال میتوانند داشته باشند.
با یادآوری تجربه «انگل» از کره که اولین فیلم خارجی بود که با برنده شدن به عنوان بهترین فیلم سال و بهترین فیلم بینالمللی و نیز فیلمنامه در اسکار تاریخسازی کرد به نظر میرسد برخی از منتقدان بدشان نمیآید این تجربه امسال نیز تکرار شود؛ اما آیا «قهرمان» - حداقل از نظر منتقدان سینمایی آمریکا- همان فیلمی است که میتواند این جایگاه را کسب کند؟
موفقیتهای «قهرمان» در میان منتقدان آمریکایی
در حالی که روز گذشته اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد، اعلام شد در این بخش باید با فیلمهای «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «ماشین من را بران» از ژاپن، «دست خدا» از ایتالیا و «مادران موازی» از اسپانیا رقابت کند.
همزمان با معرفی نامزدهای گلدن گلوب، بیست و هفتمین دوره جایزه سالانه منتخب منتقدان آمریکا نیز اسامی نامزدهای خود را اعلام و از فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی بهعنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی یاد کرد و «ماشین من را بران»، «فرار کن» از دانمارک، «دست خدا» و «بدترین آدم دنیا» از نروژ را به عنوان دیگر نامزدهای خود در این بخش معرفی کرد.
انجمن منتقدان فیلم لاسوگاس نیز که یک روز پیشتر «قهرمان» را در میان نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی خود جای داده بود؛ برنده خود را معرفی کرد. برای کسب این جایزه «قهرمان» رقبایی چون «بندتا» ساخته پل ورهوفن از هلند، «فرار کن»، «تیتان» و «بدترین آدم دنیا» را در مقابل خود داشت و در نهایت این جایزه را به «فرار کن» واگذار کرد.
با معرفی نامزدهای منتقدان فیلم شیکاگو که روز پیش صورت گرفت نیز روشن شد «قهرمان» به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شده و «ماشین من را بران»، «مامان کوچولو» از فرانسه، «تیتان» و «بدترین آدم دنیا» رقبای آن در این جایزه هستند.
در همین روز انجمن منتقدان فیلم شیکاگو نیز نامزدهای خود را معرفی کردند و در حالی که «ماشین من را بران» را در کنار «شوالیه سبز»، «پیتزا لیکورسی»، «قدرت سگ» و «داستان وست ساید» یکی از نامزدهای بهترین فیلم سال معرفی کردند و کارگردان این فیلم را در کنار پل توماس اندرسون، جین کمپیون، دیوید لاوری و استیون اسپیلبرگ به عنوان نامزدهای بهترین کارگردانی انتخاب کردند، در بخش بهترین فیلم خارجی زبان بار دیگر «ماشین من را بران» را در کنار «قهرمان»، «مامان کوچولو»، «تیتان»، «بدترین آدم دنیا» نامزد کردند. «ماشین من را بران» در این جوایز در مجموع در ۶ بخش نامزد شده است که بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی (با اقتباس از داستانی کوتاه از هاروکی موراکامی) و بهترین تدوین را نیز شامل میشود.
انجمن منتقدان فیلم بوستون ۲ روز پیش (۱۲ دسامبر) «ماشین من را بران» را به عنوان بهترین فیلم سال برگزیدند و کارگردان این فیلم یعنی ریوسوکی هاماگوچی را به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب کردند و از آنجا که یک فیلم خارجی را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کردند جایزه بهترین فیلم انگلیسی زبان را به «قدرت سگ» اهدا کردند. این اتفاق یک بار پیش از این در سال ۱۹۸۵ نیر رخ داده بود که فیلم «آشوب» آکیرا کوروساوا به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده بود.
انجمن منتقدان آنلاین فیلم نیویورک نیز ۱۲ دسامبر برندگان خود را معرفی کردند و «ماشین من را بران» را به عنوان بهترین فیلم بینالمللی برگزیدند. «قدرت سگ» انتخاب آنها به عنوان بهترین فیلم سال بود.
