|
ریزش صادرات به ۷۰ میلیون دلار
فرش ایرانی را مقطوعالنسل کردند
عضو اتاق بازرگانی تهران درباره حجم صادرات فرش ایران در حال حاضر گفت: با اقدامات غیرکارشناسانه در سالهای اخیر فرش ایرانی را مقطوع النسل کردند و ورود مقدار قابل توجهی ارز به کشور را با این کار بستند.
سیدرضی حاجی آقامیری درباره افت شدید صادرات فرش ایران و وضعیت این صنعت در سالهای اخیر به خبرنگار ایلنا گفت: سالهای متمادی است که در مورد این موضوع صحبت کردهام و متاسفانه اکنون دیگر این صنف به پایان کار خود رسیده و چیزی از آن باقی نمانده است.
رئیس هیأت مدیره شرکت صادرات قالی در ادامه افزود: از زمانی که آقای همتی مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی را گذاشت در واقع تیرخلاص را به این بخش زده شد. ما همیشه درخواستمان این بوده که فرش باید از این قضیه مستثنی شود و اصلا موضوع این نیست که پول فرش برنگردد. سوءتفاهمی در این زمینه وجود دارد که وقتی میگوییم فرش از الزام برگشت ارز توسط قوانین دولت که برای پیمان ارزی وضع کردهاند، مستثنی شود، فکر میکنند منظور ما این است که ما نمیخواهیم ارز را به کشور برگردانیم در حالیکه اصلا چنین چیزی نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: مقصود ما این است که در شرایط تحریم و مشکلاتی که اکنون وجود دارد، صادرات فرش بتواند ادامه یابد. و منظور هر صادرکنندهای در هر رشتهای نیست و در مورد صادرکننده واقعی صحبت میکنیم، نه کسانی که میخواهند پول از کشور خارج کنند. بلکه در مورد کسانی صحبت میکنیم که در این مملکت سالها کار و کارآفرینی و ارز تولید کرده و توسط صادراتی که انجام میدادند قطعا این ارز را بر میگرداندند تا دو مرتبه بتوانند این چرخه را ادامه دهند.
این کارشناس صنعت فرش در ادامه با اشاره به مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی برای صادرات فرش دستباف گفت: صادرکننده فرش میتوانست این ارز را خودش از طریقی که تشخیص میداد، برگرداند در حالیکه بانک مرکزی میگوید از طریقی که من تعیین میکنم باید این ارز برگردد که آن طریقی که بانک مرکزی میگوید شدنی نیست و در آن مسیر آنقدر تهدید و ارعاب و شائبه وجود دارد که صادرکننده ترجیح میدهد که دیگر صادرات نداشته باشد.
حاجی آقا میری افزود: این موضوع باعث خوردن لطمه بزرگی به فرش شد یعنی خیلی از صادرکنندگان خوشنام واقعی این کار را کنار گذاشتند چون احساس کردند که ممکن است که مورد تهدید قرار بگیرند و آبرو و حیثیت آنها از بین برود. این مشکلی بود که این پیمان ارزی در این حوزه ایجاد کرد.
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره حجم صادرات فرش ایران در حال حاضر گفت: حجم صادرات خیلی پایین و آنقدر کم است که اصلا نمیتوان آن را مطرح کرد. صنایعدستی در هر رشتهای یک تعرفه جدا دارد که برای فرش هم همین طور است. یعنی فرش، قوانین گمرکیاش قوانین نادرستی است که گلیم را از فرش و گبه و غیره جدا میکند و کارهای غیرکارشناسانهای در این زمینه انجام شده و میشود.
حاجی آقامیری با بیان اینکه از جنبههای مختلف باید اقداماتی در حوزه صادرات فرش کشور انجام شود، ادامه داد: این طور نیست که با اصلاح پیمان ارزی هم بعد از اینکه صادرکننده فرش در این سالها از کار افتاده و مشتری خود را از دست داده و باید کلی برای پیدا کردن مشتری دوباره هزینه کند و دیگر معلوم نیست صادرکننده قبلی به این کار برگردد یا نه؟
وی در ادامه تاکید کرد: همه سعی ما این بود که نسل آینده را برای این کار آماده کنیم که با این مشکلاتی که در صنعت فرش بوجود آمد، نسل آینده این کار را رها کرد و دیگر به این کار برنمیگردد. یعنی به عبارتی با این کار، فرش را مقطوع النسل کردند و ورود مقدار قابل توجهی ارز به کشور را با این کار بستند.
