|
تابویی که با «متهم گریخت» عطاران شکست
علیرضا سعیدی
موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال «متهم گریخت» با صدای امیرحسین مدرس، رضا عطاران و مجید اخشابی به گمان خیلی از شنوندگانش یک تابوشکنی متفاوت درحوزه موسیقی تیتراژهای دهه هشتاد محسوب میشد.
کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار میدهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروریبر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطرهبازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در پنجاه و چهارمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال تلویزیونی «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران و خوانندگی امیرحسین مدرس، رضا عطاران و مجید اخشابی رفتیم که در زمان پخش آن توانست به عنوان بخشی از ملودیهای تابوشکن سریالهای تلویزیونی معرفی شود. موسیقی که در آن ردپاهایی از موسیقی موسوم به «رپ» نیز دیده شد و توانست شرایط متفاوتی را برای این سریال پرطرفدار رقم بزند.
مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» به نویسندگی سعید آقاخانی و کارگردانی رضا عطاران که هر دو از نسل طلایی گروه موسوم به ساعت خوشیها بودند، اولین بار در سال ۱۳۸۴ همزمان با ایام ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما در قالب یک مجموعه بیست و شش قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
داستان این مجموعه داستانی هم که در حال و هوایی سرخوشانه و کمدی پیش روی مخاطبان قرار گرفت و اتفاقاً هم تبدیل به یکی از سریالهای تابو شکن سیما در ماه رمضان شد، درباره شخصیتی به نام هاشم آقا با بازی مرحوم سیروس گرجستانی بود که خانوادهاش در شهرستانی نه چندان دور زندگی سادهای دارند. هاشم تا پیش از بیماری خود در مغازهای اجارهای به تعمیر اگزوز اتومبیل مشغول بوده ولی به علت بیماری، پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کردهاند. از طرفی دختر دانشجویش در تهران برای او شغلی پیدا و خانهای را اجاره میکند. هاشم هم به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت میکند. مهاجرت به تهران و مصائب و مشکلات حضور در پایتخت خود سر منشا اتفاقات متفاوتی است که برای هاشم و خانوادهاش ماجراهای جالبی را رقم میزند.
سیروس گرجستانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، علی صادقی، محمود بهرامی، شهربانو موسوی، ملیکا زارعی، لیدا فتح اللهی، علیرضا جعفری، رضا عطاران، احمدپورمخبر، مجید شهریاری، خشایار راد، فلور نظری، فرشاد ارج، پروین ملکی، بهشاد شریفیان، سیدرضا حسینی، سیروس میمنت، امیر داودنژاد، اصغر حیدری، پروین میکده، سروش جمشیدی، حلیمه سعیدی، آناهیتا افشار، افشین سنگ چتپ، سروش رفیعیان، فتح الله طاهری، محمد برسوزیان، ملیحه موسوی، محمد حاج حسینی، ابراهیم شجاعی، سعید نوراللهی، سید جلال طباطبایی، سعید کریمی، مسعود مبارکی، امیر مولایی، محمد افشار، سیامک حلمی، بهروز خوش فطرت، حسین عیدی وندی هم بازیگران سریال «متهم گریخت» را تشکیل میدادند.
اما فارغ از جذابیتها، اما و اگرها و حاشیههای ریز و درشتی که حین تولید و پخش این سریال پرطرفدار روی داد، این موسیقی تیتراژ ابتدای و انتهایی مجموعه بود که توانست به عنوان یکی از برگ برندهها و تابوشکن های سریالی محسوب شود که از همان اول هم معلوم بود حرفهای تازهای برای گفتن دارد.
موسیقی تیتراژی که در قالب دو قطعه تولید و در بخش آغازین و پایانی سریال پیش روی مخاطبان قرار گرفت. البته بماند که این موسیقی تیتراژی ابتدایی سریال با صدای امیرحسین مدرس و رضا عطاران بود که بیشتر از موسیقی پایانی به چشم آمد و شرایطی را ایجاد کرد که هیچکس فکر نمیکرد در موسیقی تیتراژ یک سریال تلویزیونی آن هم در ایام ماه مبارک رمضان چنین تابوشکنی اتفاق بیفتد.
