|
نمایشی که ۴ هفتهای تولید شد!
دنیل کریگ با «مکبث» روی صحنه رفت
با وجود مشکلاتی چون ابتلای دنیل کریگ به کرونا، نمایش «مکبث» با حضور این بازیگر پنجشنبه شب افتتاحیهاش را روی صحنه برد.
نمایش امروزی «مکبث» به کارگردانی سام گلد در برادوی پنجشنبه شب روی صحنه رفت. در این نمایش دنیل کریگ و روث نگا در نقشهای اصلی بازی میکنند. این نمایش برای بازیگرانش که تنها ۴ هفته زمان برای آماده شدن داشتند تجربه بزرگی بود اما مشکلات متعددی در این راه ایجاد شد که ابتلای کریگ به کرونا در اوایل همین ماه موجب شد تا تمرین ۱۱ روز به تعویق بیفتد. با همه اینها گروه بازیگران موفق شدند تا پیش نمایش را سر وقت در برادوی به صحنه ببرند.
کریگ در حالی که حضور تماشاگران را شگفتآور خواند گفت: اعتماد آنها واقعاً مهم است. ما میخواهیم تلاش کنیم به آنها اعتماد به نفس بدهیم تا بیایند و نمایش را ببینند.
خود گلد هم وقتی تست مایکل پاتریک تورنتون مثبت شد به جای وی در نقش لنوکس روی صحنه رفت و گفت برای بیان متنش از خوانده شدن خطوط مربوط به خودش در گوشش کمک گرفته است.
در این نمایش روث نگا در نقش لیدی مکبث ایفای نقش کرده و این همان شخصیتی است که فرانسیس مک دورمند در فیلم «تراژدی مکبث» ساخته اخیر جوئل کوئن در نقش وی ظاهر شد و نامزد اسکار هم شد.
اجرایی که پنجشنبه روی صحنه رفت پیشنمایش «مکبث» بود و اجرای اصلی از ۱۰ جولای خواهد بود. این نمایش در ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تنظیم شده و بازیگران امیدوارند با تمرین بیشتر به اجرای خاصتری دست یابند.
این نمایش با اقبال منتقدان روبه رو نشده و در حالی که منتقد آبزرور آن را بیبرنامه و بسیار ضعیف خواند منتقد ورایتی نیز آن را نمایشی بدون کارگردانی نامید. وی نوشت: کریگ لحظات قدرتمندی دارد اما مکبث به عنوان یک ظالم تشنه قدرت را به تصویر نمیکشد. او و کارگردان هیچ تلاشی نکردهاند تا با این شخصیت یادآور رهبران سیاسی امروز شوند و این فرصتی است که از دست رفته است. در حالی که عملکرد کریگ ناقص است، بازی نگا ناامیدی بیشتری ایجاد میکند و در حالی که لیدی مکبث یکی از بهترین شخصیتهای شکسپیری است، اما نگا دور از مرکز نمایش، به سختی اثری از خود به جای میگذارد. بازی او و کریگ به صورت مشترک نیز هیچ حسی برنمیانگیزاند؛ در حالی که ازدواج این زوج هسته اصلی نمایش است، اما گلد آن را کاملاً نادیده گرفته وهمه چیز مانند یک دروغ به نظر میرسد.
آلبوم جدید ارکستر معاصر پارس منتشر شد
شنیدن «حکایت تندیس»
آلبوم «حکایت تندیس» یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای گذشته به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رادمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. «حکایت تندیس» عنوان یکی از جدیدترین آلبومهای موسیقی به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رادمان است که طی روزهای اخیر مشتمل بر اجرای قطعات منتخب کنسرت «حکایت تندیس» ارکستر معاصر پارس منتشر شده است.«حکایت تندیس» برای ارکستر، گروه کر، امواج الکترونیک و راوی، «آرگیومنت» برای ارکستر کوبهای، گروه سازهای ایرانی و اصوات الکترونیک، «سیاه مشق» برای ارکستر و گروه کر، «مثنوی» برای سنتور، ارکستر، گروه کر و سیگنالهای الکترونیکی، «نگاهی به کنسرت گذشته» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم برای شنوندگان ارائه شدهاند.
