|
نوشتن راه سختی دارد
ادبیات جدی از «من» آغاز نمیشود
محمود دولتآبادی گفت:ادبیات جدی از من آغاز نمیشود. ادبیات جدی از دیگری آغاز میشود. ممکن است ادبیات سرانجام به منیت نویسنده منجر شود ولی اگر قرار است ادامه پیدا کند حتما باید از دیگری نوشت.
مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه ادبی «ما» که آثار داستانی و مجموعههای شعر منتشرشده در سال ۱۳۹۹ را داوری کرد، دیروز جمعه ۲۳ اردیبهشت در مؤسسه مطالعات فرهنگی بهاران با حضور علاقه مندان ادبیات و محمود دولت آبادی، احمد جلیلی، حسن کیائیان، افشین شاهرودی، ضیا الدین خالقی و… برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، که عباس ثابتیراد، روزنامهنگار، اجرای آنرا برعهده داشت، محمد هاشم اکبریانی دبیر جایزه ادبی «ما» ضمن خوشامدگویی به حاضران و تشکر از شرکت چسب سینا بابت حمایت مالی از این جایزه به توضیح چگونگی راه اندازی این جایزه پرداخت و گفت: متأسفانه جوایز ادبی در جامعه ما، جریانساز و حرکتآفرین نیستند که این امر هم دلایل خاص خودش را دارد و فقط به ضعف جوایز و گردانندگان آن مربوط نمیشود. مثلاً فقدان آثار داستانی قدرتمند و یا آثار برجسته در حوزه شعر از جمله این دلایل است که باعث میشود کتابهای برگزیده، با وجود انتخاب از طرف جوایز نتوانند در سطحی گسترده موفق به جذب خواننده شوند.
وی افزود: با اینحال وجود جوایز ادبی، هرچند کوچک و محدود، وجودشان بسیار بهتر از نبودشان است چون به اندازه خودشان و کم یا نسبتاً زیاد بر جامعه مخاطب، تأثیر میگذارند.
دبیر جایزه ادبی ما با بیان اینکه همیشه گفتهام کاش اقشار مختلف مانند زنان خانهدار، پزشکان، مهندسان، معلمان و بقیه گروهها صاحب جایزهای مخصوص به خود باشند تا سلایق همسو با آنها آثار برتر خود را بشناسند افزود: وجود جوایز مختلف، تکثر و تنوع دیدگاهها را نشان میدهد که در هر عرصهای از جمله ادبیات حائز اهمیت است.
وی در پایان سخنان خود نتیجه گرفت: با چنین نگاهی بود که جایزه ادبی ما شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد تا بتواند نقشی هر چند اندک در معرفی آثار درخور ایفا کند.
سخنران بعدی مراسم محمود دولتآبادی بود که از ضرورت نوشتن درباره دیگری سخن گفت و افزود: این روزها نویسندگان جوان کتابهایشان را برایم میفرستند و اگر فرصت کنم میخوانم و حتی با آنها درباره کارهایشان حرف میزنم. اخیراً به یکی از همین دوستان نویسنده گفتم آنچه در مناسبات اجتماعی ادبیات غایب است حضور یکدیگر است؛ یعنی همین دیدنها و گفت و شنودها. متأسفانه جایی را سراغ ندارم که نویسندهها دور هم جمع شوند و از کتاب حرف بزنند و این کاستی احساس میشود و به همین دلیل معتقدم برگزاری چنین جایزههایی مطلوب است و این پیشنهاد را دارم که نویسندگان به دیگران هم توجه داشته باشند و حس نیازمندی خود را پنهان نکنند.
وی با اشاره به اینکه در اکثر کتابهایی که این روزها منتشر میشود روایتها اول شخص هستند بیان داشت: اینمساله سبب آن میشود که نویسنده فقط احساسات خودش را بنویسد. باید گفت ادبیات جدی از من آغاز نمیشود. ادبیات جدی از دیگری آغاز میشود. ممکن است ادبیات سرانجام به منیت نویسنده منجر شود ولی اگر قرار است ادامه پیدا کند حتماً باید از دیگری نوشت.
ایننویسنده در توضیح سخن خود گفت: هر آدمی میتواند یکبار درباره خودش بنویسد اما برای دومین بار این موضوع امکان پذیر نیست. ادبیات یک امر اجتماعی است و به همین دلیل باید از دیگری آغاز شود. اگر نویسنده نتواند در محیط اجتماع رخنه کند؛ یار بگیرد و یا نتواند دیگری را دوست داشته باشد فقط یک کتاب میتواند بنویسد که چنین نوشتنی برای هر انسانی امکان پذیر است چون هر فرد زندگی و تجربیاتی دارد که میتواند گفته یا نوشته شود.
