|
در گردهمایی فعالان کودک و نوجوان در فضای مجازی مطرح شد؛
بخشهای دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان نیاز به پویایی دارند
گردهمایی فعالان پیشرو کودک و نوجوان در فضای مجازی توسط مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید حوزه نشر دیجیتال با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزه نشر دیجیتال کودک و نوجوان از سراسر کشور، با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، متولیان بخش دولتی و تولیدکنندگان محتوا در بخش غیردولتی در هتل لاله تهران برگزار شد.
مجتبی سادات نایب رئیس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان در این نشست که با هدف بررسی وضع موجود، چالشهای پیش رو و ارائه راهکارهای مناسب برای مانع زداییها تشکیل شد، اظهارامیدواری کرد خروجی این نشست تکمیل زنجیره ارزش برای توانمندسازی فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان و کمک به اقتصاد محتوا در فضای مجازی باشد به طوری که منافع همه دستاندر کاران از نهادهای بالادستی تا کوچکترین فعالان انفرادی حقیقی تامین شود.
وی با بیان اینکه در جامعه ما معمولا در مواجهه با هر پدیدهای نو، ابتدا صبر می کنیم و پس از شکل گیری بحران به دنبال راهحل آن می رویم از فرآیندهای موجود اداری وزارتخانهها و بخشهای دولتی انتقاد کرد.
سادات گفت: این کندی در فعالیت ها باعث شده تا ما به طور کل از حضور جدی در فضای مجازی دور باشیم و عملاً فعالیت در فضای مجازی را به دیگران ببازیم.
وی نبود فعال جدید در حوزه کودک ونوجوان و فعالیتهای جزیرهای و پراکنده در این حوزه به دلیل کندی نهادهای دولتی را باعث بروز مشکلات پرشماری در فرهنگ جامعه عنوان کرد.
در ادامه این نشست راضیه هاشمی فعال حوزه نشر کتاب و نمایشهای صوتی دیجیتال/ مدیر عامل نشر سپید ماه آوا با بیان اینکه این مجمع در حالی با تلاش فعالان نشر دیجیتال کودک و نوجوان شکل گرفت که در ۲ سال اخیر بسیاری از افراد به دلیل شرایط حاد شیوع کرونا حتی از منازل خود بیرون نمی آمدند گفت: نام این گردهمایی را فعالان پیشرو گذاشتیم به دلیل آنکه معتقدیم فعالیت در حوزه کودک و نوجوان نیاز به حضور افرادی دارد که پیشرو باشند، اتفاقاتی را که قرار است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده رقم بخورد امروز تشخیص دهند و با تجربه و تخصصی که دارند برای آنها راه حل در نظر بگیرند. خوشبختانه جمعی که امروز در کنار هم هستیم همگی با قدرت، هر یک بخشی از فعالیت مجازی فضایی را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: برای شناسایی اکوسیستم که در فضای کودک و نوجوان وجود دارد سعی کردیم همراهی نزدیکی با مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در جهت پیشبرد اهداف حاکمیتی با مرکز ملی فضای مجازی کشور در جایگاه مشاوری امین همکاری کنیم.
مسعود نظری منش رئیس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان نیز در این گردهمایی با تاکید بر اینکه خصوصیات و تجربیات کودکان و نوجوانان در هر دهه تاریخی بر روی نیازها و خواستههای آنان و شکلگیری شخصیتشان بهطور مستقیم اثر میگذارد گفت: کودکان نسل آلفا که ما آنها را به دهه هشتادیها و دهه نودیها میشناسیم از ابتدای تولد با شهر هوشمند، منزل هوشمند، واقعیت افزوده و اسمارت فونها روبرو بودهاند و تا سال ۲۰۳۰ هم تغییر و تحولات در همین نسل خواهد بود.
وی افزود: ویژگی های متفاوت این نسل باعث شده که ما عملاً نتوانیم با تجربیاتی که در تربیت نسلهای گذشته داشتیم این نسل را تربیت کنیم چرا که نسل آلفا چیزهای متفاوت از جهان دیده و رفتار مصرف او در حوزه دیجیتال و محتوای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع است.
