|
۴ فیلم جدید سینما و ۳۰۰ میلیون فروش!
از روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه چهار فیلم «بدون قرار قبلی»، «هناس»، «والدین امانتی» و «نقره داغ» روی پرده رفتند که تا ظهر روز جمعه ۲۰ خرداد (طبق آمار سامانه سمفا) فروش آنها کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان بود.
«بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که همزمان یک فیلم دیگر را هم به عنوان بازیگر روی پرده دارد، در این مدت نزدیک به ۲۹۰۰ بلیت فروخته و رقم فروش آن به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است.
«هناس» فیلم دیگر بهروز شعیبی که در آن نقش یکی از شهدای دانشمند هستهای را ایفا کرده، با ۲۵۰۰ بلیت به رقم فروش ۹۰ تومان رسیده است.
فیلم «نقره داغ» به کارگردانی محسن آقاخان که در آن اکبر عبدی باز هم نقش زن و مرد را با هم ایفا کرده، تاکنون بیش از ۷۰ میلیون تومان فروش داشته و نزدیک به دو هزار نفر هم آن را تماشا کردهاند.
«والدین امانتی» فیلمی که در ژانر کودک معرفی شده، ساخته حسین قناعت است که با کمتر از هزار نفر مخاطب به فروش حدود ۳۵ میلیون تومان رسیده است.
در حال حاضر فیلم کمدی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که از فیلمهای اکران نوروزی بود، با بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر پرمخاطبترین فیلم سال تا به امروز است و به فروش ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
بعد از آن فیلم کمدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی پرمخاطب است که تاکنون حدود ۸۴۰ هزار و ۵۰۰ بلیت فروخته و فروش حدود ۲۸ میلیارد تومان داشته است. در جایگاه سوم پرفروشها و پرمخاطبهای گیشه، فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر قرار دارد که تعداد مخاطبانش هنوز به ۵۰۰ هزار نفر نرسیده و ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است. در هفتههای گذشته چند فیلم دیگر هم روی پرده رفتند اما هیچکدام فروشی را که انتظار میرفت نداشتند، به ویژه فیلم «علفزار» که یکی از پرحاشیههای جشنواره فیلم فجر سال قبل بود و حذف آن از اکران نورروزی ۱۴۰۱ به حاشیههایش افزود. این فیلم به کارگردانی کاظم دانشی که از سوم خرداد اکران شده تاکنون فقط حدود ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تماشاگر داشته و فروش آن به چهار میلیارد تومان رسیده است.همچنین دیگر فیلم اجتماعی این روزهای سینما یعنی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی با حدود ۵۶ هزار تماشاگر یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. برای فیلم «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان هم رقم فروش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان با حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تماشاگر ثبت شده است.
آرامش پس از طوفان برای رضا رویگری
رضا رویگری، هنرمند پیشکسوت کشورمان که مدتی پیش دچار حاشیههای بسیاری شده بود، این روزها در آرامش، در خانهای که برایش مهیا شده به سر میبرد و به گفته خودش حالش خوب، اما همچنان تحت درمان است.
رویگری میگوید: «نسبت به قبل حالش خیلی بهتر است، روحیه اش خوب شده و حتی چندین کار برای بازی به او پیشنهاد شده اما فعلا باید صبر کند تا ببیند وضعیت درمانش تا کجا پیش می رود.»
این بازیگر در گفتوگویی با ایسنا درباره اینکه این روزها چه میکند و از وضعیتی که دارد راضی است؟ خاطرنشان کرد: خدا را شکر نسبت به قبل حالم خیلی بهتر است. در خانهای که مستقر شدم، آقایان قرایی و اصغری از طرف صداوسیما همراه خانوادههایشان خیلی برایم زحمت کشیدند. دو پرستار هم شبانهروز در کنارم هستند و فیزیوتراپ هم دارم که به منزل میآید و کارم را انجام میدهد. خداراشکر از وضعیت موجود راضیام و امیدوارم حالم بهتر شود؛ دیگر راضیام به رضای خدا.
رویگری ضمن تشکر از دوستانی که در این مدت او را تنها نگذاشتند، گفت: خدا را شکر میکنم که نگذاشتند من تنها بمانم. این روزها همچنان تحت درمان هستم. با فیزیوتراپیهایی هم که داشتم، پاهایم خدا را شکر کمی بهتر شدهاند و راه افتادهام. در حال حاضر چند روزی است که با عصا راه میروم و از آن حالتی که نمیتواستم از جایم بلند شوم درآمدهام. خداراشکر فعلا مشکلی ندارم و به لحاظ معیشتی و سایر مسائل هم فعلا همه چیز خوب پیش می رود.
