|
معادله چندمجهولی «تئاتر» در سال ۱۴۰۱؛
این پرسشها پاسخی دارد؟
فریبرز دارایی
تئاتر ایران سال ۱۴۰۱ را با تغییر در بدنه معاونت هنری وزارت ارشاد آغاز کرد و انتظار میرفت شرایط برای تئاتر ایران در دولت جدید بهبود پیدا کند اما اتفاقات به گونهای دیگر رقم خورده است.
با تغییر دولت در مقاطع مختلف زمانی و تغییر در بدنه مدیریت بخشهای مختلف دولت، حوزههای مختلف نیز دستخوش تغییرات میشود. در حوزه هنر نیز با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وزیر تغییراتی در مدیریت عرصههای مختلف هنری نظیر سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایجاد میشود.
همیشه امید به یک برنامهریزی منسجم و رفع معایب و مشکلات برنامهریزیهای قبلی و بهبود شرایط برای هر کدام از عرصههای هنری و هنرمندان فعال در آن عرصهها وجود دارد اما همواره خروجی و عملکرد مدیران جدید امیدوارکننده نیست.
یکی از دلایل ناامیدی به عملکرد مدیران این است که در اکثر موارد برنامهریزیهایی که انجام میشود متناسب با شرایط، وضعیت و نیازهای به روز عرصههای هنری و هنرمندان آنها نیست و به نوعی به بدتر شدن شرایط و ایجاد حواشی مختلف ختم میشود.
در عرصه تئاتر این وضعیت طی دهههای مختلف وجود داشته و در اکثر مقاطع زمانی شرایط برای تئاتر و هنرمندان تئاتر به خوبی رقم نخورده و بدون آسیبشناسی اصولی فقط تصمیماتی از سوی مدیران و تصمیمگیرندگان اتخاذ و اعمال شده است.
از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتظار تغییر در بدنه مدیریت این مجموعه به ویژه معاونت هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی میرفت.
زمزمههای و گمانهزنیها بابت اینکه چه افرادی سکان معاونت هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست میگیرند متعدد بود و در نهایت محمود سالاری بهعنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاظم نظری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شدند.
با آغاز به کار مدیران جدید بحثهای مختلفی در میان هنرمندان تئاتر مطرح شد؛ از نوع نگاهی که این مدیران به تئاتر دارند تا روندی که برای مدیریت در تئاتر پیش رو خواهند داشت.
البته صرفاً نمیتوان با استناد به صحبتها و بحثهایی که مطرح شده درباره عملکرد این مدیران جدید قضاوت کرد اما میتواند نوع نگاه موجود آنها برای مدیریت تئاتر را نشان دهد که در ذیل به آنها اشاره میکنیم.
شورای حمایت قصد حمایت کردن ندارد!
با وجود گذشت نیمی از فصل بهار سال ۱۴۰۱، در همین روزهای ابتدایی سال، زمزمههایی در خصوص کم شدن یا حذف بخش حمایت دولتی تئاتر به گوش میرسد که گویا این تصمیمگیری جدی و در مرحله ابلاغ و اجرا قرار دارد.
در شرایط نامناسب اقتصادی تئاتر که بالا رفتن هزینهها روند تولید آثار نمایشی را با مخاطره مواجه کرده، بحث مطرح شده درباره شورای حمایت از تولید آثار نمایشی کارشناسانه نیست.
دولتهای مختلف نه تنها برنامهای برای رشد امکانات و وضعیت بودجههای تئاتر نداشتند بلکه در هر دوره دایره را محدودتر کردند و سعیشان بر این بوده و هست که از زیر بار مسئولیت خود در خصوص حمایت دولتی از تئاتر شانه خالی کنند.
با توجه به تورم اقتصادی و بالا رفتن روز به روز هزینههای تولید یک اثر نمایشی، شاهد هستیم که هر ساله مبلغ ناچیزی که متولی دولتی تئاتر به گروههای نمایشی پرداخت میکرد، ناچیز و ناچیزتر میشود.
طی سالهای گذشته در اکثر موارد حمایتهایی که توسط شورای حمایت از اجراها و تولیدات تئاتری صورت گرفته از ۱۰ تا ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان بوده است و در این بین تعداد انگشتشماری از هنرمندان تئاتر بودهاند که بنا به دلایلی نظیر کسوت حمایت بالاتری را از اثرشان داشتهاند. حال در نظر بگیرید که قرار باشد میزان این حمایتهای ناچیز کمتر یا از بسیاری گروههای تئاتری حمایت نشود.