حاجی آقامیری خاطر نشان کرد: اکنون هم انتظار نداشته باشید اگر دوباره بخواهند پیمان ارزی را برگردانند، یک مرتبه ما به زمانی که پیمان ارزی وجود نداشت برگردیم. سالها زحمت و هزینه میخواهد که دوباره به آن شرایط برگردیم.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در پایان گفت: صادراتی با این میزان یعنی 70 یا 80 میلیون دلار آنقدر مراقبت نمیخواهد، مگر این چه مبلغی است که این قدر محدودیت برای آن بوجود میآورند. صادرات فرش یک کشور 70 میلیون دلار شده که مبلغ بسیار ناچیزی در این حوزه است.
گزارش «امتیاز» در مورد پخش و توزیع صحیح کالا در ایران؛
پشتیبانی بخش خصوصی کجاست؟
پیمان هوشمندی
متأسفانه سیستم نظارت بر بازار مشکل دارد و این موضوع موجب افزایش دغدغه مردم شده است. به مجموعه ای از سازمان ها و یا واسطه ها که تولیدات یا محصولات را به دست مشتریان می رسانند ، سیستمهای پخش و توزیع می گویند .همواره پخش و توزیع صحیح محصولات از مهم ترین دغدغه های شرکت های تولیید کننده است و می تواند به عنوان مزیت رقابتی یک سازمان نسبت به رقبای خود قلمداد شود .
سیستم توزیع و پخش کالا ، نقش قابل توجهی در دستیابی به اهداف فروش شرکتها و تولیدکنندگان دارد و محصولات آنها را در معرض دید خریداران و مصرفکنندگان قرار میدهد. انتخاب کانال توزیع و روش پخش کالا یکی از مهمترین گزینههایی است که تولیدکنندگان و مدیران بنگاههای اقتصادی ، باید مدنظر داشته باشند .هنگامیکه این امر، به درستی انجام شود، نتایج مثبتی حاصل خواهد شد.
مشکل عرضه کالاهای اساسی مربوط به شبکه توزیع بخش خصوصی است
روز شنبه سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین است، گفت: مشکل اصلی عرضه کالاها مربوط به شبکه توزیع بخش خصوصی است.
« مسعود امرالهی » افزود: از صبح شنبه تاکنون هیچ مشکلی در حوزه تولید و تامین کالاهای اساسی نداشته ایم و کالا به فروشگاه ها و شرکت های پخش عرضه می شود اما لجستیک بخش خصوصی هنوز پای کار نیامده است
وی از شهروندان خواست گزارش شکایات خود را به سامانه ۱۲۴ برای جلوگیری از هرگونه احتکار وگران فروشی ارایه دهند.
توزیع مؤثر میتواند مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای خودش باشد
توزیع، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب، به مشتریان هدف است. توزیع یکی از ارکان اساسی تاکتیکهای بازاریابی است که به همراه دیگر عوامل همچون محصول، قیمت، و پیشبرد(ترویج)، برای متقاعد ساختن مشتریان به کار گرفته میشود. توزیع مؤثر میتواند مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای خودش باشد.
با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت توزیع فیزیکی که اهمیت آن در کنار سایر عناصر آمیخته بازاریابی قرار می گیرد می توان گفت: حیات یک تولید کننده و شرکت به توزیع تولیدات آن بستگی دارد و این اجتناب ناپذیر است و هر چه شرکت در امر توزیع موفق تر باشد در سایر استراتژی های خود نیز موفق می باشد. در این میان توزیع مویرگی بعنوان یک شیوه نوین در عرصه توزیع می تواند در بعضی صنایع و شاخه های تولیدی بسیار کارآمد و مفید باشد و نمی توان از رفتن به سمت این رویکرد اجتناب کرد. زیرا تفکر مشتریان به سمت افزایش رفاه و با وجود کثرت رقبا توجه هر چه بیشتر به مشتریان و محبوبیت مشتری غیر قابل انکار است. به نظر یک شبکه توزیع مویرگی در صورتی کامل خواهد شد و در حد اعلای خود کار خواهد کرد که در کنار یک سیستم CRM پویا شکل گرفته و حیات یابد. بدلیل اینکه سیستم توزیع مویرگی قطعاً باید مانند یک موجود زنده دارای مکانیسمی فعال و پویا باشد.آیندهی نظام توزیع بازار ایران روی آوردن به سه عامل است: گسترش نظام توزیع مویرگی تا سطح آخرین فروشنده– فروش خانه به خانه و بازاریابی تک به تک با بهرهگیری از اینترنت، تلفن، و مراجعهی حضوری– گسترش فروشگاههای خردهفروشی بزرگ.