«سلما هایک» بازیگر فیلم جدید آنجلینا جولی شد
آنجلینا جولی که کارگردانی فیلم «بدون خون» را برعهده دارد، بازیگرانش را انتخاب کرد و از سلما هایک و دمین بشیر به عنوان بازیگران این فیلم یاد شد.
جولی علاوه بر کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیهکنندگی این فیلم را هم برعهده خواهد داشت. آنجلینا جولی این فیلم را با کمپانی مستقل فریمنتل میسازد. وی در ماه مارس (اسفند) قراردادی ۳ ساله با این کمپانی برای تولید منعقد کرد و همان موقع اعلام شد اولین کار این قرارداد ساخته شدن فیلم «بدون خون» خواهد بود.
طبق این قرارداد فیلمهای داستانی، مستند و سریال قرار است، تولید شوند و جولی ممکن است علاوه بر کارگردانی، بازیگری در برخی از این پروژهها را هم انجام دهد.همان طور که پیشتر اعلام شده بود این پروژه در ماه می امسال در ایتالیا تولید میشود، کار عکسگرفتن از لوکیشنهای فیلم در منطقه پولیا و باسیلیکاتا و رم ایتالیا شروع شده است.
این فیلم با اقتباس از رمان پرفروشی نوشته الساندرو باریکو نوشته شده و داستانش پس از درگیری با یک ناشناس رخ میدهد و از آن به عنوان بررسی حقایق جهانی درباره جنگ، تروما، حافظه و شفا یاد شده است.
«بدون خون» پنجمین فیلم جولی به عنوان کارگردان است. وی از اینکه دارد در ایتالیا کار میکند ابراز خوشوقتی کرد و از کتاب باریکو به عنوان کتابی با شعر و احساسات منحصر به فرد یاد کرد که نگاهی خاص به جنگ دارد.
افسانه محمدی در قطعه هنرمندان آرام گرفت
افسانه محمدی هنرمند فقید رادیو نمایش صبح دیروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر زنده یاد افسانه محمدی هنرمند فقید رادیو نمایش صبح امروز جمعه بیستم خرداد ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
زندهیاد افسانه محمدی متولد ۲۲ اسفند ۱۳۳۹ و فارغ التحصیل ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران بود. او سالها به عنوان نویسنده، گوینده، مترجم و بازیگر در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش به فعالیت مشغول بود.
این هنرمند چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه براثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. در مراسم تشییع و خاکسپاری زنده یاد افسانه محمدی که صبح امروز ۲۰ خرداد ماه برگزار شد خانواده وی و تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون همچون بیوک میرزایی، محمد رحمانیان، رامین پورایمان، مجید حمزه، میکائیل شهرستانی، علی حاجی نوروزی، شهین نجف زاده، صفا آقاجانی، خسرو احمدی، هرمز سیرتی، نازنین مهیمنی، معصومه عزیز محمدی، علی میلانی، ژاله محمدعلی، اشرف السادات اشرف نژاد، حمید یزدانی، حمیدرضا هدایتی، شهرام گیل آبادی، حجت علیخانی، شمسی صادقی، محمد زنگنه، مجتبی طباطبایی و علاقه مندان این هنرمند فقید حضور داشتند.
مراسم سوم و هفتم زنده یاد افسانه محمدی روز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد الزهرا واقع در شهرک غرب، بلوار دادمان، خیابان هرمزان برگزار میشود.
