|
شهره پیرانی مطرح کرد؛
افتخار میکنم مریلا زارعی نقش من را بازی کرد
افتتاحیه اکران مردمی فیلم سینمایی «هناس» با حضور همسر شهید داریوش رضایینژاد و عوامل فیلم سینمایی «هناس» در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.
اولین اکران مردمی فیلم سینمایی «هِناس» شب گذشته ۲۰ خردادماه با حضور مریلا زارعی و کوثر حیدری بازیگر فیلم، شهره پیرانی و آرمیتا رضایینژاد همسر و فرزند شهید داریوش رضایینژاد، حسین دارابی کارگردان و محمدرضا شفاه تهیهکننده در سینما آزادی برگزار شد.
پیش از نمایش فیلم محمدرضا شفاه در سخنانی کوتاه عنوان کرد: فیلم «هِناس» داستان زندگی واقعی شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایینژاد است.
پس از آن، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایینژاد نیز بیان کرد: «هِناس» شاید جزو معدود فیلمهایی است که در این ژانر ساخته شده، از مریلا زارعی که جزو بازیگران منحصر به فرد در سینمای ایران است، برای پذیرش این نقش تشکر میکنم و باید بگویم همکاری با او باعث افتخار من است. همچنین از حسین دارابی و محمدرضا شفاه که دغدغهمندانه این فیلم را ساختند، تشکر میکنم.
در ادامه مریلا زارعی بازیگر «هِناس» با بیان اینکه امیدوار است مردم بیشتر از قصه این فیلم سینمایی و اکران آن آگاه شوند، مطرح کرد: «هِناس» بخشی از تاریخ معاصر سرزمین ماست؛ سرزمینی که اگر تاکنون ایستادگی کرده و مانده به دلیل خون شهدایی است که مظلومانه رفتند تا ما در امنیت و آرامش باشیم. امیدوارم این امنیت و آرامش با تعهد و مسئولیت ادامه پیدا کند و شما با حال خوب این مسیر را ادامه دهید، چراکه شهدا به دنبال همین مساله بودند.
وی افزود: از خداوند سپاسگزارم و خوشحالم که این نقش به من رسید تا سهمی در به تصویر کشیدن زنانی که در این سرزمین ایستادند و تحمل و صبوری کردند، داشته باشم. صاحب اصلی این نقش، حاضر است و این مساله برای من مسئولیت بزرگی را به همراه داشت که با توکل به خدا و راهنمایی کارگردان و همه عواملی که در این مسیر یاری کردند، آن را به سرانجام برسانم. بازیگر «هِناس» با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی برای آگاهی بخشی ساخته شده است، اظهار کرد: «هِناس» برگی از تاریخ سرزمین ماست که باید برای آیندگان باقی بماند.
وی در پایان مطرح کرد: به مخاطبان توصیه میکنم اگر فیلم را دوست داشتند آن را به دوستان خود توصیه کنند تا حداقل یکبار «هِناس» را ببینند و در گنجینه خاطرات نگه دارند.
ابعادی تازه از ترور یک دانشمند هستهای
در واپسین روزهای مرداد سال ۱۳۹۰ بود که خبری هولناک تیتر روزنامهها و اخبار مختلف تلویزیون شد؛ «ترور دانشمند هستهای در مقابل منزلش» حادثهای دردناک که در ادامه سلسله ترورهای شخصیتهای هستهای ایران از جمله مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و مسعود علیمحمدی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ اتفاق و افکار و احساسات عمومی را درگیر و به موضوعی پر بحث در میان مردم و رسانهها تبدیل شده بود.مدتها اخبار مختلفی درباره این موضوع در جریان بود و مصاحبههای مختلفی از افراد مهم سیاسی و خانواده این شهید درباره ابعاد و زوایای این حادثه در جریان بود تا به مرور تب و تاب این اتفاق و جریانهای پیرامون آن کمرنگ شد.
حوالی پاییز سال ۱۴۰۰ خبرهایی مبنی بر ساخت فیلم سینمایی با محوریت ترور یکی از دانشمندان هستهای و حضور در چهلمین جشنواره فجر تیتر رسانههای مختلف سینمایی و سیاسی شد که حسین دارابی کارگردان فیلم سیاسی «مصلحت» این بار به سراغ چه ژانری رفته و زندگی کدام یک از شهدای هستهای و تشویشهای زنانه همسر او در این فیلم سینمایی به تصویر کشیده است؟
«هناس» نام کنجکاوی برانگیزی بود که با حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر مخاطبان و منتقدان زیادی را برای دیدن و فهمیدن شخصیت اصلی داستان که این فیلم سینمایی بر مبنای زندگی آن شکل گرفته است، به سالنهای سینما کشاند؛ فیلمی که از زاویه دید شهره پیرانی، به روایتهای تشویشهای او برای حفظ جان همسرش داریوش رضایی نژاد دانشمند هستهای پرداخته که در سال ۱۳۹۰ در مقابل چشم همسر و فرزند کودکش به طرز ناجوانمردانهای مورد ضربه گلولههای متعدد گروههای معاند قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید.