وظایف سیستم توزیع
تصمیم درباره کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهمترین تصمیماتی است که فرا روی مدیران قرار دارد. تصمیم درباره توزیع کالا بر سایر تصمیمات بازاریابی تاثیر مستقیم می گذارد. نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن است، اما با همه این شرایط اغلب شرکتها به کانالهای توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیانباری برای آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسیاری از شرکتها با استفاده از سیستم های توزیع خلاق، به مزیت رقابتی دست یافته اند.
مدیریت توزیع فیزیکی
مدیریت توزیع فیزیکی در ارتباط با اطمینان از تولید محصول در زمان و مکان مناسب است. که همان جنبه برجسته از مدیریت بازاریابی عمومی است. بیشتر تجربیات بازاریابی از زمینه های نظامی الهام گرفته شده است. در زمان جنگ جهانی دوم و جنگ های کره و ویتنام افسران پشتیبانی مدیریت توزیع فیزیکی را بصورت گسترده برای ارسال غذا اسلحه و دارو و… از کلیه نقاط جهان به نقاط جنگی بکار می برده اند. مهارت نظامی که بازاریابی برای استفاده در مدیریت توزیع فیزیکی بکار گرفت امروزه لجستیک نام دارد. در گذشته نگهداری موجودیهای زیاد کالا و مواد خام برای سازمانها امری متداول بود. امروزه بخش خصوصی و صنایع علی رغم خط مشی های متفاوت و دیدگاههای مختلف میزان موجودیهای خود را در حداقل ممکن نگاه می دارند. نگهداری بیش از حد موجودی اتلاف سرمایه تلقی می شود زیرا درآمدی را برای شرکت ایجاد نمی کند. مدیریت موجودیها به خاطر تاثیر مستقیمی که روی مدیران فروش و بازاریابی دارد در مدیریت توزیع فیزیکی یک مسئله مهم بشمار می رود.
مدیران فروش و بازاریابی خواهان حجم بالای موجودی و ارسال های مقطعی هستند در عوض مدیر حمل و نقل خواهان کاهش هزینه ها بوسیله انتخاب شیوه های حمل و نقل اقتصادی تر ولی کندتر است. مدیریت مالی روی کاهش موجودی ها تاکید دارد و تمایل به توسعه شبکه های انبارداری ندارد. مدیران تولید علاقه مند تولید استاندارد و دوره های تولید بلند مدت هستند. احتمال دارد هر یک از مدیران در زمینه حرفه ای خود فردی کارآمد معرفی شوند ولی ممکن است این امر به قیمت ناکارآمدی استراتژی بازاریابی تمام شود. در نگرش سیستمی به مدیریت توزیع فیزیکی مفهوم هزینه کل اهمیت دارد. زیرا هزینه های جزئی کم اهمیت تر از هزینه های کل است. هزینه ها بازتابی از استراتژی توزیع هستند و حداکثر خدمات با حداقل هزینه ها میسر نخواهد بود. مدیریت توزیع فیزیکی بعنوان یک مرکز هزینه برای تجزیه تحلیل بسیار ارزشمند است. همچنانکه این وظیفه در حال حاضر بعنوان ابزار بازاریابی در جای صحیح خود شناسایی شده است. در بازارهای محصولات یکسان جایی که تفاوت در قیمت ها قابل اغماض است خدمات اغلب بعنوان یک ابزار رقابتی بکار می روند در حقیقت مشتریان برای محصولاتی که به موقع ارسال می شوند برتری قائلند.
توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی
محاسن:
۱. هزینه های توزیع در این روش پایین تر است و قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و یا حاشیه سود خرده فروش را افزایش میدهد.
۲. تعداد زیادی از شرکتها و مراکز پخش کوچک از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی تامین می شوند.
معایب:
۱. به دلیل شیوه های خاص نقد و نسیه در بازار، کالاها معمولاً بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود به فروش می روند و استراتژیهای قیمت گذاری کالا را در کل بازار تحت الشعاع قرار می دهند و به اصطلاح، کالا ذلیل می شود.
۲. شرکتها هیچ کنترلی بر شیوه های توزیع بازار ندارند.
۳. ریسک باز پرداخت وجه کالای فروخته شده افزایش می یابد.
۴. شبکه توزیع شرکت به صورت شبه انحصاری در اختیار بنکداران قرار می گیرد که در بلند مدت برای شرکت خطرناک است و شرکت عملاً از مکانیسم توزیع کالا هیچ اطلاعی ندارد.
۵. شبکه توزیع عمده فروشی هیچ فشاری برای فروش کالاهای شرکت به خود وارد نمی سازد و در صورت ضعیف بودن کالا به هر دلیل، کالا را پس می زند.
توزیع کالا از طریق شبکه شرکتهای پخش
اساساً به دلیل اینکه هر شخصی با هر سابقه و با هر مقدار پولی می تواند مبادرت به ایجاد شرکت پخش کند (همانطور که در کشور، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران بوضوح شاهد آن هستیم)، تعداد زیادی شرکتهای پخش کوچک در جاهای مختلف مشاهده می شود که ریسک فعالیت با این شرکتها چه از نظر بازپرداخت وجه کالاهای فروخته شده و چه از نظر کنترل نحوه فعالیت آنها به حدی بالاست که عملاً فعالیت با این سیستم ها را فاقد هر گونه توجیه می کند.
در این بخش فقط به همکاری با شرکتهای بزرگ پخش اشاره می شود:
مزیتها:
۱. ریسک بازگشت وجه کالای فروخته شده نسبتاً در مقایسه با روش اول پایین است.
۲. به دلیل وجود تجربه نسبتاً خوب در امر توزیع مویرگی و وجود اطلاعات به روز در این سیستم ها، کنترل شبکه توزیع و مسیر کالای فروخته شده آسان است.(البته اگر اطلاعات در اختیار شرکت تولید کننده قرار داده شود).
۳. سرعت انتقال کالا به بازار نسبتاً خوب است.(البته نه در همه موارد)
۴. به دلیل متمرکز بودن سیستم سفارش دهی و باز پرداخت وجه کالای فروخته شده، مشکلات تعدد مشتری و مراکز سفارش وجود ندارد و طرف حساب یک نفر است.
معایب:
۱. شرکت تولید کننده هیچ کنترلی بر شیوه های توزیع کالا ندارد.
۲. به دلیل واحد بودن کانال توزیع، در صورتی که به هر دلیل، شرکت توزیع کننده، توزیع کالا را انجام ندهد، شرکت تولید کننده فلج خواهد شد.
۳. سیستم تامین مالی شرکت، منوط به پرداخت پول از یک منبع واحد می شود. در صورتی که به هر دلیل پرداخت پول از طرف شرکت توزیع کننده قطع شود، سیستم تولید کننده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.
۴. در صورتی که عملکرد سیستم توزیع مورد رضایت تولید کننده نباشد، شرکت تولید کننده نمی تواند عکس العمل مناسب و سریع از خود نشان دهد.
۵. در بلند مدت، شرکت توزیع کننده عملاً تعیین کننده خط مشی تولید کننده خواهد بود و تولید کننده باید تابع تصمیمات توزیع کننده باشد.
۶. دوره باز پرداخت وجه فروخته شده به شرکتهای پخش بزرگ بسیار طولانی بوده و هزینه فرصت از دست رفته سرمایه برای شرکتهای تولید کننده بالا خواهد بود.
