|
وزیر ارتباطات: اجازه حذف بستههایی که بهای آنها کمتر از کف قیمت بوده، صادر شده است
شروط ۳ گانه برای افزایش قیمت اینترنت
شروط ۳ گانه برای افزایش قیمت اینترنت: شرکتها ظرف ۳ سال آینده سرعت را دو برابر کنند، پوشش ۴g را صد درصد کنند و ۱۰ درصد ارتباطات نیز مبتنی بر نسل ۵ شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفههای اینترنت از سال ۱۳۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن قیمتها، ثابت مانده، گفت: اپراتورها معتقدند که امکان توسعه خدمات را ندارند زیرا درآمدها آنها ثابت مانده و هزینهها چند برابر شده بنابراین خواستار افزایش تعرفه هستند که وزارت ارتباطات فعلا با درخواست آنها موافقت نکرده البته اجازه حذف بستههایی که بهای آنها کمتر از کف قیمت بوده، صادر شده است.
عیسی زارعپور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن، گفت: در جلسه امروز سوالات و دغدغههای نمایندگان مطرح شد که بخشی از این دغدغهها ناظر به دسترسی مردم در روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بود.
وی افزود: هنگامی که ما کار را شروع کردیم از مجموع ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، ۷۵۰۰ روستا در کشور یا فاقد دسترسی بودند یا کیفیت دسترسی آنها پایین بود که در حال حاضر این عدد به حدود ۵ هزار و ۵۰۰ روستا رسیده و حدود ۲ هزار روستا طی ۱۰ ماه فعالیت ما، به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.
این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه به نمایندگان مجلس قول دادیم که تا پایان سال ۱۴۰۱ و حداکثر تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲، سایر روستاها نیز متصل شوند، اضافه کرد: اکنون بخش زیادی از زندگی مردم چه در روستا و چه در شهر به فضای مجازی و اینترنت وابسته شده و ما به عنوان یک حق برای عموم مردم در حال پیگیری این موضوع هستیم.
زارعپور با بیان اینکه بخش دیگری از نگرانی نمایندگان در نشست امروز مربوط به موضوعات شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، حوزه فضایی و اقتصاد دیجیتال بود، ادامه داد: در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حوزههای مذکور ارائه شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ابتدای اردیبهشت ماه دولت برای توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کار تصمیم مهم و راهبردی گرفت زیرا نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است به این معنا که باید فیبر نوری به تک به تک منازل مردم برسد که متاسفانه اکنون حدود ۲ درصد مردم به این امکان دسترسی دارند.
طبق اعلام خانه ملت، زارعپور تصریح کرد: هدفگذاری شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش در این زمینه ایجاد شود که اقدامات عملی آن از سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون پورت در کشور راه اندازی شده البته تعداد استفادهکنندگان آن کمتر است و نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس تصمیم دولت مقرر شد، بخشی از سهم درآمد دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف این پروژه شود یعنی دولت از ۲۸ درصد سهم خود، ۸ واحد درصد برای توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها هزینه شود.
شروط ۳ گانه وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت
ین عضو کابینه سیزدهم درباره تغییر نرخ اینترنت، تصریح کرد: تعرفههای اینترنت ثابت و تلفن همراه از سال ۱۳۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن، ثابت مانده است؛ وزارت ارتباطات به دنبال ارتقا کیفیت شبکه است اما از آنجا که سرمایهگذاری برای توسعه توسط بخش خصوصی یعنی اپراتورها انجام میشود، این شرکتها مطرح میکنند که امکان توسعه وجود ندارد زیرا درآمدها ثابت مانده و هزینهها چند برابر شده است و از وزارت ارتباطات درخواست افزایش تعرفه دارند.
زارعپور اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلا با درخواست آنها موافقت نکرده اما اجازه حذف بستههایی که براساس مصوبه سال ۱۳۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات کمتر از کف قیمت بودهاند را داده اما برای ارائه بستههای جدید ما این موضوع را منوط به افزایش کیفیت کردیم به این معنا که این شرکتها ظرف ۳ سال آینده سرعت را دو برابر کنند، پوشش ۴g را صد درصد کنند و ۱۰ درصد ارتباطات نیز مبتنی بر نسل ۵ شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اپراتورها باید برنامه خود برای تحقق این اهداف را ارائه کنند در صورتی که این اتفاق رخ دهد ما اجازه معرفی بستههای جدید با تعرفههای جدید را مشروط بر اینکه فشار به مردم وارد نشود، خواهیم داد خط قرمز ما در وزارت ارتباطات ارتقا کیفیت و سرعت ارتباطات است ما به دنبال افزایش درآمد و سود اپراتورها نیستیم.
