|
وزیر بهداشت مطرح کرد؛
تعرفه های پرستاری به صورت «موقت» اجرا می شود
وزیر بهداشت گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت «موقت» تا پایان سال اجرایی می کنیم.
بهرام عین اللهی افزود: در برنامه بلند مدت نیز برای سال آینده، پس از شناسایی و احصاء خدمات، لازم است که شورای عالی بیمه مصوبه را نهایی نموده تا از طریق آن بستههای خدمتی تعریف و پرداخت کارانه نظام پرستاری بر اساس تعرفههای گذاری انجام شود.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری، یادآور شد: یکی از تأکیدات معظم له، در دیدار سال گذشته و امسال با پرستاران، عملیاتی نمودن تعرفه گذاری بوده است که افتخار داریم این مهم در این دولت عملیاتی میشود و اهتمام اینجانب و همکارانم در وزارت بهداشت در اجرای هرچه دقیقتر، سریعتر و منطقی آن است.
عین اللهی تاکید کرد: امیدوارم با توجه به تاکید معظم له، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، تمهیدات لازم را در واکاوی و دقت نظر به نیازهای مالی وزارت بهداشت، در حمایت از پرستاران و کادر بهداشت و درمان را مورد توجه قرار داده تا مطالبات مدافعان سلامت، به خصوص جامعه پرستاری مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: نکته مهم در تعرفه گذاری خدمات پرستاری، موضوع «ارزش گذاری به خدمات ارائه شده» از طریق جامعه پرستاری و مشخص شدن میزان تلاش و زحمتهای شبانه روزی آنها است و از منظر نظام بیمهای نیز باید مورد توجه و مُداقه قرار گیرد.
وی ادامه داد: موضوع اصلی دیگر در این قانون، «شناخت بستههای های خدمتی»، «شناسایی وظایف و خدمات جامعه پرستاری» و «تعیین ارزش ریالی» آن برای پرداخت است که عملیاتی شدن آن از طریق نظام بیمهای قابل اجرا خواهد بود.
عین اللهی اظهار داشت: به نظر میرسد مهمتر از موضوع «پرداخت های پرستاری»، «هویت بخشی» به خدماتی است که ضرورت مداخله پزشک در آن وجود ندارد و باید به استناد شواهد و مستندات قانونی در شورای عالی بیمه تصویب شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه به یقین موضوع تعرفه گذاری پرستاری را با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات رئیس جمهوری تا پایان سال اجرایی خواهیم کرد، تصریح کرد: جمع بندی وزارت بهداشت تا امروز، این است که این طرح به صورت «پایلوت» اجرا نشود و با هماهنگی که انجام شد برای عملیاتی شدن و پرداخت مابه التفاوت آن به صورت هماهنگ، برای همه پرستاران کشور انجام شود.
وی یادآور شد: یکی از موضوعات مورد تاکید که در وزارت بهداشت و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان شد، این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا تعرفه گذاری برای پرستاران شاغل در سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نیز به عنوان یک جزء مداخلهای سلامت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به ارزش گذاری آن با استفاده از سنجه های مناسب اقدام شود.
حال نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت
خرابی اتوبوس، دیر آمدن قطار مترو و وجود تاکسی های فرسوده در تهران این روزها به خاطره مشترک پایتخت نشینان بدل شده است و تنها یک عزم جدی می تواند مشکلات حمل و نقلی تهران را حل کند. حال این روزهای حمل و نقل عمومی پایتخت چنان بد است که خبر کمبود قطعات مترو و تعطیلی خطوط اتوبوس در شرایط کرونا مردم را نگران کرده است، وضعیت فرسودگی حمل و نقل عمومی تهران چنان عمیق است که بودجههای چند ده میلیاردی شهرداری گره از کار آن باز نمیکند و باید کمکی فراتر دریافت شود.
