|
چگونه میتوان به منویات رهبری در حوزه رسانه رسید؟
۱۴ خرداد مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام(ره) توصیههایی خطاب به فعالان انقلابی داشتند که برای تحقق آنها نیاز به بازاندیشی در روشهای فعلی و کشف و خلق روشهای مؤثرتر در حوزه رسانه هستیم.
معصومه نصیری دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ایران: در عصر حاضر، رسانه خلق معنا میکند؛ رسانه میتواند ضمن زدایش معانی قبلی، با تولید معانی جدید، هویت زایی و هویت زدایی کرده و تحریف گونه خالق سبکهای جدید زندگی باشد که این سبکها، شیوههایی گاه مغایر با فرهنگ جوامع را با خود به همراه دارند. بنابراین رسانهها امروز نه تنها معنا میسازند، بلکه معنای پیشین را هدایت میکنند و حتی تغییر میدهند.
از سوی دیگر این ابزار تعیین کننده در هزاره سوم، میتواند با بن بست نمایی و ناامیدسازی افکار عمومی، ضمن کاهش عزت نفس ملی، منجر به عقبگرد جوامع نیز شده و بی حسی عمومی نسبت به آینده مطلوب را برای کشورها رقم بزند. احساسی که در صورت عدم مدیریت، میتواند منجر به کرختی جمعی، از کار افتادگی عصبهای حسی جامعه و شکستن مقاومت ذهنی افکار عمومی شده و راه را برای غلبه و استحاله فرهنگی و سیاسی فراهم سازد. دقیقاً در صورت توفیق چنین وضعیتی افکار عمومی خواسته یا ناخواسته علیه خود اقدام کرده و سیستم ایمنی کشور دچار خوددرگیری میشود.
برای مقابله و خنثی سازی با این کارکرد مهندسی شده رسانهها، فعالان رسانهای و مسئولان به این دهگانه توجه کنند:
۱. روایتگر باشیم؛ باید نسبت به خنثی سازی نبردهای مختلف دشمن علیه افکار عمومی فعالیت به هنگام داشته باشیم. دیر، اشتباه و مخدوش روایت کردن، خطایی راهبردی است.
۲. جامعه را واکسینه کنیم؛ تمام ارکان جامعه (مردم، مسئولان و رسانهها) باید به سواد رسانهای مجهز شوند. سواد رسانهای را از پز و شعار به ضرورتی غیر قابل چشم پوشی تبدیل کنیم.
۳. خبر بد دیگر نباید خبر خوب باشد! خط خبری رسانهها باید بر روی ارزشهای خبری امیدآفرین متمرکز شود.
۴. سرباز دشمن نباشیم؛ مسئولان مختلف خواسته یا ناخواسته با بی تدبیری رسانهای، به خط عملیات روانی و شناختی دشمن یاری نرسانند. مسؤولان باید بدانند پیام تنها آن چیزی نیست که ارسال میکنند، بلکه آن چیزی که از سوی مخاطب دریافت و فهم میشود نیز مهم است و لزوماً آنچه ارسال میشود با آنچه دریافت شده یکی نیست. بی توجهی به فرامتن پاشنه آشیل مسئولان در عصر رسانه است.
۵. سکوت جایز نیست؛ رسانهها و فعالان فرهنگی گرفتار مارپیچ سکوت نشوند. گاهی اکثریت نمایی ما را دچار خطای راهبردی در تعیین استراتژیهای رسانهای میکند.
۶. ضدجریان بسازیم؛ اگر ضد جریان نسازیم همواره درگیر جمع کردن حواشی تولید شده علیه خود هستیم. کمی کاملتر و فراتر از رخدادها باشیم.
۷. تبیینگر باشیم؛ تبیینگر مطلع و مشرف به موضوع و دارای ادبیات اقناعی و خنثی کننده جریان رسانهای دشمن باشیم. نقطه زنی مؤثر در تبیین، دارای اهمیت است.
۸. سرگرم نشویم؛ درگیر امور سطحی، غیر مؤثر و غیر مهم نشویم. گاهی عملیات روانی دشمن با هدف مشغول سازی و حبس انرژی برای امور سطحی است.
۹. هم افزا باشیم. اقدامات علیه دشمن اگر هم افزایی رسانهای را با خود همراه نداشته باشد، به معنای بی اثری رفتار تلقی میشود.