علی رادمان در توضیح برخی از قطعات این آلبوم موسیقایی نوشته است:
قطعه «حکایت تندیس»: بر اساس طرحی است روایی، که پس از نگارش متن، به رشته موسیقی درآمد، محتوای روایی این قطعه، انتزاعی و سمبلیک بوده و دارای ساختاری چند بخشی است و در واقع تداعی معانی متنی است. دراماتیک درباره انسان دورافتاده، از اصل خویش، قصهای آهنگین، از منظری لطیف و پاک سیرت، که در دامنه کوه زندگی میکند و در قرون متمادی بافنده بوریای بی رنگی به نقش هستی است. او همواره در دل کوهساران، آوایی عاشقانه را ترنم میکند که همچون اکسیر حیات جان بخش است. او چشم انتظار رهگذرانی است که با آوای آسمانی اش همصدا کردند و با این هم آوازی به پیکره او حیات بخشند. اما در طول گذشت قرنها، هم آوایی انسانها با او کمتر و کمتر شد تا در نهایت، این منظر لطیف به تندیسی مبدل شد و به افسانهها پیوست. این قطعه در فضایی مشتمل بر تلفیق طیفهای صوتی از یک فضای غیرمتمرکز نتال به سمتی مرکزیتی حرکت میکند که دریافتی چند صدایی معرفی میشود و در طول سه بخش پیاپی به نقطه آغازین باز میگردد. در این قطعه در کنار رنگ آمیزی سازهای ایرانی، از ترکیبهای اصوات در سازهای ملل و ارکستر سمفونیک در کنار گروه کر استفاده شده است.
«آرگیومنت»: به لحاظ رویکرد شخصیام، تداعی کننده یک مناظره موسیقایی بین شرق و غرب است، این قطعه به لحاظ ساختار، شامل دو بخش اصلی است. قسمت اول شامل طبقات چندگانه ریتمیک بوده که با ظهور دورههای ریتمیک و کاهش تدریجی تمپو به تضادهای متریک میانجامد. چند صدایی قسمت دوم در آواز دشتی ظاهر میشوند که در واقع سیری است در فضای فرمهای آزاد و گسترش فضای مدال. هارمونی در این قسمت مبتنی بر تجربهای است که از قرار گرفتن طبقات چند گانه صوتی، در محدودههای متفاوت فرکانسی مد حاصل میشود و من از آن به عنوان خوشههای صوتی ایرانی یاد میکند.
در قطعه «سیاه مشق» چه به لحاظ فرم و چه از منظر چند صدایی، رویکردی کلاسیکتر، حاکم است. ایده اصلی این موسیقی یک ترانه شیرازی است که در آواز دشتی ظهور کرده و در چهارگاه، همایون و بیات اصفهان به طرق متفاوت بسط پیدا میکند.
«مثنوی» هم طرحی است مبتنی بر بافت چند صدایی، که از موسیقی کلام اعضای ارکستر، گروه کر و همچنین چند بخشیهای ارکستر زهی در سه مقام موسیقایی ایران تشکیل شده است که در کنار ترکیب رنگهای صوتی سازهای ایرانی در قالب بافت چند صدایی، ساختار اصلی قطعه را تشکیل دادهاند. در ساختار هارمونی این قطعه، هم از فواصل مختص موسیقی ایرانی و هم از فواصل مبتنی بر اعتدال متساوی استفاده شده است. در بافت چند بخش این موسیقی سعی شده است از ساختارهای ریتمکیک و ملودیک ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی در قالب بداههنوازی استفاده شود.
