|
بازیگران غیردولتی در دیپلماسی کارکردهای دیپلماتیک دارند
بازیگران غیردولتی در دیپلماسی نظر کارشناسی مناسب به دولتها میدهند و در عرصههایی که دسترسی دیپلماتهای دولتی رسمی به آنها دشوار است، کارکردهای دیپلماتیک را ایفا میکنند.
سیدمحمود کمال آرا (زکریا) روزنامه نگار آزاد در خصوص اتاق فک، بازیگر غیردولتی دیپلماسی یادداشتی نوشته که در اختیار مهر قرار گرفته است.
مشروح این یادداشت را میخوانیم؛
زمانی بود که طرح نقش آفرینی افراد غیر رسمی در دیپلماسی احمقانه به نظر میرسید، اما ماهیت دیپلماسی با درک فزاینده نقش بازیگران غیر دولتی تا حد زیادی تغییر کرده است. مدت طولانی است که ایفای نقش بازیگران غیر دولتی در امور بین الملل مورد شناسایی قرار گرفته و تعداد بازیگران غیردولتی و میزان نفوذ آنها در سال های اخیر افزایش یافته است. از آنجا که حضور بازیگران غیردولتی در روابط بین الملل افزایش یافته، ادبیات مربوط به آنها (بازیگران غیردولتی) نیز ارتقا یافته و پرداختن به نقش، ماهیت و تأثیر آن ها بر روابط بین الملل آغاز شده است.
منظور از بازیگران غیردولتی، طیفی از واحدهایی هستند که جایگاه خود را به عنوان چهرههای با نفوذ در روابط بین الملل تثبیت کرده اند. برخی از این بازیگران عبارتند از: سازمانهای فراملی و بین دولتی، سازمانهای غیردولتی، سازمانهای غیرمدنی نظیر گروههای تروریستی، قاچاقچیان اسلحه و موادمخدر و قاچاقچیان انسان، شرکتهای چند ملیتی، بنیادهای بشردوستانه، افراد مشهور، انجمنهای حرفهای فراملی)) که استانداردها و هنجارهای جهانی را تعیین کرده اند و حکمرانی جهانی شبکه ای را تشکیل میدهند.
بازیگران جامعه مدنی در نقش واسطههای دولت
بازیگران جامعه مدنی میتوانند در جوامع خارجی در نقش واسطههای دولت در سطح محلی عمل کنند. آنها نظر کارشناسی مناسب و مشاورههای سیاستی به دولتها میدهند و در عرصههایی که دسترسی دیپلماتهای دولتی رسمی به آنها دشوار است، کارکردهای دیپلماتیک را ایفا میکنند. بازیگران غیردولتی، همچون سازمانهای غیردولتی و اتاق فکر در نقش بازیگران دیپلماتیک، نقاط قوت خاصی دارند که دولتها به آنها اشراف یافته اند و در اجرای فعالیت دیپلماتیک خود، آنها را در اختیار خود گرفته و مورد استفاده قرار میدهند. در این چارچوب شاید پذیرفتنیتر به نظر میرسد که اتاقهای فکر به عنوان بازیگران غیردولتی برخوردار از قدرت و تأثیر گذاری فزاینده بر امور بین المللی، در دیپلماسی شرکت داده شوند.
امروزه دیپلماسی ابعاد چند جانبه تری پیدا کرده است، گرچه دیپلماسی دوجانبه بین نمایندگان رسمی دولتها هنوز بخشی حیاتی از دیپلماسی نوین است. از زاویه دیگر، دیپلماتهای امروزی اساساً وظیفه کمک به هدایت کشورهای خود در مخاطرات جهانی شدن را بر عهده دارند. وزارتهای خارجه و کارگزاران دیپلماتیک آنها برای کمک به انجام این وظیفه، به طور فزاینده ای بازیگران جدیدی را وارد قلمروی سنتی دیپلماسی میکنند. این کار را دیپلماسی چند جانبه، تلفیقی یا کاتالیزوری نامیده اند که همکاری بیشتر بین دیپلمات رسمی سنتی و بازیگران دیپلماتیک نوین را شامل میشود که از روشهای بسیار، وظایف دیپلماسی سنتی را بر عهده گرفته و گسترش میدهند.
