|
رستاخیز ماتریکس؛ خیال، توهم یا واقعیت؟!
در پی اکران چهارمین فیلم از سری ماتریکس با عنوان «رستاخیز ماتریکس» در سینماهای آمریکا و به تبع آن، اطلاع مخاطبان از محتوای فیلم، بهزاد اسدی فیلمساز و دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه تهران شمال یادداشتی درباره اینفیلم نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
اولین فیلم از سری علمی تخیلی ماتریکس سال ۱۹۹۹ منتشر شد و سومینقسمت آننیز سال ۲۰۰۳ با عنوان «انقلابهای ماتریکس» اکران شد که قسمت چهارم آن، از نظر موضوع و ماجرا دنباله قسمت سوم محسوب میشود.
مشروح متن یادداشت اسدی درباره چهارمین فیلم ماتریکس در ادامه میآید؛
ماتریکس؛ موطن، رحم، پیدایش یا شبکه هرچه هست ما را با مساله کی هستیم و ما از کجا آمدیم، رو به رو میکند. در ماتریکس اولین سوال که پیش روی ماست، این است که جهان واقعی است توهم مجازی است یا خیال ساخته یک سیستم است؟!
در جهان و دنیای تکنولوژیزده امروز تمامی معنای، مفهومها، دالها و واژهها یا تغییر کردند یا قدرت خود را از دست دادند و بزرگترین بخش این هدایت به دست اینترنت، شبکه ها و سوشال مدیا اتفاق می افتاد. در دو دهه گذشته تهدیدی که بچه ها و دنیای آینده شان را هدف میگرفت گیم و بازی های مختلف واقع گونه بود که بچه ها و حتی اغلب بزرگسالان را در خود غرق می کرد ولی حالا بودن اینستاگرام، تیکتاک، گیم های بزرگ و عظیم، شبکههای متصل جهانی تمامی مردم جهان را در دنیای خود جای داده است و آنها را از دنیای واقعی به اصطلاح خود بی خود و خسته کننده به دنیای مفرح و هیجان انگیز می برند آنها که تعلیم یافته و دستاورد هولناک دنیای سرمایه پول و سلطه هستند. به فرد القا می کنند تو و اُمثال تو مهم هستید و هیچ فرقی بین شخص تو با افراد و بزرگ معنایی جامعه نیست! [این همان من کردن یک جامعه ، بی دیالکتیک کردن آنها ، فردگرا و نسبی شدن مفرط هست]
رستاخیز ماتریکس؛ خیال، توهم یا واقعیت؟!
اطلاعات ، دیتاها ، تصاویر ، داده ها طوری تنظیم می شود که همه چیز در یک راستاشدگی قرار می گیرد یعنی هم راستایی (Horizontally) این همان برنامه بزرگ دنیای نئولیبرال است که در دهه های گذشته در پی آن بوده و حال به آن دارد می رسد افراد جامعه را از مغز ، تفکر ، آرمان ، آگاهی و.... خالی میکند انسان باتمامی نژاد ، رنگ ، ژن ، فرهنگ ، دین ، آیین ، سرزمین را به شکل یک مفهوم و همراستا در می آورد در جایی که دیگر فرقی بین واقعیت و مجازی متوجه نمی شود وقتی از گوشی و شبکه ها خارج می شود به طور مثال به سر کلاس می آید هنوز در توهم و ایماژ (Image) به سر میبرد و نمی تواند بین خود ، واقعیت و مجاز فرق و فاصله بگذارد. و به هر شکل و نحوی که در تنهایی با گوشی خود به سر میبرد در اجتماع و جامعه پیرامون خود با افراد دیگر به همان شکل رفتار می کند. یکی از اِلمان های این رفتار و وجه توهم گونه و زامبی مانند مخالفت گرایی ، منفی بودن است و نظرات دیسلایکی (Dislike) به هر چیزی و هر حرفیست می تواند به استاد خود سر کلاس باشد یا پدر و مادر یا با دوستان یا در مهمانی یا..... دیگر اِلمان این وجه بیحوصلگی، بدون رضایت بودن به هر چیزی ، غرغرو بودن و بی انگیزگی ست یعنی یک فرد بی حس و آماده زامبی شدگی بدون عشق ، آرمان ، انگیزه ، شهوت های انسانی و خواسته های مهم بشری.