آنچه برای موسیقی تیتراژ سریال متهم گریخت طراحی و برنامهریزی شده دو موسیقی تیتراژ بود که بخش اول به آهنگسازی حمیدرضا صدری و خوانندگی رضا عطاران و امیرحسین مدرس و در بخش دوم به آهنگسازیفارغ از حاشیههای ریز و درشتی که حین تولید و پخش این سریال پرطرفدار روی داد، این موسیقی تیتراژ مجموعه بود که توانست به عنوان یکی از برگ برندهها و تابوشکن های سریالی محسوب شود که از همان اول هم معلوم بود حرفهای تازهای برای گفتن دارد علیرضا افکاری (بر اساس یک ملودی هندی) و خوانندگی مجید اخشابی به بینندگان ارائه شد. دو موسیقی که گرچه هر کدام دربرگیرنده ویژگیها و قابلیتهای متفاوتی بود، اما این موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال بود که با استفاده از یک گونه موسیقایی موسوم به رپ فارسی آن هم با صدای رضا عطاران سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب شد ترکیب دو صدای مدرس و عطاران تبدیل به یکی از متفاوتترین موسیقی تیتراژهای آن دوران شود. کما اینکه هم مجید اخشابی برای تیتراژ پایانی و هم مدرس و عطاران برای تیتراژ ابتدای نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی تیتراژ از نهمین جشن حافظ شدند.
امیرحسین مدرس نویسنده، پژوهشگر، خواننده و مجری برنامههای مختلف تلویزیونی که انصافاً یکی از هنرمندان متخصص و موسیقی شناس این سالهای تلویزیون در قامت مجری و بازیگر است، چندی پیش بود که در مصاحبه با روزنامه همشهری پیرامون نحوه همکاریاش با رضا عطاران و خوانندگی در سریال متهم گریخت گفته بود: با رضا عطاران دوستی قدیمی دارم. خوشخلق، حرفهای و هوشمند است. تیتراژ سریال متهم گریخت، به تنظیم حمیدرضا صدری و ترانهای از یغما گلرویی است که نیمهشبی در استودیوی خانگی حمیدرضا صدری ضبط کردیم. البته ملودی از آنِ یک گروه موسیقی معروف بود که کلامش بهاصطلاح ایرانیزه شد. یادم است در آن شب، چون موسیقی، گام بالایی داشت و عبارت «ای خدا، خدا» را در اوج میخواندم، یکی از همسایگان حمید که تصور کرده بود مجلس مناجاتی در حال برگزاری است، وسط ضبط در زد و گفت: «قبول باشه انشاالله، ولی کمی آرومتر لطفاً. به هر حال نیمهشبه!» سپیدهدم، ضبط ما تمام شد.
وی درباره بازتاب و واکنشهایی که پس از پخش این موسیقی میان مخاطبان به وجود آمد، توضیح داده بود: این ترانه، با استقبالی فوق تصور ما روبهرو شد، تا جایی که افراد بسیاری آن را زنگ تلفن همراه خود قرار دادند. هنوز هم مردم این ترانه را دوست دارند. در کوچه و خیابان، بسیار شنیدهام که به من میگویند: «این وصف حال همه ماست. انگار این خدا خدا را از حنجره ما فریاد زدهای». این اقبال و توجه مردم برای من تاج افتخار است.
