|
سه نکته مهم درباره نمایشگاه مهدی سحابی
کیمیا نخعی- روزنامه نگار
یکم: نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران دو چالش مهم را یادآوری کرد: هنر ایران ده ها و بلکه صدها هنرمندان با پتانسیل های بزرگ دارد که می روند بدون آنکه شناخته شوند.
هنر ایران با اختلاف بسیار ، پربسامدترین هنر منطقه است؛ این شعار نیست، گزاره خبری است، فارغ از کیفیت، کافی ست کمیت و شمار هنرمندان ایران را با همه کشورهای پیرامونی مقایسه کنید، برتری ایران بلامنازع است و همه تئوریسین ها بدان اعتراف دارند اما حکمرانی بازار هنر سبب شده فقط تعداد بسیار بسیار معدود و محدودی از هنرمندان کشورمان در خاورمیانه و دیگر نقاط، شناسانده شوند و انبوهی از استعدادهای درخشان دیروز و امروز در محاق بمانند و هنرشان هیچگاه از مرزها بیرون نرود.
تعلل تاریخی نهادهای فرهنگی در عدم برپایی نمایشگاههای بین المللی برای هنرمندان مان سبب شده فقط شماری از هنرمندان ما را در گستره فرای مرزها بشناسند و نام های بزرگ با تجربه های ناب و متفاوت مانند مهدی سحابی تقریبا ناشناس دار فانی را وداع گویند ، فهرست چنین نمونه هایی دستکم سه رقمی است.
از این منظر نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی با کیوریتوری مژده طباطبایی، به همت گالری مژده با همکاری بنیاد مهدی سحابی و موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد بسیار حائز اهمیت بود. به گفته احسان آقایی ، مدیر موزه این نخستین همکاری موزه با بخش خصوصی بود که از آن ابراز رضایت فراوان کرد.
در این نمایشگاه ۱۲۶ اثر از مهدی سحابی بر دیوارهای سه گالری ۷، ۸ و ۹ موزه هنرهای معاصر تهران نشست و بخش ادبی در رمپ ورودی به نشانه وجهه مهم مترجم بودن این هنرمند آغازگر این نمایش بود.
دوم:
این اظهار نظرات هنرمندان شناخته شده مان را در مواجهه با نمایشگاه مهدی سحابی بخوانید، آن وقت خواهید گفت نه تنها منطقه که حتی در جغرافیای خودمان هم به درستی هنرمندان مان را معرفی نکرده ایم
رضا کیانیان :وقتی مجموعه مهدی سحابی را دیدم واقعا حیرت کردم تنوع کارهای او بسیار زیاد است وعکس های او بی نظیر است نه تنها من بلکه دوستان عکاسمان هم هرگز انتظار نداشتند که او چنین عکس های گرفته باشد. عکس او از امام خمینی در حالی که در گوش شهید بهشتی صحبت می کند، از عکس های خوب تاریخ عکاسی است.
محمد فرنود: من با سحابی دوست بودم اما او هرگز به من نگفت عکاس هم است، زمانی که قدم به گالری ۹ موزه گذاشتم و با عکس هایش مواجهه شدم، واقعا حیرت کردم. او بی شک یکی از بهترین فتوژورنالیست های ایران است.
سیف الله صمدیان: با این که من و مهدی سحابی با هم دوست صمیمی بودیم نمی دانستم عکاسی هم می کند. عکس های او بی نظیر است و با این که من بیشتر عکس های انقلاب را دیده ام، اما به نظرم عکس های او از بهترین عکس های این موضوع است.
تاها بهبهانی: اصلا چنین تصوری از تنوع چشمگیر آثار مهدی سحابی نداشتم،واقعن دستمریزاد به خانم مژده طباطبایی که در نبود هنرمند او را چنین جامع معرفی کرد.
عباس مشهدی زاده: از این همه تنوع و پیچیدگی در عین سادگی حیرت کردم ، سحابی لئوناردو داوینچی ایران است.
