|
اتهام «آقازادگی» به پسرم از سر ناآگاهی است
چیزی پنهان کردنی نیست
علی شاهحاتمی تهیهکننده فیلم «ماهان» درباره طرح اتهام آقازادگی به حمید شاهحاتمی کارگردان این اثر، تأکید کرد کسانی که این مباحث را مطرح میکنند یا سواد ندارند، یا درک درستی از شرایط سینما.
علی شاهحاتمی تهیهکننده فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاهحاتمی از آثار راهیافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره آمادهسازی این فیلم توضیح داد: همه مراحل فنی این فیلم سپری شده و از آثاری است که پیش از ارائه به جشنواره، پروانه نمایش هم دریافت کرده بود. دو سه فیلم با این شرایط به دبیرخانه جشنواره امسال ارائه شدند.
وی در ادامه گفت: این فیلم فرآیند تولید سختی داشت. فیلم در شهرهای مختلفی از جمله تهران، اصفهان، کاشان، نطنز، چابهار و یکی دو شهر دیگر فیلمبرداری داشت و به همین دلیل فرآیند تولید دشواری داشت. به خصوص در دوران کرونا کار به گونهای بود که حتی برخی شهرها گروه تولید ما را راه نمیدادند! به دلیل اعلام تعطیلی از سوی دولت و اعمال منع تردد، کار برای ما سختتر شده بود و در مجموع پروژه طاقتفرسایی بود که توانستیم آن را به پایان برسانیم. به دلیل همین شرایط کارگردان مجبور شد بخشهایی از فیلمنامه را هم تغییر دهد.
شاهحاتمی درباره تأثیر این شرایط بر افزایش هزینههای تولید هم گفت: خوشبختانه این فیلم جزو کمهزینهترین فیلمهای سینمای ایران است. برنامهریزی ما بهصورتی بود که اجازه تعطیلی در پروژه را نمیدادیم. تعطیلی ما تنها در بازههای جابهجایی بود که آن هم طبیعی است. از شروع تولید هر روز درگیر فیلمبرداری بودیم.
تنها آقازادهای که ۱۰ سال پیش جایزه کارگردانی گرفته است
این تهیهکننده باسابقه درباره ورود فرزندش به عرصه کارگردانی سینما و طرح برخی مباحث درباره حضور آقازادهها در جشنواره چهلم فیلم فجر هم بیان کرد: حمید شاهحاتمی تنها آقازادهای است که ۱۰ سال پیش در حوزه سینما جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است. «ماهان» اولین فیلم حمید شاهحاتمی نیست. اولین فیلم او به نام «رؤیای سینما» جایزه بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد. درست است که کارگردانی آن فیلم یک کار مشترک بود اما بالاخره جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک را به همراه داشت. در چند جشنواره خارجی هم این فیلم حضور بینالمللی داشته و از جشنواره کره، جایزه بهترین کارگردانی را گرفت.
وی ادامه داد: تعجب میکنم از طرح برخی مسائل، کسانی که این مباحث را مطرح میکنند یا سواد و یا درک درستی از شرایط سینما ندارند. اگر اسم حمید شاهحاتمی را سرچ میکردند، متوجه میشدند که او سالها پیش جایزه کارگردانی را گرفته است. اگر قرار بود او «آقازاده» خطاب شود هم، آن زمان باید مطرح میشد نه الان که دومین فیلمش را به صورت مستقل ساخته است.
تهیهکننده «ماهان» تأکید کرد: شکر خدا این مسائل حاشیهای برای فیلم ما به همراه نداشت و شخصاً هم معمولاً به هم نمیریزم. زمانی یک مسئله از روی فهم و دانایی یک گروه مطرح میشود، ولی یک وقت از روی ناآگاهی است. این دوستان حتی زحمت یک جستجو به خود ندادهاند تا ببینند حمید شاهحاتمی کیست؟ اصلاً اینگونه نیست که استعداد حمید زیر سایه من بهعنوان پدرش بخواهد قرار بگیرد.
