|
در آستانه شروع به کار فستیوال رخ داد؛
کن به سانسور متهم شد
در حالی که روز پیش مشکلات ایجاد شده در سامانه فروش آنلاین بلیت جشنواره فیلم کن با شکایت کاربران روبهرو شد، پاسخ مسئولان این است که در صدد رفع مشکل هستند اما سانسور مورد دیگر مطرح شده است.
روز پیش کار نکردن سامانه خرید بلیت آنلاین برای مطبوعاتیها با اعتراضهایی روبه رو شد و جشنواره فیلم کن با انتشار بیانیه رسمی گفته است: مشکلات فنی که صبح امروز در سرویس فروش بلیت آنلاین ایجاد شد به احتمال زیاد به دلیل اشباع شدن سایت است و در نتیجه مانع دسترسی تماشاگران جشنواره به آن میشود. ما برای رفع این مشکل داریم تلاش میکنیم.
شماری از روزنامهنگاران و منتقدان دیروز در توییتر از سایت فروش بلیت این جشنواره ابراز نارضایتی کرده بودند و اظهار میکردند سایت اجازه دسترسی برای رزرو بلیت را نمیدهد.
مارتین کانتریو از منتقدان سینمایی در توییتر نوشته بود که اگر سیستم فروش آنلاین بلیت کن را آشغالی بنامیم که مثل یک معماست، کاملاً منصفانه است.
جشنواره تنها برای دسترسی بیشتر خبرنگاران برای رزور بلیت، سایت فروش مجزایی برای مطبوعات راهاندازی کرده است.
در همین حال جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ که از امشب به صورت رسمی شروع میشود روز پیش به تلاش برای سانسور مطبوعات متهم شد. تیری فرمو رییس جشنواره دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد از نشریات خواسته است تا نقل قولهای او را اصلاح کنند و گفت این یک سنت فرانسوی است که چیز عجیبی هم نیست.
وی گفت: خودسانسوری و حتی اندکی سانسور هم مطرح نیست، این یک سنت فرانسوی است که اگر در مصاحبه با روزنامهنگاری وی میپذیرد که پس از مصاحبه متن را بخوانم و اگر خواستم چیزی را تغییر دهم، این به معنی سانسور نیست چون متن روزنامهنگار را تغییر نمیدهم.
فرمو درباره میزان حضور فیلمهای کارگردانهای زن هم گفت امسال برای بررسی تنها ۲۵ درصد فیلمهایی که ارسال شد توسط کارگردانهای زن ساخته شده بودند و ما هم ۲۵ درصد از فیلمهای جشنواره را به فیلمهایی که زنان ساختهاند اختصاص دادهایم که رقم خوبی است. وی یادآوری کرد که تازه همین ۱۰ سال پیش بود که یونسکو تذکر داد که تنها ۷ درصد مدیران در سراسر جهان زن هستند. با این حال وی یادآوری کرد که برخی سهمیههای جنسیتی در بخش مسابقه کوتاه دانشجویی (که قبلاً سینهفونداسیون نامیده میشد) در نظر گرفته شده زیرا این بخش شروع کار فیلمسازان جوان است و همه باید از فرصت یکسان برخوردار باشند.
اما آنچه ورایتی به آن نپرداخت این بود که این پاسخهای فرمو در پاسخ به نشریه سینمایی ددلاین داده شد که روز پیش در مطلب مفصلی فرمو را به سانسور متهم کرد و گفت پس از مصاحبهای که ماه پیش با وی انجام داده و قرار بود در آستانه برگزاری جشنواره در قالب یک ویژهنامه منتشر شود مجبور شد تا متن را به وی بدهد تا وی بازبینی کند و برخی پاسخهای سنجیده اما بالقوه مشکلساز را حذف کرد. این جرح و تعدیلها در پاسخ به پرسشی درباره استقبال جشنواره از رومن پولانسکی رخ داد که پاسخ فرمو این بود که قوانین فرانسه از زمانی که پولانسکی برنده نخل طلا شده تغییری نکرده است و حضور کارگردان مشکل اخلاقی نخواهد داشت. پاسخ وی درباره کم بودن کارگردانهای زن هم حذف شده بود و در نهایت ددلاین مجبور شد تا مصاحبه را با توجه به آلوده شدن آن، منتشر نکند.