۱۲ دسامبر همچنین منتقدان فیلم سنلوییز نامزدهای خود را معرفی کردند و در بخش بهترین فیلم بینالمللی «ماشین من را بران»، «فرار کن»، «دست خدا» از ایتالیا، «قهرمان» و «تیتان» از فرانسه را به عنوان نامزد این دوره برگزیدند. هفته آینده اسامی برندگان این جایزه اعلام میشود.
در همین روز حلقه منتقدان فیلم فیلادلفیا نیز برندگان پنجمین دوره خود را معرفی کردند و در نهایت «تیتان» برنده اصلی و «فرار کن» برنده دوم در میان بهترین فیلم خارجی زبان سال شد. «قهرمان» در کنار «دست خدا»، «بدترین آدم دنیا» و «ماشین من را بران» دیگر نامزدهای این رقابت بودند. در همین حال «فرارکن» در بخش بهترین مستند نیز دومین انتخاب این منتقدان و در بخش بهترین فیلم انیمیشن به عنوان فیلم برنده انتخاب شد.
انجمن منتقدان آنلاین فیلم بوستون نیز ۳ روز پیش (۱۱ دسامبر) «بدترین آدم دنیا» را به عنوان بهترین فیلم بینالمللی سال انتخاب کردند. «قهرمان»، «تیتان»، «فرار کن»، «بدترین آدم دنیا»، «دست خدا» دیگر نامزدهای این بخش بودند. «ماشین من را بران» برنده بخش فیلمنامه اقتباسی هم شد و «قهرمان» که در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نامزد شده بود این جایزه را به «بلفاست» واگذار کرد.
منتقدان دیترویت که هفته پیش برندگان خود را معرفی کردند در بخش بینالمللی جوایزی اهدا نمیکنند و به همین دلیل برنده بهترین فیلم بینالمللی در میان برندگان جوایز آنها جایی نداشت.
هفته پیش انجمن منتقدان فیلم واشینگتن نیز «ماشین من را بران» را به عنوان برنده انتخاب کردند. «قهرمان» در کنار «بره»، «تیتان» و «بدترین آدم دنیا» دیگر نامزدهای این بخش بودند. این انجمن جایزه بهترین فیلم سال را به «بلفاست» اهدا کرد.
در همان زمان انجمن منتقدان آتلانتا «ماشین من را بران» را به عنوان منتخب ششمین دوره خود در بخش بهترین فیلم بینالمللی برگزیدند. «قهرمان»، «تیتان»، «دست خدا»، «فرار کن» و «بدترین آدم دنیا» دیگر نامزدهای این بخش بودند. «ماشین من را بران» و «تیتان» و «فرار کن» و «بدترین آدم دنیا» در بخش بهترین فیلم نیز در کنار فیلمهایی چون «قدرت سگ» و «بلفاست» یکی از ۱۰ فیلم برتر سال بودند و کارگردان «ماشین من را بران» و جاسمیلا ژبانیچ از بوسنی و هرزگوین سازنده «کجا میروی آیدا؟» نیز یکی از رقبای بهترین کارگردانی شدند و در نهایت این جین کمپیون بود که این عنوان را از آن خود کرد. «ماشین من را بران» در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز نامزد دریافت جایزه شده بود که آن را به پل توماس آندرسون واگذار کرد. در این فهرست «قهرمان» نیز نامزدی بخش فیلمنامه غیراقتباسی را کسب کرد که در نهایت جایزه به «بلفاست» رسید.
یکی از جوایز دیگری که اوایل دسامبر نامزدهای خود را معرفی کرد جوایز ستلایت بود که اصغر فرهادی برای «قهرمان» در بخش فیلمنامه اوریجینال نامزد کسب جایزه شده و رقبایی چون کنت برانا و پل توماس اندرسون و پدرو آلمادوار را پیش روی خود دارد. به بخش فیلمنامه اقتباسی این جوایز فیلمی خارجی راه نیافته است. در بخش بهترین فیلم بینالمللی «قهرمان» و ۸ رقیب شامل «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «ماشین من را بران»، «فرار کن»، «دعا برای دزدیده شده» از مکزیک، «رییس خوب» از اسپانیا، «دست خدا»، «بدترین آدم دنیا» و «تیتان» جای دارند.