این ایده آل و مانیفست (Manifesto) دنیای نئولیبرال و نظام سرمایه است آنها با یکپارچگی تمام تصاویر و ایماژها را بمباران بر سر افراد جامعه می کنند و جامعه به اصطلاح پویا و اَکتیو را به یک جامعه فرسوده و نسبی گرا تبدیل میکند یعنی دیگر فرد یکراستایی و افقی شدگی (Horizontally) به طور مثال فرقی مابین نظریات و اصطلاح هگل و نیچه با ابتذال و پورن نمی بیند یا فرقی بین موسیقی آمادئوس موتزارت (Amadeus Mozart) لودویگ ون بتهوون (Ludwigvan Beethoven) با یک صدای ناهنجار و دهشتناک ندارد همه چیز در یک سطح و یک راستا قرار میگیرد.
در دنیای توهم و خیال افرادی با پوچ گرایی به شهرت میرسند و برای افراد این جامعه توهم زده، یک مسیح میشوند همگی با لایک (Like) کامنت (comment) پیرو امثال این دست آدمها که با عکسهای برهنه از بدن خود و فیلم از زندگی خصوصی به مرکز و کانون این بستر میرسند دیگر هیچ تفاوتی بین این دست آدمهای بیهیچ گرا با یک فرد برجسته که جان، تفکر و روح بشر را نجات میدهد نیست چون فرد در توهم و خیال قادر به تشخیص حقیقت نیست. (چون سطح و ابتذال ساده و جذابست برخلاف عمق و تفکر که سهمگین و تلخ است)
در جایی از فیلم رستاخیز ماتریکس که دارد به نوعی به این جهان اشاره میکند ، روانپزشک که خود باعث بخشی از این جهان وهم گونه است نظریه ای میدهد و میگوید «این مردم گوسفند مانند دنیای من را دوست دارند این شکل احساسات را نمیخواهند آنها به دنبال آزادی اند نه توانمندی اینها (یعنی مردم) میخواهند کنترل بشوند آنها به دنبال احساس آرامش و اطمینان هستند» این دقیقا همان چیزی است که بیونگ چول هان در کتاب روان سیاست خود در فصل های به آن اشاره کرده است یعنی نظام سرمایه و نئولیبرال آزادی را در کنترل تمام به جامعه می دهد و فرد جامعه همیشه در تصویر چشم قدرت مانند کتاب جورج اورول است. احساس آرامش همان روان سیاست هست یعنی مغز ها را می گیرند تا به شکل زامبی در اختیار آنها باشید و هر کس که در این زامبی شدگی و توهم نیست یک عقب مانده یا دیوانه اسم میگیرد.
در دنیای ماتریکس که نشانی از همین جهان گیم ، شبکه لایکی و اینستاگرامیست افراد جامعه دیگر قادر به شناخت و فهم شرایط نیستند و نمی دانند که این جهان حقیقی یا مجاز. آنها قادر به فهم حقیقت که هیچ.... آنها قادر به فهمِ خود و جهان مجازی یا واقعی نیستند در این میان همه به دنبال یک مَسیح موعود میگردند که به شکل رستاخیز به پا خیزد و آنان را نجات دهد تا جایی که نئو می گوید من هیچ وقت فکر نمیکردم منجی هستم و این اشاره به مسیح موعود و رستاخیزی مسیح دارد.
کتاب «جغرافیای تاریخی ایران در دوران اسلامی» منتشر شد
کتاب «جغرافیای تاریخی ایران در دوران اسلامی بر مبنای متون جغرافیدانان مسلمان» نوشته پرفسور پاول شوارتس و با ترجمه مریم میراحمدی و غلامرضا ورهرام با شمارگان ۱۱۰ نسخه، ۱۳۲۶ صفحه و بهای ۳۹۰ هزار تومان از سوی نشر گستره منتشر شده است.
پرفسور پاول شوارتس استاد صاحبنام دانشگاه لایپزیک، بدعتگذار سبک نوینی در تحقیقات جغرافیایی سرزمینهای اسلامی است. تحقیقات پاول شوارتس درباره جهان اسلام و قلمرو ایران است. شهرت شوارتس بیشتر بابت کتاب «ایران در قرون وسطی بر مبنای متون جغرافیدانان عرب» است که مترجمان فارسی آن را با عنوان «جغرافیای تاریخی ایران در دوران اسلامی» برگرداندهاند.