بدون قرار قبلی در جستجوی خویشتن
چهارشنبه ۱۸خرداد ۱۴۰۱ اولین روز اکران فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» بود، فیلمی آرام، متین و درباره ایران. فیلمی که از نظر منتقدان یک جور دعوت به خویشتن شناسی است، آرام و بیهیاهو، به دور از بحبوحههایی پیرامونی، سفال، ساز و خانوادهسنتی و ده ها عنصر معنایی و بصری دیگر، شاخصههایی از این دعوت هستند که آدم اصلی قصه را به مکث وا میدارد. در واقع بدون قرار قبلی، بیش از آن که فیلم درام باشد، فیلم شخصیت است و پرورش وضعیت و جهانبینی و تکانههای او را با قرار دادنش در کنار دیگر آدمها و فضاها، شکل و صیقل میدهد. در روزهای چهلمین جشنواره فیلم فجر که این فیلم برای اولین بار ارائه شد در گزارشی به معرفی آن و اهمیتش در سینمای ایران پرداختیم، حالا به بهانه اکران عمومی این فیلم دوباره آن گزارش را بازخوانی میکنیم تا بل طیف وسیعتری از مخاطبان بتوانند با فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ارتباط برقرار کنند. فیلمی با بازیهای خوب و قصهای جذاب و از همه اینها مهمتر تصاویری بینظیر از ایران که میتواند تا مدتها روح و روان مخاطبان را جلا دهد. از سمت دیگر این اثر را میتوان اثری معنوی هم نام نهاد و ذیل «سینمای استراتژیک» دستهبندی کرد. اثری که از فاصله بسیار زیادی با تولیدات قبلی کارگردان خود برخودار است و بلوغ سینمایی ایشان را به نمایش میگذارد. بلوغی که بیش از هرچیز به واسطه یک متن خوب و یک فیلمنامه تقریبا کم اشکال و چفت و بستدار پدید آمده است. فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ماجرای پزشکی ایرانیالاصل به نام «یاسمین» است که سی سال پیش بعد از جدایی والدین، همراه مادر مشهدی خود به آلمان مهاجرت کرده است. زنی جوان که «پگاه آهنگرنی» ایفاگر نقش اوست و بعد از جدایی از همسر خود با پسر خردسالش که «بیماری اوتیسم» دارد زندگی میکند و حالا یه یکباره از طریق یک تماس تلفنی از مرگ پدر خود که در ایران ساکن بوده مطلع میشود و برای عمل به وصیت پدر که حضور در مراسم تدفینش بوده به ایران سفر میکند و بعد از مراسم خاکسپاری متوجه میشود که پدر استاد دانشگاه او تمام اموال مادی خود را یا وقف کرده و یا به نامادری و برادر ناتنی«یاسمین» سپرده و در این میان تنها مالکیت کتابهای خود را به همراه یک قطعه قبردر حرم امام رضا علیهالسلام را برای او به ارث گذاشته است. قبری که قدمتی ۱۰۳ ساله دارد و یاسمین را برای اینکه پرده از راز این میراث پدری بردارد به شهر مشهد میکشاند و در ادامه او را متوجه حقایقی از گذشته پدرش و روابط او با خود میکند و ....
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» برخلاف سبک فیلمسازی رایج در طی سالهای اخیر که عموما بر مدار «ژانر فلاکت اجتماعی» حرکت نموده و موجب شده تا «فیلمسازان جهان وطنِ بیوطن» از سرزمین خود زندان و مزبله نشان مخاطب سینمایی خود دهند و به صرف دریافت اسکار، نخل طلای کن، شیرطلایی ونیز، خرس طلایی برلین، یوزپلنگ طلایی لوکارنو و... مردمان سرزمین خود را دروغگو، دزد، کلاهبردار، بیهویت و ... معرفی سازند و ...؛ در مسیر «سیاهنمایی» گام برنداشته است. اثری که همت خود را به تصویرسازی خاکستری از واقعیت «سبک زندگی رایج در امروز ایران» گذاشته و سعی در بازنمایی انگارههایی همچنان رایج در میان تودههای اجتماعی و برآمده از «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» دارد. اثری که بدون هر گونه ترسی و البته در فُرم سینمایی موجه و نسبتا قابل قبولی اقدام به قاب گرفتن از زیباییهایی میکند که در طی سالهای اخیر بر پرده نقرهای سینمای ایران با بیمهری مواجه شده و با ادعای «سینمای اجتماعی» عموما نادیده گرفته شده است.
محبوبترین لاتها و اراذل سینمای ایران
با نگاهی گذارا به آثار نمایشی تولید شده در سالهای اخیر متوجه خواهیم شد که ظاهرا فرهنگ «لات»ها و «جاهل»ها که در فیلمفارسیهای قبل از انقلاب جایگاه ویژهای داشت حالا دوباره در حال بازتولید است. آن لاتها البته مملو از مولفههایی چون جوانمردی پ معرفت و مضامینی از این دست بودند و این لاتها امروزی اما خب نسخههای آپدیت شده قبلیها هستند. توجه جامعه به قهرمانانی که به نوعی از دسته اوباش هستند، شاید نشاندهنده خشمی باشد که زیر پوست شهر است و هر لحظه آماده انفجار! ظاهرا عده زیادی از مخاطبان سینمای ایران، همانهایی هستند که تجلی انفجار خشمشان را در کاراکترهایی به اصطلاح «بیکله» میبینند. در اینجا نگاهی به برخی لاتهای نمایشی محبوب این سالها انداختهایم.