این فعال تولید محتوای دیجیتال کودک و نوجوان با اشاره به این که نسلهای گذشته در تامین نیازهای دیجیتال نسل آلفا را حمایت میکنند گفت: این مهم است که با توجه به رفتار مصرف کنندگان و اینکه ابزار آنها را خودمان برایشان فراهم می کنیم، آیا زیرساختهای لازم برای تربیت این اصل در فضای دیجیتال را داریم یا خیر؟
نظریمنش با ارائه گزارش آماری از تعداد کودکان و نوجوانان کشور که جمعیتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را شامل میشود، گفت: تعداد کودکان و نوجوانان کشور در حال حاضر از مجموع جمعیت کودکان و نوجوانان بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هم بیشتر است که برای تولید محتوای ارزشمند آنان در فضای مجازی نیاز به همافزایی بخشهای دولتی و غیردولتی و برنامهریزی داریم.
وی با بیان اینکه ۱/۸۶ میلیارد وب سایت فقط در ۶ سال اخیر در جهان اضافه شده و ما نیز در کشورمان به دلیل وقوع کرونا و شرایط خاص آن در مصرف محتوای دیجیتال حدوداً ۵ سال جهش رو به جلو داشتیم گفت: با توجه به بسترهای نشر که بنابر آمار جهانی شاهد کوچ کاربران از کامپیوتر به موبایل هستیم باید برنامه های مناسبی در جهت تولید محتوا داشته باشیم.
نظریمنش با ارائه گزارشی درباره مقدار مصرف محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، تعداد اپلیکیشنهای فعال در این زمینه، برنامههایی که توسط شرکتهای مختلف ارائه شده، سود و زیان آنها و تعداد شرکت هایی که فقط در سال ۱۳۹۹ از بازار رقابت حذف شدهاند تاکید کرد: فرهنگ خرید محتوا در کشور نداریم و اقتصاد محتوا در ایران با مشکلات جدی مواجه است
اسماعیلی مطرح کرد؛
انقلاب اسلامی ایران، اساسا انقلابی فاطمی است
آیین سوگواره فاطمی بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز چهارشنبه 15 دی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینبرنامه گفت: دی ماه برای ملت ما یک ویژگی مهم در تاریخ معاصر از دوران دفاع مقدس دارد که دو عملیات بزرگ کربلای ۴ و ۵ در سال ١٣۶۵ به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری شده بود و مردم ایران شهدای زیادی را تقدیم راه آزادگی و استقلال ایران کردند. نهضت انقلاب اسلامی ما اساسا انقلاب فاطمی است؛ این نهضت از سال ١٣۴١ در ایام فاطمیه آغاز شد و بستری برای انقلاب ما فراهم کرد که «فاطمی الحدوث» و «حسینی البقا» است.وی افزود: همه تقویم انقلاب اسلامی بنام نامی فاطمه زهرا (س) و فرزندان بزرگوار ایشان شکل گرفت؛ انقلاب ما از فاطمیه شروع میشود و به عاشورای سال ۴٢ و اربعین های سال ١٣۵٧ میرسد و همه حماسهها و افتخارآفرینی های مردم ایران زیر نام و پرچم فاطمه زهرا(س) و فرزندان پاک و مطهر ایشان رقم خورده است. جامعه فرهنگی و هنری ایران و فرزندان این ملت طبیعتاً به عشق و ارادت به مکتب اهل بیت (ع) افتخار میکند.
وزیر ارشاد ارادت به مکتب اهل بیت (ع) با هر گرایش های مذهبی را از نمادهای وحدت جوامع اسلامی دانست و افزود: همه مسلمانان محب اهل بیت هستند و عشق به حضرت زهرا(س) و مکتب اهل بیت (ع) فصل مشترک همه مسلمانان جهان است؛ هیچ مسلمانی در عالم نیست مگر اینکه محبت این خانواده را داشته باشد. جامعه فرهنگی هنری ایران در همه عرصهها نشان داده، همواره پیشتاز افتخارآفرینی در ذیل پرچم اهل بیت (ع) است؛ بخش مهم شور و شهامت و احساس و عاطفه ایام دفاع مقدس مرهون سرایندگان و شاعران مداحان اهالی فرهنگ و هنر در شاخههای مختلف بود و در ایجاد و هدایت آن عظمت و شکوه نقش داشتند.
