|
حجتالاسلام محقق داماد مطرح کرد؛
مبارزه همیشگی حق وباطل درتاریخ
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: تاریخ بشر صحنه مبارزه حق و باطل، و یکی از مشکلات بشری هم که همواره بوده و هست، تشخیص حق از باطل است. چون باطل تحت پرچم باطل سخن نمیگوید.
به مناسبت ایام شهادت مولای متقیان حضرت امام علی (ع) و لیالی پرفیض قدر ظهر روز یکشنبه چهارم اردیبهشت سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در محل فرهنگستان علوم سخنرانی ایراد کرد.
در این نشست که تعدادی از مسئولان و اعضا و مدیران و کارمندان فرهنگستان علوم حضور داشتند آیت الله محقق داماد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز بشری تشخیص حق از باطل است به سخن امام علی علیه السلام در این باره اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت مولا (ع) انسانها را به پیروی از خردمندی و معرفت محوری سوق میدهد.
در ادامه مشروح سخنان وی را میخوانید؛
تاریخ بشری صحنهای است از مبارزه حق و باطل. از این رو یکی از مشکلات بشری که همواره بوده و هست، تشخیص حق از باطل است. چون هیچ باطلی تحت پرچم باطل سخن نمیگوید. همه با شعار حق فریاد می کشند و دیگران را به پیروی دعوت میکنند.
حال سخن در این است که وقتی شخصی فریاد حق سر میدهد و دیگران را باطل میخواند و از همه میخواهد که به دنبال وی راه بیفتند، وظیفه مردم عامه و تودههای اجتماعی برای تشخیص چیست؟ آیا بلافاصله بدون ارزیابی باید به دنبال او راه بیفتند؟ قطعاً چنین نیست. پس چه باید بکنند؟
آیا مردم برای تشخیص حق و حقیقت باید منزلت و شخصیتهای افراد و جاذبههای آنان را معیار قرار دهند؟ به یقین چنین نیست. چون جاذبههای کاریزماتیک و یا سخنرانیهای پرجاذبه که موجب بدبختی یک ملت در تاریخ شده معلول همین گونه تبعیت هاست. مردم آلمان چنان مجذوب سخنان هیتلر واقع شده بودند که گوئی توان تفکر و ارزیابی از آنان گرفته شده بود. آنان آنوقت فهمیدند که چه خاکی برسرشان شده که دیدند ارتش متفقین تا وسط برلن آمده و کشورشان کلاً ویران شده است.
به هرحال به مناسبت امروز این سوال را به درگاه حضرت مولا علی (ع) می بریم و از آن بزرگوار میپرسیم و جواب میشنویم.
جملهای حضرت مولا (ع) در جواب این سوال فرموده اند که دکتر طه حسین مصری نویسنده برجسته عرب (۱۸۸۹-۱۹۷۳ م) در کتاب «علی وبنوه» (ص ۴۰) پس از نقل این جمله مینویسد: «بعد از آنکه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع شد، سخنی بدین عظمت شنیده نشده است». طه حسین جمله را چنین نقل میکند:
«درجریان جنگ جمل مردی دچار حیرت شده بود چرا که میدید شخصیتهای برجسته عالم اسلام مانند طلحه و زبیر و عایشه که به نص قرآن یکی از امهات المومنین است در مقابل علی (ع) قرار گرفته و با او سر جنگ دارند، متحیر شد به محضر مولا (ع) آمد و عرض کرد:
«ایمکن ان تجتمع طلحه و زبیر و عایشه علی باطل؟
آیا ممکن است این افراد بر باطل جتماع کنند؟
حضرت مولا (ع) فرمود:
«انک لملبوس علیک ان الحق والباطل لایعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله واعرف الباطل تعرف اهله»
یعنی: امر برتو مشتبه شده است. حق و باطل با قدر و منزلت افراد شناخته نمیشود، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل آن را بشناسی».
متن فوق که توسط طه حسین نقل شده اندکی با متن منقول در نهج البلاغه که توسط سید رضی (ره) آمده متفاوت است هر چند محتوا یکی است.
