|
هند، گرجستان را جایگزین ایران برای انتقال بار به روسیه کرد
یک رسانه هندی نوشته است که؛ طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شدهاند و میتوان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محمولههای تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.
اسفند ماه سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هند انتقال محمولههای گندم اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان از سر میگیرد.
این تصمیم از سوی هندوستان در شرایطی اتخاذ شد که پس از توافق چابهار بین ایران، هند و افغانستان قرار شده بود، محمولات ترانزیتی و گندم اهدایی از مبدا هندوستان از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند چنانکه در سال ۱۳۹۹ و تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵۰۰۰ تن گندم اهدایی از مبدا بندر کاندلای هند با ۳۲۴۵ کانتینر در قالب ۱۰ پارتی با کشتیهای مختلف در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جادهای از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شده بود. اما پس از وقفهای در ارسال این محمولهها، هند تصمیم گرفت ارسال محمولههای اهدایی خود را مجددا از طریق پاکستان شروع کند.
این تنها اقدام هندوستان برای دور زدن بندر چابهار (که یک شرکت هندی راهبری آن را در دست دارد)، نیست چرا که از هفته گذشته هند ارسال محمولههای مورد نیاز روسیه را نیز از مسیر بنادر گرجستان آغاز کرده است. در حالی مسئولان کشورمان انتظار دارند با تداوم بحران مسکو - کی یِف، مقدار ترانزیت کالا از مبدا هندوستان به روسیه از مسیر ایران رشد کند و درآمدهای ترانزیتی و اشتغال ناشی از آن افزایش پیدا کند، اما منابع خبری هند اعلام کردهاند ترانزیت کالاهای هندی به سمت روسیه از مسیر گرجستان شروع شده است.
یک رسانه هندی (سایت خبری ایندیا سی ترید نیوز) چنین نوشته که؛ طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شدهاند و میتوان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محمولههای تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است. پس از آنکه خطوط کشتیرانی بزرگ بین المللی جهان تردد به بنادر روسیه را متوقف کردهاند و تجارت بین روسیه و اکثر کشورها متوقف شد، دولت هند کمیتهای به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند را تشکیل داد که به بازرگانان هندی کمک کند تا راههای دسترسی به شیوه های حمل و نقل جایگزین را بیابند. گزارشها حاکی از آن است که پس از آنکه دو بانک روسی امکان انجام پرداختها به روپیه و روبل را فراهم ساختند، هند بار دیگر ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده است. بعد از ۲۴ فوریه و در پی حمله روسیه به اوکراین و خالی شدن تدریجی قفسههای فروشگاه های روسی، این اولین باری است که کالا به شکل گسترده از هند به روسیه صادر می شوند. به گفته تاجران هندی، بانکهای Sberbank و Alfa Bank، تجارت دوجانبه بین روسیه و هندوستان را تسهیل می کنند. مقامات هر دو کشور طرحهایی را در مورد چگونگی شروع مجدد تجارت و پرداختها به ویژه بر پایه روپیه و روبل، ارائه کردهاند. هندوستان یکی از متحدان بزرگ روسیه محسوب میشود که از زمان آغاز جنگ و اعمال تحریمهای مختلف سیاسی و اقتصادی غربیها علیه روسیه، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده و اکنون نفت خام روسیه را با قیمت ارزانتر از بازار، از مسکو میخرد. آجی ساهای، مدیر کل و مدیر عامل فدراسیون سازمانهای صادراتی هند، گفت که معاملات با روسیه از طریق بانک روسی «Sberbank» صورت میپذیرد. همچنین آشوین شاه، یکی از صادرکنندگان برنج، گفت: هفته گذشته ۶۰ کانتینر که هر کدام شامل ۲۲ تن برنج بودهاند، به روسیه صادر کردهایم.وی افزود که پرداختهای این معامله از طریق «آلفا بانک» روسیه و بانک هندی «ماهاراشترا» انجام شده است. هند سالانه ۸ میلیارد دلار تجارت با روسیه دارد که واردات آن در برگیرنده حدود ۵/۵ میلیارد دلار و شامل نفت و الماس است.