البته این موضوع بستگی به این دارد که سیاستگذاری و رویکرد ادارهکل هنرهای نمایشی در دوره جدید مدیریت خود در قبال حمایت مالی از گروههای تئاتری چگونه خواهد بود.
متأسفانه از مقطعی که مدیریت دولتی تئاتر ملغمه تئاتر خصوصی را به راه انداخت مشخص بود که قرار است تئاتر و هنرمندان تئاتر به حال خود رها شوند و از طریق گیشه هزینههای خود را تأمین کنند و متولی دولتی تئاتر حمایت مالی خود را دریغ کند.
در چنین روندی که حمایت از تئاتر در حداقلترین شکل ممکن خود قرار دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه میتواند عنوان متولی را برای خود در نظر داشته باشد؟
طی دهههای مختلف نه سالنی دولتی ساخته شده و نه بودجه تئاتر افزایش قابل قبولی داشته است و نه برنامهریزی مشخص و منسجمی از سوی مدیران و تصمیمگیرندگان هنری برای توسعه تئاتر وجود داشته است ولی به صورت مستمر و مداوم شاهد کم شدن بحث حمایت مالی از آثار نمایشی هستیم.
حمایت مالی کم ولی نظارت سلیقهای بالا میرود!
متولی دولتی تئاتر تنها بخشی را که به صورت صعودی پیش میبرد، بحث نظارت سلیقهای بر محتوای تئاتر است. سالهای سال است که برخوردهای سلیقهای و اعمال نظرهای ارگانهای مختلف باعث بروز چالشهای متعدد در عرصه تئاتر شده و بسیاری از مدیران هنری و تئاتری نیز تنها برای حفظ صندلی مدیریت خود نه تنها به دفاع از تئاتر نپرداختهاند بلکه خود مجرایی برای توقف فعالیتهای تئاتری و هنرمندان شدهاند.
در دوره جدید مدیریت تئاتری نیز این اتفاق در همان بدو فعالیت مدیرکل جدید هنرهای نمایشی شکل گرفت.
تئاتر تاب و تحمل خود را بالا برده و با رویکرد تعامل با هنرمندان پیش برود و به هر دلیل و توجیهی نباید برخوردی تیز و برنده و سلیقهای داشته باشد و در عین حال بحث حمایتی را ناچیز و ناچیزتر کند. این عملکرد قابل دفاع نیست.
این در حالی است که نظارت بر محتوای آثار نمایشی باید قانونمند و دارای ضابطه باشد و اگر اثری نمایشی مجوز شورای نظارت و ارزشیابی را دریافت میکند، در برابر نگاههای سلیقهای از آن دفاع شود؛ به قولی مدیریت باید پای مجوز و امضای خود بایستد.
متأسفانه نگاههای سلیقهای موجود در مدیران و تصمیمگیرندگان فرهنگی و هنری و مدیران نهادها و ارگانهای دیگر باعث شده تا تئاتر محلی برای تسویه حسابهای سیاسی و تحت فشار قرار دادن جناحهای مختلف شود و در این بین تئاتر و هنرمندان تئاتر قربانیان اصلی این نگاهها باشند.
بازوی نظارتی ادارهکل هنرهای نمایشی باید از اعمال نگاه سلیقهای دوری کند. در حال حاضر واژه «ارزشیابی» در این شورا کمرنگ و کمرنگتر شده و از سوی دیگر بازوی حمایتی ادارهکل هنرهای نمایشی نیز هر روز ضعیف و ضعیفتر میشود و این شرایط چشمانداز روشنی را برای تئاتر ایران رقم نمیزند.
بلاتکلیفی جشنوارههای تئاتری و زیرمجموعههای مرتبط با ادارهکل هنرهای نمایشی
بارها این بحث مطرح شده که جشنوارههای مختلف تئاتری به ویژه جشنواره تئاتر فجر صرفاً برای مدیران به لحاظ آماری و اینکه رویدادی را در ایام فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میکنند دارای اهمیت است و بخش کیفی جشنواره دارای اهمیت خاصی نیست.
