|
«چارسوی هنر» با معرفی تیمهای برتر به ایستگاه پایانی رسید
رویداد «چارسوی هنر» که از چهارشنبه ۱۱ اسفندماه در حوزه هنری آغاز شده بود، پس از برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی تیمهای برتر، به کار خود پایان داد.
آئین اختتامیه «چارسوی هنر» (ششمین رویداد تصمیمسازان آینده) عصر روز جمعه ۲۰ اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. پیش از مراسم اختتامیه، سیزده تیم راهیافته به مرحلهی نهایی در سه چالش «ایران تهرانی» (سهم پایین بازنمایی فراتهران در آثار هنری)، «سینمای سانسور» (سهم پایین مضامین و سوژههای انقلابی در سینمای ایران) و «آیندهسازان خاموش» (سبد مصرف فرهنگی مخرب نوجوانان) نتایج فعالیتهای خود را به هیأت داورانِ هر بخش ارائه کردند. ارائه تیمها به هیأت داوران از صبح روز جمعه آغاز شد و پس از پایان ارائهها، اعضای هیأت داوران در هر چالش تیمهای برگزیده را انتخاب کردند تا از برترینها در مراسم اختتامیه تقدیر شود.
مراسم اختتامیه رویداد «چارسوی هنر» با پخش مستندی از روند برگزاری رویداد و سخنرانی محمدصالح سلطانی، مدیر دفتر نوآوری و توسعه حوزه هنری آغاز شد. سلطانی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه هنری، رویداد «تصمیمسازان آینده» را به دلیل واقعیبودنِ مسائل، رویکرد بینارشتهای و کمک به حوزه هنری برای حل چالشهای اساسی خود، یک رویداد مهم دانست و از شرکتکنندگان در رویداد تشکر کرد. در ادامه نیز محمد توکلی معاون برنامهریزی و امور راهبردی حوزه هنری در سخنان کوتاهی از عوامل، دستاندرکاران و شرکتکنندگان رویداد «چارسوی هنر» قدردانی کرد. این مراسم با اجرای موسیقی زنده توسط گروه «قاصدک» ادامه یافت و در نهایت برگزیدگان رویداد «چارسوی هنر» معرفی شدند. تقدیر از برترین تیمهای رویداد با حضور آقایان دکتر داود ضامنی (داور بخش «سینمای سانسور»)، محمد توکلی و محمدصالح سلطانی و همچنین خانمها سمیه کاظمبیگی و سمانهسادات حسینی (داوران رویداد در بخش «آیندهسازان خاموش») شد.
در چالش «سینمای سانسور» تیم «شهید باغبانی» متشکل از محمود احمدی و محمدمهدی گودرزی به مقام نخست دست یافت و تیم «داود میرباقری» متشکل از محسن سلیم، سیدحسین سجادی و مجید سانکهن به همراه تیم «شهید آوینی» متشکل از حسن صادقی، محمد نصراللهی و محمدرضا قربانی ودیق مشترکاً به مقام دوم رسیدند.
هیأت داوران در چالش «ایران تهرانی» هیچ تیمی را شایسته مقام اول ندانست و مقام دوم به تیم «مرتضی سرهنگی» متشکل از هادی نومیری، احسان حجتی، حمید زارع و سیدمسعود انوری تفتی تعلق گرفت. همچنین تیم «هوشنگ مرادی کرمانی» متشکل از محمدمهدی شیرزاد، محمد براتی و امید نصیریان به مقام سوم رسید.
چالش «آیندهسازان خاموش» نیز دو تیم برتر داشت. تیم «شهیده سهام خیام» متشکل از خانمها شیرین محرابیان و فاطمه محمدی به مقام اول رسید و تیم «شهید ذوالفقاری» متشکل از سیدشهابالدین انوری، مهدی پرچیانی، حمیدرضا طالبیان شریف و ابوالفضل حاجی محمدحسین کاشی به مقام دوم دست یافت. در این بخش هیأت داوران هیچ تیمی را شایسته کسب مقام سوم ندانست.
دعوت از کارشناسان خارجی برای اصالت سنجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران
حسین هاشم پور: هنرمندان مطالبه گری کنند
حسین هاشم پور - روزنامه نگار هنری
یک: لطفن با خودمان رو راست باشیم: تشکیک در اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مربوط به امروز و دیروز نیست، دیدیم که گذر زمان و مسکوت گذاشتن آن نیز این شائبه را پاک نکرده است .