اسماعیلی به نقاشی روح الامین اشاره کرد و گفت: در همان روزهای اول شهادت حاج قاسم این اثر که حاج قاسم را در آغوش امام حسین (ع) به تصویر میکشید، مایه آرامش شد. جامعه فرهنگی و هنری ایران همواره در برهه ها و نقاط عطف تاریخی پیشگام، خاطره ساز و حماسهآفرین بودهاند. این محفل نورانی و مراسم سوگواری فاطمی به نام بانوی دو عالم در مقر اصلی فرهنگ و هنر کشور فقط گوشه ای از ارادت بی پایان اهالی و پیشکسوتان فرهنگ و هنر ایران است.
جامعه امروز ما به سیره فاطمی نیاز دارد
حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم حسینی استاد اخلاق گفت: فاطمه زهرا (س) چنان نقشی در زندگی پیامبر (ص) دارد که نسبت پدر خود به «امابیها» ملقب میشوند در حالیکه از مسئولیت همسرداری و خانواده و فرزندان هم غافل نیستند. او در تبیین شخصیت فردی اجتماعی حضرت زهرا (س) تاکید کرد: جامعه امروز به سبک و روش و سیره ایشان نسبت به پدر و دلسوزی برای همسر و فرزندان نیازمند است و منش ایشان جز محبت و خدمت به خانواده نیست. وی گفت: فاطمه (س) با همه جایگاه معنوی و الهی که داشتند در زندگی اجتماعی به فکر همسایه و فقرای جامعه بودند و همیشه هوای اطرافیان را داشتند؛ ایشان در حیات سیاسی با جریان پیچیده نفاق، اشراف متکبر و فرصتطلب مواجه بودند و برای مقابله با این جریانات با بیان خطبهها، خیرات و برکات در جامعه زمان خویش به روشنگری و تربیت انسان کامل میپرداختند.
حجتالاسلام حسینی گفت: حضرت زهرا (س) تلاش کردند امر به معروف و نهی از منکر را با خیرخواهی بیان کنند، از طرفی قیام ایشان خالص و برای خدا بود، خردمندانه عمل کردند و تلاش داشتند دیگران را با خود همراه کنند؛ درحالی که به تنهایی هم به سمت هدف خودشان حرکت میکردند؛ ایشان به دنبال ایجاد اتحاد در جامعه زمان خود بودند.
شعرخوانی و مدیحهسرایی در سوگ حضرت زهرا(س)
در این مراسم عزاداری که در خیمه عزاداری در حیاط وزارتخانه و با حضور جمع زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، شاعران و ادیبان، حافظان و خادمان قرآن و اقشار مختلف مردم برگزار شد، یوسفعلی میرشکاک و افشین اعلا در ثنای حضرت زهرا (س) به شعرخوانی پرداختند و حاج مرتضی طاهری از مداحان اهل بیت(ع) در مصیبت و سوگ بانوی دو عالم مدیحهسرایی کرد.
رونمایی از تابلو نقاشی «خادم شهید»
در حاشیه این مراسم عزاداری، تابلو نقاشی خادم شهید با مضمون سردار دلها جدیدترین اثر حسن روحالامین از هنرمندان کشور با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
رفیعی آتانی مطرح کرد؛
علوم انسانی اسلامی کمک به رشد و توسعه علوم انسانی موجود میکند
برنامه سوفیا این هفته به مناسبت برگزاری ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به بررسی امکان اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت.
میهمانان این برنامه عطاالله رفیعی آتانی، استاد دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس کنگره و رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و محمد تقی موحد ابطحی عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودند.
