|
کارگردان «مد مکس» فیلمسازی را به بازی بسکتبال حرفهای توصیف کرد
جورج میلر معتقد است فیلمسازی مانند بازی در NBA است و فیلمساز باید مدام خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.
جورج میلر پس از نمایش فیلم «سه هزار سال حسرت» در جشنواره فیلم کن در بخش خارج از مسابقه، در مصاحبهای درباره تجربههای اخیرش صحبت کرد.
این فیلمساز استرالیایی که با نمایش جدیدترین فیلمش «سه هزار سال حسرت» در سالن بزرگ لومیر در کن ۲۰۲۲ شاهد تشویق ایستاده حضار به مدت ۶ دقیقه بود، گفت اولین باری بود که فیلمش را با تماشاگران تماشا میکرد و این تجربه برایش بسیار تکاندهنده بود.
«سه هزار سال حسرت» که اولین فیلم میلر پس از «مد مکس: جاده خشم» در سال ۲۰۱۵ بود با بازی تیلدا سوینتون و ادریس البا ساخته شده و داستان فردی داستانشناس را روایت میکند که پس از خرید یک بطری قدیمی و آسیب دیده در بازار استانبول، در را به روی یک جن باز میکند. او پیشنهاد میکند در ازای آزادی جن، سه آرزویش برآورده شود، در حالی که جن سه داستان قدیمی را روایت میکند.
میلر این فیلمنامه را با همکاری آگوستا گور از «جن در چشم بلبل» اقتباس کرده که داستانی کوتاه نوشتهای.اس. بیات در دهه ۱۹۹۰ است.
میلر چند روز پس از اکران این فیلم در گفتوگو با هالیوود ریپورتر گفت: این فیلم یک فیلم استودیویی نبود. فیلمی بود که باید به طور مستقل تامین مالی میشد و چیزی نبود که لازم باشد در مقیاس کاری یک استودیوی بزرگ هالیوودی انجام شود.
* شما اولین بار داستان را در دهه ۱۹۹۰ خواندید. از چه زمانی به این نتیجه رسیدید که با اقتباس از آن یک فیلم بسازید؟
زمانی که پیشنویس شکلیافته آن را در قالب یک فیلمنامه در دست داشتم. چیزی نبود که بگویم باید حتماً آن را بسازم و فوری حقوقش را بخرم. در یک دوره زمانی طولانی تکامل یافت و در همان حال ما در حال نوشتن این فیلمنامه و انجام پروژههای دیگر بودیم. بعد زمانی رسید که فیلمنامهای در دست داشتیم که میتوانستیم به دیگران ارایه کنیم.کارگردان «مد مکس» فیلمسازی را به بازی بسکتبال حرفهای توصیف کرد دقیقاً پنج سال پیش اینجا در کن تیلدا سوینتون را ملاقات کردم. لحظه فوقالعادهای بود، اما تا آن لحظه فیلمنامه را کامل نکرده بودیم. اما وقتی تیلدا را ملاقات کردم، فکر کردم، خدای من، او برای این فیلم فوقالعاده است. یک سال بعد فیلمنامه را برایش فرستادم و وقتی او بله را گفت این سوال مطرح شد که چه کسی میتواند نقش جن را بازی کند. فقط یک نفر در ذهنم داشتم: ادریس. هنوز نمیتوانم به فرد دیگری غیر از ادریس برای بازی در این نقش فکر کنم.