در نهج البلاغه چنین آمده است:
«وقیل ان الحارث بن حُوط اتاه فقال اترانی اظن ان اصحاب الجمل کانوا علی ضلالة؟ فقال (ع) یا حارث انک نظرت تحتک ولم تنظر فوقک فحرت. انک لم تعرف الحق فتعرف اهله ولم تعرف الباطل فتعرف من اتاه» (نهج / حکمت/۲۶۲)
یعنی: آورده اند که حارث بن حوط نزد او آمد و گفت چنین میپنداری که من اصحاب جمل را گمراه می دانم؟
فرمود: حارث! تو کوتاه بینانه نظر میکنی، فقط به پایین نظر میافکنی، (پیش پای خود را نگاه میکنی) بالای سر خود را نمیبینی لذا حیران شدهای. تو حق را نشناختهای تا اهلش را بشناسی و باطل را نشناختهای تا پیروان آ نرا بشناسی.
حضرت مولا در این جمله تشخیص حق و باطل را بر اساس قدر و منزلت مردود دانسته است. ایشان بالعکس ملاک قدر و منزلت اشخاص را معرفت حق و باطل قرار داده است. ایشان میگوید حق باید محور تشخیص افراد قرار گیرد و برای این منظور بایستی معرفت را معیار قرار دهیم.
عواملی که در بحرانهای اجتماعی که برای جوامع پیش میآید، بسیار مؤثر است و نقش اصلی را ایفا میکند، همین شخصیت گرایی، فرقه گرایی، نژادگرائی، ملیت گرایی، ایدئولوژی گرایی است. بدبختیها، عقب افتادگیها، موانع پیشرفت همه معلول همین گونه گرایشها و پیروی هاست.
حضرت مولا (ع) انسانها را به پیروی از خردمندی و معرفت محوری سوق میدهد. متفکرین موفق که موفق به درانداختن طرح نوشده اند، مؤسس مکتب شده اند همه همین حکمت مولا را معیار قرار داده اند. مرحوم صدرالمتالهین (ره) در مقدمه جلد ششم اسفار بدون آنکه منبع آن را نقل کند متنی آورده است که بسیار نزدیک به همان متن طه حسین است. ایشان میگوید:
والرجل الحکیم لا یلتفت الی المشهور، ولا یبالی اذا اصاب الحق من مخالفة الجمهور، ولا یتوجه فی کل باب الی من قال، بل الی ما قیل؛ کما نقل عن مولانا اما الموحدین و امیرالمومنین علیه السلام انه قال «لا تَعرف الحقَّ بالرجال، ولکن اعرف الحق تعرف اهله»
ونحن لم نقصد فی تحقیق کل مسالة وتنقیح کل مطلوب الا التقرب الی الله وملکوته الاعلی فی ارشاد طالب ذکی او تهذیب خاطر تقی؛ فان وافق ذلک نظر ابناء البحث والتدقیق فهو الذی اومأناه وان لم یوافق، فمعلوم ان الحق لا یوافق عقول قوم فسدت قرائحم بامراض باطنیه اعیت اطباء النفوس عن علاجهم» (اسفار، انتشارات بنیاد صدرا، ج ۶ ص ۶)
یعنی: «مرد حکیم التفات به نظریه مشهور نمیکند، هنگامی که به حق برسد از مخالفت مشهور ودرهیچ بابی به من قال یا گوینده توجهی نمیکند بلکه به ما قیل یا گفته توجه میکند، چنانکه از مولای ما امام موحدان نقل شده که فرمود «لایعرف الحق بالرجال ولکن اعرف الحق تعرف اهله» و ما در تحقیق هر مسألهای و تنقیح هر مطلوبی جز تقرب به خداوند و ملکوت اعلای او در ارشاد جوینده های پاک دل و تهذیب خاطری آماده قصد دیگری نداریم. اگر گفته ما با نظر اهل بحث و تحقیق موافق آمد، همان است که اشاره کردیم و اگر موافق نیامد، معلوم است که حق با عقول آنهائی که به سبب امراض باطنی قریحههای فاسد دارند و طبیبان نفوس را از علاج خود عاجز کرده اند موافق نخواهد بود».