پس از طرح تازه این شایعه در یک برنامه تلویزیونی، روشن شده که در خودزنی حدی نمی شناسیم پس کار عقلانی این است که یک چاره اندیشی اساسی کنیم.
دو: نخستین بار خانم معصومه سیحون، از پیشگامان گالری داری ایران، اتهام کپی بودن برخی آثار گنجینه را مطرح و پنج شش سال مداوم نیز به آن پافشاری کرد، و سرانجام بدون اینکه حتی یک برگ سند و مدرک ارائه کند، اردیبهشت ۸۹ رخت سفر بست و ساکن بهشت سکینه شد.
خانم سیحون مدعی بود در دوره دولت اصلاحات ، موزه هنرهای معاصر تهران در فرایند امانت سپاری آثار گنجینه به دیگر موزه های دنیا تقلب می کند، بدین شکل که اصل اثر در خارج به فروش می رسد و کپی آن به ایران برمی گردد !!
در پایان دولت اصلاحات، با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، در همه زمینه ها عملکرد مدیران قبل با وسواس بررسی شد و گفته می شود اتفاقن در بخش هنر، موزه هنرهای معاصر عیب جویانه بازرسی شد اما نه آن دوران تخلفی در این خصوص گزارش شد و نه شش مدیر بعدی موزه که از طیف های سیاسی متنوعی بودند این شایعات را تایید کردند.
کمااینکه ۲۱ بهمن اخیر، آقای احسان آقایی، که تا دو روز پیش رئیس موزه هنرهای معاصر تهران بود در مصاحبه با ایسنا کاملن تایید کرد تمامی آثار گنجینه از صحت و سلامت کامل برخوردار هستند و هرگونه تردید در اصالت آنها از ناآگاهی نشات میگیرد.
سه :آگاهان هنرهای تجسمی می دانند هر یک از آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در حد آیکون در دنیای هنر شهرت دارند، و هیچ عقل سلیمی باور نمی کند بشود این کارها را کپی کرد ، فروخت.
اگر در حد محال هم چنین اتفاقی بیفتد، چون سند و شناسنامه این کارها به نام موزه صادر شده هر روزی این آثار ارائه شود از طریق پلیس اینترپل قابل پیگیری ست و هر کسی مختصری عقل و اطلاع داشته باشد چنین کار بیهوده ای نمی کند.
چهار: با وجود همه این توضیحات که برای اهل هنر بدیهی به نظر می رسد اما این شائبه عدم اصالت، تمام این سال ها وجود دارد، گاه پر بسامد شد و البته در اکثر اوقات به حاشیه رفت، اما کافی ست صفحات مجازی را رصد کنیم و ببینم همچنان سایه این سوءتفاهم بر ذهن جمعیتی از هنرمندان و هنردوستان سایه انداخته است.
عجیب اینکه چهره های شناخته شده متعددی پس از یادداشتم در ۶بهمن ۱۴۰۰ با تیتر « تلاش فراستی برای ضربه ۲ و نیم میلیارد دلاری به ثروت مردم « ، تماس گرفتند و گفتند واقعن به اصالت گنجینه تردید دارند و حتی نام دو مدیر دیگر هم در دهه اخیر را اضافه کردند که تصور می کنند آثار اصل را به خارج ارسال و کار کپی جایگزین کرده اند.
از این روست که یقین دارم با توجه به بدبینی که در همه موارد به جان جامعه کنونی ایران نشسته، این گفتار درمانی ها شائبه مزبور را پایان نمی دهد، و احتمالن تنها راه چاره این است که از» کارشناسان اهل فن و شناخته شده خارجی دعوت شود برای اصالت سنجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به ایران بیایند.»
پیشنهاد می کنم از أنجا که تقریبن همه هنرمندان صاحب نامی که اثر قابل توجه در گنجینه دارند دارای بنیاد یا مرکز و موزه تخصصی هستند ، می توان با دعوت از آنها این اصالت سنجی را به صورت دقیق انجام داد و پس از نزدیک به نیم قرن گواهی اصالت مجدد گرفت.