مدیران هنری مختلف هم همواره اعلام کردهاند که این جشنواره دارای اهمیت بسزایی است ولی روند برگزاری جشنواره خلاف این امر را ثابت میکند.
انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر در اکثر مواقع با تأخیر رخ میدهد و همین امر فرصت و مجال برنامهریزی درست را به دبیرخانه جشنواره نمیدهد. از سوی دیگر وجود شورای سیاستگذاری برای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هم اتفاق قابل توجهی را برای این رویداد تئاتری رقم نزده و عملکرد این شورا نیز مشخص نیست.
مدیرکل جدید هنرهای نمایشی هنوز تصمیمی درباره انتخاب و معرفی دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نگرفته و مشخص نیست چه مدت زمانی باید بگذرد تا دبیر جشنواره معرفی شود.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک نیز وضعیتی شبیه به جشنواره تئاتر فجر دارد با این تفاوت که زمان برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی زودتر است و هنوز وضعیت و نحوه برگزاری این رویداد مهم تئاتری نیز مشخص نیست. البته در روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت مدیرکل هنرهای نمایشی هادی حجازیفر را به عنوان دبیر جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران-مبارک منصوب کرد.
بلاتکلیفی تنها درباره جشنوارهها و رویدادهای تئاتری نیست و در انتخاب مدیران زیرمجموعه ادارهکل هنرهای نمایشی نیز به چشم میخورد؛ از مدیر مجموعه تئاتر شهر و رئیس شورای ارزشیابی و نظارت تا مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفاتر زیرمجموعه ادارهکل.
هر روز نامهای مختلفی برای دبیری جشنواره تئاتر فجر و حضور در بخشهای مختلف زیرمجموعه ادارهکل هنرهای نمایشی شنیده میشود و گویی این بازی نامها مشخصه و ویژگی تصمیمگیریهای مدیریتی در تئاتر ایران شده است.
اگر قرار است مدیران زیرمجموعههای ادارهکل در جای خود باقی بمانند یا تغییر کنند موضوعی است که نباید به دست زمان سپرده شود.
جشنواره تئاتر دانشگاهی و بلاتکلیفی جامعه دانشگاهی
یکی از رویدادهای مهم تئاتری که طی سالهای گذشته همیشه با فراز و فرودهای متعددی به لحاظ برگزاری مواجه بوده، جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران است. این جشنواره که برگزاری آن مرتبط به ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیست و به ادارهکل و معاونتی دیگر آن هم در وزارت علوم مربوط است، وضعیت نابسامانی دارد و با تغییر مدیریتهای فرهنگی در وزارت علوم گرفتار چالشهای جدیدی میشود.
متأسفانه نبود نگاه تخصصی و کارشناسانه به تئاتر و تئاتر دانشجویی در بدنه وزارت علوم باعث شده تا مدیران در مقاطع زمانی مختلف به صورت سلیقهای با این عرصه هنری و همچنین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی برخورد کنند.
این برخورد سلیقهای به گونهای بوده که حتی در روند انتخاب دبیر جشنواره که باید از سوی کانونهای دانشگاهی و توسط دانشجویان انجام شود نیز ورود کرده و این حق از جامعه دانشگاهی سلب شده است.
تئاتر و جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز در حالی سال ۱۴۰۱ را آغاز کرد که انتخاب رحمت امینی به عنوان دبیر علمی جشنواره با واکنشهای مختلفی از سوی دانشجویان و فعالان تئاتر دانشگاهی همراه بود و مدیران تصمیمگیرنده در وزارت علوم توجهی به این واکنشها و نظرات دانشجویان نداشتند.
گویا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر و وزارت علوم به عنوان متولی تئاتر دانشگاهی بیشتر از اینکه عزمی برای حل مشکلات و معضلات موجود در این عرصهها داشته باشند، بیشتر به ایجاد حواشی و نامناسب کردن شرایط توجه میکنند و برنامهریزیهایی که دارند، البته اگر برنامهریزی داشته باشند، در راستای اعتلا و توسعه تئاتر و تئاتر دانشگاهی نیست.
موضوعات مطرح شده بخشی از وضعیت بلاتکلیف تئاتر ایران و هنرمندان فعال در آن است که معضلات و مشکلات جدیدی برای جامعه تئاتری نیست اما هر سال بیشتر و پررنگتر میشوند و مدیریت جدید دولتی راهکاری برای حل آنها ندارد.
