|
با حضور وزیر امور خارجه لهستان؛
نمایشگاه «بهسوی امید» در فرهنگستان هنر افتتاح شد
آیین افتتاحیه نمایشگاه «بهسوی امید» با حضور وزیر امور خارجه لهستان و سفرای کشورهای خارجی در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
آئین گشایش نمایشگاه عکس «بهسوی امید»، به مناسبت هشتادمین سالگرد مهاجرت لهستانیها به ایران، به میزبانی فرهنگستان هنر، و با حضور وزیر امور خارجه لهستان و سفیر این کشور و هیئت همراه، و نیز تنی چند از سفرا و وابستگان نظامی خارجی مقیم در تهران، در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر، برگزار شد. این نمایشگاه در مؤسسه فرهنگیهنری صبا گشایش یافت.
پیوند ایران و لهستان در محصولات هنری آن بازتاب داشته است
سخنران افتتاحیه این نمایشگاه بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، بود که در ابتدا، ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه لهستان و سفرای کشورهای حاضر در این مراسم، به وظایف فرهنگستان هنر، بهعنوان یکی از فرهنگستانهای چهارگانه در سیاستگذاری و الگوپردازی در حوزه هنر، اشارهای کوتاه کرد و در ادامه، به نقش هنر و فرهنگ، بهعنوان مهمترین پل ارتباطی مناسبات دو کشور ایران و لهستان، پرداخت و در همین زمینه اظهار کرد: روابط ایران و لهستان را میتوان متعلق به سه دوره تاریخی دانست که محصولات و نتایج بسیاری در حوزه هنر به همراه داشته است.
او با اشاره به برخی از آثار هنری در دوران صفوی یادآور شد: نخستین دوره مناسبات میان دو کشور به قبل از دوران صفوی برمیگردد که در دوران صفوی به اوج شکوفایی خود میرسد. محصول این روابط آثار بسیاری در حوزه هنر بود که به کشور لهستان صادر شده و حتی بعضی از این آثار مخصوص این کشور ساخته شده است؛ بهعنوان مثال، فرش «پولونز» یا فرش لهستانی، که با طلا و نقره در ایران بافته میشد و از انواع بسیار خوب فرشهای ایرانی محسوب میشود، متعلق به این دوره است.
رئیس فرهنگستان هنر به دومین دوره مناسبات این دو کشور اشاره و تصریح کرد: دوران قاجار دومین دوره مناسباتی میان ایران و لهستان است که بهصورت تنگاتنگ ادامه پیدا میکند و نمونه هنری آن «ورشوسازی» است که نام پایتخت لهستان را به همراه دارد و امروزه، هنر ورشوسازی یکی از هنرهای سنّتی و صنایع دستی ایران شناخته میشود که هنرمندانی در شهرهای بروجرد و دزفول در این زمینه صاحبسبکاند.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر، با اشاره به دوره پهلوی که در آن، حضور مهاجران لهستانی در ایران را شاهدیم، خاطرنشان کرد: نمایشگاهی که امروز برپا شده مناسباتی میان ما است که در جنگ جهانی رخ داده است. از آن دوران، رد و نشانهای هنری داریم که صندلیهایی است که ما با نام «صندلی لهستانی» میشناسیم که آن را هنرمندی آلمانی ابداع کرده ولی ایرانیها با نام لهستانی از آن یاد میکنند.
او به نامگذاری هنرهای ایرانی با نام لهستان اشاره کرد و گفت: هیچ کشور دیگری در دنیا نداریم که هنرهای سنّتیاش با عنوان آن کشور در ایران نامگذاری شده باشد. ایرانیها نشان دادند که در تلخترین زمان خود، با وجود مشکلات بسیار، انسانهایی صلحجو و میهماننوازند، و پذیرای میهمانان لهستانی شدند. امیدواریم روابط فرهنگی و هنری گذشته را احیا کنیم و لهستان دروازه و پُلی برای تعامل فرهنگ و هنر اروپا و ایران باشد.
بهمن نامورمطلق روابط پایدار را حاصل ارتباط میان اندیشهها و هنرها و تخیلات ادبی دانست و پیشنهادهایی در زمینه همکاریهای حوزه هنر ارائه کرد و گفت: ما آماده همکاری در هنرهایی چون سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی هستیم و همچنین، آماده همکاری برای ارتباط دانشگاههای هنر ایران با دانشگاههای هنر لهستان هستیم و میتوانیم نمایشگاههایی بهویژه در زمینه تصویرسازی و طراحی که لهستان در آن پیشگام است برگزار کنیم.