ددلاین همچنین یادآوری کرده که نشریه دیگری مجبور شده پرسشها و پاسخهای کامل درباره عدم حضور کارگردانهای سیاهپوست را حذف کند.
این نشریه تاکید کرد که در این مسیر با تماسهای پرتنشی از سوی دفتر مطبوعاتی کن روبهرو شده و گفته شد که سال آینده امکان مصاحبه مشابه را نخواهند داشت.
خبرنگار این نشریه تاکید کرده که در گذشته هم چنین مواردی مشاهده شده در حالی که این با روزنامهنگاری حرفهای همخوانی ندارد ولی در بحبوحه رقابت شدید برای دسترسی به مسئولان، اولویتها ممکن است دچار انحراف شوند.
وی یادآوری کرده که چند سال پیش رفتار تبعیضآمیز کن برای اجبار زنان برای پوشیدن به کفشهای پاشنه بلند را وی افشا کرده و همین موجب واکنش شدید چهرههای صنعت سینما شد و دیگر چنین مسالهای، مساله جشنواره کن نیست. فرهنگ تغییر کرد زیرا زمان تغییر فرا رسیده بود.
این خبرنگار تاکید کرد؛ فرمو تاکید کرده که آزادی بیان برای تضمین بزرگی ضرورت دارد و مطبوعات هم شامل حال همین امر میشوند.
در «پاتوق فیلم کوتاه» مطرح کرد؛
تهیهکنندگان امروز «بیریشه» شدهاند
دومین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه روز ۲۶ اردیبهشت برگزار شد.
دومین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت با نمایش ۴ فیلم کوتاه داستانی، برگزار شد.
در این جلسه فیلمهایکوتاه داستانی «خنده بیدلیل گوزنها» به کارگردانی سجاد ایمانی، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی و انیمیشن کوتاه «پرندهباز» به کارگردانی سیداحمد جعفریان به نمایش درآمد و با حضور محمدتقی فهیم منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
مشکل سینمای امروز غفلت از ذخیره سینمای کوتاه است
محمدتقی فهیم هم در ابتدا ضمن اشاره به علاقه خود به فیلم کوتاه گفت: هر بار فیلم کوتاه میبینم آنچه از ابتدا ما را عاشق سینما کرد را در فیلم کوتاه پیدا میکنم. اگر امروز سینمای بلند ما به این وضع دچار شده به دلیل عدم استفاده از این ذخیره است. همه فیلمسازان و تهیهکنندههای قدیمی همیشه از زمینهای خاکی استعدادها را کشف میکردند و به میدان میآوردند. امروز اما تهیهکنندگان سینما و تلویزیون در دفاتر خود نشستهاند و نگاهشان همواره به لیست مقابلشان است. نتیجهاش میشود همین سینمای فاقد ژانر و فاقد تنوعی که امروز شاهدش هستیم.
وی افزود: درختهای داخل پارک که دائم آب به آنها میدهند، ریشههای تنبلی دارند اما آنها که در بیان و باغ رشد میکنند، ریشههایشان مدام بهدنبال آب است و قوی میشود. تهیهکنندگان امروز ما گویی بیریشه شدهاند. پیشنهادم این است که انجمن سینمای جوانان رسما از تهیهکنندگان برای حضور در این جمعها دعوت کند تا بیایند و فیلمهای کوتاه را ببینند. انرژی، استعداد، ذوق و سلیقه واقعی اینجاست.
