|
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
برگزیدگان بخش رقابتی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» طی مراسمی عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران معرفی و تجلیل شدند.
سیزدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» عصر چهارشنبه ۴ خردادماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگانش در بخش رقابتی، در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.
در این مراسم که اجرای آن را علی زرمهری برعهده داشت، آزاده صمدی، بهروز شعیبی، میثم مولایی، علیرضا برازنده و سامان سالور از اعضای هیأت داوری سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه»، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره، کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره، فرشاد عسگریکیا، محمود نظرعلیان، مرتضی علی عباس میرزایی، یاسمن نصیری و فیلمسازان و هنرمندان حضور داشتند.
مجری در ابتدا یاد و خاطره جانباختگان حادثه متروپل آبادان را گرامیداشت و از حضار خواست تا یک دقیقه سکوت کنند.
کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره در این مراسم با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی گفت: کار دانشجویی خوبیاش در کمبودهایش است و در همین کمبودهاست که خلاقیت ایجاد میشود. این جشنواره با همت عزیزان دانشجو و مسئولان در شرایطی سخت برگزار شد. امیدوارم سایه جشنواره بلند باشد و شاهد شکوفایی بیشتر و در عرصه بینالمللی باشیم و بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. امیدواریم سال آینده در شرایط خوب و به دور از وضعیت کرونا و آب و هوا بتوانیم چهاردهمین دوره جشنواره را برگزار کنیم.
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره نیز به عنوان سخنران بعدی با خیرمقدم خدمت حضار بیان کرد: علاوه بر اینکه از مسئولان، داوران، دانشجویان، تیم اجرایی و شرکتکنندگان در جشنواره سایه تشکر میکنم، به لحاظ راهبردی چندین نکته را مطرح میکنم؛ علیرغم همه تلاشهای دوستان و آیندهنگری جشنواره، این تلاشها به زعم بنده کفایت نمیکند البته میدانیم شما از باب تمرین در حال تلاش هستید. بخشی از آثار را دیدم و احساس میکنم دانشجویان از روی دست یکسری اساتید مشق میکنند و عنصر خلاقهای که باید را در آثار ندیدیم لذا همینجا دست یاری دراز و از نظر همه نیز استفاده میکنیم و قصد داریم کارگاههای نقد به منظور بررسی فرم و بالابردن بحث فرم فیلمها برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: برگزاری کارگاههای ایده نیز به این منظور خواهیم داشت تا کم کم از فضاهای تیره فیلمها دور شویم تا به فضاهای روشن جامعه برسیم. امیدواریم روزی به جشنواره سایه برسیم که وجه ممیزی نسبت به دیگر جشنوارهها داشته باشد و فضای رنگیتر و شادتری داشته باشد.
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
معاون فرهنگی دانشگاه سوره همچنین گفت: سعدی، حافظ و ویکتور هوگو در قله ادبیات جهان هستند اما اینها در بدترین زمان اجتماعی خود بودهاند لذا هنرمند این سوال فلسفی را باید پاسخ دهد که بالاخره این عنصر خلاقیت از درون هنرمند میآید یا بیرون؟ پاسخ را برعهده خودتان میگذارم اما این هنرمند است که بر اساس گرفتن زشتیها و بدیها با استفاده از نگاه زیباشناسانه خودش میتواند به خلق دست بزند و زیبایی بسازد.
رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره نیز ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت هموطنانمان در حادثه متروپل آبادان، گفت: خیلی خوشحالم درخدمت شما هستیم و به رسم ادب از دوستانم در شورای برگزاری جشنواره و دانشجویانی که شبانهروز در خدمت جشنواره سایه بودند، تشکر میکنم. این دانشجوها در واقع تمرینی برای آنکه مدیران و فیلمسازان آینده هستند، به انجام رساندند. همچنین از سازمان سینمایی تشکر میکنم که مجوز برگزاری آن را صادر کرد و امسال توانستیم جشنواره «سایه» را در تقویم رسمی جشنوارههای کشور ثبت کنیم.