مجید اخشابی از خوانندگان فعال موسیقی کشورمان هم که از او میتوان به عنوان یکی رکوردداران خوانش موسیقی تیتراژهای سریالهای مختلف تلویزیونی به ویژه سریالهای مناسبتی ماه رمضان یاد کرد هم درباره موسیقی تیتراژ پایانی سریال «متهم گریخت» که با ترانهای از علی معلم دامغانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، گفته بود: این قطعه اقتباسی از یک ملودی خاطرهانگیز هندی بود و من همیشه مترصد و عاشق این بودم که این قطعه را اجرا کنم. خدا ناصر عبداللهی را رحمت کند یک روز مرا دید و گفت تو خیلی زبل هستی و من دوست داشتم این قطعه را بخوانم اما تو به نفع خودت از آن بهره گرفتی. این ملودی یکی از شاهکارهای موسیقی هند است و استاد علی معلمدامغانی نیز با شیوایی و استادی هرچه تمام با توجه به شناخت نسبی که به زبان هندی دارند، این قطعه را سرودند. […] وقتی با آقای عطاران صحبت کردم و گفتم چنین طرحی در ذهنم است که خیلی کار را متفاوت میکند. عطاران هم کار را شنید، استقبال کرد و گفت این قطعه خیلی خاص است. خدا را شکر کار پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.
اخشابی درباره به کار گیری و الهام از یک ملودی هندی برای ساخت موسیقی تیتراژ انتهایی سریال متهم گریخت گفته بود: وقتی هنرمند عاشق یک موسیقی است و دوست دارد آن را بازخوانی کند و خودش هم به صراحت منشا آن را اعلام میکند، مشکلی نیست اما کار از جایی به مشکل میخورد که هنرمند این اقتباس را انجام میدهد و میگوید این کار خودم است و تنظیمش با خودم بوده است. اما من چند بار از موسیقی عرب، ترک و هندی استفاده و همواره به این نکته اشاره کردهام.
برای شنیدن موسیقی تیتراژ پایانی سریال متهم گریخت به خوانندگی مجید اخشابی اینجا را کلیک کنید.
به هر صورت قطعاً موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «متهم گریخت» یکی از مهمترین و جریان ساز ترین موسیقی تیتراژهای سریالهای مختلف تلویزیونی در سالهای اخیر است که میتواند در ردیف خاطره ساز ترین و ماندگارترین قصههای مرتبط با موسیقی تیتراژهای تلویزیون قرار گیرد. موسیقیهایی که هریک دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که میتواند منعکس کننده شرایطی از حس و حال مخاطبان تلویزیون در ادوار مختلف زمانی باشد.
فرهاد آییش مطرح کرد؛
زشت است سریالی فقط بخنداند
بازیگر سریال رمضانی «مسافران شهر» از نقش چالش برانگیز خود در اپیزود «خسیس» از این مجموعه سخن گفت.
فرهاد آئیش بازیگر اپیزود «خسیس» از سریال «مسافران شهر» به کارگردانی سیروس حسنپور، درباره این اپیزود از سریال و حضورش در آن بیان کرد: من معمولاً در پذیرش همکاری با یک پروژه به دو موضوع اهمیت میدهم؛ در ابتدا این مسئله برایم مهم است که نقش پیشنهاد شده برایم چالش داشته باشد و سپس به سلامت گروه دستاندرکار تولید اهمیت میدهم، زیرا در مدت کار با اعضای آن گروه زندگی خواهم کرد.
وی اضافه کرد: روزها و لحظههای زندگی میگذرند و من حاضر نیستم به خاطر حرفهایگری، وارد هر کاری بشوم، بلکه باید از نظر روحی، روانی و معنوی هم رشد کنم.
آئیش همچنین یادآور شد: من راجع به گروه دستاندرکار تولید سریال «مسافران شهر» شنیده بودم که این گروه بسیار نازنین، کارگردان و فضای بسیار خوبی دارد و چنین فضایی آدم را به همکاری با پروژه مذکور تشویق میکند. مهمتر از آن، نقش پیشنهاد شده برای من بود که به شدت چالشبرانگیز و لذتبخش بود و من فکر میکردم با ایفای آن و گذر از چالشهایش به نتیجه خوبی برسم بنابراین وارد کار شدم و از اینکه با دستاندرکارانش همکاری کردم، بسیار راضی هستم.