از این رو تکه کلام تکراری در میان اهالی هنر این است که «هر سال دریغ از پارسال».
هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی شد
طی هماندیشی مدیرکل هنرهای نمایشی با خانواده انجمن صنفی نمایشگران عروسکی، هادی حجازیفر به عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک منصوب شد.
طی هماندیشی با هنرمندان، اساتید و خانواده انجمن صنفی نمایشگران عروسکی خانه تئاتر با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، هادی حجازیفر بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون به عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران - مبارک منصوب شد. در متن حکم انتصاب او آمده است:
«نمایش عروسکی، این هنر دیرینه پربها، همواره جایگاه ارجمندی در میان هنرهای ایران زمین داشته است، نمایشهای سنتی عروسکی ایران مایه فخر و سرمایه ارزشمند فرهنگی این سامان است و خلاقیتهای نوین و روزآمد نمایشگران جوان ایرانی با تازهترین روشها و شیوههای آفرینش هنری زبانزد جهانیان.
این گنجینه پربها شایسته تکریم است و توجهی بیش از پیش تا به بالندگیاش افزوده شود و از سوی دیگر جایگاه شایسته خود را در مواجهه با مخاطب در جریان استمرار اجراها بازیابد. در این راستا جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای هنری منطقه فرصت مغتنمی است تا توان و همت نمایشگران ارجمند عروسکی، اساتید، پژوهشگران و صاحبنظران این عرصه را در راه اعتلای این گونه شریف و اثرگذار هنری به کار بندد.
نظر به تخصص، تجربه و دغدغه جنابعالی و با مشاوره خانواده نمایشگران عروسکی، به موجب این حکم به عنوان «دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشی عروسکی تهران- مبارک» منصوب میشوید.
امید که در سایه الطاف پروردگار مهربان با بهرهمندی از سرمایههای ارزشمند علمی و تجربی و مشاورههای سازنده اهالی شریف خانواده بزرگ نمایش عروسکی ایران و جذب حمایتها و همراهی مادی و معنوی نهادهای فرهنگی مرتبط در برگزاری هرچه موفقتر این رویداد سربلند و پیروز باشید.»
اخبار
دو عضو جدید شورای پروانه نمایش آثار سینمایی معرفی شدند
حجت الاسلام والمسلمین سرلک و احمد مرادپور بهعنوان دو عضو جدید شورای پروانه نمایش آثار سینمایی معرفی شدند.
بنا به پیشنهاد محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با حکم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک و احمد مرادپور به جمع اعضای شورای پروانه نمایش سینمایی اضافه شدند.
این تغییر با توجه به حجم بالای فیلمهای سینمایی و اهتمام سازمان سینمایی بر برپایی مستمر و متمرکز جلسات شورای پروانه نمایش صورت گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین، از تلاشها و زحمات حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی و پرویز شیخ طادی که به دلیل مشغلههای شخصی و عدم امکان حضور پیوسته در جلسات شورای پروانه نمایش عذرخواهی کردند، قدردانی و تشکر کرد.
سایر اعضای شورای پروانه نمایش عبارتند از: بیژن نوباوه، محمدحسین نیرومند، پژمان لشگریپور، سعید مستغاثی، رضا شاکری، جواد رمضاننژاد و سهیلا صادقی.
نمایش «زالاوا» در سه جشنواره فیلم آمریکایی
فیلمسینمایی «زالاوا»، در چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم مینیاپولیس به نمایش درمیآید.
فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی سمیرا و روحالله برادری، با ادامه نمایش در آمریکای شمالی، در جشنواره بینالمللی فیلم «مینیاپولیس» (۱۵ تا ۲۹ خرداد) حضور خواهد داشت. این جشنواره به عنوان یکی از قدیمیترین جشنوارههای فیلم ایالات متحده است که سعی دارد فضایی برای تبادلات فرهنگی بین ملتها فراهم کرده و فرصتی در اختیار تماشاگرانش قرار دهد تا غنای سینمای بینالمللی را کشف و درک کنند.