مجتمع های تولیدی و شبکه های توزیع مستقل
اساساً صاحبان سرمایه و کارشناسان بازار بخوبی از معایب اساسی شرکتهای پخش بزرگ آگاه هستند و از سالهای گذشته کشور همواره شاهد تولد شرکتهای پخش مختلف در مجتمعهای تولیدی بوده است که این مسئله تا امروز همچنان ادامه دارد.
در گذشته مجتمعهای مختلف تولیدی که حجم وسیعی از کالاهای با برند معتبر این کشور را تولید می کنند، با آگاهی از اهمیت فوق العاده استراتژی توزیع و به مقصد رسانی کالا و ایجاد دسترسی آسان به کالا برای مشتری و کنترل شیوه توزیع و بازار محصول و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه ای از شرکتهای توزیع تخصصی خود را راه اندازی کردند که این مجموعه ها در حال حاضر از شرکتهای قوی و معتبر پخش در کشور محسوب می شوند. نکته حائز اهمیت این است که به طور معمول مجتمعهای تولیدی و شرکتهای تولیدی بزرگ که دارای شبکه های توزیع مستقل هستند، معمولاً از برندهای معتبرتر و حضور فعالتری در بازار برخوردارند و سودهای کلانی از محل فروش محصولات برای کارخانه های خود ایجاد می کنند. در حالی که شرکتهایی که با شبکه های توزیع دیگر فعالیت دارند، از این مزیت ها برخوردار نیستند و یا کم بهره اند و هزینه های سرسام آوری را برای توزیع محصولات و تقویت جایگاه برند خود در بازار می پردازند.
توجیه هزینه ای ایجاد شبکه های توزیع برای مجتمع های بزرگ تولیدی:
پر واضح است که ایجاد شبکه های توزیع دارای هزینه های نسبتاً سنگینی هستند و تقریباً در همه موارد در سالهای اول سود آور نیستند. اما پرسش اساسی اینجاست که با توجه به هزینه سنگین این مجموعه ها چرا مجتمعهای تولیدی تمایل دارند این شبکه های توزیع مستقل را ایجاد کنند. دلایل فراوانی برای توجیه این مسئله وجود دارد که در قبل به تعدادی از آنها اشاره شد.
اما یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد این شبکه های توزیع، این است که شرکتها و مجتمع های تولیدی به دلیل حجم وسیع تولیداتشان اساساً ممکن است نتوانند مجموعه معتبری را پیدا کنند که این حجم وسیع کالا را توزیع کند و از سوی دیگر با توجه به هزینه های بالای توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع دیگر ایجاد این شبکه های توزیع در بلند مدت کاملاً دارای توجیه اقتصادی است.
اما اساساً مجتمع های تولیدی در ایجاد شبکه های توزیع مستقل، به دنبال کسب سود نیستند، زیرا توزیع قوی کالاهای تولیدی شرکتهای تحت پوشش این مجتمع ها با هزینه های نسبتاً معقول، باعث حضور مناسب در سطح بازار، جای گرفتن کالاها در قفسه فروشگاهها در نقاط مختلف بازارهای هدف، افزایش حجم فروش محصولات مجتمع های تولیدی به میزان قابل قبول، کنترل دائم و آسان بازارهای هدف و کنترل وضعیت بازگشت سرمایه و کاهش ریسک های مرتبط با آن که یکی از مهمترین مسائل شرکتهای تولیدی در ایران است می شود. این مزایا ایجاد شبکه های توزیع مستقل را حتی در صورت زیانده بودن برای آنها منطقی و توجیهپذیر کرده است.
صنعت توزیع کشور همواره شاهد تولد شرکتهای پخش مستقل برای مجتمع های تولیدی بزرگ، متوسط و بعضاً کوچک است.
یکی از مسائلی که بازار ایران در این برهه از زمان با آن مواجه است، رقابت شرکتها برای ارائه کالاها و خدمات مطلوب با نازلترین قیمت ممکن است، زیرا به دلیل ارتباط مستقیم قیمت با قدرت پرداخت مصرفکننده، یکی از شاخصهای اساسی تصمیمگیری وی برای خرید یک کالا یا خدمت، قیمت آن است.