متفکرین بزرگ مهمترین نقاد نظرات اساتیدشان بودند، ضمن آنکه کمال احترام را به آنان داشتند. ارسطو شاگرد افلاطون است، برای ارسطو بسیار احترام قائل است، ولی هرگز در مسائل مهم علمی تسلیم مطلق وی نشده و مکتب دیگری ابداع کرده است. این جمله مشهور است که زمانی که به ارسطو اعتراض شد که چرا حرمت استاد خود افلاطون را نگه نداشته و دیدگاههای او را به نقد کشانده و در رد آنها سخن میگوید، ارسطو با سخنی بسیار ارزشمند و جاودانه چنین پاسخ گفت:
افلاطون را دوست دارم اما به حقیقت بیش از افلاطون علاقه دارم. (لغت نامه دهخدا / مدخل ارسطو- ونیز: آئین زندگی؛ اخلاق کاربردی، احمد حسین شریفی، ص ۶۹).
جالب است بدانیم که تحت تأثیر همین مکتب تربیتی بزرگان شیعه حتی دردوره ائمه (ع) بسیاری اوقات با آنان به گفتگوی علمی میپرداختند تا قانع شوند. حدیثی درآغاز کتاب فرایض تهذیب شیخ طوسی وجوددارد که نشان میدهد زراره بن اعین با امام باقر (ع) درمسائل وقواعد ارث چگونه گفتگومی کند.(رک: تهذیب، ج ۹ ص ۲۷۱)
در تاریخ فقه شیعه، شیخ طوسی چنان ابهتی پیدا کرد که تا یک قرن هیچ کس خلاف سخن شیخ حرفی نزد وحتی کلام او را نقد نکرد. لذا این قرن را قرن رکود فقه دانسته اند زیرا در این مقطع گوئی همه مجذوب عظمت شیخ شده بودند و او را معیار تشخیص حق قرار داده بودند. بعد از آن تاریخ یکی از احفاد شیخ طوسی بنام ابن ادریس حلی با تألیف کتاب «السرائر» اکثر نظرات شیخ طوسی جد بزرگوارش را مورد نقادی قرار داد. (رک / ابن ادریس، مصطفی محقق داماد، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل ابن ادریس). درحال حاضر بسیاری موارد فقیهان از شیخ طوسی عبور کرده و کاملاً نظرات جدیدی اتخاذ کرده اند.
همه میدانیم که از افتخارات فقه شیعه آنست که باب اجتهاد مسدود نیست. برخلاف اهل سنت که در قرن دوم باب اجتهاد را مسدود اعلام داشتند. یعنی قرار شد کسی بالای نظرات فقیهان چهارگانه نظری ندهد. این کار دقیقاً به معنای پیروی مطلق از چند شخصیت انسانی و بشری که به یقین هرگز مصون از خطا نیستند. ولی مکتب تشیع بر آزادی تفکر استوار است.
تجربه زیسته یک روزنامهنگار
سرطان راز نیست، آگاهی است
گفتن و شنیدن و خواندن درباره سرطان، نه تنها خجالت و ترس ندارد، بلکه به نفع بیمار و جامعه، به ویژه جامعه درگیر با سرطان و بیماریهای سخت دیگر است.
شاید اگر بهار ۱۴۰۰ بود و یادداشت اخیر دکتر خانیکی درباره سرطان پانکراسش را میخواندم، مواجهه دیگری با این خبر میداشتم، مواجههای صرفاً از نوع شوک، تأسف و غم. اما حالا بهار ۱۴۰۱ است، حدود یک سال از درگیریام با سرطان خون میگذرد و این تجربه مرا وامیدارد مواجههام با نوشته استاد درباره بیماریاش، به گونه دیگری باشد که البته شوک و تأسف و غم را نیز در خود دارد.
«گفتوگو با سرطان» و «امید به درمان، بدون خوشبینی» از عبارتهای کلیدی نوشته دکتر خانیکی است. او همانطور که سالها از گفتوگو، تعامل و مدارا، در حوزههای مختلف گفته و نوشته، ایده گفتوگو را به میدان بیماری نیز آورده و این ایده، بسیار قابل توجه و البته درک آن، ضروری است.