«زالاوا» در این جشنواره که امسال در سالنهای سینما و به صورت حضوری برگزار میشود، با سه نمایش در روزهای ۶، ۹ و ۱۹ ماه می (۱۶، ۱۹ و ۲۹ خرداد) در بخش Dark out، کنار آثار منتخب ژانر جشنوارههای جهانی، برای طرفداران فیلمهای بینژانری، وحشت، رازآمیز و اکشن به نمایش درمیآید.
همچنین «زالااوا» در جشنواره جهانی چهار روزه فیلمهای ژانر وحشت اورلوک در نیواورلئان در ایالت لوییزیانا (۲-۵ ژوئن) به نمایش در میآید. در معرفی این جشنواره آمده است: «نیواورلئان، تسخیر شدهترین شهر آمریکا توسط ارواح، میزبان فیلمهای ژانر وحشت و افسانههای ترسناک و خونآشام و دلهرهآور و طرفداران پروپاقرص ژانر از سراسر جهان است.»
این فیلم سینمایی در ماه گذشته نیز در ایالت پنسیلوانیا در جشنواره فیلمهای مستقل جیم تروپ به نمایش درآمد و کاندیدای جایزه بهترین فیلم این جشنواره شد.
نوید پورفرج، پوریا رحیمیسام، هدی زینالعابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و مهسا حجازی در «زالاوا» نقشآفرینی کردهاند که قرار است بزودی در سینماهای کشور نیز اکران شود.
اخبار
فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو آماده نمایش می شود
فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر مومنی اصل و با بازی متفاوت و درخشان نیما فلاح ، سحر ولدبیگی و رها بلالی که هر سه بازیگران اصلی فیلم را تشکیل می دهند ، برای عموم مخاطبین کودک و نوجوان و بزرگسال تهیه و تولید شده است .
فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو ؛ ضمن برخورداری از آموزه های علم روان شناسی و توجه به مفاهیم رشد و تربیت و آموزش ، توانسته است که از بین 137 فیلم سینمایی از کشور ایران و 105 کشور جهان ، در جمع 9 فیلم سینمایی برتر راه یافته به پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم رشد حضور داشته باشد و در دل کودکان و نوجوانان راه پیدا کند و پیش بینی می شود که همزمان با آغاز نمایش فیلم ، مخاطبین کودک و نوجوان و بزرگسال برای تماشای فیلم لحظه شماری نمایند .
در خلاصه داستان فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو آمده است که ؛ بابا محسن باستان شناس است و همراه با دخترش رها برای کشف یک غار مخوف به شمال ایران سفر می کنند ؛ وقتی به غار می رسند ، ناگهان زمین لرزه اتفاق می افتد و باعث وحشت بابا محسن و رها می شود . زلزله که تمام می شود ، آتوسا بعد از 6 هزار سال استراحت ، از درون یک تابوت قدیمی بیدار شده و وارد زندگی انسان های امروزی می شود . با ورود آتوسا ، زندگی بابا محسن و رها دچار اتفاقات بسیار پر هیجان و چالش بر انگیزی می شود . اما ، تا اینکه . . .
نگارش فیلمنامه رها و انگشتر جادو را دکتر منصور بلالی با توجه به علم روان شناسی بر عهده داشته و کیانوش اسلامی با همراهی پرویز قدسی به عنوان مشاوران فیلمنامه با نویسنده همکاری داشته اند .
تولید فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو در لوکیشن های بسیار متنوع و زیبایی از جمله : موزه برج آزادی تهران ، سواحل دریای خزر ، جنگل عباس آباد بهشهر ، غار هوتو و مناطقی از لواسان بزرگ ، جاجرود ، تهرانپارس و غرب تهران انجام شده است .
رو نمایی و اکران خصوصی فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو با حضور هنرمندان برجسته ، بازیگران سینما و تلویزیون ، خوانندگان محبوب و ورزشکاران گرامی در سینما سپیده شهر تهران برگزار گردید و مورد توجه بسیاری از هنرمندان و هنر دوستان و علاقه مندان قرار گرفت .
تدابیر خاصی برای نمایش فیلم سینمایی رها و انگشتر جادو در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود که بسیاری از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان از تماشای این فیلم زیبا که به طور مستقل تهیه و تولید گردیده ، لذت ببرند و لحظات شیرینی را با تماشای این فیلم تجربه کنند .
کدام بازیگران مرد درگیر «جنون محض» شدند
امین میری، سام کبودوند، علی ابدالی، میثاق زارع، علی پویا قاسمی در نمایش «جنون محض» به کارگردانی علیرضا کوشکجلالی ایفای نقش میکنند.