در این شرایط شرکتهای تولیدی ضمن استفاده از راهکارهای مختلف با افزایش حجم تولیدات خود و توسعه بازارهای تحت پوشش ضمن تلاش برای افزایش میزان حضور در بازار، سعی دارند هزینههای ثابت خود را بر حجم بیشتری از تولید سرشکن کنند تا بتوانند هزینه قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و ضمن افزایش قدرت مانور خود در بازی با قیمت، حاشیه سود خود را افزایش دهند.
نکته اساسی در جامع عمل پوشاندن به این مطلب، برخورداری از یک شبکه توزیع قوی است. بنابراین مجموعهها و مجتمع های بزرگ تولیدی به منظور دستیابی به این هدف، اقدام به ایجاد شبکههای توزیع قوی در بازارهای تحت پوشش خود میکنند زیرا شرکتهای پخش حقیقی تعهدی در مورد حجم فروش و افزایش سالانه آن به شرکتها نمیدهند و اساساً قابلیت توزیع مجموعه وسیع کالاهای مجتمع های تولیدی را ندارند زیرا به طور نسبی ظرفیت سبد کالایی این شرکتها کامل است.
اخبار
بانک مرکزی اعلام کرد
ممنوعیت ورود کالا به کشور بدون تایید منشأ ارز
بانک مرکزی در بخشنامهای ممنوعیت واردات کالا به کشور بدون ثبت سفارش و تعیین منشأ ارز را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس ابلاغ شماره ۱۴۰۱/۶۴۷۶ تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ این بانک به شبکه بانکی و مبتنی بر مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی «واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور، اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبتسفارش و تعیین منشأ ارز بانک مرکزی ممنوع است».
ضمناً خاطرنشان میسازد این بخشنامه تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ معتبر است.
خریداران خودرو بخوانند؛
سامانه تخصیص یکپارچه خودرو فعالیت خود را آغاز کرد
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز ۲۵ اردیبهشت آغاز به کار کرد.
براساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیسجمهوری در خصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز ساعت ۱۲ در نشانی sale.iranecar.com در دسترس است.
در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان میتوانند از بخشنامههای مختلف فروش خودرو که از طرف تمامی شرکتهای خودروسازی ارائهشده است، مطلع شوند و از روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشتماه، امکان ثبتنام در سامانه فراهم خواهد شد. در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه زمانی یک هفتهای برای ثبتنام متقاضیان در نظر گرفتهشده است و تقدم یا تأخر زمان ثبتنام، هیچ تأثیری بر قرعهکشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعهکشی با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود.عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دورههای پیشین خواهد بود و تمامی خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچگونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.
روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازار سازی و سو استفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.
نرخ مرغ کاهشی شد
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: نخریدن کالایی که بیش از حد گران شده است باید به یک فرهنگ تبدیل شود چراکه با این گرانیها تولیدکنندگان میخواهند سودهای چند صد برابری نصیب خود کنند و آگاهی مردم باید بالا برود و با نخریدن باعث متعادل کردن قیمتها در بازار شوند.
مهدی یوسفخانی، با اشاره به کاهش نرخ مرغ در بازار، گفت: مرغ گوشتی تا صبح روز گذشته با نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومان عرضه میشد اما بعد از ظهر دیروز نرخ آن به زیر نرخ مصوب رسید و حدود 5 هزار تومان کاهش پیدا کرد.
به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمت مرغ امروز نیز همچنان روند کاهشی به خود گرفت و حدود 10 هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرد.
وی علت عدم استقبال از خرید مرغ را به کاهش توان خرید مردم نسبت داد و افزود: قیمت مصوب بیشتر از توان و قدرت خرید مصرفکنندگان است از اینرو میزان خرید و تقاضا کاهش پیدا کرد.
یوسفخانی ادامه داد: پیشبینی میشود قیمت مرغ فردا نیز روند کاهشی خود را دنبال کند و این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت تا در نهایت روی یک نرخ ثابت بماند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی با بیان اینکه نهادهها با نرخ دولتی تا پایان اردیبهشت به تولیدکنندگان داده خواهد شد، افزود: وزارت کشاورزی به عنوان متولی اعطای نهادهها تا پایان این ماه با ارز دولتی، نهادهها را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد و از ماههای بعد به صورت تدریجی این نهادهها قطع خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر پویشهای نه به خرید کالاهای اساسی گران، گفت: نخریدن کالایی که بیش از حد گران شده است باید به یک فرهنگ تبدیل شود چراکه با این گرانیها تولیدکنندگان میخواهند سودهای چند صد برابری نصیب خود کنند و آگاهی مردم در این زمینه باید بالا برود و با نخریدن یک کالای گران باعث متعادل کردن قیمتها در بازار شوند.