این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: به هر حال سریالهای طولانیمدت و پر تعداد، خصلتهای خودشان را دارند و سریالهای اپیزودیک هم ویژگیهای خودشان را دارند و هر کدام در جای خودشان دارای فواید و ضررهایی هستند. سریالهای طولانیمدت برای خانوادههایی که هر شب برای زندگی با یک قصه و پیگیری آن وقت دارند، مثل سفر میمانند و این در جای خودش خوب است ولی در ماه رمضان که افراد هر شب لزوماً خانه نیستند و برای افطار به مهمانی میروند، سریالهای اپیزودیک خوب هستند، زیرا افراد با از دست دادن چند قسمت از این سریالها قصه را از دست نمیدهند، من هم به دلیل مشغلههای زندگی، معمولاً نمیتوانم سریالهای طولانیمدت و پر تعداد را دنبال کنم.
آئیش گفت: به نظرم گروه مذکور توانست برای مدت زمانی که داشتیم، اثری با کیفیت خوب ارائه دهد.
وی با اشاره به یکی از معضلات سریالهای مناسبتی تصریح کرد: معمولاً فرصت کمی برای تولید سریالهای مناسبتی در نظر گرفته میشود، بنابراین کارگردان و گروه با یک زمان محدود روبرو میشوند و مجبور خواهند شد که به دلیل محدودیت زمان، خیلی وقتها از برخی از مسائل سرسری بگذرند. تلویزیون ما همیشه دو مشکل محدودیت زمان در تولید آثار و نبود فیلمنامه پیش از شروع پروژه را دارد، وجود این مشکلات به شدت به کیفیت تولید آثار نمایشی لطمه میزند، البته ما در تولید اپیزود «خسیس» متن داشتیم اما مسئله محدودیت زمان پروژه را اذیت کرد.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: اپیزود «خسیس» کمی مایههای طنزگونه و کمدی داشت و به نظر من برای کارهای اپیزودیک که کوتاه هستند، ممکن است که طنز از غیر طنز، تراژیک و اجتماعی مفیدتر باشد، به خاطر اینکه یک مقوله تراژیک به راحتی نمیتواند در یک مدت در مخاطب خودش جای بیفتد، ولی طنز بلافاصله با مخاطبش ارتباط برقرار میکند.
آئیش ادامه داد: اینکه طنز بعضی وقتها بیشتر از سایر مقولهها جواب میدهد گاهی هم به ضرر خود طنز است. خیلی وقتها برخی از پروژهها به اینکه فقط مخاطب را بخندانند، بسنده میکنند و این به نظر من به شدت زشت است. طنز باید شخصیت، کلاس، فرم درست، سبک درست و زیباشناسی درست داشته باشد.
وی تاکید کرد: مخاطب باید با طنز همراه با احترام روبرو شود. کسی نمیتواند به صرف خنداندن، یک کار طنز یا کمدی بسازد؛ چنین کاری لااقل خوب نخواهد بود.
این بازیگر گفت: خوشبختانه به نظر من طنز اپیزود «خسیس» بسیار ملایم بود و گاهی شخصیتها به خصوص شخصیت من میتوانست کمی غلو شده به نظر بیاید. این یکی از چیزهایی است که طنز نیاز دارد، ولی به نظر من طنز این کار از مرز رد نشده و متعادل بود و کل اپیزود هم بالانس خوبی از مسائل اجتماعی، پیامهایی که آنجا بودند و مایههای کمدی داشت.
معرفی یک کتاب شادیبخش در «عشق کتاب» رادیو سلامت
برنامه «عشق کتاب» در رادیو سلامت قرار است راهکارهایی برای افزایش شادی در زندگی را معرفی کند.
سارا شریفی تهیه کننده برنامه «عشق کتاب» در این باره گفت: برنامه «عشق کتاب» برای دوستداران کتاب روانه آنتن رادیو سلامت می شود و با هدف معرفی کتاب های حوزه روانشناسی و گپ و گفت با نویسندگان، مترجمان و اهل کتاب و قلم با هدف ترویج کتابخوانی پخش می شود.
وی ادامه داد: این برنامه شامل آیتم های متنوع است. آیتم «کتاب امروز» به معرفی کتاب های حوزه روانشناسی اختصاص دارد. همچنین آیتم کتاب تازه هم در قالب گفتگو با مروجان کتابخوانی و کتابخوان ها پخش می شود.