در واقع نه منطقه از طیف گسترده و رنگین تنوع هنرمندان مان اطلاع دارد، نه حتی خودمان! در حالی که چنین شناختی نخستین نقطه توسعه است.
سوم:
مهدی سحابی ۱۲ سال پیش رفت، زمانی که من فقط ۱۲ سالم بود، او را هرگز از نزدیک ندیده بودم اما دیدار از نمایشگاه مروری بر آثارش که تا چند روز پیش در موزه هنرهای معاصر تهران برپا بود جذابیت هایی برایم به ارمغان آورد که اکنون» غریب آشنایی ست که همذات پنداری برمی انگیزد «.
آنچه دیدار کننده این نمایشگاه را متحیر می کرد توازن دو وجه جدی و طناز مهدی سحابی است، اگر در ترجمه مارسل پروست ، بالزاک و ... در همان ورودی موزه با یک روشنفکر دقیق روبرو می شدید در بخش نقاشی ، مجسمه و حتی عکس، یک کودک درون باهوش و خلاق را مشاهده می کردید که از هر فرصتی برای شیطنت تصویری و بازیگوشی معنایی بهره می برد.
چنانکه خوانده ام مهدی سحابی آدم شوخ، خوشمشرب، خوش ذوق، باهوش و جستجوگری است. این ویژگیهای ها را آشکارا در آثار سحابی میتوان مشاهده کرد. او کنجکاوانه با استفاده از متریال های متفاوت از چوب تا اکرولیک روی بوم مواد مختلف را تجربه میکند. تجربهای که یادآور کنجکاوی و شعف کودکانه در برابر دنیای ناشناخته ها است. شاید حتی بتوان در مورد بعضی از مجموعههای او مانند آدمکها این جستجوگری و کنجکاوی را به هنر بدوی و یا primitive نسبت داد .در مجموعهی پرندههای او هوش سرشارش به شدت خودنمایی میکند ، جایی که با استفاده از چوب و وسابل دمدستی پرندههایی را خلق میکند که در عین تداعی کردن پرندههای دنیای واقعی هیچ گونهای از آنها را بازنمایی نمیکند و تخیلات بیننده را از دنیای واقعی دور میکند و مخاطب را به سوی بهشت شخصیاش دعوت میکند تا از آنها در آنجا بازدید کند.
از همین آثار متنوع او می توان دریافت که آغوش سحابی به روی رخدادها و جریانات اجتماعی فرهنگی زمانه خود باز بوده و او آنها را از فیلتر نگاه خویش عبور داده و اکنون مرور آثارش نوعی تاریخ نگاری اجتماعی ست.
حتمن مهدی سحابی روزنامهنگار در این کنش هنری نقش مهمی داشته است.
سحابی در طول زندگی اش مجموعه های متنوع هنری خود را از دل آفریده های دیگر خویش پدید آورده است، در همین عکس های انقلاب کافی ست به گرافیتی هایی توجه کنید که پیداست توجه سحابی در مقام عکاس را حسابی به خود جلب کرده است، او سال ها بعدتر همین گرافیتی ها را در مدیوم نقاشی بازآفرینی کرده است، و به همین ترتیب شاید ماشین قراضه های ردیف شده در سری عکس های انقلاب الهام بخش او برای آفرینش معروف ترین سری نقاشی هایش در دهه ۷۰ خورشیدی باشد.
اما ستایش کردن او از جانب من صرفا به خاطر این ویژگیهای او نیست بلکه بارزترین و مهمترین ویژگیهای مهدی سحابی شجاعت او در تجربه گرایی و نو شدن است.
شاید برای بعضیها این دو ویژگی وی در نوع دیدگاهش به دنیا در آثارش قابل رویت باشد اما من از شهامت و شجاعت دیگری حرف میزنم. شهامت کنار گذاشتن. شجاعت دست کشیدن و از نو شروع کردن. شهامت نترسیدن. من او را میستایم به دلیل از این شاخه به آن شاخه پریدنهایش که هنرمندان می دانند در عالم هنر یک کار به غایت سخت است.