وی بیان کرد: اگر کاری در جشنواره «سایه» صورت میگیرد در واقع هم افزایی است که اتفاق میافتد و رقابتی برای برگزاری بین جشنوارهها نیست و امیدوارم این هم افزایی در عرصه تولید فیلم دانشجویی جلو برود.
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
در ادامه ویدئوی گزارشی از چندین روز برگزاری جشنواره در سینما سپیده و موزه هنرهای معاصر تهران پخش شد.
محمدحسین یاوری دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» گزارشی از برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: همه بچههای تیم اجرایی جشنواره، دبیر هستند چون آنها حضور داشتند، توانستیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر نقصی در جشنواره بود، به گردن من است و امیدوارم دورههای بعدی این نقصان جبران شود. از سازمان سینمایی، دانشگاه سوره، پلتفرم ودیو به مدیریت پویان صدقی و از همه شرکتکنندگان تشکر میکنم.
وی بیان کرد: بودن بسترهایی چون «سایه»، به ما دانشجوها کمک میکند که نفسی در روح دانشجویان دمیده شود و ما به این بسترها نیازمندیم. امیدوارم کسانی که معتقدند جشنوارههای دانشجویی سرمایه هدر میدهند و نگرانی از هدررفت سرمایه دارند، بگذارند این سرمایهها برای دانشجویان هدر برود تا چنین جمعهای دانشجویی و جشنوارهها، بازدهی خوب و مثبتی برای هنر خواهد دشت. امیدوارم سال بعد اعتماد به داشنجویان شکل بگیرد و جشنواره بزرگتری شکل بگیرد.
سامان سالور به نمایندگی اعضای هیأت داوران سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» نیز در ادامه مراسم پشت تریبون حاضر شد و گفت: چیزی که در فیلمها مشهود بود و جای بحث دارد، ضعف فیلمنامه است، همانطور که در سینمای بلند نیز چنین ضعفی داریم اما خوشبختانه به شکل عجیبی بازیگران خانم خوب و نه آقایان، فیلمبرداری، صحنه پردازی و.. خوب را دیدیم. ما در هیأت داوران، در جلسه اول به برآیند نرسیدیم و واقعاً سعی کردیم حق به حقدار برسد و بهرزو شعیبی موکداً تاکید داشت که حق کسی پایمال نشود.
وی با اشاره به ضعف فیلمهای مستند در «سایه» بیان کرد: سینمای کوتاه جای جسارت کردن است و این جسارت در سوژه میتواند خیلی زیبا، جاری و ساری شود. جای تأسف بود که نتوانستیم برای برخی فیلمها بنا به دلیل آئیننامهای، کاندیدا انتخاب کنیم، مثلاً نمیتوانستیم بازیگری را در بخش فارغالتحصیلان انتخاب کنیم. امیدوارم دورههای بعدی با حمایت دوستان، اتفاقات بهتر بیفتد چراکه جشنوارهای که سیزده دوره مداومت داشته، به نظر من باید دست برگزارکنندگانش را فشرد.
در ادامه فیلمی از مراسم بزرگداشت بهرام دهقانی که در جریان برگزاری جشنواره «سایه» از وی تجلیل شد، روی پرده رفت.
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره نیز در ادامه در سخنانی بیان کرد: نسلهای مختلف از دانشگاه سوره را در سالن میبینم و به همه خوشامد عرض میکنم. همتی که من در این بچهها دیدم، تا به حال ندیده بودم و ما خیلی پول نداشتیم که به آنها کمک کنیم اما این بچهها جشنوارهای سطح یک برگزار کردند و از آنها تشکر میکنم و حتماً در آینده اسم آنها را در سینمای ایران خواهیم شنید.
وی تاکید کرد: چیزی که در جشنواره «سایه» پررنگ دیده میشد، امیدی بود که پس از دو سال چشم انتظاری کرونا، در دانشگاه شکل گرفت و امید دارم استعدادهایی که در سوره است بتوانیم زمینهسازی کنیم که اتفاقات خوبی برایشان بیفتد کما اینکه دانشگاه سوره برند خوبی در سینما به حساب میآید.
سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
بر این اساس، در ادامه مراسم اختتامیه، اسامی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به شرح زیر اعلام شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد:
جایزه دکتر فهیمی:
فیلم کوتاه جبران میکنم به کارگردانی جمال احمدی جایزه این بخش را دریافت کرد.
بهترین فیلم سوره:
جایزه این بخش به فیلم کوتاه رهن کامل به کارگردانی مهدی دواچی تعلق گرفت.
اهدای نشان (مدال) ایسفا:
امیرعلی اعلایی و مرتضی علی عباس میرزایی به نمایندگی از انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) روی صحنه آمدند تا این نشان را اهدا کنند.
مرتضی علی عباس میرزایی فیلمسازی که از دانش آموختگان قدیمی دانشگاه سوره بوده، به نمایندگی از اعضای «ایسفا» گفت: دانشگاه سوره برای مایی که در بدنه سینما در حال کار هستیم، جایگاه ویژهای دارد چون جنگیدن و موفق شدن را از آنجا یاد گرفتیم؛ چراکه دانشجو بودن یک سختی دارد و دانشجوی دانشگاه سوره بودن سختی دارد که شما را میسازد.
دیپلم افتخار ایسفا برای ایده خلاقانه فیلم کوتاه انتروپی، به آرین نوابی رسید.
مدال ایسفا نیز برای نشان دادن موقعیت سخت از جامعه و ظرافت خلاقانه در کارگردانی و ساختار، به نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.
بهترین فیلم دانشجویی:
جایزه این بخش به فیلم کوتاه آماس به کارگردانی کیوان سروری اهدا شد.
بهترین طراحی صحنه:
رضا محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست
بهترین صدا:
حسین پوررحیمی، امیرحسین کلاته و ناصر امین برای بیداری
بهترین تدوین:
دیپلم افتخار این بخش به شاهین جلالی برای فیلم مرد ابری اهدا شد.
همچنین جایزه اصلی این بخش به عوارض جانبی به تدوین محمد روحبخش رسید.
بهترین موسیقی:
سجاد بهادری برای فیلم کوتاه دریبل
بهترین فیلمبرداری:
دیپلم افتخار این بخش به نوید زارع برای فیلمبرداری فیلم کوتاه مادرزاد اهدا شد.
جایزه اصلی فیلمبرداری به امید مهدوی برای فیلم کوتاه موجها رسید.
بهترین فیلمنامه:
عوارض جانبی به نویسندگی لیلا اخباری
بهترین بازیگر مرد:
در این بخش از یک عمر تلاش در بازیگری، از محمود نظرعلیان تجلیل به عمل آمد.
جایزه اصلی بهترین بازیگر نیز به میثم دامن زه برای خاکخونی و ماهکان اهدا شد.
بهترین بازیگر زن:
دیپلم افتخار این بخش به یاسمن نصیری برای بازی در فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.
جایزه اصلی و تندیس جشنواره به زهره استادی برای فیلم کوتاه عوارض جانبی رسید.
بهترین کارگردانی:
جایزه و تندیس جشنواره به حسام حسینی و عباس حسینزاده برای کارگردانی فیلم ماهکان اهدا شد.
بهترین فیلم فارغالتحصیلان:
دیپلم افتخار این بخش به شادی کرمرودی برای فیلم کوتاه هرگز، گاهی، همیشه رسید.
جایزه اصلی و تندیس جشنواره این بخش به امیرحسین دیباج برای فیلم کوتاه سه هفته قبل اهدا شد.
بهترین فیلم سال اولی:
پناه به کارگردانی ابوالفضل حسینیپور
بهترین فیلم تجربی:
برو و ببین به کارگردانی سعید درانی
بهترین فیلم مستند:
روزهای خاکستری به کارگردانی احسان نورتقانی
بهترین فیلم داستانی:
عوارض جانبی به کارگردانی لیلا اخباری
جایزه ویژه هیأت داوران:
نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست
در پایان آزاده صمدی گفت: از تمام زنانی که در این فیلمها درخشیدند، تشکر میکنم و دلم میخواهد حضور شما زنان را به ویژه به عنوان فیلمساز قدر بنهم، چون به خلاقیت و کارآفرینی نیاز داریم.