شریفی درباره جزییات برنامه توضیح داد: برنامه «عشق کتاب» روزهای یکشنبه ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو سلامت پخش می شود که روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به معرفی کتاب «عادت های یک مغز شاد» نوشته لورتا گرزیانو برونینگ ترجمه سیدمرتضی ارجمندی نسب اختصاص دارد و علیرضا برازنده نژاد نویسنده به عنوان مهمان در برنامه حضور دارد و در این باره صحبت می کند.
وی در پایان اضافه کرد: این کتاب اطلاعاتی به شما میدهد که با آن مغز خود را برای افزایش سطح سروتونین، دوپامین، اکسیتوسین و اندورفین بازسازی کنید.حامدرضا مهتدی مجری کارشناس برنامه است.
در معرفی این کتاب آمده است: «آیا احساس میکنید در زندگی نیاز به شادی بیشتری دارید؟ پس دست به کار شده و شادمانی خود را در مدت ۴۵ روز افزایش دهید. کتاب «عادتهای یک مغز شاد» نشان میدهد چطور با تربیت مغز خود ترشح مواد شیمیایی شادی بخش را در بدن تحریک کنید. شما در هر صفحه از کتاب با تمرین سادهای آشنا خواهید شد تا درک بهتری از نقش انتقالدهندههای عصبی شادیبخش (سروتونین، اندورفین، اکسیتوسین و دوپامین) پیدا کنید. با خواندن این کتاب خواهید آموخت چگونه با تغییر مسیر جریان الکتریکی در مغز خود گذرگاههای جدیدی ایجاد کنید که ترشح این انتقالدهندههای عصبی را تسهیل میکنند. این کتاب نوید یک زندگی سالمتر و شادتر را به شما میدهد.»
اخبار
پایان تصویربرداری سریال «تازه وارد» در تهران
تصویربرداری سریال اپیزودیک «تازه وارد» به تهیهکنندگی محمدجواد موحد در تهران به پایان رسید. ورزشگاه کبکانیان آخرین لوکیشنی بود که گروه سازنده این اثر کار خود را در آنجا به پایان رساندند.
حسن حبیبزاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی از جمله هشت کارگردان جوان این اثر هستند که اپیزودهای مختلف «تازه وارد» را جلوی دوربین بردند.این سریال یازده اپیزودی که بیش از چهل و پنج بازیگر اصلی در آن نقشآفرینی کردند و در صدوچهل لوکیشن متفاوت کار شده است، دست روی یکی از معضلات اجتماعی یعنی افزایش سن جمعیت گذاشته و به مساله فرزندآوری پرداخته است. رضا بنفشهخواه، آشا محرابی، سپیده خداوردی، امیرمحمدزند، علی عاملهاشمی و زهرا داوودنژاد، الهام طهموری، محمد نادری، مهدیه نساج، حسین شهبازی، سالار کریمخانی، سهی بانو ذوالقدر، شیوا خسرومهر، جوانه دلشاد از جمله بازیگران این اثر هستند. در «تازه وارد» بازیگران دیگری نیز حضور دارند که اسامی آنها در اخبار بعدی اعلام میشود. سریال اپیزودیک «تازه وارد» در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان است.
نمایش «هیچکس نمیداند» در خانه هنرمندان ایران
پانصدمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم «هیچکس نمیداند» ساخته هیروکازو کورئیدا اختصاص پیدا کرد.فیلم ژاپنی «هیچکس نمیداند» به کارگردانی هیروکازو کورئیدا دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ در پانصدمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران نمایش داده میشود.این جلسه از سینماتک با حضور امید عبدالهی فیلمساز و مدرس سینما همراه خواهد بود. «هیچکس نمیداند» محصول سال ۲۰۰۴ میلادی است و داستان «آکیرا» ۱۲ ساله و خانوادهاش را روایت میکند که بعد از اینکه مادرش آنها را ترک میکند در آپارتمانی کوچک در توکیو مجبور است از خواهر و برادر کوچکترش مراقبت کند.
برنامه فصل بهار سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلمهای سینمایی معاصر ژاپن اختصاص دارد.
