|
طالبزاده: برخی مسئولان جوانان فیلمساز را میترسانند
ابراز خرسندی از مسئولیت وحید جلیلی
نادر طالبزاده در نشست رسانهای جشنواره فیلم عمار گفت که جوانان فیلمساز در برخی از موضوعات ورود نمیکنند و این بخاطر ترسی است که برخی مسئولان در آنها ایجاد کردهاند.
نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالبزاده دبیر جشنواره عمار، مجتبی نامخواه و سعید خورشیدی اعضای شورای سیاستگذاری و حمید صالحی دبیر اجرایی این جشنواره، صبح (یکشنبه ۱۲ دیماه) در حسینیه هنر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار گفت: در این جشنواره ما رشد به خصوصی در آثار ارسالی داشتیم. حدود ۳ هزار اثر در حوزه فیلم، فیلمنامه، داستانی، پویانمایی و نماهنگ و ۱۲ هزار اثر در حوزه متن و سیناپس به دبیرخانه جشنواره عمار ارسال شد که عمدتاً از استانهای تهران، خراسان رضوی، قم و البرز بودند.
وی ادامه داد: افتتاحیه این جشنواره ۱۸ دیماه در سالن اندیشه حوزه هنری و اختتامیه آن ۲۴ دیماه برگزار خواهد شد. اکرانهای جشنواره عمار نیز ۱۹ دیماه آغاز شده و همزمان آثار هم در سینما فلسطین و هم بستر آنلاین اکران مردمی نمایش داده میشود.
دبیر اجرای جشنواره عمار اعلام کرد: در افتتاحیه جشنواره امسال بزرگداشت مرحوم محمدسرور رجایی از اعضای جبهه افغانستان که چندی پیش بر اثر ویروس کرونا فوت شدند، برگزار میشود. همچنین در اختتامیه از مسعود جعفری جوزانی تجلیل به عمل میآید.
جشنواره عمار در بستر استخوانداری شکل گرفته است
در ادامه این نشست نادر طالبزاده دبیر جشنواره عمار گفت: جای وحید جلیلی در این نشست خالی است و خوشحالم که یکی از سیاستگذاران جشنواره عمار، مسئولیت مهمی را بر عهده گرفته است. این موضوع نشان میدهد که جشنواره عمار در بستر استخوانداری شکل گرفته است. آقای جلیلی ماموریت دارند تا در صداوسیما تحول ایجاد کنند که این کار سادهای نیست.
وی افزود: متأسفانه مشکل بزرگ ما در کشور ایران، این است که نمیدانیم انقلاب اسلامی چیست، ما ابتدا باید برای خودمان روشن کنیم که انقلاب اسلامی چیست و چه اهدافی دارد. اگر از من بپرسند که بچههای جشنواره عمار از چه زمانی به وجود آمدند، من میگویم این بچهها از ابتدای انقلاب وجود داشتند.
جوانان فیلمساز را میترسانند
دبیر جشنواره عمار اظهار کرد: ما در حال حاضر در جشنواره فیلم عمار به معنای واقعی کلمه، فیلمسازان حرفهای داریم. ویژگی اصلی جشنواره عمار این است که هویت انقلاب اسلامی درون آن وجود داشته و دارد. جای ناراحتی است که فیلمسازان جوان ما در برخی از حوزهها و موضوعات اثر تولید نمیکنند، علت اصلی این موضوع هم برخی مسئولانی هستند که این جوانان فیلمساز را ترساندهاند. آقای شهبازی در تلویزیون برنامه داشتند، در دورهای برنامه او را تعطیل کردند، من خطاب به آنها میگویم «شما کی هستید که خوب و بد را تشخیص بدهید؟».