داستان فرسودگی و لزوم نوسازی حمل و نقل عمومی تهران همیشه وجود داشته است، اما شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت تهران هنگامی که از وعدههای دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامهای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود. پیروز حناچی در این نامه گزارشی از وضعیت حمل نقل عمومی ارائه کرد و به حجتالاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و همچنین نوبخت معاون رییس جمهور وقت و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی دولت قبل نوشت: «همانطور که مستحضرید سامانههای مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابهجاییهای روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالشهای قابل ملاحظهای روبهرو هستند. به نحوی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کردهاند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه میباشد.» حناچی در ادامه نامه خود به دفتر رهبری و دو مقام دولتی نوشت:» این مهم در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات ناشی از مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، بیش از پیش نمود یافته و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبعات اجتماعی و امنیتی بسیار خطرناکی را در شرایط اقتصادی کنونی به دنبال خواهد داشت.»وی در آخر خواهان دریافت اعتبار شد و نوشت: «با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند، لذا با توجه به محدودیتهای مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوسها و واگنهای مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم را مبذول نمایند.»
با اینکه شهردار تهران دست به نامه شد تا برای حمل و نقل تهران پولی بگیرد؛ اما همان زمان بارها محسن هاشمی رئیس وقت شورای شهر تهران از عدم تلاش مسئولان وقت شهرداری برای وصول وعدههای دولت گلایه کرده و با اشاره به مدیریت «لحاف تشکی» از آنها خواست که پشت در دفتر رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه لحاف تشک خود را پهن کنند و تا وقتی پول نگرفتند، از آنجا خارج نشوند، زنگ خطر کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی زده شده بود؛ اما دولت به آن بی توجهی کرد و در نهایت این فرسودگی عمیق و بیشتر شد؛ به گونهای که حالا رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر ششم تهران خواهان اقدامات ضربتی برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اتوبوس و متروی تهران می گوید: دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد که ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری ها می دهد اما همانطور که میبینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد، این درحالیست که با شیوع کرونا و نگرانی ها در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریها دهد که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است . این مهم نشان دهنده یک بی توجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است و در بخش واگن سازی هم نگرانی جدی داریم ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم و خیلی از خطوط ما اتوبوسی برای جابجایی مسافر ندارند، می افزاید: اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی مطلوب نیست، برکسی پوشیده نیست و این نتیجه عقب افتادگی و حتی رهاشدگی است که در ۴ سال اخیر در شهرداری و در ۱۰ سال گذشته از سوی دولت شاهد بودهایم. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این روزها نه تنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگه داشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، می گوید: وضعیت به قدری نگران کننده است که باید نگاه ویژهای به حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم و جلسات شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران با مسئولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا بتوانند سهم بیشتری از دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی بگیرند.
تشکری هاشمی اضافه می کند: البته در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آن طور که باید، به حمل و نقل عمومی توجه نشده است و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در کمیسیون تلفیق، تامین منابع برای توسعه و نگه داشت حمل و نقل عمومی را به سرانجام برسانیم. هرچند به هر میزان که منابع دولتی محقق شود، رافع مسئولیت ما نیست و شهرداری نیز باید با همت بلند، گام های اساسی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی بردارد.
وی با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص دادهایم، می افزاید: اقدامات اساسی تر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران انجام خواهد شد، به گونهای که نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی جزء اولویتهای درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آن را اختصاص داد. البته اگر لازم باشد، برخی فعالیت ها را محدود می کنیم تا بخش حمل و نقل عمومی دوباره احیا شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار اسبق تهران حالا رئیس مجلس است و چند عضو پیشین شورا نیز در مجلس حضور دارند می گوید: تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم چراکه وضعیت حمل و نقل عمومی در سال های گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران کننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشان دهنده کاستی ها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران راه حلی پیدا شود.
در این شرایط نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت، اما علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتوگویی با ایسنا خبر از ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه حمل و نقل پایتخت از طریق نوسازی و بازسازی تا عید نوروز خبر میدهد.
وی همزمان با ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل در تشریح آنچه که مقرر شده در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تهران رخ دهد، میگوید: توجه مدیریت شهری در دوره جدید تقویت حمل و نقل عمومی است و تلاش خواهد شد در همه سطوح حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت انجام شود.
شهردار تهران می افزاید: باید بتوانیم در حوزه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی داشته باشیم تا با بهره گیری ازظرفیت ها سقف خدمتی خود را ارتقاء دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.