دولت آبادی با اشاره به گفتهای از سامرست موآم بیان داشت: من همیشه از سامرست موآم حرفی را نقل میکنم و معتقدم یکی از سخنان آزموده ادبیات معاصر دنیاست. او میگوید هر آدمی یک کتاب میتواند بنویسد اما نویسندگی از کتاب دوم آغاز میشود. نویسنده وقتی اولین کتابش را درباره دیگری بنویسد؛ کتاب بعدی او هم درباره دیگری خواهد بود اما اگر کتاب اول نویسندهای از من شروع شده باشد کتاب بعدی اش را باید از کسی دیگر شروع کند وگرنه حرفی برای گفتن ندارد. خرسندم از اینکه شما علاقه مندان به ادبیات اینجا هستید. ادبیات در این کشور همیشه مورد قهر است و در لحظاتی نیز شاعر، نویسنده و ادبیات مورد غضب قرار میگیرد.
وی در این مورد مثالی ذکر کرد و گفت: آنموقعها وقتی مرا دستگیر کردند، میپرسیدم برای چه من را بازداشت کردید؟ آیا من عضو حزبی بودم، چریک بودم و یا اخلالگر که من را گرفتید و جوابم را چنین میدادند که چون ما برای بازداشت هرکسی میرویم دو کتاب از شما در خانه اش وجود دارد. هر کسی که میخواهد سمت نوشتن برود باید بداند که راه بسیار سخت است هرچند در آغاز آسان به نظر بیاید؛ چراکه «افتاد مشکلها» یش بعدها آغاز میشود.
احمد جلیلی فعال ادبی، شاعر و روانپزشک سخنران بعدی مراسم بود که درباره جایزههای ادبی صحبت کرد و درباره خلاء جایزههای ادبی در سالهای گذشته گفت: جایزههای ادبی در هر دوره مانند چراغی، مسیر حرکت ادبی و جریانهای ادبی را روشن میکنند و میتوانند باعث شکل گیری اتفاقات قابل توجهی در عرصه ادبیات شود.
دبیر سابق جایزه بیژن جلالی با اشاره به برگزاری جایزه شعر بیژن جلالی، گفت: راه اندازی جایزه شعر جلالی با هدف روشن کردن چراغی تازه در عرصه شعر بود. البته سختیهای بسیاری داشت. همراهان فراوانی از جمله زندهیاد سیمین بهبهانی هم تلاش کردند تا جایزه شعر بیژن جلالی شکل گیرد. هر چه بود، بعد از راه اندازی جایزه جلالی و پس از گذشت چند سال متوجه تأثیر آن بر عرصه شعر شدیم. جوایز ادبی در سالهای اخیر به تدریج فراموش شدهاند و حالا شاهد برگزاری اولین دوره جایزه ادبی ما هستیم و میتوان امیدوار بود که این جایزه طی سالهای آینده رونق بیشتری بگیرد و تأثیر خود را بر جامعه ادبی بگذارد. چرا که هر جایزه مانند چراغ روشنی فراروی شاعران و نویسندگان را روشن کرده و آنها را امیدوارتر کرده و به تکاپو میاندازد.
در بخش بعدی برنامه اسدالله امرایی دبیر بخش داستان جایزه ادبی «ما» گزارشی از کتابهای رسیده و روند داوریها ارائه کرد و گفت: نزدیک به صد اثر در حوزه رمان و داستان کوتاه که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده بودند به دستمان رسید که تعداد اندکی از آنها چون سالهای قبل از ۱۳۹۹ منتشر شدهبودند از گردونه رقابت کنار گذاشته شدند. دوست داشتیم داوری هر بخش را به پنج داور بسپاریم اما از لحاظ مالی محدودیت داشتیم و نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و داوری کتابهای رسیده را سه نفره انجام دادیم.
وی با بیان این موضوع که تمام کتابهای رسیده به مرحله نهایی برندگان واقعی جایزه ادبی ما هستند گفت: اما ناگزیر بودیم در هر بخش دو نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم و این، کار بسیار سختی بود چون کتابها نزدیک به هم بودند.