۱۰. درست تشخیص دهیم؛ نظام مسائل جامعه را درست تشخیص دهیم، نظام مسائل جامعه با مسائل جریانی متفاوت است. خطا در این بخش همراهی حداکثری افکار عمومی را با خود به همراه نخواهد داشت.
۱۴ خرداد مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام (ره) توصیههایی خطاب به فعالان انقلابی داشتند که برای تحقق آنها نیاز به بازاندیشی در روشهای فعلی و کشف و خلق روشهای مؤثرتر با طول موج و فرکانس اثرگذاری بیشتر هستیم. برای توفیق در این عرصه رسانهها و مسؤولان نیازمند ترمیم سرمایه اجتماعی بوده و باید بدانند امروز حرکت از موضع «فعال» به سمت موضع «موفق» کارویژهای است که غفلت از آن به معنای توقف در حالت خوشبیانه و عقبگرد در حال بدبینانه است.
در نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی سال ۱۴۰۱؛
خرید ۲۵ مجموعه اسناد برگی و طوماری تصویب شد
نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، برگزار شد و ۲۵ مجموعه از اسناد برگی و طوماری مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.
نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، با حضور اعضای قانونی و دادستان کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد. در این جلسه ۲۵ مجموعه، مشتمل بر ۳۴۲ ردیف اسناد برگی و طوماری مورد بررسی، ارزیابی، کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.
مجموع اسناد ارزیابی شده شامل انواع عقدنامههای برگی و دفترچهای، احکام، تقسیمنامه، وصیت نامه، وقف نامه، مصالحه، مبایعه و اجاره نامه، وکالت نامه، استشهاد و استعلام نامه، ذمه نامه، تصدیق نامچه، دفترچه قباله آب، شراکت نامه، قرارداد و تعهدنامه، ضمانت نامه و دعوتنامه میشود.
همچنین اوراق حکمیه، مکاتبات دست نویس، تلگراف، دادخواست نامه، نقشه، کتابچه، جزوه، دفتر، دفترچه، آلبوم عکس و قطعات عکس، نگاتیو و اسلاید، تصاویر نقاشی، تابلو نقاشی پارچهای، تصاویر خوشنویسی، پوستر، اعلامیه، رونوشت شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه، قبوض مالی، بروشور و کاتالوگ، آگهی، کارت، کارت پستال، پاکت و اسناد ارزشمند دیگر متعلق به دوره زمانی (۱۰۵۳-۱۴۹۱ هجری قمری)، (۱۲۵۷-۱۳۸۱ هجری شمسی) و (۲۰۱۳-۱۸۷۵ میلادی) از مناطق مختلف کشور، به ویژه گیلان، قزوین، اصفهان، یزد و تهران از دیگر اسنادی است که در این جلسه مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب خرید قرار گرفتند.
برخی از این اسناد مبیّن گوشههای قابل توجهی از تاریخ معاصر و سدههای پیش کشور و وقایع مرتبط در داخل و کشور است که پس از طی مراحل قانونی، تخصصی، توصیف و پردازش در اختیار علاقمندان و پژوهشگران و رسانهها قرار خواهد گرفت.
همچنین از مهمترین اسناد خریداری شده، میتوان به مجموعه متنوع و ارزشمندی از اسناد متعلق به گیلان، به ویژه فومنات و صومعهسرا و خاندان پیش نماز فومنی، محمودخان سرتیپ مدیرالملک (مدیرالسفرا) از مالکان و حاکمان فومن و برخی اهالی محلی و پروندههایی متعلق به «حزب جنگل گیلان (اجتماعیون)، اسنادی از خاندان «افشار» ساکن در محال افشار قزوین و افرادی از خانوادههای تقوی، سیدتقی و پیشنماز خیابانی حکمی از طهماسب قلی خان، بابت واگذاری تولیت در منطقه خنداب شهرستان تاکستان قزوین و مکاتبات و مدارک محمد حسین حسام السادات بوشهری بخشدار تنگستان اشاره کرد. مجموعه نقشه، مشتمل بر نقشه وضعیت پراکندگی ایلات و عشایر قوم کرد از بلوچستان تا ترکیه، بر طبق نقشه عشایر کرد «سر مارک سایکس» (نظامی و سیاستمدار انگلیسی و از عوامل قرارداد سایکس پیکو)، نقشه سری سال ۱۹۱۶ ترسیمی برای اردوی هند توسط «آغوستوس» جغرافیدان و نقشهکش آمریکایی و غیره، نقشه اروپای مرکزی، منتشرشده توسط RichardSchwarz (ریچارد شوارتز / شوارتس) آلمانی و نیز عقدنامهها و مصالحهنامه متعلق به اهالی محلات خوانسار و روستایی از محال فریدن اصفهان از دیگر اسناد ارزیابی شده است.