گزارش «امتیاز» در مورد مشکلات جدی سیاست های آبی در مقیاس محلی و ملی ؛
زنگ خطر مصرف بیرویه آب!
کمال قریشیان
ایران در حال حاضر با مشکلات جدی آب مواجه است. خشکسالی های مکرر همراه با مصرف بی رویه آب های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیر ساخت های هیدرولیکی و چاه های عمیق، وضعیت آب کشور را به یک شرایط بحرانی رسانده است. این شرایط از طریق خشک شدن دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب ها، کاهش سطح آب زیرزمینی، نشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان زایی و طوفان گرد و غبار مشهود است. در این مقاله عوامل موثر در ایجاد مشکلات آب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد تغییرات اقلیمی عموما به عنوان عامل اصلی مشکلات آب ایران شناخته می شود ، در حالی که مشکل از آنجا ناشی می شود که در آن تقاضای آب از منابع تامین آب بیشتر است. در تئوری، این مشکل را می توان با ایجاد مجدد تعادل بین عرضه وتقاضای آب از طریق توسعه منابع اضافی تامین آب واجرای برنامه های کاهش تقاضای آب حل کرد. با این وجود، عدم درک جامع از عوامل موثر در ایجاد مشکلات آبی کشورف تعیین راه حل های پایدار برای حل مشکلات ابی ایران را دشوارتر کرده است.
کمبود آب چه پیامدهایی برای مردم جهان دارد؟
برخی پیامدهای کم آبی برای مردم جهان شامل مبتلا شدن به انواع بیماریها، نابودی زیستگاهها، فقر و گرسنگی، مهاجرت و از دست رفتن تنوع زیستی است.
یکی از بزرگترین چالشهای قرن حاضر که تحولات مثبت و منفی بسیاری در جهان خواهد گذاشت، مشکل کمبود آب است. کم آبی ۱۷ کشور جهان را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد به گونهای که آنها در شرایطی قرار میگیرند که در ردهبندی مؤسسه منابع جهان، بدترین نقاط از نظر خشکسالی و بحران کمآبی محسوب میشوند. اما کمبود آب چه پیامدهایی برای کشورهای جهان خواهد داشت؟
نبود دسترسی به آب آشامیدنی
بزرگترین مشکل کم آبی این است که افراد نمیتوانند به آب آشامیدنی تازه و سالم دسترسی داشته باشند. بدن انسان به سختی میتواند تا مدت طولانی بدون آب زنده بماند و کمبود آب آشامیدنی مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجاد میکند. از دیگر مشکلاتی که کم آبی برای سلامت افراد ایجاد میکند میتوان به کاهش سوخت و ساز بدن، مشکلات پوستی و گوارشی، افزایش خطر ابتلاء به ویروس کرونا، آلرژی و دیابت اشاره کرد.
گرسنگی
یکی دیگر از مشکلات کمبود آب گرسنگی مردم جهان است. اگر برای آبیاری محصولات کشاورزی آب کافی وجود نداشته باشد، تأمین غذای مورد نیاز مردم با مشکل مواجه میشود و افراد زیادی گرسنه خواهند ماند. بر اثر کمبود آب حیوانات نیز میمیرند که این موضوع باعث کمبود گوشت به عنوان یک منبع غذایی میشود. به طور کلی میتوان گفت که کمبود آب باعث ایجاد قحطی و گرسنگی انسانها و حیواناتی میشود که در چنین مناطقی واقع شدهاند.
مبتلا شدن به بیماریها
اگر افراد به آب تمیز دسترسی نداشته باشند، با نوشیدن آب یا حمام کردن، باکتریهای آب را وارد بدن خود کرده و به انواع بیماریها مبتلا میشوند. به احتمال زیاد چنین افرادی حامل باکتری بوده و افراد دیگر را نیز آلوده میکنند. در موارد شدید، این بیماریها ممکن است منجر به از دست دادن زندگی آنها و یک همه گیری جهانی شود.