زاکانی در ادامه با بیان اینکه امروز در ۷ خط مترویی که از آن بهره برداری میکنیم کمبود حدود ۱۷۰۰ واگن داریم و در حوزه اتوبوسرانی نیز حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم به شکلی که میزان اتوبوس های موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است. در حوزه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم، تاکید میکند: آنچه که همت مدیریت شهری است این خواهد بود که انشاءالله تا عید نوروز بتوانیم از طریق نوسازی و بازسازی، نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت کنیم. در حوزه تاکسیرانی هدف گذاری روی نوسازی ۱۰ هزار دستگاه بود که باتوجه به گرانی قیمت خودرو و شرایطی که ایجاد شده تلاش خواهیم کرد تعهدات خود را به شکل مطلوب علی رغم این شرایط محیا کنیم، گرچه همه این کار دست شهرداری تهران نیست.
نگرانی کارشناسان درباره بودجه یکی از مهمترین وزارتخانههای کشور؛
آموزش و پرورش فقیرتر میشود
لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که با چند روز تاخیر ۲۱ آذر امسال به مجلس ارائه شد، موجی از نگرانیها را در بین کارشناسان حوزههای مختلف به وجود آورده است. کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که بودجه تعیین شده برای این بخش حرکتی رو به عقب و ناامیدکننده است.
به گزارش خبرآنلاین، هر سال نیمه دوم آذر مباحث مربوط به بودجه اوج میگیرد؛ مباحثی که در سالهای اخیر از سطح کارشناسی فراتر رفته و نظر عموم مردم را هم به خود جلب کرده است. امسال نیز هنوز چند ساعتی از ارائه لایحه بودجه به مجلس نگذشته بود که انبوهی اظهارنظر کارشناسی و غیر کارشناسی درباره بندهای مختلف این لایحه بیان شد. هر چند توجه عموم بیشتر به مواردی مانند بودجه نهادهای خاص، افزایش نجومی عوارض خروج و ... جلب شد، اما مواردی مانند بودجه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به عنوان مواردی که زندگی شهروندان را سخت تحت تاثیر قرار میدهد نیز مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که نیم نگاهی به بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص میکند در این زمینه ابهام وجود دارد.
سهم آموزش و پرورش از بودجه
بر اساس لایحه ارائه شده به مجلس، بودجه عمومی امسال ۱۵۰۵ هزار میلیارد تومان است. سهم آموزش و پرورش از این رقم ۱۳۱ هزار و ۲۰۶ میلیارد و ۶۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، یعنی چیزی حدود هشت و نیم درصد کل بودجه.
محمد رضا نیکنژاد، کارشناس آموزش و پرورش در این باره به خبرآنلاین میگوید: در حالی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حدود هشت و نیم درصد است که نه تنها بر اساس استانداردهای بینالمللی این سهم باید حدود ۲۰ درصد باشد که در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است که این سهم هیچگاه نباید از ۲۰ درصد کمتر شود. به جز این، امسال نسبت به سالهای گذشته سهم آموزش و پرورش از کل بودجه کمتر شده، چنانکه این سهم در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۲ درصد بود.
او تاکید میکند: این اتفاق به معنای این است که آموزش و پرورش که همین الان با انبوهی از مشکلات مواجه است، از فقر مزمن رنج میبرد و سال آینده با تصویب بودجه پیشنهادی فقیرتر می شود. افزایش کلی بودجه آموزش و پرورش که حدود ۱۶ درصد بوده هم بر این فقر دامن میزند، چرا که در خوشبینانهترین حالت این بخش حدود ۲۵ درصد کمتر از میزان تورم، افزایش بودجه داشته است.
ابهام بیشتر در بودجه آموزش و پرورش
جز نقدی که به میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه امسال وارد است، ردیفهای بودجهای به گونهای تعیین شده که نه تنها ابهامات گذشته وجود دارد که بر غیرشفاف بودن بودجه افزوده است. در سالهای اخیر بارها این نقد مطرح شده که ابهام در ردیفهای بودجهای باعث میشود بودجه اختصاص یافته در جای مناسبش خرج نشود. در سالهای اخیر تلاش شده تا حد ممکن دقیقا مشخص شود هر بخش از پول تعیین شده در بودجه کجا خرج میشود، اما در کمال تعجب شاهد هستیم که دولت سیزدهم در اولین لایحه تقدیمی خود بودجهای غیر شفاف ارائه داده است.