محمد جواد ادبی کارشناس مجری برنامه بحث خود را با آتانی آغاز کرد و پرسید عده ای معتقدند علوم انسانی ، اسلامی ، یهودی ، مسیحی و بودایی ندارد علوم انسانی علوم انسانی است و شما تنها می توانید در موضع گیری علوم انسانی از منظر دینی برخی موازین را وارد کنید. مصداق های شما در آن علوم انسانی از حوزه ی دین و دین داری شما باشد . عده ای دیگر کاملا مخالف این موضوع هستند و معتقدند علوم انسانی اسلامی سپهر متفاوتی است با علوم انسانی غیر اسلامی .مفهوم اصلی علوم انسانی اسلامی را چگونه و با چه دلایلی می توان در برابر ناقدانی که آن را قبول ندارند جا انداخت ؟
آتانی پاسخ داد: مأموریت علوم انسانی توصیف و تبیین و تفسیر پدیده ها و رفتارهای انسانی است و دستاورد این توصیف و تبیین در مسیر مدیریت و برنامه ریزی و تربیت فرض جامعه انسانی به کار خواهد رفت اما با این تعریف یک تجربه در جهان شکل گرفته است ، تجربه ای که در غرب بوده است یعنی در غرب جدید با این تعریف ، دانشی به وجود آمد که تلاش کرد رفتارها و پدیده های انسانی را تبیین و تفسیر کند و ابزاری برای سیاست گذاری در اجتماع و تربیت فرض جامعه انسانی است اما علوم انسانی اسلامی به چه معناست؟ من چهار معنای معقول برای اسلامی بودن علوم انسانی دارم که در ادامه بیان میکنم؛
۱- معنای نخست آن است که بگوییم هرگاه که موضوع علوم انسانی فرد و جامعه ی مسلمان باشد. آنگاه که رفتارها و پدیده های انسانی را درجوامع اسلامی مطالعه می کنید بگوییم این دستاورد دستاوردی اسلامی است چون فرض ما آن است که فرد و واقعیت او در جامعه اسلامی متفاوت از فرد در جامعه غربی است.
۲-نظریه پرداز یعنی کسی که دانش تولید می کند و پدیده های انسانی را در چهارچوب تئوری ها رؤیت و روایت می کند ، ذهن او به وسیله ی باورها و دانش های او چهارچوب بندی می شود بنابراین با این معنا وقتی که از علوم انسانی اسلامی صحبت می کنیم یعنی اندیشمندی مسلمان، اندیشمندی که تحت تاثیر اندیشه های دینی است و به پدیده های انسانی نگاه می کند و طبیعتا تفسیرهای او متفاوت خواهد بود.۳-علوم انسانی اساسا علومی هستند که برای مقاصدی به وجود می آیند این مقاصد می تواند اسلامی و غیر اسلامی باشد.
۴- این معنا که نسبت به ۳ تعریف قبلی معنای صحیح تر و کامل تری است آن است که بگوییم برای تبیین رفتارهای انسانی علاوه بر منبعی مثل تجربه به منبعی مثل وحی دسترسی داریم یعنی اسلام و معارف اسلامی ، آموزه ها و دانش های اسلامی می توانند به ما در تبیین پدیده های انسانی کمک کنند . معارفی در قرآن کریم ، روایاتی از معصومین و علوم اسلامی ، همه ی این معارف در توضیح بهتر علوم انسانی می توانند ما را یاری دهند.
سپس ادبی گفتگو را با غلامی ادامه د و از وی پرسید که عده ای می گویند امروزه علوم انسانی مدرن وجود دارد و این علوم انسانی مدرن برآمده از تجربه ی زیسته ی آدمیان در جوامع مختلف بوده و امروز مدعی این است که ما می توانیم جهان را براساس یک نظام بهتر اداره کنیم . عده ای معتقدند آن اسلام حقیقی که باید مضبوط میشد و در دوران تمدن اسلامی ظهور و بروز تام پیدا می کرد در دوره رنسانس یا بعد از آن دچار تحولات و عقب نشینی هایی شد که امروز با نگاه متفاوت به ایجاد تمدن نوین اسلامی می توان آن را بازیابی کرد و ما امروز می توانیم به علوم انسانی اسلامی جدیدی راه بدهیم. برای دفاع از این گزاره چه بیانی می توانیم ارائه دهیم؟
غلامی پاسخ داد: علوم انسانی مدرن ممکن است برای جامعه مدرن مفید باشد که البته در این موضوع هم امروزه تردیدهایی به وجود آمده است اما لزوما نباید تمام جوامع انسانی براساس یک دانش مورد تبیین و توصیف قرار بگیرند. کار علوم انسانی تبیین ، توصیف و پیش بینی وقایع انسانی و اجتماعی است. از دو جهت می توان به علوم انسانی اسلامی نگاه کرد. یک وجه آنکه خود محقق که می خواهد پدیده های اجتماعی را مورد تبیین قرار دهد که معمولا او یک عینک خاصی به چشم دارد. اساسا در علوم ، بی طرفی مطلق نداریم درنتیجه این دید خاص تاثیر خود را می گذارد. از وجه دیگر آن شخص محقق برای چه جامعه ای دارد کار تبیین پدیده های اجتماعی را انجام می دهد در نتیجه رفتار محقق از این موضوع تاثیر پذیر است. بر این اساس حق جامعه اسلامی و متفکران مسلمان آن است که صاحب یک علومی برای تبیین و توصیف و پیش بینی باشند که آن علوم با عقاید و باورها تطبیق داشته باشد. ضمن اینکه باورهای ما غیر عقلانی نیستند یعنی بین عقل و دین هیچ تعارض و تقابلی وجود ندارد و دین ما صاحب کتاب مقدسی است که از لحاظ لفظی تحریف ناپذیر است. هنگامیکه از اسلام صحبت می کنیم نباید دیدگاه های باردار تاریخی مسیحیت را بر اسلام تحمیل کنیم . ما تقسیم بندی خاص خودمان را دارا هستیم. اساسا زمانی که از علوم انسانی اسلامی صحبت می کنیم از یک حق طبیعی مردمی می گوییم که مسلمان هستند و علاوه بر هست ها یک باید ها و نبایدهایی را در زندگی شان براساس اسلام دارند می پذیرند.