شوراتس کار تحقیقاتی خود را بر مبنای نوشتههای ابن فقیه در «البلدان»، ابن رسته در «الاعلاق النفیسه»، ابن خرادبه در «الممالک»، قدامه در «الخراج»، مسعودی در «مروج الالذهب» و «التنبیه و الاشراف»، اصطخری در «مسالک و مماللک»، ابن حوقل در «المسالک و الممالک»، مقدسی در کتاب «التقاسیم فی معرفه الاقالیم» به انجام رساند.
کتاب شوراتس شامل بخشهای فارس، کرمان، خوزستان، جبال و آذربایجان است. بخش اول فارس، جغرافیای طبیعی، کوهها، رودها دریاچهها، و تقسیمبندی منطقهای ناحیه فارس و نیز شهرها و بخشهای مختلف این ناحیه را شامل میشود. علاوه بر آن خصوصیات مردم فارس، منابع طبیعی و صنایع دستی و وضعیت راهها و چگونگی ارتباط ناحیه فارس و اوضاع مالیاتی منطقه را شرح میدهد.
بخش دوم کرمان، علاوه بر شرح اوضاع طبیعی ناحیه، به شهرها، چگونگی وضع اقتامتگاهها، پراکندگی جمعیت ناحیه و راههای اراتباطی و شیوه دادوستد میپردازد.
بخش سوم خوزستان، به چگونگی مرزها و وضعیت منایع زمینی و آبی میپردازد. بخش چهارم و قسمتهای پنجم و ششم یعنی جبال، ناحیه مهم و گستردهای از حلوان تا شرق ایران را فرامیگیرد. ناحیه جبال از کوهپایههای زاگرس در شمال غرب ایران شروع میشود و هماهنگ با سلسله کوههای زاگرس به جانب نواحی مرکزی و جنوب شرقی ایران پیش میرود.
بخش آخر کتاب آذربایجان، شامل مرزها و آبوهوای آن است، ضمن آنکه ولایات و شهرهای مهم آذربایجان و خصوصیات هریک از نواحی مورد توجه است.
اصل کتاب شوراتس به دلیل مرگ شوارتس فاقد بخش خراسان و بهویژه نواحی شرقی، همچنین بخشی از پاروقیهای ناحیه آذربایجان است. مترجمان به دلایل علمی و با اتکا به منابع اصلی مورد توجه مولف، نواحی و شهرهای خراسان و ماورالنهر را هم براساس متون جغرافیدانان مسلمان و با توجه به کتاب قدیمی جغرافیایی مانند «حدودالعالم» که پس از مرگ شوارتس، کشف و مورد تحقیق قرار گرفته، به اتمام رسانده و به کتاب اضافه کردهاند.
این چند قهرمانِ ارس
سعدیا حُب وطن گرچه حدیثی است صحیح!
رمان«بینشانهای ارس» نوشته محسن هجری سال گذشته توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. داستان اینرمان درباره سهمرزبان ایرانی است که در شهریور ۱۳۲۰ موفق شدند بهمدت ۴۸ ساعت مقابل لشکر ۴۷ ارتش سرخ شوروی مقاومت کرده و در نهایت به شهادت رسیدند.
سید محمد راثی هاشمی، عبدالله شهریاری و سرجوخه ملک محمدی سهمرزبانی هستند که در پاسگاه مرزی جلفا مشغول خدمت بودند و علیرغم دستور رضاخان برای خلعسلاح ارتش و تخلیه پادگانها ایستادگی کرده و مقابل دشمن متجاوز ایستادند.
در یادداشت کوتاهی که در ادامه میآید، اینکتاب را مرور و معرفی میکنیم؛
در ادامه مشروح اینیادداشت را میخوانیم:
خنکای شهریور ۱۳۲۰ جایی در کنار پل جلفاست. محمد، عبدالله و سرجوخه در کنار ارسلانی که سن و سال کمتری دارد، یک لشکر شدهاند. ۴۸ ساعت مقاومت میکنند تا شاید تاریخ ورقی بخورد و ارتش سرخ نتواند پایش را به این طرف ارس بگذارد. کل قصه کتاب «بینشانهای ارس» همین روایت یک خطی است. روایت جنگ جهانی دوم و مقاومت مرزبانان ایران. اما به همین سادگی هم روایت نمیشود. تار و پودی عاشقانه دارد.