دانشجویان بلیت نیم بها بخرند
آغاز پیش فروش بلیت «مخاطب»
پیش فروش بلیت نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضان از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت آغاز میشود.«مخاطب» به کارگردانی جابر رمضان از ۲۶ اردیبهشت ماه در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود و اجرای آن تا روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. پیش فروش بلیت این اثر نمایشی از امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۴ آغاز میشود.نمایش «مخاطب» از تاریخ یاد شده ساعت ۱۸:۳۰ و به مدت زمان ۸۰ دقیقه اجرا میشود. قیمت بلیت این نمایش ۱۲۰ هزار تومان است و دانشجویان میتوانند هر هفته از روزهای یکشنبه تا چهارشنبه با مراجعه حضوری به گیشه تماشاخانه ایرانشهر به نشانی خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایرانشهر، بلیت این نمایش را با تخفیف ۵۰ درصدی تهیه کنند. گروه اجرایی نمایش «مخاطب» عبارتند از نویسنده: جابر رمضان، کیوان سررشته (بر اساس نمایشنامه «مولف» نوشته تیم کراوچ)، کارگردان: جابر رمضان، بازیگران: (به ترتیب الفبا) علی باقری، نگار جواهریان، لیلی رشیدی، جابر رمضان، مجری طرح: محمد قدس، طراح لباس: نگار نعمتی، طراح صحنه: مرتضی فربد، مشاور طراح نور: صبا کسمایی، گروه کارگردانی: میلاد محمدی عمادی، یلدا رزمی، باران فرد، عکاس: امیرحسین شجاعی، مدیر امور رسانه: ندا آل طیب.
اخبار
روحالله سهرابی موضع گرفت؛
خط و نشان سازمان سینمایی برای سینماداران
روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در واکنش به قاچاق فیلم از روی پرده سینما عنوان کرد که در این خصوص سینماداران و انجمن سینماداران باید جوابگو باشند.
روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در واکنش به قاچاق فیلم از طریق فیلمبرداری از روی پرده سینما تصریح کرد: در این خصوص سینماداران و انجمن سینماداران باید جوابگو باشند.
سهرابی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه، در هفتههای اخیر شاهد برخی اتفاقات و بیاخلاقی در زمینه اکران آثار سینمایی هستیم. قاچاق فیلم از طریق فیلمبرداری از روی پرده سینما موجب نگرانی صاحبان آثار شده که البته این نگرانی کاملاً بهجاست. اما واقعیت امر این است که در این مرحله وظیفه مراقبت از سرمایههای فیلمسازان بر عهده سینماداران و مسئولان سالنهای سینمایی است و این وظیفه و ماموریت ذاتاً ذیل وظایف و ماموریتهای سالنداران تعریف و اعلام شده است.
وی ادامه داد: شواهد نشان میدهد عدم دقت دستاندرکاران سالنها اصلیترین عامل قاچاق فیلمها از روی پرده است و انتظار میرود عوامل ذینقش و مسئول از تمامی ظرفیتهای موجود جهت مراقبت از سرمایه فیلمسازان بهره بگیرند.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با بیان اینکه بدیهی است اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش به جد پیگیر این ماجراست عنوان کرد: چنانچه کوتاهی و سهلانگاری سالن دار و سینماداری محرز شود مطابق با قوانین و آیین نامههای موجود ضمن معرفی به مراکز حقوقی، قطعاً از طرف سازمان سینمایی نیز دچار محرومیتها و جریمههای سنگین خواهند شد. چرا که معتقدیم نباید سرمایههای میلیاردی قشر زحمتکش سینما اینچنین راحت توسط سارقان فرهنگ و اقتصاد و بر اثر بیتفاوت و مسئولیت ناپذیری سینماداری به تاراج برود.
وی اضافه کرد: البته، اکثریت سینماداران و مدیران سینماها افرادی دلسوز و مسئول هستند اما همان یکی دو مورد هم، برای تخریب چهره و جایگاه این قشر پرتلاش کافی است و لذا حداقل انتظار ما بهعنوان ناظر بر رفتار و عملکرد اهالی سینما این است که نسبت به این معضل بسیار جدی و مخرب احساس مسئولیت کرده و اقدامات کاربردی و موثر انجام دهند.