سپس ادبی گفت که در دانشگاه ها هم مقاومت هایی در برابر علوم انسانی اسلامی وجود دارد در برابر این مقاومت ها چه میکنید؟
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا بیان کرد: مقاومت گسترده ای وجود ندارد. در همین کنگره علوم انسانی اسلامی با اساتید زیادی مواجه هستیم که بیش از ما شاید اصرار دارند که این ایده دنبال شود. اینگونه نیست که اگر این مباحث در دانشگاه ها به طور منطقی و معقول بیان شود جا باز نکند. علوم انسانی اسلامی قلمروی بسیار وسیعی دارد و همه علوم اسلامی را دارد و درعین حال مساوی با علوم اسلامی نیست و فراتر از آن است. ما علوم اسلامی مصطلح را به عنوان تکیه گاه و منابع علوم انسانی استفاده می کنیم اما فقه، کلام، فلسفه این ها مساوی علوم انسانی اسلامی نیستند و هرکدام در یک لایه ای کارکردهایی دارند. ما نمی گوییم فقهی که امروز در حوزه است مساوی علوم انسانی اسلامی است . ما دستگاه جدیدی را ابداع کردیم که در عین نقش آفرینی علوم اسلامی در آن مساوی با علوم انسانی نیست و نقد پذیر هم است. ما در عرصه ی علوم انسانی اسلامی با گزاره طرف هستیم نه آموزه.
وی افزود: من معتقدم که ما هنوز موقعیت استثنایی خودمان را بعد از انقلاب اسلامی درک نکردیم. ما در اوج قدرت هستیم و در اوج قدرت می خواهیم به سمت شکل دهی و تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. مدیریت بیتی یا هیئتی نمی تواند ما را به چنین مقاصدی برساند. اینگونه مدیریت ها برای عصر انزوای ما و به حاشیه رفتن شیعه بوده است. الان به علت قدرت و مأموریت های عظیم تاریخی که پیدا کرده ایم و تحولاتی که در جوامع رخ داده است این نوع مدیریت پاسخ گو نیست. من معتقد هستم از این مدل برای آینده نمی توانیم استفاده کنیم و باید کمی سیستمی تر و روش مند تر کارها را در حوزه دنبال کنیم و نکات قوت و ضعف و دلایل خود را برای این نوع مدیریت به طور کامل در سخنرانی که در فضای مجازی قابل دسترس است بیان کرده ام.
در پایان برنامه رفیعی آتانی گفت: ما می توانیم از علوم انسانی موجود با همه ی ظرفیت های فوق العاده ای که دارد درس های زیادی بیاموزیم. اگر علوم انسانی به معنای امروزین آن در غرب به وجود نیامده بود ما امروز از چیزی به نام علوم انسانی اسلامی سخن نمی گفتیم. علوم انسانی اسلامی از دل علوم انسانی ترجمه شده از غرب دارد عبور می کند. با این وجود نقدهایی نیز به علوم انسانی اسلامی وارد است که این فضا در علوم انسانی در غرب نیزوجود دارد. من علوم انسانی اسلامی را کمک به رشد و توسعه علوم انسانی می دانم.علوم انسانی موجود موضوعش انسان غربی بوده است پس با هر میزان که آن انسان را به لحاظ فلسفی،اخلاقی و همه ی ابعاد زندگی قبول داشته باشیم باید این تئوری ها را قبول کنیم.