۱- مفتاح / میخواهم زنده بمانم
کاراکتر مفتاح در میخواهم زنده بمانم با بازی مهدی حسینینیا با حضور در فضای رعبآور و افرادی که در احاطه او بودند توانست به عنوان یک «بدمن» اصیل در نمایش خانگی ماندگار شود. فضای سریال مربوط به دهه 60 بود و با چهرهپردازی مناسب و همچنین طراحی صحنه درست به ویژه در موقعیتهایی که فضا به سمت مفتاح و همدستانش میرفت جلوهای حقیقی را برای مخاطب ترسیم میکرد.
۲- هاشم / شنای پروانه
ما در این فیلم با شخصی گنده لات به نام هاشم (امیر آقایی) طرف هستیم که محلهای را در اختیار خود دارد اما به خاطر قتل همسرش به زندان میافتد و حال از برادرش با بازی جواد عزتی که بر خلاف هاشم روحیه لات منشی ندارد میخواهد تا مقصر اصلی رخ دادن چنین اتفاقی را پیدا کند. . امیرآقایی تمام تلاش خود را کرده است که از لحاظ حرف زدن و حرکات، خود را مثل لاتها کند ولی نتیجه کار زیاد چشمگیر نبوده است. اما از لحاظ گریم، چهره امیر آقایی بسیار شبیه به لاتها شده است و گریم عالیای روی او اجرا شده است.
۳- شکور / مغزهای کوچک زنگزده
مهمترین نکته فیلم سیدی فضاسازی خوب آن است. آن حلبیآباد حاشیه شهر ملموس و باورپذیر از کار درآمده است. از طرف دیگر به همان اندازه هم هالیوودی و خشن است.شکور یکی از آن کاراکترهای فرعی فیلم است که در حد لازم به او پرداخته میشود. منظور این است که سعی نشده نقطه مقابل خشونتش مثلا وجوه انسانیاش را هم ببینیم.مدت کوتاهی که شکور در زندان است شاهین این فرصت را پیدا میکند که تصور کند خودش چوپان شده است. میتواند تصمیم بگیرد. اما واقعیت اینجاست که گوسفندهای بیمغز همیشه همانطور باقی میمانند. او پولهایی را که از شکور گرفته از دست میدهد. نمیتواند به آن بچههای بیچاره که شکور جمع کرده تا بعدتر در آشپزخانه برایش کار کنند، کمک کند. در نهایت از میان همه آنها یک کودک را برمیدارد.
۴- صابر ساقی / سیاوش
مجید صالحی گویا ساخته شده صرفا برای بازی در نقش صابر ساقی. تجربهی صالحی در ایفای نقشهای کمدی موجب شده ته مایهی طنزی نیز به شخصیت صابر اضافه شود که انصافا خوب از آب درآمد. شخصیت صابربرادر سیاوش است که هر دو در جنوب شهر و با منش و مرام خاص جغرافیای منطقهی خود بزرگ شدهاند.صابر که به واسطهی چکهای برگشتی به زندان افتاده است، با این که ظاهر الواتهای بزن بهادر را دارد اما به ارزشهایی پایبند است که شایستهی احترام است. یکی از این ارزشها خانواده است. صابر وقتی که از زندان آزاد میشود میفهمد که همسرش به صورت غیابی از او طلاق گرفته و حالا خواهان بازگشت دخترش است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106230
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106231
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106232
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106233
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106234
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9764/30424/106235
|
عناوین این صفحه
- ۴ فیلم جدید سینما و ۳۰۰ میلیون فروش!
- آرامش پس از طوفان برای رضا رویگری
- «سلما هایک» بازیگر فیلم جدید آنجلینا جولی شد
- افسانه محمدی در قطعه هنرمندان آرام گرفت
- بدون قرار قبلی در جستجوی خویشتن
- محبوبترین لاتها و اراذل سینمای ایران