فقر و مهاجرت
افرادی که با کم آبی روبرو هستند، اغلب دچار فقر نیز میشوند. این افراد نمیتوانند منابعی را که برای رشد و توسعه خود نیاز دارند به دست آورند و در چنین شرایطی به سختی جان سالم به در میبرند. یکی دیگر از مشکلات کمبود آب، مهاجرت افراد است. وقتی مناطق وسیعی از زمین به دلیل کمبود آب دیگر برای زندگی یا کشاورزی مناسب نباشد، میلیونها نفر به دلیل این مشکل زندگی خود را از دست میدهند. این افراد ممکن است مجبور شوند برای زنده ماندن به نقاط دیگر مهاجرت کنند.
نابودی زیستگاهها
آب برای همه اشکال حیات در سیاره زمین بسیار مهم است. اگر کمبود آب به مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است منجر به نابودی کل زیستگاهها شود بنابراین حیوانات و گیاهان دیگر نمیتوانند آب کافی دریافت کنند و ممکن است بمیرند یا نیاز داشته باشند که به مناطق دیگر منتقل شوند.
از دست رفتن تنوع زیستی
اگر مناطقی از جهان با کمبود شدید آب مواجه شوند، ممکن است نسل برخی از حیوانات منقرض شود زیرا آنها به دلیل گرسنگی یا تشنگی جان خود را از دست میدهند. بسیاری از گیاهان نیز ممکن است دیگر نتوانند به اندازه کافی رشد کرده و تولیدمثل کنند که این موضوع باعث از بین رفتن تنوع زیستی میشود.
در کشور ما دو موضوع کمبود آب و عدم رعایت الگوهای مصرف، شانه به شانه یکدیگر قد علم میکنند و مقولاتی جدا از هم نیستند.فاصله گرفتن از این دو مشکل و نتیجه مثبت گرفتن از هرکدام دو سرفصل، به دیگری نیز مربوط میشود. پس نمیتوان اصلاح الگوی مصرف آب را از موجودی ذخایر آبی جدا دانست.
برخی از صاحبنظران این حوزه معتقدند دلایل اصلی بحران آب در ایران تنوع آب و هوایی زیاد، توزیع نامناسب آب و اولویت دادن به توسعه اقتصادی است.
بنابراین نبود برنامهریزی مناسب، مدیریت ضعیف، توسعه یافتگی ناهمگون، اعمال سیاستهای پرخطا در مورد تخصیص آب و همچنین قیمتگذاری نامناسب، فقدان توانایی کشاورزان در بهینهسازی آبیاری، مصرف مسرفانه صنایع و بسیاری از علتهای دیگر دست به دست هم میدهند و گره بحران آب را کورتر میکنند.
صورت مساله کاملا مشخص است؛ ایران با مشکلات جدی آب در مقیاس محلی و ملی روبرو است.
در این باره میتوان افزایش نامتوازن تقاضا و نبود پاسخدهی به این نیاز در کنار کاهش منابع آبی را عواملی دانست برای پیچیدهتر شدن این بحران و طبعا برای خروج از چنین معضلی میبایست طی یک همت ملی، از همه ظرفیتها استفاده کرد تا در سال های آینده با فاجعه بی آبی روبرو نشویم.
بهطور مثال، یکی از این سرفصلها نادیده گرفتن الگوی صحیح مصرف در بخش خانگی است.
در شرایطی که طی سالهای گذشته برنامهریزی مدونی برای این موضوع طراحی نشده، یا به هر دلیلی سیاستهای مدیریت آب موفق نبوده، نمیتوان از مردم متوقع بود که در مصرف آب، صرفه جوییهای لازم را به عمل بیاورند. بر این اساس تصمیمسازیهای عمدتا نامشخص و نبود زیر ساختهای تامین آب در بخش خانگی، تابعات منفی خود را ببار میآورد، همانطور که تاکنون نیز ببار آورده است. همچنین مصرف فزاینده بخش خانگی به موازات رشد تقاضای غیر موجه صنایع و کشاورزی، ما را به انواع مشکلات پیش رو نزدیکتر میکند.