نیکنژاد در این زمینه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که در دی سال گذشته درباره غیر شفاف بودن بودجه آموزش و پرورش نوشته شده، اشاره میکند و میگوید: در بودجه ۱۴۰۰ در حالی که مواردی مانند بودجه شیر مدارس، سرانه دانشآموزی و ... مشخص بود، این ایراد گرفته شد که بودجه غیر شفاف است، حال آنکه در بودجه امسال مواردی کلی بیان شده و به صورت مشخص محلهای خرج بودجه تعیین نشده است.
اشاره او به ردیفهای بودجهای آموزش و پرورش است که در جدول شماره ۷ لایحه بودجه قید شده است. در این جدول عناوینی مانند برنامه راهبردی و توسعه همکاریهای بینالمللی، برنامه توسعه و ارتقای تربیت بدنی، ورزش و سلامت دانشآموزان، برنامه حمایت و ارتقای تحصیلی افراد لازم التعلیم و ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق محروم، مرزی و عشایری و حاشیه شهرها و تغذیه دانشآموزان مداس شبانه روزی، شیر و تغذیه مدارس و کمک به تامین سرانه مدارس و ... عنوان و رقم هایی جلو آنها درج شده است. در واقع بودجهنویسان جای اینکه هر ردیف را محاسبه کنند و کار کارشناسی روی آن انجام دهند، موارد مختلف را در کنار هم قرار داده و رقمی را پیشنهاد دادهاند؛ رقمی که معلوم نیست چقدرش برای چه کاری خرج میشود.
رتبهبندی تصویب شد اما معلمی از خط فقر بالاتر نرفت
وزیر آموزش و پرورش: اجرای طرح رتبهبندی معلمان آغاز میشود
چهارشنبه ۲۴ آذر خبری مبنی بر این منتشر شد که لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب رسیده است. البته این خبر به شکلهای دیگری هم بیان شد، مثلا اینکه عنوان شد مجلس به اجرای رتبهبندی رای داد یا کف حقوق معلمان به هشت میلیون تومان رسید و ... . آنچه اخیرا به تصویب رسیده در واقع تعیین رقمی برای اجرای رتبهبندی معلمان در شش ماه دوم سال جاری است. برای این منظور ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این رقم برای اجرای رتبهبندی در سال آینده هم دقیقا دو برابر و در لایحه بودجه درج شده است. مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره عنوان کرد: کف حقوق معلمان هشت میلیون تومان است و هیچ معلمی کمتر از این رقم دریافتی ندارد. علاوه بر هشت میلیون حقوقی که همه معلمان خواهند گرفت مابقی حقوق متناسب با میزان تحصیلات، جایگاه، عملکرد، سوابق کاری و ... در حقوق آنها لحاظ میشود.
مشکلی که در این بین وجود دارد این است ارقام تعیین شده برای طرح رتبه بندی که سالهاست معلمان به عنوان یکی از اصلیترین مطالبات خود آن را مطرح میکنند نمیتواند تضمین کننده اجرای کامل و درست طرح باشد. حتی اگر بگوییم رقم تعیین شده برای اجرای طرح رتبهبندی در شش ماه دوم امسال جوابگو باشد، چطور دقیقا سال بعد هم با همین رقم طرح قابل اجرا خواهد بود؟
نیکنژاد در این زمینه میگوید: علاوه بر رقم تعیینی برای اجرای طرح و گذشته از اینکه طرح بر اساس گفته های خود نمایندگان و مسئولان دولتی به گونهای قرار است اجرا شود که با اصل آن متفاوت است، تعیین بودجه آن در جدولی جداگانه یعنی جدول شماره ۹ لایحه و منبع تامین بودجه مشکلاتی به وجود می آورد. در واقع این طرح در جدولی متفرقه قرار گرفته و جزء ردیفهای متفرقه است. ردیف های متفرقه ردیف هایی هستند که تامین بودجه آنها به منابع دولت تکیه ندارد که این خود میتواند مشکل ایجاد کند و اجرای طرح را به تعویق بیندازد یا طرح نصفه نیمه اجرا شود که نتیجه آن ادامه نارضایتی معلمان است.
هر چند لوایح بودجه ارائه شده از سوی دولتهای مختلف همواره مشکلات متعددی داشته، اما اولین لایحه ارائه شده از سوی دولت سیزدهم ابهامات و کاستیهایی دارد که میتواند مشکلات عدیدهای به وجود آورد. حداقل در حوزه آموزش و پرورش لایحه ارائه شده نیازمند بازنگری است. این بازنگری باید شامل افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه کل و همچنین ابهامزدایی از آن باشد.