* این اولین فیلم شما پس از «مکس دیوانه: جاده خشم» است. بعد از آن تجربه که محصولی پر از چالشهای عظیم، درام و درگیریهای بسیار تبلیغاتی بین شارلیز ترون و تام هاردی بود، رسیدن به «سه هزار سال حسرت» چگونه بود؟
همیشه مشکلی وجود دارد که باید آن را مدیریت کنی. هر فیلمی مسایل خاص خودش را دارد. در مقیاس میتوانم بگویم هر فیلم مانند یک بازی بسکتبال NBA است. باید برای هر شگفتی آمادگی داشته باشی. نمیدانی قرار است توپ به کجا پرتاب شود یا دفاع چه زمانی حمله کند. باید مراقب باشی تا آسیب نبینی و مدام باید خودت را تنظیم کنی و برای بردن بازی چابک بمانی. اما باید بگویم، دیدن این بازیگران در کنار هم تجربهای بسیار بسیار دوست داشتنی بود. آنها بازیگر- فیلمساز هستند به این معنا که واقعاً میخواهند بهترین فیلم ساخته شود. از همان ابتدا میشد دید که دارند کمک میکنند - نه تنها به هم کمک میکردند، بلکه به عنوان اعضای فیلمسازی به ما هم کمک میکردند.در اولین صحبتی که با ادریس درباره فیلم داشتم، او گفت دوست دارد فیلم را بازی کند و همه بک استوریها یا فلش بکها را پس از تجربهاش برای تیلدا تعریف کند تا بتواند آن را در اختیار داشته باشد. او همچنین گفت نمیخواهد صداگذاری را در استودیو ضبط انجام دهد. میخواست داستانها را رو در رو تعریف کند. این واقعاً هوشمندانه بود. منظورم این است که حتی به ذهن من هم خطور نکرده بود و این نشان میدهد که او به کل فیلم فکر میکرد، نه فقط به خودش. تیلدا هم همینطور. او واقعاً منحصر به فرد است. یک هنرمند و انسان و یکی از عاقلترین افرادی است که تا به حال شناختهام. جای تعجب نیست که وس اندرسون یا دیوید فینچر هر وقت پروژه جدیدی دارند، تا آنجا که ممکن است تیلدا را میخواهند.
* آیا با تیلدا بیشتر هم همکاری میکنید؟ نقشی برای او در «فیوریوسا» وجود دارد؟
صادقانه بگویم، این اولین چیزی بود که به آن فکر کردم. همانطور که میدانید، او در «ساسپیریا» سه نقش بازی کرد که یکی از آنها یک پیرمرد است. بنابراین فکر کردم او بتواند نقش یکی از مردان را در «فیوریوسا» بازی کند؛ اما متأسفانه هیچ نقشی وجود نداشت که او در آنجا بیفتد. به تمام فیلمهای دیگری که دارم و ایدههایی که در ذهنم دارم فکر کردهام تا ببینم او چه چیزی میتواند بازی کند. ادریس هم همینطور. باید بگویم، او فوق العاده است. تماشای همکاری آنها برای من بسیار لذت بخش بود. داشتن شخصیتها روی کاغذ و در ذهن شما یک چیز است، و نمایش گذاشتن شخصیتها توسط بازیگران یک چیز دیگر.
* در کار بعدی یعنی «فیوریوسا» [که بلافاصله کار فیلمبراریاش پس از جشنواره کن شروع شد] با گروه جدیدی جدای از «جاده خشم» کار میکنید؟
ما در این فیلم با افراد زیادی که در «مد مکس: جاده خشم» کار کردند کار کردیم و برای «فیوریوسا» هم همینطور خواهد بود. فکر میکنم تنها کسی که نداریمش جانی سیل [فیلمبردار] است که در ۸۰ سالگی بازنشسته شد. او برای «جاده خشم» از بازنشستگی بیرون آمد پس از ۱۰ سال پشت دوربین ایستاد و گفت فقط همین یک مورد را کار میکنم. او از انجام این کار بسیار خوشحال بود زیرا بیشترش در سیدنی یعنی جایی که زندگی میکند، ساخته شد.
هر چه در «جاده خشم» از نظر کار تخصصی انجام شد عالی بود و بزرگترین اختلال- جدا از اختلاف بین شارلیز و تام - استودیو بود. استودیو در حال آشفتگی بود و کار را نامرتب پیش برد، اما آمادگی و سختگیری دیگران بسیار جدی بود و مانع هرج و مرج شد.