سهرابی تاکید کرد: برای صیانت از سینما هیچ راهی جز احساس مسئولیت واقعی در همه اجزای سینما به ویژه در مراقبت از سالنهای سینما نیست و این امر مستلزم به کار گرفتن نیروی انسانی بیشتر، استفاده از تجهیزات رصد پیشرفته، مانیتورینگ فعال و … است.
کران فیلم ویل اسمیت به تعویق افتاد
سیلی دردسرساز اسکاری!
فیلم بعدی ویل اسمیت با تاخیر راهی سینماها میشود.
به نظر میرسد عواقب سیلی ویل اسمیت در مراسم اسکار ۲۰۲۲ حالاحالاها دست از سر وی برندارد زیرا فیلم «رهایی» با بازی وی که قرار بود امسال در پاییز راهی سینماها شود تا بتواند در فصل جوایز سینمایی بدرخشد، تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاد.این فیلم که ساخته اپل و کمپانی تولید فیلم ویل اسمیت یعنی «وستبروک استودیوز» است تا زمانی نامشخص از سال آینده راهی سینماها نخواهد شد.«رهایی» را آنتوان فوکوا کارگردانی کرده و گرچه استودیو به طور رسمی تاریخ اکران آن را اعلام نکرده اما انتظار میرفت پس از اینکه این استودیو برای «کودا» جایزه بهترین فیلم را برد، تلاش بالقوه بعدی آن در فصل جوایز سینمایی و اسکار باشد. این در حالی است که ویل اسمیت به مدت ۱۰ سال از حضور در مراسم اسکار محروم شده است.چند هفته پیش از مراسم اسکار سر و صدا درباره این فیلم بالا گرفته بود و حتی گفته میشد ویل اسمیت سال آینده نیز برای همین فیلم برنده اسکار خواهد بود و پس از دریافت اسکار برای «شاه ریچارد» برای «رهایی» نیز این جایزه را تصاحب میکند.با این حال برخی از منابع هم معتقدند مراحل پس از تولید «رهایی» هنوز به پایان نرسیده و فوکوا هنوز دارد کارهای تولید فیلم را انجام میدهد زیرا فیلم به دلیل تغییر لوکیشن از جورجیا به لوییزیانا در اعتراض به قوانین محدود کننده رای دهی در ایالت، مشکلاتی که طوفان آیدا به بار آورد و تاخیرهای ناشی از کووید در سال ۲۰۲۱، دچار مشکلات زیادی شد.
اپل همچنین «قاتلان ماه کامل» ساخته جدید مارتین اسکورسیزی را هم دارد که وی هنوز با همکار قدیمیاش تلما شونمیکر در حال تدوین آن است. با وجود پایان یافتن کار فیلمبرداری در سپتامبر ۲۰۲۱، اکران این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری هم ممکن است برای اکران به سال ۲۰۲۳ موکول شود. پس از جنجال اسکار سونی ساخت فیلم «پسران بد ۴» را در حالی که مراحل پیش تولید به سرعت سپری میشد و حتی اسمیت ۴۰ صفحه از فیلمنامه را دریافت کرده بود، متوقف کرد. نتفلیکس نیز فیلمی را که قرار بود با حضور ویل اسمیت بسازد تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت.
نمایش «زالاوا» در سه جشنواره فیلم آمریکایی
فیلمسینمایی «زالاوا»، در چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم مینیاپولیس به نمایش درمیآید.
فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی سمیرا و روحالله برادری، با ادامه نمایش در آمریکای شمالی، در جشنواره بینالمللی فیلم «مینیاپولیس» (۱۵ تا ۲۹ خرداد) حضور خواهد داشت. این جشنواره به عنوان یکی از قدیمیترین جشنوارههای فیلم ایالات متحده است که سعی دارد فضایی برای تبادلات فرهنگی بین ملتها فراهم کرده و فرصتی در اختیار تماشاگرانش قرار دهد تا غنای سینمای بینالمللی را کشف و درک کنند.