دبیر بخش داستان جایزه «ما» در ادامه با ذکر مثالی از چگونگی حمایت نویسندگان خارجی از یکدیگر گفت: در بسیاری از کشورها وقتی کتاب نویسندهای منتشر میشود دیگر نویسندگان ضمن تبریک به نویسنده، به معرفی آن میپردازند، از انتشار آن استقبال میکنند و به تبلیغ کتاب میپردازند اما متأسفانه در کشور ما اغلب نه تنها چنین نمیکنند بلکه برعکس نویسنده و اثرش را نقد منفی و تخریب میکنند.
وی در ادامه و در باره حمایت از جوایز در کشورهای دیگر گفت: در تمام نقاط دنیا جایزههای ادبی ساز و کار مشخصی دارند و حتی توسط دولتها امتیازهایی هم برای جایزهها در نظر گرفته میشود اما اینجا اینطور نیست و جوایز با مشکلات مختلفی روبهرو میشوند.
پس از گزارش اسدالله امرایی؛ بیانیه هیأت داوران بخش داستان قرائت شد و برگزیدگان معرفی شدند.
در بخش داستان کوتاه کتاب «آختامار» نوشته هماجاسمی به عنوان کتاب برگزیده و «کورسرخی» نوشته عالیه عطایی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
در بخش رمان نیز کتاب «وقایع نگاری مرگ یک دیوانه» نوشته مهدی فروتن کتاب برگزیده و «زل آفتاب» نوشته سرش چیت ساز به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
امرایی، محمدهاشم اکبریانی و محمودد قلی پور داوری بخش داستان اینجایزه را برعهده داشتند.
در بخش بعدی برنامه یاسین نمکچیان دبیر بخش شعر جایزه «ما» نیز گزارشی از کتابهای رسیده به بخش شعر ارائه داد و از وضعیت غبار آلود شعر امروز ایران حرف زد.
این شاعر و روزنامه نگار گفت: ما کتابهایی را که در سال ۱۳۹۹ منتشر شدند مورد ارزیابی قرار دادیم. در این سال به دلیل شیوع کرونا مجموعه شعرهای کمتری منتشر شدند اما ۵۱ کتاب به دبیرخانه جایزه ارسال شد که میتوانم بگویم استقبال خوبی صورت گرفت.
نمکچیان درباره ضرورت راه اندازی بخش شعر در این جایزه گفت: شعر ایران دوران غبار آلودی را تجربه میکند و اگرچه در این سالها ناشران مهمی همچون چشمه، مروارید و نگاه به میدان آمدند و روی آثار شاعران جوان سرمایه گذاری کردند اما اکثر مجموعهها به دست مخاطبان نمیرسند چون حرکت تأثیرگذاری برای شناسایی و معرفی کتابهای استاندارد وجود ندارد.
دبیر بخش شعر جایزه «ما» افزود: تبلیغات و برندسازی در جهان امروز علوم تأثیر گذاری هستند و استفاده از آنها میتواند موقعیت هر چیزی را عوض کند. اگرچه هر سال صدها عنوان مجموعه شعر منتشر میشود اما به دلیل عدم تبلیغات؛ کتابها جایگاهی پیدا نمیکنند و حتی شرکتهای پخش روی کتابهای شعر کار نمیکنند و کتابفروشها هم حاضر نیستند مجموعههای شعر را حتی بصورت امانی در قفسه بگذارند.
نمکچیان گفت: جایزه شعر «ما» برای روشن کردن چراغی دیگر در فضای غبارآلود شعر امروز ایران راه اندازی شده و با بضاعت خودمان تلاش میکنیم هر سال چند مجموعه شعر استاندارد و قابل دفاع را کشف و معرفی کنیم اما از ناشران مهمی همچون چشمه، مروارید و نگاه و ثالث که بخش مهمی از انتشار مجموعه شعرهای نسل جوان را بر عهده گرفته اند نیز انتظار داریم برای تبلیغات در این زمینه تدبیری اتخاذ کنند و امتیازهایی را برای شرکتهای پخش و کتابفروش ها در نظر بگیرند تا مجموعههای شعر به قفسه کتابفروشیها برگردند. البته در این میان میدانیم که رسانهها و منتقدان نیز باید پای کار بیایند و روی حوزه شعر بهصورت جدی تمرکز کنند.