طالبزاده با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: ما باید انقلاب اسلامی را که حاصل تلاش 14 قرن تلاش زنان و مردان مسلمان است، حفظ کنیم. خوشبختانه در حال حاضر صداوسیمایی قوی داریم و امیدواریم که این سازمان بتواند روز به روز اوضاع فرهنگ و هنر را تغییر داده و بهبود بخشد. من زمانی برنامه تلویزیونی داشتم، دقایق آخر برنامه تهیهکننده برگهای به من داد که بحث را جمع کنم؛ اما من آن موضوع را مهم دانستم و روی آنتن اعلام کردم باید قسمت بعدی برنامه هم به آن بحث بپردازیم. ما باید درباره انقلاب اسلامی صحبت و بحث کنیم، کار اصلی ما همین است، یادمان نرود که انقلاب اسلامی تنها برای ایران نیست و تمامی جهان را در بر میگیرد.
آنچنانی که باید برای شهید سلیمانی کار نکردهایم
وی درباره آثار تولید با موضوع شهید سلیمانی، بیان کرد: متأسفانه ما تاکنون آنچنانی که باید نتوانستیم درباره شهید والا مقام قاسم سلیمانی کاری انجام دهیم. از زمان شهادت حاج قاسم تاکنون مقالات مهمی در سراسر دنیا درباره این شهید نوشته شده است، بروید و این مقالات را بخوانید، آن موقع متوجه میشویم که آنچنانی که باید درباره حاج قاسم بحث و گفتوگو انجام ندادهایم.
دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم عمار، تصریح کرد: ما اعلام میکنیم که برای زندهنگهداشتن هویت انقلاب اسلامی، محکم ایستادهایم. در دولت قبل که تا توانستند سعی کردند ما کار نکنیم، استوار بودیم، حال که اوضاع بهتر است نیز بر استواری و ایستادگی خود میمانیم.
بازنمایی بخش مغفول مانده جامعه
سپس سعید خورشیدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: در تمام سالهای جشنواره عمار همواره تلاش کردیم عدالت رسانهای را سر لوحه کار خود قرار دهیم. متأسفانه سینمای ایران در وضعیتی است که در آن بخش عظیمی از جامعه به وسیله آن بازنمایی نمیشوند. البته جشنواره عمار طی سالهای گذشته توانست بخشی از این ناعدالتی را برطرف کند.
وی افزود: وقتی گزارش دبیرخانه جشنواره را بررسی میکردیم نکتهای خوشحالمان کرد و آن روستایی بودن بسیاری از لوکیشن فیلمهای ارسالی بود، این یعنی فیلمسازی به وسیله جشنواره عمار به میان مردم رفته است. جشنواره عمار طی چند سال اخیر موضوعات مهمی را برجسته کرد که پیش از این فرصت مطرح کردن آن موضوعات و دغدغهها به وجود نمیآمد. جشنواره عمار میخواهد گسلهای موجود میان هنر و اندیشه را کم کند و به همین منظور امسال نخستین دوره جشنواره علوم انسانی عمار را در کنار جشنواره فیلم، برگزار میکنیم.
جشنوارهای با تجربه جشنوارهای دیگر
مجتبی نامخواه دیگر عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، درباره برگزاری نخستین جشنواره علوم انسانی عمار گفت: این جشنواره از میان تجربههایی که طی ۱۲ سال برگزاری جشنواره فیلم عمار به دست آوردهایم، به وجود آمد. ما طی ۱۰ سال گذشته بیش از هزار ساعت جلسه برگزار کردیم تا بتوانیم از تجربههای جشنواره فیلم، در جهت برگزار جشنواره علوم انسانی استفاده کنیم، خروجی این جلسات عزم ما را بیشتر کرد که این جشنواره را هرچه سریعتر برگزار کنیم.
وی ادامه داد: ما در جشنواره عمار با گونهای جدید از قهرمانان مردمی رو به رو شدیم و این موضوع اتفاق بزرگی است. به نظرم باید روایتهایی که در جشنواره فیلم عمار طی سالهای گذشته ارائه شده را مورد کندوکاو قرار دهیم. در جشنواره علوم انسانی عمار ما برای اولینبار گفتارهای علمی را هم در کنار مقالات و یادداشتهای علمی مورد توجه قرار دادهایم. در کشورمان پژوهشگران جوانی هستند که مورد توجه قرار نمیگیرند، جشنواره علوم انسانی عمار فضایی خوبی برای این پژوهشگران جوان است.