پسرم و دخترم نگاه کاملاً مستقل در کارگردانی دارند
شاهحاتمی تأکید کرد: خوشبختانه من اصلاً در فرآیند ساخت فیلم حمید حضور نداشتم. همزمان دخترم هم مشغول ساخت یک فیلم سینمایی دیگر بود که خیلی از دوستان از آن بیخبر هستند. ۸ سال پیش اولین فیلمنامه زهرا شاهحاتمی به نام «پرواز مرغانیها» توانست جایزه بهترین فیلم و جایزه ویژه هیأت داوران را از جشنواره فیلم رشد بگیرد. اگر در سامانه ارشاد سرچ کنید، همزمان با کار حمید شاهحاتمی ما فیلمنامه دیگری هم ثبت کردهایم با عنوان «در جهنم باران نمیبارد». آن فیلم یک اثر ویدئویی است که برای گروه «هنر و تجربه» تولید میکنیم. همزمان درگیر تولید هر دو فیلم بودم و به همین دلیل جز کمک به گروه تولید فیلم «ماهان» حضور دیگری در این پروژه نداشتم. شاید یک یا دو جلسه فرصت کردم برای برخی هماهنگیها با گروه همراه شوم. فضای سینما بسیار کوچک است و چیزی قابل پنهان کردن نیست. هم حمید و هم زهرا، هر دو کاملاً مستقل فیلمهای خود را کارگردانی کردهاند. کسانی هم که تا به امروز دو فیلم را دیدهاند، معتقدند نگاه هر دو آنها در فیلمسازی کاملاً با نگاه من متفاوت است.
وی ادامه داد: حمید و زهرا هر دو از دوران جوانی با من در کارهای سینما همراه بودند اما امروز هر کدام نگاه خاص خود را دارند. به شهادت عوامل هر دو پروژه، من حتی به اندازه یک اینسِرت هم اعمال نظر نکردهام. جالب اینکه هیچکدام حتی با من مشورت هم نمیکردند! من هم خوشحال بودم.
شاهحاتمی درباره انتظار خود از جشنواره چهلم فیلم فجر هم گفت: در تمام دنیا وقتی جشنوارهای برگزار میشود، یک مدیر و یک دبیر ثابت دارد. اولین جشنوارهای که من حضور جهانی در آن داشتم، جشنواره جیفونی بود. دبیر آن جشنواره پس از سی سال، همچنان دبیر است تا زمانی که بازنشسته شود. در تمام دنیا این استاندارد وجود دارد. درست است که نام جشنواره فیلم ما «فجر» است، اما این دلیل نمیشود با تغییر دولتها مدیریت این جشنواره هم تغییر کند. وزیر ارشاد و مدیران سینمایی باید بنشینند و مسئله جشنواره فجر را از وزارت ارشاد جدا کنند. جشنواره فجر باید توسط هنرمندان و با یک دبیر ثابت برگزار شود. متولی آن هم میتواند خانه سینما باشد. ثبات جشنواره فجر و خروج آن از زیر سایه دولتها حتی به نفع دولتها هم هست.
وی در پایان اظهار کرد: هر دولتی سیاستهای خاص خود را دارد و میخواهد همان سیاستها را در جشنواره اعمال کند. گاهی به خاطر سیاستهای جشنواره فجر، دولتها استیضاح هم میشوند. بهتر است این بار را از روی دوش خود بردارند. هنرمندان فیلم میسازند و به جشنواره ارائه میدهند، اجازه دهید خودشان هم متولی برگزاری جشنواره باشند. این اتفاق هم به نفع هنرمندان است و هم به نفع وزارت ارشاد. این به معنای بد بودن یا نبودن دبیر یک دوره از جشنواره نیست چه اینکه همه آنها تلاش داشتهاند جشنواره پرباری را برگزار کنند اما در عمل این اتفاق رخ نمیدهد. چرا که خواهناخواه زیر سایه دولتها قرار دارند.
از سوررئالیسم حوزه هنری تا تعاریف جدید
تاملی بر نقاشی دیواری شهری
سعید فلاحفر معتقد است نقاشی دیواری در یک تناسب اجتماعی فعال، میتواند پا به پای تحولات اجتماعی دچار صعود و سقوط باشد.
«هنر شهری» به آثار هنری اطلاق میشوند که به ارتقای کیفیت منظر شهری بیفزایند و بر دو نوع مخاطب هدف خود یعنی «شهروندان» و «فضای بصری شهری» تأثیرگذار باشند. آثار تجسمی همچون نقاشی دیواری، مجسمهها و تندیسها و بیلبوردهای تبلیغاتی و فرهنگی از بیشترین این آثار هستند.