دیپلماسی مسیر ۲؛ به تعامل دیپلماتیک بین افرادی که کارگزار دولت نیستند، اشاره دارد. این اصطلاح بویژه در حوزه حل منازعه، سودمند است. این نوع از دیپلماسی کانال ارتباطی مخفیانه ای را فراهم میکند. این روندها به این معنا است که دیپلماسی دیگر تنها حق مسلم دولت نیست، بلکه اکنون شامل بازیگران غیر دولتی مختلفی میشود که انعطاف پذیری بیشتری در عملی کردن ابتکارات دیپلماتیک دارند.
دیپلماسی شبکه ای
دیپلماسی شبکه ای خیلی شفافتر و سریعتر است و هم دیپلماتهای رسمی و هم عدهی زیادی از بازیگران جدید را در بر میگیرد. با این حال، دیپلماسی شبکه ای موجب کنار گذاشتن کامل روشهای گذشته نشده است. دیپلماسی دیگر به نهاد دولت حاکم گره نمیخورد، بلکه در درون و فراتر از نظام دولتی وجود دارد. دیپلماسی فقط استحکام بخش روابط بین دولتها نیست، بلکه اکنون به تحکیم پیوند میان دولتها و فرهنگهای گوناگون میپردازد. به همین دلیل دیپلماسی به مسئله بسیار مشکل تری تبدیل شده است.
کارکرد غیرممکن برای اتاق فکر
با این همه، فقط انجام یک کارکرد برای اتاقهای فکر به معنای واقعی کلمه غیرممکن است: کارکرد نمایندگی، چرا که اتاقهای فکر کارگزاران رسمی دولت نیستند.
از آنجایی که برداشت ما از دیپلماسی گسترش یافته است و روابط با واحدهایی غیر از دولتها را در بر میگیرد، از این رو ادراک ما از کارکردهای دیپلماتیک نیز تغییر کرده است. برای مثال، دو دهه پس از کنوانسیون وین، هدلی بول، نظریه پرداز مشهور، پنج کارکرد کلیدی دیپلماسی را اینگونه شناسایی کرد:
- ارتباطات
- مذاکره برای توافق نامهها
- جمع آوری اخبار یا اطلاعات
- به حداقل رساندن تنش بین دولتها در روابط بین الملل
- نمادپردازی کردن از وجود جامعه دولتها
با ورود به عصر حاضر، ارتباطات خارج از کانالهای دولتی به یکی از بخشهای کلیدی دیپلماسی تبدیل شده است، چه تحت عنوان ((دیپلماسی عمومی)) و چه ((بُعد عمومی که اکنون، محور شیوههای دیپلماتیک است)) مفهوم سازی میشود. جفری وایزمن نشان میدهد که چگونه دولتها، بُعد سومی را به تعامل دوجانبه و چندجانبه خود با دیگر دولتها اضافه کرده اند که در آن، دولتها با بازیگران غیر دولتی تعامل میکنند.
نقش بالقوه اتاقهای فکر در دیپلماسی
با استفاده از تعاریف فوق، این یادداشت بر چهار کارکرد دیپلماتیک تمرکز خواهد کرد که به طور بالقوه توسط اتاقهای فکر انجام میشود:
- مذاکره بین دولتها
- ارتباط با جوامع خارجی
- جمع آوری اطلاعات و گزارش دهی
- ترویج روابط دوستانه و به حداقل رساندن تنش در امور بین المللی
این فهرست بسته نیست و ما آن را برای اضافه شدن کارکردهای احتمالی دیپلماسی دیگری که ممکن است با گذشت زمان شناسایی شوند یا تکامل یابند، باز میگذاریم.
وقتی چهار کارکرد پیشنهادی دیپلماسی را کنار نقشهای مستقیم و یا غیرمستقیم قرار میدهیم، ماتریسی از مشارکت احتمالی اتاقهای فکر در دیپلماسی ایجاد میشود که هشت نقش بالقوه را برای اتاقهای فکر شناسایی میکند. این نقشها به شرح ذیل هستند:
نوع مذاکره ارتباط جمع آوری اطلاعات روابط دوستانه
مستقیم متخصصان مزد بگیر تهاجم فریبنده شواهد فضای امن
غیر مستقیم مدرسه دیپلماتها مربیان شخصی مدیرارشد علمی مشاور خردمند
مذاکره
- مستقیم
جایی که اتاق فکر با ارائه آن چیزی که وارد سیستم میشود بعنوان مشاور، پیش از مذاکرات و در اثنای آن، مستقیماً در مذاکرات دیپلماتیک ایفای نقش میکند.