در قسمت بعدی برنامه، بیانیه هیأت داوران بخش شعر خوانده شد و مجموعه «سارا» سروده رضا یاوری به عنوان کتاب برگزیده و مجموعه «صدای من را از خواستن می شنوید» سروده آرش نصرت اللهی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
ضیا الدین خالقی، افشین شاهرودی و یاسین نمکچیان دبیری بخش شعر جایزه «ما» را بر عهده داشتند.
در پایان مراسم دو شاعر برگزیده، رضا یاوری و آرش نصرتاللهی، به شعرخوانی پرداختند و یاسین نمکچیان قبل از شعر خوانی رضا یاوری بار دیگر پشت تریبون رفت و گفت: حدود ۱۶ سال پیش شاعر جوانی از مشهد برنده اولین دوره جایزه شعر «خبرنگاران» شد و همراه همسر، فرزند و دوستش به مراسم پایانی آمد و وقتی به کتابفروشی ثالث محل برگزاری مراسم اختتامیه در آن سال رسید چشمهایش به محمود دولت آبادی و شمس لنگرودی که افتاد از شوق گریه اش گرفت. آن شاعر برگزیده غلامرضا بروسان بود که بعدها به چهره شناخته شدهای تبدیل شد اما یک تصادف وحشتناک جان خودش، همسرش و فرزندش را گرفت و اجازه نداد بیشتر بماند و بنویسد.
نمکچیان افزود: امروز هم یک شاعر از مشهد برگزیده اولین دوره جایزه ادبی «ما» شده و متوجه شدم برنده این جایزه همان کسی است که ۱۶ سال پیش همراه غلامرضا بروسان به مراسم اختتامیه جایزه «خبرنگاران» آمده بود و من از لحظهای که متوجه این موضوع شدم حضور غلامرضا بروسان را در این مراسم احساس کردم و افسوس خوردم که کاش بود و رفیقش رضا یاوری را همراهی میکرد.
پس از این مقدمه رضا یاوری سوگنامهای را خواند که درباره مرگ بروسان و همسر و فرزندش سروده شده و در کتاب «سارا» چاپ شده است.
رونق انجمنهای دوستی ایران و دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
انجمنهای دوستی ایران و دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب فعالیت خوبی را آغاز کردهاند. برخی ناشران افغانستانی از جمله تاک و انتشارات احراری هم دست پر به نمایشگاه کتاب تهران آمدهاند.
بخش بین الملل سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور ۳۲ کشور در نیم طبقه شبستان مصلی برپا شده است. بهطور کل بخش بین الملل و بازار جهانی فرصت مناسبی است برای تبادل فرهنگ با دیگر کشورها بویژه کشورهای همسایه ایران که معمولاً از بازار نشر آنها خبر خاصی در کشور منتشر نمیشود. این در صورتی است که صنعت نشر این کشورها معمولاً منشورات مهمی را درباره ایران به مخاطبان خود عرضه میکنند. در کنار بخش بین الملل بازار جهانی کتاب نیز با حضور بنگاهها و آژانسهای تبادل رایت برپا شده است که متأسفانه رونقی ندارد.
بهجز غرفه مهمان ویژه نمایشگاه و همچنین غرفه سفارت عمان در ایران که از نظر غرفه آرایی و میزان مخاطب موفق عمل کردهاند، باید از حضور مناسب ناشران لبنانی هم یاد کرد. این ناشران در راهروی یک غرفههای ۴، ۵ و ۶ حضور دارند و آثار متعدد و متنوعی را هم عرضه کردهاند. از جمله آثار شاخص آنها میتوان به آن دسته از آثار زنده یاد استاد علامه آیت الله سیدجعفر مرتضی عاملی اشاره کرد که در لبنان منتشر شدهاند.
غرفه سفارت کره جنوبی در بخش بین الملل سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این روزهای گذشته از نمایشگاه همیشه شلوغ و پر مخاطب بوده است. از این غرفه بویژه نوجوانان و جوانان استقبال خوبی به عمل آوردهاند. مسئولان غرفه نیز بجز معرفی کتابها، برنامههای متنوع و مخاطب پسندی را نیز ارائه کردهاند.
غرفه سفارت جمهوری تاجیکستان در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سالن بین الملل راهروی ۲ غرفه شماره ۱۶ حضور دارد. در این غرفه آثاری از امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان از جمله «نگاهی به تاریخ و تمدن آریایی» و «زبان ملت هستی ملت» که درباره زبان تاجیکی و نسبتش با زبانهای ایرانی است به مخاطبان ارائه شده است.