«زالاوا» در این جشنواره که امسال در سالنهای سینما و به صورت حضوری برگزار میشود، با سه نمایش در روزهای ۶، ۹ و ۱۹ ماه می (۱۶، ۱۹ و ۲۹ خرداد) در بخش Dark out، کنار آثار منتخب ژانر جشنوارههای جهانی، برای طرفداران فیلمهای بینژانری، وحشت، رازآمیز و اکشن به نمایش درمیآید.
همچنین «زالااوا» در جشنواره جهانی چهار روزه فیلمهای ژانر وحشت اورلوک در نیواورلئان در ایالت لوییزیانا (۲-۵ ژوئن) به نمایش در میآید. در معرفی این جشنواره آمده است: «نیواورلئان، تسخیر شدهترین شهر آمریکا توسط ارواح، میزبان فیلمهای ژانر وحشت و افسانههای ترسناک و خونآشام و دلهرهآور و طرفداران پروپاقرص ژانر از سراسر جهان است.»
این فیلم سینمایی در ماه گذشته نیز در ایالت پنسیلوانیا در جشنواره فیلمهای مستقل جیم تروپ به نمایش درآمد و کاندیدای جایزه بهترین فیلم این جشنواره شد.
گای ریچی قرارداد همکاری طولانیمدت بست
کارگردان انگلیسی سازنده «علاءالدین» با کمپانی WME قرارداد همکاری همهجانبه طولانیمدت بست.
گای ریچی فیلمساز بریتانیایی سازنده فیلمهایی چون «قاپزنی» و «شرلوک هولمز» قرارداد همکاری در همه زمینهها را با کمپانی WME امضا کرد.ریچی که نخستین فیلم بلندش را سال ۱۹۹۸ در ژانر گانگستری با عنوان «قفل، انبار و دو بشکه باروت» انجام داد به خاطر سبک بصری منحصر به فرد فیلمهایش و داستانهای شخصیت محوری که تصویر میکند به شهرت رسیده است. وی به تازگی فیلمی اکشن و فعلاً بی عنوان با بازی جیک جیلنهال ساخته که آن را به امجیام / آمازون فروخته است.
وی چندی پیش فیلمنامه «عملیات فورچون: ترفند جنگی» را نوشت و کارگردانی کرد و تهیهکننده اجرایی آن هم بود. این فیلم قرار است اواخر امسال اکران شود. در این فیلم اکشن جیسون استاتهام و اوبری پلازا در نقش دو جاسوس بازی میکنند که سعی دارند تا فروش یک فناوری خطرناک تسلیحاتی را که توسط یک دلال میلیارد با بازی هیو گرانت وارد بازار شده، متوقف کنند. این فیلم که در ترکیه و قطر فیلمبرداری شد ابتدا با عنوان «فایو آیز» معرفی شده بود.
ریچی نویسندگی و کارگردانی اکشن «خشم مرد» با بازی استاتهام محصول کمپانی میراماکس را در سال ۲۰۲۱ انجام داد.
در سال ۲۰۱۹ نیز وی فیلم «علاءالدین» را برای دیزنی ساخت که با بازی ویل اسمیت موفقیت چشمگیری در گیشه کسب کرد.
برای تلویزیون نیز وی در حال نگارش فیلمنامه آزمایشی و کارگردانی دو قسمت اول از سریال «آقایان» برای نتفلیکس است که اقتباسی از فیلمی به همین نام ساخته خودش از سال ۲۰۲۰ است.
WME شرکت سرگرمی و تبلیغات ورزشی آمریکایی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9740/30245/105350
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9740/30245/105351
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9740/30245/105352
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9740/30245/105353
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9740/30245/105354
|
عناوین این صفحه
- تابویی که با «متهم گریخت» عطاران شکست
- زشت است سریالی فقط بخنداند
- معرفی یک کتاب شادیبخش در «عشق کتاب» رادیو سلامت
- اخبار
- اخبار