رئیس فرهنگستان هنر در پایان سخنرانی خود، به کتاب شاهکارهای هنر ایران در مجموعههای لهستان اشاره و با قدردانی از همکاری مسئولان لهستان در انتشار این اثر عنوان کرد: کتابی که فرهنگستان هنر با همکاری مسئولان لهستان، در سالهای پیشین، منتشر کرد به آثار هنری ایرانیای میپرداخت که در موزههای لهستان موجود بود و به همین واسطه، پژوهشگران ما توانستند از این منابع ارزشمند بهرهمند شوند. در این زمینه، با کشور مجارستان نیز همکاری کردیم و امیدواریم شاهد همکاریهای بیشتر با این کشورها باشیم.
روابط ما با ایران پس از ورود پناهندگان لهستانی به نقطه اوج خود رسیده است
ماچئی فایوکوفسکی (Maciej Fatkowski)، سفیر جمهوری لهستان در ایران، نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان و سفرای دیگر کشورها، با ذکر اینکه با افتتاحیه این نمایشگاه بهطور همزمان هشتادمین سالگرد ورود لهستانیها به ایران را گرامی میداریم گفت: با توجه به صحبتهایی که شد و روابطی که میان ایران و لهستان از قرن پانزدهم وجود داشته است، باید به اطلاع برسانم که روابط ما، علیالخصوص در طی یک قرن اخیر، بسیار تنگاتنگ بوده و جدیتر شده است و این نکته حقیقت دارد که بعد از جنگ جهانی دوم و پس از آنکه پناهندگان لهستانی وارد کشور ایران شدند، این روابط به نقطه اوج خود رسیده است.
او ادامه داد: امروز، وزیر امور خارجه لهستان نمایشگاهی را در این باره، در اینجا و همچنین در شهر اصفهان، افتتاح خواهند کرد و تلاش میکنیم این نمایشگاهها در شهرهایی دیگر، چون بندرعباس و اهواز، نیز برگزار شوند.
او سخنان خود را با تشکر از رئیس فرهنگستان هنر، مؤسسه اطلاعات ملی لهستان، و دستاندرکاران برگزاری نمایشگاه خاتمه داد و برای برقراری همکاریهای فرهنگی بیشتر بین دو کشور ابراز امیدواری کرد.
کمکهای سخاوتمندانه ایرانیان که جان هزاران لهستانی را نجات داد بهخوبی در خاطرهها مانده است
زبیگنیو رائو (Zbigniew Rau)، وزیر امور خارجه جمهوری لهستان، در این برنامه، با بیان اینکه این نمایشگاه روایت اودیسه زندگی ۱۲۰ هزار لهستانی است که در طی جنگ جهانی دوم به ایران آمدند، گفت: این داستان هم در ایران و هم در لهستان، بهخوبی شناختهشده است. مورد دیگری که بهخوبی در خاطرهها مانده است کمکهای سخاوتمندانه ایرانیان است که جان هزاران لهستانی را نجات داد؛ لهستانیهایی که پس از دو سال کار در اردوگاههای کارگری شوروی، از نظر جسمی خسته شده بودند.
او ادامه داد: این نمایشگاه صرفاً برای زنده نگاه داشتن خاطره آن اتفاقات نیست؛ آنچه به همان اندازه اهمیت دارد این است که تاریخچهای گستردهتر از آن نشان داده شود. روایتهای موجود در خصوص جنگ جهانی دوم غالباً به نشاندادن تصویری از دو اردوگاه متحدین و متفقین که علیه یکدیگر میجنگیدند محدود میشود. این موضوع این واقعیت مهم را نادیده میگیرد که هیتلر، در طول دو سال اول، با استالین متحد بود و جنگ جهانی دوم با تهاجم مشترک آلمان و شوروی به لهستان آغاز شد و این اشغالگران شوروی بودند که میلیونها لهستانی را به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کردند؛ جایی که دَهها هزار نفر بر اثر گرسنگی و شرایط زندگی غیرانسانی جان خود را از دست دادند.