در چند سال اخیر گسترش و افزایش تعداد این آثار هنری در سطح کلانشهرها، لزوم توجه و بازنمایی آنها را بیش از پیش کرده است. سعید فلاحفر هنرمند عکاس و منتقد هنری طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است، به مرور تاریخچهای از شکلگیری نقاشی دیواری و هنر شهری پرداخته و برخی ملاحظات را برای آن مطرح کرده است که متن کامل آن را در ادامه میخوانید.
«بازدید از نمایشگاههای هنری، نگارخانهها، موزهها و… برای مردم امری انتخابی است. هر کس این حق را دارد که به دیدن آثار هنری در فضاهای نمایشگاهی برود و آنچه را مایل است تماشا کند. میتواند در فضاهای مجازی صفحات هنری را دنبال کند یا کتابهای مصور را ورق بزند. هستند افرادی هم که این فعالیتها را به کل از برنامههای زندگی خود حذف کردهاند اما دیدن نقاشیهای بزرگ دیواری در آمد و شد گاههای شهری برای شهروندان موضوعی ناگزیر خواهد بود. شهروندان چه بخواهند و چه نخواهند هر روز در مسیر رفت و آمدهای روزانه، در اطراف محل زندگی و کار و تحصیل و… با تعدادی از این نقاشیهای دیواری مواجه میشوند. بنابراین در این دیدار حق انتخاب چندانی ندارد.
هنرمندان هم با توجه به ملاحظاتی با انتخاب فضا، نوع تبلیغات، تمهیدات نمایشگاهی و… میتوانند به نحو مؤثری مخاطب خود را دست چین کنند. در حالی که این حق انتخاب برای هنرمند در سطح شهر به حداقل ممکن میرسد. به عبارتی یکی از مهمترین مشخصههای نقاشی دیواری شهری؛ رابطه اجباری میان اثر و مخاطب خواهد بود. همه رهگذران اجازه دارند، بلکه مجبورند به یک اثر هنر شهری نگاه کنند. این عمومیت و نحوه تعامل بین هنرمند، اثر هنری و مخاطب البته ماهیت منحصر به فردی برای نقاشیهای دیواری شهری به وجود میآورد. تکنیکهای فنی و اجرایی، کارکردهای اجتماعی، زیباییشناسی، شیوههای هنری مورد استفاده، موضوع، محتوا و… تحت تأثیر این مهم قرار میگیرند.
ایرانیها با این شاخه هنری آشنایی دیرین دارند؛ از نقش برجستههای فاخر هخامنشیان تا نقاشیهای کوه خواجه در سیستان و کاخهای سلطنتی صفویان. سنتی که همچنان جاری است اما آنچه با تعاریف جدید از هنر نقاشی دیواری میشناسیم، هنری جوان محسوب میشود. به طوری که در چند دهه گذشته؛ دیوار ساختمانهای بلند، سطوح زیرگذرها، میادین جدید شهری، جداره بزرگراههای درون شهری و … جولانگاه هنرمندان رسمی و حتی آثار گرافیتی شده است. در واقع این هنر جوان برای نمایشی اینچنین وسیع و متشخص، نیاز به بسترهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و البته کالبد متناسب شهری دارد. شرایطی که پیش از انقلاب اسلامی چندان مهیا نبود و یا به قدر کافی مورد توجه قرار نمیگرفت. تغییر چهره فرهنگی و کالبدی شهرهای بزرگ ایران بعد از انقلاب اسلامی فرصتی فراهم کرد تا هنرمندان زیادی وارد این میدان نوظهور شوند. به ویژه آزادیهای سیاسی و اجتماعی آن مقطع برای گروهی از فعالان بسیار خوشایند مینمود. بدیهی است این ورود، چندان سازمان یافته و همسو نبود اما نهادهایی مثل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را واداشت تا به جذب و تربیت هنرمندانی بپردازد که اختصاصاً به این گرایش هنری بپردازند.