* دوباره در برادران وارنر تغییراتی به وجود آمده و با یک شرکت مادر جدید در دیسکاوری و اخراجها روبه رو شدید. کار با استودیو برای «فیوریوسا» چگونه بوده؟
ما مدت زیادی است که با برادران وارنر روی این موضوع کار میکنیم. به شدت در حال پیش بردن مراحل تولید هستیم. بازیگران در بروکن هیل – منطقهای دور افتاده در استرالیا- دارند جمع میشوند. همه آنها در حال گذراندن مرحله تمرین با موتور و ماشین هستند. گای نوریس فیلمبرداری میکند و ۴۱ سال پس از اولین همکاری در «مدمکس» با هم کار میکنیم. آن موقع او ۲۱ ساله و یک بدلکار جوان بود. بلافاصله به سیدنی برمیگردم و فیلمبرداری شروع میشود.
خاویر باردم شکستها را سازنده خواند
خاویر باردم در جدیدترین حضورش در عرصه بینالمللی گفت فیلم بعدی «تلماسه» میخکوب کننده است.خاویر باردم که مهمان جشنواره فیلم کن امسال بود و در جشن هفتاد و پنج سالگی آن حضور یافته بود به سوالهای متنوع خبرنگاران پاسخ گفت و از جمله درباره فیلم بعدی «تل ماسه» حرف زد و گفت معتقد است فیلم بعدی فوقالعاده خواهد بود. او گفت: پیشنویس فیلمنامه را خواندهام و فکر میکنم نویسندگان چنان موضوع را در کنار هم قرار داداند که میتواند مردم را شگفتزده کند. وی یادآوری کرد: البته مردمی که کتاب را خواندهاند از آنچه اتفاق میافتد شگفتزده نمیشوند اما از نحوه چیدمانش لذت میبرند. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و فیلمی است که میتوان وزن آن را حس کرد و لذت برد. وی همچنین از کار کردن با دنی ویلنوو کارگردان این فیلم ابراز خوشوقتی کرد و گفت او یکی از بهترین کارگردانهای تاریخ است. باردم که ۴ بار نامزد اسکار شده و یک اسکار برای بازی در «پیرمردان سرزمینی ندارند» ساخته برادران کوئن دریافت کرده گفت اولین فیلمش را زمانی ایفا کرد که زمان سلولویید بود. وی گفت: ۲۰ ساله بودم و زندگی آن موقع متفاوت بود. روش ساختن فیلمها هم متفاوت بود. ساخت فیلم یک رویداد بود، رویدادی که باید در سینما دیده میشد و اگر همه چیز خوب پیش میرفت ممکن بود یک فیلم یک سال هم در اکران بماند؛ اما امروز بیشترین ماندگاری یک فیلم در اکران یک ماه و نیم تا ۲ ماه است. بنابر این ما در زمانی متفاوت با آن دوره به سرمیبریم؛ زمانی که سرعتش زیاد است و انتخابهای زیادی هم داریم که تعیین یکی از آنها کار را سخت میکند.
وی افزود: آن موقع که من کارم را شروع کردم همه چیز فرق میکرد. باید یک نقش را بازی میکردی و همه وقتت را صرف آماده کردن خودت برای آن نقش میکردی. یک کار مقدس بود و بعد فیلم اکران میشد و فضایی خاص ایجادمیکرد؛ معنایی خاص داشت. اما حالا همه چیز آن قدر سریع شده که من برای افرادی که حالا کارشان را شروع میکنند تاسف میخورم. نمیدانم دیگر امروز به عنوان بازیگر، کارگردان، تهیه کننده یا نویسنده تلاش برای ساختن یک فیلم چه معنایی دارد و بیشترین چیزی که از آن دوران به یاد دارم سرعت متفاوت با امروز در انجام کارهاست.
