|
رایزن هایفرهنگی به «ماه دوستی» آمدند
ضیافت افطاری سفرا و رایزنهای فرهنگی کشورهای اسلامی به میزبانی بنیاد رودکی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.
ضیافت افطاری سفرا و رایزنهای فرهنگی کشورهای اسلامی در قالب ویژه برنامه «ماه دوستی» به میزبانی بنیاد فرهنگی هنری رودکی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.
در این برنامه سفرا، رایزنهای فرهنگی و نمایندگان کشورهای اسلامی مقیم تهران، محمود شالویی دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین مهدی ایمانیپور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، اسحاق آلحبیب مدیرکل حوزه وزارتی وزارت امور خارجه و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه حضور داشتند.
محمود شالویی دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این برنامه گفت: اگرچه این ماه زمان عبادت، اطاعت الهی و نزول وحی آسمانی است اما در کنار این همه مواهب، ماه دوستی و همدلی هرچه بیشتر است. همدلی و دوستی به اندازهای حائز اهمیت است که بر همزبانی، رجحان و برتری بیشتری از خود نشان میدهد. شاید ما با یکدیگر همزبان نباشیم اما با هم در ایمان، اعتقاد به خدا و دین مبین اسلام همدل هستیم و در این ماه مبارک پیوند بیشتر و مهمتری را با یکدیگر مییابیم.
وی در ادامه خطاب به سفرا و رایزنان فرهنگی حاضر در جلسه افزود: حضور شما را در خاک جمهوری اسلامی ایران مغتنم میشماریم و قدر میدانیم. امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی در طول اقامتتان باشیم و از فرصت حضور شما به منظور اجرای برنامههای مشترک بهرهمند شویم، چرا که زمینههای فراوانی برای همکاریهای ما و شما وجود دارد. برنامههای نمایشی و اجراهای موسیقی از زمره این همکاریها هستند. حضور در هفتههای فرهنگی و اجرای برنامههایی از این دست میتواند ما را به یکدیگر نزدیکتر کند.
دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا در اجرای برنامههای فرهنگی، هنری، سینمایی و نمایشگاههای متعدد دیگر با شما همکاریهای عمیق داشته باشد. پروژههای مهم در سینما برای شخصیتهای مشترک جهانی هم از زمره برنامههایی است که در دستور کار ما قرار دارد. امیدوارم از هماکنون برنامههای جدی را در دستور کار یکدیگر قرار دهیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دستگاههای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه پیشگام و آماده همکاری است. اطمینان دارم به اتفاق، همکاریهای بیشتری در سطح جهانی صورت خواهد گرفت.
تاکید رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روی چند نکته مهم
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رمضان در ادبیات دینی فرصتی است برای صفای دل، دوستیها و همکاریها. سخن از دوستی و همکاری است و من گمان میکنم دلیلتراشی برای دوستی و همکاری میان کشورهای اسلامی و دوست به عنوان برادرانی در یک حوزه جغرافیای اسلامی وجود ندارد و اگر غیر از این باشد و همکاری نباشد، نیاز به دلیل است.
وی افزود: شما به خوبی میدانید سیاستهای کلان خارجی کشور، تحتالشعاع تغییر دولتها قرار نمیگیرد چراکه سیاستهای اصلی پابرجاست اما دولت سیزدهم به صورت ویژه به همکاری با کشورهای همسایه و اسلامی تاکید دارد. به همین دلیل است که ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر همکاری و دوستی با کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای همسایه تاکید داریم.
رایزن هایفرهنگی به «ماه دوستی» آمدند/ طرح چند نکته مهم
ایمانیپور با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد، این گونه اقدامات ضد اسلامی در ماه نزول قرآن را از سوی افراط گرایانی دانست که مسلمانان را آزرده خاطر کرده است.
رییس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی روز قدس را میراث گرانبهای معمار کبیر انقلاب برشمرد و گفت: روز قدس، روز نمایش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در حمایت از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین است. این روز بزرگ به نمادی عظیم و جهانی برای مبارزه با استکبارستیزی بدل شده است.
