|
«روشنفکران ایرانی و سنت» بازنشر شد؛
عادتواره هگلی و سیطره لیبرالها بر فضای روشنفکری ایران معاصر
دومین چاپ «روشنفکران ایرانی و سنت» نوشته علی علی حسینی توسط انتشارات دانشگاه مفید منتشر شد. به باور نویسنده عادتواره هگلی و لیبرال اندیشه و سیاست ایران معاصر را تحت تاثیر خود قرار داده است.
انتشارات دانشگاه مفید دومین چاپ کتاب «روشنفکران ایرانی و سنت؛ بررسی عادت وارههای چپ و هگلی» نوشته علی علی حسینی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۳۳۶ صفحه و بهای ۵۶ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۴۸ هزار تومان منتر شده بود.
بحث درباره نسبت میان سنت و مدرنیته یا تجدد یکی از مهمترین دغدغههای روشنفکران ایرانی از دوران مشروطه تا به امروز است و ما اکنون دانشهای مهمی چون «غرب شناسی» بومی را مدیون همین بحثهای روشنفکران ایرانی هستیم. در این زمینه تاکنون مکتوبات و پژوهشهای بسیاری منتشر شده است، اما آنچه تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود رویکرد بزرگان اندیشه چپ و همچنین متفکران ادامه دهنده سنت هگلی نسبت به «مسئله» مدرنیته در ایران است. این خلأ به ویژه در حوزه سیاست خود را بیش از پیش نشان میدهد، چرا که دولت مدرن و مفاهیم وابسته به آن از جمله آزادی، انتخابات، مجلس شورا، قانون و… همه از جانب روشنفکران متعلق به جناح راست و لیبرال در ایران مطرح شده است.
دغدغه اصلی کتاب «روشنفکران ایران و سنت» همانطور که از نام آن پیداست بحث پیرامون این سوالات است که روشنفکران معاصر ایران چه دیدگاهی نسبت به «سنت» داشته و دارند؟ چرا و چگونه به چنین دیدگاهی رسیدهاند؟ نویسنده دو رویکرد فکری مهم یا به تعبیر بوردیو دو عادت واره چپ و هگلی را به عنوان شاخصترین جریانهای روشنفکری معاصر جهت بررسی مفهوم سنت نزد آنها انتخاب کرده است.
این دو جریان فکری نقش زیادی را در فعال کردن سپهر، بنیاد اندیشه در ایران داشتهاند، از سوی دیگر این دو عادت واره به بحث سنت در ایران توجه ویژهای داشته تا بر مبنای آن بتوانند تا کهنه را از نو تفکیک کرده و شرایط گذار از قدیم به جدید و از سنت به تجدد را توضیح دهند.
نویسنده در این کتاب از میان متفکران چپ به چهرههایی چون تقی ارانی و احسان طبری پرداخته و از اندیشمندان هگلی به تحلیل حمید عنایت و سیدجواد طباطبایی میپردازد.
کتاب شامل پنج فصل است. علی علی حسینی در فصل نخست ذیل طرح رویکرد پژوهشی خود مباحثی چون «شیوه تعاملی بوردیو»، «سوبژکتیویسم و تحلیل مفهوم سنت»، «ابژکتیویسم و نقش عوامل بیرونی در تحلیل مفهوم سنت»، «نابسندگی رویکردهای یک جانبهنگر در تحلیل مفاهیم»، «سو / ابژکتیویسم» الگویی نظری برای بررسی مفهوم سنت در ایران»، «عادتوارهی روشنفکری»، «روشنفکری و میدان؛ نسبت اندیشه با شرایط اجتماعی»، «اندیشه: محصول عادتواره و میدان روشنفکری»، «روشنفکران و تفاوتهای ناگزیر»، «روشنفکران ایرانی و برساختگی مفهوم سنت» و «عادت وارههای چپ و هگلی و تعابیر مختلف از سنت در ایران معاصر» و… را مطرح کرده است.