وی در بخش دیگری از توضیحات این آلبوم نوشته است:
پس از دو سال حضورم در شیراز در ابتدای سال ۸۹ اولین ایدههای تاسیس ارکستر معاصر پارس شکل گرفت، سنگ بنای ابتدایی ارکستر با پیگیریهای متناوب ویاری برخی از دوستان و همکاران عزیز و همچنین گروهی از هنرجویان و دانشجویان مشتاقم گذاشته شد. در ادامه با توجه به ساختار و حجم ارکستر، به تدریج، محصول صوتی مقبول، به جهت اجرای برخی از آثار به دست آمد و به طور نسبی زمینه ظهور رنگهای متنوع صوتی برای ارکستر فراهم شد.
یکی از مهمترین رویکردهای قطعههای نوشته شده برای این ارکستر، معرفی تجربیاتی بود که بر پایه شکلگیری طیفهای صوتی و ساختارهای چندصدایی ملهم از موسیقی ایرانی و بینالمللی حاصل شد. در این راستا طی چند برنامه اجرایی و تحلیلی، این ارکستر به جامعه موسیقی ایرانی معرفی شد. یکی از دیگر از رویکردهای فعالیتهای هنری این گروه تربیت و معرفی آثار آهنگسازان جوان و اجرای قطعات آنان بود که این مهم در کنسرت سال ۹۲ محقق شد.
نگرش شخصی در ساخت و اجرای این آثار گواهی بر این مهم بوده است که موسیقی ما با تمام خصوصیات منحصر به فردش، علاوه بر حفظ ساختارهای کلاسیک و اصیل خود، به تجربیات و رویکردهای جدیدی نیز، نیاز دارد. گنجینه موسیقی محلی و شهری ایران، سرشار از امکانات فاخر و بکر است و علاوه بر روابط ملودیک غنی که در ردیفهای شهری و مجموعه موسیقی محلی به جای مانده است. امکانات گسترده دیگری نیز دیده میشود که از آن جمله میتوان به امکانات ایجاد رنگهای مختلف صوتی قابلیتهای وسیع ایجاد چند صدایی و امکان طراحی ستونهای هارمونی با استفاده از نظمهای هارمونیکی نغمات اشاره کرد.
در این مجموعه سعی شده است از امکانات گسترده موسیقی ایرانی، در جهت خلق مصالح آهنگسازی استفاده شود و در این راستا رویکردهایی در عرصه موسیقی معاصر ایران معرفی شوند. صد البته ضبط ایده آل صوتی و تصویری این برنامه احتیاج به امکانات سخت افزاری بسیار داشت و نیازمند حمایتهای گسترده بود که معمولاً اهالی موسیقی غیر تفننی و جدی، کمتر از آن بهره میشوند. از طرفی تلاش بر این بود که در اجرا و ارائه این مجموعه، از یاری و همراهی نوازندگان جوان و علاقه مند بومی این خطه هنرخیز، بهره برده شود.
فیلم کوتاه «یقه آبی» آماده نمایش شد
فیلم کوتاه «یقه آبی» به نویسندگی و کارگردانی دریا آذری آماده نمایش شد.
فیلم کوتاه «یقه آبی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی دریا آذری پس از اتمام فیلمبرداری و مراحل فنی، آماده نمایش شد.
همچنین پوستر این فیلم کوتاه نیز با طراحی متین خیبلی رونمایی و منتشر شد.
فیلم کوتاه «یقه آبی» که طی ۳ روز در یک بیمارستان در تهران فیلمبرداری شده، دومین فیلم دریا آذری است که پیش از فیلمسازی، هنرمند نقاش به حساب میآید. وی فعالیت فیلمسازی خود را از طریق همکاری با همایون شهنواز برای ساخت یک مستند آغاز کرد.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «شب همه ما یکی بود، اما تاریکیهایمان فرق داشت.»
اسماعیل محرابی، نسیم کیانی، اصغر شیرزاد و پونه پارسایی در فیلم کوتاه «یقه آبی» ایفای نقش دارند.