ایمانی پور در بخشی از سخنانش با بیان اینکه از وظایف اصلی ما در سازمان، پیگیری موافقتنامههای فرهنگی میان کشورهاست، اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا با شما در زمینههای مختلف فرهنگی، هنری و علمی برای توسعه همکاریهای دو جانبه میان دو کشور در سطح منطقهای و جهانی همکاری داشته باشیم. پس از ۳۰ سال که از استقلال کشور ازبکستان میگذرد، در چند ماه اخیر موافقتنامه و یادداشت همکاری با این کشور دوست و برادر امضا کردیم. همچنین به زودی به منظور گفتوگوهای دینی به کشور دوست و برادرمان قزاقستان که یکی از بزرگترین مراکز گفتوگوهای دینی است، دعوت شدهایم. این موارد را از باب نمونه گفتم. ما با همه کشورهای دوست، همسایه، برادر و اسلامی آماده گفتوگو، همکاری و تبادلات در زمینههای مختلف فرهنگی- هنری هستیم.
اجرای گروه تواشیح «لیله القدر» به سرپرستی صالح دریاییفرد از دیگر برنامههای این رویداد بود.
از جغرافیای تهران فراتر رفتیم؛
پرفورمنس وارد جشنواره «شهرزاد» شد
دبیر دومین دوره از جشنواره تئاتر شهرزاد به تشریح جزئیات و برنامه های این دوره پرداخت و یادآور شد این رویداد هنری فرصتی برای بروز خلاقیت و تشویق هنرمندان جوان فراهم میآورد.
مسعود دلخواه طراح و دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد درباره شکل گیری این جشنواره سراسری گفت: بعد از برگزاری اولین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد در تیرماه ۹۷ به ریاست شهرزاد جعفری که با استقبال شرکتکنندگان و تماشاگران روبرو شد مدیریت جشنواره تئاتر شهرزاد تصمیم گرفت که این جشنواره تداوم پیدا کند. در دوره اول بنده به همراه نوید محمدزاده و نادر برهانیمرند مسئولیت نهایی داوری آثار را بر عهده داشتیم که بعد از پایان این رویداد به دلیل استقبال خوب جوانان تهرانی و شهرستانی، تصمیم گرفتیم جشنواره را در سطح حرفهای و آماتور ادامه بدهیم از این رو در دوره دوم هم کسانی که دارای سابقه و تجربه زیاد هستند و هم کارگردانان و هنرمندان جوان و مستعدی که ناشناخته ماندهاند، میتوانند در این جشنواره حضور پیدا بکنند.
وی ادامه داد: البته اجراییشدن این فکر به دلیل کرونا که ۲ سال درگیرش بودیم، به تاخیر افتاد اما الان که فرصت مناسبت تشخیص داده شده است مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد، شرایطی را فراهم کرده که این جشنواره با یک رویکرد جدید و کاملتر ادامه پیدا کند. بنابراین دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد با عنوان «تئاتر و هنر پرفورمنس» در ۲ بخش برپا شده و برای اولینبار جشنوارهای با بخش «هنر پرفورمنس» برگزار میشود. چون در شهرستانها بسیاری از هنرمندان علاقهمند به شرکت در چنین جشنوارههایی هستند، این جشنواره از جغرافیای تهران فراتر میرود و مانند دوره اول که از شهرستانها هم خیلی شرکتکننده داشتیم، این بار هم در سطح ملی، برای تهرانیها و هنرمندان شهرستانی برگزار میشود.
دبیر جشنواره تئاتر شهرزاد درباره کارگاههای آموزشی این رویداد اظهار کرد: در این دوره از جشنواره کارگاههای تئاتری در زمینههای بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، نمایشنامهنویسی و تهیهکنندگی تئاتر با حضور هنرمندان شاخص برگزار میشود. در کنار ورکشاپهای حرفهای تئاتر، میزگردی در رابطه با تفاوت ماهوی و شکلی بین تئاتر و هنر پرفورمنس خواهیم داشت که به صورت تئوریک و نظری به بررسی تفاوتهای تئاتر متنمحور و هنر پرفورمنس و خط مرز بین این ۲ میپردازیم.