اخبار
کمپین «سانسور حاج قاسم
را متوقف کنید» راهاندازی شد
مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه از راهاندازی کمپین «سانسور حاج قاسم را متوقف کنید» خبر داد. او گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی امپریالیسم رسانهای که از عنوان شدن نام سردار سلیمانی میترسید در اقدامی باسابقه و در سطحی گسترده شروع به سانسور اسم و عکس سردار سلیمانی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه میبینیم کشورهایی که دم از آزادی بیان و حقوق بشر میزنند، تاب تحمل دیدن عکس یک فرمانده نظامی که شومترین پدیده قرن یعنی داعش را از بین برده است ندارند و هر کسی که عکس او را در صفحه شخصی خود بارگذاری کند، بلافاصله آن را سانسور و حذف میکند. این اتفاق در حالی است که مجرمانهترین و مبتذلترین محتوای رسانهای در این شبکههای مجازی به راحتی منتشر شده و دست به دست میشود. رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به راهاندازی کمپین «سانسور حاج قاسم را متوقف کنید» گفت: از این روی، فرهنگسرای رسانه به عنوان یک نهاد فرهنگی و رسانهای اقدام به راهاندازی کمپینی با عنوان «سانسور حاج قاسم را متوقف کنید» کرده و تلاش میکند ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه از سوی کشورهای غربی، جهانیان را نسبت به چنین سانسوری آگاه کند. این کمپین به دو زبان انگلیسی و عربی بوده و فردا همزمان با تشییع پیکر پاک ۱۵۰ شهید گمنام در شهر تهران که از دانشگاه تهران انجام میشود، فعالیت خود را آغاز میکند.شکیبایی تاکید کرد: شهروندانی که قصد پیوستن به کمپین «سانسور را متوقف کنید» دارند فردا با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا از دانشگاه تهران با کاوری که خبر راهاندازی این کمپین را میدهد، عکس انداخته و در قالب یک پست در فضای مجازی خود منتشر میکنند. همچنین فرهنگسرای رسانه نیز این عکسها را در صفحه مجازی با همین عنوان بارگذاری و منتشر میکند. در پایان، این عکسها در قالب یک کتاب همراه با نامهای اعتراضی نسبت به سانسور اسم و عکس شهید سلیمانی به مراجع بینالمللی ارسال میشود.رئیس فرهنگسرای رسانه در پایان گفت: در حاشیه این مراسم نیز گروهی از تصویربرداران حضور داشته و در مصاحبه با شهروندان در خصوص اقدام خصمانه این شبکههای اجتماعی مبنی بر حذف اسم و عکس شهید سلیمانی گفتوگو میکنند. براساس این گزارش، شبکه اجتماعی اینستاگرام از زمان شهادت سردار سلیمانی بسیاری از صفحاتی که عکس سردار سلیمانی را بارگذاری کردند، بست و یا با محدودیتهای فراوانی مواجه کرد. صفحه اینستاگرامی فرهنگسرای رسانه یکی از همین صفحات بود که به دلیل انتشار عکس سردار دلها بسته شد.
توسط انتشارات ندای تاریخ؛
کتاب «نقاشی قهوهخانهای» منتشر شد
«نقاشی قهوهخانهای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی توسط انتشارات ندای تاریخ منتشر شد. انتشارات ندای تاریخ کتاب «نقاشی قهوهخانهای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۳۹ صفحه و بهای ۵۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. نقاشی قهوهخانهای که در برخی منابع از آن تحت عنوان خیالینگاری نیز نام برده شده است، مطرحترین نقاشی ایرانی در شاخه هنرهای عامیانه به شمار میرود. نرگس ذکرعلی تلاش کرده تا در این کتاب ضمن آشنا کردن خواننده با تاریخچه و ویژگیهای نقاشی قهوهخانهای، به بازخوانی برخی از آثار این نقاشی عامیانه ایرانی بپردازد. همچنین در این پژوهش با بررسی فرهنگ جامعه ایرانی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر این هنر، سعی بر کشف چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ ملی و مذهبی بر آثار نقاشی قهوهخانهای بوده است، چرا که هنر عامیانه را متعلق به هر قوم و ملیتی که باشد، نمیتوان جدا از جامعه تولیدکننده آن مورد توجه قرار داد.درونمایه این شیوه نقاشی موضوعات رزمی، مذهبی و بزمی بود، به همراه تلفیقی از ارزشهای مذهبی و میهنی ایرانیان. این نوع نقاشی بیشتر دارای نقشهایی از حماسههای جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه و نیز پهلوانان ملی ایران بوده است. درونمایه بسیاری از این نقاشیها حادثه عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده است. همین مسئله ضرورت تحلیل جامعه تولید کننده نقاشی قهوهخانهای و نسبت آن با هنرمندان را نشان میدهد.