فهرست عوامل «یقه آبی» عبارت است از: نویسنده و کارگردان: دریا آذری، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، تدوین: میثم مولایی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: پیام آزادی، صدابردار: آرش برومند، طراح صحنه: محمدرضا میرزامحمدی، طراح لباس: دریا آذری، چهره پرداز: رضا عربی، اصلاح رنگ و نور: لابراتوار دیجیتال نگاتیو؛ اسماعیل نیسی، مدیر تولید: امیر آذرمیان، دستیار کارگردان و برنامه ریز: فاطمه سپهری، منشی صحنه: فاطمه نجاریان، استوری بورد: دریا آذری، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: آرزو خانی چه، عکاس: امیدرضا زیادلو و مهدیه غلامحسینی، طراح پوستر: متین خیبلی، ساخت تیزر: امین طرقی، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیه کننده: دریا آذری.
تصویربرداری «هولاین در ایران» به زودی به پایان میرسد
مستند «هولاین در ایران» به کارگردانی هادی آفریده این روزها در پایان مراحل تصویربرداری است و به زودی تدوین آن آغاز میشود.
تجربی و پویانمایی، هادی آفریده کارگردان مستند «هولاین در ایران» درباره این فیلم گفت: تصویربرداری سکانسهای باقی مانده از فیلم در تهران، ری و شهریار انجام می شود و امیدوارم به زودی تدوین را شروع کنم، البته تصویربرداری تا پایان بهار ادامه دارد.
این کارگردان درباره روند تولید پروژه توضیح داد: به دلیل محدودیت مالی، تصویربرداری خیلی دیر شروع شد و تا به اینجا کار در دو بخش این کار صورت گرفت. پارت اول بدون این که بودجه و سرمایه فیلم مشخص شده باشد، کلید خورد و با هزینه شخصی تصویربرداری را شروع کردم. اتفاقاتی در جریان بود که نمی توانستم آن را از دست بدهم. پارت دوم که بین ۳۰ تا ۸۰ درصد سکانسهای فیلم را در برمی گیرد، در استان فارس (شیراز، مرودشت، فیروزآباد، کازرون و ...) و اصفهان انجام شد.
آفریده ادامه داد: این بخش از کار که بخش اصلی پروژه را دربر می گیرد بسیار در فیلم مهم است و در شرایطی که مرکز گسترش در تنگنا منابع بود همکاری خوبی با ما داشت و تصویربرداری پارت دوم اسفندماه تمام شد و دوباره به تهران بازگشتیم.
کارگردان «کامیون آبی» گفت: یکی از مشکلات چنین پروژههایی که با سازمانهای مختلف پیوند دارد، تغییر دولت هاست. این پروژه با سازمان میراث فرهنگی گره خورد و تغییر مدیران باعث شد روندی که طی کرده بودیم، دوباره به نقطه اول برگردد.
آفریده بیان کرد: مستند «هولاین در ایران» پروژه دشواری است، من برای این فیلم آرشیوهای بسیاری را تهیه کردم. با هزینه شخصی بخشی از آرشیو که در اختیار خانواده هولاین بود، در طول ۲ سال گذشته جمع آوری کردم. به همین دلیل امیدوارم موانع پایان کار تمام شود و فیلم برای نمایش در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده شود. همکاری نهادها و سازمانها با مستندهایی تاریخی از جنس «هولاین در ایران» در پیشبرد امور نقش موثری دارد، اما گرفتار شدن در بوروکراسی اداری روند کار هر مستندسازی را مختل میکند.
مستند «هولاین در ایران» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و درباره «هانس هولاین» معمار برجسته اتریشی و برنده جایزه پریتزکر است. او طراح داخلی موزه آبگینه و سفالینه در خیابان سی تیر تهران است. هولاین اواخر قرن بیستم به ایران دعوت میشود، در طول اقامتش در ایران، سفرهای مختلفی داشته و شیفته معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام بوده است.