مهدی سحابی برای من نماد شهامت شد چرا که ترس او را وادار نکرد بماند و تا آخر عمر یک سری نقاشی را مدام تکرار کند. او جرأت خارج شدن از نقطه امن خودش را داشت و برایش مهم نبود که در چه سنی هست، به این نتیجه میرسید که باید راهش را تغییر دهد با قدرت و اعتماد به نفس مسیرش را عوض میکرد.
آری، من دوست خوبی پیدا کردم: مهدی سحابی ، مردی چند وجهی.
حالا شما می توانید دو کتاب جالب این نمایشگاه را ببینید: مروری بر آثار مهدی سحابی شامل ۳۱۰ اثر هنری و کتاب مجموعه مقالات تکاپوی واژه، شاید مهدی سحابی برای شما هم غریب آشنا جلوه کند.
از تیم محافظان «حاج قاسم» چه میدانیم؟
آنها «بادیگارد» نبودند
مهدی حجتپناه کارگردان مستند «یه روز جمعه» در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی درباره این مستند اظهار داشت: این مستند داستانی عاشقانه از زندگی شهید شهروز مظفرینیا سرتیم حفاظت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است. شهید مظفرینیا در روز ۱۳ دیماه در همان وسیله نقلیه همراه حاج قاسم بود که بهدست آمریکاییها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. در طول مستند «یه روز جمعه» روایت عاشقانهای از زندگی همسر شهید پس از شهادت و شرح حال خود شهید داشتیم.
وی در ادامه درباره دریافت خود از شخصیت شهید مظفرینیا گفت: این شهید، سرتیم حفاظت سردار سلیمانی بود و این به معنای آن است که همه مسئولیت برای حفاظت از شخصیت را برعهده داشته، تمام برنامهریزیها برای سفر و جابهجاییها را انجام میداده است. حاج قاسم سلیمانی هم همواره یکی از شخصیتهای خطشکنی بود که در بسیاری از مناطق همواره نفر اول بوده است. حال حساب کنید چه فشاری روی سرتیم حفاظتی چنین شخصیتی وجود داشته است. تصور کنید که این فرد چقدر باید دقت و نظارت دقیق در کار خود میداشت تا اتفاقی رخ ندهد.
این مستندساز افزود: شهید مظفرینیا نزدیک ۴ سال سرتیم حفاظتی سردار سلیمانی بود و وظیفه سختی را هم برعهده داشت. حتی در یکی از سفرهایی که اطراف حاج قاسم شلوغ میشود، شهید مظفرینیا خود را سپر بلای سردار کرد، خودش دچار دیسک کمر شد و چند ماه به دلیل این اتفاق در خانه خوابید.
حجتپناه در ادامه گفت: درباره محافظان شخصیتها بهخصوص افرادی مانند شهید مظفرینیا که سرتیم حفاظتی بودند، هیچ سند و مدرکی در دست نیست. ما برای این مستند تنها چند قطعه عکس و چند ویدئوی کوتاه بهدست آوردیم. هیچکس هم در این زمینه حاضر به مصاحبه و همراهی نشد؛ به دلیل شرایط امنیتی که شغل ایشان داشته است.
وی افزود: بچههای فعال در حوزه حفاظت از شخصیتها، سالهای سال دورههای مختلف دیدهاند و مسئولیتهای مختلفی هم در موقعیتهای مختلف داشتهاند. به همین دلیل نه دوستان این افراد میتوانند درباره داستان زندگی و رشادتهای آنها گفتگویی داشته باشند و نه عکس و فیلمی از آنها میتوان گرفت و استفاده کرد. به همین دلیل است که هیچ سند و مدرکی درباره این افراد در دست نیست. خانواده شهید برای این مستند لطف کردند و چند قطعه عکس را با هماهنگی سپاه قدس در اختیار ما قرار دادند. عکسها هم کاملاً برش خورده و ادیتشده بود تا دیگر افراد حاضر در تصاویر مشخص نباشند.