گزارش «امتیاز» از فراز و نشیب سیستم نسخه الکترونیک و آثار اقتصادی و اجتمای آن؛
رابطه «نقشه راه سلامت الکترونیک کشور» و» انحصار»
سید خلیل ناظم
«سوابق پزشکی بیماران مرتبط با هر پزشک در سامانه اختصاصی بیمهها نگهداری میشود و پزشک برای مرور سوابق یک بیمار باید به سامانههای مختلف مراجعه کند. این اطلاعات در پرونده سلامت فرد درج نمیگردد، چون این سامانهها مطابق استانداردهای وزارت بهداشت تبادل اطلاعات ندارند و جالبتر اینکه سامانههای بیمهها هم با یکدیگر تبادل اطلاعات ندارند. از سوی دیگر مرجع پاسخگویی و پشتیبانی متمرکزی برای پاسخ به سؤالات کاربران و رفع مشکلات اجرایی در مقیاس کشوری وجود ندارد. برای هر مشکلی ابتدا باید بدانیم مشکل مربوط به کدام سامانه است و سپس باید با پشتیبانی اختصاصی آن سازمان تماس گرفت که اگر پاسخگو باشند، بعضاً خودشان هم اطلاعات درستی ندارند یا در جریان تغییرات داخلی سیستمهایشان نیستند!»اینها سخنان یک نماینده مجلس است. برای همین هم مروری داریم بر ماجرای سیستم نسخه الکترونیک و آثار و تبعات آن؛
۴۴ میلیون نفر داخل کامپیوتر
استفاده از فناوریهای نوین مانند نسخهنویسی الکترونیک نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدماترسانی در حوزه بهداشت و درمان ایفا خواهد کرد، اما در این میان توجه به کیفیت زیرساختهای فنی و همچنین رفع مشکلات اجرایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نقش بسزایی در موفقیت اینگونه طرحهای ملی خواهد داشت.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تامیناجتماعی، بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامیناجتماعی هستند. با توقف صدور دفترچه بیمههای کاغذی تامیناجتماعی ، بهنظر میرسد سرانجام طرح نسخه الکترونیک بهعنوان یکی از اصلیترین بخشهای پروژه سلامت الکترونیک تکمیل شد و دیگر افراد نیازی به مراجعه به دفاتر کارگزاریهای تامیناجتماعی برای تمدید و تعویض دفترچههای بیمه ندارند. با گسترش استفاده پزشکان از این سامانه، به زودی پرونده الکترونیکی هر بیمار در پایگاههای اطلاعاتی کشور ثبت و در هر مراجعه جدید به هر پزشکی، تمام سوابق پزشکی بیمار برای پزشک معالج در دسترس خواهد بود.
اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در موسسات درمانی میتواند از میزان مراجعات و دریافت داروهای تکراری بیمه شدگان جلوگیری کند که این امر در کاهش هزینههای درمانی بیماران و هزینههای سازمان نقش مهمی دارد. از مزایای مهم نسخهنویسی آنلاین ذخیره اعتبار تخصیص داده شده برای تهیه کاغذ مورد نیاز تولید دفترچههای درمانی توسط دولت و افزایش دقت و صحت نسخههای نوشته شده توسط پزشکان است. لازمه اجرای این پروژه ملی حضور فعال و همکاری ویژه سازمانهای بیمهگر است که همکاریهای مناسبی در این حوزه ایجادشده است.
گفته میشود هر کدام از سازمانهای بیمهگر در سال بهطور تقریبی ۱۰۰ میلیارد تومان برای کاغذ و چاپ دفترچه بیمه هزینه میکنند. با گسترش بهکارگیری نسخه الکترونیک میتوان مبلغ صرفه جوییشده را در بخشهای دیگر سیستم درمانی کشور بهکار گرفت.
رویکرد نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کاهش تخلفات احتمالی ناشی از مراودات و تبانی احتمالی پزشکان و داروخانهها است. اجرای این طرح باعث نظارت بر نسخ تجویزی توسط پزشکان میشود و در نتیجه، امکان شناسایی پزشکان متخلف و برخورد با آنها را فراهم میکند. پس از مراجعه بیمار به پزشک یا مراکز پاراکلینیک میتواند در صفحه شخصی خود در سازمان تامین اجتماعی، دارویی که دکتر برایش تجویز کرده و یا اطلاعات نسخه پیچی داروخانه و سوابق درمانی خود را رویت کند. در گذشته اگر یک داروخانه از یک نسخه، یک یا چند قلم دارو را نداشت، نسخه پیچیده میشد و از بین میرفت و بیمار باید بقیه داروها را به صورت آزاد تهیه میکرد اما اکنون با استفاده از سیستم نسخه الکترونیک اگر داروخانهای چند قلم داروی یک نسخه را نداشت، میتواند نسخه را برای بیمار بپیچد و داروهای موجود را ارائه کند و بقیه داروها از داروخانه دیگر با همان تعرفههای دولتی و حمایت بیمهای تهیه شود.
