|
کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف پس از تغییر نرخها؛
افزایش ۸۰ درصدی قیمت لبنیات
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران گفت: بعد از اصلاح نظام یارانهای قیمت لبنیات حدود 80 درصد افزایش نرخ را تجربه کردند این در حالیست که افزایش قیمت سبد محصولات لبنی نسبت به تورم پایینتر است.
نشست خبری انجمن صنایع فرآورده های لبنی به مناسبت روز جهانی شیر با حضور هیات مدیره این انجمن برگزار شد.
در ابتدای نشست حسین چمنی مشاور انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان اینکه چالش مصرف شیر همواره در کشور مطرح بوده است، گفت: کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و کاهش ارزش ریال باعث تغییر رفتار مردم شده است. و تاثیرات منفی خود را در هرم غذایی و سبد غذایی مردم گذاشته است.
وی کاهش مصرف شیر در 4 سال اخیر را حدود 40 درصد خواند و افزود: تبعات کاهش مصرف شیر در گرسنگی سلولی غیر قابل جبران است.
چمنی با بیان اینکه کاهش مصرف شیر به 3 گروه متضرر میکند، گفت: دولت بزرگترین وظیفه آن ایجاد فرصت شغلی است و صنعت لبنی برای بیش از 2 میلیون نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت فرصت شغلی ایجاد کرده است و این فرصت شغلی از سوی بخش خصوصی ایجاد شده و اگر کاهش مصرف ادامه داشته باشد فرصتهای شغلی نیز از بین میرود.
وی با اشاره به بیمار محور بودن نظام سلامت در کشور، خاطر نشان کرد: کاهش مصرف شیر باعث خواهد یک جامعه بیمار تحویل بگیریم و اینگونه هزینههای درمانی بیشتری به دولت تحمیل میشود این در حالیست که توسعه با انسانهای سالم اتفاق میافتد.
مشاور انجمن صنایع فرآورده های لبنیات با بیان اینکه کاهش مصرف شیر به صنعت زیان وارد کرده است، افزود: مصرف شیر از مدارس باید آغاز شود و در عادت غذایی فرزندان باید گنجانده شود از اینرو طرح شیر مدارس باید به عنوان فرهنگ در مدارس جا بیفتد.
وی تاکید کرد: طرح شیر مدارس به صورت ناقص مصوب و اجرا شده است و 5 تا 6 درصد از نیاز کودکان به شیر را تامین میکند و اگر پیوست فرهنگی این کار بدرستی انجام میشد عادت مصرف شیر در کودکان ایجاد و نهادینه میشد. میانگین مصرف لبنیات در اتحادیه اروپا غربی حدود 260 کیلوگرم در سال است و این در حالیست که سرانه مصرف در ایران کمتر 90 کیلوگرم است.
در ادامه نشست میر اسلام تیموری رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، با اشاره به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، گفت: لبنیات جزو اولویت سبد خانوارها نیست از اینرو افزایش نرخ لبنیات در میزان مصرف و خرید آن تاثیر مستقیم گذاشته است.
وی با اشاره به تبعات اصلاح نظام یارانهای بر میزان مصرف لبنیات، افزود: 15 تا 20 درصد میزان مصرف لبنیات از 22 اردیبهشت کاهش پیدا کرد این میزان کاهش مصرف در کوتاه مدت محقق شده است و پیشبینی میشود در دراز مدت کاهش مصرف لبنیات افزایشی شود.
تیموری تاکید کرد: انجمن طرح قابل اجرایی را به دولت داده است که اگر اجرا شود میتوان امیدوار باشیم که مصرف سرانه لبنیات به 90 کیلو در سال برسد. اگر 75 هزار تومان از یارانه دهکهای محروم جامعه از طریق کالا برگ به خرید شیر تخصیص داده شود میزان سرانه مصرف به 90 کیلو در سال میرسد.
وی میزان افزایش نرخ لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانهای را حدود 80 درصد خواند و گفت: افزایش قیمت سبد محصولات لبنی نسبت به تورم پایینتر است.
در پایان نشست احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، با بیان اینکه بعد از اصلاح نظام یارانهای حجم تولید شیر خام کاهش پیدا نکرده است، افزود: گزارشی از تعطیلی واحدی تولید بعد از اصلاح نظام یارانهای نداشتهایم .