در حوزه مکاتبههای سازمانی، مکاتبههای سازمان اوقاف، بهویژه درباره برخی موقوفات محلی در طبس، یزد و تهران و مکاتبات هیأت امنای امامزاده صالح تهران درباره امور غباروبی، نذورات، خرید املاک، امور عمرانی و تعمیرات و غیره وجود دارد.
اسناد مربوط به ارامنه ساکن مراغه در آذربایجان شرقی و برخی نقاط دیگر، دفترچه شرح زندگی «شمس الحکماء» برادر ناظمالاسلام کرمانی، مکاتبات فارسی و انگلیسی ترجمه از فرانسه و غیره مرتبط با «عباسقلی حکمت» (فرزند رضا سردارفاخر، سناتور مجلس سنا، رئیس بهداری اصفهان ومعاون وزارت بهداری)، اسناد تحصیلی، شغلی، مالی و ملکی «غلامعلی عربشاهی»،استاد رشتههای روانپزشکی و مغز و اعصاب و پایهگذار دو رشته مذکور در خراسان، اعلان و آگهی و جزوات چاپی و نشریات گروههای حزبی پیرامون حکومت نظامی در تهران، واقعه بلوای نان و نقد عملکرد حکومت پهلوی اول و دوم، مجموعه اسناد (اعلامیهها، بیانیهها، قطعنامهها، اعلام همبستگیها، مکاتبات، تلگرافها و غیره مربوط به مبارزه با رژیم پهلوی و شکل گیری انقلاب اسلامی و فعالیتهای سیاسی اقشار مختلف از قبیل روحانیت، علما و مراجع دینی، دانشجویان، معلمان، اصناف از اسنادی است که در این جلسه مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب خرید قرار گرفته است.
توسط نشر خزه؛
داستان بلند «مدام» منتشر شد
داستان بلند «مدام» نوشته پویه صمیمی توسط انتشارات خزه راهی بازار نشر شد.
داستان بلند «مدام» نوشته پویه صمیمی توسط انتشارات خزه راهی بازار نشر شده است.
در این کتاب با فضایی مواجهایم که به هیچوجه رئال نیست؛ بلکه در طول داستان با جریان سیال ذهن میان خیال و واقعیت تاب میخوریم. پویه صمیمی، نویسنده این اثر که بهتازگی از سوی نشر خزه منتشر شده، خود میگوید که در نگاه اول به نظر میرسد مُدام دارد در پکن اتفاق میافتد؛ اما به تدریج خواننده متوجه میشود که این مکان، جایی نیست جز فضایی ساخته و پرداخته ذهن شخصیت داستان.
این کتاب در شهریورماه ۱۴۰۰ به چاپ رسید پس از آن نیز در آبان ۱۴۰۰ به چاپ دوم رسیده است و راهی بازار نشر شد؛ پویه صمیمی نویسنده این اثر متولد سال ۱۳۵۸، است. او فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته جرمشناسی از دانشگاه مفید قم و فارغالتحصیل مقطع دکترا در رشته حقوق بینالملل از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی پکن است. صمیمی در کنار تحصیلات در رشته حقوق، دو سال در کالج هنرهای نمایشی به تحصیل پرداخته است.