این طیف وسیع در حالی زنگ خطر بیآبی را به صدا در میاورند که از آزمون و خطاهای پیشین خود در هر دو حوزه مدیریت و مصرف، درس آموخته مطلوبی حاصل نشده است.
به عبارت دیگر تجربیات به دست آمده در راستای بهینهسازی مصرف آب، آنطور که باید به کار گرفته نشده است. هماکنون به طور تقریبی، سهم مصرف آب در بخش کشاورزی نزدیک به ۹۰ درصد، شرب ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است، در حالیکه در مناطق توسعه یافته دنیا، این سهم ها به ترتیب ۳۰ ، ۱۱ و ۵۹ درصد است.
طبق آمارهای منتشر شده وضعیت بارشها نیز در کشور ما ناهمگون است، به نحوی که یک درصد از مساحت ایران بارشی بیش از ۱ هزارمیلیمتر دارد و میزان بارندگی در مناطقی همچون حوضه آبریز شرق کشور در حدود ۱۴۸ میلیمتر است. بهطور کلی آب در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت مصرف میشود.
یکی از مشکلات تاسف باری که بدلیل تنش آبی بوجود آمده، مناقشاتی است که در جوامع روستایی و جمعیتهای بومی رویارویی با نهادهای مجری قانون را رقم میزند و کام افراد را تلخ تر از پیش میکند. این چالش در حالی رخ میدهد که متوجه میشویم اختلافاتی از این دست تنها به دلیل گرایش های سیاسی بین جناحها بوجود آمده است.
پس طبیعی است گمان بریم رویدادهایی همچون روز ملی آب می تواند یک همصدایی و اجماع مطلوب کرده و فرد به فرد از آحاد جامعه را به سوی رفع بحران رهنمون کند و این اشتیاق را بوجود بیاورد که همصدا شدن افراد و گروها و نهادهای سیاستگزار را اهرمی بسیار قوی تلقی کنیم.
برای حل مشکلات حوزه آب باید به اصل مشارکت اجتماعی توجه شود؛ این مقوله پایه و موتور محرکه تشکیلدهنده سرمایههای اجتماعی است.
پیش از این بارها گفته شده بود که توانایی ایران برای مقابله با بحران آب، با چالشهای سیاست خارجی این کشور نیز در ارتباط است. در شرایطی که شاهدیم بحران آب در ایران، تنها به دلیل خشکسالیهای مداوم چند سال اخیر نیست و مسائلی مانند تحریم شدن ایران از سوی قدرتهای سلطهطلب خارجی نیز آن را برجستهتر کرده، درخواهیم یافت که ما باید در بخش ارتباطات سیاسی نیز تحولاتی مطلوب را عملیاتی سازیم.
بیتردید اعمال تحریمهای شدید از سوی آمریکا، آنهم همزمان با ضعفهای مدیریتی داخلی، به آتش بحران آب دامن میزنند و در نهایت گرهی به گرههای دیگر اقتصادی ما اضافه میکنند.
حل مسائل فعلی آب بدون نگاه چند بعدی و بدون ایجاد هماهنگی کلی و مداخله عناصر و ارگانهای ذینفع غیرممکن میشود و درست در چنین شرایطی به این موضوع پی میبریم که روز ملی آب میتواند محملی همیشگی برای خروج از بحران آبی شود. در حقیقت باید به شکلی جدی در نظر آورد که همه روزهای سال می بایست روز ملی آب باشد.
با آموزش و فرهنگسازی، مصرف آب و سبک زندگی را میتوان تغییر داد. لازمه این تغییر، آموزش و فرهنگسازی است که از فرد شروع شده و به زنجیره تامین نهادهای متولی ختم میشود. این سیاست در بخشهایی از کشورهایی مانند استرالیا، هند و قسمتی از بخش جنوب غربی آمریکا اعمال شده و نتایج مطلوبی نیز بهبار آورده و بر همین اساس چنین رویکردی به دیگر نقاط جهان نیز سرایت کرده و باعث شده تنش آبی به شکل بسیار مطلوبی مهار شود. استفاده از تجربیات این سیاست میتواند با شرایط محلی و بومی و اقلیمی کشور ما منطبق شده و حل مشکل را تسریع بخشد.