تصور نکنید این کار نشدنی است، هشتم اسفند ۹۶ وقتی قرار شد بعد ۴۰ سال پروژه انتقال مجسمه
«جاکومتی» از فضای بیرونی به درونی انجام شود ، علی محمد زارع ، رئیس وقت موزه با بنیاد این هنرمند ارتباط گرفت و آنها بدون دریافت هرگونه هزینه ای، کارشناسان خود را از سوئیس برای این جابجایی روانه تهران کردند.
حال می توان همین گزینه را درباره اصالت سنجی دیگر آثار در دستور کار قرار داد.
به نظر نگارنده اگر در خصوص این پروژه هزینه هم انجام دهیم امر درستی ست، برخی برآورد قیمت این گنجینه را بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین می زنند و ثروت قابل اعتنای همه مردم ایران است ، این غیر از مباحث معنوی امانت داری ایرانیان از بخشی از تاریخ هنر است که دنیای هنر همواره کنجکاوانه وضعیت آن را رصد می کند.
به طبع تردید در اصالت این آثار اگر جنبه بین المللی پیدا کند می تواند عواقب ناگواری برای اهمیت این گنجینه به همراه آورد که زیبنده ایران نیست.
پنجم: البته در این دو دهه، کم کاری مدیران موزه و نیز وزارت ارشاد را در دامنه دار شدن این شایعه نباید از نظر دور داشت، مثلا تا همین چهار سال پیش همه مدیران می گفتند موزه بیش از سه هزار اثر هنری دارد، و انگار کسی از تعداد دقیق آن خبر نداشت!
یا حتی آثار آیکونیک گران بها، فاقد شناسنامه بود و در حالی که می شد شاهکارهای لوور و تیت و موما و ... را زنده تماشا کرد، موزه یک سایت معمولی هم نداشت و ندارد!
سرانجام سال ۹۶ به همت علی محمد زارع، رئیس آن زمان موزه، کار شمارش آثار انجام شد، او به رسانه ها اعلام کرد: « تعداد ثبت اولیه آثار گنجینه ٣٧٧٢ اثر است که از این تعداد ٥١٢ اثر در سال ١٣٨٢ به دفتر هنرهای تجسمی منتقل و یک اثر نیز با شاهنامه شاه طهماسبی مبادله شد، بدین ترتیب تعداد اثار ثبتی ٣٢٥٩ اثر است.
تعداد ٢١٩ اثر نیز از طرف هنرمندان به موزه اهداء شده است. بدین ترتیب جمع آثار موزه به لحاظ ثبت اموال ٣٤٧٨ اثر است. اگر روسای قبل، این عدد را تقریبی اعلام می کردند بدین جهت بود که برخی از آثار که ده لت (ده تکه) دارند متاسفانه در ابتدا در دفتر اموال ده اثر جداگانه ثبت شده اند در حالی که در واقع باید یک اثر ثبت میشدند به مانند اثر دونالد جاد. «
او گفت :» در حال حاضر فارغ از ارزش اثر، تک تک آثار در حال شناسنامه دار شدن هستند، حتی آثار چاپیای که شاید ۱۰۰ دلار بیشتر قیمت ندارند. تا به امروز تعداد ۹۰۰ اثر صاحب شناسنامه کارشناسی شدهاند که این شناسنامه فراتر از نام هنرمند و نام اثر و تاریخ خلق اثر، حائز اطلاعات افزون تری ست. «
اما از همان روز تاکنون، سرنوشت این شناسنامه دار شدن آثار اطلاع رسانی نشده است!موزه بیش از ۳۲ ماه برای تعمیرات تعطیل بود و معاونت هنری وقت، بهترین فرصت را داشت تا با تخصیص اعتبارات لازم زیر ساخت های اطلاعاتی آن را به روز و مطابق استانداردهای بین المللی کند اما گویا هیچ اتفاقی نیفتاد. موزه نو نوار شده شروع به کار نکرده، دوران همه گیری کرونا شروع شد و تمام موزه های مهم دنیا گنجینه خود را به صورت واقعیت مجازی و عکاسی ۳۶۰ درجه در دسترس جهانیان گذاشتند و از این رهگذر آورده معنوی بالایی کسب کردند اما گنجینه موزه ایرانیان به جهت غفلت و سهل انگاری مدیران، در مخزن محبوس ماند!
حتی به طور مشخص قرار بود برای پایان دادن به شایعات تردید در اصالت ، بانک اطلاعاتی گنجینه در دسترس عموم مردم باشد که آن هم تا امروز متوقف مانده است. فکر کنم تنها موزه هنری در دنیا باشیم که حتی سایت نداریم.