رویداد مهمی مثل جنگ تحمیلی، همانطور که بر ارکان اصلی اقتصاد و اخلاق و فرهنگ و سیاست و… تأثیر میگذاشت، روند نقاشی دیواری شهری را هم به جایگاه تازهای سوق داد. جنگ توانست موضوعات و اهداف متمرکزی را میان هنرمندان و ارگانهای رسمی و دولتی به وجود بیاورد. دیوارهای شهری که پیش از این عمدتاً یا خالی بودند و یا در اختیار شعارنویسی قرار داشتند، به خدمت قرائت رسمی از دفاع مقدس درآمدند. آنچه که بهزعم نگارنده میتواند با عبارت «سوررئالیسم حوزه هنری» تعریف شود، به رویکرد اصلی نقاشی دیواری تبدیل شد. نقاشانی که در یک پیوستگی عقیدتی در ذیل عنوان «هنرمندان حوزه» برای تبلیغات انقلاب اسلامی به شیوه بیانی خاصی رسیده بودند، وارد عرصه هنر شهری شدند.
تقدیس دفاع، ارزشگذاری برای مفاهیم ایثار و شهادت، حفظ روحیه ملی و… محور رویکرد این نقاشیها بود. علاوه بر صدها مورد در شهرهای کوچک و بزرگ کشور، به عنوان نمونه نقاشیهای مسجد جامع خرمشهر، با همین ویژگیهای کلی، شهرتی خاص در هنر معاصر به دست آورد.
با وجود علاقه در بین بعضی گرایشات سیاسی برای توقف نقاشی دیواری در همین بزنگاه تاریخی، اما پایان جنگ شرایط کشور را به سمت و سویی تازهای میکشید. نظریات اقتصادی تازه، توسعه شهری، روحیه بازسازی، رفع آثار سو جنگ از یک سو و نسل تازهای با مطالبات جدید و نیازهای روحی و اجتماعی تازه امکان تداوم همان شیوههای گذشته در نقاشی دیواری را ناممکن کرده بود. اگر چه هنوز بخشی از هنر رسمی در سطح شهر به همان اصول دوران جنگ پایبند است اما این موضوع مانع ورود نسلها و تعاریف تازه از نقاشی دیواری نشده است. اگرچه بروز آن، به دلیل اختیارات مربوط به اداره شهرها، همچنان کنترل شده و نزدیک به قرائت سیاسی و ایدئولوژیک حکومتی بود. تحولات اجتماعی، تمایلات جامعه، دیدگاههای هنری و فرهنگی و … هم اهرمهای دیگری بودند که گاه همسو و گاه در مقابل قرائت رسمی پدیده هنر شهری را هدایت میکردند. در نتیجه؛ دوران اقتدار نقاشیهای صرفاً تبلیغاتی به تدریج به سمت تعادل شهری پیش رفت و ژانرهای جدیدی هم در سطح شهر متولد شدند. تا جایی که علاوه بر مناسبتهای مهم سیاسی و مذهبی؛ طرحهای فانتزی، تصویر شخصیتهای برجسته تاریخی و فرهنگی، نقاشیهای تزئینی از گل و درخت، معرفی بناهای تاریخی و جاذبههای توریستی، نقشهای تجارتی و… هم وارد شهرها میشود.
دیگر ابایی از رها کردن مضامین معین و فرمایشی وجود نداشت. حتی پنلهای رنگی نقاشیها هم دچار تغییراتی میشود. آنچه از ارتقای سواد بصری شهروندان، سبک سازی معماری، زیباسازی و تلطیف خشونتهای شهری و… هم که در فهرست کارکردهای نقاشی دیواری شهری آمده بود، جای خودش را باز کرد. شهرداریها، دانشگاهها، هنرمندان مستقل و… مبلغ تعاریف تازهای بودند که میتوانست چهره شهر و واکنش شهروندان را دگرگون کند. گاهی هم این تنوع طلبی پیمانکارها و هنرمندان به جایی میرسید که ماهیت نقاشی دیواری هم نادیده گرفته میشد و از ترفندهایی مثل بزرگ نمایی مینیاتور، گرافیک شهری، هنرهای تلفیقی و… هم استفاده میکردند. سرانجام با برنامههایی شبیه به «نگارخانهای به وسعت شهر» پای نقش تابلوهای مشهور از هنرمندان بزرگ هم به بهترین دیوارهای شهر و حاشیه اتوبانها باز شد. ابداعات و تجهیزاتی مثل پرینترهای مخصوص، تفکیک هنرمندان طراح و مجریان تخصصی، ابزارها و مواد جدید، تمرکز مدیریت شهری و… هم عواملی بودند که بر توسعه کمی نقاشیهای دیواری در سطح شهر تأثیر مستقیم گذاشتند.