«عادت واره چپ و سنت در ایران معاصر» عنوان فصل دوم کتاب است. نویسنده در این فصل ضمن بحث درباره پیشینه اندیشه چپ در ایران و ارائه تاریخچه مختصری از آن مباحثی چون «مارکسیسم روسی در ایران»، «اندیشههای چپ اروپایی در ایران»، «حزب توده و ترویج مارکسیسم روسی در ایران»، «مبانی عادتواره چپ»، «الگوی تئوریک عادت واره چپ»، «عادت واره چپ و بازتاب در اجتماع» و… پرداخته است. علی حسینی در این فصل به معرفی مختصر زندگی، آرا و اندیشههای تقی ارانی و احسان طبری به عنوان مهمترین نمایندگان اندیشه چپ در ایران نیز پرداخته و تحلیلی نیز از قواعد دیالکتیک ارائه میدهد.
فصل سوم کتاب به «عادت واره چپ و سنت در میدانهای مختلف در ایران معاصر» اختصاص پیدا کرده است. در این فصل مباحثی چون «مشکلات عادتواره چپ نسبت به سنت در ایران»، «تاریخ، عرصه جدال کهنه و نو»، «نقد توأمان سنت و سرمایه داری»، «ویژگیهای نظام نو»، «نقد گذشته از چشم انداز آینده»، «انهدام نظام کهنه و تأسیس نظام نو»، «مواجهه سنت با ترقی و تجدد در ایران» و… طرح شده است.
نویسنده در این فصل «سرمایههای عادت واره چپ در ایران» را در مواردی چون «طبقه و مبارزه طبقاتی»، «حزب، تشکیلات و سازمان»، «آموزش، آگاهی و بینش» و «عمل و پراتیک اجتماعی» بحث کرده است. او همچنین مباحث تحلیلی جذابی را نیز از رویکرد چپ در میدانهای مختلفی چون سیاست (اعم از سلطنت، قدرت مطلقه، استبداد)، باور و نقش دوگانه دین، دانش (تقابل دانشهای سنتی با علم جدید)، فرهنگ (ضرورت همراهی با فرهنگ جهانی)، میدان اجتماعی (عرصه ظهور تضاد جامعه سنتی با فرماسیون سرمایهداری)، اقتصاد (بازار، فئودالیسم، مالکیت و شیوه تولید) ارائه داده است.
«عادت واره هگلی و سنّت در ایران معاصر» عنوان فصل چهارم کتاب است. در این فصل آرا و اندیشههای زندهیاد حمید عنایت و سید جواد طباطبایی به عنوان نمایندگان عادت واره یا رویکرد هگلی معرفی شده است. نویسنده در این فصل به طرح این مباحث پرداخته است: «پیشینه چشم انداز هگلی در ایران»، «عادتواره هگلی»، «طباطبایی و اتخاذ چارچوب هگلی»، «ضرورت تأمل فلسفی و توجه فلسفی به تاریخ»، «اعتقاد به تاریخ جهانی و کلی»، «تقسیم تاریخ به دوران قدیم، گذار و جدید»، «سیطره جهانی منطق اندیشه غربی»، «عقلانیت غربی، عقلانیت معیار» و «تعمیم تجربه غرب به ایران».
نویسنده در فصل پنجم کتاب با عنوان «عادت واره هگلی و میدان فرهنگ و سیاست» این مباحث را مطرح کرده است: «عادات واره هگلی و میدان فرهنگ و شناخت»، «اولویت فلسفه بر جامعهشناسی در میدان شناخت»، «جدال قدما و متاخرین؛ بحثی در میدان شناخت»، «دوگانه سنت و تجدد در میدان شناخت»، «عادتواره هگلی و تمایز شناخت دینی از شناخت عقلی»، «دارالعلم / دانشگاه، تقابل دوگونه شناخت قدیم و جدید»، «دانشگاه، مولد دانش جدید»، «عادتواره هگلی و میدان سیاست و اجتماع»، «گذار از رابطه سیاسی خدایگان و بنده به سوی رابطه دموکراتیک»، «نسبت الگوی خدایگان و بنده با دین»، «کمال عقل، پایانِ بندگی و پایان تاریخ»، «شکلگیری مفاهیم جدید و تحول در نگاه به سیاست» و «دولت حافظ مصلحت عمومی».
نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «اگر اندیشههای چپ در دوره مشروطه و پهلویها بویژه پهلوی اول بسیار فعال بودند اما تقریباً از پهلوی دوم و به ویژه از دوره جمهوری اسلامی، اندیشههای هگلی و لیبرال در ایران، فضاهای روشنفکری ما را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. اگر چپها از یک نوع «کهنه و نو» با تحلیل مارکسیستی و پوزیتیویستی صحبت میکنند، هگلیها از گونه دیگری از کهنه و نو سخن میگویند ولی وجه مشترک هر دو این است که گذار از سنت به امر نوپدید را ناگزیر میدانند.»
موسی حقانی تشریح کرد؛
بیتوجهی به منابع بکر و دستنخورده تاریخی درباره تاریخ معاصرایران
دبیر دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: حقیقتاً منابع بکر و دستنخورده تاریخی اعم از اسناد، مطبوعات، نسخ خطی در کشورمان فراوان داریم که کمتر مورد رجوع و توجه قرار گرفتهاند.
دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و خانه کتاب و ادبیات ایران در بهمن ۱۴۰۰ برگزار میشود. با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره در ارتقای دانش تاریخی جامعه، روابط عمومی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفتگویی با موسی حقانی، دبیر دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر انجام داده است که در ادامه این گفتگو را میخوانید؛
*درباره دومین جایزه کتاب انقلاب اسلامی بفرمایید که هدف از برگزاری این جایزه چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. هدف نخست از برگزاری جایزه کتاب انقلاب اسلامی کمک به تعمیق مطالعات و پژوهش در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر است که انقلاب اسلامی نیز در همان بستر مورد بحث قرار میگیرد. این هدف اصلی است.
هدف دوم، آشناسازی جامعه مخاطب، که عمدتاً شامل جوانان و دانشجویان و نخبگان هستند، با زوایای مختلف تاریخ معاصر از طریق پژوهشهایی است که در قالب این جشنوارهها صورت میگیرند؛ همچنین قدردانی از پژوهشگرانی است که سالها زحمت کشیده و عمر خود را در حوزه پژوهش صرف کردهاند، حوزهای که شاید از لحاظ مادی چندان دستاوردی هم برایشان نداشته باشد. این درواقع یک قدردانی در حد توان ماست.
مسئله دیگر این است که آثار برتر، هم دیده و هم به جامعه مخاطب شناسانده شوند؛ یعنی اگر چنین اقداماتی انجام نشود که ما یک اثر را مطرح کنیم و نویسنده آن را به جامعه فرهنگی ایران بشناسانیم، این پژوهشها عملاً بازخوردهای زیادی پیدا نمیکنند و ممکن است چندان مورد توجه قرار نگیرند.
بنابراین هدف ما هم حمایت از پژوهشگر، معرفی او و اثری است که بهوجود آورده و هم ایجاد انگیزه برای تألیف آثار جدی در حوزه تاریخ معاصر ایران است.
*انگیزهتان برای استمرار برگزاری این جشنواره به دنبال نخستین جشنواره که پارسال برگزار شد، چیست؟
این جشنواره دوسالانه است؛ منتها چون کشور یک تأخیر چهلساله در حوزه برپایی چنین جشنوارههایی در حوزه تاریخ معاصر دارد، ما در سال گذشته مجموعه منشوراتی را که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ منتشر شده بودند مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم به آثار سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نگاه رقابتیتر داشته باشیم. برای بررسی کتب منتشره در خلال سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵، نگاه، بیشتر تشویقی و رقابتی بود، ولی برای سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نگاهمان بیشتر رقابتی بود که همین نگاه رقابتی تا حدی به ارتقای کیفیت آثار منتشره کمک میکند.
