|
جشنواره فیلم «رشد» باید دوباره احیا شود
غفلت از یک امانت ۵۰ ساله
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره فیلم «رشد» بیان کرد که این جشنواره باید دوباره احیا شود.
جمعه ۲۶ آذر ماه آیین اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم ««رشد»» با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف این جشنواره، در سینما فلسطین برگزار شد.
در این مراسم که با حضور خانواده شهید دانش آموز علی لندی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش آموزش و پرورش، معاونان، مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقمندان، معلمان و دانش آموزان فیلمساز حضور داشتند.
رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی، ضمن قدردانی از تلاشهای وزارت آموزش و آموزش و دست اندرکاران جشنواره فیلم «رشد» گفت: خوشحالم که امشب در مراسم اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره فیلم «رشد» در جمع مدیران و معلمان، وزیر محترم آموزش و پرورش، دبیر جشنواره، شورای برگزاری، هیاتهای انتخاب، فرهیختگان و هنرمندان و اهالی رسانه و خانواده معزز شهدا حضور دارم.
وی افزود: جشنواره بینالمللی فیلم «رشد» یکی از مهمترین جشنوارههای سینمایی و تصویری کشور است. این جشنواره زمانی جزء ۱۰ جشنواره مطرح علمی و پژوهشی در دنیا به حساب میآمد. در یک برهه زمانی یکی از مهمترین جشنوارههای آسیایی بود و تمام فیلمسازان منطقه و آسیا برای حضور در این جشنواره اشتیاق داشتهاند.
خزاعی ادامه داد: سالهاست برحسب حمایتها، سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش این جشنواره دچار فراز و نشیب عدیدهای شده است. البته آقای ملکی در این سالها همت کردهاند تا جشنواره را سرپا نگه دارند اما واقعیت این است که اهتمام جدی یا شناخت کافی یا عدم آشنایی نسبت به جایگاه و کارکردهای جشنواره باعث شده در این زمینه سرمایه گذاری کمتری انجام شود. از این فرصت استفاده میکنم و از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارم تا این جشنواره دوباره احیا شود و مانند سالهای گذشته بتواند در فضای آموزشی و فرهنگی کشور و عرصه بینالملل تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان سینمایی درباره اهمیت جشنواره بینالمللی فیلم «رشد» در منطقه گفت: ۱۰ سال پیش در سفر کاری که به ترکیه داشتهام، از بنده خواستند که نحوه و متد برگزاری جشنواره «رشد» را در اختیار آنها بگذارم تا جشنوارهای با این ابعاد در منطقه و عرصه بینالمللی برگزار کنند. نباید از کاربرد و اهمیت چنین جشنواره مهمی در منطقه و جایگاه آن در عرصه جهانی غافل شویم که این غفلت باعث تسخیر این جایگاه توسط کشورهای همسایه میشود.
به گفته وی، جشنواره «رشد» یک امانت است. ۵۰ سال است که دست به دست میچرخد و امروز شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش و من در جایگاه سازمان سینمایی باید تلاش کنیم شور و حرارت، تاثیرگذاری و جایگاه این جشنواره در منطقه، آسیا و جهان برگردد.
خزاعی ضمن بیان این مطلب که ما سرمایه مهمی چون دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش داریم، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: درخواست میکنم در وزارت آموزش و پرورش کارگروهی با عنوان «کارگروه سینما» تشکیل شود تا برای حمایت از فیلمهای مناسب دانش آموزان و سرمایه گذاری در این زمینه، برنامه نویسی جدی داشته باشیم. ما سرمایه عظیم و ارزشمندی چون دانش آموزان در آموزش و پرورش داریم که میتوانند مشوق خوبی برای فیلمسازان در عرصه سینمای کودک و نوجوان باشند. خانوادههای ما باید با فراغ بال به دیدن فیلمها بنشینند و نگران نباشند که فیلم مناسب کودک و نوجوان است یا نه.
خزاعی بیان کرد: اگر ما و شما دست به دست هم دهیم و شرایط را برای تولید آثار در این زمینه فراهم کنیم، در سالهای آتی شاهد خلق فیلمهای خوب و مناسب در حوزه کودک و نوجوان خواهیم بود.
رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم «رشد» متد به روزی است برای آموزش اضافه کرد: اگر متوجه کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی این جشنواره شویم قطعاً در آینده سیستم آموزشی کشور تحت تاثیر همین رویکرد، دیدگاه و مسیر خواهد بود.
وی اظهار کرد: جشنواره بینالمللی «رشد» ریشه دار و قوام یافته است و با توجه به پیشینه آن و سر و کارش با نسل نوجوان و جوان توان و ظرفیت گفتمان سازی و تولید تفکر را دارد و به شدت در فرهنگ سازی و الگودهی میتواند موثر باشد.
خزاعی با بیان اینکه «رشد» بستر بروز استعداد و کشف و تربیت و پرورش نیروهای خلاق است تصریح کرد: جشنواره «رشد» کارکرد دوگانه دارد؛ هم میتواند با عنصر سینما به ارتقای آموزش کمک کند و هم میتواند به تربیت فیلمسازی دغدغه مند یاری رساند.
وی در پایان گفت: سینمای ایران به تاسی از بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند بازسازی ساختارهاست و در این راه جوانان میتوانند کمککنند. همان نسلی و قشری که جشنواره «رشد» با آن سروکار دارد.
هدیه مرتاضیان: خوشنویسی ایرانی سرمایه ملی ست که قدرش را نمی دانیم
مدیر گالری دیلمان: خوشنویسان معاصر و جوان را دریابیم
هدیه مرتاضیان، مدیر گالری دیلمان گفت: حالا که خبرهای ثبت خوشنویسی در یونسکو بار دیگر نگاه ها را به این هنر زیبا و اصیل جلب کرده است، مسئولین امر به خوشنویسان معاصر و جوان توجه کنند ، انبوهی از استعداد ناب و درخشان مدارج استادی را گذرانده اند، خوش ترین خط ها را می نویسند و در روستاها و شهرهای دور و کوچک به زیبایی های دنیا علاوه می کنند اما از امرار معاش از راه هنر عاجزند.
او ابراز امیدواری کرد: ثبت جهانی « برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران « در یونسکو سبب شود ما قدر هنر و هنرمندان ایرانی را بدانیم و برای اشاعه آنها در دنیای معاصر متدهای پیشرو را به کار گیریم.
مرتاضیان خاطر نشان کرد: همه می دانیم معتبرترین موزه های دنیا خط نوشته های ایرانی را چون در گرانبها در گنجینه های فاخر خویش نگاهداری می کنند و همواره بالاترین رکوردها در معتبرترین حراج های دنیا به این آثار تعلق می گیرد ؛ اما این هنر آبا و اجدادی در سرزمین مادری جفا می بیند و آن سان که شایسته است قدر و منزلت نمی بیند.
او افزود : کافی ست برای دانستن عیار محبوبیت امروزین خوشنویسی ایرانی، فضاهای هنری و عمومی کشورهای منطقه را جستجو کنیم، از خط نوشته های اصیل تا نوآوری های این عرصه خواهان زیاد دارد و ما از اشاعه این مهم غفلت می کنیم؛ این در حالی ست که اگر کار علمی و سیستماتیک درباره تبلیغ و بازاریابی این گونه هنری انجام دهیم هم از منظر معنوی انتقال فرهنگ و جهان بینی و هم از منظر مادی ارزآوری ثمرات سرشاری نصیب کشور و هنرمندان مان خواهیم کرد.
مرتاضیان در پایان گفت: امیدوارم به یمن این اتفاق مبارک، نهادهای تصمیم ساز در ایران ضمن فراهم آوردن زمینه های دیده شدن هنر خوشنویسی در داخل و خارج کشور، با در نظر گرفتن مشوق های مناسب، بخش های خصوصی فعال در این عرصه را یاری کنند تا با قدرت و جسارت بیشتری در عرصه های بین المللی برای اعتلای هنر ایران بکوشند.
مسعود نقاشزاده تشریح کرد؛
تحولات «فیلم فجر۴۰» از زبان دبیر
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد بخش فرهنگی این جشنواره برای اولین و در چهار بخش برگزار میشود.
چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود. جشنوارهای که امسال با روی کار آمدن دولت سیزدهم گامی جدی در تغییر رویکردهای خود برداشته است؛ از تغییر شکل حضور فیلمهای اول در جشنواره تا افزوده شدن «بخش فرهنگی» در کنار «بخش رقابتی» و اهتمام ویژه به پذیرفتهشدن فیلمهایی با محوریت امیدآفرینی.
مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، در گفتگویی درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تغییرات این رویداد سینمایی گفت: تغییرات جشنواره در رویکردها و رویههاست. بنابراین واژه تغییرات درباره هویت جشنواره فجر، ملاک ما نیست؛ زیرا جشنواره فیلم فجر نه فقط در عنوان که در هویت هم ملازم، مقارن و مولود دهه فجر است. اما در زمینه رویکرد، امسال در کنار رقابت تولیدات جدید سینمای ایران، شاهد تجلی و توسعه برنامههای فرهنگی جشنواره خواهیم بود. اگر باور داشته باشیم که به برکت رشادتهای فجر آفرینان ایران زمین، سینمای نوین بعد از انقلاب اسلامی، رشد، ارتقا و اعتبار یافته، آنگاه تکیه بر اصالت فرهنگی چنین سینمایی، چشمانداز و مسئولیتهای برگزاری جشنواره فجر را دوچندان میکند.
وی افزود: در این دوره، تمرکز جدی بر تنظیم و تدوین آییننامهای دقیق، با اهداف و مقررات روشن و اجرای آن بوده است. تلاش شده است برای مهمترین فرآیندهای اجرایی جشنواره، شیوهنامههایی روشن تنظیم و منتشر شود.
نقاشزاده در ادامه با اشاره به برنامههای این دوره جشنواره اظهار کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخشهای فرهنگی» و «بخشهای رقابتی» است. در این دوره، برنامههای فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است. این برنامهها شامل چهار بخشِ گنجینههای سینمای ایران (قابهای ماندگار)، همایشهای فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (ده شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقشهای ماندگار) در قالب برنامههای مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشستهای رسانهای پیرامون فیلمهای بخش مسابقه است.
وی ادامه داد: در این دوره، شماری از کارگاههای تخصصی و حرفهای در حوزه سینما برگزار خواهد شد و با برنامهریزی جشنواره فجر، دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاههای تخصصی و حرفهای سینمایی مشارکت خواهند داشت.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با نیم نگاهی به آییننامه این دوره، معلوم میشود که در سالن مرکزی جشنواره، در کنار نمایش فیلمهای مسابقه سیمای ایران و نشستهای رسانهای مربوطه، برنامههای جدی برای برگزاری گردهماییهای فرهنگی، تخصصی وجود دارد و توجه ویژه به گنجینه ارزشمند سینمای نوین ایران اسلامی با محوریت مفاهیم امید، اخلاق و آگاهی، سرلوحه آئین این دوره محسوب میشود. بدیهی است با حضور فرهیختگان عرصه سینما و فرهنگ، در سالن مرکزی جشنواره، زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان یک فرصت ارزشمند فراهم خواهد آمد.
نقاشزاده درباره حضور پررنگ نهادها و سازمانهایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و سازمان اوج در بخش و چگونگی حضور این تشکلها در جشنواره چهلم گفت: اطلاعات اولیه ثبت نام فیلمها نشان میدهد، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نهادها و سازمانهای سینمایی، با آثاری که به ارزشهای فرهنگی از یکسو و جذب تماشاگران مشتاق از سوی دیگر پرداخته باشند، حضور خواهند داشت. اما قضاوت در مورد کم و کیف این آثار نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است.
وی درباره حضور آثار در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله، با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان و تهیهکنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از اتمام فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیشبینیها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران میدهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلمهای اول) گفت: مسابقه فیلمهای اول نه تنها حذف نشده، بلکه فیلمهای اول همراه با تمامی فیلمهای راهیافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشتهها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دورههای گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلمهای اول، پیشبینی نشده است و این به نفع فیلمهای اول است. بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از اینکه اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزشهای فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.
وی همچنین درباره چگونگی نمایش آثار «هنر و تجربه» در این دوره جشنواره گفت: تعبیر حذف فیلمهای «هنر و تجربه» از جشنواره فیلم فجر صحیح نیست؛ زیرا تمامی فیلمهای سینمایی، چنانچه مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره قرار بگیرند و به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابند، در رشتههای مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت، اما سیمرغ جداگانهای با عنوان «هنر و تجربه» نخواهیم داشت. بنابراین بدیهی است که قابلیتهای بیان یا تجربه ویژه سینمایی، در همه رشتهها، مورد توجه هیأتهای محترم انتخاب و داوری خواهد بود.