اما آنچه در نوشته استاد، توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد، جملهای بود که در یک سال گذشته به آن ایمان آوردهام: «هیچ رازی در بیماری سرطان نیست که باید نهفته بماند.» روند درمان در یک سال گذشته، رفت و آمدهای متعدد به بیمارستان و دیدن بیماران و همراهانشان و شنیدن روایتهایشان، به من آموخته است که هیچ رازی در سرطان و هیچ بیماری دیگری نیست که بخواهد پنهان بماند.
شکی نیست که شوک، ترس، غم و ناامیدی، از نخستین واکنشهای بیمار و اطرافیانش به شنیدن خبر بیماریهایی شبیه سرطان است، بیماریای که در فیلمها و کتابها از آن یک تراژدی بینهایت تلخ ساختهاند که با «زیاد وقت نداری» و مو و ابروی ریخته و از ریخت افتادن بیماران همراه است و بیبرو و برگرد به مرگ ختم میشود.
البته که واقعیت چیز دیگری است و این واقعیت را فقط با گفتن و شنیدن و خواندن درباره سرطان یا هر بیماری ترسناک دیگری میتوان به تصویر کشید. اصلاً با همین شناخت است که ترس آدمی میریزد و همراه میشود، چه با سرطان، چه با هر بیماری دیگری که بدانی میتوانی به درمانش امیدوار باشی.
همین حالا در بخش سرطان خون، آدمهایی بستریاند که بیماریشان دیر تشخیص داده شده است، دختران و پسرانی هستند که بیماری خود را نمیپذیرند و انکارش میکنند و زنان و مردانی که از آوردن نام بیماری خود هراس دارند یا خجالت میکشند به دوستان و نزدیکترین کسانشان بگویند چه مهمان ناخواندهای دارند تا مبادا قضاوت شوند. از قضا، بخش زیادی از درمانهای ناموفق یا درمانهای طولانیتر، مربوط به این بیماران است- این را نه بر اساس مطالعه علمی، که بر اساس تجربه زیسته یک سال گذشتهام در بیمارستان میگویم.
اما چه بدی دارد که انسان، از بیماری و رنج خود، بنویسد تا دیگران را آگاه کند؟ همانطور که دکتر خانیکی میگوید، هیچ رازی در بیماری سرطان وجود ندارد و آنطور که تجربه به من ثابت کرده، گفتن و شنیدن و خواندن درباره آن، نه تنها خجالت و ترس ندارد، بلکه به نفع بیمار و جامعه، بهویژه جامعه درگیر با سرطان و بیماریهای سخت دیگر است.
در اولین دوره بستریام برای درمان، با دختر شانزده سالهای از لرستان هم اتاقی بودم. یک روز در اوایل دوره درمانش، همینطور که داروی شیمیدرمانی به او تزریق میشد و همزمان، تماسهای خانواده و فامیل دور و نزدیک را یکی پس از دیگری پاسخ و به آنها بابت اینکه حالش خوب است، دلداری میداد، گفت: من اینجا در آرامش روی تخت دراز کشیدهام، دارو میگیرم و حالم خوب است اما همه فامیل در خانه ما جمع شدهاند و گریه میکنند!
آن جمله و تجربههای مشابه خود و دوستانی که در میان بیماران پیدا کردهام، به من آموخته که فقط دانستن درباره سرطان است که از نگرانیهای بیماران و اطرافیانشان کم و آنها را به جای اضطراب و غم، بر یافتن راهی برای درمان مناسب و کاهش دردها متمرکز میکند. من بنا بر همین آگاهی و تجربه کسب شده، در ماههای گذشته از بیماری و درمان خود نوشتم و مینویسم و حالا، نوشته دکتر خانیکی را با تاکید بر لزوم گفتوگو بر سر سرطان و با این جمله کلیدی که «هیچ رازی در بیماری سرطان نیست که باید نهفته بماند»، تأییدی میدانم بر درست بودن راهی که انتخاب کردهام.