وزارت بهداشت به عنوان نهاد حاکمیتی انشاء قوانین میکند و قوانین را ابلاغ میکند و باید شرکتهای زیرمجموعه قوانین را پیادهسازی کنند.
امنیت اطلاعات مطرح است و حفاظت از اطلاعات مردم
رییس سازمان بیمه سلامت گفت: اجرای کامل طرح متوقف نشده است و پیگیر حل مشکلات آن هستیم. دکتر محمد مهدی ناصحی رییس سازمان بیمه سلامت گفت: اجرای طرح نسخه الکترونیک در همه استان ها، به جز تهران و خراسان رضوی به ۹۸ درصد رسیده است.
وی با اعلام اینکه طرح قانونی نسخه الکترونیک در دو استان تهران و خراسان رضوی ۹۲ درصد اجرایی شده است، درخصوص تعدد درگاههای این طرح افزود: نسخه الکترونیک در مرحله بلوغ است و با توجه به کدینگ متفاوت بیمه ها، هماهنگیهایی با حضور ذینفعان صورت گرفته است و مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمرحله فعلی درصدد است تاعدم همکاری قبلی را در زمینه یکپارچه سازی سامانه بیمهها در این خصوص را برطرف کنند.وی درادامه افزود: فرصتی که طی روند اجرایی این طرح درخواست شد، برای رفع همین موانع بوده است و توقفی در روند اجرای این طرح رخ نداده است.
سرپرست مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان باید برای تکمیل پروژه نسخه الکترونیک پای کار بیایند،درخصوص پیشرفتهای نسخه الکترونیک گفت: ۱۵۰شرکت خصوصی از آزمایشگاههای بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت اجازه فعالیت گرفتند. وی افزود: بحث امنیت اطلاعات مطرح است و حفاظت از اطلاعات مردم برای ما اهمیت دارد.
پدرام اصلانی فرد کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه گفتگوی ویژه خبر ۲۱ شبکه یک افزود:برغم اینکه رئیس جمهور برلزوم اجرای کامل و سریع طرح نسخه الکترونیک تاکید کردند، برای حل مشکلات این طرح از دی ماه پارسال تا اردیبهشت امسال فرصت گرفته شد. وی افزود: نمیشود مسئولان مربوطه اجرای این طرح را به توقف ببرند، اما اکنون از مشکلات طرح بگویند.
اصلانی فرد تعدد سیاستگذاران این طرح را یکی از مشکلات اصلی این طرح خواند و گفت: بیمهها منابع خوبی در این زمینه دارند، اما در زمینه سیاست گذاری چندان خوب عمل نمیکنند. این کارشناس با تاکید براینکه بیمهها باید به یک درگاه واحدی برای دسترسی آسانتر مردم به طرح برسند، گفت: موضوع امنیت اطلاعات در این طرح، بهانهای برای توقف اجرای کامل آن است.
دکتر بیگلرخانی سرپرست مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت درادامه افزود: اجرای طرح نسخه الکترونیک متوقف نشده و با قدرت درحال اجرا است، اما درخصوص موضوع امنیت اطلاعات در این طرح هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.
وی همچنین گفت: شرکتهای استارتاپی رایگان روی طرح نسخه الکترونیک فعال شدند و دنبال راهی برای رفع مشکلات موجود در طرح هستند.
دکتر غفاری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درادامه علت وجود درگاههای متعدد در طرح نسخه الکترونیک را به دلیل تصمیم گیری نامناسب در اجرای طرح دانست و گفت: زمانیکه سازمان تامین اجتماعی وارد این طرح شد، تنها سازمان مجری بود، اما اکنون به راحتی میتوان در پنلهای خصوصی برای این طرح نسخه نوشت و پیشنهاد من این است که جامعه پزشکان از پنلهای خصوصی دانش بنیان مورد اطمینان، که به مراتب از درگاه سازمانهای بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت کاربر پسندتر هستند، استفاده کنند.