همچنین در این غرفه کتابهایی درباره امامعلی رحمان از جمله «بنیاد کار»، «هفت سال از زندگی امامعلی رحمان» و «درباره پیشوای تاجیکستان» نیز ارائه شدهاند. برخی از کتابهای امامعلی رحمان توسط ناشران ایرانی نیز از سیریلیک به فارسی ترجمه شده است. همچنین در خود کشور تاجیکستان نیز این کتابها توسط ناشران تاجیکی بجز خط سیریلیک به زبان فارسی نیز منتشر شدهاند.
سفارت ترکمنستان نیز غرفه خوبی را تدارک دیده و کتابهای متنوعی را نیز ارائه کرده است. اما متأسفانه در این مدت زمان گذشته از نمایشگاه در جذب مخاطب نتوانسته موفق عمل کند. حضور ناشرانی از بحرین نیز از اتفاقات مهم نمایشگاه است.
برخی از ناشران افغانستانی نیز حضور پر رنگی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارند. نشر تاک که از ناشران مهم افغانستانی و پل میان فرهنگ معاصر دو کشور ایران و افغانستان است در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. نشر آمو که همزاد ایرانی نشر تاک است و در ایران به ثبت رسیده نیز هم در بخش بین الملل و هم در بخش ناشران عمومی حضوری فعال دارد. نشر آمو و تاک در زمینه معرفی ادبیات معاصر افغانستان به ایرانیان نقش مهمی را ایفا کردهاند.
از دیگر ناشران مهم افغانستانی که در نمایشگاه حضور پیدا کرده انتشارات احراری است. دفتر اصلی این انتشارات در هرات است اما این نشر در شهر مشهد نیز مجوز فعالیت دارد. کار اصلی انتشارات احراری انتشار آثاری در حوزه تاریخ، فرهنگ و تمدن هرات و خراسان بزرگ است. «موسیقی افغانستان و هنرمندان حرفهای شهر هرات» نوشته نصرالدین سلجوقی، «دو رساله از امیرعلیشیر نوایی» با مقدمه، تصحیح، ترجمه و توضیح امیر نعمتی لیمائی و مهدی قاسم نیا، «شیخ الاسلام خواجه عبدالله انصاری» نوشته عبدالله عظیم، «گنج پر گهر: یادنامه و آثار استاد ابوبکر یقین» نوشته غلام حیدر یقین، «هرات، دیروز، امروز» شامل مجموعه عکسهای رضا نظرآهاری و مجید فداییان از میراث فرهنگی و وضعیت امروز مردم هرات، «عصر دلاوران» نوشته محمد شریف منصور و «خواجگان چشت و چشت عَنبَر سرشت» نوشته بسمالله سروری از جمله آثاری است که این انتشارات به همراه خود به نمایشگاه کتاب تهران آورده است.
متأسفانه پس از گذشت سه روز از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جای خالی غرفه اتحادیه ناشران افغانستان و همچنین انتشارات معظم و خوب زریاب به چشم میخورد. کاش برای حضور این اتحادیه در نمایشگاه هم توسط مسئولان افغانستانی و هم مسئولان ایرانی برنامه ریزی بهتری میکردند.
از دیگر نکات تأسف آور این نمایشگاه عدم حضور انتشارات مؤسسه فرهنگی بایسنغر هرات است. دو سال پیش مسئولان این مؤسسه از حضور خود در نمایشگاه کتاب در سالهای آتی میگفتند که متأسفانه کرونا و در ادامه ظهور دوباره طالبان در افغانستان فعالیتهای آنها را به تعطیلی کشاند. بایسنغر ی کی از مؤسسات تقریباً نوظهور در افغانستان بود که در زمینه پژوهش در تاریخ و فرهنگ هرات و افغانستان کار میکرد. «شناس نامه جامی» اثر بشیر هروی، «ضایل القرآن» اثر ابوعبیدالقاسم بن سلام هروی، با ترجمه عبدالله خاموش هروی، «ملوک کرت هرات»، «مطایبات حاجی اسماعیل سیاه»، «سالهای سرخ هری»، «گنج سخن: ارجنامه استاد عبدالکریم تمنا»، «دیوان ملأ درویش واله هروی» و… از جمله آثار منتشر شده این انتشارات بود.
انجمنهای دوستی ایران و دیگر کشورها پس از دو روز سکوت، فعالیت خود را آغاز کردهاند. غرفه انجمن دوستی ایران و تاجیکستان نیز که جنب غرفه سفارت قرار دارد، توانسته با ارائه برخی محصولات حوزه صنایع دستی به جذب مخاطب بپردازد.