باردم یادآوری کرد که هرگز در نقششخصیتهایی که ایفا کرده گم نشده و هرچند رویای هر بازیگری این است که خودش را در شخصیتهایش محو کند، اما معتقد است هدف از ایفای نقش یک شخصیت یافتن روانشناسی و رفتار و ویژگیهایی است که او را منحصر به فرد میکند و این بخشی از کار است که او خیلی دوست دارد.
خاویر باردم در پاسخ به پرسش دیگری گفت که نقاشی هم میکند و علاقهاش بیشتر به فیزیک چهره و بدن افراد است و به کشیدن منظره علاقهای ندارد. وی افزود چشمهای مردم را دوست دارد و معتاد توجه به رفتار مردم در خیابان است و زدن ماسک در دوران پاندمی یک مزیت برای او بوده که موجب شده راحت شناخته نشود و بتواند به تمرکز روی مردم در خیابان بپردازد.
باردم گفت: گاهی صریح صحبت کردن دشمن ایجاد میکند، اما خوب است دشمن داشته باشید. داشتن مخالف اشکالی ندارد و گرنه بزرگ شدن غیرممکن است. خوب است که مجادلاتی داشته باشیم زیرا زندگی همین است. معتقدم باید ایده داشت به جای اینکه ایدهها را حذف کرد؛ به خصوص امروز که مردم در مورد همه چیز بسیار حساس هستند و امروز نظر داشتن هرچند بسیار خطرناک است و همه به سرعت واکنش نشان میدهند اما فکر میکنم باید در مورد مسایل نظر داشته باشیم زیرا در غیراین صورت بحث و چالشی ایجاد نمیشود.
جشنواره لوکارنو امسال بر استعدادهای لاتین و کارائیب تمرکز میکند
جریان فیلمسازی منطقه آمریکای لاتین و کارائیب امسال در بخش «درهای باز» جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۲ در مرکز توجه قرار میگیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، بخش «درهای باز» جشنواره لوکارنو که از سال ۲۰۱۶ بر استعدادهای نوظهور سینمایی در بخشهای کمتر شناخته شده آسیای جنوبی و جنوب شرقی تمرکز داشت، امسال تمرکز خود را بر سینمای آمریکا لاتین و کارائیب معطوف ساخته است.
امسال ۲۴ کارگردان در این بخش معرفی میشوند که از میان آنها ۱۵ نفرشان را فیلمسازان زن تشکیل دادهاند. آنا کریستینا باراخان فیلمساز اکوادوری یکی از این کارگردانهاست که سال ۲۰۱۶ با نخستین فیلمش «آلبا» برنده جشنواره روتردام و سنسباستین شد. یانیلیس پرز نیز که با مستند «جفری» جایزه دیسکاوری جشنواره تورنتو را برد از دیگر کارگردانهای حاضر در این بخش است.
مایکل لابارکا برنده جایزه سینه فونداسیون ۲۰۱۶ کن و ماریسیو اسکوبار که با فیلم «نامرئیها» درباره پدیده مهاجرت داخلی در گواتمالا درخشید از دیگر فیلمسازان حاضر در این دوره هستند.
این گروه ابتدا در برنامه آنلاینی که از ۲۲ تا ۲۹ جولای برگزار میشود شرکت میکنند و سپس به صورت حضوری از ۴ تا ۱۰ آگوست با متخصصان صنعت در جشنواره لوکارنو به تعامل میپردازند.
این برنامهها از طریق «کارگاه تهیهکنندگان درهای باز» که یک کارگاه آموزشی برای تهیهکنندگان خلاق است، پی گرفته میشود. امسال کارگردانهایی از دومینیکن، بولیوی، کاستاریکا، اوروگوئه، کوبا، برزیل، شیلی، گواتمالا، آرژانتین، اسپانیا، نیکاراگوئه، السالوادور، اکوادور، هاییتی، پرو و جاماییکا در این رویداد شرکت دارند.
جشنواره لوکارنو از سال ۱۹۴۶ هر سال در شهر لوکارنو سوئیس برگزار میشود و پس از جشنوارههای کن، ونیز و برلین چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپا بهشمار میرود.