وی درباره اسکان گروههای شهرستانی و تنوع آثار متقاضی جشنواره گفت: در این جشنواره هزینههای اسکان و پذیرایی هنرمندان شهرستانها بر عهده جشنواره خواهد بود و جای نگرانی از نظر اسکان گروههای تئاتری شهرستانی نداریم. در این رویداد همه مضامین تئاتری مانند تئاتر بانوان، تئاتر مقاومت، تئاتر معلولان و … میتواند مورد توجه هنرمندان قرار بگیرد، به خصوص در بخش پرفورمنس تنوع زیادی خواهیم داشت چون یک قانون خاص بر پرفورمنس حاکم نیست. گرچه بخش اصلی جشنواره، همان تئاتر و نمایشهای متنمحور است، ولی بخش دوم جشنواره بررسی و تعریف تازهای از هنر پرفورمنس خواهد بود که در عمل مورد بررسی قرار میگیرد از این رو جشنواره تئاتر شهرزاد به تنوع شیوه اجرایی بسیار اهمیت میدهد، چراکه هر پرفورمنس میتواند شیوه اجرایی خودش را داشته باشد و در این مورد هنرمند آزاد است تا هر شیوهای را که بهتر با آن ایدههایش را مطرح میکند، به کار بگیرد.
دلخواه درباره فرآیند ثبت نام برای دومین دوره جشنواره توضیح داد: در این دوره نیازی به فرستادن متن نیست، بلکه طبق اطلاعات سایت جشنواره و فرمی که آنجا موجود است، شرکتکنندگان و هنرمندان میتوانند فرم را پر کنند و همراه با شش نسخه کپی از سیدی (CD) ویدیوی اجرای نمایش خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند. در ادامه بازبینها از بین آثار رسیده به جشنواره، مناسبترین و باکیفیتترین آثار را که شرایط جشنواره را رعایت کردهاند، انتخاب میکنند و برای داوری به مرحله دوم میفرستند و داوری نهایی آنجا صورت میگیرد.
این هنرمند درباره شرایط حضور نمایشها در جشنواره بیان کرد: آثاری که در جشنواره تئاتر شهرزاد شرکت میکنند نباید در تهران اجرای عمومی داشته باشند. به این معنی که نمایشهایی که طی سالهای گذشته یا همزمان با جشنواره، در تهران اجرای عمومی داشتهاند، نمیتوانند در این جشنواره شرکت کنند. از این نظر میتوان گفت آثار برای تماشاگران تهران تازه و جدید هستند ولی اگر در جشنوارهای شرکت کردهاند و یک یا دو شب اجرای جشنوارهای داشتند و اجرای عمومی نرفتهاند، ایرادی ندارد و شرایط لازم را برای شرکت در جشنواره تئاتر شهرزاد دارند. در عین حال هنرمندان شهرستانی اگر حتی در شهرستان خود اجرای عمومی داشتهاند، مانعی برای حضورشان در جشنواره تئاتر شهرزاد نیست زیرا فقط نباید تا زمانی که جشنواره برگزار میشود اجرای عمومی در تهران داشته باشند.
دلخواه هدف از برگزاری جشنواره تئاتر شهرزاد را گسترش فرهنگ تئاتر و ایجاد فرصت برای حرفهایهای تئاتر دانست که شاید کمتر فرصت اجرا برایشان فراهم باشد.
وی ادامه داد: این جشنواره به هنرمندان جوان این فرصت را میدهد تا بتوانند خلاقیت تئاتریشان را بروز دهند و از طرف دیگر چهرههای جدید تئاتری در حوزههای نمایشنامهنویسی، کارگردانی، بازیگری و طراحی را به جامعه تئاتر معرفی میکند. چنین جشنوارهای برای جوانان که در شهرستانها تئاتر کار میکنند خیلی اهمیت دارد از این رو هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد فرصت برای هنرمندان آماتور در زمینه تولید تئاتر و تشویق هنرمندان جوان به خلق آثار جدید است.
دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنوارهها باید به محل گفتگو میان اهالی تئاتر بدل شود یکی از اهداف مهم این رویداد را تبادل فرهنگی بین افراد مناطق مختلف در سطح ملی؛ بین شهرستانهای مختلف و پایتخت و در سطح بینالمللی؛ بین فرهنگ عمومی ملل مختلف دانست.