پیمان جبلی مطرح کرد؛ رادیو شائبه تصویر را ندارد
جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت
اولین دوره از جشنواره مستند رادیویی «پژواک» با حضور رییس صداوسیما و معاون صدا در رادیو برگزار شد.
تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، محمد محسن رفیعی، بهروز رضوی، عذرا وکیلی، احمد طبعی، فاطمه آل عباس، داوود نماینده، علیرضا جاویدنیا، فاطمه نیرومند و عباس محبی از پیشکسوتان عرصه رادیو و جمعی از مدیران مراکز رادیویی و اهالی صدا از ساعت ۲۰ تا ۲۴ چهارشنبه در سالن همایشهای سازمان صداوسیما برگزار شد.
پیمان جبلی، رییس صداوسیما در این مراسم بیان کرد: رادیو همیشه برایم خاطره انگیز بوده است. شیرینترین لحظات رسانهای را در رادیو حس، لمس و زندگی کردم و بهترین تجارب دوران کار و فعالیتم در رادیو رقم خورد.
وی گفت: در دورهای که با دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه ما و هویت مردم را به رخ میکشد. رادیو عدالت گستری را ترویج میکند. در هر نقطهای از ایران، هموطنان ما به هیچ رسانهای هم دسترسی نداشته باشند، قطعاً به رادیو دسترسی دارند. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار هستیم به همه ما کمک کند.
جبلی با اشاره به نام این جشنواره با عنوان «پژواک»، خاطرنشان کرد: به خاطر این حسن سلیقه و انتخاب این نام، تشکر میکنم. این جشنواره نخستین جشنواره مستند رادیویی است و باعث جمع شدن و گرد آمدن خانواده صمیمی رادیو در این شب، در این مکان، در قالب رسانه ملی شده است.
او با اشاره به اهمیت مستند در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: در وصف مستند در مناسبتهای دیگر زیاد صحبت شده، اما مستند در رادیو، چیز دیگری است. در سالهای اخیر در نمایشهای رادیویی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم اما به نظر میرسد که برای تقویت تولید مستندهای رادیویی باید تلاش بیشتری کنیم. اگرچه به جرات من میتوانم بگویم که تولید مستند رادیویی از تولید نمایش رادیویی هم به مراتب سختتر است.
رییس صداوسیما با بیان اینکه اساساً تولید در رادیو سخت است، در این زمینه توضیح داد: رادیو به دلیل محدود بودن عناصری که در اختیار دارد و البته برخورداری از نعمت نداشتن تصویر، گاه بسیار جذابتر از تلویزیون خودش را نشان میدهد. به دلایلی که عرض کردم برنامههای رادیویی ذهن مخاطب را درگیر میکنند. شائبههایی را که تصویر دارد، رادیو به همراه خودش ندارد.
نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی
علی بخشی زاده، معاون صدا هم در این مراسم خاطرنشان کرد: رسانههای گروهی و فناوریهای آن بخش تفکیک ناپذیر زندگی امروز ما هستند در این بین نقش رادیو به عنوان قدیمی ترین رسانه در عرصه اطلاعرسانی، فرهنگسازی و جریان آفرینی بسیار اساسی بوده است. رسانه گرم فراگیر و جریانساز رادیو امروز نیز مطابق با گفتمان هویت محوری و عدالت گستری، وظیفه دارد تا همپای ملت شریف ایران هم دانشگاه تولید و تعمیق هویت ملی و اسلامی باشد و هم در مطالبه حقوق مردم و عدالت گستری در سطح جامعه اسلامی قدم بردارد و پیشتاز شود. از همین رو میتوان تصریح کرد نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اساسی است و ساختارهایی مانند نمایش، برنامههای ترکیبی، گزارش، برنامههای گفتوگو محور و مسابقه و مجله سابقهای طولانی دارند.