نقاشی دیواری همانطور که از نظر مواد و ساخت فنی، ماندگاری، دوام و مقاومت در مقابل عوامل اقلیمی و آلودگیهای شیمیایی شهری و… نیاز به ملاحظاتی دارد، از نظر موضوعات هنری و اجتماعی، شیوههای هنری، مقیاسهای ذاتی، تناسب با شرایط معماری و شهرسازی، تغییرات روزانه و سالانه جهت تابش آفتاب، طبقه اجتماعی و فرهنگی مناطق شهری، ترافیک شهری و… هم با الزامات، محدودیتها و مشخصههایی رو به رو است و اگر سنجیده و درست به کار گرفته شود، آینهای است که احوال و سلیقه و نیازها و خواستههای شهروندان را نمایش میدهد. بنابراین در یک تناسب اجتماعی فعال، میتواند پا به پای تحولات اجتماعی دچار صعود و سقوط باشد. یا در یک جامعه سلامت چرخه هنر و رفتارهای اجتماعی را به سمت تکامل هدایت کند. در صورتی که این هنر شهری و هنرمندان آن از آزادی و امکانات و فرصتهای درستی برخوردار شوند، قطعاً نتیجه سالها فعالیت در این رشته یکی از شاخصههای فرهنگی و تاریخ مصور برای ارزیابی فرهنگی و جامعه شناسی هنری و اجتماعی خواهد بود.
اخبار
محمد علیزاده یک عاشقانه جدید منتشر میکند
محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ پس از نزدیک به دو سال دوری از فعالیتهای اجرایی حوزه موسیقی قطعه جدیدی را منتشر خواهد کرد.
محمد علیزاده خواننده شناخته شده موسیقی پاپ پس از دو سال توقف در فعالیتهای اجراییاش قصد دارد همزمان با روز تولد خود، موزیک جدیدی را رونمایی کند.
این قطعه موسیقی به تهیهکنندگی مجتبی امینی در حال و هوای عاشقانه تولید شده است.
ملودی و ترانه این اثر از هادی زینتی، تنظیم قطعه بر عهده آرین بهاری و مدیریت هنری کار هم با حامد کولیوند است.
این قطعه ساعت ۱۹ روز ۲۱ دی ماه در تمامی سایتهای معتبر و مجاز موسیقی کشور منتشر خواهد شد.
مجتبی امینی تهیهکننده سینما و تلویزیون قرار است از این پس تهیهکنندگی آثار این خواننده مطرح کشور را بر عهده بگیرد. وی در کنار تولید آثار سینما و تلویزیون، تولید آثار موسیقی را نیز آغاز کرده است.
افتتاح نمایشگاه «کارما» در «رسول مهر»
نمایشگاه نقاشیهای مهتاب رخصتی با عنوان «کارما» از روز جمعه هفدهم دی ماه به مدت چهار روز در نگارخانه رسول مهر افتتاح شد.
رخصتی درباره این نمایشگاه گفت: ذهنیت هر هنرمند دستآورد زمان ساختار اجتماعی روانشناسی و ایدئولوژی و سایر عناصر فرهنگی معینی است که در کل شکل و نوع جهانبینی او را آشکار میسازد. بدین لحاظ هنرمند راستین بنا به ذهنیتها و جهانبینیهای متفاوت خود شیوههای آفرینش متفاوت بر میگزیند. این مجموعه نقاشی با خطوط دوار و رنگهایی که دایرهوار به دورهم نقش بستهاند، اشارهای است به قانون کارما و سعی دارد «ما» را به خودمان «یادآوری» کند، تا بهتر نگاه کنیم.
وی افزود: شاید باور کنیم حتی حسهای ناپایدار و بلاتکلیف در چرخهای پایدار و حساب شده به اتفاقی در هستی تبدیل میشود.. به اتفاقی در زندگی ما. تولد این مجموعه با این جمله آغاز شد: «زمین به طرز باورنکردنی گرد است».
این نمایشگاه در نگارخانه رسول مهر به نشانی بلوار سعادت آباد، خیابان خوردین، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، خیابان ارغوان شرقی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ با رعایت دستورالعملهای بهداشتی از این نمایشگاه بازدید کنند.
بخش کوچکی از آثار در این نمایشگاه آبانماه سال گذشته به شکل مجازی به نمایش درآمده بود.