دلخواه در پایان صحبتهایش متذکر شد: معتقدم نباید جشنوارهها محدود به جشنوارههای دولتی شوند و بار فرهنگی فقط بر دوش وزارت ارشاد و وزارتخانههای دیگر مثل وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بیفتد. البته بخش دولتی نقش و مسئولیت مهمی در باروری و اعتلای فرهنگ جامعه دارد اما بخش خصوصی هم به طور مستقل میتواند، ایدههایی را مطرح کند و بخشی از بار سنگین فرهنگ و هنر را به دوش بکشد.
علاقه مندان به حضور در دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد تا پایان اردیبهشت ماه برای شرکت در جشنواره فرصت دارند و هر فرد تنها میتواند در یک بخش حضور داشته باشد. بازبینی و داوریهای مرحله اول در خردادماه انجام میشود و تا ۲۰ خرداد نتایج نهایی آثار برای اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد اعلام خواهد شد. جشنواره نیز تیرماه برگزار میشود.
پربینندههای تلویزیون در رمضان مشخص شد
رتبه غیرمنتظره «خوشنام»
نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان میدهد که سریالهای «نجلا» و «خوشنام» با ۲۶ درصد مخاطب در رتبه اول و دوم قرار دارند درحالیکه آمار تلوبیون چیز دیگری نشان میدهد.
از میان برنامههای افطار سیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامههای پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار دارد. ویژه برنامههای افطاری مراکز استانی با ۹.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد. برنامه «مثل ماه» از شبکه سه سیما با ۹ درصد، «دعوت» از شبکه یک سیما با ۷.۷ درصد، «ضیافت» از شبکه قرآن و معارف سیما با ۵.۳ درصد، «آدم های خوب شهر» از شبکه دو سیما با ۴.۲ درصد، «هیوا» (شهرزیبا) از شبکه پنج سیما با ۳.۲ درصد، «بی انتها» از شبکه نسیم با ۲.۷ درصد، «ماه ماه» از شبکه سلامت با ۲.۶ درصد، «چشمه» از شبکه افق با ۱.۵ درصد و «سر قرار» از شبکه امید با ۰.۸ درصد ببینده در رتبههای بعدی قرار دارند.
از میان برنامههای سحر سیما نیز، ویژه برنامههای استانی با ۱۰.۶ درصد مخاطب و ۷۴.۵ درصد رضایت زیاد در صدر قرار دارد. برنامه «ماه خدا» از شبکه یک سیما با ۷.۳ درصد، «ماه من» از شبکه سه سیما با ۵.۸ درصد، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما با ۳.۲ درصد، «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما با ۳.۱ درصد، «به وقت سحر» از شبکه افق با ۱.۹ درصد، «قرار بهشت» از شبکه پنج سیما با ۱.۸ درصد، «سحوری» از شبکه چهار سیما با ۱.۳ درصد و «نوسفران» از شبکه امید با ۱.۳ درصد بیننده در رتبههای بعدی قرار دارند.
بر همین اساس ۲۹.۸ درصد از مخاطبان بیننده برنامههای ترتیل خوانی قرآن کریم از شبکههای سیما بودهاند که ۱۳.۱ درصد این ترتیل خوانیها را از شبکه سه پیگیری کردهاند. ۲۹ درصد مخاطبان نیز شاهد سخنرانیهای مذهبی سیما بودهاند که ۱۲.۹ درصد آنها از شبکه سه پیگیر سخنرانیها بودهاند. ۲۶.۱ درصد هم برنامههای مناجات خوانی را دیدهاند که ۹.۴ درصد از آنها، از شبکه سه این مناجات خوانیها را مشاهده کردهاند.
سریالها
نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون سریالهای سیما در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ نشان میدهد ۷۴.۸ درصد مردم در این ماه مخاطب برنامههای تلویزیون بودند.
سریال «نجلا ۲» از شبکه سه سیما با ۲۶.۸ درصد مخاطب و ۷۷.۱ درصد رضایت مخاطبان، در صدر سریالهای پربیننده تلویزیون در ماه رمضان قرارگرفته است.