فهیم در ادامه درباره فیلم «جان داد» گفت: زمانی که داور جشنواره بودم به این فیلم رأی دادم و به آن جایزه دادیم، قاعدتا نباید از آن بد بگویم. اما این فیلم بین آن فیلمهایی که دیدیم بهتر بود و ویژگیهای مثبتی داشت اما وقتی از منظر نقد نگاه میکنیم، مسئله متفاوت از داوری است. فیلم قرار است قصه این دختر را برای ما روایت کند و ما باید با دختربچه همذاتپنداری کنیم و جای او قرار بگیریم. اما چه کسی با این دختر همذات پنداری میکند؟ من به عنوان مخاطب این حس را نداشتم. من در این فیلم بیشتر با مرد همراه میشوم و همذاتپنداری میکنم و این نقضغرض فیلمساز است. مهمترین و کلیدیترین جای فیلم جایی است که پدر به دخترش میگوید اگر این ماهیها را صید نکنم، چگونه میخواهی زندگی کنی؟ این اصلیترین مسئله در همین جامعه امروز ماست. اتفاقا از نظر سینمایی هم بهترین سکانس فیلم است.
فیلم کوتاهی که تنه به سینمای بلند حرفهای میزند
در ادامه محمدتقی فهیم درباره «خنده بیدلیل گوزنها» گفت: برخلاف فیلم «جان داد» مشکل اصلی این فیلم در فیلمنامه آن است. فیلم در مرحله اجرا، واقعا یک فیلم است و معتقدم از خیلی از فیلمهای بلند امروز سینما، حرفهایتر است. فیلم کوتاه امروز دیگر آن کار تجربی که برخی به دنبال آن هستند، نیست. این فیلم یک فیلم کامل است که باید در معرض تماشا قرار بگیرد. داستان «سینمای تجربی» متفاوت است این بحث است و این کارها را نمیتوان سینمای تجربی دانست.
وی افزود: فیلم «خنده بیدلیل گوزنها» یک نمونه است از فیلمهای کوتاهی که میتواند به سینمای بلند تنه بزند. فیلمساز تا حدودی توانسته از ابزار عبور کند. اگر فیلمسازی ابزار را کامل بشناسد، در مرحله بعد میتواند اثری خلق کند که دارای حس باشد و ما با آن ارتباط برقرار کنیم.
داستان «بورخس» و روایت آدمفروشی و جهنم خودساخته
فهیم درباره فیلم «دشنه» هم بیان کرد: هر قصه را میتوان هر طور تعریف کرد و این فیلم هم تعریف آقای تفرشی از قصه «بورخس» است. من این قصه را خیلی دوست دارم و سالها پیش آن را خوانده بودم. راوی اول شخص در این داستان خود بورخس است و گویی آدم با خود او روبهرو میشود. این داستان یک شاهکار است اما آقای تفرشی به نظر من آن را خراب کرده است! تمام تلاش قصه بورخس این است که بگوید آدمفروش خودش برای خودش جهنم ایجاد میکند و تحقیرشدگی یک آدمفروش همواره با او هست و هیچ گاه از بین نمیرود. پاشنه آشیل فیلم آقای تفرشی عدم توجه به همین نکته است.
در ادامه فرید سجادیحسینی بازیگر باسابقه سینما به بهانه حضور در فیلم «دشنه» درباره همکاری با فیلمسازان جوان در فیلمهای کوتاه گفت: من آقای تفرشی را از سالها قبل میشناختم و به تفکر و نگاهش به سینما از قبل آشنا بودم اما کلا به جوانان بیشتر از هم سن و سالهای خودم اعتماد دارم. شاید گاهی موفق نباشند اما ایدههای بسیاری دارند و بهتر از ما و نوتر از ما میبینند. انگیزه جوانانه این فیلمسازان ما را هم سر ذوق میآورد. برای این کار همه سختی کشیدند و برای ما پیرمردها کار سختتر هم بود.
اخبار
معرفی برگزیدگان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا در صبامال
برگزیدگان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی صبامال معرفی میشوند.
به گزارش امتیاز، مراسم اهدای جوایز این رویداد سینمای کوتاه روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی صبامال برگزار میشود.
در این مراسم علاوه بر معرفی برگزیدگان نشان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران(ایسفا) به یکی از چهرههای مهم سینما و هنر اهدا میشود.
دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران(ایسفا) به دبیری مرجان اشرفیزاده در حال برگزاری است. این رویداد فیلم کوتاه و صنفی در روزهای پایانی دومین مرحله داوری خود قرار دارد.
«گور» آماده نمایش و پخش جهانی شد
فیلم کوتاه «گور» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد ضیغمی آماده نمایش و پخش داخلی و بینالمللی شد.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «گور» به نویسندگی و کارگردانی محمدجواد ضیغمی پس از اتمام مراحل فنی و تدوین آماده نمایش و حضور در جشنوارههای داخلی و بینالمللی شد.
فیلمبرداری این فیلم کوتاه سه جلسه در تهران انجام شد و تدوین «گور» را نیز حمیدرضا احمدی انجام داده است.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «گور» آمده است: «در پی تشدید آلودگی هوا، ساناز پدر بیمار خود را در خانه حبس میکند..»
مسعود فروتن، ساناز میرزایی، مهیار پوربابایی، مهدی میرزایی، کوروش دانشور، فاطمه احمدی و علی سعیدی، بازیگران این فیلم کوتاه هستند.
فهرست عوامل «گور» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محمدجوادضیغمی، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، تدوین: حمیدرضا احمدی، صدابردار و طراحی و ترکیب صدا: مجید نجاتی، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: اسما احمدی، آهنگساز: سهند نیک نژاد، طراح گریم: رضا عربی، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقا بیک، مدیر تولید: کیوان احمدزاده، دستیار کارگردان و برنامه ریز: عرفان عزیزی، منشی صحنه: ملیکا نوبهار، عکاس: سجاد عندلیب، طراح پوستر: پریسا نجفی، طراح لوگو: حامد تلخ آبی، زیرنویس: رضا تاریوردی، روابط عمومی: آزاده فضلی، تهیه کننده: محمدجوادضیغمی و صادق ضیغمی.
اخبار
تصویربرداری «دهان گشادها نمیگریند» به پایان رسید
تصویربرداری فیلم کوتاه «دهن گشادها نمیگریند» به کارگردانی منوچهر تیمورزاده به پایان رسید.
تصویربرداری فیلم کوتاه «دهان گشادها نمیگریند» به نویسندگی و کارگردانی منوچهر تیمورزاده و تهیهکنندگی علیرضا برازنده به پایان رسید.
این فیلم که سبک رئالیسم جادویی دارد، روایتگر شهری است که هر چیزی برای زندگی مرفه نیاز باشد در آنجا مجانی است اما باید از نمایندگی دستگاه گران قیمتی خرید و با بریدن دهان شکل لبخند را روی صورت ایجاد کرد، چون هیچ کس دراین شهر نباید غمگین باشد. نوازنده ای خیابانی برای خرید دستگاه و پاره کردن لبش همه زندگیش را از دست می دهد. زمانی که نشان عضویت شهر را می گیرد، عده ای که آرزوی رفتن به آن شهر را دارند برای او جشن می گیرند. اما او خودش را در مقابل یک انتظار کشنده میبیند.
محمد رضا اکبری، مینا سلیمی، فرناز رحمانی، رومینا قاسمی، عطا امینی، رضا صالحی دراین فیلم ایفای نقش می کنند.
عوامل فیلم کوتاه «دهان گشادها نمیگریند» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: منوچهر تیمورزاده، دستار اول کارگردان: مهدی دولتی، منشی صحنه: سپیده رستمی، مدیر تصویربرداری: حامد عزت خواه، دستیار تصویربردار: علیرضا محمدی، مجری نور: مهدی صادقی، دستیاران نور: سعید حاتمی علی محمدی، عکاس: فربد مرادی، طراح صحنه و لباس: مریم میر باقری، دستیاران صحنه: عرفان پروری، رامین نام پور، برنامهریز: مرضیه حجازی، تدارکات: یحیی احمدیان، مجری طرح و مدیر تولید: رضارضائی جعفری، تهیه کننده: علیرضا برازنده.
برگزاری نکوداشتی برای بهرام بیضایی
آیین نکوداشت بهرام بیضایی بههمراه سمینارهایی در ارتباط با نمایشنامهنویسی به همت انجمن صنفی نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار میشود.