وی تاکید کرد: اصلاح نژادی در گاوداریهای کشور با قدرت دنبال میشود و 25 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی در این حوزه است.
مقدسی در پایان گفت: شرکت آریو تجارت سهیل وابسته به تعاونی روستایی، نهاده فروردین را فروخته است اما نهادهای ندارد که بخواهد به دامداران عرضه کند.
«امتیاز» برنامه راهبردی «ارتقای تولید دانشبنیان» را بررسی کرد؛
سهم ایران در «تحقیق و توسعه» یک تریلیون دلاری «صنعت»
طیبه نوروزی
در بسیاری از کشورها دانشبنیانها در بحث ارتقای بهرهوری اهمیت جدی دارند و بر همین اساس عملکرد واقعی یک شرکت دانشبنیان را ارزیابی میکنند تا مشخص شود که کدام شرکت اثر واقعی در تولید یا رفع نیازهای تعریفشده داشته است.
برای تحقق این تفکر جدید آن هم در اقتصاد ایران، لازم است دولت نیز خود را با آن تطبیق دهد و نگاه خود را چه در خصوص پروژههای دولتی و چه در زمینه سیاستهای حمایتی تغییر دهد، بر این اساس جهتگیری سرمایهگذاری دولتی و تغییر ریل از تولید سنتی به تولید دانشمحور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نقش اساسی دولت در تدوین و اجرای برنامه توسعه شرکتهای دانشبنیان
در این بحث دولت بهعنوان بالاترین نهاد اجرایی کشور نقش اساسی دارد. سازمان برنامه و بودجه پیش از این نسبت به تهیه و تنظیم سند آمایش سرزمینی ایران اقدام کرده است که براساس این سند ظرفیتهای موجود در هر استان مشخص شده است.
با توجه به این مسئله دولت میتواند از این سند بهعنوان یک سند بالادستی استفاده و برنامهای جامع برای توسعه دانشبنیانها ارائه کند، این مسئله از این جهت دارای اهمیت ویژه است که هر استان میتواند براساس ویژگیها و ظرفیتهای منحصر به فرد خود اقدام به حمایت از شرکتهای دانشبنیان در زمینههای موردنیاز خود کند.
این برنامه باید بهنحوی دقیق و جزئی تنظیم شود که یک نهاد دولتی نتواند تمام وظایف انجامشده خود را در انتهای سال تحت عنوان دستاوردهای خود ارائه کند. این برنامه باید عملیاتی باشد، بهنحوی که چه در بعد کلان و تعریف پروژهها و چه در زمینه اجرا شاهد پیوست دانشبنیان در پروژههای دولتی باشیم.
در زمان حاضر یکی از مشکلات اساسی شرکتهای دانشبنیان این است که در فضای آزمایشگاهی محدود شدهاند و عموماً در پارکهای علم و فناوری با تمرکز در تهران هستند، موارد بسیار کمی وجود دارد که در آن این شرکتها از شرایط گلخانهای خارج شده و وارد فاز صنعتی شده باشند.
دولت باید در راستای تقویت این شرکتها، فضای لازم را برای ورود آنها به صنایع مختلف را ایجاد و بهمرور زمان شرکتهای دانشبنیان را در مواردی که هر منطقه و استان کشور به آنها نیاز دارد، به صنایع آنها تزریق کند، بهطور مثال در برخی استانها شاهد هستیم که صنایع بزرگی شکل گرفته اما در عین حال مشکلات آب و تنش آبی نیز در آن استانها بهشدت بالاست.
یکی از مهمترین کاربردهای شرکتهای دانشبنیان افزایش بهرهوری و سودآوری از طریق افزایش سطح تکنولوژی تولید است. این شرکتها میتوانند با ارائه راهکارهای جدید در جهت افزایش بهرهوری انرژی و آب بهخصوص در صنایع بزرگ نقش اساسی داشته باشند.