عضو کمیته علمی ستاد کشوری مقابله با کرونا مطرح کرد
خطر «اُمیکرون» و پرهیز از دورهمیهای یلدایی
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، ضمن تشریح وضعیت بیماری در کشور، گفت: همچنان مطالعات نشان میدهند که واکسیناسیون با واکسنهایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته است.
دکتر مسعود یونسیان، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در استانهای مختلف شاهدیم که روند اپیدمی یا نزولی یا ثابت است و فعلا جایی مورد افزایشی ندیدهایم.
وی افزود: البته افزایشهای مختصری به صورت نوسانی در حوزه بستری ناشی از کرونا میبینیم، اما هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم که آیا این شروع یک افزایش است یا خیر؟. بنابراین باید منتظر بمانیم و فعلا روال را بر این قرار میدهیم که افزایشی نداشتهایم.
یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: تقریبا بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت کشور نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردهاند و در جمعیت بالای ۱۲ سال نیز این نسبت به بالای ۸۶ درصد میرسد. در عین حال کمی کمتر از ۶۰ درصد کل جمعیت کشور دو دز واکسن را به صورت کامل دریافت کردهاند و کمی بیش از ۷۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال، تقریبا دو دز را دریافت کردهاند.
وی ادامه داد: اوج سرعت واکسیناسیونمان را در شهریور، مهر و نیمه آبان ۱۴۰۰ شاهد بودیم که روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق میشد. در حالیکه طی چند هفته اخیر مقداری سرعت واکسیناسیون کاهش یافته است؛ بهطوری که به ۴۰۰ هزار دز در روز رسیده است که این میزان خوشایند نیست و این درحالیست که واکسن به میزان کافی فراهم است.
یونسیان گفت: در عین حال در دریافت دز دوم واکسن برای افرادی که دز اول را تزریق کردهاند، شاهد تاخیرهایی هستیم؛ به طوری که برای تزریق نوبت دوم سر وقت مراجعه نکردند. باتوجه به اینکه چهار هفته قبل روزانه حدود ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کردهاند، انتظار داشتیم که در هفته گذشته هم همان تعداد دز دوم را تزریق کنند. در حالی که در هفته گذشته حدود ۲۱۰ هزار نفر دز دوم را تزریق کردند. این اختلاف ۷۰ تا ۸۰ هزار دزی، یعنی تاخیری که نسبت به برنامه وجود دارد و امیدواریم به معنای عدم تمایل برای تزریق نوبت دوم نباشد.
وی تاکید کرد: همچنان مطالعات نشان میدهند که واکسیناسیون با واکسنهایی که در اختیار داریم، برای سویه اُمیکرون هم اثرگذاری خوبی داشته و پیشگیری قابل قبول دارد و یکی از بهترین راهکارها در برابر کرونا همچنان واکسیناسیون است.
وی درباره برخی اظهارات مبنی بر خفیفتر بودن بیماریزایی امیکرون، گفت: مطالعات و شواهدی وجود دارد که نشان میدهند این سویه خفیفتر است، اما به دلایل متعددی بهتر است فعلا فرض کنیم که این سویه خفیفتر نیست. مهمترین دلیل این است که حتی اگر درصد کشندگی این ویروس کمتر باشد، اما قدرت سرایتپذیریاش بیشتر باشد، در نتیجه همان تعداد مرگمیر بالا را در پی دارد. بنابراین باید مراقب باشیم که فریب این موضوع را که احیانا این سویه خفیفتر است، نخوریم. زیرا اگر واقعا خفیفتر نباشد، دچار مشکل میشویم. در عین حال حتی اگر واقعا خفیفتر هم باشد، اما نسبت بیشتری از افراد مبتلا شوند، نتیجه تعداد بیشتری از مرگومیر خواهد بود.