از قضا دکتر خانیکی تنها استادی بود که در دوران دانشجویی در دانشگاه علامه از او نمره ۲۰ گرفتهام و خوشحالم که بیش از ده سال بعد از آن روزها، بی آنکه خود بداند و چنانکه از یک معلم انتظار میرود، دوباره به من آموخت- و البته دوباره نمره قبولی داد!
بسته حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای اشتغال تدوین میشود
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بازدید از استودیو بازی سازی «آنو»، از تدوین بسته حمایتی بنیاد برای اشتغال آفرینی در صنعت خلاق و دانش بنیان بازیهای دیجیتال خبر داد.
معاونین و مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با حضور در استودیو بازیسازی «آنو» در جریان فعالیتهای توسعهای جدید انجام شده این مؤسسه برای تولید بازی و همچنین مشارکت فعال در صادرات خدمات فنی و مشارکت و اخذ سرمایهگذاری خارجی و داخلی قرار گرفتند.
در این بازدید، سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با اشاره به استعداد بسیار بالای تولید و انتشار بازی در ایران و هویت دانش بنیان این صنعت از هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات اشتغال آفرین برای فارغ التحصیلان، متخصصان و علاقهمندان این رشته و نقش آفرینی در بازار بزرگ ۳۲ میلیونی بازیهای رایانهای کشور خبر داد.
وی افزود: تلاش ما آن است که بر اساس نیاز این بازار بزرگ و مناسب با سهم مطلوب بازیساز ایرانی در آن، در نظام مسائل زیست بوم، تمهیداتی را به اجرا بگذاریم که مشوق ورود بیشتر شرکتها به عرصه تولید و انتشار بازی و توسعه فعالیتها و استخدام پایدار نیروی انسانی در این عرصه باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به حضور دانشجویان و قشر جوان در این صنعت از رفع مشکلات بیمهای و همچنین بهرهگیری از تسهیلات نخبگانی برای انجام خدمت وظیفه عمومی برای متخصصین این عرصه به عنوان دو موضوع مورد مطالبه فعالان زیست بوم تولید بازیهای دیجیتال یاد کرد. وی ادامه داد: با تشکیل بانک اطلاعاتی هوشمند فعالان عرصه بازیهای رایانهای و متخصصان و نخبگان این بخش، سعی میکنیم با رفع مشکلات بیمه، اخذ مشوقهای مالیاتی، وامهای اشتغالزایی دانش بنیان، بورسیه فرصتهای آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور و گذراندن دوره سربازی نخبگان بازیساز در همین شرکتها، گامی برای ایجاد مشاغل پایدار برداریم.
پژمان گفت: امیدواریم با رفع دغدغهها و اجرای برنامههای توسعه زیست بوم بازیهای دیجیتال بتوانیم مسیر حمایت و توانمندسازی فعالان این حوزه را ادامه دهیم.
وی افزود: تلاش داریم با اجرای برنامههایی مانند تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص، ایجاد شبکههای حمایتی دولتی و خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت بازی (مطابق ساختار حمایتی همگرا)، مشارکت تبلیغی و همراهی همه جانبه برای توسعه نشر بینالمللی و صادرات بازیها، برگزاری رویدادهای جریانساز، حمایت و مشاوره حقوقی، کمک برای ورود بازیسازان به روندهای نوظهور بازیسازی مانند متاورس، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و کمک پژوهشی برای مطالعات کسب و کار و تبلیغات، بهزودی شاهد تأسیس و رشد شرکتهای بازیسازی در ایران باشیم تا بتوانند علاوه بر تولید بازی، با جذب منابع در مسیر درست جهش، زنجیره ارزش رسانهای کامل را در فضای بازی و سرگرمی و فرهنگسازی تشکیل دهند و زمینه ورود سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و در نهایت رونق صنعت، هنر رسانه بازی فراهم شود.
در ابتدای این بازدید مصطفی کیوانیان مدیرعامل شرکت «آنو» و همکاران ارشد او با ارائه گزارشی از فعالیتهای این شرکت، پروژههای مشترک بینالمللی این استودیو بازیسازی و تواناییهای تیمهای بازیسازی و تولید محتوای این مجموعه را معرفی کرد و دغدغههای این روزهای فعالان صنعت بازی را برای مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای برشمرد.