اخبار
فیلم کوتاه «یقه آبی» آماده نمایش شد
فیلم کوتاه «یقه آبی» به نویسندگی و کارگردانی دریا آذری آماده نمایش شد.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «یقه آبی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی دریا آذری پس از اتمام فیلمبرداری و مراحل فنی، آماده نمایش شد. همچنین پوستر این فیلم کوتاه نیز با طراحی متین خیبلی رونمایی و منتشر شد. فیلم کوتاه «یقه آبی» که طی 3 روز در یک بیمارستان در تهران فیلمبرداری شده است، دومین فیلم دریا آذری است که پیش از فیلمسازی، هنرمند نقاش به حساب میآید. وی فعالیت فیلمسازی خود را از طریق همکاری با همایون شهنواز برای ساخت یک مستند آغاز کرد. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «شب همه ما یکی بود، اما تاریکی هایمان فرق داشت.» (تورگوت اویار) اسماعیل محرابی، نسیم کیانی، اصغر شیرزاد، مسعود دوست کرمی و پونه پارسایی در فیلم کوتاه «یقه آبی» ایفای نقش دارند.فهرست عوامل «یقه آبی» عبارت است از: نویسنده و کارگردان: دریا آذری، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار: آرش برومند، صداگذار: علیرضا علویان، آهنگساز: پیام آزادی، طراح صحنه: محمدرضا میرزامحمدی، طراح لباس: دریا آذری، چهره پرداز: رضا عربی، اصلاح رنگ و نور: لابراتوار دیجیتال نگاتیو؛ اسماعیل نیسی، مدیر تولید: امیر آذرمیان، دستیار کارگردان و برنامه ریز: فاطمه سپهری، منشی صحنه: فاطمه نجاریان، استوری بورد: دریا آذری، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: آرزو خانی چه، عکاس: امیدرضا زیادلو و مهدیه غلامحسینی، طراح پوستر: متین خیبلی، ساخت تیزر: امین طرقی، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیه کننده: دریا آذری.
پیمان جبلی نوشت؛
طالبزاده در تقویت جبهه فرهنگی انقلاب نقش بزرگی ایفا کرد
رییس رسانه ملی درگذشت نادر طالبزاده را تسلیت گفت.
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت استاد نادر طالب زاده نظریه پرداز، مستندساز و کارشناس - مجری سیما را تسلیت گفت و نقش وی در ایجاد و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب را ستود.
متن پیام پیمان جبلی به این شرح است:
«باسمه تعالی
عروج قدسی استاد نادر طالب زاده، برادر و همکار هنرمند و صدیق و یار وفادار انقلاب اسلامی موجب اندوه فراوان شد. استاد طالب زاده که چهره شناخته شده جبهه فرهنگی جهانی انقلاب اسلامی بود سرانجام در روز برجستهترین نماد و مناسبت انقلاب جهانی اسلامی یعنی روز قدس آسمانی شد. حاج نادر در طول عمر پربار خود، همواره چون سربازی فداکار، در صحنه فرهنگ و هنر حاضر بود و با آثار درخشان فرهنگی هویت مدار در عرصه رسانه و در تکاپوی بی وقفه فکری، در راه تبیین اندیشه اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی گام برداشت. آن مرحوم، همواره در آثار مستند و برنامههای تلویزیونی، در برابر تفکرات صهیونیستی و استکباری دست به افشاگری زد و تفکر عدالت طلبانه و ظلم ستیزانه انقلاب اسلامی را ترویج کرد.آن عزیز انقلابی با برگزاری سلسله همایشهای افق نو و شناسایی و تجمیع اندیشمندان غیر ایرانی و غیر مسلمان ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی، نقشی بزرگ در شکل گیری جبهه جهانی نخبگان عدالت خواه و ضد ظلم ایفا کرد و اینچنین شد که هدف مستقیم کینه و عصبانیت آمریکای مستکبر قرار گرفت و به جرم تلاش برای برگزاری همایشهای افق نو در لیست تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار گرفت.وی همچنین به عنوان نظریه پردازی متعهد و در جایگاه یکی از بانیان جشنواره فیلم عمار، همه سعی خود را به کار بست تا با کنار هم قرار دادن و تربیت استعدادهای جوان و متدین، جبهه فرهنگی انقلاب را ایجاد و مستحکم سازد.بی شک رسانه ملی با این ضایعه دردناک سرمایهای بزرگ را از دست داد. اگرچه در ادامه مسیر خود چون گذشته، از آثار فکری و معنوی آن مرحوم بهره خواهد برد. برای ایشان غفران الهی و برای خانواده معزز وی صبر و شکیبایی آرزومندم.»