این مستندساز در ادامه توضیح داد: به دلیل همین شرایط ما در مستند «یه روز جمعه» داستان عاشقانهای را محور قرار دادیم که همسر شهید راوی آن است. به نوعی به وضعیت زندگی این شهید در روزهای پس از شهادتش پرداختیم. به تعبیر دیگر بحث «جهاد اکبر» از سوی همسران شهدا را مطرح کردیم. کار اصلی در زمینه پیدایش و تربیت نسل آینده انقلاب را مادران و همسران شهدا برعهده دارند و این همان جهاد اکبر است.
حجتپناه درباره حس و حال همسر شهید مظفرینیا در این مستند تأکید کرد: قطعاً اگر کسی به معنای واقعی عاشق نباشد، نمیتواند این شرایط را تحمل کند. همسر شهید مظفرینیا از سالها قبل از محافظت حاج قاسم خبر داشته و نسبت به حساسیت شغل همسر خود آگاه بوده، در تمام این سالها هم حتی یک بار همسر خود را از این کار منع نکرده است. خودش در مستند ما خطاب به همسر شهیدش میگوید گاهی من مشتاقتر از تو بودم برای رفتنت و شهادت تو را هم پیشبینی کرده بودم. این خانوادهها به نوعی از خود گذشتهاند.
این کارگردان درباره روابط حاج قاسم سلیمانی با محافظان شخصی خود گفت: تا جایی که من متوجه شدهام، حاج قاسم هیچگاه محافظ نمیخواسته و این افراد بیشتر همراهان حاج قاسم بودند. سردار سلیمانی همواره تأکید داشته که من تیم حفاظت نمیخواهم، تأکید داشته که نمیخواهم با فاصله در اطرافم باشید و ایجاد دافعه کنید. با این مسائل و تأکیدات حساب کنید که کار تیم محافظان چقدر دشوار بوده است. در تمام عکسها و ویدئوهایی که به ندرت به دست آوردیم، همه محافظان با فاصله نسبت به سردار حضور داشتهاند. این افراد به نوعی فرزندان و برادران سردار سلیمانی بودند؛ این آن حس و رابطهای است که من از گفتههای این عزیزان استنباط کردهام.
این مستندساز درباره ویژهترین نکته در زمینه رابطه همسر شهید مظفرینیا با او هم گفت: اصلیترین دغدغه این همسر شهید این بود که فرزندانش را به گونهای تربیت کند که شبیه به پدرشان شوند. این دست خانوادهها، خانوادههای عجیبی هستند که خداوند به آنها صبر عطا کرده و گویی جهاد در خونشان جریان دارد.
کارگردان «یه روز جمعه» درباره جذابترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند توضیح داد: اوایل بهمنماه پس از شهادت سردار سلیمانی و همراهانشان بود که سفارش این مستند را به بنده دادند اما هرچه پیگیری و تلاش کردیم، خانواده شهید به دلیل شوک ناشی از حادثه بسیار تحت فشار بودند و حاضر به مصاحبه نشدند. حوالی اسفند و آغاز فراگیری پاندمی کرونا بود که کار تولید این مستند برای نزدیک به چهارماه خوابید. دیگر هیچ دسترسی نداشتیم و همسر شهید مظفرینیا هم فرزندی را باردار بودند. همه چیز کار ما را به تعلیق کشاند و به معنای واقعی گیر کرده بودیم. گذشت تا خردادماه سال بعد که موج اول کرونا کمی سبک شد و ما از خانواده شهید دعوت کردیم که قراری برسر مزار شهید مظفرینیا داشته باشیم. آنجا توانستیم صحبتی با خانواده داشته باشیم و علیرضا، فرزند شهید هم به تازگی به دنیا آمده بود که تصاویری هم از او در کنار مزار پدرش ضبط کردیم.