او افزود: تنها پس از حمله آلمانِ نازی به متحد خود، شوروی، در ۱۹۴۱ م بود که بازماندگان لهستانی از اردوگاههای کارگری شوروی آزاد شدند تا لشکرهای نظامی تشکیل دهند و در کنار ارتش شوروی بجنگند. اما آموزش نظامی آنها به دلیل کمبود غذا و دارو و لباس باید متوقف میشد. ژنرال ولادیسلاو آن درس، که فرماندهی ارتش لهستان را بر عهده داشت، چارهای جز آن نداشته که مردمش را به ایران بفرستند و بعدها، به نیروهای متفقین در خاورمیانه بپیوندد. این تخلیه نیرو در ماههای آوریل و اوت ۱۹۴۲ م صورت گرفت و حدود ۱۲۰ هزار نفر که در میان آنها ۲۰ هزار کودک وجود داشت وارد ایران شدند. در تهران، یک مرکز مطالعه فارسی توسط استادان دانشگاههای لووی و ویلنیوس ایجاد، و قطعات موسیقی پیانو سازماندهی و مغازهها و رستورانهای لهستانی افتتاح شد. اصفهان به شهر کودکان لهستانی معروف شد؛ چراکه میزبان بیش از ۲۵۰۰ کودک لهستانی بود که اکثراً یتیم بودند. آنها میتوانستند به مدرسه بازگردند و با همسالان خود دوست شوند و در جنبش شکوفایی پیشاهنگی شرکت کنند. تا سال ۱۹۴۵ م، بیشتر لهستانیها ایران را تَرک کردند ولی تعداد کمی از آنها به خانه بازگشتند. با پایان جنگ، سربازان ژنرال اندرس از نظر کشورهای جماهیر شوروی دشمن محسوب میشدند و مجبور بودند پناه بگیرند و بیشتر به استرالیا، کانادا، مکزیک، نیوزلند و بریتانیا رفتند. امروز، در جمعمان، افتخار دیدار با سفیران این کشورها را دارم و این موقعیتی مناسب برای ابراز دوباره عمیقترین قدردانیمان بابت مهماننوازی هشتاد سال پیش شماست.
او ادامه داد: چند دَه لهستانی تصمیم گرفتند در ایران بمانند. آنها ساکن شدند و خانوادههایی برپا کردند که مفتخرم که به برخی از نوادگانشان خوشامد بگویم و از آنها به خاطر گرامیداشتن میراث لهستانیشان و حفظ خاطرات آن اتفاقات تشکر کنم. حفظ خاطره تجربیات گذشته نیز مهم است که توضیح میدهد لهستان امروز کجاست و نمایانگر چه مفهومی است. امروز، جنگ در اوکراین بار دیگر شهادت میدهد که این درس تاریخی همچنان کاملاً معتبر است و دگربار، ما وحدت و همبستگی استثنایی بینالمللی را در پاسخ به نفرت و خشونت شاهدیم. اجازه دهید این نکته تجربه سازنده اصلی برای نسل حاضر و نسلهای آتی باشد.
واکنش تهیهکننده «کتاب باز» به حواشی برنامه و شائبه حذف سروش صحت
محمدرضا رضائیان تهیهکننده «کتاب باز» از توقف «کتاب باز» توسط یکی از معاونتهای صداوسیما و پیگیریها برای ساخت این برنامه و همچنین مواضع رییس سازمان نوشت.
برنامه «کتاب باز» در چند فصل با اجرای سروش صحت روی آنتن شبکه نسیم رفت و یکی از برندهای این شبکه و کل تلویزیون در حوزه کتاب شد. این برنامه سال گذشته در عید فطر به پایان رسید اما فصل جدید آن دیگر روی آنتن نرفت. در این مدت حواشی مختلفی درباره علت پخش نشدن این برنامه مطرح شد و شائبه توقیف، ممنوع الکاری سروش صحت و… به صورت غیررسمی در رسانهها به راه افتاد که هر بار با نبود واکنشهای رسمی بیشتر قوت میگرفت و این اواخر هم به صورت رسمی منتشر میشد.
بعد از اظهارات رئیس صداوسیما درباره حضور سروش صحت در این برنامه حالا برای اولین بار محمدرضا رضائیان تهیهکننده «کتابباز» یادداشتی را در صفحه شخصی خود به نگارش درآورده و پروسهای که بر این برنامه در این مدت رفته را روایت کرده است.
متن این یادداشت را در زیر میخوانید.