در پایان این نشست صالحی اعلام کرد: بزرگترین سرمایه جشنواره عمار در طی این سالها، شبکه اکران مردمی جشنواره عمار است که چند سالی میشود وارد فاز اقتصادی شده و به تازگی توانست بیش از یک میلیارد تومان برای فیلم سینمایی «منصور» بلیت فروشی کند.
اخبار
باب ایگر آخرین روز کاریاش را در دیزنی گذراند
مدیرعامل پیشین دیزنی در آخرین روز کاریاش در این کمپانی عظیم از همه کسانی که با وی در این ۴۷ سال و نیم همراهی کرده بودند تشکر و با آنها خداحافظی کرد.
باب ایگر که تا سال ۲۰۲۰ مدیرعامل دیزنی بود و پس از آن به عنوان مدیر خلاقیتها با این کمپانی همکاری کرده بود تا قراردادش به اتمام برسد، دیروز جمعه آخرین روز کاریاش در این کمپانی را پشت سر گذاشت. وی که ۱۵ سال به عنوان مدیرعامل در این کمپانی خدمت کرد و در فوریه ۲۰۲۰ سمتش را به باب چاپک واگذار کرد به عنوان رییس خلاقیت در دیزنی باقی ماند تا در پایان سال ۲۰۲۱ قراردادش تمام شود. ۳۱ دسامبر که آخرین روز کاری وی بود، ایگر ۷۰ ساله تشکر بیپایان خود را از همه همکاران، کارمندان و خانوادهاش ابراز کرد و به کار خود در این کمپانی خاتمه داد. وی در پیام خود از این دوره به عنوان سفر ۴۷ سال و نیمه با دیزنی یاد کرد که تقریباً همه عمرش را دربرگرفته است.این مدیر به تازگی در مصاحبهای با ورایتی تاکید کرد که قصد همکاری با کمپانی دیگری را ندارد. ایگر گفت از یکم اکتبر ۲۰۰۵ که مدیرعامل دیزنی شد حتی یک روز به کاری غیر از این فکر نکرده و در هر حال مشغول انجام دادن کارهای این کمپانی بوده است. باب ایگر مدیری بود که کمپانی دیزنی را که در دهه ۱۹۲۰ تاسیس شده بود وارد دوره جدیدی از تولیدات فیلم و تلویزیون کرد و سرویس استریم دیزنی پلاس را راهاندازی کرد و همکاری با پیکسار و مارول را رقم زد.
وی که زمانی به فکر نامزدی برای ریاست جمهوری بود تاکید کرد که سیاست جایی در آینده وی نخواهد داشت و از همه این مسایل عبور کرده است. وی افزود: با نگاهی به گذشته فکر میکنم کمی زیاده از حد ایدهآلیست بودم و فکر میکنم واقعاً سادهلوحانه به تواناییهایم مینازیدم. در واقع باید بیشتر به شانسهایی که آوردم مینازیدم. زمانی گفته بودم به ریاست جمهوری فکر میکنم اما حالا از همه این مسایل گذشتهام.
حسین دارابی تأکید کرد؛
«آقا»زادهام اما «آقازاده» نیستم
هفته گذشته همزمان با انتشار اسامی فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر گمانه زنیهایی مبنی بر نسبت خانوادگی برخی از کارگردانان این آثار با چهرههای مشهور در رسانههای مختلف شد.