این فیلم سینمایی با بازی مریلا زارعی در نقش همسر و بهروز شعیبی در نقش داریوش رضایی نژاد در زمان چهلمین جشنواره فجر به یکی از پربحث ترین فیلمهای حاضر در این دوره تبدیل شد که در اکرانهای مردمی توانست به رتبه ۶ در جدول آرای مردمی برسد.
«هناس» دومین ساخته حسین دارابی است که پیش از این، فیلم سینمایی «مصلحت» را کارگردانی کرده و این بار به سراغ سوژهای ملتهب از یکی از قهرمانان ملی رفته است.
سوژههایی که نیاز مخاطب و سینمای ایران است تا نسل جوان با واقعیتهای تاریخی خود و شهامتهای قهرمانان ملی خود آشنا شوند. تهیه کنندگی این اثر برعهده محمدرضا شفاه بوده که در این سالها حمایت از فیلمسازان جوان را در دستور کار خود قرار داده و این فیلم سینمایی که دومین همکاری او با حسین دارابی را رقم میزند و بر اساس داستانی بیوگرافی شکل گرفته، این روزها در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است.
شبکه جم به سینما کمک میکرد اما صدا و سیما....
محدودیتهایی که صدا و سیما برای تبلیغ فیلمهای سینمایی در حال اکران اعمال میکند اتفاق تازهای نیست و سالهاست که سینماگران از تصمیمهای سلیقهای و تبعیض در تبلیغ فیلمها و پخش تیزرها گلهمند هستند اما در شرایط فعلی که پس از دو سال رکود ناشی از شیوع کرونا در سینما، هنوز رونق نصف و نیمهای هم به سالنها برنگشته، اطلاعرسانی از سوی تلویزیون تاثیر بسزایی میتوانست داشته باشد. این همکاری نکردن برخلاف وعدههای داده شده از سوی مدیران جدید، تصور دشمنی را برای برخی سینماگرها ایجاد کرده است.
حبیب اسماعیلی با بیان اینکه «همه در این مملکت مشغول کار هستند و فیلمهایی هم که اکران میشوند متعلق به همین مملکت هستند و این تلویزیون هم برای همین مردم است» گفت: زمانی شبکه ماهوارهای جم به صورت رایگان تیزر فیلمها را پخش میکرد و چقدر تاثیر داشت، اما به دلایلی این ارتباط قطع شد و ما چشم انتظار هستیم که از طریق تلویزیون خودمان حمایت شویم که این اتفاق نمیافتد. در حال حاضر به غیر از همکاران خودمان و اهالی رسانه در حوزه سینما بیشتر مردم نمیدانند که فیلمهای روی پرده چیست یا مثلاً اکران فیلمهای جدید شروع شده است، این در شرایطی است که در گذشته سینماها بیلبورد داشتند و الان که به مجتمع و پردیس تبدیل شدند دیگر به آن شکل، تبلیغی در خیابان و سر در سینما نیست و بعضی هم فقط مانیتور دارند که تیزری از فیلمها را نمایش میدهند، به همین دلیل واقعا برای من سوال است که اگر یک فیلم تبلیغ شود، مردم سراغ تماشای آن بروند، سینما رونق پیدا کند و تهیهکننده تشویق شود که فیلمهای دیگری بسازد چه اتفاقی میافتد؟ آیا این کار بدی است؟ آیا متعلق به دشمن است؟
اسماعیلی افزود: تصور میکردیم رئیس جدید صدا و سیما که میآید دیگر شرایط مثل سابق نیست و اتفاقهای خوبی میافتد، مخصوصاً با توجه به جلسهای که خانه سینما و عوامل دیگر سینما با مدیران جدید داشتند اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و تیزرها با نگاهی سلیقهای و همراه با ممیزی بررسی میشوند، در حالی که فیلمها توسط وزارتخانهای ( فرهنگ و ارشاد اسلامی) مجوز میگیرند که در شورای پروانه نمایش آن نمایندگانی از دستگاههای مختلف با نگاههای متفاوت حضور دارند و درباره فیلمها نظر میدهند پس دیگر احتیاج به بازبینی در جایی مثل تلویزیون نیست اما متاسفانه این اتفاق رخ میدهد.