اجرای ۱۰ طرح بزرگ در صنعت آب برای کاهش مشکلات آبی کشور
بررسی برنامه وزارت نیرو در دولت سیزدهم نشان میدهد، ۱۰ برنامه عظیم کشوری در بخش آب، آبرسانی و فاضلاب با استفاده از شرکتهای دانشبنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد تا بتوان با اجرای آنها آبرسانی را بیش از گذشته بهبود داد.
دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که اغلب شهرها و روستاهای کشور با چالش کم آبی روبرو بودند که بعد از ورود«علی اکبرمحرابیان » به وزارت نیرو و برگزاری جلسه های مختلف با کارشناسان، متخصصان و فعالان این بخش، برنامهریزی دقیقی برای تامین آب، آبرسانی و طرحهای فاضلاب در کشور شکل گرفت.
این برنامهریزی دقیق، عزمی جدی را در مدیران صنعت آب ایجاد کرد بهطوری که بیشتر پروژههای غیرفعال دوباره با قدرت بیشتر فعال و در اکثر استانها نیز کارگاههایی تجهیز شد که نشان دهنده اقدام های گسترده وزارت نیرو برای کاهش چالش آب و رضایت مردم است.
نگاهی به قانون بودجه ۱۴۰۱ نشان میدهد که تعامل بین دولت و مجلس در این باره بهتر بوده و این بودجه نسبت به سالهای گذشته از نکات مثبت بیشتری برخوردار است.
بر این اساس، ۱۰ برنامه بزرگ فناورانه در صنعت آب کشور که در برنامه دولت مردمی قرار دارد شامل، آبگیری یا افتتاح ۴۵ سد، تامین آب شرب پایدار ۲۸۸ شهر، اجرای خطوط انتقال آب به طول ۲۴ هزار کیلومتر، بهرهبرداری از ۳۵ تصفیهخانه آب، اجرای ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، بهرهبرداری از ۶۹ تصفیهخانه فاضلاب، احداث ۱۲ هزار کیلومتر شبکه جمعآوری فاضلاب، بهرهبرداری از ۵۵۰ هزار مترمکعب آب شیرینکن، بازسازی و ارتقای تاسیسات آب به طول ۱۴ هزار کیلومتر و تامین آب شرب پایدار ۱۴ هزار روستا در پایان چهار سال است.
در همین زمینه «علیاکبر محرابیان» وزیر نیرو در حاشیه جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام های این وزارتخانه در خصوص آبرسانی روستایی و با بیان اینکه در قرارگاه جهاد آبرسانی، قراردادهایی برای اجرای این پروژهها منعقد شده است، افزود: قراردادهایی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای آبرسانی به بیش از ۷ هزار روستا، خیرین و پیمانکاران بخش خصوصی منعقد شد تا بتوانیم به صورت گسترده در مدت ۳۰ ماه بالغ بر ۱۰ هزار روستای کشور را آبرسانی کنیم.
محرابیان با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح عمرانی آغاز شده و در اکثر استانها نیز کارگاههایی تجهیز شده است، گفت: در زمان شروع بهکار دولت ۳۰۰ شهر در کشور مشکل آبی داشتند که برای رفع این مشکل باید پروژهها و طرحهای مختلفی از جمله خطوط انتقال، حفر چاه، ایستگاههای پمپاژ، تامین آب از سدها و استفاده از آب شیرینکنها اجرایی شود.
بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان
برای اجرای طرحها
نکته جالب توجه دیگر استفاده از شرکتهای دانشبنیان برای اجرای اکثر این پروژههاست که نوعی عمل به فرامین مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال است بهگونهای که «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در نشست تخصصی وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و آبفای کشور که ۲۱ فروردین سالجاری برگزار شد، گفت: قالب اصلی اجرای کارها و برنامهها در بخش آب وزارت نیرو طی سال جدید، استفاده از شرکتهای دانشبنیان چه در بخش سازهای و چه در بخش حفاظت و بهرهبرداری در نظر گرفته شده است.
مجموعه اقدام هایدولت سیزدهم بهویژه وزارت نیرو در مدت حدود هشت ماه نشانگر عزم و حرکت این دستگاه برای تامین یکی از ضروریترین کالاها برای مردم بوده و همزمان با تخصیص اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۱، اجرایی خواهند شد.