یونسیان افزود: باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد میشود. حتی این سویه را در کشورهایی که تدابیر سختتری اتخاذ کرده بودند، دیدیم. بنابراین خوشبینی است که بگوییم با اقدامات انجام شده در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد. باید توجه کرد که موضوع واکسیناسیون همچنان یکی از قویترین و موثرترین راههای پیشگیری از کرونا محسوب میشود که کمک میکند اگر ویروس امیکرون وارد کشور شود، درگیری و مرگ و میر بالا نداشته باشیم. در عین حال موضوع روشهای کاهش سرایت هم مطرح است. زیرا نمیتوانیم به صورت ۱۰۰ درصد از سرایت این سویه پیشگیری کنیم، اما میتوانیم آن را کاهش دهیم که راهکارش نیز همان رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
وی تاکید کرد: وقتی سرایتپذیری یک ویروس بالاست، باید سعی کنیم که متناسب با افزایش سرایتپذیری، اقداماتمان را تقویت کرده و بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم. بنابراین رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و... به اضافه واکسیناسیون دو ابزاری هستند که برای مقابله با انتشار امیکرون در اختیار داریم.
یونسیان درباره توصیههایش برای شب یلدا با وجود خطر انتقال کرونا به ویژه سویه اُمیکرون، گفت: طبیعتا هرگونه تجمع و دورهمی از سوی افرادی که باهم نبودهاند، انجام شود و به ویژه در فضای بسته خطرناک است. افرادی که در قالب یک خانواده و اصطلاحا زیر یک سقف زندگی میکنند، باهم تماس داشتند و ممکن است ویروس را هم بهم منتقل کنند، اما خانوادههای متعدد تصور نکنند که چون باهم فامیل هستند، ویروس را منتشر نمیکنند و تصور کنند که از دوست یا برادرم کرونا نمیگیرم. هرگونه اجتماعی که داشته باشیم و حتی درصدی هم خطر انتقال و انتشار ویروس را افزایش دهد، خطرناک بوده پشیمانی آن بعدا کل جامعه را خواهد گرفت. بنابراین یک وظیفه مدنی است که از ایجاد چنین اجتماعاتی بپرهیزیم و اگر جایی مشاهده میکنیم، تذکر دهیم و سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.
اخبار
برقراری رویه عادلانه در پرداخت مطالبات در شهرداری منطقه یک
اتخاذ تدابیر در راستای عدالت محوری و برقراری رویه عادلانه در پرداخت مطالبات پیمانکاران در شهرداری منطقه یک طرح ریزی و اجرا شد.
به گزارش امتیاز، جواد الفتی سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری این منطقه ضمن بیان خبر فوق، در برشمردن اهم موارد اقدامات صورت پذیرفته در راستای توسعه رویه عادلانه در پرداخت ها در منطقه یک اظهار داشت: پرداخت کلیه اسناد قابل پرداخت پیمانکاران معاونت های تخصصی و تدارکاتی مربوط به سال ۹۹، پرداخت درصد قابل توجهی از مطالبات سال ۱۴۰۰ پیمانکاران معاونت های تخصصی و پیمانکاران تدارکاتی، ایجاد رویه یکسان برای پرداخت مطالبات به پیمانکاران، پرداخت مابه تفاوت حقوق کارگران فضای سبز و رفت و روب از ابتدای سال تا کنون، پرداخت صورت وضعیت های پیمانکاران فضای سبز و رفت و روب سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، پرداخت کلیه اسناد مربوط به کمک به مساجد منطقه، پرداخت مطالبات ائمه جماعات و حق الزحمه ایستگاه های تندرستی از ابتدای سال تا کنون، پرداخت کلیه اسناد مربوط به حسن انجام کار پیمانکاران، پرداخت حق بیمه پیمانکاران از طریق اداره کل خزانه داری و ساماندهی حساب های پرداختی دیون سنواتی از اقدامات صورت گرفته در حوزه حسابداری در منطقه یک بوده است. وی در زمینه فعالیت های انجام شده در حوزه درآمدی در شهرداری منطقه یک گفت: برگزاری جلسات کمیته درآمدی که منجر به تصویب ۴۵ بند و افزایش درآمدی ۴ برابری نسبت به هفته ماقبل شده و فعال شدن واحد اجرا در اداره درآمد و صدور اعلام بدهی، اخطار و پیش آگهی که در مقایسه با ۸ ماه گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است. معاون مالی شهردار منطقه یک بیان داشت: جلساتی با مدیران مالی نواحی و اداره حقوقی منطقه برگزار و طی آن پرونده های چک های برگشتی مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین با برگزاری جلسات متعدد، کلیه نواحی در زمینه توزیع اعلام بدهی، وصول فرم های نظارت و چک های برگشتی پای کار هستند.