این کارآفرین با معرفی تولیدات این دفتر، در زمینههای بازیسازی، تولید پویانمایی و حضور در پروژههای مختلف داخلی از تمهیدات خود و همکارانش پیرامون مشارکت در پروژههای فراملی و سازماندهی تیمهای هنری، فنی و محتوایی این مجموعه گزارش داد.
به گفته کیوانیان، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان مستعد و متخصص حوزههای هنر، صنعت رسانه بازی، نیازمند کمک نهادهای مسئول در زمینههایی مانند بیمه، خدمت سربازی و توجه به این قشر فعال و هوشمند از بعد نیروی انسانی است.
وی با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر در زمینه بهبود فضای کسب و کار این صنعت خلاق و دانش بنیان گفت: شرکتهای بازیسازی برای تکمیل چرخه ارزش و تبدیل شدن به شرکتهای توانمند باید از نظر علمی و پژوهشی هم مورد حمایت قرار گیرند و بازوی پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. همچنین بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتواند بهزودی با راهاندازی شهرکها و پارکهای فناوریهای نوین صنعت بازیسازی، همافزایی ویژهای میان فعالان برای ارائه محصولات بهتر رقم بزند.
اخبار
«داستان منثور: مقدمهای بر نشانهشناسی روایت» منتشر شد
نشر سیاهرود کتاب «داستان منثور: مقدمهای بر نشانهشناسی روایت» نوشته ایگناسی ریبو و ترجمه وفاه میاه را منتشر کرد.
کتاب «داستان منثور: مقدمهای بر نشانهشناسی روایت» نوشته ایگناسی ریبو و ترجمه وفاه میاه در ۱۶۰ صفحه توسط انتشارات سیاهرود منتشر شد. این ترجمه زیر نظر مسعود فرهمندفر، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی انجام و منتشر شده است.
قصهها، هر یک بهنحوی، بخشی از زندگی همه ما هستند. ما معمولاً درباره اتفاقاتی که برای ما یا افرادی که میشناسیم روی میدهد، برای هم قصه میگوئیم. ما معمولاً بدون این قصهسازیها نمیتوانیم معنای جهان و زندگی خود را درک کنیم.
ما همچنین از خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به قصههایی که میدانیم حقیقت ندارند هم لذت میبریم، زیرا شخصیتها، مکانها و رویدادهای آنها تخیل ما را فعال میکند و به ما این امکان را میدهد که دنیاهای مختلفی را تجربه کنیم که گویی متعلق به خودماناند. اینها انواع مختلفی از قصههاییاند که ما آنها را «داستان» مینامیم. بسیاری دوست دارند سریالها یا نمایشهای تلویزیونی را تماشا کنند. شمارِ بیشتری نیز دوست دارند فیلم تماشا کنند، چه در سینما و چه در لپتاپ یا تلفن هوشمند خود. بازیهای ویدئویی، کمیک استریپ (یا داستان مصوّر) و مانگا (یا داستانهای گرافیکی)، ترانهها و فیلمهای موزیکال، نمایشهای تئاتر، وبلاگهای یوتیوب، همه به شیوه خود قصههایی را نقل میکنند. اما اگر فقط یک رسانه باشد که خود را کاملاً ً مناسب و مختصِ نقل قصههای ماندگار و جذاب در طول دورانها نشان داده باشد، زبان نوشتاری است. بنابراین منصفانه است بگوییم که قصهها و بهطور ویژه داستانها، در قالبها و ژانرهای مختلف خود، مهمترین بخش ادبیات را تشکیل میدهند.
در این کتاب، ایدههای اصلی را درباره قصهگویی و داستان (و به ویژه قالبهای روایی ادبیات و شیوهای که با آن معنا تولید شود) معرفی میشوند. همچنین نویسنده به ژانرهای اصلی اشاره میکند که روایتهای ادبی، در گذر تاریخ، به آنها تقسیم شدهاند، و نیز به این مهم میپردازد که چگونه امروزه این ژانرها از شکل اولیه خود تکامل یافتهاند. سپس نویسنده دو ژانر داستان منثور را که امروزه متداولتر هستند و از آنها مثالهایی در این کتاب آورده است، توضیح میدهد: «داستان کوتاه» و «رمان». در اینجا نویسنده از مدل نشانهشناسی برای مطالعه و تفسیر معنا و ساختار روایت استفاده میکند. در کل کتاب حاضر در هفت فصل سامان یافته است و در پایان نیز واژهنامهای برای اصطلاحات تخصصی به مخاطب ارائه میشود.