نمونه دیگر خودروسازی است. شرکتهای دانشبنیان میتوانند در راستای تولید قطعات موردنیاز و یا ارتقای کیفیت قطعات تولید داخل و در نهایت خودروها نقش محوری داشته باشند. استفاده از دانش بالاتر میتواند موجب افزایش بهرهوری شود که این موضوع در نهایت به خودروسازیها برای افزایش سودآوری کمک خواهد کرد.
البته باید توجه داشت که از جمله کاربردهای اساسی شرکتهای دانشبنیان توسعه شرکتهای کوچک و متوسط است که نقش بسیار مؤثری در توسعه اشتغال دارند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که افزایش سطح تکنولوژی و بهرهوری در برخی صنایع و در کوتاهمدت میتواند باعث کاهش نیاز به نیروی کار شود اما در نهایت و در دید بلندمدت توسعه دانشبنیانها سبب افزایش اشتغال نیز خواهد شد.
برنامه راهبردی ارتقای تولید دانشبنیان وزارت صمت ابلاغ شد
هفته گذشته برای تحقق شعار سال تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین، برنامه راهبردی «ارتقای تولید دانشبنیان» این وزارتخانه ابلاغ شد.سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت گفت: برای تحقق شعار سال تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین، برنامه راهبردی «ارتقای تولید دانشبنیان» این وزارتخانه ابلاغ شد. این برنامه برای ارتقا فناوری، نوآوری و دانشبنیان شدن کسبوکارهای حوزه صنعت، معدن و تجارت و باهدف ارتقا بهرهوری و افزایش رقابتپذیری و تابآوری اقتصاد، تدوینشده است.
وی افزود: برنامه یادشده با همکاری همه معاونتهای ذیربط تهیه و پس از تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت به رؤسای سازمانها، مؤسسات تابعه و مدیران کل صمت استانی برای اجرا ابلاغشده است.
معاون هماهنگی و محیط کسبوکار وزیر صمت تصریح کرد: این برنامه در شش بخش تهیه و تنظیمشده که شامل اهداف تولید دانشبنیان، چارچوب مفهومی نقش دولت در ارتقای تولید دانشبنیان، سازوکارها، مشوقها و الزام کنندهها، راهبردهای وزارت صمت در راستای ارتقای تولید دانشبنیان، برنامههای پیشران، توسعه زیرساختهای حمایتکننده از شرکتهای دانشبنیان و سازماندهی اجرای برنامه ارتقای تولید دانشبنیان صنعت، معدن و تجارت است.
نیازی توضیح داد: از میان مهمترین ابزارهای تشویقکننده و الزامآور برای سوق دادن بنگاهها به سمت تحقیق و توسعه و نوآوری، میتوان به ارائه ابزارهای تشویقی (مانند اعتبار مالیاتی)، به حرکت واداشتن بخش تقاضا (مانند تضمین خرید یا پیشخرید محصولات نوآورانه)، تأمین مالی نوآوری و تحقیق و توسعه (مانند هدایت منابع مالی، پوشش ریسک تحقیق و توسعه)، تعیین هدفمند تعرفهها، و ارائه هدفمند مجوزها اشاره کرد.
وی ادامه داد: در این سند، دو دسته برنامه بزرگ افقی (راهبرد) و عمودی (برنامه پیشران) به همراه ابزارهای مرتبط برای تشویق بنگاهها (کسبوکارها) به اجرای برنامههای فوق، برای تحقق تولید دانشبنیان، تعریفشده است.
معاون هماهنگی و محیط کسبوکار وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به اصلاح ساختار صورت گرفته در وزارت صمت، سازماندهی فعالیتها در قالب نظام پروژه محوری و همچنین نظام پایش پروژهها تعریفشده و معاونتها و دفاتر ذیربط ستادی و سازمانهای وابسته و تابعه موظفاند اقدامات تعیینشده در این برنامه را اجرایی و عملیاتی کنند.
نیازی همچنین گفت: در کنار این برنامه، اقدامات دیگری شامل تهیه آئیننامه مصوب هیئتوزیران برای ارتقای تولید دانشبنیان وزارت صمت و انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار وزارتخانه بوده است که آنها نیز در هفته آتی ابلاغ خواهد شد.