بر مبنای این آمار در ماه رمضان، سریالهای «خوشنام» از شبکه یک سیما با ۲۶ درصد مخاطب و ۷۶.۴ درصد رضایت مخاطبان و «از سرنوشت چهار» از شبکه دو سیما با ۲۰.۸ درصد مخاطب و ۸۲.۹ درصد رضایت مخاطب و «مسافران شهر» از شبکه پنج سیما با ۵.۵ درصد بیننده، در ردههای بعدی قرار دارند.
به گزارش مهر، این آمار از سریالهای تلویزیونی در حالی اعلام میشود که تفاوت فاحشی با آمار تلوبیون دارد. تعداد بازدیدهای تلوبیون معمولاً نزدیکی بسیاری با آمار مرکز تحقیقات صداوسیما داشته است و برای همین خود این پلتفرم به شکل روتین به عنوان معیاری برای میزان توفیق سریالها و برنامه محسوب می شده است.
با این حال در مورد اخیر سریال «خوشنام» که در تلوبیون به اندازه نصف دو سریال «نجلا» و «از سرنوشت» هم مخاطب ندارد هم طراز با «نجلا» و آمار ۲۶ درصد برآورد شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. سریال «از سرنوشت» هم که در تلوبیون در جایگاه اول قرار دارد و با اختلاف دویست هزارتایی و نزدیک به ۶ میلیون در صدر قرار گرفته و حتی از «نجلا» هم بالاتر است در رتبه سوم و با مخاطب ۲۰ درصدی قرار گرفته است.
هرچند میزانی از تلورانس در آمار تلوبیون و مرکز تحقیقات صداوسیما قابل پیش بینی است اما عجیب است که این آمار با چنین اختلاف فاحشی رو به روست و امید است تلاش شود تا خدشهای به آمارهای این مرکز وارد نشود.
اخبار
اطلاعیه تلوبیون در مورد حاشیههای اکران «درخت گردو»
تلوبیون مرجع پخش زنده و آرشیو شبکه های صدا و سیمای ایران در واکنش به حواشی اخیر اکران آنلاین فیلم سینمایی «درخت گردو» اطلاعیهای را منتشر کرد. اکران آنلاین فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و به تهیهکنندگی مصطفی احمدی از نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ به صورت رایگان در تلوبیون پلاس آغاز شده است، حذف یک دیالوگِ این فیلم باعث واکنشهایی شد.
در واکنش به حواشی اخیر اکران آنلاین فیلم سینمایی «درخت گردو»، تلوبیون اعلام کرد: حذف یک دیالوگِ خاص از این فیلم، به اشتباه صورت گرفته و نسخه کامل «درخت گردو» در تلوبیون پلاس بارگذاری شده است. متاسفانه بر اثر یک اشتباه، دیالوگ خاصی از این فیلم سینمایی در نسخه منتشر شده حذف شده که ضمن عذرخواهی اکنون نسخه قانونی و دارای مجوزهای رسمی این فیلم سینمایی در تلوبیون پلاس بارگذاری شده و قابل دسترسی برای عموم مخاطبان است.