«بسماللهالرحمنالرحیم
عید فطر سال هزار و چهارصد پس از پخش آخرین قسمت از فصل پنجم کتابباز، بلافاصله جلسات اتاق فکر برای تولید فصل جدید آغاز و بعد از آن طرح برنامه تقدیم شبکهٔ محترم نسیم شد.
در دوره مدیران سابق سازمان صدا و سیما، در حالی که مهیای مراحل اجرایی فصل جدید بودیم، شبکه از طرف یکی از معاونتهای تلویزیون اعلام کرد: «تولید فصل جدید کتابباز فعلاً متوقف شود.»
از آن زمان طی جلسات و پیگیریهای متعدد برای حل و فصل موانع، علت توقف را جویا شدم و متأسفانه پس از گذشت چند ماه، چرایی این تصمیم برای حقیر روشن نشد.
بعد از آن و به دلیل تغییرات مدیریتی جدید در سطوح عالی سازمان و روند انتصابات (که تا همین روزهای اخیر ادامه داشته) باز هم تصویر روشنی از وضعیت کتابباز پیدا نکردم.
فاصلهٔ یکساله از پخش آخرین فصل برنامه، به درازا کشیدن پیگیریها و دستِ خالی بنده برای پاسخگویی به مطالبه و چشمانتظاری خانواده بزرگ کتابباز، فضای رسانهای را برای انتشار گمانهزنیهای مختلف مستعد کرد.
تا جایی که یکی از خبرگزاریها مطلبی را منتشر کرد که منجر به انتشار خبرهای ضد و نقیض و ایجاد فضای غبارآلود رسانهای شد.
به عنوان نمونه سؤال یکی از خبرنگاران دربارهٔ وضعیت کتابباز و پاسخ ریاست محترم صدا و سیما، با تیترها و برداشتهای بعضاً متضاد روبرو شد. از تیتر «عدم ممنوعالکاری سروش صحت و حذف او توسط تهیهکننده» تا تیتر «عدم ممنوعالکاری سروش صحت و تغییر تهیهکنندهٔ برنامه»؛ به این دو، انبوه عکسالعملها، پیامها و سؤالهای اهل رسانه، فرهنگ، هنر و… را هم اضافه کنید!
در این میان به دور از همهٔ حواشی و شایعات رسانهای بهوجود آمده، طی تماسها و جلساتی سعی کردم وضعیت کتابباز به فضای روشنتری نزدیک شود.
با توجه به حسن نظر ریاست محترم سازمان نسبت به برنامهٔ کتابباز در روزهای اخیر و تأکید ایشان مبنی بر روشن شدن وضعیت برنامه توسط مدیران شبکهٔ نسیم و دستاندرکاران برنامه، امیدوارم تلاشی که طی شش سال گذشته در جهت امانتداری و حفظ این سرمایهٔ مهم فرهنگی داشتهایم، بار دیگر خانوادهٔ بزرگ کتاببازِ عزیز را به بهترین شکل ممکن گرد هم آورد.»
اخبار
ایدههای ۱۵ فیلمساز جوان فیلم میشود
انجمن سینمای جوانان ایران به میزبانی دفتر بوشهر، اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» را به مدت یک هفته برگزار میکند.
اولین اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» با دعوت از ۱۵ فیلمساز فیلم کوتاه به میزبانی دفتر انجمن در بوشهر و زیر نظر مهدی جعفری، ارسلان امیری و عادل تبریزی بهمدت یک هفته برگزار میشود. در این اردوی تخصصی که با محوریت ۳ ژانر فعالیت خواهد کرد، مهدی جعفری در ژانر «جنگی و دفاع مقدس»، ارسلان امیری در ژانر «وحشت و رازآلود» و عادل تبریزی در ژانر «کمدی-فانتزی»، فیلمسازان شرکتکننده را به شکل کارگاهی هدایت خواهند کرد تا ایدهها و طرحهای این ۱۵ فیلمساز مورد بررسی و کار تخصصی قرار گرفته و به فیلمنامه کوتاه تبدیل شوند. در پایان این فیلمسازان در گروههای ۵ نفره اقدام به ساخت فیلمهای کوتاه از ۳ فیلمنامه بهدست آمده، خواهند کرد.انجمن سینمای جوانان ایران از تولید این ۳ فیلم کوتاه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای هر فیلم، حمایت مالی میکند. این اردو با حضور ۶ استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد برپا خواهد شد و ۱۵ فیلمساز شرکتکننده در این کارگاه تخصصی از شهرهای بوشهر، برازجان، تنگستان، اهواز، آبادان، دزفول، شیراز، آباده، یاسوج، بندرعباس و زاهدان، دعوت شدهاند. اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ بهمیزبانی انجمن سینمای جوانان بوشهر برگزار خواهد شد.