غفاری افزود: سال گذشته بیش از ۷۳درصد نسخ ما الکترونیک بوده و بیش از ۸۳درصد این میزان در پنل خصوصی در تأمین اجتماعی صادر شده است.
اصلانی فرد با بیان اینکه برای اجرای کامل این طرح باید یک نهاد تصمیم گیری در سطح مجلس، دولت و یا مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت شکل گیرد، گفت:پیشنهاد دیگر ما تشکیل کمیتهای از سازمانهای بیمه اصلی برای بهبود طرح در روند اجرا است.
یوسف زاده مدیر طرح ملی سلامت الکترونیک شورای فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه با اشاره به اختلاف آمارهای ارایه شده در این طرح گفت: هنوز الزامی برای پزشکان در صدور نسخه الکترونیک وارد نشده و نکته مهم دیگر کشف تخلفاتی است که به کمک نسخ الکترونیک امکان پذیر شده است.
وی افزود: موضوع دیگر در اجرای این طرح امضای الکترونیک است که ۷سال است برعهده نظام پزشکی گذاشته شده است، اما هنوز یک درصد هم پیشرفت نداشته است. معاون درمان وزارت بهداشت دکتر سعید کریمی در ادامه افزود:آمارهای سازمان بیمه سلامت از اجرای بیش از ۹۰درصد این طرح حکایت می کند و برای اجرای بهتر نیز سیاست گذاری برعهده وزارت بهداشت است.
کریمی افزود: اکنون با الزام تمدید پروانه مطب و منع پرداخت مابه التفاوت به مراکز ارایه خدمات، این پروژه بصورت تدریجی کامل خواهد شد. معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اجرای کامل طرح نسخه الکترونیک به نتیجه خواهد رسید، اما همیشه درصدی برای موارد استثنا در نظر گرفته خواهد شد و تا آخر سال بسیاری از مشکلات این طرح رفع خواهد شد.
سازمانهای بیمهگر برای اجرای کامل نسخهنویسی آنلاین وارد میدان شوند
در همین راستا هفته گذشته سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سازمانهای بیمهگر خواست تا برای اجرای کامل نسخهنویسی آنلاین وارد میدان شوند.
«امین بیگلرخانی» در نشست با مدیران سازمانهای بیمهگر در خصوص اجرای نسخهنویسی آنلاین، بیان کرد: برای اجرای کامل و دقیق نسخهنویسی آنلاین حضور میدانی و پایکار آمدن سازمانهای بیمهگر الزامی است و انتظار داریم پا بهپای وزارت بهداشت در این میدان قدم بردارند.
وی با بیان اینکه همه تلاش خود را به کار میگیریم تا پروژه ملی نسخهنویسی آنلاین تمام و کمال انجام شود، گفت: به سرانجام رساندن طرح نسخهنویسی آنلاین را یکی از مهمترین وظایف خود میدانیم تا مردم بتوانند از خدمات آن به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کنند.
سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از مهمترین مزایای این طرح، یکپارچهسازی و اتصال پلتفرمهای مختلف نسخهنویسی آنلاین خواهد و از سوی دیگر درصد خطای احتمالی که در نسخهنویسی سنتی بود نزدیک به صفر خواهد شد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
وی همچنین بیان کرد: از دیگر مزایای این طرح، کاهش هزینههای مصرف کاغذ در تهیه دفترچههای بیمه در سازمانهای بیمهگر خواهد بود که با اجرای این طرح هزینههای سنگین حذف و از سوی دیگر به محیط زیست نیز آسیب کمتری وارد خواهد شد.
بیگلرخانی با اشاره به اهمیت حضور و همکاری همهجانبه سازمانهای بیمهگر در اجرای طرح نسخهنویسی آنلاین، اظهار داشت: برای اجرای کامل و دقیق نسخهنویسی آنلاین حضور میدانی و پایکار آمدن همه سازمانهای بیمهگر الزامی است و انتظار داریم پا بهپای وزارت بهداشت در این میدان قدم بردارند.
وی در پایان تصریح کرد: حجت بر ما تمام شده است که این طرح را جزو رسالتهای کاری و جهادی خود بدانیم. وزارت بهداشت همه تلاش خود را به کار میگیرد تا بتواند با اجرای این طرح مسیر خدمترسانی به مردم را هموار ساخته و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش دهد و به همین منظور از همه سازمانهای بیمهگر میخواهیم کما فی السابق به صورت جهادی پا در میدان گذاشته و برای به سرانجام رساندن این طرح، وزارت بهداشت را یاری کنند.