«مُدام»، داستان بلند ایرانی است. ماجرای گمکردن جهتها و مکانها، نشتکردن دائمی گذشته در حال و تکرار مکرر خاطرات و حضور مدام آدمهایی که سالیان دور، در مکان و زمانی دیگر در زندگی شخصیت داستان نقش داشتهاند. یک بازتولید هذیان گونه تمام آنچه باید پشت سر گذاشته شود اما نمیشود. و این «نشدن» پررنگتر است وقتی بدانیم که حالا شخصیت داستان در کشوری زندگی میکند که در زبان مردمانش ترجمه «پریروز» میشود روز پیش رو و ترجمه «پسفردا» میشود
این کتاب داستان سرگیجه و بیش از همه یک حسرت است؛ حسرت اینکه کاش آدم میتوانست کاسه سرش را بگیرد زیر شیر آب و محتویاتش را کامل بشوید، بعد مثل یک گوی شیشهای شفاف بدهدش دست یک نقاش عاشق تا روی دیواره هاش باغ پر از شکوفه بهاری بکشد؛ حسرت تجربه فردایی که هذیان هزارباره گذشته نباشد.
مدام چهار بخش و نیم دارد (باید اضافه کنم که ابتدای داستان میخوانیم که «او» جایی در نوجوانیاش محاسبه کرده که اگر از پنجره بپرد حدود چهارونیم ثانیه بعد به زمین میرسد) و جز در نیمبخش آخر -که نوع روایت متفاوت میشود- تمام داستان توسط راوی سومشخص (دانای کل) نقل میشود.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«تو در آخرین پیغامهایت از بی دلیل رفتنم گله کرده بودی از اینکه چرا به خودم زحمت نوشتن چهار کلمه را نداده ام و من فکر میکنم شاید حالا وقت خوبی برای نوشتن باشد و باورکن که این بار اول نیست که برائت مینویسم پیش از این هم بارها نشسته ام، همه چیز را برائت نوشته ام و بعد به خودم آمده ام و دیده ام جای دیگری هستم و کلماتم در ناکجای دیگری جا مانده اند. با این حال باز تلاش میکنم. منتی سر تو نیست من تنها دلخوشی روزگارم همین است. همین کلماتی که هر بار به مقصد تو معلق بین زمین و آسمان ناکجا قطار میشوند، هرچند که همواره نمی رسند.»
کتاب «مدام» با ۸۰ صفحه، شمارگان ۴۶۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزارتومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
یادداشت وارده
تمام راهها به «کن» ختم نمیشود
حمید گروگان
کارشناس و نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان و بزرگسالان
جشنواره فیلم «کن» به کارش پایان داد و برگ دیگری به پوشه ندانم کاریهایش افزود. حالا خودش هم میداند در مقام نقد منتقدان فهیم عالم سینما، در این گوشه و آن گوشه دنیا، جوابی جز توجیهاتی سخیف نخواهد داشت و این یعنی که دیگر نمیتواند ژست جهان وطنی و آزاداندیشی و تحمل آرا مخالف را به خود بگیرد و تئوری دروغ جدایی هنر از سیاست زدگی را در بوقهای گوشخراش تبلیغات کذب بدمد.
وقتی شعبده بازان جشنواره فیلم کن، در پشت پردههای کن، شیپور تحمیق را از سرگشادش مینوازند، چه جای تعجب دارد که مورد بیاعتنایی و تمسخر اهالی دهکده جهانی قرار بگیرند و دیگر به قمپز در کردنهایشان توجهی نکنند!
وقتی دست اندرکاران فیلم کن، داعیه هنر برای هنر و سینما برای سینما را به نمایندگی خناسان بی فرهنگ در بوق و کرنا کرده اند، طبیعی است بسیاری از خردمندان و راست اندیشان عالم، اینک در کارنامه کن به چشم شک نظر کنند که اینها چه گفته بودند و حالا چه کردند.
واقعیت این است که بت و تندیس «کن» در حال ترک برداشتن و فرو افتادن است، و بیچاره آنها که هنوز صدای دهل را از دور میشنوند و فکر میکنند در «کن» چه خبرهاست و بیچارهتر، آنها که هویت خود را در بی هویتی «کن» جستجو میکنند.
نه رئیس! در «کن» هیچ خبری نیست که فکر کنی راه اعتلای سینمای ایران، عبور از دروازه کن است، و یا فکر کنی تمام راهها به کن ختم میشود؛ راه اعتلای سینمای ایران و جهان، برگشت به جاده فرهنگ خودباوری و اعتقاد به فرهنگ ملتهای شریفی است که بیدار شدهاند و دیگر صدای ناهنجار کدخدایان ستم پیشه بیفرهنگ را برنمیتابند.