به نظر می رسد اگر هنرمندان تجسمی و انجمن های تجسمی به طور جدی پیگیر حضور کارشناسان خارجی برای اصالت سنجی گنجینه موزه شوند، این کار قابل انجام است، جلب اعتماد عمومی بزرگ ترین سرمایه است که کم ترین وظیفه هر دولتی ست.
اخبار
رئیس موزه هنرهای معاصر تغییر کرد
انتصاب عبادرضا اسلامی کولایی
محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی عبادرضا اسلامی کولایی را به عنوان رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران منصوب کرد.
عبادرضا اسلامی کولایی با حکم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران منصوب شد.
در حکم انتصاب وی آمدهاست:
«با عنایت به شایستگی و تجربیات ارزنده شما به موجب این حکم به عنوان «رئیس موزه هنرهای معاصر تهران» منصوب میشوید.
امید است با مدیریت تخصصی موزه و نمایش و معرفی هدفمند و پژوهش محور آثار گنجینه و توجه به حفاظت و حراست از این میراث گرانبها با استفاده از نظریات تخصصی هنرمندان و صاحب نظران، ظرفیتهای موزه هنرهای معاصر تهران در گستره ملی و بین المللی بیش از پیش به منصه ظهور برسد.
توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند منان خواستارم.»
عبادرضا اسلامی کولایی پیشتر عضو شورا و معاون مؤسسه آموزشی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر را بر عهده داشته است. معاونت اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیریت کل پشتیبانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائممقام و معاونت مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و معاونت گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و ریاست فرهنگسرای نیاوران از دیگر سوابق اسلامی است.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از خدمات احسان آقایی قدردانی کرد.
پیش تولید «رینگ» آغاز شد
با اعلام اسامی بازیگران فیلم سینمایی «رینگ» به کارگردانی میثم محمدخانی وارد مرحله پیش تولید شد.
«رینگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی میثم محمدخانی و نویسندگی فاطیما اباحمزه وارد مرحله پیش تولید شد.
این فیلم سینمایی که اولین ساخته سینمایی این کارگردان جوان به شمار می رود، تاکنون با چندین بازیگر نیز به توافق رسیده است.
از آثار قبلی این کارگردان می توان به فیلم های کوتاه «هَناسه»، «مترسک»، «گرسنگی»، «مادرکشی» و «اسب دریایی» اشاره کرد. «هَناسه» که اولین اثر وی بهحساب میآید، امسال در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.
اخبار
«زومرهای ایرانی» آماده نمایش شد
مستند نیمه بلند «زومرهای ایرانی» با خاتمه صداگذاری و اصلاح نور و رنگ آماده نمایش شد.
مستند نیمه بلند «زومرهای ایرانی» به کارگردانی امیرحسین خلیل زاده، که پوستر آن نیز به تازگی توسط یاسر عزآباد طراحی شده است از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که با نگاهی جستجوگرانه و کنجکاوانه به سراغ نوجوانان دختر و پسری رفته است که جامعه امروز ایران گهگاه از شناخت دقیق آنها غافل است.
«زومرهای ایرانی» که از اصطلاحی جهانی به معنای اعضای نسل زِد (Z) به عنوان اولین نسل اجتماعی بشر که از بدو تولد و نوجوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال رشد کرده اند برگرفته شده است، روایت نیازها و روحیات متولدین دهه اول هشتاد خورشیدی در ایران بوده و با هدف روشنگری نزد خانواده ها و متولیان دولتی تولید شده است. امیرحسین خلیلزاده کارگردان «زومرهای ایرانی» دانشآموخته کارشناسی رشته سینما و دوره عالی کارگردانی اصغر فرهادی است. او تاکنون با ۲ مستند «پولیس پولیس» و «بهاءالدین محمد» نامزد دریافت تندیس بهترین فیلم، کارگردانی و پژوهش در ادوار مختلف جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» بوده است. عوامل فیلم مستند «زومرهای ایرانی» عبارتند از طرح اولیه و تهیهکننده: سعید الهی، کارگردان و نگارش گفتار متن: امیرحسین خلیلزاده، مدیر هنری: بهار سیری، مشاور کارگردان: بابک حیدری، تحقیق و نگارش: منوچهر اکبرلو، مشاور پژوهشی: سیدمحمدصادق دهنادی، تصویربردار: ابوالفضل علایی، صدابردار: امید اسلامی، امین نظروند، تدوین: محمدرضا محب آلعبا، صداگذار: محمدحسین ابراهیمی، مدیر تولید: سید حسین حسینی، عکاس: نیما حمیدزاده، اصلاح نور و رنگ: ناصر فکور، طراح پوستر: یاسر عزآباد، آرشیو: آبان منتظری و علی عراقی، تهیه شده در استودیوی ایده پردازی اتاق هشتم و موسسه اندیشه ورزان تصویر گستر، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
«قند پهلو» ویژه نوروز ۱۴۰۱ کلید خورد
در آستانه سال ۱۴۰۱ فصل جدید برنامه «قندپهلو» برای پخش در ایام تعطیلات نوروز کلید خورد.