امین میری، سام کبودوند، علی ابدالی، میثاق زارع و علیپویا قاسمی در نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین، کارگردانی علیرضا کوشکجلالی و تهیهکنندگی مشترک حمیدرضا علینژاد و هاتف کلاته ایفای نقش میکنند.
کوشکجلالی پیش از این چهار بازیگر زن این نمایش به نامهای الهام پاوه نژاد، دیبا زاهدی، صدف اسپهبدی و الهه فرازمند را معرفی کرده بود.
نمایش «جنون محض» که جزو نمایشهای کمدی مطرح در اروپا و نمایش برگزیده سال ۱۹۸۲ انگلستان است، فضای یک گروه تئاتری را به هنگام تمرین نشان میدهد. افراد گروه سعی میکنند تا از درون هرج و مرج موجود نظمی به وجود بیاورند اما با هر اقدامی که میکنند گلوله نخ بیشتر درهم تنیده میشود و سرنخ پنهانتر.
در نمایش «جنون محض» در کنار بداهه سازی بازیگران، شاهد یک آنارشی محض نیز هستیم. با تماشای «جنون محض» تماشاگر تئاتر در مییابد که این هنر با چه درد و رنج عظیمی شکل میگیرد، تا روی صحنه بیاید.
پیش از این حضور، بهزاد جاودانفرد به عنوان مجری طرح، پیمان گرزم و شکرانه کریم عکاس، امیر قالیچی مدیر روابط عمومی، امیر پارسائیان مهر مدیر امور رسانه در نمایش «جنون محض» قطعی شده بود.
ماجرای محرومیت کریس رونالدو از توپ طلا
مستند «مشعلهای نژادپرستی» با موضوع تاریخچه برخورد ورزش با سیاست منتشر شد.
مستند «مشعلهای نژادپرستی» به کارگردانی محمد صالح شاه آبادی با موضوع تاریخچه برخورد ورزش با سیاست منتشر شد.
«مشعلهای نژادپرستی» جدیدترین اثر خانه تولیدات جوان صداوسیما است که نویسندگی آن بر عهده علی اکبر شهبازی و کارگردانی آن توسط محمد صالح شاه آبادی انجام شده است.
مساله محرومیت چند ساله محمدعلی کلی در اوج دوران ورزشی به خاطر امتناع از حضور در جنگ ویتنام، محرومیت سه ساله کریس رونالدو از سه توپ طلا بهخاطر حمایت از مردم فلسطین و محرومیت فتحی نورین جودوکار مشهور مراکشی به دلیل مسابقه ندادن با جودوکار رژیم صهیونیستی و همچنین محرومیت گسترده ورزشکاران روس بهخاطر جنگ اوکراین از محورهای بررسی شده در این مستند کوتاه است.
در این مستند سعی شده است رویکردهای دوگانه نهادهای بینالمللی ورزشی در مساله رابطه ورزش و سیاست به چالش کشیده شود و با ذکر مصادیقی از ورزشکاران مشهور جهان این تفسیر و استاندارد دوگانه در نسبت سیاست و ورزش اندکی آشکار شود.
رونمایی از تندیس جشن موسیقی و تئاتر حاف
از تندیس جشن موسیقی و تئاتر علی معلم با عنوان تندیس حافظ در حافظیه شیراز رونمایی شد.
تندیس جشن موسیقی و تئاتر علی معلم با حضور دبیر و مدیران این جشن در حافظیه شیراز رونمایی شد.
این تندیس با حضور امید معلم دبیر جشن، آذر معماریان مدیر اجرایی و تهیه کننده و احسان حاجی پور مدیر بخش تئاتر در حافظیه شیراز و هم زمان با روز شیراز رونمایی شد.
مهلت ارسال آثار در بخش تئاتر این جشن به پایان رسیده و در بخش موسیقی مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
این جشن تیر ماه سال جاری برپا خواهد شد و در آن به برگزیدگان رشته های موسیقی و تئاتر جوایزی اهدا می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9741/30253/105429
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9741/30253/105430
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9741/30253/105431
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9741/30253/105432
|
عناوین این صفحه
- این پرسشها پاسخی دارد؟
- هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی شد
- اخبار
- اخبار