اخبار
چک سفیدامضاء مجلس به دولت
نماینده مجلس: کارت اعتباری کالاهای اساسی شبیه کارت سوخت است
در وهله اول سیاست دولت باید مشخص شود و زیرساختها را فراهم کند. مجلس شورای اسلامی هم باید بداند که چه کسی متولی اجرای این سیاست است تا بر آن نظارت کند. امیدوارم هرچه سریعتر دولت این ابهامات را روشن کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تغییر تخصیص یارانه را امری ضروری خواند و گفت که در مدل جدید اختصاص ارز ترجیحی به مصرفکننده، کارت اعتباری همچون مدل سوخت پیشبینی میشود.
محمدرضا پورابراهیمی، در توضیح لزوم تغییر نظام پرداخت یارانه گفت: شکی نیست که باید روش تخصیص یارانه تغییر پیدا کند چون بخش عمدهای از مصرف کشور به دلیل عدم مدیریت و نظارت در حوزه تصمیمگیری تبدیل به مصرف غیرواقعی شده است.
در حال حاضر متوسط مصرف دهکهای کم درآمد پایین آمده و در عین حال میزان مصرف کل واردات افزایش یافته است. فرض کنید در سالهای قبل به ۸ میلیون تن گندم نیاز داشتیم اما اکنون این میزان به ۱۲ میلیون تن رسیده است این یعنی گندم با نرخ ارز ترجیحی وارد میشود اما معلوم نیست کجا مصرف شده و به صورت واقعی مصرف نمیشود.
وی ادامه داد: این وضعیت درباره گوشت، مرغ و نهادههای دامی هم وجود دارد، سرانه مصرف در کشور پایین آمده اما تخصیص ارز به واردات کالا زیاد شده حال اینکه متوسط مصرف در دهکها پایین آمده است این به معنای قاچاق است و اینکه کالا در جای خود مصرف نمیشود پس شکی نیست که باید نظام پرداخت یارانه تغییر کند اما در این بین موضوع مهم روش اجراست که باید دولت آن را تعیین کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت در صورت اتخاذ روش جدید باید زیرساختهای خود را فراهم کند چون در صورت تعیین نشدن زیرساختها ما هم چوب و کتک خوردیم و هم سیاست را اصلاح نکردیم پس بهتر است در این صورت همان روش قبلی تخصیص ارز اتخاذ شود. حال از سوی دیگر با فراهم شدن زیرساختها اتفاقی به نفع مردم رخ خواهد داد.
در این روش به مردم کالابرگ داده میشود که مدل آن همچون کارت سوخت است در مورد کارت سوخت مردم دچار تلاطم افزایش قیمت جهانی سوخت نمیشوند بلکه آنها میدانند ماهانه ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان دارند و در صورت مصرف بیشتر از این میزان میتوانند بنزین را به نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند حالا قیمت جهانی بنزین هرچه هم شود برای مردم تفاوتی ندارد آنها خیالشان از بابت بنزین راحت است. کارت اعتباری کالاهای اساسی چیزی شبیه مدل کارت سوخت است.
پورابراهیمی اضافه کرد: در کارت اعتباری کالاهای اساسی، فلان مقدار مرغ و تخممرغ و گوشت پیشبینی میشود که مردم آن را با قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ میخرند و مازاد آن با نرخ تعرفهای تعریف میشود در این شرایط خیال مردم راحت است یعنی آنها همچون کارت سوخت کارت اعتباری کالاهای اساسی در دستشان است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توضیحات تکمیلی یادآور شد: مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ اختیاری درباره اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی داد و اینکه یا مسیر سالهای گذشته را ادامه دهد یا اینکه سیاست خود را تغییر دهد. در روش قبلی منابع برای واردات کالا داده میشد منتها انتظار ما این است که اگر دولت همچنان قصد استمرار روش سالهای قبل را دارد، کالاها را به گونهای در اختیار مردم قرار دهد که قیمت کالاها به کمترین میزان برسد.