وی تاکید کرد: امروز نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است و ایران از جمله آفتاب فرهنگی مهم در جهان آینده است، همانگونه که در گذشته نیز بوده است. از همین روی توجه به مقوله مستندسازی و گردآوری داراییهای ایران اسلامی در عرصههای مختلف فرهنگی علمی اقتصادی سیاسی اجتماعی امری مهم و زیربنایی است و باید با حمایت و اهتمام نسبت به آن برخورد شود.
بخشی زاده در انتها از همه همکارانش در رادیو که این جشنواره مستند را در شش ماه گذشته کلید زدهاند، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در سایه تداوم این تلاشها واقعیت و گفتمان انقلاب اسلامی بیش از گذشته تبیین و در آینده نیز این رویکرد روز به روز قویتر، گستردهتر و کارآمدتر شود.
معاون صدا گفت: افق آینده مستندسازی رادیویی و این جشنواره نقطه عطف اهمیت بخشی به این فرآیند بسیار مهم و اساسی است.
مریم جلالی، نماینده هیات داوران جشنواره در ادامه بیان کرد: جشنواره بیش از ۳۸۸ اثر از مجموعه شبکههای رادیویی کشور دریافت کرده است. در بخش اصلی بعد از پالایش نخستین، بر اساس آییننامه تعداد ۲۵۵ اثر به مرحله داوری راه یافت. در بخش موضوعی این جشنواره نیز آثار در چهار موضوع «مدافعین حر»، «مدافعین سلامت» و «دفاع مقدس»، «محیط زیست» با تمرکز بر مسئله آب، زبان فارسی و گردشگری دریافت شد.
اخبار
نمایش «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
«داستانهای هزار و یک روز» به کارگردانی حبیب احمدزاده در خانه هنرمندان ایران نمایش داده و نقد و بررسی میشود.
مستند سینمایی «داستانهای هزار و یک روز» ساخته حبیب احمدزاده ساعت ۱۷:۳۰ روز یکشنبه ۸ خرداد با حضور کارگردان، عوامل فیلم و کارشناسان فرهنگی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان نمایش داده میشود.
نشست این فیلم نیز بعد از پایان نمایش همراه با پرسش و پاسخ آزاد برگزار میشود.
«داستانهای هزار و یک روز» روایتی از تلاشهای انساندوستانه و صلحطلبانه سه فرد از سه کشور در بستر یک داستان افسانهای است. در این فیلم پرویز پرستویی، محمود بنکدارنیا، شیزوکو تسویا، گرهارد فریلینگر، نوریوکی آساکورا و… به ایفای نقش پرداختهاند.
احمدزاده پیش از این فیلمهای مستندی چون «آخرین تیر آرش»، «موج زنده» و «بهترین مجسمه دنیا» را کارگردانی کرده بود.
حضور در این برنامه برای علاقمندان آزاد و رایگان است.
«مستر بین» در سریال جدیدش دیده شد
روان آتکینسون با سریال کمدی نتفلیکس بازگشته است و این بازیگر محبوب نقشهای کمدی با بزرگترین چالش زندگیاش در این سریال روبهرو شده است: مقابله با یک زنبور!
در سریال جدید «انسان در برابر زنبور» که دیروز اولین تریلرش از سوی نتفلیکس منتشر شد روان آتکینسون در نقش شخصیتی دیده میشود که باید از یک خانه اشرافی مراقبت کند و دیده شدن یک زنبور در خانه و مقابله این شخصیت با آن در نهایت خانه و همه دنیای او را به آتش میکشد.
این سریال که در آن آتکینسون بار دیگر با کمدیهای فیزیکیاش دیده خواهد شد از ۲۴ ژوئن در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
آتکینسون از تهیهکنندگان این سریال هم بوده و ویلیام دیویس نویسنده «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» و دیوید کر سازنده «قصد توهین نیست» نویسنده و کارگردان آن هستند.