وی در ادامه درباره ادغام دو بخش جهانی و ملی جشنواره گفت: در بهمن ۱۴۰۱ شاهد برگزاری، جشنواره بینالمللی فیلم فجر، در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود.
نقاشزاده افزود: دعوت از شخصیتهای فرهنگی و سینمایی برای بازبینی و داوری اصولی و عادلانه آثار، همواره یکی از دغدغههای اصلی ما در برگزاری جشنواره بوده که انشاءالله، با اتخاذ تدابیر مناسب، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن حفظ و صیانت از ارزشهای سینمای ایران، شاهد عادلانهترین انتخابها و داوریها باشیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان درباره ضرورت جدیانگاری بیشتر تعاملات جهانی سینمای ایران گفت: مجدانه باور داریم که «هنر صنعت» سینمای ایران، همواره، باید در بستری سالم و گسترده، از فرصت بازارهای داخلی، منطقهای و بینالمللی، بهرهمند شود. از سال آینده و به تبع چنین رویکردی، توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بینالمللی و شیوههای نوینی، صورت خواهد گرفت.
اخبار
آمار آثار رسیده به دوازدهمین جوایز آکادمی ایسفا اعلام شد
با پایان مهلت ثبتنام در دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد اعلام شد.
به گزارش امتیاز، تعداد ۲۰۱ فیلم به دبیرخانه دوازدهمین جوایز آکادمی ایسفا ارسال شده است.
از میان آثار رسیده به دوره دوازدهم ۸۸ فیلم مستقیما به مرحله داوری آکادمی و ۱۱۳ فیلم به هیات انتخاب جهت بازبینی و بررسی معرفی می شوند تا در نهایت حدود ۲۰ فیلم هم از سوی هیات انتخاب معرفی و راهی آکادمی ایسفا شوند.
این آثار شامل ۱۵۳ فیلم داستانی و ۴۸ فیلم تجربی هستند.
دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران(ایسفا) به دبیری مرجان اشرفیزاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. نشانی سایت این رویداد www.iranianshortfilm.com است.
مالزی چه فیلمی به اسکار داد؟
درامی تلخ و شیرین از زندگی در حاشیه
فیلمی که به عنوان نماینده مالزی به اسکار نود و چهارم معرفی شده، فیلمی سیاه و سفید است که زندگی در حاشیههای اجتماعی و اقتصادی مالزی امروز را به تصویر میکشد.
حس سخت غریب بودن در کشور خود باعث میشود ۲ فرد آسیبدیده در فیلم درام تلخ و شیرین «سلام، راننده!» یا «Hail, Driver!» که با تمرکز بر زندگی در حاشیههای اجتماعی و اقتصادی کوالالامپور ساخته شده، به هم برسند. این فیلم داستان خیلی پیچیدهای ندارد اما تفاوتهای طبقاتی و فرهنگی در مالزی معاصر را به تصویر میکشد.
فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده و در آن بازیگران اصلی یعنی آمرول آفندی و می فن لیم نقشآفرینی قدرتمندی دارند. این پروژه نخستین بار ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ در مالزی اکران و در عین حال به عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم بینالمللی جوایز اسکار معرفی شده است.