- غیر مستقیم
جایی که اتاق فکر برای کمک به دیپلماتها در اجرای مذاکرات به آنها آموزش میدهد یا از آنها حمایت میکند. این اقدام برای مثال از طریق دورههای آموزشی یا کارگاههای مذاکره انجام میشود.
ارتباطات
- مستقیم
جایی که اتاق فکر مستقیماً با جوامع خارجی ارتباط دارد و هدف آن تأثیرگذاری بر آنها، چه از طریق وب سایت و انتشارات و چه از طریق مشارکت پژوهشگران اتاق فکر در رویدادها و مناظرهها میباشد.
- غیر مستقیم
جایی که اتاق فکر به مقامات رسمی کمک میکند ارتباط خود با جوامع خارجی را بهبود بخشند. چنین کمکی میتواند به شکل ارائه یک راهنمای آموزشی درباره نحوه اجرای دیپلماسی عمومی یا آموزش رسمی و مربی گری باشد.
جمع آوری اطلاعات و گزارش دهی
- مستقیم
جایی که اتاق فکر اطلاعات را جمع آوری و گزارش میدهد. اتاق فکر در اینجا در نقش ((شاهد)) عمل میکند. این کار میتواند از طریق حقیقت یابی، گزارش رسمی و رسانههای برخط صورت گیرد.
- غیر مستقیم
جایی که اتاق فکر به دولت در جمع آوری اطلاعات، به عنوان مثال از طریق تدوین دستور کار یا ارائه مشاوره به دولت برای بهبود جمع آوری اطلاعات کمک میکند.
ارتقای روابط دوستانه و به حداقل رساندن تنش
- مستقیم
جایی که اتاق فکر مجمعی برای مقامات رسمی تشکیل میدهد که با هم در ارتباط باشند و به عنوان مثال از طریق کنفرانس یا گردهمایی سالانه رهبران، آزادانه موضوعات را به بحث بگذارند.
- غیرمستقیم
جایی که اتاق فکر به دولتها برای چگونگی بهبود روابط خود مشاوره میدهد. این مشاوره میتواند شامل باورهای مربوط به سیاست، گزارشها یا میزبانی گردهماییها یا نشستهایی که تصمیم گیرندگان کلیدی در آنها شرکت میکنند باشد.
در نهایت باید گفت که اگر بتوانیم نشان دهیم که اتاقهای فکر این کارکردها را اجرا میکنند، ثابت میشود که اتاقهای فکر نیز بطور مستقیم و هم غیرمستقیم در اجرای دیپلماسی نقش دارند.
گزیدهای از منابع:
- برگرفته از کتاب دیپلماسی اندیشکده ای؛ نوشته ملیسا کانلی تیلور، ری متیوز و اما براکهرست و ترجمه؛ حسین طالشی صالحانی و محمود جوادی؛ انتشارات وزارت امورخارجه ج. ا. ا
- با سپاس از راهنمایی پژوهشی جناب آقای علی اکبر بابا، دیپلمات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
توسط انتشارات شهید کاظمی؛
«سفر سرخ» به چاپ سی و سوم رسید
کتاب «سفر سرخ» نوشته نصرت الله محمودزاده شامل زندگی نامه داستانی شهید سید حسین علم الهدی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. چاپ سی و سوم کتاب «سفر سرخ» به قلم نصرت الله محمودزاده، زندگینامه داستانی شهید سیدحسین علمالهدی (برگزیده جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس) است که توسط انتشارات شهیدکاظمی منتشر شد.