وی ادامه داد: با تمام این احوال خیلی حالم گرفته بود که چرا این کار شکل نمیگیرد. از مادر شهید خواستم از فرزند شهیدش بخواهد اجازه ساخت این مستند را به ما بدهد و به تعبیری ما را به داخل زندگیاش راه بدهد. مادرش همانجا رو به مزار پسرش کرد و خواست که این اجازه را به ما بدهد. همانجا برای ما دعا کردند و همین دعا گره کار ما را باز کرد. تنها ظرف مدت ۲۰ روز ما همه تصاویر و گفتگوهای لازم را گرفتیم و هماهنگیهای لازم هم انجام شد. زیباترین تصویری که در خاطر دارم هم مربوط به زمانی میشود که کار ما تمام شده بود و داشتیم آخرین خروجی را میگرفتیم، برادر شهید تماس گرفت و گفت چند عکس جدید پیدا کردیم که یکی از آن تصاویر معروفترین تصویر شهید مظفرینیا همراه با حاج قاسم سلیمانی است که سوار بر موتور هستند و چهره هر دو هم خندان است. بسیار تصویر عجیبی بود که تعبیر ما از پیدا شدن این عکس در آخرین مرحله این بود که کارمان مورد رضایت شهید هم قرار گرفته است.
کارگردان «یه روز جمعه» درباره قرابت تصویر ارائه شده از یک محافظ در فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با آنچه در واقعیت میتوان از زندگی این افراد روایت کرد، گفت: به نظرم فیلم آقای حاتمیکیا شخصیتی را به تصویر کشید که از نظر چهره و کاراکتر شباهت ویژهای با شخص حاج قاسم سلیمانی داشت. این فیلم مطرح کرد که این افراد خود را محافظ شخصیت نظام و ارزشها میدانند نه محافظ اشخاص. «بادیگارد» میگفت ما محافظ اشخاصی هستیم که آرمانهای انقلاب را حمل میکنند.
حجتپناه درباره دیگر مستند خود با نام «آن مرد» که در دوره اخیر جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت هم توضیح داد: سال ۹۴ در خلال یک مصاحبه تلویزیونی متوجه شدم تنها روحانی شهید غواص در قم پیدا شده است. شهید حجتالاسلام محمد شیخشعاعی که خانواده و فرزندانش ساکن قم و همگی حائز رتبههای خوب عملی بودند. سراغ این خانواده رفتم که دختر شهید داستان پیدا شدن پیکر پدر شهیدش را روایت کرد. در سالگرد شهدای غواص به کرمان رفتیم و صحبتهای اولیهای هم با خانواده این شهید داشتیم. در سال ۹۶ و ۹۷ دیگر این سوال را با خودم مطرح میکردم که این کار چرا بسته نمیشود؟! این پازل ادامه پیدا کرد تا زمانی که حاج قاسم شهید شدند و متوجه شدیم داستان ما باید اینگونه جمع میشد که شهید شیخشعاعی و حاج قاسم هر دو در گلزار شهدای کرمان آرام بگیرند و داستان مستند ما شد داستان پیوند این دو شهید.
این مستندساز افزود: من مستندهای متنوعی کار کردهام اما این دو مستند درباره حاج قاسم هر دو به جشنواره «سینماحقیقت» راه پیدا کردند. «آن مرد» توانست جایزه ویژه دبیر جشنواره را هم کسب کند. دلیل شخصی من برای مستندسازی درباره حاج قاسم، علاقه ویژهای است که به ایشان داشته و دارم. در طول حیاتشان هم تلاش بسیاری کردم که ایشان را از نزدیک ملاقات کنم اما هر چه کردم به در بسته خورد.