وی تأکید کرد: دفتر فناوری و نوآوری معاونت هماهنگی و محیط کسبوکار با همکاری معاونتها، دفاتر ستادی و سازمانهای وابسته و تابعه و همچنین ایجاد هماهنگی با بخشهای بیرونی و داخلی بهمنظور همافزایی بیشتر به تأمین زیرساختهای موردنیاز اجرای پروژهها و رفع موانع پیش روی آنها خواهد پرداخت.
رشد سریع اقتصادی مستلزم توسعه فناوری و نوآوری در بنگاههای متوسط و بزرگ است
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: رشد سریع اقتصادی مستلزم توسعه توانمندی فناوری و نوآوری در بنگاههای متوسط و بزرگ است که بهطور دقیق روح بیانات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال و تأکید ایشان بر تولید مبتنی بر دانش است.
«علی بابایی» در گفتوگویی درباره اقدامات و برنامههای وزارت صمت در حوزه اقتصاد دانشبنیان، افزود: تجربه کشورهایی که توانستهاند به رشد سریع و پایدار اقتصادی دست یابند، نشان میدهد که آغاز این فرآیند رشد سریع درگرو توسعه توانمندی فناوری و نوآوری بنگاهها به همراه رویکرد حفظ رشد صادرات بوده است، زیرا صنایع کشور، بدون توسعه توانمندیهای نوآوری، قادر به حرکت به سمت افزایش بهرهوری، رقابتپذیری و صادرات نخواهند بود.
وی تصریحکرد: درواقع با داشتن صنعتی که موتور توسعه آن فناوری و نوآوری باشد، میتوانیم به تولید محصولات جدید دستیافته، هزینه تولید را کاهش داده و کیفیت محصولات را بالاتر برده و از این طریق در کالاهای وارداتی و حضور در بازارهای صادراتی و بینالمللی به رقابتپذیری برسیم؛ اما اکنون بسیاری از صنایع ما به علت ضعف جدی در حوزه تولید محصول جدید، هزینه تولید، کیفیت، نوع طراحی و غیره نسبت به آزاد شدن واردات و کاهش تعرفهها بسیار شکنندهاند.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت ادامهداد: در چهار دهه اخیر، سرمنشأ همه مشکلات اقتصادی ما ارز دولتی بوده است؛ ارزی که در نهایت به تورم یا واردات بیرویه میانجامد یا به علت آسیبپذیری بالا در برابر تحریمها، منجر به نوسانات جدی کالاهای اساسی میشود؛ بنابراین بنگاه فناور و نوآور، دارای قدرت رقابتپذیری در سطح بینالمللی است که سود مستقیم آن برای کشور، خلق ارز صنعتی- خصوصی خواهد بود.
بابایی یادآور شد: تجربه کشورهای پیشرفته صنعتی نیز نشان میدهد که فناوری شکلگرفته در بخش خصوصی، منجر بهقدرت فناوری در بخش نظامی نیز میشود، اکنون نیز بسیاری از فناوریهای دارای کاربرد نظامی درحالتوسعه از سوی شرکتهایی مانند گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و آی بی ام و غیره ارائهشده است؛ مثال دیگر در این زمینه فناوری استخراج نفت شیل بود که کل معادلات جهانی و روابط قدرت در سطح جهان را تغییر داد.
وی بیانداشت: فناوری و نوآوری، حتی میتواند به خلق یک جامعه انسانیتر کمک شایانی کند؛ برای مثال در موضوعات زیستمحیطی، فناوری و نوآوری میتواند نجاتبخش باشد، زیرا فناوری تزریق آب سطحی به آبخوانهای طبیعی، میتواند مانع از هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب سطحی از کشور شود؛ در حوزه پسماند و کاهش مصرف انرژی و غیره نیز همینگونه است، حتی فناوری و نوآوری میتواند منجر به تحقق کار شایسته شود، یعنی انسان شغلی داشته باشد که درشان انسان است و بسیاری از کارهای پست به ماشینها سپرده شوند.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت عنوان داشت: امسال به علت تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع دانشبنیان شدن صنایع و تولید و بنگاههای بزرگ، شاهد یک نقطه عطف هستیم، زیرا تا سالهای پیش، تمرکز روی دانشگاهها و یا بر شرکتهای زایشی کوچک دانشگاهی بود، اما در کشورهای پیشرو صنعتی، سهم تحقیقات بخش بنگاههای (کسبوکارها) متوسط و بزرگ بهصورت متوسط نزدیک ۷۰ درصد، سهم دولت کمتر از ۱۵ درصد و سهم بخش دانشگاهی نیز در حدود ۱۵ درصد است.