مرجع پاسخگویی به مشکلات اجرایی وجود ندارد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مرجع پاسخگویی متمرکزی برای رفع مشکلات اجرایی وجود ندارد و مسئله اصلی ما اجرای صحیح طرح نسخهنویسی الکترونیک است، اما قطعا باید اجرایی شود.
دکتر فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته سلامت الکترونیک در کمیسیون بهداشت مجلس میگوید: «تا این لحظه ۱۷ جلسه در ۵ کارگروه مختلف برگزار شده و دیدگاههای بیش از ۴۰ نفر از متخصصان حوزه سلامت و فناوری اطلاعات جمعآوری شده است. ضمن اینکه انجام بازدیدهای میدانی از ظرفیتها و اقدامات انجامشده، پیشنهاد اجرای بند الف تبصرۀ ۱۷ بودجه ۱۴۰۱ و پیشنهاد تهیه نقشه راه سلامت الکترونیک کشور در برنامه پنجساله هفتم از دیگر اقداماتی بوده است که برای اصلاح و بهبود طرح نسخه الکترونیک انجام دادهایم.»
وی ایراد اصلی را متوجه شیوه اجرای طرح نسخه الکترونیک و نگاه بخشی و جزیرهای بیمهها میداند و میافزاید: «به دلیل تغییرات مکرر سرویسها و برنامههای بیمهها و فقدان یک معماری و استاندارد واحد، اساساً برنامههای بخش خصوصی بلااستفاده و بیاعتبار شده است. صلاحیت این برنامهها از جنبههای مختلف فنی، امنیتی و حقوقی دارای اشکال است، چون هیچ مرجع صاحب صلاحیتی در کشور این سامانهها را تأیید نمیکند.»
پزشکان دچار سردرگمی میشوند
وی همچنین برخی مقاومتهای صورتگرفته از سوی پزشکان افزود: «به عنوان مثال وقتی زیرساختهای ارتباطی کشور دچار مشکل میشود، ارائه خدمات سلامت توسط پزشک، داروخانه و پاراکلینیک هم دچار اختلال و بعضاً توقف خواهد شد و ازدحام و صفهای طولانی را شاهد هستیم. همچنین رابط کاربری نسخه الکترونیک به صورت یکپارچه طراحی نشده است و پزشکان با توجه به نوع بیمه افراد باید از سامانههای مختلفی استفاده کنند که هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. طبیعی است که اینگونه مشکلات پزشکان را دچار اشتباه و سردرگمی میکند.»
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با برشمردن برخی دیگر از کاستیها و مشکلات اجرایی این طرح اظهار داشت: «سوابق پزشکی بیماران مرتبط با هر پزشک در سامانه اختصاصی بیمهها نگهداری میشود و پزشک برای مرور سوابق یک بیمار باید به سامانههای مختلف مراجعه کند. این اطلاعات در پرونده سلامت فرد درج نمیگردد، چون این سامانهها مطابق استانداردهای وزارت بهداشت تبادل اطلاعات ندارند و جالبتر اینکه سامانههای بیمهها هم با یکدیگر تبادل اطلاعات ندارند. از سوی دیگر مرجع پاسخگویی و پشتیبانی متمرکزی برای پاسخ به سؤالات کاربران و رفع مشکلات اجرایی در مقیاس کشوری وجود ندارد. برای هر مشکلی ابتدا باید بدانیم مشکل مربوط به کدام سامانه است و سپس باید با پشتیبانی اختصاصی آن سازمان تماس گرفت که اگر پاسخگو باشند، بعضاً خودشان هم اطلاعات درستی ندارند یا در جریان تغییرات داخلی سیستمهایشان نیستند!»