درباره تداوم این کار و دستاوردهای آن هم باید به این نکته اشاره کنم که از ابتدا هم قرار نبود ما یک کار مقطعی انجام بدهیم و در یک مقطع خاص، به صورت یک کار نمایشی یا نهایتاً سپاسگذاری از کسانی که در سالهای گذشته دستاندرکار تحقیق و پژوهش بودهاند، کاری انجام بدهیم؛ اتفاقاً چون تعمیق پژوهش و آگاه کردن نسل جوان از پیشینه تاریخی خودش مدنظر ماست و این مقصود حاصل نمیشود مگر اینکه این جریان تداوم داشته باشد، هر سال تلاش میکنیم که بر غنای این جشنواره افزوده شود. طبیعتاً اگر چند دوره را به شکل مستمر برگزار کنیم، مخاطب پژوهشگر ما متوجه خواهد شد که این یک کار مقطعی نیست و قرار است که در یک فرایند طولانی از آثار مربوطه در این حوزه حمایت شود. قطعاً در آینده ضوابط را کمی سختتر خواهیم کرد تا شاهد ارتقای سطح پژوهش در کشورمان باشیم.
ما حقیقتاً منابع بکر و دستنخورده تاریخی اعم از اسناد، مطبوعات، نسخ خطی در کشورمان فراوان داریم که کمتر مورد رجوع و توجه قرار گرفتهاند. مخصوصاً در مورد اسناد و مطبوعات زمینههای بکری برای خلق آثار خوب و جدی وجود دارند و امیدوارم استمرار و تداوم برپایی جشنواره جایزه کتاب انقلاب اسلامی، فضاهای جدیدی را هم در پژوهشهای مربوط به تاریخ معاصر ایران باز کند.
*نویسندگان و پژوهشگران تا چه میزان از فراخوان استقبال کردند؟
با توجه به اینکه این دومین دوره است که برگزار میشود، آثار قابلتوجهی را دریافت کردیم، ولی با توقع ما و ظرفیتی که در کشور وجود دارد منطبق نیست. شاید مشکلات یکی دو ساله اخیر از جمله کرونا این ارتباطات را کم کرده و باعث شده که چنین وضعیتی پیش بیاید. البته آثار دریافتی قابل توجه هستند، ولی توقع ما این است که هم تعداد آثار تولیدی در کشور بیشتر شود و هم ما بتوانیم با ظرفیتی که داریم در خدمت پژوهشگران تاریخ معاصر باشیم.
*چرا فراخوان تمدید شد و آیا فقط آثاری که به دبیرخانه فرستاده میشوند مورد بررسی قرار میگیرند؟
به طور طبیعی وقتی فراخوان منتشر میشود به این دلیل است که اگر نویسندگان، ناشرین و پژوهشگران مایل هستند، آثار خودشان را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند. با توجه به اینکه قصد ما این است که تعداد بیشتری از پژوهشگران و ناشران در این جشنواره شرکت کنند، ترجیح دادیم که مدت فراخوان را طولانیتر و مهلت دریافت آثار را تا آخر دیماه ۱۴۰۰ تمدید کنیم؛ لذا امیدواریم آثار بیشتری مخصوصاً از شهرستانها به دستمان برسد و طوری نشود که بعضی از دوستان بعدها اعلام کنند که اطلاع نداشتهاند یا اطلاعرسانی خوبی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل، هم از طریق رسانهها و هم با تولید کلیپ تصمیم گرفتیم درباره فراخوان برای جشنواره اطلاعرسانی گستردهای داشته باشیم و با برخی از مراکز و مؤسسات پژوهشی هم مکاتبه شده که اگر در این حوزه آثاری دارند برای شرکت در جشنواره ارسال کنند
توسط انتشارات شب قلم؛
ویراست دوم «نغمۀ محمد» منتشر شد
ویراست دوم کتاب «نغمۀ محمد» نوشته محمد اخگری توسط انتشارات شب قلم منتشر شد.