فرصت ارسال اثر به رویداد جایزه ملی بازیپردازی تمدید شد
مهلت شرکت در اولین رویداد جایزه ملی بازیپردازی ایران تا پایان شهریور تمدید شد.
مهلت شرکت در اولین رویداد جایزه ملی بازیپردازی ایران که با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار میشود، تا پایان شهریور تمدید شد.
اولین رویداد جایزه ملی بازی پردازی ایران، با هدف ایجاد فضای همکاری، تبادل اطلاعات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و عملیاتی در حوزه بازی پردازی ویژه شرکتهای طراح نرمافزارهای بازی با پایه آموزشی، بازیهای جدی و بازیهای ویدئویی برگزار میشود.
معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ضمن ایجاد زمینه همکاری مشترک این رویداد با جایزه بازیهای جدی، در بخش داوری آثار نیز با دبیرخانه این رویداد همکاری میکند.
منتخبان بخش «نرمافزارهای طراحی شده در زمینه بازیهای جدی و ویدئویی» بدون ارزیابی اولیه، وارد بخش داوری رویداد جایزه بازیهای جدی میشوند.
دادمان درگذشت جلیل فخرایی را تسلیت گفت
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، درگذشت جلیل فخرایی روزنامه نگار و شاعر آئینی مشهدی را تسلیت گفت.
محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، درگذشت جلیل فخرایی روزنامه نگار و شاعر آئینی مشهدی را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت محمدمهدی دادمان به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
خبر تأسفبار درگذشت هنرمند متعهد و ساعی حوزه شعر و ادبیات و خبرنگار خوشنام استان خراسان رضوی، مرحوم جلیل فخرایی، موجب دریغاگویی و اندوهگینی فعالین حوزه فرهنگ و اینجانب شد.
حضور پرجوش در عرصههای ادبی و رسانهای، از ایشان که سالها با بیماری دست و پنجه نرم کرد؛ تصویری عزیز برجای گذاشت.
اینجانب درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده صبور ایشان، جامعه ادبی و هنری استان خراسان رضوی و دغدغهمندان فرهنگ و هنر این مرز و بوم تسلیت میگویم و رحمت واسع الهی و علوّ درجات اخروی را برای آن مرحوم طلب مینمایم.»
اخبار
«عارف ۱۲ ساله» به چاپ
بیستونهم رسید
کتاب «عارف ۱۲ ساله» توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ بیستونهم رسید.
کتاب «عارف ۱۲ ساله» شامل مادرانههای شهید رضا پناهی بهتازگی توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ بیستونهم رسیده است.
رضا پناهی عارف ۱۲ سالهای است که شگرفترین و عظیمترین صحنههای از خود گذشتگی را در عمر کوتاه خود به نمایش گذاشت. ستاره درخشان کلاس اول راهنمایی که عظمت روحی او به تنهایی میتواند عالمی را روشن کند.
رضا پناهی، حقیقت نورانی است که ایمان و ایثار و تعهد و عشق و پایبندی او به ارزشها، بزرگترین سرمایه اجتماعی برای تقویت باورهای دینی و ملی نوجوانان و جوانان است که این امر جز اصلیترین مسائل کشور محسوب میشود.
در قسمتی از کتاب میخوانیم:
برای رضا و خواهرش دفتر گرفته بودم. هنوز رضا مدرسه نمیرفت. فقط بلد بود روی دفترش خط بکشد. خواهرش که از رضا بزرگتر بود، تازه نوشتن حروف الفبا و اعداد را یاد گرفته بود. خواهرش مشغول نوشتن بود که یک دفعه رضا دفتر را از زیر دستش کشید و فرار کرد. دوید دنبال رضا که دفترش را از او بگیرد. روی چارچوب در زمین خورد و چانهاش شکافت. یادم است رضا خیلی گریه کرد. خیلی ناراحت شد. میگفت: میخواستم شوخی کنم. نمیدانستم این طوری میشود.