موزامر رحمان نویسنده و کارگردان کار ساخت «Hail, Driver!» را سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. وقفه سه سال ایجاد شده به خاطر مشکل بودجه باعث شد او اول فیلم ژانر وحشت و کمدی «تاکوت که تاک» را بسازد و اکران کند.سکانسهای اولیه فیلم که در آن شخصیت اصلی یعنی آمان با بازی آفندی دیده میشود آرام و شاعرانه هستند چون او دارد پدرش را به خاک میسپارد و در آرامگاهی که دور از پایتخت واقع شده با او خداحافظی میکند. اما اتمسفر کوالالامپور بسیار سنگینتر است و آمان را در حالی میبینیم که با خواهر و شوهر او زندگی میکند و شوهرخواهرش عصبانی است از اینکه این جوان در تامین مخارج خانه کمکی نمیکند. تنها سرمایه آمان یک ماشین قدیمی است که استانداردهای خدمات تاکسی را ندارد. همچنین او کوررنگ است و نمیتواند گواهینامه بگیرد اما بالاخره مدارکی را جعل میکند تا بتواند به صورت غیرقانونی در یک سرویس تاکسیرانی آنلاین ثبت نام کند. تاکسی او به بخشهای مختلف شهر سفر میکند و گسترهای متنوع از مسافران را میبیند. بعضی از آنها به اشتباه میگویند مهاجران باعث افزایش شدید قیمت مسکن شدهاند.شوهرخواهرش بالاخره آمان را از خانه بیرون میکند و او که نمیتواند از پس اجاره خانه برآید مجبور میشود در ماشینش بخوابد و از دستشوییهای عمومی استفاده کند. آمان ممکن است از نظر مالی فقیر باشد، اما بسیار مهربان و صادق است و این باعث میشود با زنی به نام «بِلا» با بازی لیم آشنا شود که شش سال پیش از چین به مالزی مهاجرت کرده است. با وجود اینکه بلا شهروند مالزی است، در کوالالامپور حس آرامش ندارد و انگار در خانه فرد دیگری زندگی میکند.
اخبار
«ماشینم را بران» جایزه انجمن منتقدان لسآنجلس را هم شکار کرد
فیلم سینمایی «ماشینم را بران» در ادامه توفیقات خود در فصل جوایز، بهعنوان بهترین فیلم سال از سوی انجمن منتقدان لسآنجلس برگزیده شد.
انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس (LAFCA) به بهترین دستاوردهای فیلم در سال ۲۰۲۱ رای داده و برندگان جوایز خود را معرفی کرده است.
این سازمان فیلم درام «ماشینم را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی را به عنوان بهترین فیلم سال خود و «قدرت سگ» را به عنوان دومین فیلم منتخبش انتخاب کرده است.
در بخش بهترین کارگردان جای این دو فیلم عوض شد و جین کمپیون توانست با «قدرت سگ» خود اول شود و هاماگوچی دوم شد.
«ماشینم را بران» با این پیروزی تبدیل به یکی از چهارده فیلمی شده که تا به حال توانستهاند موفق به کسب جایزه اول انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس و حلقه منتقدان فیلم نیویورک شوند. تمام این فیلمها بعداً نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال اسکار هم شدند.
از دیگر برندگان بزرگ جوایز انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس میتوان از سایمون رکس نام برد که برای «راکت قرمز» جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. پنلوپه کروز به خاطر نقشآفرینی در «مادران موازی» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و آرایان دوبوز جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را با «داستان وست ساید» به خود اختصاص داد.
در بخش جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل دو برنده معرفی شدند و وینسنت لینائون برای «تیتان» و کودی اسمیت-مکفی برای «قدرت سگ» جایزه را به اشتراک گذاشتند.
همانطور که قبلاً اعلام شده بود، مل بروکس جایزه یک عمر دستاورد حرفهای انجمن را دریافت کرد. در مراسمی که به صورت حضوری در سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، بروکس و دیگران جایزه خود را دریافت خواهند کرد.
سال گذشته، انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس «تبر کوچک» استیو مککوئین را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرده بود و جایزه بهترین کارگردان را به کلویی ژائو به خاطر «سرزمین آوارهها» داد. ژائو برنده دو جایزه اسکار به خاطر بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.
فیلم «چپ، راست» بدون اعمال اصلاحات اجازه اکران ندارد
محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: فیلم «چپ، راست» در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات از آن زمان همچنان، صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تاکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل تهیه کنندگان خاطرنشان ساخت: طبیعی است تا زمانی که اصلاحات پیشنهادی شورا صورت نگیرد؛ به اکران عمومی نمیرسد.
وی یادآور شد: در دو جلسه قبل شورای صنفی نمایش از سوی نماینده سازمان سینمایی در شورای صنفی این موضوع به طور شفاهاً در شورا اعلام شد و هفته گذشته نیز طی نامهای کتبی به شورا و پخش کننده فیلم ابلاغ گردید.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: در جلسهای که در روز شنبه ۲۷ آذر با حضور منوچهر محمدی تهیهکننده این فیلم در دفتر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تشکیل شد، این موضوع به وی هم ابلاغ شد که تا زمان انجام اصلاحات روی فیلم، نمایش آن از سوی سازمان سینمایی مورد پذیرش نیست و باید پس از انجام اصلاحاتی که ابلاغ شده، برنامهریزی برای اکران آن انجام شود، لذا تا انجام اصلاحات فیلم و بازبینی آن توسط شورای صدور پروانه نمایش، امکان اکران این فیلم وجود ندارد.