کتاب «نغمۀ محمد» نوشته محمد اخگری به شرح نمایشنامۀ ناتمام گوته دربارۀ زندگی پیامبر اسلام میپردازد. نام این اثر عنوان شعری هفتاد بیتی است که یوهان ولفگانگ فن گوته آن را برای بخش اصلی نمایشنامۀ خود با عنوان تراژدی محمد سروده است.
مؤلف کتاب نغمۀ محمد دربارۀ ویراست دوم کتاب در مقدمه مینویسد:
ویراست اول کتاب نغمۀ محمد که در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار ترجمۀ شعر زیبای گوته را به خوانندگان فارسی زبان ارائه میکرد، مورد استقبال محققان و ادبدوستان قرار گرفت و کتاب در سال ۱۳۸۶ به چاپ دوم رسید، اما پس از آن و با گذشت چهارده سال، این اثر دیگر به بازار نشر ارائه نگردید. از دیگر سوی، طی سالهای اخیر مطالعات و مقالات دیگری دربارۀ این نمایشنامۀ گوته به زبان آلمانی منتشر شد و نگارندۀ این کتاب به یافتههای جدیدی دربارۀ این نمایشنامه دست یافت و به همین سبب مؤلف برآن شد تا ویراست جدیدی از کتاب را به علاقهمندان ارائه دهد.
در ویراست دوم کتاب پردۀ اول نمایشنامۀ تراژدی محمد افزوده شده که شامل یک تکگویی یا مونولوگ با عنوان زیر آسمان پر ستاره و یک دیالوگ میان حضرت محمد (ص) با دایۀ خود حلیمه است.
فصلبندی کتاب در ویراست دوم تغییر یافته و علاوه بر ویرایش متن، مطالب جدیدی به همراه تصاویر مرتبط به ویراست نخست افزوده شده و به همین سبب ویراست دوم کتاب با تعداد صفحات بیشتر و مطالبی تازه به خوانندگان و علاقهمندان ارائه میگردد
گوته ۲۳ سال بیشتر نداشت که بر آن شد تا در اوج جنبش ادبی طوفان و طغیان این نمایشنامه را بنگارد. برای این منظور به مطالعه دربارۀ تاریخ اسلام، قرآن و پیامبر اسلام (ص) پرداخت و همانگونه که در کتاب شعر و حقیقت بدان اشاره کرده است، پس از مطالعات فراوان تصنیف آن را آغاز کرد.
اخگری در مقدمه مینویسد: گوته در نظر داشت که نمایشنامه را در پنج پرده تنظیم کند و زندگی پیامبر (ص) را از کودکی تا وفات آن حضرت در آن بگنجاند، اما فرصت کامل کردن آن را نیافت. مهمترین و زیباترین بخش باقیمانده از این نمایشنامه، شعر نغمۀ محمد است که گوته آن را برای صحنۀ پیروزی پیامبر (ص) از زبان حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تنظیم کرده است. شاعر آلمانی در این ابیات پیامبر اسلام (ص) را به رودی تشبیه میکند که از کوهساران جاری شده و به دشت رسیده است تا همه رودها را با خود همراه سازد و به اقیانوس ببرد. در این شعر، گوته مهمترین مقاطع زندگی حضرت ختمی مرتبت را به تصویر کشیده و هر بند از این شعر تفسیری جداگانه و مبسوط میطلبد که البته فصل پایانی کتاب به شرح این ابیات اختصاص یافته است.