سخنم را ختم میکنم با سه حرف، با سه مخاطب؛
سخن اولم با فرانسه است. فرانسهای که سالها و قرنها، از بزرگترین استعمارگران و استثمارگران جهانی بوده است که هنوز آثار بهره برداریهای قلدرانه بر جسم و جان نسل فعلی آنان پیداست.
آقای فرانسه، شما چگونه قتلهای زنجیرهای صدها زن بیچاره و مفلوک کشورتان را که بعد از جنگ جهانی دوم، به دلیل نداشتن لقمهای نان به هنگام تصرف پاریس مجبور به تن فروشی شده بودند به جرم واهی وطن فروشی به نازیسم، موهایشان را تراشیدید، داغ صلیب شکسته بر پیشانیهایشان کوبیدید، نیمه عریانشان کردید، در خیابانها گرداندید و در کنار کودکان بیگناهشان کشتید، از یاد بردهاید! و نیز چگونه یادتان رفته است که سالهای سال پیش، پلیسی از پلیسهای شما به اقرار خودش در طول بیش از سی سال، در خفا به آزار جنسی دخترکان نوجوان و زنان پرداخته بود و بعد، همه را کشته بود.
به راستی چرا از این واقعه تلخ در کشور خودتان برآشفته نشدید و هیچ فیلمی به دفاع از آن مظلومان نساختید؟
آقای فرانسه: هنر فیلم سازی در کشور شما، قرار ندارد حرفی از تبهکاریهای خودتان در قبال مردم خودتان بزند، اما قرارتان بر این است که با موهوماتی چند، از کاه، کوهی بسازید و جهان سومیها را مشتی بی فرهنگ وحشی قلمداد کنید.
اما سخن دومم با «کن» است. آقایان و بانوان «کن» شما خودتان نیستید! اشباحی را میمانید گوش سپرده که به شما املاء میشود و شما مینویسید و یا شاید نه، آن قدر از خودتان بیگانه شدهاید که فکر و ضمیرآگاه و ناآگاهتان همان است که برایتان مینویسند و شما عمل میکنید. شماها نه همتی برای اندیشیدن مستقل دارید و نه جرأتی برای چون و چرا کردن.
شماها فقط نشستهاید و چشم از کدخدای کن برنمیدارید و به همین دلیل است که هنرمندان و سینماگران آگاه دنیا، دارند کم کم راهشان را از شما جدا میکنند.
آقایان و بانوان کن؛ اگر از شما بپرسند که این آقای از تاریخ مصرف گذشتهی اوکراینی- آمریکایی را چه کسی برای سخنرانی در جشنواره انتخاب کرده است چه خواهید گفت؟ و این نشان از نان به نرخ روز خوردن، ناآگاهی، عدم پایبندی به جدایی هنر، از سیاستزدگی است. شماها با این انتخاب به اهالی سینما توهین کردهاید و چنین است انتخاب و حمایت شما از فیلم «عنکبوت مقدس» که بی کفایتیتان را جار میزند. پیداست که شما با این انتخاب، نه موضوع را میشناسید، نه استدلالی دارید نه ایران را میشناسید و نه ملت با غیرت ایران را. شما چه میفهمید که بیاحترامی به مقدسات یک ملت، یعنی چه! شعارش را میدهید اما اهل عمل نیستید.
و سخن آخرم با همه دست اندرکاران فیلم «عنکبوت مقدس» است، از نویسنده و تهیه کننده و کارگردان و بازیگران و برنامهریزان و دعوت شدگان در جشنواره! با اینها حرف زیادی ندارم جز این که بگویم برای همهتان متأسفم! چشم در چشمتان میدوزم و میگویم: «در نظر نگرفتن هویت دینی و میهنی، پیشکشتان! شماها متأسفانه در این معامله جانب خدا را نگرفتید و حرمت امام رئوف را هم نگه نداشتید!»