مستند-مسابقه «تماس» به شبکه افق میآید
مستند-مسابقه «تماس» با موضوعات اجتماعی و چالشهای شهری به طبقات مختلف به ویژه طبقات محروم میپردازد.
تولید و ضبط این مجموعه که از چند ماه گذشته آغاز شده، همچنان در نقاط مختلف شهر و استان تهران ادامه دارد.
شرکتکنندگان این مسابقه که با فراخوان عمومی و مصاحبه حضوری از طبقه متوسط جامعه انتخاب شدهاند، در تماسهای تلفنی هدایتگر مسابقه با چالشها و ماموریتهای ویژهای روبرو میشوند.
همچنین این مجموعه تلویزیونی از حضور یک بازیگر به عنوان هدایتگر و گرداننده مسابقه بهره برده است که به زودی اعلام میشود.
تهیه کنندگی این مسابقه برعهده حسن آخوندپور است و صابر اللهدادیان طراحی و کارگردانی این رئالیتی شو را بر عهده دارد.
اخبار
گلدن گلوب ۲۰۲۲ برندگانش را شناخت
هفتاد و نهمین دوره جوایز گلدن گلوب بدون پخش زنده برگزار شد و برندگان این دوره معرفی شدند.
اعلام اسامی برندگان گلدن گلوب شب پیش (بامداد ۲۰ دی) از طریق توییتر صورت گرفت و هیچ رسانه جمعی یا چهره مشهوری در این رویداد حضور نداشت.
برندگان امسال در بخش بهترین فیلم شامل «قدرت سگ» در بخش درام و «داستان وست ساید» در بخش فیلم موزیکال یا کمدی بودند. جین کمپیون به عنوان بهترین کارگردان شناخته شد و بازیگر این فیلم کودی اسمیتمکفی جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را کسب کرد.
در بخش بهترین بازیگر مرد درام ویل اسمیت برای «شاه ریچارد» و بهترین بازیگر زن درام نیکول کیدمن برای «ریکاردوس بودن» انتخاب شدند.
برای بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی اندرو گارفیلد برای «تیک، تیک…بوم!» انتخاب شد و ریچل زگلر برای «داستان وست ساید» عنوان بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی را از آن خود کرد. بهترین بازیگر زن مکمل نیز آریانا دبوس برای «داستان وست ساید» شد.
جایزه بهترین فیلمنامه نیز به کنت برانا برای «بلفاست» رسید.
«تل ماسه» جایزه بهترین موسیقی را از آن خود کرد و جایزه بهترین ترانه نیز به «زمانی برای مردن نیست» رسید.
«افسون» دیزنی نیز جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد.
جایزه بهترین فیلم بینالمللی نیز به «ماشینم را بران» از ژاپن رسید. در این بخش «قهرمان» فرهادی یکی از نامزدها بود.
گلدن گلوب پس از جنجالی که به دلیل نداشتن هیچ عضو سیاهپوست یا رنگین پوست در میان اعضایش ایجاد و با بدنامی روبرو شده سعی کرد با پذیرش چند عضو رنگین پوست نشان دهد به بحث تنوع نژادی و فرهنگی احترام میگذارد اما ظاهرا هیچیک از این موارد موثر واقع نشد.
پس از معرفی برندگان تنها چند تن از آنها در توییتر به دریافت جایزهشان واکنش نشان دادند و تشکر کردند که شامل زگلر و رودریگز برنده انیمیشن بودند.