اخبار
وزیر ارشاد:
سینماهای کشور ۳ میلیون مخاطب جذب کردهاند
محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در جمع مدیران مطبوعات و رسانههای قم درسالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان با اشاره به کمکهای بلاعوض صندوق اعتباری هنر به اصحاب هنر و رسانه تصریح کرد: دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق هنر اختصاص دادهاست. وی ادامه داد: در حال حاضر شش هزار و ۵۰۰ نفر از اصحاب رسانه در این صندوق عضویت دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به روند نزولی استقبال و مراجعه مردم به مطبوعات گفت: در پیمایشی که انجام شده، میزان مراجعه به روزنامهها متاسفانه به دو دهم درصد رسیده که البته برخی این روزنامهها پایگاه مجازی هم دارند اما آمار این عدد را میگوید.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ مجوز در حوزه نشریات صادر کردیم و بیش از ۴۰ خبرگزاری در کشور داریم. در روزنامهها نیز عدد ما خیلی بالا است و مشابه این وضعیت در کشورهای دیگر وجود ندارد.وی با اشاره به ضرورت ادامه فعالیت مراکز فرهنگی با افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات اخیر همواره مخالف تعطیلی مجدد سینماها و سایر مراکز فرهنگی بودهاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رغبت مردم به مراکز فرهنگی بعد از حدود دو سال تعطیلی، عنوان کرد: طی ماه جاری سینماهای کشور ۳ میلیون مخاطب جذب کردهاند.وی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خودکفایی در تامین کاغذ، اظهار داشت: طبق برنامهریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۲ برنامه خودکفایی کاغذ نهایی خواهد شد و نیاز مورد نیاز مطبوعات نیز تامین میشود. اسماعیلی با بیان اینکه با توجه به جایگاه قم رسانههای این استان باید دارای ویژگیهای خاصی باشند، اظهار داشت: از ابتدای آغاز دولت سیزدهم تلاش شده تا تصمیماتی در حوزه رسانه گرفته شود که کمترین ضرری به خبرنگاران و اهالی فرهنگ وارد نشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مبنای عمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور قواعد و مقررات است و از هیچ تصمیمی بر مبنای سلایق شخصی و استانی و محلی گرفته نمیشود.
مرور آثار سینمای «مبارزه و مقاومت» در شبکه نمایش
هفته پیش رو، مصادف با ایام فاطمیه و دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و یارانش، شبکه نمایش منتخبی از فیلمهایی با موضوع مبارزه و مقاومت در برابر استکبار را در بخش «صحنه گران» پخش خواهد کرد.در بخش مرور آثار در ساعت ۲۱، فیلمهای زیر، به ترتیب، در طول هفته پخش خواهند شد:شنبه، «اسنودن»: این فیلم به کارگردانی الیور استون، داستان زندگی ادوارد اسنودن افشاگر برنامههای جاسوسی آمریکا را روایت میکند.
یکشنبه، «بازمانده»: ساخته ماندگار سیف الله داد، که به داستان روزهای نخستین اشغال فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی میپردازد.
دوشنبه، «ایستاده در غبار»: این فیلم داستان زندگی جاوید الاثر، حاج احمد متوسلیان است که توسط محمد حسین مهدویان ساخته شده است.
سه شنبه، «بادی که در مرغزار وزید»: فیلمی در مورد نبرد استقلال طلبان ایرلند در برابر آزار و اذیتهای متجاوزان انگلیسی ساخته کن لوچ.
چهارشنبه، «شنود»: فیلمی محصول کشور ایتالیا که به جاسوسی سازمان یافته آمریکا در سراسر دنیا میپردازد.
پنجشنبه، «دشمن ملت»: فیلمی با بازی ویل اسمیت و جین هکمن و ساخته تونی اسکات که جاسوسی دولت آمریکا از مردم کشورش را به نمایش میگذارد.
اخبار
همایون شجریان خبر داد؛
آغاز فصل تازه فعالیتهای گروه «سیاوش» با کنسرتهای اروپایی
همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی با انتشار مطلبی در صفحه شخصیاش از برگزاری کنسرت گروه «سیاوش» در چند شهر اروپایی در هفتههای پایانی سال جاری خبر داد.