درست مثل همان چیزی است که سالها قبل در آژانس شیشهای دیدیم؛ حماسی با چاشنی عشق. اینجا اما، به جای فاطمه همسر شخصیت اول آژانس شیشهای، آیلار در شعرهای عبدالله گم و پیدا میشود. عبدالله دغدغهای جز غوطه خوردن میان شعرهایش را ندارد اما موج جنگ او را به سمت ارس میکشاند. نتوانسته معاف شود و در پایگاه جلفا خدمت میکند. در سودای این است که از جنگ سوغاتی برای معشوقاش ببرد. جنگ برای عبدالله چهرهای عاشقانه دارد. وقتی محمد که همراه اوست میگوید که چند سال است چکمه از پا در نیاورده، به یکباره وارد شعرهای عبدالله میشود. جنگ برای او بستری است برای شیرین کردن تلخیهایی که جدال میان این طرف و آن طرف ارس را رقم زده است.
روایت محمد اما قدری متفاوت است. با تفنگ یادگار پدر به جلفا آمده. تفنگی که از مشروطهخواهی پدر و به قیمت ۵ تومان خریده شده و حالا شبیه یک میراث در کنار اوست تا لشکر سه نفره کامل شود. در میانه چند روایت به وضوح میتوان تنهایی این سه سرباز را دید. اما برخلاف تصور، خبری از سرگشتگی نیست. مهندس روسی که پل جلفا را ساخته و حالا دست بر قضا دوباره گذارش به ارس و جلفا کشیده شده، جایی در اواخر کتاب وقتی متوجه میشود که خبری از لشکر طول و دراز ایران نیست و تنها همین چند نفر باقی ماندهاند، به فرماندهاش میگوید که «اینها چیزی دارند که ما نداریم. چون چیزی برای از دست دادن ندارند.»
در روایتهای کتاب به این اشاره میشود که روسها یک بار از پل رد شدهاند و حالا رد شدن دوبارهشان مساله مرگ و زندگی برای این سه نفر است. کل چیزی که در دیدرس این چند نفر، نور ماه افتاده در ارس است. عبدالله هنوز هم به فکر شعر است و یک دستش به اسلحه میرود تا کلمات روس نتواند سلطهای به سرزمیناش پیدا کند. جنگ هنوز هم برای او چهرهای عاشقانه دارد. وطن برای او به شکل معشوق شده و میخواهد با چنگ و دندان، با کلمات، با هرچه که میتواند، از آن دفاع کند.
قصه اما تازه از میانه کتاب شتاب میگیرد. یک نفر از آن طرف ارس روی پل میآید و پرچم سفیدی تکان میدهد. تصورشان این بود که این طرف و در ایران، لشکری بزرگ در انتظار است. سه نفر با هر ترفندی که شده در کنار کوچکترین یارشان یعنی ارسلان، زمان میخرند و از ارتش مقابل میخواهند تا با تلگراف کسب دستور کنند. کیلومترها آن طرفتر، رضاشاه دستور عقبنشینی داده بود و این سه نفر برایش اندازه یک عدد ارزش داشت. ناامید نمیشوند، ارسلان به عقب میرود تا کمک بخواهد.
اینکه این بخش از قصه را تکرار میکنم تنها به یک دلیل است. تمام وقتی که ارسلان برای آوردن کمک به روستایی در نزدیکی ارس میرود و با آدمهای بیحس و حال و ناباور حرف میزند، تمام وقتی که کسی به حرف ارسلان گوش نمیکند و نیروهای مرزبانی ایرانی، تنها و سردرگم و بدون آنکه باور شوند در حال دفاع هستند، تصویر مدافعان حرم برایم نقش بست که دهها سال بعد درست همین کار را کردند و ابتدای کار کسی باورشان نکرد. حرفهای گزنده برایشان بسیار بود و مثل خوره، خانوادههایشان را از تو خورد. حرفهایی به گزندگی حرفهای پیرزنی که در روستای گلین قیه دست رد به سینه ارسلان زد و دفاع را باور نکرد.