ای عجب، دلتان بنگرفت و نشد جانتان ملول
زین هواهای عَفَن، زین آبهای ناگوار
اخبار
اسماعیلی مطرح کرد؛
حماسه ۱۵ خرداد مبدا انقلاب اسلامی شد
وزیر ارشاد در جمع راهپیمایان مراسم بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد ورامین گفت: این قیام با بهره مندی از شبکه گسترده فرهنگی مردمی به عنوان یک شبکه پویا و دینی وارد میدان و مبدا انقلاب اسلامی شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ ظهر روز یکشنبه پانزدهم خرداد در جمع راهپیمایان بزرگداشت حماسه ۱۵ خرداد که در شهرستان ورامین برگزار شد، گفت: قیام خونین مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مبدا انقلاب اسلامی به حساب میآید و امسال نیز در واقع شصتمین سال آغاز نهضت اسلامی ملت ایران است، شاید در آغاز این نهضت کمتر تحلیلگر سیاسی تصور میکرد که با قیام خونین ۱۵ خرداد، سنگ بنای یک نهضت و تمدن بزرگتر پایه گذاری شود.
وی ادامه داد: نقطه شروع قیام خونین ۱۵ خرداد، روز ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ با سخنرانی عصر عاشورای امام راحل در جوار حرم حضرت معصومه (س) رقم خورد و ۱۵ خرداد سال ۴۲ چندین هزار نفر مردم حسینی ورامین در اعتراض به بازداشت و دستگیری امام راحل، کفن پوش راهی تهران شدند و بدون شک غیرت دینی و همیت حسینی عزاداران حسینی آغازگر این نهضت بود.وزیر فرهنگ در دولت مردمی گفت: این نهضت با بهرهمندی از شبکه گسترده فرهنگی مردمی به عنوان یک شبکه پویا و دینی وارد میدان شد و در کمتر از ۲۴ ساعت یک قیام تاریخ ساز را در کشور به وجود آورد و این حرکت تاریخی موجب فخر مردم ورامین شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ملت ایران با پشتوانهای بزرگ از خون شهدا نگهبانی میکند و با شتاب به سمت قله پیشرفت و تمدن سازی حرکت میکند و نهضت امام خمینی (ره) با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری با تدبیر و شجاعت مسیر شهدا را ادامه خواهد داد. همچنین خدمتگزاران در دولت مردمی امیدوارند که با تلاش مضاعف و اراده آهنین، شاهد اعتلای هر چه بیشتر ایران اسلامی باشند.
راضیه تجار مطرح کرد؛
صفرشدن آمار فوتیهای کرونا را مدیون کادر درمان هستیم
راضیه تجار گفت: صفرشدن آمار فوتیهای کرونا را پس از لطف خداوند مدیون زحمات فرشتگان زمینی کادر درمان هستیم.
راضیه تجار نویسنده و داستاننویس با اشاره به صفر شدن آمار فوتیهای کرونا در کشور، درباره داستاننویسی درباره کرونا گفت: طرحهای متعددی در رابطه با شیوع کرونا از ابتدا تا به امروز وجود دارد اما آنچه که در ابتدا شاهد آن بودیم فضایی همراه با روح، ترس، وحشت و تاریکی ناشی از این بیماری بود.
وی افزود: در آن تاریکی و در آن وحشت، ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی و به ویژه پرستاران روزنه امید و پنجرهای رو به نور بود که موجب امیدواری در جامعه میشد. اگر میخواستم طرح و ایدهای را برای نوشتن داستان کرونا انتخاب کنم، آن پنجره و روزنه امید در دل تاریکی را انتخاب میکردم. اینانتخاب همانایثار و از خودگذشتگی کادر درمان در آن دوران پر استرس و پر وحشت بود که در نهایت به خاطر اینایثار و از خودگذشتگی روشنایی و آن روزنه امید به فضای جامعه برگشت و یک تعادل و بالانسی در شرایط ایجاد میشد.اینداستاننویس در ادامه گفت: به خاطر داریم که در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور چه وضعیتی بر جامعه حاکم بود و هیچ کس نمیدانست که با این بیماری ناشناخته باید چگونه مواجهه شویم. صفر شدن آمار فوتیهای کرونا را امروز به درگاه خداوند شکر گذاریم و آرامشی که امروز با آن مواجه این را از لطف خداوند میدانیم. علاوه بر لطف خداوند این آرامش را نتیجه زحمات شبانه روزی فرشتگان زمینی کادر درمان میدانیم و از آنها قدردانی و تشکر میکنیم.
چگونه میتوان به دموکراسی
در محل کار رسید؟
کتاب «فهم سوسیالیسم» نوشته ریچارد د. ولف و ترجمه فرهاد اکبرزاده منتشر شد. کل بحث نویسنده این کتاب روی دموکراتیک کردن محل کار متمرکز است.