هفتاد و پنجمین دوره این جشنواره امسال از ۱۲ تا ۲۲ مرداد (۳ تا ۱۳ آگوست) برگزار میشود.
اخبار
توضیحات سرپرست «خانه هنرمندان ایران»
درباره انتخاب مدیرعامل جدید
سرپرست خانه هنرمندان ایران در حاشیه افتتاخ نمایشگاه «لحظه» پیرامون انتخاب مدیرعامل جدید این مجموعه فرهنگی هنری توضیحاتی را ارائه داد.حمیدرضا نوربخش در حاشیه افتتاح نمایشگاه «لحظه» شامل مجموعه عکسهای علی کاوه از امام خمینی (ره)، درباره انتخاب مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران گفت: هیچوقت در فکر مدیریت خانه هنرمندان ایران نبودهام و اصلاً امکانش را هم ندارم، چون مسئولیت خانه موسیقی را نیز برعهده دارم. گزینههای زیادی برای مدیرعاملی مطرح هستند که هنوز حضورشان قطعی نشده است.نوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره برنامههای خانه هنرمندان ایران در مدت سرپرستیاش در این مجموعه توضیح داد: خانه هنرمندان ایران همیشه برنامههای معمول خود را دارد؛ بهطوری که این برنامهها هیچوقت تعطیل نشدهاند، تنها در دوران پیک کرونا گاهی اوقات این برنامهها بهطور موقت تعطیل میشد که واقعاً امکان باز بودن خانه فراهم نبود. به جز این ایام، خانه هنرمندان همیشه فعال بوده است، با این حال بعد از پذیرفته شدن استعفای آقای رجبیمعمار شورای عالی تصمیم گرفت من سرپرستی این خانه را به عهده بگیرم و امیدوارم به زودی مدیرعامل جدید انتخاب شود.
مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد خود او مدیرعامل خانه هنرمندان شود مطرح کرد: من که اصلاً امکانش را هم ندارم چون مسئولیت خانه موسیقی را نیز بر عهده دارم. اساساً هیچ وقت هم جزو گزینههای مطرح شده نبودهام. بنابراین امکان حضور من به عنوان مدیرعامل در اینجا منتفی است. برعهده گرفتن مسئولیت اینجا یک نگاه موقت بوده، البته نگاه شورای عالی هم، چنین بوده است، آنها در نظر داشتند در این مدت کسی بیاید که کارهای معمول خانه هنرمندان متوقف نشود و استمرار داشته باشد، این فرآیندی است که در همه دورهها وجود داشته است. نوربخش توضیح داد: گزینههای مختلفی هم برای مدیریت خانه هنرمندان وجود دارد که البته هنوز حضورشان قطعی نشده است. امیدوارم شورا هرچه زودتر بتواند در این باره به جمعبندی برسد. هرچه خانه هنرمندان بتواند بیشتر نظم خود را حفظ کند و فعالیتهای خود را با استحکام بیشتری پیش ببرد، بهتر است. تلاش همه دوستان در شورای عالی بر این است که هرچه زودتر مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران انتخاب شود. نوربخش بیان کرد: سرپرستی خانه هنرمندان ایران برای من مسئولیت مضاعفی است. من همیشه از سالیان دور در این خانه بودم؛ یا به عنوان عضو شورا و یا به عنوان مشاور. طبیعتاً همیشه علاقه و تعصب خاصی روی خانه هنرمندان داشته و دارم. در حال حاضر هم در این مسئولیت موقت با اشتیاق فعالیتهایش را پیگیری میکنم به هر صورت این مقطعی است که باید انتخاب نهایی صورت بگیرد، امیدوارم یک مدیر خوب در خانه هنرمندان ایران مستقر شود، و ما هم به عنوان اعضای شورای عالی مددکار او خواهیم بود. وی با بیان اینکه دوره آقای رجبیمعمار دوره خوب و پرباری بود، مطرح کرد: امیدواریم این فعالیتها سرعت بگیرد و گسترش پیدا کند، دوره آتی حتماً دوره بهتری خواهد بود.