او در پایان با اشاره به اینکه اکران «والدین امانتی» را با تعداد مناسب سالن سینما شروع کردهاند، گفت: متاسفانه خیلی از مردم اطلاعی از اکران ندارند چون طبیعی است که حمایت رسانههایی مثل صدا و سیما و نیز شهرداری در اطلاعرسانی اهمیت زیادی دارد، اما در بخش تبلیغات شهری اهالی سینما در وضعیتی نیستند که توان پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای بیلبوردهای شهری را داشته باشند.
یادداشت یک تهیهکننده موسیقی؛
کسی از چالشهای موسیقی پاپ خبر دارد؟
میلاد ماهان راد از تهیهکنندگان و تولیدکنندگان موسیقی پاپ با انتشار متنی از مدیران دولتی عرصه فرهنگ و هنر خواست تا با بررسی چالشهای پیش روی موسیقی شرایط بهتری را برای حمایت از مخاطبان و فعالان این حوزه فراهم کنند.
در متن نوشته شده از سوی این تهیهکننده، آمده است:
این روزها اقتصاد هنر و فرهنگ وضعیت به مراتب بدتری را نسبت به کالاهای به ظاهر اساسی متحمل شده است. کاش برای یک بار هم که شده قبول میکردیم که محصولات هنری و فرهنگی سالم را جزئی از کالاهای اساسی بدانیم، اما دریغ از هر گونه یارانه هنری و فرهنگی! در آغاز دولت جدید با کاهش کرونا و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سایر بخشهای مختلف این مجموعه، بارقههای امید به گشایش در فعالیتهای هنری و فرهنگی به ویژه کنسرتها بعد از دو سال رخوت، در دل مردم و اصحاب هنر شکل گرفت. این در حالی است که علیرغم پروتکلهای سخت گیرانه بهداشتی در قالب ضریب اشغال ۵۰ درصدی سالنها و به تبع آن درآمد ۵۰ درصدی در هر اجرا، پرداخت هزینه اجاره ۱۰۰ درصدی سالن، هزینههای مرتبط با تولید و در بهترین حالت هزینههای سر به سر با درآمد حاصله، هر چند دربرگیرنده منافع مالی چندانی به نسبت هزینههای صورت گرفته برای اصحاب هنر نبود اما لااقل باعث شد گوشه نشینی و خلوت گزینی هنرمندان کم کم جای خود را به گردهماییهای سالم هنری و لحظاتی فراموشی مشکلات و مصائب، بدهد.اما موج جدید گرانیها و از آن بدتر خودتحریمی و سخت گیری در صدور مجوزها در سایه تحریمهای کمرشکن و افزایش میانگین بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی هزینههای اصلی تولید آثار هنری از جمله کنسرت، هزینه سالنها، اقامت و پروازها، تبلیغات، تجهیزات فنی و کاهش قدرت خرید مردم، خیل مشتاقان اقتصاد هنر و فرهنگ را دوباره با چالش شدیدی مواجه کرده است. به طوری که در برخی از موارد متأسفانه به اشتباه آثار هنری سالم موسیقی فاخر به ویژه پاپ، نماد ترویج فرهنگ غربی نام گذاری میشود که پیرو آن هر از گاهی در صدور مجوزها محدودیتهایی مضاعف اعمال میشود. آنچه اکنون میتوان با مدیران محترمی که در حوزههای عالی تصمیمگیری و سیاستگذاری در میان گذاشت، طرح چند پرسش است. اینکه آیا میدانید با کاهش یا سخت گیری در تولید محصولات هنری به ویژه موسیقی پاپ، چه محصولاتی جایگزین آن در سبد تقاضای نوجوانان و جوانان میشود؟ آیا آمارهای جدید آسیبهای اجتماعی ناشی از فشارهای روحی و روانی و کمبود نشاط و شادابی در کشور را دیدهاید؟ آیا اگر کنسرتهای سالم عمدتاً خانوادگی کنسل شود، سفرهای خارجی برای کنسرتهای دیگران و به تبع خروج ارز و به اعتقاد من شادیهای کاذب و دورهمی های ناسالم و حتی مصرف روان گردانها جایگزین آن نمیشود؟باید گفت که یغماگران فرهنگی کشور به اسب خود نعل وارونه زدهاند و ذهن بسیاری را به بیراهه بردهاند. شرایطی که کلاف مشکلات موجود در فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقی در ایران را پیچیدهتر کرده و منجر به کاهش حمایتها در حوزه فعالیتهای موسیقایی کشور به ویژه موسیقی پاپ شده است. این را هم بگویم که ما قطعاً قائل به رعایت ضوابط قانونی و نظارتهای مرتبط با آن هستیم، اما چه بهتر که چنین شرایطی با «حمایت و توسعه» همراه باشد نه با افزایش شدید هزینههای تولید از جمله اجاره سالن و موارد دیگر که وابسته به بخش عمومی است.