گر چه در این تریلر از دیگر بازیگران سریال چیز زیادی نشان داده نشده جینگ لوسی، کلودی بلکلی، تام بیسدن، جولین رایند-توت، گرگ مکهیو و ایندیا فولر دیگر بازیگران این سریال ۹ اپیزودی هستند.آتکینسون چندی پیش تاکید کرد که دیگر دوست ندارد در نقش «مستر بین» دیده شود اما بازی در فیلمها و سریالهای کمدی و غیرکمدی دیگر را ادامه میدهد.
روسها به «برگشتناپذیر» جایزه دادند
انیمیشن «برگشتناپذیر» از دوازدهمین دوره جشنواره «نور جهان» روسیه جایزه گرفت.
انیمیشن «برگشتناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی از دوازدهمین دوره جشنواره «نور جهان» روسیه جایزه سوم بخش انیمیشن را دریافت کرد.هدف این جشنواره ترویج تربیت معنوی و اخلاقی، هنری و زیباییشناختی جوانان مدرن است. این جشنواره ۱۷ تا ۲۱ می برابر با ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت برگزار شد. برگشتناپذیر» در مدت زمان ۸ دقیقه و با تکنیک دو بعدی ساخته شده و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال ۱۴۰۰ است.
سایر عوامل این انیمیشن عبارتند از طراح استوری برد: شهریار بیرانوند، طراح بکگراند: مرضیه عرفان منش، موسیقی: حمید پاکدل، صداگذاری: حمید پاکدل، پوریا رحیمیان، نوازنده: پویان زادمجید، انیمیت: رشید عابدین، امین نرمیسا، حامد شاملو، فرگل قدیمی، علی جاوید، شهریار بیرانوند و طراح کاراکتر: ابوالفضل برومندی.
اخبار
ری لیوتا بازیگر «رفقای خوب» درگذشت
بازیگر فیلمهایی مانند «رفقای خوب» و «ورود غیرقانونی» از دنیا رفت.
، ری لیوتا ستاره فیلمهایی مانند «رفقای خوب» و «سرزمین رویاها» در ۶۷ سالگی از دنیا رفته است.
نماینده او که این خبر را تایید کرد گفت این بازیگر محبوب در حالی که در جمهوری دومینیکن مشغول فیلمبرداری جدیدترین پروژه خود یعنی «آبهای خطرناک» بوده در خواب درگذشته است.
لیوتا که در نیوجرسی به دنیا آمده بود، پس از مجموعهای از نقشهای کوچک در تلویزیون و نقشی کوچک در فیلم سال ۱۹۸۳ «بانوی تنها» توانست به خاطر فیلم سال ۱۹۸۶ «چیزی وحشی» نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود. او در سال ۱۹۸۹ در «سرزمین رویاها» نقشآفرینی کرد و معروفترین نقش خود را در فیلم «رفقای خوب» مارتین اسکورسیزی داشت.
او در دهه نود میلادی در «ورود غیرقانونی» کنار کرت راسل ظاهر شد، در «سرزمین پلیسها» بار دیگر با رابرت دنیرو همبازی شد و در درام خانوادگی «کورینا» در کنار ووپی گلدبرگ جلوی دوربین رفت. او به خاطر فیلم تلویزیونی «دسته موشها» سال ۱۹۹۸ نامزدی جایزه انجمن بازیگران پرده را کسب کرد.
در دهه پس از آن او در «هانیبال» ریدلی اسکات دیده شد، در فیلم «نارک» جو کارناهان بازی کرد و به خاطر نقشآفرینی در سریال «ایآر» یک جایزه امی گرفت.
به لیوتا نقشی در سریال خوشنقد «سوپرانوها» پیشنهاد شد اما چون نمیخواست دوباره نقش مافیایی بازی کند آن را رد کرد. او دو دهه بعد در فیلم پیشدرآمد آن سریال یعنی «قدیسان فراوان نیوآرک» نقشآفرینی کرد.