شاید اینتکه شکل یک قصیده ناتمام شده و از شعرهای عبدالله جا مانده است. شاید قرار بود حدود ۸۰ سال بعد، کسی باشد که این کلمات را بخواند تا باور کند که ایستادن سه نفره در مقابل ارتش سرخ – با اینکه ۴۸ ساعت بیشتر به درازا نکشید – بخشی از شعر پارسی است که باید در شبهای یلدا و نوروز بازخوانیاش کرد. شعری به زیبایی وقتی سعدی میگوید: «سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است صحیح/ نتوان مُرد به سختی که من اینجا زادم». قصه پیچ و تابهای فراوان دارد اما در نهایت صحنه تماشای ارسلان و شعر شدن عبدالله است. صحنه تیرباران سه سرو به نامهای محمد راثی هاشمی، عبدالله شهریاری و سرجوخه ملک محمدی که شعر شدند و شعر ماندند.
رمان «بینشانهای ارس» را نمیشود تنها برای نوجوانان - که گروه هدف این قصه بوده - توصیه کرد. مثل دیگر کتابهای دفاع مقدس باید خواند و از آن حرف زد. مثل رختشویی زنان در دفاع مقدس که سالها بعد روایتهایش بیرون زد. ۸۰ سال کافی است. وقتش رسیده که قهرمانان ارس را همه بشناسند.
ترجمه«زمستان آلیسا» منتشر شد
رمان نوجوان «زمستان آلیسا» نوشته زوران دروِنکار بهتازگی با ترجمه فریبا فقیهی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب دویست و سی و هشتمین عنوان «رمان نوجوان» است که اینناشر چاپ میکند.
زوران درونکار نویسنده اینکتاب متولد سال ۱۹۶۷ در کرواسی است که در سهسالگی همراه خانوادهاش به آلمان مهاجرت کرد و در برلین ساکن شد. درونکار بیشتر برای نوجوانان نوشته و مدتی است آثاری هم برای بزرگسالان نوشته است. داستانهای او عموما ترسناک، معمایی و روانشناسانه هستند. یکی از نخستین آثار ایننویسنده سال ۲۰۰۱ نامزد جایزه ادبی کودک و نوجوان آلمان شد.
رمان «زمستان آلیسا» درباره دختری ۱۰ ساله است که با مادرش زندگی میکند. مادر آلیسا او را وسیله نجات خود کرده و از اینجهت، هر روز مصیبتی بعد از مصیبت دیگر میرسد. هر روز زندگی آلیسا مثل روزهای بارانی است. بههمیندلیل در چله تابستان شروع به یخزدن میکند. او مریض نیست اما سوگوار است؛ سوگوار پدرش که مدتی پیش در یکتصادف کشته شده است. مادرش میگوید او مبتلا به یکویروس است ولی خود آلیسا میداند ویروسی در کار نیست. چون یکسال است غم و غصههای مرگ پدرش او را دوره کردهاند و او انگار زندانی یکی از گویهای بلوری شده که همیشه تویشان برف میآید.
آلیسا در یک خواب، سهکودک را میبیند که سرنوشتی شبیه خودش دارند. به اینترتیب میفهمد همهچیز به خودش بستگی دارد و اگر بخواهد میتواند از وضعیت طاقتفرسا و سرمای همیشگی نجات پیدا کند.رمان «زمستان آلیسا» دو بخش کلی و ۵۰ فصل دارد که در ایندوبخش آمدهاند.
در بخشی از اینکتاب میخوانیم:
آلیسا نه حرفی از بچه میزند و نه از مادرش که روی کاناپه خوابش برده. تا مبادا پدر فکر کند که مادر تنبل است. فقط از بستنی خوردنشان میگوید، ولی اشارهای به اشکها نمیکند. و به پدرش قول میدهد که مادرش بالاخره یک روزی آن باران را به زانو درمیآورد: «خودم درستش میکنم.»
موقع خداحافظی برایش آرزوهای قشنگ میکند. پدر حتما به یاد او هست، چون او هم بیشتر وقتها به یاد پدر هست.
آلیسا انگشت اشاره و وسطیاش را به هم قفل میکند: «و راستی سرما... سرما اصلا دیگر به آن بدیها هم نیست، نگرانش نباشد، خودش دوباره از بین میرود.»
بعد مدتی دراز میکشد و به دروغش فکر میکند. خودش هم کمی این دروغ را باور کرده. یککمی.