یک تریلیون دلار، هزینهکرد تحقیق و توسعه صنعتی در جهان
وی اضافهکرد: اکنون برآوردها از کل میزان هزینهکرد تحقیق و توسعه صنعتی در جهان، حدود یک تریلیون دلار است که حدود ۲۰ درصد از این میزان را فقط ۲۰ شرکت بسیار بزرگ دنیا بر عهده دارند و این نشاندهنده اهمیت شرکتهای بزرگ در ایجاد تقاضا برای دانش و جهتدهی فناوریهای آینده است.
بابایی، تمرکز بر فناوری و نوآوری در بنگاهها را دارای چند ویژگی مهم دانست و افزود: نخست اینکه بنگاه بهتر از دیگران میتواند از دستاوردهای دانشگاهی استفاده کند، زیرا توسعه و ارتقای یک فناوری، حتی اگر از طریق دانشگاه به صنعت معرفیشده باشد به انجام تحقیقات و فعالیتهای توسعهای بسیار بیشتری نیاز دارد تا بتواند تبدیل به محصول و ارزشافزوده اقتصادی شود.
وی ادامهداد: دوم اینکه، بنگاه با سرعت بالاتری به توسعه محصولات جدیدی میرسد زیرا بخش تحقیق و توسعه درون بنگاهی با فعالیتهای تولید و بازاریابی درهمتنیده است و از طریق تشکیل گروههای کاری، سرعت نوآوری را افزایش داده و بهطور مؤثر و بهسرعت میتواند مزیت رقابتی ایجاد کند و سوم اینکه همین درهمتنیدگی باعث میشود که بخشهای تحقیق و توسعه، بهتر بتوانند مشکلات تولید را فهم کرده و بدون درگیر شدن با مسائل پیچیده مالکیت فکری، اقدام به بهبود کیفیت و کاهش قیمت کنند و همه اینها همان خروجی مطلوب مدنظر رهبر معظم انقلاب است.
این مسوول وزرات صمت گفت: تاکنون در کشور ابزار تشویقی معناداری برای سوق دادن صنایع و بنگاههای کشور به سمت فناوری و نوآوری وجود نداشته است؛ ابزار تشویقی معنادار یعنی اینکه بنگاهها و صنایع باوجود ریسک شکست بالا در حوزه فناوری و نوآوری، احساس کنند که ارزش آن را دارد وارد حوزه تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید و توسعه فرآیندهای جدید شوند.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت توضیح داد: در میان همه دستگاههای اجرایی کشور، وزارت صمت به علت نوع رابطه با بنگاهها و ابزارهایی که در اختیار دارد (تعرفه، مجوز، ظرفیت شهرکهای صنعتی، ظرفیت تشکلهای صنعتی، ظرفیت ستاد تسهیل و غیره)، نقش بسیار مهمی در دانشبنیان کردن اقتصاد بر عهده دارد، بنابراین تلاشهای زیادی صورت گرفت و درنهایت «سند ارتقای تولید دانشبنیان» از سوی این وزارتخانه تهیه و ابلاغ شد.
بابایی یادآور شد: هدف کلی این سند، تشویق بنگاههای کوچک، متوسط و بزرگ کشور به سمت فناوری و نوآوری از طریق بهرهگیری از ابزارهای در اختیار صمت و با مشارکت دستگاههای اجرایی دیگر کشور است؛ البته هدف از این حرکت به سمت فناوری و نوآوری، در واقع دستیابی به اهداف بزرگتری مانند کاهش هزینه تولید، بهبود کیفیت، افزایش بهرهوری بهویژه در مصرف انرژی، رقابتپذیری محصولات و توسعه صادرات، ارائه محصولات جدید و حل مشکلات زیستمحیطی است.