پانزدهمین گام فیلمساز
فیلمبرداری فیلم جدید شیامالان شروع شد
فیلم جدید ام.نایت شیامالان با نام «کوبیدن به در کلبه» آغاز تولیدش را جشن گرفت. تابستان سال پیش شیامالان فیلم «پیر» را راهی سینماها کرد و ۵ ماه پس از آن کار پیش تولید فیلم جدیدش را شروع کرد. وی پاییز پیش اعلام کرد فیلم بعدیاش را با عنوان «کوبیدن به در کلبه» میسازد و این فیلم از فیلمهایی خواهد بود که سال ۲۰۲۳ اکران میشود. اکنون پس از چند ماهی که از اخبار انتخاب بازیگران فیلم جدید ویمیگذرد، فیلمبرداری فیلم شروع شده است. خود شیامالان با انتشار تصویری در شبکههای اجتماعی این خبر را تایید کرد. این فیلم پانزدهمین فیلم شیامالان است و وی کارگردانی و تهیهکنندگی آن را برعهده دارد و در نگارش فیلمنامه هم همکاری داشته است. این فیلمساز کارش را سال ۱۹۹۲ با فیلم دانشجویی «دعا با خشم» آغاز کرد و از سال ۲۰۱۳ که «پس از زمین» را ساخت تقریباً هر سال یک فیلم ساخته است. وی پیشتر گفته بود فیلم جدیدش را در یک شات میگیرد و روشن نکرده منظورش از این چیست و آیا قصد دارد واقعاً این فیلم را با یک شات بگیرد یا اینکه مانند آنچه آلفرد هیچکاک در «طناب» انجام داد یا «مرد پرندهای» آلخاندرو، از شاتهای بلند برای دنبال کردن یک موضوع استفاده میکند. قبلاً گفته شده بود دیو باتیستا، روپرت گرینت، نیکی آموکا برد، جاناتان گراف و بن آلدریج در این فیلم نقشآفرینی میکنند.
پیگیری عضویت اعضای انجمن منتقدان سینما در صندوق اعتباری هنر
رییس انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در دیدار با مدیرعامل و دبیر کارگروه عضویت صندوق اعتباری هنر پیگیر عضویت اعضای این انجمن در صندوق اعتباری هنر شد.
جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران با مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مسلم کریمی معاون اعضای این صندوق دیدار کرد.
تعیین تکلیف عضویت اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در صندوق که پیامک خانه سینما برایشان آمده بود به ویژه درباره بیمه تامین اجتماعی، پیگیری پرداخت نشدن کمک هزینه عید تعدادی از اعضای این انجمن از جمله موارد مطروحه در جلسه بود.
از نکات قابل توجهی که از سوی رییس انجمن مطرح شد این بود که مرجعیت انجمن منتقدان به عنوان معرف صلاحیت اعضا نزد صندوق (به جای معاونت مطبوعاتی ارشاد) به رسمیت شناخته شود.
اخبار
پیام مدیر رادیو نمایش به مناسبت روز رادیو؛
هویت محوری برنامه مهم ما در دوره جدید خواهد بود
محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش همزمان با فرا رسیدن روز ملی رادیو پیامی را منتشر کرد.
محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش پیامی را به مناسبت روز ملی رادیو منتشر کرد.
در متن پیام محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش آمده است:
«صدای هویت ملی، چشم انداز تمدن نوین ایرانی-اسلامی
رادیو، یا به تعبیر دقیق تر امروزی اش «رسانه ی صداپایه» (که در قالب های نوپدیدی چون پادکست جزو پرطرفدارترین زمینه های رسانه ای دنیاست)، ذاتا تعامل گرا، گرم، صمیمی و دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی منحصر است که به خصوص می تواند پیشران «توسعه فرهنگی و اجتماعی» باشد. به عنوان مثالی برای کارکرد هویت محوری می توان به نقش رادیوهای اجتماعی در برنامه توسعه ی محلی آفریقا توسط یونیسف اشاره و از نمونه های شاخص رویکرد عدالت گستری میتوان به نقش چشمگیر نمایش های رادیویی در براندازی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی یاد کرد. در بیش از ۸۰ سالی که از تولد این رسانه گرم در ایران زمین می گذرد، «نمایش های رادیویی» سهم و جایگاه ویژه ای در خاطرات جمعی مردم داشته اند.