فیلمبرداری «تایسونی» به پایان رسید
تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی «تایسونی» در تهران به پایان رسید. تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی «تایسونی» که پیش از این «آسمان بی ابر» نام داشت در تهران به پایان رسید و هماکنون مراحل تدوین را سپری میکند. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی عرفان پورمحمدی و تهیهکنندگی ایمان ملک است. «تایسونی» چهارمین ساخته عرفان پورمحمدی پس از «راننده» و «ساز عشق» و «دستبند» است. در خلاصه داستان «تایسونی» آمده است: «ته ته کوچه مردا، مرد نبود، یه مشت نامردِ حرومی بود، که حروم واسشون حلال بود… ما اگه زدیم، از نامردِش زدیم»عرفان پورمحمدی، محمد روشنفکر، پانیذ کرمی، حسن میسی، رضا برزگر، محراب احمدی، پارسا نبیلو، امیر کرمی، تینا شاهرخی، مهشاد تیموری، مصطفی بابایی، محمدرضا کاکلی، محمد سامانی، میلاد سلجوقی، طاها مولوی، امیرحسین فرخی، مجتبی عرب براقی بازیگران فیلم کوتاه «تایسونی» هستند. دیگر عوامل این فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری و تدوین: علیرضا شادپور، دستیاران فیلمبردار: امید زنگنه و علیرضا ابوعلی، صدابرداران: پوریا فرامرزی و سعید کوهی، طراح نور: علیرضا شادپور، طراح و مجری گریم: نیما باقری، دستیار گریم: یاسمن قاسمی، طراح صحنه و لباس: عرفان پورمحمدی، مدیر تولید: میلاد سلجوقی، منشی صحنه: تیام حسینی، آهنگساز: مبینا چاپی.
مدیر سابق شبکه دو مشاور رئیس صدا و سیما شد
رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی محمدرضا جعفری جلوه را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی محمدرضا جعفری جلوه را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. در حکم رئیس سازمان صدا و سیما خطاب به محمدرضا جعفری جلوه آمده است: نظر به تجارب مفید و خدمات ماندگار سالهای طولانی فعالیت در عرصههای مختلف رسانه ملی، به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مشاور» خود منصوب میکنم.
اخبار
طی حکمی؛
سعید لشگری معاون راهبری استانهای حوزه هنری شد
با اتمام دوران مسئولیت میثم مرادی بیناباج، دکتر سعید لشگری به عنوان «معاون راهبری استانهای حوزه هنری» منصوب شد.
به گزارش امتیاز، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی طی حکمی ضمن تشکر از تلاشهای میثم مرادی بیناباج، سعید لشگری را به عنوان معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی منصوب کرد. سعید لشگری دانشجوی دکترای مدیریت رسانه در گذشته مسئول دوره راویان نور سازمان بسیج دانشجویی کشور، مسئول آموزشی دوره خط امام سازمان بسیج دانشجویی کشور، مدیر رسانه و ارتباطات قرارگاه پیشرفت و آبادانی، مدیرکل ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر کارگروه تحول معاونت راهبری استانهای حوزه هنری و مدیرکل برنامه و بودجه معاونت برنامهریزی و امور راهبردی حوزه هنری بود.
«آخرین شوالیه» و شنیدن چند قطعه از موسیقی «سلتیک»
«آخرین شوالیه» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشرشده در فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقایی است که طی روزهای گذشته با هنرمندی سهیل سلیمزاده پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم «آخرین شوالیه» مشتمل بر مجموعهای از ۱۰ قطعه موسیقی «سلتیک / کلتیک» با تنظیم و ضبط برای ارکستر بزرگ و ویولن با هنرمندی سهیل سلیمزاده در دسترس شنوندگان قرار گرفت.