در تجلیل از پرستاران؛
آلبوم موسیقی «هم نفس» رونمایی شد
آلبوم موسیقی «هم نفس» به آهنگسازی آرمان مهربان و خوانندگی آرش رستمی در تجلیل از مقام پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها طی روزهای کرونایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آیین رونمایی از آلبوم «هم نفس» با حضور علیرضا زندوکیلی معاون هنری و امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری، آرمان مهربان آهنگساز و آرش رستمی خواننده آلبوم «هم نفس» و جمعی از چهرههای هنری و فرهنگی، دوشنبه ۲۲ آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای مراسم امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری گفت: خدا را شاکریم که توانستیم مجموعهای هرچند کوچک به پاس قدردانی از زحمات کادر درمان در این ۲ سال، تولید کنیم. این آلبوم روایت موسیقایی از شروع همهگیری کرونا تا امروز و روایتی از غیرت، همبستگی و مبارزه تمام عزیزانی که در این عرصه تلاش کردند، است.
وی افزود: هدف ما در مدیریت موسیقی این است که قطعات موسیقی را با رعایت استانداردها و اصول موسیقی تولید کنیم. اگر قرار است موسیقی در سبد خانوادهها قرار گیرد بهتر است یک موسیقی اصیل با قواعد و چهارچوب اصولی باشد. در همین راستا تلاش شده تا این مجموعه نیز با همین ویژگیها تولید شود. شعر این آلبوم به صورت داستانگونه ماجرای این دوسال را از قبل کرونا شروع میکند و در ادامه به همه گیری و اتفاقهایی که در این مسیر افتاده و به از دست دادنها، ایثار و از خود گذشتگی و شهامت میپردازد و در نهایت به تبلور دانش و رهایی میرسد. باید از آهنگساز این آلبوم آقای آرمان مهربان که پیش از این با ما همکاری داشتند نیز تشکر کنم.
در قالب اثری ترجمهای؛
با «تئاتر و اجرای مدرن در آسیا» آشنا شوید
کتاب «تئاتر و اجرای مدرن در آسیا» با ترجمه مجید سرسنگی توسط انتشارات دانشگاه تهران در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
مجید سرسنگی مدرس و مترجم تئاتر ایران که پیش از این علاوه بر تألیفهای متعددی در حوزه تئاتر، آثار مرجعی همچون «اشکال کلاسیک تئاتر در آسیا»، «تئاتر مدرن در نظریه و علم» و «مدیریت تئاتر؛ تولید و مدیریت هنرهای اجرایی» را هم ترجمه کرده است.
وی به عنوان دانشیار گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران در جدیدترین تجربه خود در زمینه ترجمه آثار مرجع تئاتری، کتاب «تئاتر و اجرای مدرن در آسیا؛ ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰» نوشته کوین جی.وتمور، سیوآن لیو و ارین بی. می را ترجمه کرده است. کتاب «تئاتر و اجرای مدرن در آسیا؛ ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰» توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.