اوپرا وینفری تهیهکنندگی مستند «سیدنی پوآتیه» را برعهده گرفت
با درگذشت سیدنی پواتیه بازیگر سیاهپوست مشهور هالیوود اعلام شد اپل مدتی است در حال ساخت مستندی از زندگی کاری این بازیگر مشهور بوده است.اپل در حال ساخت مستندی درباره زندگی و مسیر حرفهای کاری سیدنی پوآتیه فقید است. اوپرا وینفری قرار است تهیهکننده اجرایی این پروژه باشد که توسط استودیوی اپل اوریجینال فیلمز ساخته میشود. منبعی آگاه نزدیک به این پروژه گفته اپل و وینفری بیش از یک سال است که روی این مستند کار میکنند. خانواده پوآتیه هم در این پروژه دخیل است. رجی هادلین مسئولیت کارگردانی این پروژه را بر عهده دارد. از پروژههای قبلی او میتوان از فیلمهای سینمایی دهه ۹۰ میلادی از جمله «مهمانی خانگی» و «بومرنگ» و همچنین اپیزودهای سریالهای تلویزیونی مانند «آخرین گانگستر اوریجینال» و «دوشنبه سیاه» نام برد. او همچنین تهیهکنندهای کارکشته در صنعت فیلم و تلویزیون است و از سال ۲۰۱۳ تا به حال یکی از تهیهکنندگان اجرایی ثابت جوایز تصویر NAACP بوده است. هادلین مستند سال ۲۰۱۹ «پدرخوانده سیاه» را هم کارگردانی کرده بود که به اکتشاف در زندگی کلرنس آوانت تهیهکننده موسیقی میپرداخت. هادلین از قبل تهیهکننده اجرایی دو پروژه دیگر در اپل تیوی پلاس بود. او همچنین «شماره یک در لیست تماس» را کارگردانی میکند که مستندی درباره همه بازیگران مرد سیاهپوستی است که ستاره هالیوودی شدند. وی همچنین از مسئولان مستندی مشابه است که به زنان سیاهپوست میپردازد و شولا لینچ آن را کارگردانی میکند. پوآتیه که بازیگر، تهیهکننده و کارگردانی مطرح و همچنین نخستین برنده سیاهپوست جایزه اسکار بهترین بازیگر بود، جمعه در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.
«عنکبوت» ۲۳ بهمن اکران میشود
با اعلام شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد از ۲۳ بهمنماه به نمایش عمومی درمیآید.
جلسه شورای صنفی نمایش امروز ۱۹ دیماه برگزار و طی آن مقرر شد فیلم سینمایی «مرد نقرهای» ساخته محمدحسین لطیفی از ۲۲ دی ماه به نمایش دربیاید. همچنین در این جلسه مصوب شد که فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولی زاده، «مورچهخوار» ساخته شاهد احمدلو، «عاشق پیشه» ساخته داوود موثقی و «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد از ۲۳ بهمن ماه راهی اکران شونددر این جلسه بر این تاکید شد که هیچ سینمایی در سراسر کشور حق نمایش تک سانس قبل از ساعت ۲۲ را ندارد.در عین حال در این جلسه عنوان شد که به صاحبان فیلم سینمایی «حکم تجدید نظر» ساخته محمدامین کریمپور که بدون مجوز اقدام به اکران آنلاین این اثر کردهاند و پلتفرمهای مرتبط اخطار داده شده و متعاقباً پیگیریهای لازم درباره این اقدام به عمل خواهد آمد. به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش خبر اکران فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد در دی ماه رسانهای شد اما این کارگردان در چند روز گذشته در اینستاگرام خود اعلام کرده بود این فیلم با آنکه دارای پروانه نمایش بوده اما مجدداً مشمول اصلاحیههایی شده و همین موضوع اکران «عنکبوت» را به تعویق انداخته است.
بررسی ۱۲ پرونده تاسیس آموزشگاه موسیقی در ارشاد
۱۲ پرونده متقاضی دریافت مجوز آموزشگاه موسیقی در شورای نظارت بر آموزشگاههای آزاد موسیقی یکشنبه ۱۹ دی ماه بررسی شد.
دویست و دهمین جلسه شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه های آزاد موسیقی، با حضور مدیرکل دفتر آموزش و اعضای این شورا روز یکشنبه ۱۹ دی ماه برگزارشد. در این جلسه ۱۲ پرونده متقاضی دریافت مجوز آموزشگاه موسیقی توسط اعضای شورا بررسی شد که از استان های خوزستان، همدان، البرز، زنجان، گلستان، فارس و تهران به صورت حضوری در مصاحبه شرکت کردند.اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه های آزاد موسیقی حسن ریاحی، داود گنجهای، کیاوش صاحب نسق، سیمون آیوازیان، محمد اله یاری فومنی سرپرست دفتر موسیقی، احمد صدری به عنوان نماینده فرهنگستان هنر و علی اکبر صفی پور مدیرکل دفتر آموزش هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9677/29758/102832
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9677/29758/102833
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9677/29758/102834
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9677/29758/102835
|
عناوین این صفحه
- چیزی پنهان کردنی نیست
- تاملی بر نقاشی دیواری شهری
- اخبار
- اخبار