وی ادامه داد: در صورتی که دولت بخواهد سیاست خود را در پرداخت یارانه تغییر دهد ارز را به جای واردات به مصرف کننده نهایی میدهد. پس مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دست دولت را باز گذاشته است و ما چیزی تحت عنوان حذف ارز ترجیحی نداریم بلکه روش تخصیص منابع ناشی از ارز ترجیحی یا تغییر میکند یا همچون گذشته استمرار پیدا خواهد کرد.
در روش تغییر یافته، یارانه به انتهای چرخه مصرفکننده نهایی داده میشود پس ما در قانون اختیار را به دولت دادیم اما انتظارمان از دولت این است که اگر قصد تغییر رویه دارد زیرساختهای اجرای آن را ایجاد کند که این زیرساخت به معنای ایجاد کارتهای اعتباری خرید برای آحاد جامعه است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که سیاست مشخص نشده باشد سیاست قبلی در پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی استمرار پیدا خواهد کرد پس مردم از جهت تامین کالاهای اساسی نگران نباشند. تاکید ما این است که دولت باید به صورت شفاف اطلاعرسانی کند تا خدایی نکرده دشمنان ما از این عدم اطلاع رسانی سوءاستفاده نکرده و مردم هم دچار اضطراب نشوند.
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه «بانک مرکزی و وزارتخانهها باید برای اجرای سیاستهای جدید به میدان بیایند»، اظهار کرد: برای دادن کالابرگ ایجاد زیرساختها ضروری است حرف ما در مجلس این است که اگر اختیار را به دولت برای اصلاح نظام پرداخت یارانه و تعیین تکلیف ارز ترجیحی دادیم پس در وهله اول باید زیرساختها ایجاد شود و این اطمینان هم به مردم داده شده که در صورت فراهم نشدن زیرساختها کالاهای اساسی به همان روش قبلی در اختیار مردم قرار میگیرد البته که مجلس شورای اسلامی درباره کالاهای اساسی به دولت چک سفید امضاء داده است. ما از دولت انتظار داریم که سیاست و برنامهاش را هم به مجلس شورای اسلامی هم به دولت اعلام کند و سپس آن را اجرایی نماید.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران:
مجردها تعهد محضری ندهند، حذف میشوند
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران جزییات شهرهای واجد شرایط ثبتنام نهضت ملی مسکن برای ساکنان شهر تهران رااعلام کرد.
خلیل محبتخواه با تاکید بر ویرایش صحیح اطلاعات متقاضیان مسکن نهضت ملی اظهار داشت: تمام متقاضیان در پروژه نهضت ملی مسکن تا پایان اردیبهشت ماه برای ویرایش اطلاعات ثبت شده فرصت دارند و در بخش انتخاب شهر باید تنها شهرهایی که مشمول شرایط افراد است، انتخاب شود.وی با تاکید بر اینکه شهر جدید پردیس هر چند در بین گزینهها قرار دارد اما نباید انتخاب شود، گفت: متقاضیان اگر شهر پردیس را انتخاب کردهاند نسبت به ویرایش و تغییر آن اقدام کنند در غیر این صورت حائز شرایط نخواهند بود و حذف میشوند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: همچنین شهرهای دماوند، بومهن، رودهن، شهریار و ملارد تنها شامل ساکنان این شهرها خواهند بود و ساکنان سایر مناطق امکان انتخاب این شهرها را ندارند. وی درباره حق انتخاب ساکنان شهر تهران افزود: ساکنان تهران تنها میتوانند شهرهای پرند، هشتگرد، رباط کریم، پاکدشت را انتخاب و ثبت نام کنند و اگر شهرهایی جز این شهرها را انتخاب کردهاند تا پایان اردیبهشت ماه باید اطلاعات ثبت شده را اصلاح کنند.
محبت خواه با تاکید بر اینکه مردان مجرد حائز شرایط ثبت نام برای نهضت ملی مسکن هم تا پایان اردیبشهت ماه برای ثبت تعهد محضری مهلت دارند، گفت: مجردان واجد شرایط باید به دفترخانهها برای تعهد رسمی مراجعه کنند و به صورت رسمی تعهد دهند که در زمان تحویل واحد متاهل خواهند بود و در غیر این صورت هیچ ادعایی برای تحویل واحد ندارند و تعهدنامه را در سامانه بارگذاری کنند.