با وجود اینکه لیوتا به خاطر ایفای نقش شخصیتهای سفتوسخت و بعضاً خشن شناخته میشد، خودش میگفت هیچ شباهتی به آنها ندارد. او در مصاحبهای گفته بود: من هیچ وقت دعوا نکردهام، غیر از موقع تماشای مسابقات ورزشی، که آن هم چیزی بیشتر از هل دادن و کارهای شوخی و مسخره نبوده.
از آثار جدیدتر او میتوان از «داستان ازدواج» و بازسازی پرده کوچک آمازون از «هانا» نام برد. نقشهای نهاییاش که هنوز دیده نشدهاند شامل سریال «پرنده سیاه» اپل کنار تارون اگرتون و «خرس کوکائین» به کارگردانی الیزابت بنکس میشوند.
چهرههای مشهور از سراسر صنعت فیلم به سرعت پس از انتشار خبر درگذشت لیوتا به تجلیل از او پرداختند و یادش را گرامی داشتند. لوربین براکو همبازیاش در «رفقای خوب» گفت بهترین بخش ساختن آن فیلم برایش ری لیوتا بود و جیمی لی کرتیس که در درام سال ۱۹۹۸ «دومینیک و یوجین» همبازیاش بود در توییتی نوشت «کار او به عنوان یک بازیگر، پیچیدگیاش به عنوان یک انسان را نشان میداد».
رابرت دنیرو نیز در بیانیهای گفت: خیلی از شنیدن خبر درگذشت ری ناراحت شدم. او خیلی جوانتر از آن بود که از کنارمان برود.
بیانیه روابط عمومی صداوسیما درباره سخنان جبلی و محتوای شبکه خانگی
روابط عمومی رسانه ملی سخنان رییس صداوسیما درباره محتوای پلتفرمها را تشریح کرد.
روابط عمومی رسانه ملی در خصوص تحریف سخنان دکتر پیمان جبلی در دانشگاه صنعتی شریف در برخی رسانهها و فضای مجازی، بیانیهای منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است:
روز سه شنبه سوم خرداد، رییس سازمان صدا وسیما در ادامه حضور در میان دانشجویان و مجامع دانشگاهی، به دانشگاه صنعتی شریف رفت و ضمن ایراد سخنانی، به نقدهای نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی گوش سپرد و به پرسشهای مطرح شده، پاسخ گفت. متاسفانه برخی رسانهها و گروهها در فضای مجازی بخشهایی از دیدگاههای رییس رسانه ملی، از جمله دیدگاه او درباره پشتوانه قانونی فعالیت و نظارت ساترا بر فضای تولید صوت و تصویر کشور را تحریف کردند. جالب این است در حالی برخی رسانهها و گروهها، از نظر رییس رسانه ملی درباره تولیدات پلتفرمها حکایت کردهاند که وی در سخنان خود از سریال یا برنامهای نام نبرد. عین دیدگاه دکتر جبلی به قرار زیر است:
«در فضای بعضی از پلتفرمهایی که در قالب گیمینگ پخش زنده دارند، استریمینگ دارند، مطالبی که آنجا بارگذاری میشود اعم از محتوای مستهجن به معنی واقعی کلمه، شیطان پرستی به معنی واقعی کلمه، محتواهای صددرصد ضد دینی و ضد اخلاقی و ضد امنیتی همین الان روز روشن در جمهوری اسلامیشما بروید در این پلتفرمها [ببینید].چه کسی صاحب اینجاست؟ چه کسی باید این را مدیریت بکند؟ یعنی میخواهم عرض کنم ما اگر ادعای نظارت داریم این ادعا، ادعای سلیقهای ما نیست.وظیفهای که قانون اساسی گردن ما گذاشته است و تفسیر از قانون اساسی توسط نهادهای قانونی. ما موظف هستیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه و حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این وظیفهمان کوتاه نمیآییم تا زمانی که به ما بگویند شما مسئول این کار نیستید. بگویند مسئول نیستید؛ چشم؛ هر کسی خواست بیاید این مسئولیت را برعهده بگیرد. کسی هم سلیقهای نمیتواند این حرف را بزند؛ قانون اساسی اگر تغییر کرد آن وقت مسئولش هم تغییر میکند.»