حسین دارابی کارگردان فیلم سینمایی «صورت فلکی» به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه و از آثار راه یافته به این رویداد که سال گذشته فیلم سینمایی «مصلحت» را هم در ویترین فجر داشت، نسبت به این موضوع در قالب یادداشتی واکنش نشان داده است. در یادداشت او آمده است: «هفته گذشته بیبیسی فارسی در خبری، به دروغ مرا فرزند آقای علی دارابی معرفی کرد،؛ فرزند معاون اسبق سیما در تلویزیون و یکی از معاونان وزارت گردشگری در حال حاضر. من تا به حال ایشان را از نزدیک ندیدهام و طبیعتاً با ایشان هیچگونه نسبت نسبی یا سببی ندارم. گاهی فکر میکردم شاید سوءظن من به بیبیسی از سر ذهنیت منفیام بابت خیانتهای تاریخی کشور بریتانیا در حق کشورمان باشد. اینجا دوباره و با شفافیت هر چه بیشتر، برایم واضح شد که بیبیسی بنگاهی است که بر خلاف ادعایش، کمترین اعتنایی به صداقت و درستکاری ندارد و جایی از دستش بربیاید از دروغگویی ابایی نخواهد داشت. این چندمین باری است که بنده را «آقازاده» و صاحب رانت میخوانند. دفعات قبل البته موضوع از طرف اشخاصی با دامنه محدود مخاطب یا در کامنتی زیر یک خبر مطرح میشد. اما این بار موضوع در رسانهها منتشر شده و لازم است واضح بگویم که بله آقایان. البته که «آقا» زاده هستم و نه تنها «آقا» زادهام که «شریف» زاده هم هستم. و «نجیب» زاده هم.و مفتخرم به فرزندیِ پدری که سالهای جوانیاش عطای مدیریت بخشی از یک شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی را به لقایش بخشید و با وجود همسر و سه فرزند، به تمام سنوات و تجربه و داشتههایش پشت کرد، تغییر شغل داد، خودش را در پیچیدهترین سختی زندگیاش انداخت و در بازار آزاد مشغول تجربه کاری دیگر شد تا شریک تخلفاتی که میدید، نشود و نانی که سر سفره ما میآورد، کماکان پاک و حلال باقی بماند.
در حضور دبیر جشنواره مطرح شد؛
قول وزیر ارشاد برای حمایت «بدون محدودیت» از جشنواره تئاتر فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد امسال برای افزایش کیفیت جشنواره تئاتر فجر هیچ محدودیتی وجود ندارد. تئاتر فجر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه دهم دی به تماشای نمایش «تا اشکستان» در مجموعه تئاتر شهر نشست و در حاشیه آن، در پاسخ به پرسشی درباره میزان تخصیص بودجه جشنواره و همچنین تلاش برای گستردگی برگزاری آن در استانهای مختلف، تاکید کرد: ما امسال برای افزایش کیفیت جشنواره هیچ محدودیتی نداریم. اسماعیلی با اشاره به افزایش کیفیت برگزاری این رویداد گفت: دوستان ما در ادارهکل هنرهای نمایشی و جشنواره، هر درخواستی در راستای افزایش کیفیت این رویداد داشته باشند، خواستههایشان را برآورده کنیم. همچنین حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم با توجه به صحبتهای وزیر ارشاد درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره از ماههای قبل طی جلسات متعددی که در دبیرخانه با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی داشتیم، برآورد و تنظیم شد که با توجه به تورم بسیار بالا در کشور، تفاوت آن نسبت به سال گذشته اندک بوده است. مسافرآستانه با اشاره به اینکه برای بخشهایی همچون بینالملل، برآورد بودجه مجزایی صورت گرفته است، گفت: طی جلسهای که با معاون اجرایی معاونت هنری داشتیم، بودجه جشنواره امسال مصوب شد اما اختصاص آن متاسفانه با مشکلاتی روبرو بوده که شاید بخشی از آن ناشی از تغییرات مدیریتی در وزارتخانه باشد. وی ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه با تصویب این بودجه، اختصاص آن هم به زودی صورت بگیرد، ادامه داد: چون جشنواره با هزینههای جاری بالایی سر و کار دارد، امیدوارم با توجه به نظر مساعدی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بودجه جشنواره تئاتر فجر داشتند، این اختصاص سریعاً صورت بگیرد و دوستان کار خود را با دغدغه کمتری ادامه دهند.دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پایان با اشاره بر اینکه بودجه پیشبینی شده، بودجه ایدهآلی برای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر که مناسبتش جشن پیروزی انقلاب است، نیست، گفت: شرایط اقتصادی کشور خاص است و سعی بر این خواهد بود که با نهایت صرفهجویی این جشنواره برگزار شود و بودجه هم بر اساس همین اصل ارائه شده است. در همین راستا، از بسیاری مسائل حاشیهای صرفنظر کرده و بسیاری از تشریفات را کنار گذاشتیم تا با بودجه کنونی جشنوارهای آبرومند را برگزار کنیم.