نشر نون کتاب «فهم سوسیالیسم» نوشته ریچارد د. ولف و ترجمه فرهاد اکبرزاده را با شمارگان ۷۷۰ نسخه، ۱۳۶ صفحه و بهای ۴۹ هزار تومان منتشر کرد.
کتاب ۶ فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «یک تاریخچه مختصر: چگونه سوسیالیسم به اینجا و اکنون رسید»، «سوسیالیسم چیست؟»، «سرمایهداری و سوسیالیسم: مبارزات و گذارها»، «روسیه و چین: آزمونهای مهم در ساختن سوسیالیسم»، «دو پاکسازی ضد سوسیالیستی: فاشیسم و پادکمونیسم» و «آینده سوسیالیسم و تعاونیهای کارگری». «گل سرخ به عنوان نماد سوسیالیسم» و «درباره دموکراسی در کار» نیز دو پیوست مختصر کتاب است.
کل بحث ریچارد د. ولف روی دموکراتیک کردن محل کار متمرکز است و کتابی به همین نام نیز از او به فارسی ترجمه و منتشر شده است. به باور او تاریخ بشر را میتوان به سه دوره اقتصادی تقسیم کرد: «بردهداری»، «فئودالی» و «سرمایهداری». بر این اساس نیز سه نوع رابطه کاری در طول تاریخ وجود داشته است: «کار برده برای صاحب»، «کار رعیت برای مالک» و «کار کارگر یا کارمند برای کارفرما». هدف ولف رسیدن به «دموکراسی در محل کار» است، چرا که تا وقتی که محل کار را دموکرات نکنیم و کارگران هم در منافع و هم در تصمیمات نقشی نداشته باشند نمیتوان از دموکراسی در سطح جامعه حرف زد. با کتاب او میتوان درک کرد که چرا سوسیالیسم همان چیزی است که دموکراسی رادیکال به نظر میرسد.
اخبار
مجمع ناشران انقلاب در پیامی مطرح کرد؛
خدمات مرحوم دعایی در تاریخ فرهنگ کشور ثبت شده است
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گذشت حجت الاسلام والمسلمین دعایی را با صدور پیامی تسلیت گفت.
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گذشت حجت الاسلام و المسلمین دعایی را با صدور پیامی تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
«انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت یار دیرین امام و انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدمحمود دعایی، موجب تأثر و اندوه فراوان اهالی فرهنگ و رسانه گردید. سلامت نفس، تواضع، قناعت، سادهزیستی و ارادت قلبی و پایدار به امام خمینی (ره) و ارزشهای انقلاب و نظام اسلامی از جمله ویژگیهای این انسان فرهیخته بود. خدمات خالصانه مرحوم دعایی در مؤسسه اطلاعات و انتشار آثار ارزشمند و فاخر توسط این مؤسسه نام ایشان را برای همیشه در تاریخ فرهنگ این کشور ثبت کرد.
مجمع ناشران انقلاب اسلامی با قدردانی از تلاشهای صادقانۀ مرحوم دعایی در مؤسسۀ اطلاعات، درگذشت ایشان را به خانوادۀ مکرم، همکاران و دوستداران ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن مرحوم رحمت و مغفرت الهی را مسئلت مینماید.»
آئین ارجگذاری انجمن علوم سیاسی ایران برگزار میشود
به پاس دو دهه نقشآفرینی انجمن علوم سیاسی ایران در سپهر دانش سیاست، همایش ویژه ارجگذاری از این سازمان علمی مردمنهاد یکشنبه ۲۲ خرداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میشود.
به پاس دو دهه نقشآفرینی انجمن علوم سیاسی ایران در سپهر دانش سیاست، همایش ویژه ارجگذاری از این سازمان علمی مردمنهاد برگزار میشود.
در این مراسم که با سخنرانی چندین استاد پیشکسوت علوم سیاسی و روابط بینالملل برگزار میشود، از دو کتاب «نقشه راه سیاست دانش سیاست در ایران» و «انجمن علوم سیاسی و سیاستورزی؛ از اندیشه آرمان شهری تا واقعگرایی» رونمایی میشود.