در سومین هفته متوالی در منطقه ۱۴:
طرح تحول نگهداشت با اولویت منازل شهدا با قوت ادامه دارد
طرح تحول نگهداشت شهر در محله شهید؛ در این هفته نیز اجرا و مجموعه خدمات مختلف حوزه شهری در معابر پیرامونی منازل خانواده معظم شهدا ارائه شد.
به گزارش امتیاز؛ طرح تحول نگهداشت شهر در حالی به اجرا درآمده است که پنج شنبه ها به معابر پیرامونی منازل خانواده معظم شهدا اختصاص دارد. این طرح در سومین هفته متوالی در محلات و نواحی منطقه ۱۴ اجرا شد که خانواده های معزز شهیدان قربانلو، شهید اصغر طاهر طالاری، شهید جمشید سید، شهید ذوالفقاری، شهید سیدمصطفی غنچه از جمله شهدای مورد نظر در این هفته بودند. مجموعه خدمات در حوزه های مختلف شهری از جمله عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی به منظور رفع معضلات محلات و افزایش رضایتمندی شهروندان و بر اساس درخواست و مطالبات مردم ارائه شد. لکه گیری آسفالت، مرمت انهار، تعویض سنگدال، بهسازی فضای سبز، هرس، شستشوی المان های ترافیکی و مبلمان شهری، پاکسازی جداره های بدمنظر، ساماندهی حصارکارگاهی، جمع آوری خودروهای اسقاطی بخشی از فعالیت های انجام شده است.
درراستای اجرای طرح تحول در نگهداشت شهر
تکریم خانواده معظم شهدا با حضور شهردار منطقه 19
در راستای اجرای طرح تحول در نگهداشت شهر، با خانواده 7 شهید در منطقه 19 دیدار و به درخواست های آنان در حوزه شهری رسیدگی شد.
به گزارش امتیاز، مهدی هدایت شهردار منطقه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تکریم خانواده معظم شهدا و تأکید شهردار تهران مبنی بر تکریم و رسیدگی به خانواده معزز این عزیزان در ابعاد مختلف تصریح کرد: در همین راستا طرح تحول در نگهداشت شهر روز پنجشنبه 25 آذر از معابر و کوچه های محل سکونت خانواده های معزز شهدا که افتخار محلات این منطقه هستند، آغاز شد و ساکنین این کوچه ها برکت وجود خانوده های معظم شهدا را درک کردند. به گفته او در همین راستا طی برنامه ای ویژه با خانواده های معظم شهدا در نواحی پنجگانه دیدار و علاوه بر رسیدگی به کوچه های محل سکونت آنها در قالب اقداماتی همچون نظافت و پاکسازی معبر، لایروبی، شستشو و رنگ آمیزی مخازن و زیرمخازن، اجرای طرح کاپ، طعمه گذاری،رنگامیزی دیوار، حذف زواید بصری و... با بکارگیری بیش از 50 نفر نیروی انسانی، درخواست های آنها جمع آوری و در برنامه اجرایی شهرداری این منطقه قرار گرفت.هدایت ادامه داد: طی این برنامه از خانواده های شهید سید ناصر حسینی در شهرک بستان، شهید علیرضا شرافتی در محله عبدل آباد، شهیدان ابوالفضل جلیلی،فتح الله پاژن وجبرائیل ملتی در محله دولتخواه جنوبی، برادران شهید محمد و حسین بیاتی در روستای مرتضی گرد و شهید ناصر خرسندی در شهرک رسالت بازدید و ضمن تقدیر از این عزیزان به مهمترین درخواست های آن ها در حوزه وظایف شهرداری رسیدگی شد.شهردار منطقه خاطرنشان کرد: در راستای تکریم خانواده معظم شهدا و رسیدگی به درخواست های آنان، برنامه های هفتگی دیدار با این عزیزان بصورت مستمر در طول سال انجام می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9658/29621/102134
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9658/29621/102135
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9658/29621/102136
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9658/29621/102137
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9658/29621/102138
|
عناوین این صفحه
- تعرفه های پرستاری به صورت «موقت» اجرا می شود
- حال نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت
- آموزش و پرورش فقیرتر میشود
- خطر «اُمیکرون» و پرهیز از دورهمیهای یلدایی
- اخبار