فرجی گفت: از میان فیلمهای سینمایی موجود چند مورد نیازمند اصلاح بودند که برخی با همکاری و تعامل صاحبان آثار اکران شدند و برخی در نوبت اکران هستند.
سینمای کره دوباره منقبض میشود
اعمال محدودیت برای بازگشت کووید
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» رکورد دوران فروش در ۲ روز اول در دوره پاندمی را در سینماهای کره شکست اما مسئولان سینماهای کره از اعمال اقدامات جدید ضد کرونایی که قرار است از امروز (شنبه) در این کشور اجرا شود، نگرانند و نسبت به «فروپاشی» صنعت سینمای این کشور هشدار میدهند.
تدابیر جدید برای مقابله با شیوع مجدد کرونا روز پنجشنبه اعلام شد که به معنی ضرورت رعایت مجدد فاصلهگذاری اجتماعی و محدودیتها حداقل به مدت ۲ هفته است. این مقررات شامل حضور تنها ۴ نفر در هر رستوران، تعطیلی کلوپها از ساعت ۹ شب و منع حضور از ساعت ۱۰ شب در سینماها خواهد بود.
توزیع کنندگان فیلم به تاخیر در اکران طبق برنامههای از پیش تعیین شده اعتراض کردهاند و مسئولان سینماها نیز به تغییر اکران فیلمها در ساعتهای آخر شب و بازپرداخت مبلغ بلیتهای پیش فروش شده واکنش نشان دادهاند.
مطمئنا این امر به معنای کاهش سرعت فروش فیلمها از جمله «اسپایدرمن» خواهد بود. این فیلم ۲ ساعت و نیمه در اولین نمایشش در چهارشنبه ۶۳۵ هزار بلیت به ارزش ۵.۲۷ میلیون دلار فروخت و پنجشنبه ۳۹۱ هزار بلیت دیگر به مبلغ ۳.۲۹ میلیون دلار دیگر بر فروش آن افزوده شد. سازمانها و کمپانیهای مربوط به صنعت سینما از جمله انجمن تهیهکنندگان کره، انجمن کارگردانهای کره، انجمن خریداران و توزیعکنندگان فیلمهای خارجی، انجمن فیلمنامهنویسان و انجمن سینمادارن روز پنجشنبه با انتشار بیانیهای مشترک از دولت خواستند در این برنامه تجدید نظر کند.استدلال آنها این است که خطرات بهداشتی قابل توجهی متوجه تماشاگران در سینماها نمیشود و صنعت فیلم کره در دور قبلی از اقدامات ضدکووید به حد کافی آسیب دیده است. این در حالی است که محدودیتهای قبلی همین اواخر و از ابتدای نوامبر برداشته شده بود. در بیانیه مشترک این صنفها آمده است خسارات ناشی از همهگیری کووید ۱۹ در ۲ سال گذشته به طور غیرقابل کنترلی در حال افزایش است و محدودیتهای رفت و آمد شبانه مانع از اکران فیلمهای جدید در سینماها میشود و در نهایت مانند یک دومینو به فروپاشی صنعت سینما میانجامد.
«رستاخیرهای ماتریکس» و «مرد پادشاه» از فیلمهای هالیوودی هستند که قرار است از چهارشنبه آینده در کره اکران شوند.
این محدودیتها در اکران فیلمهای داخلی هم اختلال ایجاد کرده و فیلم سیاسی «شاهساز» که قرار بود ۲۹ دسامبر اکران شود به اواخر ژانویه موکول شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9660/29635/102256
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9660/29635/102257
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9660/29635/102258
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9660/29635/102259
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9660/29635/102260
|
عناوین این صفحه
- غفلت از یک امانت ۵۰ ساله
- مدیر گالری دیلمان: خوشنویسان معاصر و جوان را دریابیم
- تحولات «فیلم فجر۴۰» از زبان دبیر
- اخبار
- اخبار