توسط انتشارات آلوس؛
«زانگر» منتشر شد
رمان «زانگر» نوشته مهبد قاف توسط انتشارات آلوس منتشر شد.
رمان «زانگر» نوشته مهبد قاف با شمارگان هزار نسخه، ۲۹۳ صفحه و بهای ۱۱۵ هزار تومان توسط انتشارات آلوس منتشر شد.
«زانگر» روایتی از هفت سال زندگی پسری جوان به نام سوشیانت است. برههای بازسازی شده توسط تکنولوژی رواندرمانگر زانگِر که با دستکاری ذهن از مسیر ناخودآگاه و تغییر بخشی از خاطرات سعی دارد به شخص کمک کند با گذشته رنجآور خویش کنار بیاید و هدف و معنای درستی برای ادامه زندگی بیابد. همچنین در طول مسیر درمان، زانگِر با توجه به پتانسیل و ظرفیت درونی سوشیانت، وی را به سمت تعالی و کمال سوق میدهد و تلاش میکند از او انسان بهتری بسازد.
نویسنده با واکاوی برخی از دغدغههای انسان قرن معاصر، بیآنکه دچار رتوریک فرسایشی شود همراه با خوانندگان کتاب در پی یافتن پاسخهایی برای پرسشهای مطرحشده است.
اخبار
توسط انتشارات آلوس؛
«زانگر» منتشر شد
رمان «زانگر» نوشته مهبد قاف با شمارگان هزار نسخه، ۲۹۳ صفحه و بهای ۱۱۵ هزار تومان توسط انتشارات آلوس منتشر شد.«زانگر» روایتی از هفت سال زندگی پسری جوان به نام سوشیانت است. برههای بازسازی شده توسط تکنولوژی رواندرمانگر زانگِر که با دستکاری ذهن از مسیر ناخودآگاه و تغییر بخشی از خاطرات سعی دارد به شخص کمک کند با گذشته رنجآور خویش کنار بیاید و هدف و معنای درستی برای ادامه زندگی بیابد. همچنین در طول مسیر درمان، زانگِر با توجه به پتانسیل و ظرفیت درونی سوشیانت، وی را به سمت تعالی و کمال سوق میدهد و تلاش میکند از او انسان بهتری بسازد. نویسنده با واکاوی برخی از دغدغههای انسان قرن معاصر، بیآنکه دچار رتوریک فرسایشی شود همراه با خوانندگان کتاب در پی یافتن پاسخهایی برای پرسشهای مطرحشده است. مهبد قاف معتقد است با روی کارآمدن و سلطه رسانههای سمعی و بصری، رمان کارکرد گذشتهاش را از دست داده و در رقابت با فیلم و سریال در جذب مخاطب در اکثر جوامع ناکام مانده است. بنابراین لازم است داستان بگونهای طراحی و نوشته شود که در مجموع از نگاه خوانندگان اثری مطلوب و ارزشمند ارزیابی شود. مهبد قاف تاکید دارد رمان برای احیای جایگاه تنزل یافته خود در قرن حاضر، باید بیش از یک قصه باشد و در کنار رسالت اصلی خویش که همانا روایت داستان است، حرفهای تازهای برای گفتن داشته باشد.