خواهرش را بردیم به چانهاش بخیه زدند. تا مدتها به خواهرش نگاه میکرد و به فکر فرو میرفت. دل رئوفی داشت. خیلی مهربان بود. از بچگی تحمل ناراحتی و اشک کسی را نداشت...
در قسمتی از وصیت نامه صوتی شهید رضا پناهی آمده است؛ هدف من از رفتن به جبهه این است که اولاً به ندای «هل من ناصر ینصرنی» لبیک گفته باشیم و امام عزیز و اسلام را یاری کنیم و آن وظیفهای که امام عزیزمان بارها در پیامها تکرار کرده: که «هرکس که قدرت دارد واجب است به جبهه برود» و من میروم تا به پیام امام لبیک گفته باشم. آرزوی من پیروزی اسلام و ترویج آن در تمام جهان است و امیدوارم که روزی به یاری رزمندگان، تمام ملتها زیر سلطه آزاد شوند.
اعضای هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شدند
اعضای هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حکمی توسط محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت چهار سال به عضویت هیئت امنای این موسسه منصوب شدند.
اعضای جدید هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حکمی توسط محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شدند. طبق پیشنهاد محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران؛ حسین کچویان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزار فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مدت ۴ سال به عنوان اعضای جدید هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شدند.
در متن حکمهای صادر شده آمده است:
«در اجرای تبصره ماده ۶ قانون تشکیل هیأتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات عالی و پژوهشی و به استناد تبصره ۲ ماده ۶ اساسنامه مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات (وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به موجب این حکم به مدت ۴ سال به عضویت هیأت امنای آن مؤسسه منصوب میشوید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از همکاری اعضای جدید هیأت امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پیشبرد برنامههای آموزش عالی، توفیق ایشان را در انجام امور محوله از خداوند متعال خواستار شده است.»
محسن پرویز دبیر علمی دومین دوره جایزه شهید سلیمانی شد
در اولین جلسه شورای علمی دومین دوره جایزه شهید سلیمانی محسن پرویز بهعنوان دبیر علمی جایزه شهید سلیمانی معرفی شد.
اولین جلسه شورای علمی دومین دوره جایزه شهید سلیمانی برگزار و در اینجلسه مقرر شد تا علاوه بر تجلیل از آثار پژوهشی برتر منتشر شده در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پژوهشگران و مراکز پژوهشی برتر نیز معرفی و از آنها تجلیل شود. همچنین در این جلسه بر ضرورت ثبت جایزه شهید سلیمانی بهعنوان یک رخداد علمی و پژوهشی تأکید شد.
شورای علمی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در این جلسه برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع «ضرورت پژوهش درباره دفاع مقدس و مقاومت»، تبدیل موضوع پژوهش درباره دفاع مقدس و مقاومت به گفتمان عمومی در سطح جامعه علمی کشور، لزوم ارتباط با پژوهشگاهها و اندیشکدهها، لزوم برطرف کردن موانع پژوهش و ایجاد سازوکار لازم برای توجه مراکز علمی به موضوع مهم پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مقاومت و حمایت مالی و معنوی از پایاننامههای دکتری با موضوع پژوهش درباره دفاع مقدس و مقاومت را از اقدامات مهمی برشمردند که باید در خلال روند اجرای این دوسالانه اجرایی و عملیاتی شود.
همچنین در این جلسه با اتفاقنظر اعضای شورای علمی، محسن پرویز بهعنوان دبیر علمی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت (جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی) انتخاب شد. محسن پرویز در اولین دوره جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی نیز سمت دبیر علمی این جایزه را بر عهده داشته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30203/105185
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30203/105186
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30203/105187
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30203/105188
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30203/105189
|
عناوین این صفحه
- مبارزه همیشگی حق وباطل درتاریخ
- سرطان راز نیست، آگاهی است
- بسته حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای اشتغال تدوین میشود
- اخبار
- اخبار