در سه روز متوالی از چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت تا جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، انجمن صنفی نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران به ترتیب سمینارهای نمایشنامه نویسی و گفتگو، نمایشنامهنویسی و سانسور و آیین نکوداشت بهرام بیضایی را برگزار میکند.
در روز نخست ۲۸ اردیبهشت محمد ابراهیمیان نمایشنامهنویس و پژوهشگر تئاتر و ایوب آقاخانی استاد دانشگاه، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر به همراه محسن کرمی استاد دانشگاه، پژوهشگر و مترجم فلسفه سخنرانان سمینار نمایشنامهنویسی و گفتگو خواهند بود که در تالار جوانمرد عمارت تئاتر برگزار میشود.
در روز دوم ۲۹ اردیبهشت محمدرضا خاکی استاد دانشگاه، کارگردان و مترجم و حسین کیانی نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر سخنرانان سمینار نمایشنامهنویسی و سانسور خواهند بود که در تالار جوانمرد عمارت جدید خانه تئاتر برگزار میشود.
روز سوم ۳۰ اردیبهشت هم با سخنرانی محمود دولتآبادی نویسنده، سهیلا نجم استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر، حمید امجد نمایشنامهنویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و پانتهآ بهرام بازیگر تئاتر و سینما آیین نکوداشت بهرام بیضایی نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس، کارگردان تئاتر و سینما در تالار جوانمرد برگزار میشود.
در این روز، محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما نیز به همراه گروهش نمایشنامهخوانی از قسمتی از فیلمنامه «اشغال» بهرام بیضایی خواهند داشت که توسط رحمانیان اقتباس نمایشی شده است.
سمینارها و آیین نکوداشت در هر سه روز، ساعت ۱۸ آغاز میشود.
علاقه مندان برای حضور در سمینارها و آیین نکوداشت میتوانند به آدرس عمارت جدید خانه تئاتر؛ خیابان نجاتاللهی، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۰۶، عمارت خانه تئاتر، سالن جوانمرد مراجعه کنند.
همراه با اعلام نامزدهای جشنواره «آماره»؛
جزییات مراسم تجلیل از خسروحکیم رابط اعلام شد
مراسم نکوداشت خسرو حکیم رابط نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر کشورمان پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.
مراسم نکوداشت خسرو حکیم رابط نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر کشورمان در حالی ۲۹ اردیبهشت میزبان مخاطبان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر خواهد بود که نامزدهای دریافت جایزه نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی انتشارات «آماره» نیز معرفی شدند.
فرامرز طالبی نویسنده، نمایشنامهنویس، کارگردان و پژوهشگر، محمد یعقوبی نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر و ناهید احمدیان مترجم، پژوهشگر و مدرس به عنوان داوران نخستین جشنواره نمایشنامهنویسی انشارات آماره ویژه خسرو حکیم رابط عناوین نمایشنامهها و نامزدهای این جشنواره را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام کردند:
«اهورای اهریمن من» نوشته علیرضا داوری از بندرعباس، «بحرالمیت» نوشته مهدی گلزار از تهران، «به خاطر یک تصادف» نوشته محمد پورجعفری از رشت، «به خاموشی خواهم رفت» نوشته مهدی اکبری از کرج، «سفر تابوت چوبی» نوشته سیدمرسلین ترابی از بهشهر، «زنگ ساعت شماطهدار» نوشته محمد فخراییمطلق از بندر دیر، «قحطی» نوشته کامران سعادت از مشهد، «مجلس اضافات یک تیغ» نوشته روحالله صالحی از همدان. مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامهنویسی انتشارات «آماره» ویژه خسرو حکیمرابط به همت نشر «آماره» ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30312/105731
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30312/105732
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30312/105733
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30312/105734
|
عناوین این صفحه
- کن به سانسور متهم شد
- تهیهکنندگان امروز «بیریشه» شدهاند
- اخبار
- اخبار