«قند پهلو» مسابقه ای ادبی به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر قمیشی و با محوریت شعر طنز است که در سال های گذشته میزبان چهره های فرهنگی و ادبی مختلفی بوده است. بهاالدین خرمشاهی، سیدعلی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک، زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد و محمد صالح علاء از جمله این چهره ها به عنوان مهمان و داور بوده اند.
ناصر فیض و شهرام شکیبا در مقام داور و رضا رفیع به عنوان مجری فصل های مختلف این برنامه را همراهی کرده اند و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۱ فصل جدید این برنامه کلید خورده است تا دوباره در آن شاعران با هم رقابت کنند.ضبط فصل جدید مسابقه «قندپهلو» که یکی از برنامه های پربیننده شبکه آموزش است به تازگی آغاز شده است. این برنامه در ۱۳ قسمت تولید می شود تا در ایام نوروز هر شب روی آنتن برود.
این مجموعه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه آموزش روی آنتن می رود و تکرار آن ساعت ۱۵ روز بعد پخش خواهد شد.
مایکل مان با «توکیو وایس» دیده میشود
با انتشار اولین تریلر از مینیسریال «توکیو وایس» جدیدترین کار مایکل مان کارگردان مشهور دیده شد.
اچبیاومکس تریلر «توکیو وایس» را منتشر کرد. این تریلر اولین تصاویر از سریال جنایی در دست انتشار ساخته مایکل مان را نشان میدهد.
این سریال که با اقتباس از خاطرات جیک آدلاستاین روزنامهنگار آمریکایی درباره عملیات پلیس توکیو ساخته شده با بازی انسل الگورت در نقش آدلاستاین شکل گرفته است. جیک آدلاستاین ۱۲ سال دبیر بخش جنایی روزنامه یومیوری شیمبون، بزرگترین روزنامه ژاپن بود و تحقیقات جنایی را در دهه ۱۹۹۰ به صورت مستند دنبال میکرد.
کن واتانابه دیگر بازیگر این سریال است که در کنار ریچل کلر، الا رامپ، رینکو کیکوچی و هیداکی ایتو در آن نقش آفرینی کرده است. از سال ۲۰۱۹ ساخت این سریال با بازی الگورت در نقش اصلی مطرح شد. امی واینر و مایکل مان بعدتر به عنوان تهیه کننده و کارگردان قسمت اول قرارداد این سریال را امضا کردند. مایکل مان آخرین بار سال ۲۰۱۵ برای فیلم اکشن «بلکهت» با بازی کریس همسورث روی صندلی کارگردانی نشسته بود. این کارگردان که به عنوان یکی از فیلمسازان استاد در زمینه ژانر جنایی مدرن شناخته میشود سازنده فیلمهایی چون «مخمصه» با بازی رابرت دنیرو و ال پاچینو است.
مان همچنین کارگردانی «میامی واس» را انجام داده و تهیهکننده اجرایی سریال درام کوتاه اچبیاو با عنوان «لوک» بوده است. جی.تی. راجرز نویسنده و خالق این سریال آن را بر مبنای کتابی با نام «توکیو وایس: بررسی یک خبرنگار آمریکایی درباره پلیس در ژاپن» نوشته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9721/30090/104544
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9721/30090/104545
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9721/30090/104546
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9721/30090/104547
|
عناوین این صفحه
- «چارسوی هنر» با معرفی تیمهای برتر به ایستگاه پایانی رسید
- حسین هاشم پور: هنرمندان مطالبه گری کنند
- اخبار
- اخبار