انجمن دوستی ایران و بوسنی و هرزگوین نیز هرچند در زمینه غرفه آرایی جذابیت چندانی ندارد، اما توانسته کتابهای خوبی را در زمینه تاریخ این کشور و معرفی مشاهیر فرهنگی و سیاسی به مخاطبان معرفی کند. ارائه آثاری در زمینه زندگی و تفکرات مرحوم علی عزت بگوویچ، رئیس جمهور این کشور در دوران جنگ بپردازد. عزت بگوویچ بجز حوزه سیاست در زمینههای فرهنگی نیز انسان برجستهای بود. او از جمله فلاسفه معاصر بوسنی نیز به شمار میرفت که متأسفانه این وجه از زندگی او برای مخاطبان ایرانی مغفول مانده است.
غرفه انجمن دوستی ایران و کوبا نیز فعالیتهای خود را به صورت جدی آغاز کرده است و به معرفی فرهنگ کوبا به مخاطبان میپردازد. رئیس انجمن دوستی ایران و کوبا شاعر سرشناس معاصر هادی خوانساری است که خود او نیز در غرفه حضور دارد. انجمن دوستی ایران و عراق نیز از دیگر غرفههاست، هرچند که کتابهای چندانی را برای معرفی به ایرانیان در چنته ندارد.
اخبار
توسط انتشارات «راه یار»؛
«چخ چخیها» در نمایشگاه کتاب رونمایی میشود
«چخ چخیها» یکی از شش عنوان چاپ اولی انتشارات «راه یار» است که در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه و رونمایی میشوند.
«ننگ سالی»، «موسای عزیز»، «خانهدار مبارز»، «سلام بچه ها»، «فراریها» و «چخ چخیها» شش عنوان چاپ اولی انتشارات «راه یار» در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه و رونمایی میشوند.
بنابرین گزارش؛ «ننگ سالی»؛ خاطرات مردم محله علیقلی آقای اصفهان از دوران کشف حجاب، ممنوعیت روضه و قحطی را روایت میکند تحقیق آن برعهده گروهی از محققان دفتر تاریخ شفاهی اصفهان و تدوینش توسط فائزه درهگزنی صورت گرفته است. «موسای عزیز»؛ خاطرات سردار شهید موسی عزیزآبادی، از فرماندهان نیروی انتظامی کشور که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بعد از آن در تأمین امنیت مردم زحمات زیادی کشیده است را از زبان همسر و نزدیکانش روایت کرده است. محمد کازرانی و محمدعلی نظیری، تحقیق و تدوین و علیرضا اشرفی نسب هم نگارش کتاب را برعهده داشته اند. «خانهدار مبارز» نیز خاطرات شفاهی اقدس حسینیان از زنان مبارز و فعال در جریان انقلاب اسلامی مشهد را روایت میکند، تحقیق کتاب توسط زهرا احسن مقدم و مرضیه ذاکری صورت گرفته و مرضیه ذاکری نیز تدوینش را برعهده داشته است.«سلام بچه ها»؛ تاریخ شفاهی شکل گیری و گسترش مجله «سلام بچه ها»، از مجلات مهم و تأثیرگذار کودک و نوجوان کشور را بیان میکند که مهدی خوجگی تحقیق و تدوین آن را انجام داده است.«چخ چخیها»؛ نگاهی به نشاط و شوخ طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم مشهدی پنجمین عنوان انتشارات «راه یار» است که در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، عرضه و رونمایی میشود. ناصر جوادی نگارش این کتاب را برعهده داشته است.«فراریها» نیز به عنوان ششمین عنوان این ناشر که تحقیق و تدوین برعهده محمدمهدی احمدیان بوده است، روایتها و فرازهایی از مبارزه برای حضور در جنگ سوریه را بیان میکند.
بنابرین گزارش، انتشارات «راه یار» در اولین سال حضور خود در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با عرضه بیش از صد عنوان مختلف در موضوعات فرهنگ و رسانه، تاریخ شفاهی پیشرفت، تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی و هنری انقلاب، تاریخ شفاهی زنان، تاریخ شفاهی معلمان و مربیان و مدارس انقلاب، جهاد سازندگی و… در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب حضور دارد.