شهید سیدحسین علمالهدی در سال ۱۳۳۷ در خانواده مجاهد بزرگ آیت الله سید مرتضی علمالهدی دیده به جهان گشود. از ۶ سالگی به فراگیری قرآن پرداخت. وی بسیار اهل مطالعه بود. در دبیرستان با تشکیل انجمن اسلامی و سخنرانی فعالیتهای خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۵۶ در رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل خود را ادامه داد. در دوران دانشجویی علاوه بر تحصیل، در رشته تاریخ دانشگاه مشهد به تدریس نهجالبلاغه، عقاید و تاریخ اسلام میپرداخت. وی از مبارزان دوران ستمشاهی بود و در شهرهای مشهد، کرمان و اهواز فعالیت سیاسی انجام میداد و در سنین ۱۴ تا ۲۱ سالگی چند بار توسط رژیم ستمشاهی، زندانی و شکنجه شد. از جمله اقدامات او در زمان طاغوت تشکیل سازمان موحدین بود، این سازمان با هدف مبارزه مسلحانه برای سست کردن بنیانهای رژیم منفور پهلوی، به دور از تئوریهای گروهها و سازمانهایی که مبنای علمی آنها از تئوریهای مارکسیستی نشأت میگرفت، برنامههای خود را در تحقق بخشیدن فرامین حضرت امام (رحمه الله علیه) تنظیم نمود و حرکتی نو را از اواخر سال ۱۳۵۶ شروع کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو اولین شورای تشکیلدهنده سپاه پاسداران در خوزستان بود. قبل از شروع جنگ وقت خویش را صرف امور فرهنگی مینمود. از اوایل جنگ در اهواز مستقر بود و سازماندهی بسیجیان اعزامی از سراسر کشور به جبهههای نبرد را به عهده داشت. پس از گذشت دو ماه از جنگ نقطه حساس مرزی یعنی هویزه را برای خود انتخاب کرد و برای تشکیل سپاه پاسداران و سازماندهی عشایر عازم این منطقه شد. او و جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در حماسه هویزه (۱۶ دی ماه ۱۳۵۹) به دریای تانکهای دشمن که آنها را محاصره کرده بودند حملهور شدند. حسین پس از شهادت همرزمانش با فریاد الله اکبر، آخرین گلولههای باقیمانده آرپیجی را به سوی دشمن شلیک نمود و چند تانک مهاجم را منهدم کرد، اما با تمام شدن مهمات و تنگتر شدن حلقه محاصره، چون مولایش امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید و جان به جان آفرین تسلیم نمود.
نویسنده درباره آشناییاش با شهیدعلمالهدی نوشته است: «آشنایی با سیدحسین علمالهدی در جبهۀ سوسنگرد، بهویژه هویزه در اوایل حملۀ عراق به ایران فرصتی شد تا ژرفنگری این جوان را کنجکاوانه دنبال کنم. مقاومت او در برابر تانکهای سرمست عراقی در دشت هویزه نقطۀ عطف این آشنایی بود. هنگامی که در غروب ۱۶ دیماه ۱۳۵۹ با جسد آغشته به خونش مواجه شدم، فهمیدم این مرد؛ برگ زرینی از تاریخ این دیار خواهد شد.»
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«حسین گاه این بیابان را در فردایی پرآشوب تصور میکرد و خود را در قلب میدانی میدید که رگبارش امان دشمن را بریده است. گاه خود را در محاصرۀ انبوهی از تانکهای دشمن تصور میکرد که هیچ راه گریزی برایش متصور نیست. شاید به همین دلیل بود که در نظرش غم و شادی در هم آمیخته بودند و او را به وجد میآوردند. اولینبار بود که جنگ را با تمام معنایش در ذهن مرور میکرد. خداوند هرگونه جنگ را بهجز جهاد علیه کفار ممنوع ساخته است. تنها جنگی مشروع است که هدف نهایی آن جهاد باشد. فردا چه خواهد شد؟ آیا افکار شوم صدام مسلمین عراق را در صف کفار قرار داده است؟» با صدای مهیب توپخانه به خود آمد. یاد شمشیر ذوالفقار امامعلی (ع) افتاد که چگونه ناکثین را از دم تیغ میگذراند. آنچه از دوران سکوت امامعلی (ع) خوانده بود، در نظرش مجسم شد و تفسیر هرچه که چند دقیقه قبل مرور کرده بود، در نظرش تغییر کرد و رفتهرفته به آرامش رسید…»
کتاب «سفر سرخ» در قطع رقعی و ۳۲۰ صفحه به قلم نصرت الله محمودزاده، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
حدادعادل مطرح کرد؛
ایرانشناسی در روسیه خالی از خوی استعماری است
غلامعلی حدادعادل در ششمین همایش ایرانشناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی اوراسیا گفت: ایرانشناسی در روسیه خالی از خوی استعماری است.