وی تصریحکرد: البته بدیهی است که ابزارهای ویژه بنگاههای کوچک با ابزارهای ویژه بنگاههای بزرگ متفاوت است؛ در مورد بنگاههای کوچک بیشتر با اهرم کردن ابزارها برای هدایت آنها به سمت ارتقای مهارت سرمایه انسانی (بهویژه در حوزه طراحی و استانداردها و دانش بازار) یا تشکیل تحقیق و توسعه مشترک و گروهی روبهرو هستیم، برای مثال اگر 100 شرکت در حوزه چرم وجود داشته باشد، باید از مرکز تحقیقاتی یا تحقیق و توسعه مشترکی حمایت شود که بتواند همه آنها را از منافع نسل جدیدی از چرم یا یک رنگ یا طراحی جدید منتفع کند.
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: در مورد بنگاههای بزرگ با اهرم کردن ابزارها برای هدایت آنها به سمت لبههای تحقیق و توسعه روبهرو هستیم که البته مقیاس عددی آنها بسیار بزرگ است.
وی تاکید کرد: طبق سند، ما به دنبال حمایت از قدرتمند شدن بنگاههای بزرگ در حوزه تحقیق و توسعه و فناوری در ۲۰ رشته فعالیت هستیم و نام این بنگاههای بزرگ را نیز بنگاههای پیشگام گذاشتهایم؛ البته یک شرط اصلی برای انتخاب بنگاههای پیشگام این است که خود آن بنگاه نیز حاضر باشد پیشدستانه وارد حوزههای جدید شود.
بابایی بیانداشت: همه برنامههای سند ارتقای تولید دانشبنیان، دارای یک نخ تسبیح هستند که همان محوریت تحقیق و توسعه بنگاهی با تأکید بر بنگاههای بزرگ است؛ در این میان بهطور یقین گلوگاههای زیادی در اجرا وجود خواهد داشت و از همین رو، همه معاونتها و دفاتر رشته فعالیتی وزارت صمت باید بتوانند همانند یک تیم یکپارچه و منسجم برای رفع آن گلوگاهها تلاش کنند.
ایرانسل در سیستان و بلوچستان دورۀ آموزشی «نسل دو تا پنج شبکههای ارتباطی» برگزار میکند
ایرانسل در چارچوب برنامههای مسؤولیت اجتماعی خود و با هدف محرومیتزدایی، مهارتآموزی و ایجاد اشتغال، دورۀ آموزشی شبکههای ارتباطی نسل دو تا نسل پنج (5G) را در استان سیستان و بلوچستان برگزار میکند.
به گزارش امتیاز، این دوره توسط آکادمی ایرانسل و با همکاری ادارهکل ارتباطات و فناوریاطلاعات و پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، در تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
این دورۀ پروژهمحور، بهمنظور تربیت و تأمین نیرویهای متخصص در زمینۀ نصب، راهاندازی و نگهداری تجهیزات شبکۀ تلفن همراه، در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و به صورت نظری و عملی، برنامهریزی شده است.
علاقهمندان میتوانند با شرکت در این دورۀ آموزشی، ضمن کسب دانش فنی مرتبط با تجهیزات و ساختارهای ارتباطی نسل دو تا نسل پنج شبکههای ارتباطی (5G)، به جمع شاغلان در این عرصه بپیوندند.
علاقهمندانی که دورۀ مقدماتی را با موفقیت پشت سر بگذارند، دورۀ پیشرفته را به صورت کاربردی و پروژهمحور، همراه با کارورزی در سایتهای ایرانسل طی میکنند و پس از آن، به عنوان نیروهای آموزش دیده، به شرکتهای پیمانکاری حوزۀ ارتباطات، معرفی میشوند.
هزینۀ ثبتنام در دورۀ مقدماتی، سه میلیون تومان است؛ اما با هدف حمایت از توسعۀ استعدادهای جوانان استان در مسیر مهارتآموزی و اشتغال، هزینۀ این دوره برای متقاضیان ساکن استان سیستان و بلوچستان، با قیمت تخفیفی، ۵۰۰هزار تومان خواهد بود. دورۀ پیشرفته نیز با بورسیۀ ایرانسل، به صورت رایگان برگزار میشود.