تازهترین تکآهنگ رضا بهرام منتشر شد
تهمورس پورناظری آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در آستانه فصل تازه فعالیتهای خود همراه با رضا بهرام خواننده موسیقی پاپ تک آهنگ جدیدی را منتشر کرد.
تک آهنگ «لیلا» عنوان تازهترین پروژه موسیقایی تهمورس پورناظری آهنگساز موسیقی ایرانی است که در آستانه اجرای کنسرت – نمایش «سی صد» به خوانندگی رضا بهرام پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
اخبار
اعلام نمایشهای مهمان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
۵ نمایش منتخب بخش «میهمان» بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، معرفی شدند.
۵ نمایش در بخش «میهمان» بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه میروند. آثار این بخش، برگزیدگان سایر جشنوارهها هستند و یا بنا به شرایط و درخواست گروه نمایش به شکل غیررقابتی در این رویداد حضور خواهند داشت.
دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، آثار پذیرفته شده در بخش «میهمان» را به ترتیب حروف الفبا به این شرح اعلام میکند:
۱- نمایش «آخرین تقلب» نوشته فاطمه کیمیا و کارگردانی ابراهیم وفایی از قم (برگزیده جشنواره بچههای مسجد)
۲- نمایش «سینا و غول نخود فرنگی» نوشته و کارگردانی حسین فدائی حسین
۳- نمایش «شهر پرندگان» کار گروهی مرکز تخصصی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی
۴- نمایش «عروسکهای غول پیکر» نوشته وکارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان
۵- نمایش «کمپر سیار نمایش» نوشته و سرپرستی صادق داوریفر از تهران
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمانها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
10 هزار مخاطب برای ایرانشهر
نمایشهای «مخاطب»، «شام آخر» و «شکوفههای گیلاس» از دوره اجراهای خردادماه تماشاخانه ایرانشهر در حالی هفته پایانی خود را آغاز کردند که طی حدود سه هفته گذشته این مجموعه تئاتری میزبان بیش از ده هزار مخاطب شده است.
تمامی ظرفیت های پیشفروش نمایش «شکوفههای گیلاس» به اتمام رسیده و نمایش «مخاطب» و «شام آخر» نیز با ظرفیت کامل این شبها میزبان مخاطبان هستند.
نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضانی و با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی، علی باقری و جابر رمضانی همهروزه ساعت ۱۸:۳۰ و نمایش «شکوفههای گیلاس» به کارگردانی محمد مساوات با بازی رومینا مؤمنی و حامد رسولی ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان به روی صحنه میروند. همچنین نمایش «شام آخر» به کارگردانی مسعود دلخواه با بازی کاظم بلوچی، رحیم نوروزی، شهین نجف زاده، رادنوش مقدم، محمدمهدی سامی منش، امیرحسین رضوان صفت، مهناز رودساز، مریم رزازی، وحید رضاخانلو، امیرحسین قنبری، شیما اسدی، فاطمه محمدیان، پیمان مقدم، میلاد قنبری، میثم نیکخواه، مجید سیفی، فرهاد حاجیلو، سعید فاضلی، میترا اکبری، مجید قنبری، محسن ستوده، حسام صلاحی نژاد، مهراد رامینپارسا، دانیال اسماعیلیان، مژده عباسی، نگین گودرزی، پردیس پیراهش، مهدی اذعانی، مجید جور، شایان حاجی اسماعیلی، فرشاد سرلک، پویا رجبی، عرفان ارغوانی و حسین مهوری ساعت ۱۹:۳۰ در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی میزبان مخاطبان است. این دوره از اجراهای تماشاخانه ایرانشهر مطابق با جدول زمانبندیشده این مجموعه تئاتری تا پایان خردادماه میباشند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106314
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106315
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106316
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106317
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106318
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9765/30440/106319
|
عناوین این صفحه
- افتخار میکنم مریلا زارعی نقش من را بازی کرد
- ابعادی تازه از ترور یک دانشمند هستهای
- شبکه جم به سینما کمک میکرد اما صدا و سیما....
- کسی از چالشهای موسیقی پاپ خبر دارد؟
- تازهترین تکآهنگ رضا بهرام منتشر شد
- اخبار