آخرش میگوید: «شب به خیر.» و چشمانش را به هلال پَرپری ماه میدوزد تا اینکه بسته میشوند.
اینکتاب با ۲۲۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
نشست رسانه، امنیت ملی؛ فرصتها و چالشهای ۱۴۰۱ برگزار میشود
رئیس سازمان بسیج رسانه گفت: همزمان با ۲۱ دی ماه سالروز تشکیل این سازمان، نشست تخصصی «رسانه، امنیت ملی؛ فرصتها و چالشهای ۱۴۰۱» با حضور نخبگان، صاحبنظران و مسئولان ارشد رسانههای کشور برگزار میشود.
عباس محمدیان بیان کرد: این نشست تخصصی روز سهشنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۱۴: ۳۰ در محل سازمان بسیج رسانه برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری این نشست واکاوی نقش و جایگاه رسانه در تأمین امنیت ملی و واکاوی راهکارهای ایفای نقش مؤثرتر رسانهها در این حوزه است چراکه امروزه رسانه نقشی کلیدی و حیاتی در عرصه مدیریت افکار عمومی کشور دارند و هرگونه خطا یا ضعف آنها در این حوزه میتواند هزینههای جبرانناپذیری را متوجه امنیت ملی و ثبات سیاسی و اجتماعی کشورمان نماید.
وی با اشاره به محورهای این نشست تخصصی خاطرنشان کرد: در این نشست با حضور نخبگان و صاحبنظران به بررسی مهمترین فرصتها و چالشهای پیش روی کشور در سال ۱۴۰۱ میپردازیم تا از این طریق امکان همافزایی ظرفیتهای رسانهای کشور در راستای تأمین منافع ملی بیش از پیش مهیا گردد.
دبیر نشست تخصصی «رسانه، امنیت ملی؛ فرصتها و چالشهای ۱۴۰۱» گفت: استفاده از ظرفیت نخبگانی رسانهای برای حل مشکلات و معضلات کشور یکی از مهترین اهداف سازمان بسیج رسانه به شمار میرود که در این راستا اقدامات کارشناسی صورت گرفته است.
وی در پایان بیان کرد: این نشست تخصصی با حضور فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین برگزار میگردد.
داستان«روباه و ستاره» منتشر شد
داستان «روباه و ستاره» ترجمه تازه شهناز صاعلی است که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار نشر کتاب کودک شده است.
صاعلی، نویسنده این اثر گفت: نویسنده و تصویرگر قصه «روباه و ستاره» خانم کورالی بیکفورد - اسمیت است و این کتاب با نام اصلی The Fox & the Star از ناشر انگلیسی آن یعنی کتابهای پنگوئن خریداری شده است.
وی تصریح کرد: این داستان که کودکان را برای امیدواری و داشتن انگیزه و هدف در شرایط سخت آموزش داده و تشویق میکند، در گروه داستانهای تخیلی و برای گروه سنی «نونگاه» یعنی کودکان و نوجوانان بالای ١٢ سال منتشر شده است.
در بخشی از کتاب «روباه و ستاره» میخوانیم: «روزی روزگاری، روباهی در اعماق یک جنگل انبوه زندگی میکرد. تا آنجایی که به خاطر داشت تنها همدم او ستاره بود که شبها راههای جنگل را برایش روشن میکرد، اما یکی از شبها از ستاره خبری نشد و روباه باید خودش به تنهایی با تاریکی شب روبهرو میشد…»
شهناز صاعلی پیش از این آثاری چون «ناله ماؤشان»، «قصهی گرگ»، «سه جرم کیهانی»، «اسرار خانهی کبوتران»، مجموعه هشتجلدی «ماجراییها» و… در کارنامه تألیف و ترجمه خود داشته است.
شرح رساله المشاعر ملاصدرا به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «شرح رساله المشاعر ملاصدرا» نوشته ملامحمدجعفر لاهیجی با تصحیح و تحقیق سید جلال الدین آشتیانی توسط مؤسسه بوستان کتاب در ۷۴۸ صفحه منتشر شد.