وی در تازه ترین مطلبی که روز پنجشنبه نهم دی ماه منتشر کرده، نوشته است: «دوستان و علاقه مندان عزیز کنسرت های پیش رو به همراهی «گروه سیاوش» بدین شرح است: «۱۹ مارس بروکسل (بلژیک)، ۲۲ مارس لاهه (هلند)، ۲۶ مارس پاریس (فرانسه)/ لینک و اطلاعات تکمیلی متعاقباً به اطلاع دوستداران خواهد رسید.»
گروه «سیاوش» به سرپرستی همایون شجریان از جمله مجموعه های شناخته شده موسیقی ایرانی طی سال های گذشته است که در سالهای آغازین دهه ۹۰ اجراها و برنامه های زنده زیادی را پیش روی مخاطبان قرار دادند که از آن جمله می توان به مجموعه کنسرت های «آیینه ها» به آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری اشاره کرد. کنسرت هایی که در زمان اجرای خود با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران و علاقه مندان مواجه شد.
در این کنسرت ها همایون شجریان خواننده، سهراب پور ناظری آهنگساز، نوازنده تنبور و کمانچه، حسین رضایی نیا سازهای کوبهای، همایون نصیری نوازنده سازهای کوبهای، شهرام غلامی نوازنده عود، اصغرعربشاهی نوازنده تار، مهیار طریحی نوازنده سنتور، آیین مشکاتیان نوازنده سازهای کوبهای، داریوش آذرنوازنده کنترباس به عنوان نوازنده حضور داشتند.
آغاز فصل تازه فعالیتهای گروه «سیاوش» با کنسرتهای اروپایی
البته طبق آنچه که همایون شجریان در فضای مجازی منتشر کرده، هنوز از جزییات برگزاری این کنسرت ها، آهنگساز یا آهنگسازان، آثار انتخاب شده، نوازندگان و گروه اجرایی صحبتی به میان نیامده اما به نظر می آید فصل تازه فعالیت های گروه «سیاوش» قرار است با تغییرات زیادی پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
همایون شجریان شهریور سال ۱۳۹۱ بود که پس از تشکیل این مجموعه موسیقایی گفته بود: همیشه دوست داشتم گروهی مثل گروه «آوا» که پدرم آن را تاسیس کرده بودند، پیریزی کنم و این گروه جایی باشد تا آثار هر آهنگسازی در آن اجرا شده و نوازندگان مختلف در آن هنرنمایی کنند. من هم نام این گروه را «سیاوش» گذاشتم و فعالیتم را با این گروه آغاز میکنم.
جانسون دعوت دیزل را رد کرد
دواین جانسون رسماً دعوت وین دیزل برای بازی در فیلم بعدی «سریع و خشمگین» را رد کرد.
در ماه نوامبر وین دیزل از جانسون در اینستاگرام دعوت کرده بود تا بار دیگر نقش خود را به عنوان یک مامور مخفی به نام لوکاس هابز در فیلم بعدی «سریع و خشمگین» بازی کند.
دیزل نوشته بود: جهان در انتظار فیلم نهایی «سریع ۱۰» است و همانطور که میدانی فرزندان من در خانه تو را عمو دواین مینامند. هیچ عیدی نیست که تو برای آنها تبریک نفرستی. حالا وقتش شده و باید به قولم به پابلو عمل کنم. سوگند خوردهام در فینال یعنی فیلم دهم به بهترین «سریع و خشمگین» برسیم.
اما جانسون در مصاحبه جدیدش با سیانان به این درخواست پاسخ داد و از دیزل به دلیل دعوت در رسانههای اجتماعی پس از اینکه قبلاً به این توافق رسیده بودند که با هم همکاری نکنند، انتقاد کرد.
وی گفت: رک و راست به دیزل گفتم به این فیلم برنمیگردم. خیلی صمیمانه گفتم همیشه از بازیگران دیگر و فیلم حمایت میکنم اما هیچ شانسی برای برگشتن من به فیلم وجود ندارد.