توسط انتشارات ندای تاریخ؛
کتاب «نقاشی قهوهخانهای» منتشر شد
انتشارات ندای تاریخ کتاب «نقاشی قهوهخانهای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۳۹ صفحه و بهای ۵۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. نقاشی قهوهخانهای که در برخی منابع از آن تحت عنوان خیالینگاری نیز نام برده شده است، مطرحترین نقاشی ایرانی در شاخه هنرهای عامیانه به شمار میرود. نرگس ذکرعلی تلاش کرده تا در این کتاب ضمن آشنا کردن خواننده با تاریخچه و ویژگیهای نقاشی قهوهخانهای، به بازخوانی برخی از آثار این نقاشی عامیانه ایرانی بپردازد. همچنین در این پژوهش با بررسی فرهنگ جامعه ایرانی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر این هنر، سعی بر کشف چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ ملی و مذهبی بر آثار نقاشی قهوهخانهای بوده است، چرا که هنر عامیانه را متعلق به هر قوم و ملیتی که باشد، نمیتوان جدا از جامعه تولیدکننده آن مورد توجه قرار داد. درونمایه این شیوه نقاشی موضوعات رزمی، مذهبی و بزمی بود، به همراه تلفیقی از ارزشهای مذهبی و میهنی ایرانیان. این نوع نقاشی بیشتر دارای نقشهایی از حماسههای جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه و نیز پهلوانان ملی ایران بوده است. درونمایه بسیاری از این نقاشیها حادثه عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده است. همین مسئله ضرورت تحلیل جامعه تولید کننده نقاشی قهوهخانهای و نسبت آن با هنرمندان را نشان میدهد.
«سفر شهرزاد» نقد و بررسی میشود
نشست نقد و بررسی کتاب «سفر شهرزاد؛ فرهنگهای گوناگون حرمسراهای گوناگون» نوشته فاطمه مرنیسی با ترجمه شیرین کریمی، از ساعت ۱۱ روز سهشنبه ۲۱دی ۱۴۰۰ با حضور شکوه حسینی، فاطمه صادقی و شیرین کریمی توسط مرکز فرهنگی شهرکتاب در فضای مجازی برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند. فاطمه مرنیسی جامعهشناس و فمینیست مراکشی با آثارش، که از سوی کتابخوانان در سراسر جهان «سحرآمیز»، «پُرنقشونگار» و «درخورِ ملاحظه» توصیف و تحسین شدهاند، بر زندگی زنان در خاورمیانه نور تابانده است. مرنیسی در کتاب سفر شهرزاد که با ترجمه شیرین کریمی به فارسی ترجمه و توسط نشر کراسه منتشر شده است تجربههای منحصربهفردش را، در جایگاه زنِ مراکشیِ آزاد و مستقلی که با عجایب و تخطیهای غیرمنتظره فرهنگ غرب روبهرو میشود، نگاشته است.
مرنیسی در این خودزندگینگاره با پاکنظری و فراتخیّلِ خیرهکننده ناداستانی پُرشاخوبرگ و سرشار از نکتهسنجی ارائه میدهد و آنچه را در سفرش به غرب دیده است بازگو و تفسیر میکند. یافتههای غافلگیرکننده او درباره وضعیت و نگرش به زنان در سرتاسر جهان در روایتی عمیقاً اثرگذار با نوعی کنایهآمیزی خوشایند و دنیادیدگیِ دلپذیر بیان میشود.
چاپ کتابی درباره سِحر
و طریقه رهایی از آن
کتاب «سحر و کلید رهایی از آن» نوشته سعید صدری بهتازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.
انسان از ابتدای زندگی در دنیا دچار مشکلات و ناملایمات میشود و برای حل آنها به راهکارهای مختلف مادی و معنوی رو میآورد. اما گاهی برای حل مشکلات خود دچار خرافات و گمراهیهایی میشود که از جمله آنها رو آوردن به سحر و جادو است که جز نتایجی تلخ، به بار نمیآورد. سعید صدری در کتاب «سحرو کلید رهایی از آن» به بررسی این موضوع پرداخته و توانسته اطلاعاتی سودمند برای شناخت این مسئله ارائه کند و حتی راههای کاربردی برای چارهجویی و رها شدن از این گرفتاری به مخاطبان ارائه دهد. اینکتاب با ۴۴۰ صفحه و قیمت ۱۱۰ هزار تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29733/102695
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29733/102696
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29733/102697
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29733/102698
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29733/102699
|
عناوین این صفحه
- بخشهای دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان نیاز به پویایی دارند
- انقلاب اسلامی ایران، اساسا انقلابی فاطمی است
- علوم انسانی اسلامی کمک به رشد و توسعه علوم انسانی موجود میکند
- اخبار
- اخبار