کتاب «نقشه راه سیاست دانش سیاست در ایران» اثری ماندگار و مجموعه مقالات اهدایی دانشوران به انجمن علوم سیاسی است و کتاب «انجمن علوم سیاسی و سیاستورزی؛ از اندیشه آرمان شهری تا واقعگرایی» اثری تحلیلی است که به قلم دکتر مجتبی مقصودی و منیره عرب به رشته تحریر درآمده است.
آئین ارجگذاری از انجمن علوم سیاسی ایران، عصر یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی (تقاطع ورشو و نجاتالهی) برگزار میشود.
«کابوسهای خندهدار» شاهآبادی
به کتابفروشیها آمدند
رمان «کابوسهای خندهدار» حمیدرضا شاهآبادی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.
رمان «کابوسهای خندهدار» حمیدرضا شاهآبادی توسط نشر افق چندی پیش منتشر و بهتازگی راهی بازار نشر شده است. اینکتاب دویست و پنجاهمین عنوان مجموعه «رمان نوجوان» است که اینناشر منتشر میکند.
اینرمان هم مانند سهگانه «دروازه مردگان» ایننویسنده که توسط نشر افق چاپ شده، در بستر زمانی دوران قاجار جریان دارد و قصه یک گروه نمایشی دورهگرد در آنزمان را روایت میکند. در سالهای حکومت ناصرالدینشاه هنگامی که مردم تهران اسیر قحطی و گرسنگی هستند، دسته نمایش حبیب سلمونی با دعوت مردی مرموز راهی قلعهای خارج از تهران میشوند تا در ازای دریافت پول و غذا، نمایش روحوضی اجرا کنند. اما پس از اجرای هرنمایش حادثهای عجیب رخ میدهد که آدمهای گروه را قدم به قدم به سوی یک فاجعه سوق میدهد.
شاهآبادی برای نوجوانان مینویسد و تاریخ و عناصر وحشت را با هم تلفیق میکند. «لالایی برای دختر مرده»، «وقتی مژی گم شد» و سهگانه «دروازه مردگان» در کنار جایزه کتابسال جمهوری اسلامی ایران، نشانهای ماهی سیاه کوچولو و سیمین لاکپشت پرنده، جایزه جشنواره رشد، جشنواره مهر و نشان مرغک سیمین و همچنین ورود به فهرست کلاغ سفید کتابخانه بینالمللی مونیخ ازجمله موارد مندرج در کارنامه ایننویسنده هستند.
«کابوسهای خندهدار» ایننویسنده در ۲۳ فصل نوشته شده است.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
بعد مرد کوتولهای که قدش بهسختی از قد صندوقچه بلندتر بود، با پیراهن سفید و جلیقه سیاه و کلاه فینه منگولهدار، در حالی که دستگیره یک طرف صندوقچه ما را گرفته و تا سینهاش بالا برده بود، عقبعقب توی اتاق آمد. به دنبال او، مرد کوتوله دیگری با همان قدوقواره و با همان لباس و کلاه، در حالی که طرف دیگر صندوق را گرفته بود، وارد شد و پشت سرشان مرد چاق فینهبهسری که قبلاً دیده بودیم، آمد تو. مرد چاق با دیدن عزتسلطان تعظیم کوتاهی کرد و گفت: «ببخشید شازدهخانوم که مزاحم شدم.» و رو به بابا گفت: «شما همیشه وسایلتون رو جا میذارین یا توقع دارین دیگرون براتون بیارن؟»بابا جواب داد: «عه… صندوق... پاک فراموش کرده بودیم.»دو مرد کوتوله صندوقچه را زمین گذاشتند و رفتند عقب و در چارچوب در ایستادند؛ اما مرد چاق سر جایش ماند و تکان نخورد. عزتسلطان نگاهی به مرد چاق انداخت و نگاهی به ما و به مرد چاق گفت: «از مهمانان هنرمند ما خوب پذیرایی کن آقا جلال؛ احترام اهل هنر از هر واجبی واجبتر است.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106168
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106169
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106170
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106171
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106172
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9761/30405/106173
|
عناوین این صفحه
- چگونه میتوان به منویات رهبری در حوزه رسانه رسید؟
- خرید ۲۵ مجموعه اسناد برگی و طوماری تصویب شد
- داستان بلند «مدام» منتشر شد
- تمام راهها به «کن» ختم نمیشود
- اخبار
- اخبار