جانسون افزود: این پست عمومی وین دیزل نمونهای از کارهای اوست. دوست نداشتم که پای فرزندانش را در این پست وسط بکشد و از مرگ پل واکر استفاده کند. آنها را نباید وسط کشید. ما ماهها پیش در این باره صحبت کرده بودیم و درک روشنی از کارمان داشتیم.
با این حال دواین جانسون برای خانواده «سریع و خشمگین» آرزوی بهترینها را کرد و گفت دلش میخواست سفرش با این مجموعه باورنکردنی با خوبی و خوشی و سپاسگزاری به پایان برسد و مایه تاسف است که با پیامهای عمومی آب گلآلود شود.
دواین جانسون سال ۲۰۱۱ به مجموعه «سریع و خشمگین» پیوست و ابتدا به عنوان مامور هابز وارد فیلم شد و بعد به خانواده حاضر در فیلم پیوست. جانسون سال ۲۰۱۷ پس از بازی در «سرنوشت خشمگین» از این مجموعه خارج شد و با جیسون استاتهام در یک اسپین اف با عنوان «سریع و خشمگین ارایه میکند: هابز و شاو» جلوی دوربین رفت.
فیلم «F۹» یکی از معدود فیلمهای موفق از نظر جذب تماشاگر در تابستان ۲۰۲۱ بود و ۱۷۳ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۷۲۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.
«سریع و خشمگین ۱۰» قرار است ۷ آوریل ۲۰۲۳ راهی سینماها شود. انتظار میرود جاستین لین مثل فیلمهای قبلی کارگردانی این فیلم را انجام دهد.
اکران فیلم «گیتی همسر علیرضا» آغاز شد
در ادامه اکران فیلمهای جدید در سینماهای «هنر و تجربه»، فیلم «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری و تهیهکنندگی همایون رضا عطاردی و عزت الله جامعی ندوشن اکران خود را از روز چهارشنبه ۸ دی در سینماهای این موسسه آغاز کرد.
«گیتی همسر علیرضا» در ژانر ملودرام ساخته شده و محصول سال ۹۸ است.
آرش آصفی، رویا جاویدنیا، زهرا برومند، کریم اکبریمبارکه، سیامک راشدی، مریم معینی و با معرفی ریحانه رضی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان فیلم «گیتی همسر علیرضا» آمده است: گیتی و علیرضا در کنار هم زندگی آرام و متوسطی دارند. گیتی که استادیار دانشگاه است برای ارائه مقاله علمی خود باید به ژنو سفر کند. علیرضا در کابوسهایی که او را در مرز از بین رفتن قرار داده، سرگردان است. او به پیشنهاد روانپزشک خود دست به اعتراف عجیبی میزند. اعترافی که مسیر زندگی عاشقانه گیتی و علیرضا را به فروپاشی میکشاند.
عوامل این فیلم عبارتند کارگردان: حمیدرضا هنری، نویسندگان فیلمنامه: حمیدرضا هنری و سیدفاضل وزیریمحبوب، گرافیک: ابراهیم حقیقی، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، طراح چهرهپردازی: علی ضرابی، تدوین و طراح صحنه: حمیدرضا هنری، موسیقی: داریوش تقیپور (اوستا)،صدابردار: علیاصغر علیان، طراح صدا: مهران ملکوتی، جلوههای ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی، مدیر برنامهریزی: علیرضا رضوانی، تصحیح رنگ: سامان مجدوفایی، تهیهکنندگان: همایون رضا عطاردی و عزت الله جامعیندوشن و محصول: بنیاد سینمایی فارابی.
آیین دیدار فیلم «گیتی همسر علیرضا» ۱۰ دی ماه ساعت ۱۹ در موزه سینما برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9668/29702/102576
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9668/29702/102577
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9668/29702/102578
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9668/29702/102579
|
عناوین این صفحه
- سه نکته مهم درباره نمایشگاه مهدی سحابی
- آنها «بادیگارد» نبودند
- اخبار
- اخبار