این حوزه از هنرهای نمایشی دست کم سه ویژگی خاص و منحصر دارد:۱- مشارکت طلبی و تعامل گیری از مخاطب به این معنی که بخشی از کارگردانی اثر با تخیل و تصویرسازی از مکان ها و شخصیت ها، در ذهن مخاطب و توسط خود او صورت می گیرد. به همین دلیل رواشناس ها برای تقویت تمرکز، شنیدن نمایش رادیویی را تجویز می کنند. ۲- تخیل نا محدود. چرا که هیچ یک از قید و بندهای تولید تصویری در اثر رادیویی وجود ندارد.۳- سرعت تولید و قیمت ارزان. طبیعتا به نسبت آثار سینمایی، تلویزیونی و حتی تئاتر، نمایش رادیویی هم سرعت تولید بالاتر ی دارد و هم قیمت ارزان تری. به همین دلیل می تواند به سرعت در مقابل پدیده های اجتماعی واکنش نشان دهد. بر این اساس در دور تازه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، ضمن بهره گیری هدفمند از این قابلیت ها و روزآمدسازیشان، با اتکا به سرمایه انسانی توانمند موجود که گنجینه ای از هنرمندان شاخص کشور هستند، بنا را بر هویت محور ساختن آثار گذاشتیم.نتیجه آن که در کنار تجربه های نویی چون طراحی ژانر رادیوپلاس با هم افزایی نمایش خلاق صداپایه و زمینه های مختلفی از فیلم مستند، انیمیشن، تله تئاتر، نمایش عروسکی یا به روی آنتن بردن نخستین نمایش رادیویی تعاملی(interactive) در جهان با الهام از سرگرمی بومی ترنا بازی، موفق شدیم طی دست آوردی ارزشمند در سال جاری از ۲۵۰ عنوان نمایش رادیویی کاملا راهبردی و هویت محور رونمایی کنیم. باشد که خیال آفرینی نمایش های رادیویی، صدای جذاب هویت ملی و تصویر ساز چشم انداز تمدن نوین ایرانی-اسلامی شود.» محسن سوهانی روز یکشنبه چهارم اردیبهشت در مرکز ارتباطات مردمی صدا و سیما «۱۶۲» حضور دارد تا با مخاطبان رادیو نمایش گفت و گو کند.
ژاک پرن بازیگر «سینما پارادیزو» درگذشت
ژاک پرَن بازیگر فرانسوی فیلمهایی چون «سینما پارادیزو» و «Z» در ۸۰ سالگی درگذشت.
ژاک پرَن بازیگر فرانسوی که در شماری از فیلمهای به یادماندنی مانند «سینما پارادیزو» و «دختران جوان روشفور» بازی کرده بود و کارگردانی فیلمی چون «مهاجرت بالدار» را در کارنامه داشت در ۸۰ سالگی از دنیا رفت.
خانواده وی اعلام کردند که وی پنجشنبه در پاریس درگذشت.
پرن سال ۱۹۴۱ در پاریس متولد و از دهه ۱۹۵۰ وارد دنیای سینما شد و در بیش از ۷۰ فیلم نقشآفرینی کرد.
وی همان قدر که در سینمای فرانسه شناخته شده بود در سینمای ایتالیا هم محبوب بود و اولین نقش اصلی خود را با بازی در کنار کلودیا کاردیناله در فیلم «دختری با یک چمدان» در سال ۱۹۶۱ به دست آورد.
این بازیگر که با موهای خاکستری و صدای آرمشبخشش برای سینماروها آشنا بود بارها در نقش افسر جلوی دوربین میرفت. «جوخه ۳۱۷» در سال ۱۹۶۵، «درامر خرچنگ» در سال ۱۹۷۷ و «افتخار یک کاپیتان» در سال ۱۹۸۲ که هر ۳ توسط پییر شوئندورفر ساخته شدهاند، از جمله چنین فیلمهایی هستند.
او همچنین در موزیکالهای «دختران جوان روشفور» و «پوست الاغ» ساخته ژاک دمی بازی کرد و بازیگر «Z» ساخته گوستاو گاوراس بود. او در برابر دوربین ویتوریو دسیکا و انیس واردا هم نقشآفرینی کرد. وی بازیگر فیلم «کوروس» در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی برادرزادهاش کریستوف باراتیه هم بود که به موفقیت بزرگی رسید و ۸.۶ میلیون بلیت در گیشه فروخت.
آخرین فیلمی که پرن در آن ظاهر شد فیلم محیط زیستی «جالوت» بود که ماه مارس اکران شد و نشان دهنده توجه عمیق وی به محیط زیست بود.
پرن تهیهکنندگی چندین مستند را برعهده داشت و سال ۲۰۱۱ برای «اقیانوسها» جایزه سزار را دریافت کرد.