کتاب «نغمۀ محمد» نوشته محمد اخگری در ۱۷۵ صفحه با قطع رقعی، دی ماه سال جاری به همت انتشارات شب قلم روانه بازار نشر شده است.
اخبار
ویژه برنامه «پگاه تحول» از شبکه افق پخش میشود
ویژه برنامه «پگاه تحول» با موضوع تحول در علوم انسانی با حضور اساتید و متخصصان این عرصه طی چهار قسمت از شبکه افق پخش می شود.
ویژه برنامه «پگاه تحول» با موضوع تحول در علوم انسانی با حضور اساتید و متخصصان این عرصه طی چهار قسمت از شبکه افق پخش می شود.
این برنامه که ویژه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی است به موضوعات مختلفی در عرصه تحول در علوم انسانی میپردازد.
این برنامه با اجرای محمد تقی موحد ابطحی از روز دوشنبه ۶ دی ماه از ساعت ۱۳:۳۰ در شبکه افق به روی آنتن رفته و تا پنج شنبه ۹ دی ماه ادامه دارد.
موضوع قسمت اول این برنامه، نقدهای فلسفه علم به علوم انسانی اسلامی بود که با حضور حجت الاسلام احمد حسین شریفی دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی پخش شد.
دومین قسمت از برنامه پگاه تحول نیز با موضوع علوم انسانی اسلامی با حضور محمد نعمتی قائم مقام کمیسیون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کنگره با موضوع پیشرفت های نظری علوم انسانی اسلامی پخش می شود.
همچنین مهمان قسمت سوم، علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی است که به موضوع پیشرفت های کاربردی علوم انسانی اسلامی می پردازد.
در قسمت چهارم برنامه پگاه تحول، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و غلامرضا گودرزی رییس کمیسیون مدیریت اسلامی درباره مسئله آینده علوم انسانی اسلامی گفت و گو می کنند.
برنامه گفت و گو محور پگاه تحول به تهیه کنندگی محمد اکبرزاده نیاکی و کارگردانی میلاد باریکانی طی چهار قسمت از شبکه افق به روی آنتن می رود.
کشتی پهلو گرفته به چاپ پنجاه و هفتم رسید
مرثیه صاحبان عزای فاطمی
چاپ پنجاه و هفتم کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.
چاپ پنجاه و هفتم کشتی پهلو گرفته نوشته سید مهدی شجاعی در ۱۵۲ صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.
براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشتی پهلوگرفته، پرفروشترین اثر سید مهدی شجاعی و همچنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران (بیش از ششصد هزار) است که ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمه ی زهرا (س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است در واقع می توان گفت این کتاب مرثیه ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی.
کتاب از ۱۴ فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند؛ فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه (س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمومنین علی (ع)، فصل پنجم امام حسن (ع)، فصل ششم امام حسین (ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا (س)، فصل هشتم حضرت زینب (س)، فصل نهم فضّه، فصل دهم حضرت ام کلثوم (س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه (س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر (ع) و فصل چهارم از زبان آسمان روایت می شود.