سهیل سلیمزاده در توضیحات تکمیلی این آلبوم نوشته است: «موسیقی سلتیک، موسیقی فولکلور مردم ایرلند و اسکاتلند است که قدمت این موسیقی به دوران پیشاز قرون وسطی میرسد.اما بیشتر قطعات این آلبوم به دوران پساز قرون وسطی بازمیگردند و بیشتر تحت تاثیر سرودها و نغمهها و حرکات آیینی است که مردم اسکاتلند و ایرلند برای سرزمینشان سرودهاند و یا در جریان جنگهای دورهای میان انگلستان و آنها پدید آمده است. این آلبوم با رویکرد پژوهشی و شناختی موسیقی سلتیک تولید شد و نمودی جدید و از تعامل موسیقی فولکلور این منطقه با موسیقی ارکسترال را ارائه نمودهاست. فرآیند پژوهش، جمعآوری، تنظیم و ارکستراسیون و ضبط آلبوم از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و به صورت غیرمنسجم تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه یافت.ساختار قطعات این آلبوم از لحاظ تنوع ریتمیک به شکلهای متداول Waltz، Reel، Jig بوده و همچنین از لحاظ ملودیک عموماً تحت تاثیر موسیقی قرونوسطی برپایه موسیقی مُدال میباشند.در میان این قطعات آیینهای نمایشی معروفی مانند «موریسون» و یا رقص کولیها نیز به چشم میخورد که تابه حال اجراها و تنظیمهای متعددی از این آثار تولید و ضبط شدهاست. برخی از این قطعات نیز پیشتر برای ساز نیانبان اسکاتلندی نوشته شده بودند که در این آلبوم برای ساز ویولن بازنویسی و ضبط شدهاند.»آلبوم «آخرین شوالیه» دومین اثر مستقل سهیل سلیمزاده هست. اولین اثر وی آلبوم «ساریگلین» بود که مجموعهای از نغمات فولکلور موسیقی آذربایجان با همراهی ارکستر بزرگ است در سال ۱۳۹۶ منتشر شد و در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه بینالمللی «آکادمیا» در ژانر موسیقی ملل شد.این آلبوم از تمامی پلتفرمهای قانونی موسیقی داخلی و خارجی قابل تهیه است.
نمایش ۶۰ اثر از هنرمندان معاصر نقاشی ایران در «ریسایز»
نمایشگاه «ریسایز» با آثاری از هنرمندان معاصر حوزه نقاشی از روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه در گالری آرتیبیشن افتتاح میشود.
مجموعه نمایشگاههای «ریسایز» سال گذشته با عنوان آثار کوچک راهاندازی شده و هر سال در فصل بهار به معرفی و نمایش آثاری در ابعاد کوچک از هنرمندان معاصر ایران میپردازد. این نمایشگاه با هدف بیان ارزشمندیهای آثاری در ابعاد کوچک از هنرمندان بزرگ و شاخص هنر تجسمی ایران برگزار میشود.
در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه به قلم حسین گنجی، منتقد حوزه تجسمی نوشته شده است: «ریسایز ضمن اینکه میخواهد مخاطبین بیشتری از طبقات مختلف را درگیر هنر کند و بر اهمیت آثار کوچکتر تاکید داشته باشد، قصد دارد خط بطلانی بر این نگاه باقی مانده از سنت بکشد و با انتخاب آثاری از هنرمندان سرشناس نشان بدهد که امر کوچک نه تنها زیباست، که چه بسا عمیقتر و ارزندهتر از امر بزرگ باشد. چرا که هنرمندان بزرگ برخی از ایدههایشان را که در ابعاد بزرگ اجراپذیر نبوده، در ابعاد کوچکتر محقق ساختهاند و این نکته که سازوکار بازار هنر با قیمتگذاری کمتر، بستر بهرهمندی از آنها را برای طیف وسیعتری فراهم آورده، خود امر ارزشمندی است.»
علاقهمندان میتوانند از تاریخ ۲۳ تا ۳۱ اردیبهشت هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ (روزهای تعطیل از ۱۶ تا ۲۰) به گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به اتوبان همت، خیابان گلنبی، میدان احمدی روشن، خیابان ساسانیپور، کوچه قندی، شماره ۶ مراجعه کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9744/30273/105530
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9744/30273/105531
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9744/30273/105532
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9744/30273/105533
|
عناوین این صفحه
- نمایشگاه «بهسوی امید» در فرهنگستان هنر افتتاح شد
- واکنش تهیهکننده «کتاب باز» به حواشی برنامه و شائبه حذف سروش صحت
- اخبار
- اخبار