در میان ده ها اثر ارزنده صدرالمتألهین رساله المشاعر - علی رغم حجم اندک خود – جایگاهی بس رفیع و وسیع دارد، در این کتاب صدرالمتألهین امّهات ابتکارات و نوآوری های خود را، که همه اثار و لوازم سه مسأله «وحدت وجود»، «اصالت وجود» و «تشکیک وجود» مورد اشاره است، به بحث گذارده است.
کتاب «مشاعر» را فیلسوفان و دانشوران زیادی شرح کرده اند که کامل ترین آنها شرح حکیم ملامحمدجعفر لاهیجی است. این شرح را سید جلال الدین آشتیانی تصحیح کرده و ضمن آن، شرح ها و نکته های ارزشمندی آورده است.
این کتاب، نوعی نقد اندیشه های شیخ احمد احسائی بنیانگذار مکتب شیخیه و کشفیه یا پایین سری است. شرح رساله محمدمحمدجعفر لنگرودی (لاهیجی) از تبحّر مؤلف در فلسفه و عرفان حکایت داشته و تعلیقات سید جلال الدین آشتیانی بر آن افزوده است. ولی افزون بر تحقیقات فراوان فلسفی استاد آشتیبانی در پاورقی های این کتاب، مقدمه سودمند ایشان در بیان تاریخ فلسفه در چند قرن پس از ملاصدرا، که بسیار تاریک و مبهم است و کمتر در مورد آن کار و تحقیق شده، شاید ارزشی برابر با اصل کتاب داشته باشد.
شارح این اثر در مقدمه آورده است: این شرح را برای آن گفتم که طلاب به اهمیت فلسفه ملاصدرا پی ببرند و برای خواندن تحصیل حکمت متعالیه به خواندن چند ورق شرح منظومه و فراگرفتن یک مشت الفاظ مهمول و عبارات مشعشع بسنده نکنند.
اصل این اثر به زبان عربی نوشته شده است.
اخبار
بررسی علل خشونتطلبی در جوامع پیشاتاریخی در یک کتاب
انتشارات ندای تاریخ دومین چاپ کتاب «جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ» نوشته حامد وحدتی نسب و امیرسامان شیخالاسلامی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۶۸ صفحه و بهای ۶۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان منتشر شده بود.
جنگ و خشونت همراه همیشگی جوامع انسانی بوده است. گویی انسان با تمایلی ذاتی برای خشونت ورزیدن به دنیا آمده است. اگر چنین است!! ریشه این خشونت ذاتی را چگونه میتوان در اجداد انسانریختها ردیابی و مشاهده کرد؟ آیا میتوان خشونتِ کوچک مقیاس را صفتی ذاتی و محصول تطور زیستی چند صد هزار ساله اجداد انسان و جنگ را شکل سازماندهی شده آن و تلفیقی از آموزههای فرهنگی، پیچیدگیهای اجتماعی و تطور زیستی دانست؟ و سهم هرکدام تا چه اندازه است؟ نگارندگان این اثر کوشیدهاند در پی پاسخ به پرسشهای یاد شده برآیند.
نویسندگان این کتاب ابتدا مفاهیم جنگ، خشونت، تعارض، کشمکش و... را تعریف کرده و در ادامه نقاط قوت و ضعف الگوهای نظری پیرامون ریشه خشونتطلبی و جنگافروزی بر اساس دیدگاههای «مادهگرایان» و «انسانشناسان تطوری» را ارائه کردهاند. در فصول بعدی ابتدا ادوات و ابزارآلات جنگ در پیش از تاریخ معرفی شده و در پایان با بر شمردن مدارک مستند و مستدل باستانشناختی، الگویی نظاممند برای شناسایی بروز جنگ و خشونت در بافتهای باستانی، ارائه میشود.
تاکید کلیسای ارتدوکس بر ضرورت حمایت رسانهها از کتابخوانی
متروپولیت کالوژسکی (کاپالین) رئیس شورای نشر کلیسای ارتدوکس روسیه اعلام کرد رسانههای گروهی باید از فرهنگ کتابخوانی در میان نسل جوان حمایت کنند. مطالعه موضوعی بسیار مهم است که به پیشرفت انسان و تحکیم ارزشهای اخلاقی کمک میکند.