افزایش شفافیت با سامانههای الکترونیکی
دکتر محمدبیگی معتقد است که ایجاد سامانههای الکترونیکی منجر به اصلاح و شفافیت اطلاعات و فرایندها خواهد شد، زیرا تحلیل یکپارچه اطلاعات جمعآوری شده به راحتی میتواند نظام تصمیمگیری مبتنی بر شواهد، برنامهریزی و آیندهنگری را برای مدیران ارشد نظام ممکن سازد.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح مشکلات اجرایی این طرح ملی افزود: «در حال حاضر با توجه به شیوه اجرای طرح نسخه الکترونیک نگران اطلاعات حوزۀ سلامت هستیم که متأسفانه به شکل انحصاری در اختیار چند شرکت خاص طرف قرارداد بیمهها قرار گرفته است و با وجود الزامات قانونی، بخش قابل توجهی از این اطلاعات برای وزارت بهداشت هم ارسال نمیشود؛ بنابراین در شرایط فعلی مسئله اصلی ما اجرای صحیح طرح و بازگشت به مسیر منطقی و قانونی است. برای حل این مسئله در کمیته سلامت الکترونیک پیشنهاداتی را مطرح کردهایم که با اجرا و رعایت آنها نه تنها طرح مذکور به مسیر منطقی و قانونی خود بازمیگردد بلکه با سرعت و رضایت بیشتری توسعه پیدا میکند.»
اخبار
واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو چقدر جدی است؟
کمتر از یک ماه قبل موضوع واگذاری سهام شرکتهای سایپا و ایران خودرو از سوی وزیر صمت مطرح شد و اندکی پس از آن رئیس سازمان خصوصی سازی سه شرط را برای تحقق این موضوع ضروری دانست. سه شرطی که وزارت صمت هنوز به آن پاسخی نداده و این شرایط، واگذاری را در هالهای از ابهام فروبرده است.
اواسط فروردین ماه، وزیر صمت، سید رضا فاطمی امین در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور با اشاره به غیربومی بودن هیات مدیره شرکتهای دولتی در کشور اظهار کرد: بومیگزینی از اصول دولت است و واگذاری ایران خودرو و بدنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل بطور اساسی حل شود.
پس از آن رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به صحبت های وزیر آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروسازها (تودلی) به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکتها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، سه شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرد.
وزارت صمت هنوز چیزی اعلام نکرده است!
در این راستا، حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه تا زمانی که سهام در وثیقه سایپا و ایران خودرو آزاد نشود، امکان واگذاری سهام آن ها وجود ندارد، به ایسنا گفت: از سوی دیگر شرکت ها سهام تودلی دارند و نهادهایی مانند صندوق بازنشستگی هم سهام دارند که میتواند یکپارچه شود اما باید این عزم وجود داشته باشد و خود شرکت ها و وزارت صمت هم همراهی کنند.
وی به این سوال که وزارت صمت به سه شرط مذکور چه واکنشی نشان داد، پاسخ داد: وزارت صمت واکنشی نداشت. البته اقای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه هایی اعلام کرده است که پیگری سهام تودلی پیگیر هستند اما درمورد پیشنهادهای دیگر سازمان هیچ واکنشی نشان نداده اند.
رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان تاکید کرد: اینکه سهام سایپا و ایران خودرو چه زمانی واگذا رشود، بستگی به اعلام وزارت صمت دارد که هنوز به ما چیزی اعلام نکرده اند.
طی یکساله ۱۴۰۰؛
افزایش ۳۰۰ درصدی واردات اسلب تعادل ۵۰ درصد کاهش واردات بیلتوبلوم را برهم زد
آمار واردات زنجیره فولاد نشان میدهد، واردات در این حوزه نسبت به سال گذشته علیرغم اینکه برای برخی مقاطع طویل، ورق گرم، ورق سرد و محصولات فولادی کاهشی طی شده و واردات آهن اسفنجی صفر بوده است اما واردات اسلب ۳۰۰ درصد بیشتر از واردات آن در کل سال ۱۳۹۹ شده است.
طبق آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایسنا، در سالی که گذشت میزان واردات کل مقاطع تخت فولادی و محصولات فولادی نسبت به میزان واردات آن در سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است؛ اما در مقابل واردات کل مقاطع طویل فولادی و شمش فولاد (علیرغم کاهش ۵۰ درصدی واردات بیلتوبلوم) نسبت به سالپ یش از آن افزایشی ثبت شده است.
میزان واردات فولاد میانی (شمش فولاد) در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته معادل ۶۰۰۰ تن ثبت شده است که نسبت به ۵۰۰۰ هزار تن وارد شده در سال ۱۳۹۹ رشد ۲۰ درصدی داشته است.