آمادگی شهر آفتاب برای میزبانی نمایشگاه کتاب در سال آینده
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت:فضای نمایشگاه شهر آفتاب را تا سال آینده به ۷۰ هزار متر و در فاز دوم نیز برای سال ۱۴۰۳ وسعت آن را به ۱۲۰متر افزایش می دهیم.
عباس تقدسینژاد مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب، عصر سومین روز نمایشگاه کتاب، ۲۳ اردیبهشت ماه در بازدید از نمایشگاه و دیدار با یاسر احمدوند معاون وزیر و رئیس سیوسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: با توجه به اینکه رویکرد کلی بخشهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، تجاری و اقتصادی به سمت حوزههای مجازی سوق دارد به نظر من توجه به رویکرد ترکیبی مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب بسیار رویکردی عالی و بهجایی است و امیدوار هستیم در سالهای آینده نیز بهتر و غنیتر برگزار شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه سیوسوم کتاب در شهر نمایشگاهی آفتاب برگزار نشد، گفت: در تقویم مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به دلیل برگزاری نمایشگاه خودرو که از ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشت ماه دایر میشود و همزمانی آن با نمایشگاه کتاب، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه به سال بعد، یعنی سال ۱۴۰۲ موکول شد و بنا داریم تا برگزاری نمایشگاه سیوچهارم کتاب، بحث توسعه سالنها و ایجاد فضای مناسب را در دستور کار خود قرار دهیم، البته ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اعلام آمادگی کرده بودیم، ولی گویا دوستان نیمی از تجهیزات را به مصلی منتقل کرده بودند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب با تاکید بر اینکه اولین اولویت اصلی ما در نمایشگاه شهر آفتاب توسعه سالنها و فضای مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب است، افزود: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی نمایشگاه سیوسوم کتاب چیزی معادل ۶۰ هزار متر مربع درخواست داده بودند که در حال حاضر ۳۵ هزار متر فضای نمایشگاهی برای برگزاری هر عنوان نمایشگاه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب محیاست. قصد داشتیم مابقی فضای درخواست شده را با برپایی سالنهای موقت تأمین کنیم. امیدوار هستیم بتوانیم فضای نمایشگاه شهر آفتاب را تا سال آینده به ۷۰ هزار متر و در فاز دوم نیز برای سال ۱۴۰۳ وسعت آن را به ۱۲۰ هزار متر افزایش دهیم.
تقدسینژاد با بیان اینکه برای تکمیل شدن فازهای مختلف مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: برای تکمیل شدن فازهای مختلف نمایشگاه شهر آفتاب و توسعه فضای آن به ۱۲۰ هزار متر مربع نیازمند تخصیص اعتبار در بخش خصوصی و سرمایه گذران داخلی و خارجی هستیم و تا تکمیل فازهای یک، دو، سه و چهار مبلغی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
اخبار
اتحادیه ناشران افغانستان بالاخره آمد؛
افغانی به ریال تبدیل میشود
در سه روز نخست از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفههای خالی اتحادیه ناشران افغانستان بسیار به چشم میآمد.
خوشبختانه از روز چهارم این اتحادیه با ناشرانی چون سعید، زریاب، امیری غرفه، خراسان، صبح امید، نگار واژه و کودکانه در نمایشگاه حضور پیدا کرد.انتشارات امیری غرفه با کتابهایی چون «دام خرس، حکایت شکست شوروی در افغانستان»، «یادنامه استاد قاسم، بنیانگذار موسیقی معاصر در افغانستان»، «رها در باد»، «افغان مدرن؛ تاریخ یک ملت جهانی»، «در جستجوی دشمن، ملا عمر و دشمن ناشناس»، «حدود عالم»، تحفه الحبیب»، «تاریخ پنج هزار ساله افغانستان» و... حضور پیدا کرده است.اتحادیه ناشران افغانستان بالاخره آمد/افغانی به ریال تبدیل میشودنشر زریاب نیز با عمده آثار مرحوم رهنورد زریاب حضور پیدا کرده است و آثاری چون «پیشگامان شعر نو در افغانستان». صبح امید نیز با آثاری چون «هنر آشپزی در افغانستان»، «کارنامه سیاسی و اجتماعی علامه سید اسماعیل بلخی»، «اکوتوریزم در افغانستان» و... به نمایشگاه آمده است.بهای پشت جلد کتابها به واحد پول ملی افغانستان یعنی افغانی است که به ارزش ریالی آن محاسبه میشود. قیمت هر افغانی در این روزها ۳۰۰ تومان است. اتحادیه ناشران افغانستان در سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در نیم طبقه شبستان، سالن ناشران بین الملل در راهروی یک غرفههای شماره ۲۶ ۲۷ ۲۸ و۲۹ حضور دارد.