«پروانگی» به نوفل لوشاتو میآید
نمایش «پروانگی» به نویسندگی و کارگردانی بابک پرهام در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه میرود.«پروانگی» به نویسندگی و کارگردانی بابک پرهام از اواخر خرداد ۱۴۰۱ در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه میرود. در این نمایش محمد نوحیان، نازنین چهرهنگار، علیرضا آل داوود، مبینا سرلک، الناز الماسی، آرین وکیلی، مهرزاد نیکنام، سعیده جمشیدی، فاطمه طاهری، محدثه رحمانپور و سایه بختیاری بازی می کنند و فاطمه محمدی به عنوان بازیگر حرکت در این نمایش حضور دارد.«پروانگی» داستان خانوادهای است که دخترشان ناپدید شده است. آنها به سراغ نامزد سابق دختر میروند تا جویای حالش شوند و پسر داستان آشنایی تا ناپدید شدن دختر را روایت میکند.بابک پرهام که سال گذشته نمایش «تملیخا» به نویسندگی محمدرضا آزادفر را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده بود، این بار در دومین تجربه کارگردانی خود نمایشنامه ای به قلم خودش را به صحنه میبرد.
گرامیداشت روز ملی خلیج فارس توسط یک گروه موسیقی
گروه موسیقی «لیان» بوشهر در حاشیه برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایران در مالزی همزمان با فرارسیدن روز ملی خلیج فارس قطعه ویژهای را اجرا کرد.همزمان با فرارسیدن روز ملی خلیج فارس، گروه موسیقی «لیان بوشهر» متشکل از محسن شریفیان، آکا صفوی، امین سلیمیان، مرتضی پالیزدان، فرزاد خسروی، محسن قدرتی در حاشیه برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایرانی در کوالالامپور مالزی به اجرای قطعه ویژهای به همین مناسبت پرداخت.محسن شریفیان که طی سالهای گذشته علاوه بر اجرای چندین قطعه با محوریت خلیج همیشگی فارس در پروژههای موسیقایی گروه لیان بوشهر در آثار دیگری چون آلبوم «دریانوردان» و کتاب پژوهشی موسیقی جزیره کیش به این موضوع پرداخته در حاشیه این کنسرت گفت: تمام تلاش گروه موسیقی لیان بوشهر این است که در اجراهای داخلی و خارجی گروه حتماً اثری با محوریت خلیج فارس پیش روی مخاطبان قرار گیرد.لازم به توضیح است گروه موسیقی لیان تا روز چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری در حاشیه برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایران در مالزی به اجرای برنامه میپردازد. در این برنامهها علاوه بر اجرای موسیقی غرفههای صنایع دستی مرتبط با هنرمندان ایرانی نیز پیش روی گردشگران قرار داده میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9738/30229/105308
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9738/30229/105309
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9738/30229/105310
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9738/30229/105311
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9738/30229/105312
|
عناوین این صفحه
- دنیل کریگ با «مکبث» روی صحنه رفت
- شنیدن «حکایت تندیس»
- فیلم کوتاه «یقه آبی» آماده نمایش شد
- تصویربرداری «هولاین در ایران» به زودی به پایان میرسد
- اخبار