طبق آمار از این میزان شمش وارداتی، ۲۰۰۰ تن سهم بیلتوبلوم با کاهش ۵۰ درصدی (واردات ۴۰۰۰ تن بیلتوبوم در سال ۱۳۹۹) و ۴۰۰۰ تن سهم اسلب است که واردات اسلب، با توجعه به ۱۰۰۰ تن اسلب وارداتی در کل سال ۱۳۹۹، افزایش ۳۰۰ داشته است.
همچنین میزان واردات کل مقاطع طویل فولادی نیز ۹ درصد افزایش یافته است. در حالیکه طی سال ۱۳۹۹ قریب به ۸۰ هزار تن از این مقاطع وارد کشور شد، این عدد در مجموع ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ به ۸۷ هزار تن رسیده است.
بصورت جزئیتر میتوان گفت در سالی که گذشت، به ترتیب واردات تیرآهن ۷۰ درصد و واردات میلگرد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن بیشتر شده است. این در حالیست که واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع ۱۲ درصد کمتر شده است. در مجموع سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۷ هزار تن تیرآهن، ۳۲ هزار تن میلگرد و ۴۳ هزار تن نبشی، ناوداتی و سایر مقاطع وارد کشور شده است.
میزان واردات این اقلام فولادی در یکساله ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۰ هزار تن (تیرآهن)، ۲۷ هزار تن (میلگرد) و ۴۳ هزار تن (نبشی، ناودانی و سایر مقاطع) ثبت شده است.
در مقابل اما، واردات کل مقاطع تخت فولادی ۱۵ درصد و واردات محصولات فولادی ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۰ کمتر از میزان واردات آنها در سال ۱۳۹۹ است. ۶۹۱ هزار تن مجموع مقاطع تخت وارداتی و ۷۷۸ هزار کل محصولات فولادی در سال گذشته است. در کل سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۱۷ هزار تن مقاطع تخت فولادی و ۸۹۷ هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده بود.
به تفیک از میزان واردات مقاطع تخت فولادی وارداتی در سال گذشته ۱۴۰ هزار تن سهم ورقهای گرم با کاهش ۵۹ درصدی، ۲۶۶ هزار تن سهم ورقهای سرد با افت یک درصدی و ۲۲۴ هزار تن سهم ورقهای پوششدار با رشد یک درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ است.
تا پایان سال ۱۴۰۰ همچون سالهای پیش از آن، کشور از واردات آهن اسفنجی بینیاز است و بیشتر صادرکننده این محصول معدنی است.
دستور جدید تجاری رییسجمهور
سازمان توسعه تجارت میگوید با دستور جدید رییس جمهور، کمیتهای مشکلات و موانع حوزه تجارت را بررسی و برای برطرف شدن آنها تلاش میکند. با وجود آنکه میزان رشد تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ با وجود تداوم تحریمها و محدودیتهای کرونایی قابل قبول بود اما همچنان در ایران ظرفیتهای قابل توجهی برای توسعه فعالیتها در این بخش وجود دارد، موضوعی که رییس جمهور نیز بر آن تاکید کرده است.سیدابراهیم رئیسی با اشاره به گزارش رئیس سازمان توسعه تجارت درباره فرصتها و چالشهای روابط تجاری با کشورهای منطقه، وضعیت تجاری کشورمان را خوب توصیف و بر لزوم بهرهمندی از فرصتهای موجود و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در این عرصه تاکید کرد.رئیس جمهور در ادامه به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کمیتهای با حضور مسئولان ذیربط، مشکلات و موانع حوزه تجارت را احصا و در کوتاهترین زمان برای حل آنها تدبیر کنند.رئیسی پیگیری را رمز موفقیت دستگاهها در انجام وظایف و ماموریتهایشان دانست و تاکید کرد: مشکلات فقط با دستور دادن حل نمیشود، بلکه دستورات باید منجر به اقدام و عمل جدی شود. گفتنی است تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم با رفع بسیاری از موانع پیش روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با رشد همراه بوده است.به گفته علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سال ۱۴۰۰، صادرات غیرنفتی کشور، به ۴۸ میلیارد دلار، واردات به ۵۳ میلیارد دلار و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسیده است.علیرضا پیمانپاک همچنین از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان، رشد۱۴۰ درصدی صادرات به ترکیه، رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰ درصدی صادرات به غنا و رشد ۵۰۰درصدی صادرات به آفریقای جنوبی در سال ۱۴۰۰ خبر داده است.رفع موانع تجارت خارجی در زمینه برگشت ارز و گمرکات، حمایت از تجار در خارج از کشور، محور قرار دادن مسائل تجارت خارجی در کمیسیونهای مشترک، انعقاد و پیگیری موافقتنامههای تجاری، تسهیل قوانین و مقررات، فعال کردن کریدورهای تجاری، استفاده از فرصتهای تجاری در کشورهای همسایه از جمله اقدامات وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم بوده است.در حال حاضر نیز توسعه تولید صادرات محور، حمایت از صادرات کالاهای دانشبنیان، توسعه صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خامفروشی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، کنسرسیومسازی، آینده پژوهی و تحلیل و مطالعات بازار از جمله اقداماتی است که از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری میشود.