ششمین همایش ایرانشناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی اوراسیا به همت رایزنی فرهنگی و سفارت ایران در روسیه با سخنرانی غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با حضور بیش از ۷۰ نفر از ایرانشناسان و استادان زبان فارسی از روسیه و حوزه اورآسیا از جمله قزاقستان، تاجیکستان و ارمنستان در مسکو برگزار شد.
در ابتدای این همایش مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران و دبیر این همایش با اشاره به اینکه پس از وقفهای دوساله به دلیل شرایط ناشی از همه گیری کرونا دوره ششم را برگزار میکنیم، گفت: برای ارتباط مستمر با ایرانشناسان دبیرخانه دائمی همایش در رایزنی فرهنگی کار خود را در طول سال ادامه خواهد داد و از سال آینده در هفته آخر اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت فردوسی میزبان اساتید خواهیم بود.
احمدوند فراخوان مقاله برای درج در کتاب مجموعه مقالات همایش هفتم، اعلام اولویتهای پژوهشی برای حمایت از آثار محققان در حوزه ایرانشناسی و اعطای فرصت مطالعاتی و پژوهانه را از جمله فعالیتهای دبیرخانه همایش ذکر کرد.
وی افزود: افتتاحیه همایش امروز با سخنرانی غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی، کاظم جلالی سفیر ج. ا. ایران و ایرینا کرایوا رئیس دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو و اختتامیه با سخنرانی الان آگایف رئیس دانشگاه دولتی اوستیای شمالی برگزار میشود.
در ششمین همایش ایرانشناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی اوراسیا ۲۴ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان از شهرهای مختلف فدراسیون روسیه مانند مسکو، یکاترینبورگ، نیژنی نووگراد، پترزبورگ، ماخاچ قلعه، قازان، ولادی قفقاز و همچنین کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و ارمنستان در سه پنل تخصصی درباره موضوعات و مسائل ایرانشناسی و زبان فارسی در حوزه اوراسیا سخنرانی میکنند. پنل سوم این همایش با تاکید بر ایرانشناسان جوان به سخنرانی ۸ استاد جوان از دانشگاههای مختلف روسیه اختصاص یافته است.
سپس کاظم جلالی سفیر کشورمان ضمن گرامیداشت مقام امام خمینی (ره) به نیاز دو کشور به بازسازی شناخت از یکدیگر، اشاره کرد. وی با انتقاد از برخی ایران شناسان و روسشناسان دو کشور که در تاریخ و گذشته بازماندهاند گفت: ایران نوین را باید بازشناخت. ایران نوین مولفههایی دارد که از جمله آن استقلال و سیاست خارجی مستقل است.
جلالی افزود: خوداتکایی از دیگر مؤلفههای کشورمان است که در شناخت ایران نوین، باید به آن توجه شود. خودباوری و خوداتکایی که محصول اموزههای اسلام و مکتب امام خمینی (ره) است و به ایران توان داده است که در این سالها با وجود تحریم و تهدید کشور خود را بسازد و در علومی مانند نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی به پیشرفتهای قابل توجه دست پیدا کند. از سوی دیگر روسیه جدید هم نیاز به بازشناسی دارد. باید مختصات روسیه نوین را نیز بازشناخت و نباید صرفاً به برخی دورههای تاریخی میان دو کشور ایران و روسیه محدود بمانیم.
جلالی در پایان با انتقاد از عدم توسعه کافی شناخت فرهنگی دو کشور از یکدیگر، بر ضرورت داشتن زبان مشترک به عنوان ابزار شناخت تاکید کرده و مسئله تأسیس شبکه روس زبان در ایران و تلویزیون فارسی زبان در روسیه را یکی از مهمترین گامها دانست که تاکنون به انجام نرسیده است.
در ادامه غلامعلی حدادعادل با تشریح تاریخچه ایرانشناسی در غرب و اهداف طراحی شده برای بهرهبرداریهای مختلف از این موضوع گفت: ایرانشناسی پس از انقلاب اسلامی به دو دسته اصلی تقسیم میشود که یکی با هدف سیاهنمایی به منظور تقابل با انقلاب اسلامی و دیگری بدنبال شناخت بیشتر از ایران است.