قیمت تخممرغ بالاتر از توان مردم است
ناصر نبیپور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به کاهشی شدن قیمت تخممرغ در بازار، گفت: روند کاهشی شدن قیمت تخممرغ از دیروز آغاز شد و قیمت تخممرغ به کیلویی 30 تومان هم رسید.
وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا روزانه 200 تا 250 تن مازاد تولید داریم، خاطر نشان کرد: دولت نرخ یک کیلو مرغ درب مرغداریها را کیلویی 39 هزار و 800 تومان اعلام میکرد طبیعی است که نرخ آن در بازار به کیلویی 70 تا 80 هزار تومان برسد؛ این افزایش نرخ بالاتر از توان خرید مصرفکنندگان است از اینرو میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرد. این فعال اقتصادی با اشاره به ادامهدار بودن روند کاهشی قیمت تخممرغ تا شهریور سال جاری، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان خرد توان تامین هزینهها را ندارند از اینرو مرغهای خود را به کشتارگاهها میفروشند. نبیپور با بیان اینکه ذرت با نرخ کیلویی 12 هزار تومان در بازار موجود نیست، خاطر نشان کرد: دولت نرخ ذرت در بازار آزاد را کیلویی 12 هزار تومان اعلام کرد این در حالیست که ذرت در بازار کیلویی 13 هزار تومان بفروش میرسد.
افت ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش نان فانتزی
نرخ یک کیسه آرد ۱۰ برابر شده است
رئیس اتحادیه نانهای حجیم و نیمه حجیم گفت: هدف از اجرای این طرح مبارزه با رانت عنوان شده است این در حالیست که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانتها را تقویت شده، چراکه مردم به سمت خرید نانهایی میروند که یارانه به آنها تخصیص داده میشود.
محمدجواد کرمی، با اشاره به دوگانگی سیاستها در حوزه نان، گفت: تولیدکنندگان نانهای فانتزی موافق آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت هستند؛ اما منتقد نحوه اجرای این طرح هستند چرا که آزادسازی آرد باید در همه حوزههای نان اعم از سنتی و صنعتی صورت میگرفت و محدود به نانوایان فانتزی نمیشد.
وی با بیان اینکه مردم توانایی خرید جنس گران در حوزه نان را ندارند، افزود: اگر سیاست اصلاح نظام یارانهای همزمان برای نانهای سنتی نیز اعمال میشد اینگونه واحدهای تولیدکننده نانهای حجیم با مشکل مواجه نمیشدند.
این فعال صنفی افت فروش نانهای فانتزی را 60 تا 70 درصد دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح مبارزه با رانت عنوان شده است این در حالیست که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانتها را تقویت شده است چراکه مردم به سمت خرید نانهایی میروند که یارانه به آنها تخصیص داده میشود.کرمی ادامه داد: برنامه پنجم و ششم توسعه به ما میگوید که باید به سمتی برویم که 40 درصد نانهای تولیدی حجیم و صنعتی شود اما در عمل با اجرای این طرح پخت نان سالم را از چرخه تولید خارج میکنیم.
به گفته وی؛ برای ایجاد رقابت سالم بین نانوایان سنتی و فانتزی باید شرایط اعطای یارانه مساوی شود؛ و در یک رقابت سالم قرار بگیرند اجرای این طرح باعث شده است که تعدادی از واحدهای خرد تعطیل و تعداد قابل توجهی از کارگران در این حرفه بیکار شوند. رئیس اتحادیه نانهای حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: نانوایان فانتزی در ابتدای سال باوجود افزایش نرخ هزینههای جانبی برنامهای برای ارتقا قیمت نان نداشتند چراکه همواره رقیب قدرتمندی به نام نانوایان سنتی را در کنار خود احساس میکردند به همین دلیل با همان نرخ نان را عرضه کردیم. این فعال صنفی با اشاره به افزایش 10 برابری نرخ یک کیسه آرد، گفت: قیمت یک کیسه آرد از 67 هزار تومان به کیسهای 640 هزار تومان رسیده پس طبیعی است که شاهد افزایش 2 برابری نرخ نان فانتزی باشیم.