دوره مقدماتی طی چهار روز، به مدت ۳۲ ساعت و به صورت حضوری، در روزهای دوم، سوم، نهم و دهم تیر ۱۴۰۱، از ساعت ۹ تا ۱۷، در محل پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان برگزار میشود.
دورۀ پیشرفته نیز طی ۶ روز، به مدت ۴۸ ساعت و به صورت حضوری برگزار میشود که جزئیات شرایط و زمانبندی آن، متعاقباً اعلام خواهد شد.
علاقهمندان به شرکت در این دوره میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبتنام، به نشانی b2n.ir/r79692 مراجعه کنند.
ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکتهای معتبر بینالمللی آغاز کرد و توانست در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونهای از شبکۀ کامل 5G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوریاطلاعات، آزمایش کند.
نخستین ارائهدهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، که روز اول مرداد ۱۳۹۹، نخستین سایت تجاری 5G ایران را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوریاطلاعات راهاندازی کرده بود، تاکنون توانسته است با راهاندازی ۹ سایت تجاری نسل پنج در تهران، مشهد، شیراز، کیش، اندیشه و کارخانۀ فولاد مبارکه، رکورد بیشترین سایت تجاری 5G را نیز در اختیار داشته باشد.
آکادمی ایرانسل؛ توسعهدهندۀ جریان آموزشی مهارتمحور
آکادمی ایرانسل، در قالب مجموعۀ «ایرانسل لبز (Irancell Labs)» تأسیس شده و به بیان دقیقتر، مرکز آموزشی این مجموعه است. هدف اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در راهاندازی آکادمی، این است که برای توسعۀ جریان آموزشی مهارتمحور، توانمندسازی مشتریان، مشارکت در خلق روشهای نوین آموزش دیجیتال و عرضۀ عادلانۀ آموزش، به سهم خود گامی مؤثر بردارد.
آموزشهای ارائهشده در آکادمی ایرانسل، در نگاهی کلی، شامل «آموزشهای تخصصی و نوآورانه برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل»، «آموزشهای مهارتمحور در حوزههای تخصصی برای تأمین نیازهای علمی نیروهای انسانی در شرکتهای همکار ایرانسل»، «آموزش دیجیتال برای مشتریان ایرانسل در گروههای تخصصی مدیریت حرفهای و فناوریاطلاعات و ارتباطات» و «آموزش استارتاپها و فرایند شتابدهی و ارائه خدمات منتورینگ» هستند.
در همین رابطه، مرکز آموزشهای آزاد ایرانسل نیز بهعنوان یک مرکز تخصصی در حوزۀ ارتباطات و فناوریاطلاعات کشور، برای ارائۀ آموزشهای تخصصی، نوآورانه و مهارتمحور، برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل، مشتریان ایرانسل و عموم مردم، با ارائۀ گواهینامه معتبر و مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در حال فعالیت است.
«ارائه آموزش دیجیتال در جهت دسترسی آسان و عادلانه برای مشتریان»، «ارتقای سطح دانش مدیریتی و فنی مدیران و کارشناسان ایرانسل»، «پیادهسازی آموزش تخصصی و مهارتمحور برای همکاران غیرمستقیم ایرانسل در جهت بهبود خدمات نوین» و «احراز بالاترین درجۀ رضایتمندی مشتریان از آموزشهای حرفه ای و مهارتمحور» از جمله اهداف آکادمی ایرانسل هستند.
مجموعۀ ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعۀ دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپها و شرکتهای فناور و با مأموریت انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاریسازی در زمینۀ شبکۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسبوکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و شرکتهای فناور، با هدف تأمین نیازمندیهای بازار ICT تأسیس شده است.
چشمانداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعۀ منابع انسانی و زیرساختهای تحقیقاتی اقتصاد دانشبنیان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینۀ خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخشهای اصلی آن هستند.
ایرانسل، نخستین ارائهدهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با راهاندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعۀ سبک زندگی دیجیتال و خلق آیندهای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهرهگیری از فناوریهای برتر در حوزههای مختلف، خلق ارزش کند.
خبر خوش برای بازنشستگان
افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی تصویب شد
هیات دولت نحوه افزایش حقوق کارگران بازنشسته را تصویب و ابلاغ کرد. براساس این مصوبه حداقل مستمری به اندازه ۵۷ درصد و مستمری سایر سطوح به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
بالاخره هیات دولت افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.