مجید سرسنگی در بخشی از مقدمه کتاب چنین نوشته است:
«پیش از این و به مناسبت انتشار کتابهایی دیگر در زمینه تئاتر شرق (آسیا)، به این نکته اشاره کردهام که متأسفانه دانش ما از آنچه در تئاتر، اجرا و نمایشنامهنویسی مدرن کشورهای شرقی میگذرد، بسیار اندک و نیز ناقص است. هر چند در سالهای اخیر، به مدد برخی از مؤلفان و مترجمان، کتابها و مقالاتی ارزنده در این حوزه تألیف یا ترجمه شده است؛ اما همچنان کمبود منابع معتبر، خصوصاً برای تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، دغدغهای جدی است که باید به آن توجه شود و برای رفع آن، تلاش گردد. کتاب حاضر، با عنوان تئاتر و اجرای مدرن در آسیا (۱۹۰۰-۲۰۰۰)، از جمله کتابهای ارزشمند و عالمانهای است که در سالهای اخیر در خصوص تئاتر آسیا تألیف شده است. پوشش دادن تاریخ یکصد ساله تئاتر در کشورهایی چون ژاپن، چین، هند، کره و نیز منطقه جنوب شرق آسیا، این کتاب را به منبعی قابل اتکا برای محققان و علاقهمندان به تئاتر مدرن و معاصر آسیا تبدیل کرده است. یکی از ویژگیهای این کتاب، توجه و تأکید بر نمایشنامه و نمایشنامهنویسی در حوزههای جغرافیایی و فرهنگی یاد شده است. این موضوع، در کنار پرداختن به جریانات، گونهها، تولیدات تئاتری و نیز کارگردانان، بازیگران و تئاترهای معروف کشورهای مورد نظر، مجموعه نفیسی را از عناصر تئاتر آسیا، در معرض دید قرار میدهد؛ به عبارت دیگر، این کتاب، در کنار پرداختن به جزئیات تولیدات نمایشی (از متن تا اجرا)، یک تصویر کلی را از تئاتر مدرن، در تعدادی از مهمترین کشورهای آسیایی، به دست خواننده خود میدهد. تعداد قابل توجهی از نمایشنامهها و نمایشنامهنویسان معاصر مطرح در آسیا که خوشبختانه برخی از آنها هنوز هم در حال فعالیت هنری هستند، در این کتاب معرفی شدهاند. بیان کردن طرح داستانی و تحلیل نمایشنامههای مهم معاصر آسیایی، برای خواننده این کتاب قطعاً الهامبخش خواهد بود و شاید کارگردانان تئاتر ما را نیز به اجرای این نمایشنامهها-امری که در دهههای اخیر، کمتر شاهد آن بودهایم-ترغیب کند. سرانجام، افسوس که هنوز تئاتر ما، خصوصاً تئاتر معاصر، برای محققان برجسته غیر ایرانی، آن چنان که باید، معرفی نشده و در کتابهایی که در خصوص تئاتر شرق یا تئاتر آسیا نوشته میشود، معمولاً نشانی از «تئاتر ایران» به چشم نمیخورد. من این نقیصه را از یک سو به دانشگاهها و محققان ایرانی تئاتر که باید انجام پژوهشهایی در اندازههای بینالمللی را در دستور کار خود قرار دهند، نسبت میدهم و از سوی دیگر، معتقدم که دستگاهها و محققان ایرانی تئاتر که باید انجام پژوهشهایی در اندازههای بینالمللی، تاکنون برنامه مدونی برای شناساندن هنر معاصر ایران به دیگر کشورهای جهان نداشتهاند؛ نکتهای که بر اساس اطلاعات و تجارب من، لز سوی سازمانهای مربوط، در بسیاری از کشورها به طور جدی دنبال میشود.
در خلال ترجمه متن این کتاب، متوجه شدم در متن به نامها و اصطلاحاتی اشاره شده است هک شاید برای خواننده ایرانی چندان آشنا نباشد؛ لذا تصمیم گرفتم توضیحاتی اضافه بر متن را در پانویس بیاورم تا موجب شناخت بیشتر مخاطب از هنرمندان، جریانات، مکانها و شخصیتهای تأثیرگذار در تئاتر مدرن آسیا شود. تصور میکنم این کار باعث شده است تا یک دایرةالمعارف کوچک از اطلاعات مرتبط با تئاتر آسیا در کشورهای مورد اشاره کتاب، پدید آید. حرف «م» در انتهای هر مطلب از این دست، نشانگر اضافات مترجم است.
لازم به یادآوری است که مطالب مندرج در این کتاب، تناسب بسیاری با برخی از واحدهای درسی دانشگاهی، در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی دارد. این کتاب، به ویژه میتواند برای تدریس دروسی چون «ادبیات نمایشی شرق» و «تئاتر شرق» مورد استفاده قرار گیرد.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29613/102121
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29613/102122
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9657/29613/102123
|

عناوین این صفحه
- «قهرمان» در مسیر «انگل»
- آلبوم موسیقی «هم نفس» رونمایی شد
- با «تئاتر و اجرای مدرن در آسیا» آشنا شوید