تمدید مهلت ارسال به جشنواره نمایشنامه نویسی«ثمر»
جشنواره نمایشنامه نویسی «ثمر» به همت فرهنگسرای خانواده با مشارکت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور کشف استعدادهای جدید در حوزه نمایشنامهنویسی و بهرهگیری از تجارب نمایشنامهنویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده و با اولویت موضوع فرزندآوری در سه بخش نمایشنامهنویسی برای آثار صحنهای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی برگزار میشود. این جشنواره تا ۱۸ دی تمدید شده است.
شرایط حضور در جشنواره به این شرح است: آثار ارسالی نباید قبلا در جایی چاپ، اجرا و یا در مسابقه دیگری شرکت کرده باشند، جشنواره محدودیت سنی ندارد، شرکت کنندگان میتوانند در تمام بخش ها حضور داشته باشند و در هر بخش تنها ۲ اثر می توانند ارائه کنند و آثار اقتباسی باید با ذکر منبع ارسال شوند.
نمایشنامهنویسان برای حضور در جشنواره باید فرم تکمیل شده شرکت در جشنواره را به همراه فایل PDF نمایشنامه مورد نظر تا ۱۸ دی به نشانی Jashnvareh.samar۱۴۰۰@gmail.com ارسال کنند. نام و نام خانوادگی کامل متقاضی/ شماره تماس/ آدرس و میزان تحصیلات باید در ابتدای فایل نمایشنامه نوشته شود و تصویر کارت ملی یا شناسنامه همراه سایر مدارک ارسال شود. فرم شرکت در جشنواره در سایت فرهنگسرا به نشانی https://khanevadeh.farhangsara.ir/ در دسترس علاقهمندان است.
جوایز نخستین دوره جشنواره نمایشنامهنویسی «ثمر» در بخش صحنهای شامل نفر اول: ۵۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۴۰ میلیون ریال و نفر سوم: ۳۰ میلیون ریال، در بخش کودک و نوجوان شامل نفر اول: ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۳۰ میلیون ریال، نفر سوم: ۲۰ میلیون ریال و بخش میدانی و محیطی؛ نفر اول: ۳۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۲۰میلیون ریال و نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال است.
جشنواره نمایشنامه نویسی «ثمر» به همت فرهنگسرای خانواده با مشارکت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور کشف استعدادهای جدید در حوزه نمایشنامهنویسی و بهرهگیری از تجارب نمایشنامهنویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده و با اولویت موضوع فرزندآوری در سه بخش نمایشنامهنویسی برای آثار صحنهای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی برگزار میشود. این جشنواره تا ۱۸ دی تمدید شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9671/29714/102601
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9671/29714/102602
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9671/29714/102603
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9671/29714/102604
|
عناوین این صفحه
- ابراز خرسندی از مسئولیت وحید جلیلی
- اخبار
- قول وزیر ارشاد برای حمایت «بدون محدودیت» از جشنواره تئاتر فجر
- تمدید مهلت ارسال به جشنواره نمایشنامه نویسی«ثمر»