متروپولیت در نشستی خبری گفت: کتاب برای همه حایز اهمیت است. بخش اعظم روسها در دورهای رشد کردهاند که اینترنت و اسمارتفون وجود نداشته و مهمترین سرگرمی افراد کتاب بوده است. ما از طریق کتاب دنیای اطراف را میشناسیم و کتاب انجیل برای مومنین مهمترین کتاب است. به همین خاطر، باید از رسانههای گروهی بخواهیم که هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی را در بین مردم و به ویژه نسل جوان ترویج کنند.
به گفته وی، خواندن کتاب برای رشد معنوی انسان ضروری است و اگر انسان به ورطه گناه بیفتد، کتاب میتواند او را اصلاح کند.
شورای نشر کلیسای ارتدوکس روسیه از سال ۲۰۰۶ هر سال مسابقهای با عنوان «آموزش از طریق کتاب» برگزار میکند که هدف آن متحدکردن تلاشهای کلیسا و سایر نشریات در راستای کار نشر و ترویج ارزشهای اخلاقی والا از طریق آموزش معنوی و میهنپرستانه و جلب توجه شهروندان به تربیت نسل جوان بر مبنای ارزشهای اخلاقی واقعی مسیحیت است.
شرح رساله المشاعر ملاصدرا
به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «شرح رساله المشاعر ملاصدرا» نوشته ملامحمدجعفر لاهیجی با تصحیح و تحقیق سید جلال الدین آشتیانی توسط مؤسسه بوستان کتاب در ۷۴۸ صفحه منتشر شد.
در میان ده ها اثر ارزنده صدرالمتألهین رساله المشاعر - علی رغم حجم اندک خود – جایگاهی بس رفیع و وسیع دارد، در این کتاب صدرالمتألهین امّهات ابتکارات و نوآوری های خود را، که همه اثار و لوازم سه مسأله «وحدت وجود»، «اصالت وجود» و «تشکیک وجود» مورد اشاره است، به بحث گذارده است.
کتاب «مشاعر» را فیلسوفان و دانشوران زیادی شرح کرده اند که کامل ترین آنها شرح حکیم ملامحمدجعفر لاهیجی است. این شرح را سید جلال الدین آشتیانی تصحیح کرده و ضمن آن، شرح ها و نکته های ارزشمندی آورده است.
این کتاب، نوعی نقد اندیشه های شیخ احمد احسائی بنیانگذار مکتب شیخیه و کشفیه یا پایین سری است. شرح رساله محمدمحمدجعفر لنگرودی (لاهیجی) از تبحّر مؤلف در فلسفه و عرفان حکایت داشته و تعلیقات سید جلال الدین آشتیانی بر آن افزوده است. ولی افزون بر تحقیقات فراوان فلسفی استاد آشتیبانی در پاورقی های این کتاب، مقدمه سودمند ایشان در بیان تاریخ فلسفه در چند قرن پس از ملاصدرا، که بسیار تاریک و مبهم است و کمتر در مورد آن کار و تحقیق شده، شاید ارزشی برابر با اصل کتاب داشته باشد.
رمان گرافیکی «شاهین طلایی» به زودی وارد بازار نشر میشود
رمان گرافیکی «شاهین طلایی» برگفته از قصههای هزار و یک شب به نویسندگی و طراحی نادیا دیباج توسط انتشارات هورخش اواخر دی ماه منتشر میشود.
این رمان گرافیکی گوشهای از حکمت صبر، تحمل و عدم قضاوت زود هنگام و نسنجیده را به تصویر کشیده است.
نادیا دیباج، طراحی جلد، ملیحه بیدکی فلیان، لرتینگ و صفحه آرایی، کیمیا کیانی، نظارت چاپ، آرمان رهگذر و تارا صدیقی، مدیریت اجرایی و عارفه توکلی مدیریت تولید این رمان گرافیکی را بر عهده داشتهاند.
نسخه فیزیکی رمان گرافیکی «شاهین طلایی» توسط انتشارات هورخش در قطع وزیری با ۵۲ صفحه تمام گلاسه از اواخر دی ماه در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102785
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102786
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102787
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102788
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102789
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9676/29749/102790
|
عناوین این صفحه
- رستاخیز ماتریکس؛ خیال، توهم یا واقعیت؟!
- کتاب «جغرافیای تاریخی ایران در دوران اسلامی» منتشر شد
- سعدیا حُب وطن گرچه حدیثی است صحیح!
- ترجمه«زمستان آلیسا» منتشر شد
- اخبار
- اخبار