براساس مواد۹۶ و۱۱۱ قانون تأمیناجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمیناجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران میرسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.
وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.
براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد:
در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمیناجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمیناجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حقبیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.
همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوقهای مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال میشود. نیز به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
ادامه سرمقاله
ریل توسعه صادرات صنعتی
شهرزاد نادری
طی سالهای اخیر، رویکرد نوآوری باز در میان این صنایع رواج یافته است و این شرکتها کموبیش به تعامل با شرکتهای دانشبنیان روی آوردهاند. برای مثال، میتوان به عقد نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع بزرگ کشور و شرکتهای دانشبنیان در قالب رویدادهای تبادل فناوری صندوق نوآوری اشاره کرد.
طبق مطالعات متعدد صورتگرفته، نوآوری اساسا حاصل تحقیقوتوسعه بخش بنگاهها و صنایع است که البته تحقیقات دانشگاهی و شرکتهای زایشی دانشگاهی نیز میتوانند به فرآیند تحقیقوتوسعه در بنگاهها و صنایع کمک کنند. برای مثال، نمودار گزارش بهخوبی نشان میدهد که سهم تحقیقوتوسعه در بخش بنگاهها در کشورهای عضو «سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه» (OECD) در سال 2015 به صورت متوسط نزدیک 70 درصد، سهم دولت کمتر از 15 درصد، و سهم بخش دانشگاهی نیز کمی بیشتر از 15درصد بوده است. بر این مبنا نیز سند تاکید دارد: دانشبنیان شدن تولید در گرو دستیابی بنگاههای بخش صنعت و معدن به نوآوری است و مهمترین منبع این نوآوری نیز واحدهای تحقیقوتوسعه بنگاههاست. حتی همین تحقیقوتوسعه بنگاهی را باید اصلیترین عامل بهرهگیری بنگاهها (کسبوکارها)ی بزرگ از تحقیقات دانشگاهی و محصولات شرکتهای دانشبنیان دانست.
قطبهای بزرگ اقتصادی کشور (مانند شرکتهای بزرگ بازار سرمایه، شرکتهای سرمایهگذاری، نهادهای عمومی غیردولتی و حتی مردم و ایرانیان مقیم خارج از کشور) نیز میتوانند با هدایت منابع خود به سمت نوآوری و فناوری از طریق سازوکارهایی مانند تامین مالی جمعی، خرید سهام شرکتهای دانشبنیان در بازار سرمایه، اوراق صکوک نوآوری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی ضمن کمک به تامین منابع مالی توسعه فناوری، امکان ارتقای بهرهوری صنایع متعارف با تزریق فناوریهای بالا را فراهم کنند.
در حال حاضر سهم تولیدات دانش بنیان در GDP کشور سه درصد است، این سهم در برآورد افق ایران در سال ۱۴۰۴ به ۵۰ درصد رسیده است، این امر نشاندهنده فاصله بسیار زیاد ما با این نقطه است، لذا باید سهم تولیدات و محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی ارتقا پیدا کند. با پتانسیل و ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد توانایی ما برای تحقق این مهم زیاد است. نقطه نظرات متفاوتی حول محور بومی سازی مباحث دانشبنیان در کشور وجود دارد، اما به طور کلی محصول دانش بنیان، محصول، خدمات و بروندادی است که بر دانش تکیه کرده است، البته شاید در برخی صنایع خلاق فرهنگی مبحث بومی سازی حائز اهمیت باشد، اما در مباحث تولیدی و خدماتی، تولید کیفی و برخورداری از استانداردهای لازم، مورد توجه است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30401/106153
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30401/106154
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30401/106155
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30401/106156
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30401/106157
|
عناوین این صفحه
- افزایش ۸۰ درصدی قیمت لبنیات
- سهم ایران در «تحقیق و توسعه» یک تریلیون دلاری «صنعت»
- ایرانسل در سیستان و بلوچستان دورۀ آموزشی «نسل دو تا پنج شبکههای ارتباطی» برگزار میکند
- افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی تصویب شد
- ادامه سرمقاله