توقع این است که رسانهها و برخی فعالان خبری در فضای مجازی، فارغ از سلایق خود و بر پایه صداقت و امانت داری به انتشار اخبار و تحلیل اقدام کنند.
پیام تسلیت رییس حوزه هنری برای درگذشت مریم کاظمزاده
محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری در پیامی، درگذشت مریم کاظمزاده عکاس جنگ و دفاع مقدس را تسلیت گفت. محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در این پیام تسلیت نوشته است:
انالله و انا الیه راجعون
مجاهد خستگیناپذیر فرهنگی و همسر شهید اصغر وصالی سرکار خانم مریم کاظمزاده به یاران شهیدش پیوست. در وصف او تکیه کردن به کلیشهها اجحاف است. او صرفاً عکاس، خبرنگار، نویسنده و… نبود. او جانی بیقرار داشت که تنها با حضور در خط درگیری آرام میگرفت. هنگامیکه شیفتهوار با ندای امام از لندن به ایران آمد؛ سرنوشت خیلی زود او را به جبهههای غرب و همراهی با چمران و وصالی کشاند. زنی مبارز که خبرنگاری را نه شنیدن از آنها که دیدهاند؛ بلکه روایت دیدهها میدانست؛ همین بود که در مراحل مختلف دفاع مقدس با دوربینش در خط مقدم حاضر بود. سلوک او از آغاز جوانی تا لحظه هجرت به سرای باقی، الگویی تام و تمام از زندگی زنان بلندهمت تاریخ معاصر این سرزمین است. بر خودم و همه همسنگران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فرض میدانم با اهتمام به روایت هنرمندانه زندگی این بانوی نستوه، شمایل هنرمند حق طلبِ تکلیفمحور برآمده از مکتب امام را، دقیقتر از قبل پیش روی مخاطبان حکاکی کنیم. انشاءالله ایشان نیز که در چهلمین سالگرد فتح خرمشهر از محدودیتهای عالم مادی رها شدند با دستی گشاده ما را در روایت خرمشهرهای پیش روی ملت ایران یاری نمایند.
«گورکن» جلوی دوربین رفت
فیلم کوتاه «گورکن» به کارگردانی داوود مرادیان جلوی دوربین رفت.
فیلم کوتاه «گورکن» به کارگردانی داوود مرادیان و امیر ابیلی جلوی دوربین رفت.این فیلم کوتاه بر اساس داستانی از امیر ابیلی جلوی دوربین رفته و سیدهادی عامل هاشمی، رحیم نوروزی، سعید داخ و سیدعلی عامل هاشمی بازیگران اصلی آن هستند.«گورکن» که روایتی کوتاه از یک داستان معمایی در دهه ۵۰ است، با مشارکت سازمان هنری رسانهای اوج، باشگاه فیلم سوره و کارگاه فیلم نزدیک، جلوی دوربین رفته است.
سایر عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: داوود مرادیان، امیر ابیلی، نویسنده: امیر ابیلی، مدیر فیلمبرداری: رضا ریوندی، تدوین: کمیل ارجمندی، مدیر تولید: علیرضا همت عبیری، مدیر تدارکات: مهدی جمشیدی، احمد صداقتمنش، مدیر صدابرداری: شهرام متولیباشی، صداگذاری و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، جلوههای ویژه بصری: سعید خلیلی، طراح صحنه و لباس: سیدمهدی عرفاتی، طراح چهرهپردازی: هادی قالیخانی، دستیار کارگردان و برنامهریز: حسین بنیاد، منشی صحنه: آوا کاوری، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: احسان سلسلهجو، تهیهکننده: امیر ابیلی، محمدمهدی محمدیان.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9755/30355/105942
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9755/30355/105943
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9755/30355/105944
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9755/30355/105945
|
عناوین این صفحه
- سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
- جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت
- اخبار
- اخبار