ادامه یادداشت
سلامت دوسر برد
پدرام گنجعلی
این شکل از فناوری، موجب انتقال ایمن اطلاعات نسخه الکترونیکی بین اشخاص ذینفع (نسخهنویسان، داروخانهها، طرحهای سلامت و مدیران بیمههای دارویی) به صورت مستقیم یا از طریق یک واسطه ( شبکه نسخهنویسی الکترونیکی) میشود که نسخهها را از نسخهنویسان به داروخانه، درخواستهای تمدید و تکرار نسخه را از داروخانه به فراهم کنندگان و اطلاعات بیمهای نسخه و دارونامه را به نسخهنویسان منتقل میکند.
سیستم نسخه نویسی الکترونیک با فراهم کردن اطلاعات کامل بیمار برای پزشک و ایجاد امکان دسترسی به این اطلاعات به صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر، باعث کمک در نسخه نویسی و پیشگیری از اشتباهات مرتبط با نسخه نویسی میگردد.
در این سیستم پزشک به صورت الکترونیک نسخه را به رایانه داروخانه ارسال میکند و این کار باعث کاهش خطاهای دارویی و در نهایت کاهش برگشت دادن نسخه به پزشک برای تصحیح می شود.
وقتی تمام اطلاعات بیمار در پرونده الکترونیک وجود داشته باشد، پزشک بهتر میتواند تصمیم بگیرد که سیر بیماری به چه صورت بوده و قبلا بیمار به چه داروهایی بهتر جواب میداده است، این دارو ها برای بیمار چه عوارضی داشته و در عین حال هزینههایش را چطور می توان کنترل کرد.
برخی بیماران به دلیل شرایط اقتصادی باید از داروهای ارزانتر موجود در بازار استفاده کنند. از سوی دیگر، پیشرفت روزافزون تولید دارو این امکان را فراهم آورده تا در بازه های زمانی کوتاه، داروهای جدیدی وارد بازار شوند و پزشکان باید از این تغییرات دارویی و داروهای جدید آگاه شوند. در نسخه الکترونیک دارونامه تعبیه شده است و پزشک علاوه بر اینکه از دارو های جدید تولید شده اطلاع پیدا می کند، می تواند متناسب با توان پرداخت بیمار داروی مناسب تر از (از نظر قیمت) را تجویز کند.
با وجود نسخه الکترونیک و اطلاع پزشک از دارودرمانی قبلی، پزشک دیگر داروهای بی فایده و تکراری قبلی را تجویز نمی کند. همچنین با ثبت داروها مراکز نظارتی می توانند روی تجویز پزشکان نظارت داشته باشند و مانع تجویز داروی اضافی برای بیمار شوند. هر دوی این ویژگی ها باعث کاهش هزینه های دارویی بیمار می شود.
همواره بیمه ها با محدودیت منابع روبرو هستند و باید این منابع محدود را با نیازهای نامحدود جامعه متناسب کنند. با ثبت نسخه اکترونیک بیمه ها داروهای پر مصرف را شناسایی می کنند و بدین صورت داروهای پر مصرف را بیشتر زیر پوشش بیمه ای خود قرار می دهند. بنابراین علاوه بر کاهش هزینه های بیماران، منابع بیمه ای نیز در بهترین جای خود هزینه می شود و بیشترین فایده رسانی را به جامعه خواهد داشت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30183/105096
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30183/105097
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30183/105098
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30183/105099
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30183/105100
|
عناوین این صفحه
- هند، گرجستان را جایگزین ایران برای انتقال بار به روسیه کرد
- رابطه «نقشه راه سلامت الکترونیک کشور» و» انحصار»
- اخبار
- دستور جدید تجاری رییسجمهور
- ادامه یادداشت