نمایشگاه مد و لباس دانشجویان
دانشگاه تهران برگزار میشود
رویداد مد و لباس توسط دختران و بانوان دانشگاه تهران با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس، طی روزهای دوشنبه و سهشنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار میشود.
علاقمندان برای حضور در این نمایشگاه میتوانند روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۸ به باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مراجعه کنند.
این نمایشگاه مد و لباس واقع در تهران، خیابان ۱۶ آذر، کلینیک دانشگاه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران است.
حامد عسگری «خال سیاه عربی»
را امضا کرد
سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران پس از دو سال در حال برگزاری است و انتشارات امیرکبیر نیز در این نمایشگاه حضور دارد. یکی از آثاری که در دو سال گذشته و در ایام اوج گرفتن کرونا توسط این ناشر منتشر شد که از نخستین روزهای انتشار خود مورد اقبال عمومی قرار گرفت کتاب «خال سیاه عربی» نوشته حامد عسکری است که سفرنامۀ حج این نویسنده و شاعر است که در آن دلنوشتهها، مشاهدات و تجربیات خود را از سفر به سرزمین پیامبر با مخاطبان به زبانی شاعرانه درمیان گذاشته است.روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه مصادف با سومین روز از نمایشگاه کتاب مراسم جشن امضای کتاب «خال سیاه عربی» با حضور نویسنده برگزار شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و امکان دیدار حضوری و گپ و گفت با حامد عسکری در اختیار مخاطبان این کتاب قرار گرفت. «خدا را توی همان چند سال اول کودکی از چند عینک مختلف دیدم. عینک اول، عینک معلمهای دینیمان بود. خدای معلمهای دینی مثل خودشان بود. خدایی با عینک کائوچویی که یک سری مقررات وضع کرده بود سختتر از مقررات مدرسه. یک خدای اخمو و بیاعصاب که انگار همیشه از دنداندرد رنج میبرد و همین روی کارهایش تأثیر منفی گذاشته بود. از این خدا خیلی میترسیدم.عینک بعدی، عینک مادرم بود. مثل خودش بود این خدا؛ مثل مادرم! مهربان و صمیمی. همیشه هم یک بغضی توی صدا و چشمهایش بود. این خدا را خیلی دوست داشتم. اگر کار بدی میکردم سگمحلم میکرد ولی با یک ببخشید گفتن من، یخش میشکست و دوباره بغلم میکرد و میگفت پسر خوبی باش؛ دلم ریش میشه تا برگردی و بگی ببخش!برای پرستیدن، توسل کردن و پناه بردن سراغ همین خدا میرفتم. نه اینکه خداها متفاوت باشند، نه! خدا، یک خدا بود و فقط پنجرهای که آدمها از آن به او نگاه میکردند فرق میکرد. برای اینکه مطمئن شوم انتخابم درست بوده چند باری امتحانش کرده و دیدم نه جواب میشود. پس انتخابش کردم برای پرستیدن!»
کتاب «خال سیاه عربی» در ۲۳۴ صفحه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
«در سرزمین مردمان نجیب» به چاپ دوم رسید
کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» که توسط سیدمیثم میرهادی ترجمه شده است، همزمان با سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به چاپ دوم رسید.
این کتاب سفرنامه هرویه روپچیچ جهانگرد اهل کرواسی به ایران است. او این سفر را با موتور از خود کرواسی شروع کرد و حدود یک ماه دورادور ایران را گشت. سفرنامه او به سرعت مورد توجه و اقبال مخاطبان در کرواسی و بالکان قرار گرفت و پرفروشترین کتاب سال ان کشور شد.
این کتاب با اجازه و مقدمه اختصاصی خود نویسنده در ایران منتشر شد.
چاپ دوم این کتاب ۲۶۴ صفحهای با قیمت ۶۴ هزار تومان توسط نشر جام جم به کتابفروشی ها و نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9746/30288/105604
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9746/30288/105605
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9746/30288/105606
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9746/30288/105607
|
عناوین این صفحه
- ادبیات جدی از «من» آغاز نمیشود
- رونق انجمنهای دوستی ایران و دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
- اخبار
- اخبار