در این کتاب می خوانیم: روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب تر! این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی آورد؟ این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی کند؟ این چه عالمی است که دردانه ی خدا را از خویش می راند؟ روزگار غریبی است دخترم. دنیا از آن غریب تر. آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی
کتاب «در قلمرو وجدان» به چاپ پنجم رسید
چاپ پنجم کتاب «در قلمرو وجدان» تألیف عبدالحسین زرینکوب از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
عبدالحسین زرینکوب (۲۷ اسفند ۱۳۰۱ در بروجرد- ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ در تهران)، ادیب، تاریخنگار و منتقد ادبی برجستهای است که آثار او بهعنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولویشناسی شناخته میشود. این استاد مبارز در این اثر با مروری بر فرهنگهای دینی انسان، عقاید و ادیان و همة آنچه را که به قلمرو وجدان مربوط میشود و حاصل فعالیت ذهن و وجدان انسان است به جستجو میگیرد و در این جستجو به شرق بیش از غرب نظر دارد. آنچه در حیات دینی و زندگی درونی انسان به قلمرو وجدان مدیون است موضوع اصلی این کتاب است و از اساطیر و مراسم تا عقاید و ادیان، از اخلاق و حکمت تا تصوف و عرفان هر آنچه در جوهر ذات یا در خط سیر تحول و کمال بهگونهای با حکم وجدان انسانی ارتباط دارد در مسیر این جستجو واقع بوده است و هر جا ضرورت داشته نویسنده به آن پرداخته است. چاپ پنجم این کتاب در ۶۶۴ صفحۀ وزیری گالینگور با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
اخبار
«گئورگ زیمل» فریزبی به چاپ دوم رسید/بازنشر پس از ۱۴ سال
دومین چاپ کتاب «گئورگ زیمل» نوشته دیوید فریزبی و ترجمه جواد گنجی توسط انتشارات گام نو منتشر شد. چاپ نخست این کتاب ۱۴ سال پیش منتشر شده بود.
انتشارات گام نو دومین چاپ کتاب «گئورگ زیمل» نوشته دیوید فریزبی و ترجمه جواد گنجی را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۲۵۶ صفحه و بهای ۷۳ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۸۶ با شمارگان ۱۴۰۰ نسخه و بهای ۳,۲۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.
گئورگ زیمل (۱۹۱۸-۱۸۵۸)، جامعهشناس و متفکر آلمانی و بنیانگذار جامعهشناسی فرمیک است. آثار او بالغ بر بیست جلد کتاب و بیش از ۳۰۰ مقاله را شامل میشود. زیمل یک دهه قبل از ماکس وبر به دنبال پایهگذاری جامعهشناسی به منزله رشتهای مستقل، بود.
امروزه بسیاری او را از جمله پدران بنیانگذار جامعهشناسی و نخستین جامعهشناسی مدرنیته میدانند. فریزبی در این کتاب ابتدا مفهوم جامعهشناسی، فرمهای رفتاری و فرهنگی، و مدرنیته کلانشهری را بیان کرده و سپس بخشی از زندگیامه گئورگ زیمل و معاصران وی را روایت میکند و به تحلیل و بررسی آثار این جامعهشناس و متفکر اثرگذار میپردازد.
نویسنده در بخشهای بعدی کتاب نخستین تلاشهای زیمل برای ایجاد مفهومی جدید از جامعهشناسی و مرزبندی و تفکیک آن از روانشناسی و تاریخ را بیان میکند. وی در ادامه آثار زیمل در زمینه روانشناسی قومی، سوسیالیسم، ابعاد تفکیک اجتماعی، فلسفه پول، از خودبیگانگی فرهنگی، چگونگی امکانپذیری جامعه و موارد دیگری را ارزیابی میکند. در پایان نیز به زیمل و معاصران، و از جمله مارکس وبر و دورکیم میپردازد و نقش زیمل را در جامعهشناسی مدرن مورد واکاوی قرار میدهد.
«صندلی در یک سطر» منتشر شد
شعرهای یک شاعر در یک اتاق
«صندلی در یک سطر» جدیدترین مجموعه شعر ابوالفضل پاشا به تازگی توسط نشر شالگردن منتشر شد.
«صندلی در یک سطر» جدیدترین مجموعه شعر ابوالفضل پاشا به تازگی توسط نشر شالگردن منتشر شد.
این کتاب شامل چهار بخش با عناوین زیر است؛
با تو با جلوههای اتاق / با تو با جلوههای صندلی / با تو با جلوههای تقویم / با تو با جلوههای کاغذ. ناگفته پیداست که اتاق، صندلی، تقویم و کاغذ محور اصلی هر یک از این بخشها را تشکیل میدهد یا آنکه میتوانیم بگوییم شعرهای هر یک از این بخشها به گونهای با این چهار کلمه ارتباط دارند.