سخنرانان این بخش از همایش «زالینا پلی یوا» رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه «دلویت اوستیای شمالی»، «مستوره احمداوا» مدیر اتاق ایران دانشگاه «قدرال قازان»، «نوری محمدزاده» مدیر اتاق ایران دانشگاه دولتی داغستان، «مدینه ساخی یوا» استاد اتاق ایران دانشگاه دولتی «اوستیای شمالی» بودند.
اخبار
برنامه «قصههای پندآموز» برای کودکان برگزار میشود
برنامه «قصههای پندآموز» فرهنگسرای اندیشه ضمن کتابخوانی برای کودکان آنان را با فرهنگ مطالعه آشنا میکند.
شنیدن قصه و خواندن کتاب برای آنهاست. کودکان با شنیدن قصهها در دنیای آن غرق شده و آن را به عنوان یک دنیای جدید برای خود تلقی میکنند، خواندن کتاب برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که موجب میشود آنها به مطالعه و کتابخوانی علاقهمند شده و برای خواندن کتابهای مفید و سودمند تشویق شوند.
کتابخانه فرهنگسرای اندیشه با طراحی و برگزاری برنامه «قصههای پندآموز» در فضای مجازی تلاش میکند ضمن قصهگویی برای کودکان و ایجاد فضای مفرحانه برای آنان، لذت کتابخوانی و مطالعه را به کام آنان چشانده و از این راه تقویت قوه تخیل در آنان را تقویت کند. علاوه بر این، در بطن این کتابخوانیها بسیاری از ارزشهای دینی، مذهبی و ملی در قالبی کودکانه به آنان منتقل میشود.
برنامه «قصه های پند آموز» توسط فرهنگسرا و کتابخانه اندیشه هر سهشنبه در میان برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند آن را از صفحات مجازی این فرهنگسرا دنبال کنند.
فراخوان چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی منتشر شد
فراخوان چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط دبیرخانه این رویداد منتشر شد.
چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با انتشار فراخوان ایندوره از جایزه، از ناشران، پژوهشگران، محققان، مؤلفان، مترجمان و مصححان دعوت کرد با ثبتنام در سامانه کتاب سال؛ کتاب یا کتابهای پیشنهادی خود را تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتابهای برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
بر اساس اینفراخوان، کتابهای ارسالی باید برای نخستینبار در سال ۱۴۰۰ منتشر شده باشند و جزو کتابهای کمک درسی و عکسبرداری شده نباشد. همچنین کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد.
تنها کتابهایی در این جایزه مورد داوری و ارزیابی قرار میگیرند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبتنام را در سامانه جایزه تکمیل و به همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. همچنین آثار دریافت شده بازگردانده نخواهند شد.
همچنین کتابهای داستان کوتاه، داستان بلند، رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی (تألیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با «جایزه جلال آلاحمد» و «جشنواره شعر فجر» در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران داوری و بررسی نمیشوند.
ادامه یادداشت
روایت داستان زندگی ما
تورج عاطف
کلام را قطره قطره جاری کن و اقیانوس دانش و سیل عباراتی را که می خوانی را در زندگی ات بکار ببر.
قصر باورهایت را با گل وخشت آدمیت بنا کن.
به جستجو باش تا بیابی.
ریشه داشته باش تا سبز شوی.
اصالت را ره توشه سفر زندگی کن تا اندک اندک با خویشتن بیگانه نشوی.
احترام بگذار و حرمت بخواه.
شریف باش و از غریبه با شرف حذر کن.
غنچه ای خواهی زد و گل آدمیت را شکوفا کنی اگر سبز شود روح آدمی.
دل را بخواه تا عشق مهمانت گردد.
جهان را زیبا کن با ایمان به عشق.
عشق ره توشه ای که در تمامی ایستگاه های زندگی یافت می شوند اگر بندها رهایت کنند ز جهل و غرور و تعصب و جوینده بودن در کودکی و نوجوانی وجوانی در میان سالی و پیری گم نشوند.
آرام گیر با خویشتن و شفقت را به میزبانی وجودت بفرست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9762/30415/106216
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9762/30415/106217
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9762/30415/106218
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9762/30415/106219
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9762/30415/106220
|
عناوین این صفحه
- بازیگران غیردولتی در دیپلماسی کارکردهای دیپلماتیک دارند
- «سفر سرخ» به چاپ سی و سوم رسید
- ایرانشناسی در روسیه خالی از خوی استعماری است
- اخبار
- ادامه یادداشت