وی ادامه داد: مجردها اگر تعهدنامه رسمی را بارگذاری نکنند، حذف خواهند شد.
محبتخواه درباره میزان ثبتنام متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران اظهار داشت: حدود 930 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن از استان تهران ثبت نام کردهاند و از این تعداد تا کنون 600 هزار نفر پالایش شدهاند البته با توجه به فرصت ویرایش اطلاعات متقاضیان تا اردیبهشت ماه پالایش افراد ادامه خواهد داشت.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه هنوز تصمیمات دولت در رابطه با وام ودیعه مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشدهاست، گفت: منتظر ابلاغ تصمیمات دولت درباره سقف وام ودیعه هستیم. همچنین پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی به ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تمدید قراردادهای اجاره است اما هنوز تصمیم نهایی در این باره هم ابلاغ نشدهاست.
ادامه یادداشت
در انتظاربزرگترین چالش
سهراب رفیعی
ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالیهای مکرر توأم با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساختهای هیدرولیکی و چاههای عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رساندهاست. از نشانههای این وضعیت خشک شدن دریاچهها، رودخانهها و تالابها، کاهش سطح آبهای زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابانزایی و طوفانهای گرد و غبار بیشتر است. تهران، پایتخت و بزرگترین شهر، به زودی میتواند مرکز این بحران باشد.
با خشکتر شدن زمین، کمبود آب معیشت مردم در سراسر ایران را تهدید میکند. در اوت ۲۰۱۹ برابر با مرداد ۱۳۹۸ طبق جدیدترین برآورد «مؤسسه منابع جهان» در «اطلس خطرات آبی» ایران در رده چهارم بعد از قطر، اسرائیل و لبنان در نزدیک شدن به «روز آخر» یعنی روزی که منابع آبی در آن ممکن است به پایان برسد، قرار دارد. به عنوان نسبتی اندازهگیری شده از «برداشت از منابع آبی» و «موجودی آب در دسترس»، سه حوضه از هفت حوضهی تحتتنش جهان در ایران قرار دارند (قم، هریرود، هیرمند).
مدیریت آب شرب، کشاورزی و نیازهای آبی صنایع غذایی، هماکنون در دنیا به مفهومی بسیار جدی در دستور کار متولیان و سیاستگزاران بدل شده و این درحالی است که نه فقط در اقلیمهای کم آب، بلکه مناطق و سرزمینهای پرآب دنیا نیز چنین رویکردی را از مدتها پیش جدی گرفتهاند و در راستای تحقق تمام و کمال آن میکوشند.گفته میشود از میان ۱۷ کشوری که از لحاظ بحران آبی رتبههای نخست جهان را در اختیار دارند، ۱۲ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شدهاند که همه کشورهای خلیج فارس را در بر میگیرد.
از سویی دیگر باید بپذیریم که ایران و کشورهای عربی همسایه برای مقابله با این چالش میبایست از همه تجربه های یکدیگر استفاده کنند تا در زمینه بهبود امنیت آب و کاهش آسیب به اکولوژی خلیج فارس توفیقی خاص حاصل کنند. یعنی رفع مشکل آب در سرزمین ایران محدود به برنامهریزی و مدیریت داخل مرزی نمیشود.یکی از راهحلهای برون رفت از چنین شرایطی، شیرینسازی آب خلیج فارس است تا استانها و شهرهایی که تنش آبی بالایی دارند، با این رویکرد، دستکم در بخش کشاورزی وصنعت، از نا امنی آبی در امان بمانند.در عین حال حداقل با این رفتار و سیاست کلی، استفاده از آب شیرین به حفظ منابع آب زیرزمینی ارزشمند کمک میکند و میتواند برای مصارف جوامع روستایی محلی ذخیره شود و از مهاجرت بیشتر جمعیت روستایی به شهرها پیشگیری کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9742/30256/105447
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9742/30256/105448
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9742/30256/105449
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9742/30256/105450
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9742/30256/105451
|
عناوین این صفحه
- شروط ۳ گانه برای افزایش قیمت اینترنت
- زنگ خطر مصرف بیرویه آب!
- اخبار
- مجردها تعهد محضری ندهند، حذف میشوند
- ادامه یادداشت