سرپرست خانه هنرمندان ایران درباره برگزاری نمایشگاه عکس «لحظه» که از ۱۳ خرداد در گالری تابستان این مجموعه دایر شده است، بیان کرد: ما پیشنهادهای مختلفی برای اجرای یک رویداد هنری همزمان با سالگرد رحلت امام داشتیم که تصمیم گرفتیم نمایشگاه عکس «لحظه» را برگزار کنیم. این نمایشگاه شامل عکسهای علی کاوه از پیشکسوتان حوزه عکاسی است که عکسهای خاص و تاریخی ویژه زیادی دارد. البته باید عنوان کنم که کار سختی بود تا در این فرصت کم چنین نمایشگاهی را برگزار کنیم اما با یک کار شبانهروزی سخت سرانجام آن را به نتیجه رساندیم. وی با بیان اینکه عکسهای این نمایشگاه عکسهای ویژهای هستند، عنوان کرد: علی کاوه در مقاطع مختلف عکسهای مختلفی از امام خمینی (ره) گرفته که مشهورترین آن همان عکسی است که روی اسکانس ۱۰ هزار ریالی نقش بسته است. خوشبختانه این نمایشگاه برپا شد و امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
نوربخش بیان کرد: علی کاوه نگاه خاصی بر مقاطع مختلف زندگی امام خمینی (ره) داشته است؛ به نحوی که احوالات مختلف ایشان را در این عکسها میبینیم. در واقع مقاطع تاریخی مختلف به همراه نگاه هنرمندانه او در این عکسها هویدا است.
معرفی داوران جشنواره «ترایبکا؛
نیکی کریمی داور شد
جشنواره ترایبکا ۲۰۲۲ اسامی داوران بخشهای مختلف این دوره را اعلام کرد و از نیکی کریمی فیلمساز و بازیگر ایرانی در میان آنها یاد کرد.
نیکی کریمی بهعنوان داور جشنواره فیلم ترایبکا انتخاب شد.
نیکی کریمی در کنار روزانا آرکت، لوسی بوینتون، آنتونی ادواردز و عزازیل جیکوبز هیات داوران بخش فیلم داستانی بینالمللی را تشکیل میدهند.جسیکا البا، دارن آرونوفسکی، کاترین مرداک، کیت مارول و داریل هانا داوران بخش جایزه انسان / طبیعت هستند. این جایزه امسال به جشنواره افزوده شده و به پروژهای تعلق میگیرد که به بهترین نحو به طرح مسایل زیست محیطی دوران ما میپردازد.داوری بخش مسابقه فیلم داستانی آمریکا را آلن زوایبل، آیدان کوین، آن آرچر، رز تروش و اوگه اگبونو داوی میکنند.جایزه نورا افرون که برای احترام به روح دیدگاههای این فیلمساز امسال برای دهمین بار اهدا میشود توسط پام گریر، آماندلا استنبرگ و لیزا آداریو داوری میشود.دبرا وینگر، آندره هالند، نیسی نش، آلکس وینتر، لوسی بوینتون، نانفو وانگ، شیلا نویس و آراینا بوکو بخش داستانسرایی شنیداری و بازی را داوری میکنند. این جشنواره که سال ۲۰۰۲ توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال ایجاد شده امسال از ۸ تا ۱۹ ژوئن (۱۸ تا ۲۹ خرداد) در ۱۸ بخش برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30398/106099
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30398/106100
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30398/106101
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9760/30398/106102
|
عناوین این صفحه
- کارگردان «مد مکس» فیلمسازی را به بازی بسکتبال حرفهای توصیف کرد
- خاویر باردم شکستها را سازنده خواند
- جشنواره لوکارنو امسال بر استعدادهای لاتین و کارائیب تمرکز میکند
- اخبار