کرمی با اشاره به کاهش سرمایه در گردش نانوایان فانتزی، گفت: یک واحد صنفی پیش از آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت 100 کیسه آرد را 7 میلیون تومان خریداری میکرد اما هم اکنون باید همین حجم آرد را 70 میلیون تومان خریداری کند. پیش از اجرای این طرح باید معایب آن را میدیدند سپس آن را عملیاتی میکردند؛ اجرای یک شبه این طرح باعث شد که ستون صنف ما شکننده شود.
وی در پایان بیان کرد: طرح پرداخت یارانه به حلقه آخر قابل تقدیر است اما باید با تدبیر عملیاتی میشد و تمام حلقههای تولید در یک ردیف دیده میشدند.
ادامه یادداشت
در خدمت مصرف کنندگان نهایی
ایوب سرافراز
از سوی دیگر زنجیره تامین را زنجیره ارزش نیز مینامند. علت اینکه این زنجیره را میتوان «زنجیره ارزش» نامید، این است که در هر مرحله زنجیره سعی میشود تا ایجاد ارزش شود یا ارزشآفرینی گردد و درنهایت محصول نهایی که دارای بالاترین ارزشافزوده است به مشتری نهایی تحویل میشود.
در یک زنجیره تامین مدیریتشده، سازنده و تأمینکنندگان، خریداران و مشتریان و بهعبارتدیگر همه اعضا در سازمان گسترشیافته، باهم کار میکنند تا یک محصول و یا یک خدمت مشترک را به بازار عرضه کنند که مشتری مایل است بری آن پول پرداخت نماید. این شرکتهای همکار، بهصورت یک سازمان گسترشیافته عمل میکنند و از منابع مشترک استفاده بهینه کرده تا به مزیتی رقابتی منحصربهفرد دست یابند. نتیجه آن محصول یا خدماتی است باکیفیت بالا، قابلیت دسترسی آسان و هزینه پایین.
مدیریتزنجیره تامین شامل یکپارچهسازی فرآیندهای کسبوکار از استفادهکننده نهایی تا تأمینکنندگان اولیه است که محصول، خدمات و یا اطلاعاتی را مهیا میکند که برای مشتریان ایجاد ارزش میکنند.
بهطور خلاصه میتوان موارد زیر را بهعنوان اصول نظام مدیریتی در زنجیره تامین برشمرد:تقسیمبندی مشتریان..تنظیم شبکه لجستیک با توجه به نیازهای مشتریان و اصل سوددهی.همراستا نمودن زنجیره تامین با نیازهای بازار.طراحی و تولید محصول با گرایش به نظرات مشتری و بالا بردن سرعت پذیرش تغییرات در زنجیره تامین.مدیریت منابع عرضه مانند هزینه تولید مواد و خدمات مرتبط.فعالیتهای مدیریتزنجیره تامین
مدیریتزنجیره تامین شامل فعالیتهای مختلفی است که مهمترین آنها عبارتاند از:فعالیتهای عملیاتی شرکتهای تولیدی: شرکتهای تولیدی از واحدهای مختلفی مانند مالی، اداری، بازاریابی، طراحی مهندس، ساخت و تولید، کنترل کیفی، انبار، پخش و غیره تشکیلشده است. هر واحد دارای اهداف و برنامههای خاص خود است. عموماً ارتباط بین واحدها نقش بزرگی در کارایی شرکتها دارد. بهینه شدن ارتباطات بین واحدها با به اشتراکگذاری دادههای مفید صورت میپذیرد که این باعث بهبود درروند زنجیره تامین میگردد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9747/30292/105627
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9747/30292/105628
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9747/30292/105629
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9747/30292/105630
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9747/30292/105631
|
عناوین این صفحه
- فرش ایرانی را مقطوعالنسل کردند
- پشتیبانی بخش خصوصی کجاست؟
- اخبار
- نرخ یک کیسه آرد ۱۰ برابر شده است
- ادامه یادداشت