ژیل ژاکوب رییس سابق جشنواره فیلم کن در توییتی با گرامیداشت این بازیگر از وی چنین یاد کرد: او جذابیت خالص بود و هر چیزی را که لمس میکرد موفق میشد.
گوستاو گاوراس نیز از وی چنین یاد کرد: او یکی از ظریفترین و بهترین تهیهکنندههای فرانسوی بود.
اندی سرکیس سازنده انیمیشن
«مزرعه حیوانات» اورول انیمیشن میشود
اندی سرکیس انیمیشن «مزرعه حیوانات» را با اقتباس از رمان مشهور جورج اورول میسازد.
اندی سرکیس کارگردان «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» که سال ۲۰۲۱ اکران شد، قرار است رمان مشهور «مزرعه حیوانات» نوشته جورج اورول را در قالب یک فیلم سینمایی انیمیشن کارگردانی کند.
بازیگر «بتمن» این انیمیشن را بر مبنای فیلمنامهای که نیک استولر نوشته میسازد. سرکیس ابراز خوشوقتی کرد که با همکاری «ادونچر» و «استودیو سینهسایت» نسخه مورد نظرشان از شاهکار اورول را که رمانی قدرتمند و احساسی و در عین حال طنرآمیز و مناسب برای همه سنین است، بسازند. وی افزود: این داستانی است که نه فقط برای زمان ما، که برای نسلهای بعدی هم تماشایی است. از این رمان اقتباسهای متعددی در ۷۷ سالی که از انتشارش میگذرد شده است. سال ۱۹۵۴ یک فیلم انیمیشن در قالب فیلمی ضد تبلیغات کمونیستی و سال ۱۹۹۹ یک فیلم ترکیبی زنده-انیمیشنی از آن جمله است.
سرکیس که با نقش «گالوم» در فیلمهای «ارباب حلقهها» شناخته میشود، پیشتر «موگلی: افسانه جنگل» را هم کارگردانی کرده است.
فیلمبرداری «بینشان» در کربلا به پایان رسید
مرتضی رزاقکریمی تهیه کننده از پایان فیلمبرداری سریال «بینشان» در کربلا خبر داد.
فیلمبرداری سریال «بینشان» به کارگردانی راما قویدل و نویسندگی مشترک آزیتا ایرایی و مهدی حمزه به پایان رسید.
مرتضی رزاقکریمی تهیهکننده سریال با اعلام این خبر بیان کرد: فیلمبرداری پروژه «بینشان» همزمان با نیمه رمضان در شهر کربلا تمام شد.
وی ادامه داد: پرویز فلاحیپور و اکبر رحمتی ۲ بازیگری بودند که در کربلا جلوی دوربین فرشاد گلسفیدی رفتند.
رزاقکریمی در پایان صحبتهایش درباره آخرین وضعیت این سریال خاطرنشان کرد: «بینشان» که برای پخش از شبکه سه سیما ساخته شده است این روزها مراحل پستولید را پشت سر میگذارد.
همزمان با اعلام خبر پایان مراحل تولید این سریال، چهار بازیگر دیگر این پروژه نیز معرفی شدند و لیست بازیگران تکمیل شد. بدین ترتیب مالک سراج، مهری آلآقا، بهار نوحیان و سوسن مقصودلو از جمله دیگر نقشآفرینانی هستند که در این سریال حضور دارند.
مجید واشقانی، نیلوفر پارسا، پرویز فلاحیپور، سعید زارعی، هلن نقیلو، نیوشا ضیغمی، مریم کاویانی، مهدی فقیه، کاظم هژیرآزاد، اکبر رحمتی، رضا ایرانمنش، توماج دانشبهزادی، قاسم زارع، احسان امانی، نسرین نکیسا، پویان گنجی و صادق ملک از جمله بازیگران «بینشان» هستند که پیش از این نامشان رسانهای شده بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30188/105074
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30188/105075
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30188/105076
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30188/105077
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9733/30188/105078
|
عناوین این صفحه
- رایزن هایفرهنگی به «ماه دوستی» آمدند
- پرفورمنس وارد جشنواره «شهرزاد» شد
- رتبه غیرمنتظره «خوشنام»
- اخبار
- اخبار