شعرهای مجموعهی «صندلی در یک سطر» همگی در قالب آزاد (شعر سپید) سروده شدهاند و شاعر در هر یک از شعرها نقبی به جلوههای زندگی زده است به عبارت دیگر با آنکه اغلب شعرها در اتاق و با تکیه به ابزار مهم یک شاعر یا یک نویسنده در همان اتاق روی میدهند اما ارتباطی پنهان یا آشکار با بیرون اتاق دارند و ابوالفضل پاشا نگرانی انسان امروزی را در تکتک شعرها به منصهی ظهور رسانده است.
«سوگ مادر» زندهیاد شاهرخ مسکوب به چاپ دوازدهم رسید
چاپ دوازدهم «سوگ مادر» اثر زندهیاد شاهرخ مسکوب، به کوشش حسن کامشاد توسط نشر نی منتشر شد. این اثر ادای دین شاهرخ مسکوب به فداکاریهای مادرش است.
نشر نی دوازدهمین چاپ کتاب «سوگ مادر» اثر زندهیاد شاهرخ مسکوب را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۱۲۸ صفحه و بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ یازدهم این کتاب نیز بهار امسال با شمارگان ۷۷۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان منتشر شد. نخستین چاپ این کتاب سال ۱۳۸۶ با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و بهای ۱,۸۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
زندهیاد شاهرخ مسکوب عاشق مادرش بود. به گفته خودش مادرش را بیش از دوست داشتن میپرستید و این احساس در جایجای نوشتههایش نمود دارد. پدرش وقتی که مسکوب ۱۶ ساله بود درگذشت و یک هفته پس از آن نیز برادر کوچک مسکوب دارفانی را وداع گفت. مادر باید این دو داغ را تحول میکرد و پسر و دو دختر کوچک خود را به سامان میرساند.
مسکوب برای نخستین بار در اسفند ۱۳۳۳ توسط رژیم مرتجع پهلوی دستگیر شد. به گفته خودش در زندان فقط دو چیز او را زنده نگه میداشت، یکی مادرش و دیگری یاد دوستش مرتضی کیوان که در مهر همان سال تیرباران شده بود. او در این باره نوشته است: «در روزهای که زیر شکنجه بودم، فقط این دو تا نگاهم میداشتند، یکی زنده و دیگری مرده و امروز هر دو تاشان مردهاند. ولی پاهای روح من وقتی بلایی بیشتر از طاقتم نازل میشود، همچنان روی همین دو پایگاه است.»
به دلیل فدارکاری مادر، شاهرخ مسکوب احساس میکرد باید نسبت به مادر ادای دین نماید اما اجل مهلتش نداد. حسن کامشاد پس از وی سعی کرد دین او به مادرش را با چاپ آنچه مسکوب در دفترهای خاطرات و نوشتههای دیگرش درباره مادر نگاشته بود ادا کند. این کتاب حاصل همان تلاش است که در جایجای آن میتوان حس لطیف و غمگین و عاشقانه یک فرزند نسبت به مادر را یافت.
جمله دیگر او چنین است: «مادرم… بیشتر از هر کسی در من اثر کرده بود، در ساخت اخلاق یا روحیهام… او بدون اینکه خودش بداند یا اصلاً به این فکرها بیفتد، شالوده هویت من بود.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9667/29693/102533
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9667/29693/102534
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9667/29693/102535
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9667/29693/102536
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9667/29693/102537
|
عناوین این صفحه
- عادتواره هگلی و سیطره لیبرالها بر فضای روشنفکری ایران معاصر
- بیتوجهی به منابع بکر و دستنخورده تاریخی درباره تاریخ معاصرایران
- ویراست دوم «نغمۀ محمد» منتشر شد
- اخبار
- اخبار